KURZUS: Közúti közlekedés alapjai

MODUL: III. modul: A közúti közlekedés eszközei

19. lecke: Fékezés

Tevékenység:

Olvassa el a jegyzet I. fejezetének 36-50. oldalán található tananyagot. (Zwikli Sándor dr. szerk. Közlekedéstechnika II., Universitas-Győr Nonprofit Kft.) A szöveg tanulmányozása közben az alábbiakra figyeljen:

- Tanulja meg az üzemi fék, a biztonsági fék és a rögzítőfék feladatát.
- Tanulja meg, mit jelent a kétkörös fékrendszer fogalma, és mi az alkalmazásának indoka.
- Tanulja meg, mi a fékrásegítő feladata.
- Tanulja meg, mi a fékerőmódosító feladata, miért van rá szükség.
- Ábra alapján különítse el egymástól a tárcsaféket és a dobféket.
- Tanulja meg, mi az ABS feladata, miért alkalmazzák, hogyan valósítja meg feladatát.
- Tanulja meg, mi az ASR feladata, miért alkalmazzák, hogyan valósítja meg feladatát.
- Fogalmazza meg, mi indokolja haszonjárműveknél a sűrített levegős fék alkalmazását.
- Keresse ki a szövegből a tartós lassító fék feladatát. Sorolja fel, milyen megoldásai vannak.

Követelmények:

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha

- Adott feladathoz hozzá tudja rendelni az egyes féktípusokat (üzemi fék, biztonsági fék, rögzítőfék).
- Felsorolásból ki tudja választani a kétkörös fékrendszer fogalmát.
- Felsorolásból ki tudja választani a fékrásegítő feladatát.
- Felsorolásból ki tudja választani a fékerőmódosító feladatát.
- Ábra alapján meg tudja különböztetni a tárcsaféket és a dobféket.
- Az ABS-re és az ASR-re vonatkozó állításokról el tudja dönteni, hogy azok igazak vagy hamisak.
- Felsorolásból ki tudja választani az ABS működési elvét.
- Felsorolásból ki tudja választani, mi indokolja haszonjárműveknél a sűrített levegős fék alkalmazását.
- A tartós lassító fékre vonatkozó állításokról el tudja dönteni, hogy azok igazak vagy hamisak.

A tananyag összefoglalása
A kétkörös fékrendszer

A kétkörös fékrendszer lényege, hogy a fékberendezést biztonsági okokból két, egymástól függetlenül működő fékkörre osztják. Ha az egyik kör elromlik, akkor a jármű a másik fékkör berendezéseivel még lefékezhető marad.

A fékrásegítő

A fékrásegítő feladata az, hogy csökkentse a járművezető által a fékpedálon kifejtett erőt. A szerkezet kialakítása során meg kell oldani, hogy a rásegítő hatás kimaradása esetén a jármű fékezhető maradjon.

A fékerőmódosító

Egyenes menetben, lassításkor az első tengelyen levő kerekek terhelése nő, a hátsó kerekeké csökken. (Például motorkerékpároknál jól megfigyelhető ez a jelenség, erős fékezéskor a hátsó kerék egyes esetekben el is emelkedhet a földtől.) A hátsó kerekeket ebben az esetben kisebb erő szorítja a talajhoz, mint az elsőket. Ez azt eredményezheti, hogy ugyanakkora fékezőerő esetén a hátsó kerekek hamarabb blokkolnak, mint az elsők. A fékerőmódosító feladata az, hogy fékezéskor a hátsó kerekek blokkolását megakadályozza.

A sűrített levegős fék

A sűrített levegős fék esetén a sűrített levegőt légtartályokban tárolják, amelyeket a jármű motorja által hajtott kompresszor tölt fel. Amíg a tartályokban a levegő nyomása el nem éri a megadott értéket, addig a járművel nem lehet elindulni.

Dobfék
Dobfék térhatású képe
. ábra

A fenti ábrán látható dobfék további részletei:

Dobfék főbb részei
. ábra

A súrlódó betéttel ellátott fékpofákat fékezéskor a munkahenger szorítja a dobhoz. A fékezést követően a fékpofákat rugók húzzák vissza eredeti helyükre.

Önellenőrző kérdések
1. Melyik fék biztosítja üzemszerűen az alábbiak közül a jármű menet közbeni lassítását?
Az üzemi fék.
A rögzítőfék.
A biztonsági fék.
2. Mit jelent az, hogy a fékrendszer kétkörös?
A fékpedálon kifejtett erőt egy további szerkezeti elem növeli.
A fékrendszert két részre osztják. Ezek közül valamelyik akkor is működik, ha a másik elromlik.
Az első kerekeken tárcsaféket, a hátsókon dobféket alkalmaznak.
A fékberendezés egyik része hidraulikus, a másik része pneumatikus (sűrített levegős) működtetésű.
3. Mi a fékrásegítő feladata?
A fékrásegítő nagyobb súrlódási felület biztosításával javítja a fékhatást.
A fékrásegítő tartós, lejtőn történő fékezés esetén részben tehermentesíti az üzemi féket.
A fékrásegítő csökkenti azt az erőt, amelyet a vezetőnek ki kell fejtenie a megfelelő fékerő kialakításához.
A fékrásegítő kiegészítő berendezés, amely tartós fékezés esetén növeli az üzemi fék hatásosságát.
4. Jelölje meg az alábbi meghatározások közül azt, amelyik a legpontosabban írja le a fékerőmódosító feladatát!
Módosítja a járművezető által kifejtett fékezőerőt.
Csak egy adott határig engedi nőni a fék-munkahengerekben a nyomást.
Megakadályozza a hátsó kerekek túlfékezettségét.
A bal- és a jobboldali kerekekre eltérő nagyságú fékerő kifejtését teszi lehetővé.
5. Milyen fék látható az ábrán?
Tárcsafék.
Dobfék.
6. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak-e, illetve van-e összefüggés a tagmondatok között!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
Az ABS-szel felszerelt jármű vészfékezéskor irányítható marad, mert az ilyen jármű kerekei nem csúsznak meg.
ABCDE
7. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak-e, illetve van-e összefüggés a tagmondatok között!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
Az ABS-szel felszerelt jármű fékútja hosszabb, mint az ABS nélküli járműé, mert az ABS-szel felszerelt jármű kerekei a fékezési folyamat során végig forognak, nem állnak meg.
ABCDE
8. Milyen elven működik az ABS?
Ha valamelyik kerék megáll (blokkol) a fékezés során, akkor annál a keréknél megszünteti a fékezőerőt.
A kerékre jutó fékerőt a fékezés során csak fokozatosan engedi növelni, így a kerék nem blokkol.
Ha a rendszer a kerék nagymértékű lassulását, azaz blokkolásra való hajlamát érzékeli, akkor csökkenti a kerékre ható fékerőt.
9. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak-e, illetve van-e összefüggés a tagmondatok között!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
Az ASR-rel felszerelt jármű kerekei nem pörögnek ki, mert az ASR a jármű sebességétől függetlenül lefékezi a kipörgésre hajlamos kereket.
ABCDE
10. Mi indokolja nehéz haszonjárműveknél a sűrített levegős fék alkalmazását?
A járművezető által kifejtett pedálerő fékrásegítő alkalmazása mellett is kevés volna a megfelelő fékhatás létrehozásához.
A sűrített levegő egyszerűbben elvezethető a fékekhez, mint a fékfolyadék.
A sűrített levegős fék esetén hamarabb alakul ki a fékhatás, mint a hidraulikus féknél.
11. Döntse el, hogy az alábbi állítások igazak vagy hamisak!
A tartós lassító fék a jármű mozgási energiáját hővé alakítja.
A tartós lassító fék a jármű álló helyzetében is hatásos.
A tartós lassító fék csökkenti az üzemi fék igénybevételét.