KURZUS: Közúti közlekedés alapjai

MODUL: IV. modul: Járműmotorok

22. lecke: Töltetcsere-vezérlés, keverékképzés

Tevékenység:

Olvassa el a jegyzet II. fejezetének 19-33. oldalán található tananyagot. (Zwikli Sándor dr. szerk. Közlekedéstechnika II., Universitas-Győr Nonprofit Kft.) A szöveg tanulmányozása közben az alábbiakra figyeljen:

- Tanulja meg, mely szerkezeti elemek biztosítják a szelepek működését.
- Fogalmazza meg, mit jelent a szelep-egybenyitás, és miért van rá szükség.
- Tanulja meg, hogyan számoljuk ki a keverési arányt.
- Fogalmazza meg az elméleti keverési arány jelentését.
- Fogalmazza meg, mi a feltöltők alkalmazásának indoka.
- Jegyezze meg, hogy az egyes légfelesleg-tényező értékekhez ( λ = 1, λ < 1, λ > 1 ) milyen típusú (üzemanyagban dús, vagy üzemanyagban szegény) keverék tartozik.
- Soroljon fel példákat arra, milyen üzemállapotban kell a λ = 1 aránytól eltérő légfelesleg-tényezőt alkalmazni.
- Magyarázza el, hogyan állítja elő a karburátor a benzin-levegő keveréket.
- Fogalmazza meg, hogyan szabályozható karburátor esetén a benzin-levegő keverék mennyisége.
- Magyarázza el, miben különbözik a benzin-befecskendezéses keverékképzés a karburátoros keverékképzéstől.
- Jegyezze meg, mi a különbség Diesel-motor esetén a közvetlen és a közvetett befecskendezés között.
- Tanulja meg, milyen hatás következtében gyullad meg a gázolaj-levegő keverék a Diesel-motorban.
- Fogalmazza meg, miért van szükség izzítógyertyára a Diesel-motorban.

Követelmények:

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha

- Felsorolásból ki tudja választani a szelep-egybenyitás fogalmát és indokát.
- Felsorolásból ki tudja választani a feltöltők alkalmazásának indokát.
- Felsorolásból ki tudja választani az elméleti keverési arány fogalmát.
- Felsorolásból ki tudja választani, hogy az egyes légfelesleg-tényező értékekhez milyen típusú (üzemanyagban dús, vagy üzemanyagban szegény) keverék tartozik.
- Felsorolásból ki tudja választani, milyen üzemállapotban kell a λ = 1 aránytól eltérő légfelesleg-tényezőt alkalmazni.
- Felsorolásból ki tudja választani, hogyan állítja elő a karburátor a benzin-levegő keveréket.
- Felsorolásból ki tudja választani, hogyan szabályozható karburátor esetén a benzin-levegő keverék mennyisége.
- A közvetett és a közvetlen befecskendezésre vonatkozó állításokról el tudja dönteni, hogy azok igazak vagy hamisak.
- Felsorolásból ki tudja választani, hogyan gyullad meg a gázolaj-levegő keverék a Diesel-motorban.
- Felsorolásból ki tudja választani, mi az izzítógyertya feladata a Diesel-motorban.

Önellenőrző kérdések
1. Mit jelent a szelep-egybenyitás?
A szívószelep a dugattyú felső holtponti helyzete előtt nyit.
A kipufogószelep a dugattyú felső holtponti helyzete előtt nyit.
A kipufogószelep a dugattyú felső holtponti helyzete előtt zár.
A szívószelep a dugattyú felső holtponti helyzete előtt zár
A szívószelep és a kipufogószelep bizonyos időszakokban egyszerre van nyitva.
2. Mi a szelep-egybenyitás indoka?
A szívószelepen beáramló friss töltet segíti az égéstermékek nyitott kipufogószelepen történő kiáramlását.
A sűrítési ütem végén a szívó- és a kipufogószelep is szelep nyitott, ezáltal csökken a nyomás a hengerben, így nem áll fenn a benzin-levegő keverék öngyulladásának veszélye.
3. Mi a turbófeltöltők alkalmazásának indoka?
Több levegőt juttatnak az égéstérbe, ezáltal ott több üzemanyagot lehet elégetni, így nő a motor teljesítménye.
A hengerbe juttatott magasnyomású levegő segíti a dugattyú lefelé mozgását, így javítja a motor hatásfokát.
A magasnyomású levegő meggyorsítja az égéstermékek eltávozását a hengerből.
4. Mit jelent az elméleti keverési arány fogalma?
A keverékben pontosan annyi az oxigén, hogy a tüzelőanyagban levő alkotóelemekből az égés során a lehető legkevesebb CO2, H2O és SO2 keletkezzen.
A keverékben pontosan annyi az oxigén, hogy a tüzelőanyagban levő alkotóelemekből az égés során CO2, H2O és SO2 keletkezzen.
A keverékben pontosan olyan tömegű a levegő, mint az üzemanyag.
A levegő-üzemanyag arány pontosan olyan, hogy a lehető legjobban kitöltse a hengert.
5. Melyik igaz az alábbiak közül a benzinben dús keverékre?
λ = 1
λ < 1
λ > 1
6. Az alábbiak közül melyik üzemállapotban van szükség benzinben dús keverékre?
Hidegindításkor.
Gyorsításkor.
Állandó sebességű, közepes terheléssel történő haladáskor.
Motorfék üzemmódban.
7. Hogyan állítja elő a karburátor a benzin-levegő keveréket?
Üzemanyagot fecskendez az áramló levegőbe.
A karburátorban áramló levegő benzint ragad magával.
Felgyorsítja az áramló levegőt, amelynek nyomása csökken, a nyomáscsökkenés hatására a fuvókából benzin kerül a levegőáramba.
A karburátor lecsökkenti a benzin nyomását, a benzin így elpárolog és a levegőhöz keveredik.
8. Hogyan szabályozható a benzin-levegő keverék mennyisége karburátor esetén?
A fojtószelep változtatja a fuvóka keresztmetszetét, ezáltal változik az átáramló üzemanyag-levegő keverék mennyisége.
A fojtószelep nyitásával a nagyobb szabad keresztmetszeten több levegő áramlik át, a fuvókán átáramló benzin mennyisége ezzel arányosan nő.
A fojtószelep nyitásakor növekszik a benzin nyomása, emiatt gyorsabban halad át a fuvókán, így több benzin jut a keverékbe.
9. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
A befecskendező rendszerek a motor igényeinek megfelelően elektronikusan szabályozzák a keverékképzési folyamatot.
10. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
Diesel motornál közvetett befecskendezés esetén a szívócsőbe, közvetlen befecskendezés esetén a hengerbe juttatják az üzemanyagot.
11. Hogyan gyullad meg az üzemanyag-levegő keverék a Diesel-motorban?
A Diesel-motorban az üzemanyag-levegő keverék öngyulladással gyullad meg.
A Diesel-motorban az ízzítógyertya gyújtja meg az üzemanyag-levegő keveréket.
A Diesel-motorban gyújtógyertya gyújtja meg az üzemanyag-levegő keveréket.
12. Mi az izzítógyerta feladata a Diesel-motorban?
Meggyújtja az üzemanyag-levegő keveréket.
Előmelegíti a gázolajat.
Előmelegíti a gázolaj-levegő keveréket.