KURZUS: Közúti közlekedés alapjai

MODUL: I. modul: Forgalomtechnika

5. lecke: Közúti csomópontok

Tanulási célok

A lecke áttanulmányozása után Ön képes lesz:

saját szavaival megfogalmazni a közúti csomópont fogalmát;
csoportosítani a közúti csomópontokat különböző szempontok szerint;
saját szavaival megfogalmazni az áthaladási elsőbbség szerepét a csomópontok forgalomszabályozásában;
saját szavaival megfogalmazni, hogy az áthaladási elsőbbség szabályozásának különböző fajtáit mikor célszerű alkalmazni;
ábrázolni az átlagos időveszteség alakulását különböző típusú csomópont forgalomirányítás esetében;
saját szavaival meghatározni a periódusidő fogalmát;
saját szavaival meghatározni a fázis idő és a fázis idő terv fogalmát;
csoportosítani a jelzőlámpás forgalomirányítást összehangolás szempontjából;
saját szavaival bemutatni az egyedi forgalomirányítás fajtáit;
saját szavaival bemutatni az útvonali összehangolás típusait;
elkészíteni egy adott csomópont különálló jelzőlámpás forgalomirányításának tervét;
megfogalmazni, hogy mikor kell a periódusidőt az optimális és mikor a gyakorlati periódusidő képletével kiszámítani;
saját szavaival megfogalmazni az összehangolt forgalomirányítás tervezésének menetét.

Tevékenységek

Olvassa el a 148.-159. oldalt a jegyzetből (Dr. Ugróczky - dr. Fülöp G.: Közlekedési üzemtan I., Universitas-Győr Nonprofit Kft.)!

Fogalmazza meg a közúti csomópont fogalmát!

Csoportosítsa a közúti csomópontokat különböző szempontok szerint!

Fogalmazza meg az áthaladási elsőbbség szerepét a csomópontok forgalomszabályozásában!

Fogalmazza meg, hogy az áthaladási elsőbbség szabályozásának különböző fajtáit mikor célszerű alkalmazni!

Ábrázolja az átlagos időveszteség alakulását különböző típusú csomópont forgalomirányítás esetében!

Határozza meg a periódusidő fogalmát!

Határozza meg  a fázis idő és a fázis idő terv fogalmát!

Csoportosítsa a jelzőlámpás forgalomirányítást összehangolás szempontjából!

Jellemezze az egyedi forgalomirányítás fajtáit!

Jellemezze az útvonali összehangolás típusait!

Készítse el forgalomszámlálási adatok alapján egy adott csomópont különálló jelzőlámpás forgalomirányításának tervét!

Fogalmazza meg, hogy mikor kell a periódusidőt az optimális és mikor a gyakorlati periódusidő képletével kiszámítani!

Fogalmazza meg az összehangolt forgalomirányítás tervezésének menetét!

Összefoglalás

A közúti csomópont fogalma.

A közúti csomópontok osztályozása különböző szempontok szerint.

Az áthaladási elsőbbség szerepe a csomópontok forgalomszabályozásában.

Az áthaladási elsőbbség szabályozásának fajtái és alkalmazásuk.

Az átlagos időveszteség alakulása különböző típusú csomópont forgalomirányítás esetében;

A periódusidő fogalma.

A fázis idő és a fázis idő terv fogalma.;

A jelzőlámpás forgalomirányítás csoportosítása összehangolás szempontjából.

Az egyedi forgalomirányítás fajtái.

Az útvonali összehangolás típusai.

Csomópontok különálló jelzőlámpás forgalomirányítása tervezésének lépései.

A periódusidő, a minimális zöldidők és a kapacitás kiszámítása.

A közelítő kapacitásszámítás és a kapacitásszámítás közötti különbség.

Összehangolt forgalomirányítás tervezésének lépései.

Önellenőrző feladatok

Töltse ki az alábbi feladatlapot!

Egészítse ki a következő mondatot!

Adott csomópontban és forgalomra meghatározható a(z) periódusidő, melynél a járművek összes idővesztesége minimális.

Egészítse ki a következő mondatot!

Amennyiben az optimális periódusidő értékére az ajánlott érték felső határánál jóval nagyobb értéket kapunk, akkor a(z) periódusidőt kell kiszámolnunk.

Egészítse ki a következő mondatot!

A gyalogosok áthaladására szolgáló legrövidebb időt úgy számítjuk, hogy az 1 m/s sebességgel haladó gyalogos az átkelőhely hosszának 2/3-át zöld jelzésnél tegye meg.

Egészítse ki a következő mondatot!

Ha a minimális zöldidők és közbenső idők összege nagyobb a periódusidőnél, akkor az előző lépés során meghatározott periódusidőnél értékkel kell a számítást folytatni.

Egészítse ki a következő mondatot!

A rendelkezésre álló összes zöldidőt megkapjuk, ha a periódusidőből levonjuk a fázisonként sávok szabad jelzései közötti közbenső idők összegét.

Egészítse ki a következő mondatot!

A rendelkezésre álló zöldidőt - a(z) zöldidők figyelembevételével - a mértékadó forgalmak arányában kell az egyes fázisok között szétosztani.