KURZUS: Közúti közlekedés alapjai
MODUL: III. modul: A közúti közlekedés eszközei
16. lecke: Tengelykapcsolók, nyomatékváltók
Tevékenység: | ||||||
További információk a tananyaghoz | ||||||
A nyomaték módosítása fogaskerekekkel | ||||||
| ||||||
A fogaskerekek egymással érintkező részén fellép egy F erő. (Mindkét fogaskerékre ugyanakkora F erő hat a hatás-ellenhatás törvénye értelmében!) A nyomaték definícója alapján: | ||||||
A sebességváltó és a nyomatékváltó szavakat az autós irodalom rokonértelmű szavakként használja. | A nyomatékváltó felépítése: | |||||
Forrás: www.kfz-tech.de |
| |||||
Az alábbi lapozós könyv a nyomatékváltó működését szemlélteti. | ||||||
Az ábra jobb felső részén mozgó rúd a járművezető által működtetett sebességváltó kart szimbolizálja. |
| |||||
A 12/8 képen a 4. sebességi fokozatban nincs fordulatszám-módosítás, tehát a bemenő és kimenő tengely azonos fordulatszámmal forog. (Direkt fokozat.) | ||||||
Az alábbi, folyamatosan mozgó ábrán ismét elemezheti a nyomatékváltó működését. | ||||||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||||
1. Miért van szükség a közúti járművekben nyomatékváltóra?
![]() | |||||||||||
2. Mit jelent a szinkronizálás a tengelykapcsolók esetén?
![]() | |||||||||||
| |||||||||||
3. A fenti ábra alapján döntse el, hogyan változik a hajtott tárcsa fordulatszáma variomatik váltó esetén, ha a hajtott tárcsa tárcsafeleit közelítjük egymáshoz, a hajtó tárcsafeleket pedig távolítjuk egymástól?
![]() | |||||||||||
4. Mi történik a variomatik váltóban menet közben, a jármű növekvő sebessége esetén?
![]() |