KURZUS: Közúti közlekedés alapjai

MODUL: V. modul: Közúti járművek dinamikája

Modulzáró feladatok

Az alábbi ábra alapján válaszoljon a kérdésre!

1. Milyen, a négyütemű motor működésére jellemző görbét ábrázol a kép?
A motornyomatékot a fordulatszám vagy a sebesség függvényében.
Fajlagos fogyasztást a fordulatszám vagy a sebesség függvényében.
A motorteljesítményt a fordulatszám vagy a sebesség függvényében.
 1 pont 
2. Mit jelent az, hogy a jármű kereke csak forgatott (hajtott)?
A motor hajtónyomatékot fejt ki a kerékre. A jármű tömegéből adódóan a kerékre a haladással ellentétes értelmű erő hat.
A motor nem fejt ki hajtónyomatékot a kerékre. A jármű súlyából adódó vonóerő éppen legyőzi az ellenállásokat.
A motor hajtónyomatékot fejt ki a kerékre. A jármű tömegéből adódóan a kerékre nem hat a haladással ellentétes vagy megegyező értelmű erő.
A motor hajtónyomatékot fejt ki a kerékre. A jármű tömegéből adódóan a kerékre a haladással megegyező értelmű erő hat.
A járművet fékezni kell. A jármű súlyából adódó vonóerő nagyobb, mint az ellenállási erők.
 1 pont 

Az alábbi ábra alapján válaszoljon a kérdésre!

3. Határozza meg a fenti jármű tengelyterheléseit!
LA= 1,2m
LB= 1,8m
G= 10 000 N

GA=N.
GB=N.

 2 pont 





Az "emelkedő" itt arra utal, hogy a jármű orra az út magasabban lévő része felé mutat.
4. Az alábbiak közül mely esetekben nő a jármű első tengelyének terhelése a vízszintes útfelület statikus helyzetéhez képest?
Ha a jármű emelkedőn áll, vagy emelkedőn halad egyenletes sebességgel.
Ha a jármű lejtőn áll, vagy lejtőn halad egyenletes sebességgel.
Ha a jármű vízszintes úton lassít.
Ha a jármű vízszintes úton gyorsít.
 2 pont 
5. Jelölje meg azokat a tényezőket, amelyektől függ a légellenállás értéke!
Az emelkedő hajlásszöge.
A jármű sebessége.
A gumiabroncs keménysége.
A jármű tömege.
A jármű homlokfelülete.
A jármű formatényezőjének (cw) értéke.
 3 pont 
6. Az alábbiak közül mely ellenállásokat befolyásolja a jármű tömege?
Az emelkedési ellenállást.
A légellenállást.
A gördülési ellenállást.
 2 pont 
7. Miért kisebb a jármű vonóereje a magasabb sebességi fokozatokban?
Azért, mert magasabb sebességi fokozatban a menetellenállások nagyobbak.
Azért, mert magasabb sebességi fokozatban kedvezőtlenebb a kerék és az útburkolat kapcsolata.
Azért, mert magasabb sebességi fokozatban a nyomatékváltó áttétele kisebb.
Azért, mert magasabb sebességi fokozatban a motor kisebb fordulatszámmal forog.
 1 pont 

Az alábbi ábra alapján válaszoljon a kérdésekre!

8a. Mekkora az ellenállások legyőzéséhez szükséges erő 90 km/h sebességnél?
Kb. 500 N.
Kb. 1100 N.
Kb. 600 N.
Kb. 1600 N.
 1 pont 
8b. Mekkora a tartalék vonóerő 90 km/h sebességnél?
Kb. 500 N.
Kb. 1100 N.
Kb. 600 N.
Kb. 1600 N.
 1 pont 
8c. Mekkora a jármű végsebessége az adott esetben?
36 km/h.
kb. 160 km/h.
198 km/h.
Erről a diagramról nem olvasható le.
 1 pont 

Az alábbi ábra alapján válaszoljon a kérdésre!

9. A fenti ábra a porral lepett útburkolat tapadási viszonyait mutatja be esős idő esetén. Hányas szám jelzi a görbén az útburkolat száradásának kezdetére jellemző állapotot?
1
2
3
4
5
 1 pont 
10. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
Átlagos felépítésű járművek esetén a kicsúszás kisebb sebességnél következik be, mint a kiborulás.
11. Jelölje meg az alábbi tényezők közül azokat, amelyektől függ a kicsúszási határsebesség!
A pályaív sugara.
Tapadási tényező.
Jármű tömege.
A jármű súlypontjának magassága.
A jármű tengelytávolsága.
 2 pont 
12. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
Ha a jármű súlypontja magasabbra kerül, akkor nő a kiborulási határsebesség (azaz a jármű nagyobb sebességnél kiborul ki a kanyarban).
 1 pont