KURZUS: Közúti közlekedés alapjai
MODUL: V. modul: Közúti járművek dinamikája
27. lecke: Jármű haladása egyenes és íves pályán
Tevékenység: | |||
A tananyag összefoglalása | |||
A tapadási erő szerepe haladáskor | |||
A gumiabroncs és az út között ható tapadási erő úgy számítható, hogy a tapadási tényezőt szorozzuk a felületeket összenyomó erővel. A tapadási erő () tehát az alábbi képlettel határozható meg: | |||
Ha a jármű kerekeire ható erők eredője -nél nagyobb, akkora a tapadás megszűnik, a jármű megcsúszik és irányíthatatlanná válik. | |||
A jelölések magyarázata: FF: fékerő FC: centrifugális erő R: a pályaív sugara |
| ||
Ebben az esetben a fékerő és a centrifugális erő eredőjének kisebbnek kell lennie, mint a tapadóerő, egyébként a jármű megcsúszik. |
Kicsúszási határsebesség vízszintes pálya esetén | |||
Vizsgáljuk meg azt az esetet, amikor a jármű fékezés nélkül halad R sugarú íves pályán. Ekkor a kerekek és az út között ható tapadóerő, illetve a centrifugális erő hat a járműre. (2. ábra.) | |||
A képen hátulnézetben ábrázolt jármű balra kanyarodik. |
| ||
A kicsúszás határhelyzetében a kicsúszást gátló tapadóerő és a centrifugális erő egyenlő egymással. | |||
R-rel szorozva, majd mindkét oldalból gyököt vonva v-re az alábbi összefüggést kapjuk: | |||
Kicsúszási határsebesség döntött pályán | |||
A kicsúszási határsebesség értéke megnövelhető, ha a pályát az ív középpontja felé megdöntik | |||
A képen hátulnézetben ábrázolt jármű balra kanyarodik. |
| ||
A járműre ható erőket felbontottuk a lejtővel párhuzamos, és arra merőleges összetevőkre. Az Fc lejtőre merőleges komponensét elhanyagoljuk, mert kis szögek esetén értéke nagyon kicsi a többi erőhöz képest. | ||
A centrifugális erő lejtőirányú komponense (FCL): | ||
Az egyenletbe behelyettesítve az egyes erők számítási módját, az alábbiakat kapjuk: | ||
Mindkét oldalt -val osztva (figyelembe véve, hogy ): | ||
R-rel szorozva, és g-t kiemelve: |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||
1. Miért kisebb a kanyarban kifejthető fékezőerő az egyenes haladáskor kifejthetőnél?
![]() | |||||||||||
2. A fenti ábra a porral lepett útburkolat tapadási viszonyait mutatja be esős idő esetén. Hányas szám jelzi a görbén az eső kezdetére jellemző állapotot?
![]() | |||||||||||
3. Melyik eseményhez társítható a fenti ábra 4-es számmal jelölt pontja?
![]() | |||||||||||
4. Jelölje meg az alábbi tényezők közül azokat, amelyektől függ a kicsúszási határsebesség!
![]() | |||||||||||
5. Jelölje meg az alábbi tényezők közül azokat, amelyektől függ a kiborulási határsebesség!
![]() | |||||||||||
6. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||||
7. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||||
8. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||||
9. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
![]() |