KURZUS: Közlekedéskereskedelem technikája II. (Díjszabáselmélet)

MODUL: I. modul

4. lecke: Közúti- és hajózási fuvardíjszámítás. Ártörvény

Tanulási útmutató

Ebben a leckében megismerkedhetnek a közúti kocsirakományú-, és gyűjtő fuvarozás, ill. a folyami hajózás fuvardíjszámításának elveivel. Mivel - mint ismert - az árufuvarozás díja jelenleg hazánkban az Ártörvény szerint szabad áras, a következőkben itt bemutatott díjszabások ajánlott tarifák, ill. meghirdetett "listás árak", amelyek a fuvardíjról való egyezkedés alapját képezhetik, de ezektől természetesen a fuvarpiaci helyzet szerint el lehet térni. A tananyag végén ehhez kapcsolódóan hasznos megismerkedni az Ártörvénnyel.

Tevékenységek

A lecke négy részre bontható:

A) Közúti kocsirakományú küldemények ajánlott hazai díjszabása
B) Nemzetközi gyűjtőfuvarozás díjszámítása
C) Folyami hajózás díjszámítása
D) Ártörvény Magyarországon

A) Olvassa el és értelmezze a közúti kocsirakományú árutovábbításra az MKFE által közzétett ajánlott díjszabást a 222-229. oldalon. Itt három alapvetően fontos díjszámítási móddal ismerkedhetnek meg:

  • tonnadíjas
  • az órakilométerdíjas és
  • az egységdíjas számítási móddal.

A tonnadíjas rendszert általában nagyobb távolságra való, egyedi fuvarfeladatoknál használják, ahol a feladat elvégzésének végrehajtásában a fuvarozót csak a fel- és lerakásnál "zavarják", a munka elvégzése, megszervezése, végrehajtása csak őrajta múlik.

Az órakilométeres rendszert általában olyan esetekben alkalmazzák, amikor a fuvarozó munkáját sok külső tényező zavarja (gyűjtő-terítő járatoknál pl. gyakori le-, felrakodás, várakozás), így a tisztán kilométer- és tömegalapú díjszámítás alkalmazása - a sok időveszteség miatt - méltánytalan volna vele szembe.

Egységdíjas számítási módot rendszeresen ismétlődő feladatoknál alkalmazzák.

Követelmények
  • értse meg a díjszabás felépítését, használhatóságát
  • tudjon a kidolgozott mintafeladatok alapján fuvardíjat számolni
Önellenőrző kérdések

Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet.

1. A tonnadíjas rendszernél az MKFE ajánlott díjszabásánál...
a fuvardíjat az áru tömege és a távolság befolyásolja.
a fuvardíjat a gépkocsi teherbírása és a fuvarozási idő befolyásolja.
a fuvardíjat a fuvarozási távolság, a gépkocsi teherbírása, a gépkocsi típusa és az út minősége (kiépített vagy földút) befolyásolja.
Egyik sem igaz.
2. Az MKFE ajánlott órakilométerdíjas rendszerénél...
a fuvardíj mindig két részből áll: óradíj és kilométerdíj.
az óradíjat jelentkezéstől az elbocsátásig tartó fuvarozási idő és az óradíjtétel szorzataként kapjuk meg.
a kilométerdíjat a jelentkezéstől az elbocsátásig megtett fuvarozási távolság és a kilométerdíjtétel szorzataként kapjuk meg.
Egyik sem igaz.
3. Az MKFE ajánlott órakilométerdíjas rendszerénél...
mindig van kilométerdíj.
mindig van óradíj.
nem fizetünk kilométerdíjat, ha a díjszámítási távolság és díjszámítási idő hányadosa kisebb 10 km/ó-nál.
nem fizetünk óradíjat, ha az előbbi hányados nagyobb 10 km/ó-nál.
Egyik sem igaz.
Önellenőrző feladatok

(229. oldalon ajánlott feladatok)
Kérem, oldja meg a feladatokat és ellenőrizze az alábbi számításokkal!

1. Fordulók száma: 150 tonna : 12 tonna = 12,5 ~ 13 forduló
Tonnadíjtétel: 250 + (11 * 25) = 525Ft/tonna
Forduló díja: 525 Ft/tonna * 12 tonna= 6300Ft
Összes fuvardíj: 6300Ft * 13 forduló = 81900Ft

2. Díjszámítási idő: 1 óra + 7 óra 50 perc + 1 óra= 9 óra 50 perc ~ 10 óra
Díjszámítási távolság:10 km + 98km + 10km = 118km
Óradíj: 10 óra * 5150Ft/óra = 51500Ft
Kilométerdíj: 140Ft/km * (118km - 10 * 10km) = 2520Ft
Fuvardíj: 51500 + 2520 = 54020Ft

3. Díjszámítási idő: 2 óra + 8 óra 40 perc + 1 óra= 11 óra 40 perc ~ 12 óra
Óradíj: 12 óra * 3500Ft/óra = 42000Ft
Díjszámítási távolság:34 km + 240km + 18km = 292km
Kilométerdíj: 160Ft/km * (292km - 12 * 10km) = 27520Ft
Fuvardíj: 42000 + 27520 = 69520Ft

B) Olvassa és értelmezze a nemzetközi gyűjtő fuvarozás díjszabását a 230-241. oldalakon. (4.2.1 fejezet)

A gyűjtő szállítmányozó cég a meghirdetett irányokban (pl. Budapest-London), meghirdetett napokon kamiont indít, amellyel az addig a raktárba beszállított küldeményeket egy gépkocsiba (vagy többe) rakva kifuvarozza a londoni társszállítmányozó raktárába, ahol a küldemény átvehető, vagy kérésre kifuvarozzák a címzetteknek.

A magyarországi raktárba való beszállítást a példa szerinti cég - kérésre - vállalja a budapesti, győri vagy debreceni gyűjtőpontjára.

A fuvardíj mindig két részre oszlik: a hazai gyűjtőponttól a magyar határig Ft-ban számolva, és onnan a külföldi terminálig más valutában számolva. (a fuvarköltség paritás szerinti megoszthatósága érdekében)

Ennél a díjszámításnál alkalmazásra kerülnek a mérővel, rakméterrel kapcsolatos már megtanult ismeretek, célszerű a példák előtt átismételni.

Követelmények
  • értse meg a gyűjtőszállítmányozás lényegét, díjszámítási rendszerét, használhatóságát
  • tudjon a kidolgozott mintafeladatok alapján fuvardíjat számolni
Önellenőrző kérdések

Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet.

1. A nemzetközi gyűjtőszállítmányozásnál...
a fuvardíjat Euro-ban állapítják meg.
a belföldi be- és kifuvarozás díja Euro-ban van meghatározva.
az áru 3x mérő felett terjedelmes.
Egyik sem igaz.
2. A gyűjtőfuvarozásra feladott áru tömege 125kg, a járművön elfoglalt térfogata h=1m, sz=0,5m, m=0,8m, nem lehet rá rakodni. Milyen díjszámítási tömeggel kell számolni?
125kg
133,2kg
364,6kg
Egyik sem igaz.
3. A gyűjtőfuvarozásnál a gyűjtőraktárba/ból való be- ill. kifuvarozás díját...
zónadíjként állapítják meg.
kilométerzónánként állapítják meg.
postai irányítószámok alapján felépített zónadíj-rendszerben állapítják meg.
Egyik sem igaz.
Kidolgozott feladatok

1. Kecskemétről (irányítószám 6000) feladnak Londonba 863kg bruttó tömegű árut ládába csomagolva. A láda méretei: h=1,2m, sz=0,8m, m=1,2m. A ládára nem lehet rakodni. A feladó kérte a küldemény belföldi befuvarozását a raktárba, a fuvarozáshoz emelőfalas gépkocsit kért a gépkocsivezető besegítésével a rakodásba. Mennyi a fizetendő összeg?

Megoldás

A küldemény tömege: 863kg

Térfogata: 1,2 * 0,8 * 1,2 = 1,152m3

Mérő: 1,152 m3 : 0,863 tonna = 1,33x mérő, nem terjedelmes

Rakméter számítás: 1,2 * 1750 * (0,8 : 2,4) = 700kg
vagy: 0,8 * 1750 * (1,2 : 2,4) = 700kg

Díjszámítási tömeg: 863kg ~ 900kg (863 > 700)

Gyűjtőraktári felfuvarozás díja: 8172 * 1,25 + 1000 = 11215Ft
(2. zóna, emelőfalas gk, gkvezető segít)

Nemzetközi fuvardíj: magyar határig: 1400Ft/100kg * 9 = 12600Ft
határtól London raktár: 17 GBP/100kg * 9 = 153GBP

Fizetendő összesen: 11215 +12600Ft és 153GBP = 23815Ft + 153 GBP

2. Győrből (irányítószám: 9028) feladnak Barcelonába 900kg tömegű gépalkatrészt, h=2,0m, sz=1,8m, m=0,8m méretű ládában, amire nem lehet rakodni. A feladó kérte a küldemény raktárba való befuvarozását. A felfuvarozást végző gépkocsi 2 óra 40 percet várakozott a küldemény berakására. Mennyi a fizetendő összeg?

Megoldás

A küldemény tömege: 900kg

Mérő: (2,0 *1,8 * 0,8): 0,9 t = 2,88m3: 0,9 t = 3,2x mérő, terjedelmes

Terjedelem tömeg: 2,88 * 333 = 959,04 kg

Rakméter számítás: 2,0 * 1750 = 3500kg
1,8 * 1750 = 3150kg (kétféle elhelyezéssel)
3150kg < 3500kg
a fuvaroztató számára kedvezőbbet választjuk

Díjszámítási tömeg: 900kg < 959,04kg < 3150kg
a legnagyobb lesz a díjszámítási tömeg

Felfuvarozás díja: 11323Ft + (3 * 2000) = 17323Ft
(győri raktárba 1. zóna, 2 óra 40 perc várakozás díja)

Nemzetközi fuvardíj határig: 1200 * 32 = 38400Ft
határtól: 24 Euro/100kg * 32 = 768Euro

Fizetendő összesen: 55723Ft + 768Euro

Önellenőrző feladatok

Válassza ki az igaz állítá(sok)at!

1. Feladtak Budapest I. kerületből 345kg bruttó tömegű árut Koppenhágába. Az áru által elfoglalt térfogat 1,4m3. A feladó kérte a küldemény felfuvarozását emelőfalas gépkocsival. Mennyi az összes fizetendő díj Ft-ban számolva, ha 1 Euro = 294Ft?
A küldemény díjszámítási tömege 400kg.
A küldemény fuvardíja a magyar határig 7000Ft.
Az összes fizetendő díj forintban 42011Ft.
Egyik sem igaz.
2. Feladtunk Budapest II. kerületéből h=3m, sz=0,4m, m=2,0m méretű ládában 960kg bruttó tömegű küldeményt Tallinba. A ládára nem lehet rakodni. A feladó kérte a küldemény raktárba való felfuvarozását. Mennyi az összes fizetendő díj Ft-ban, ha 1 Euro = 294Ft?
A küldemény díjszámítási tömege 960kg.
A fuvardíj a magyar határig 14000Ft.
A fuvardíj a magyar határtól Tallin terminálig 510 Euro.
Az összes fizetendő díj forintban 170397Ft.
Egyik sem igaz.

C) Olvassa el és értelmezze a folyami hajózásról írt 5. fejezetet a 242-262. oldalakon. Napjainkban a folyami hajózásban is erős piaci verseny van, ami az egyes hajóstársaságok tarifáinál jelentős különbségeket eredményeznek. Ez a fejezet megismertet a hajózásnál megjelenő díjszámítási módozatokkal.

Követelmények
  • értse meg a folyami hajózásnál megjelenő díjtételeket, számítási módok lényegét
Önellenőrző kérdések

Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet.

1. A folyami hajózásnál...
a tömeget a következő ezer kg-ra kerekítik.
létezik legcsekélyebb díjszámítási tömeg.
a díjszámítási távolságot a dunai díjszabási kilométermutató alapján határozzák meg.
Egyik sem igaz.
2. A folyami hajózásnál...
megkülönböztetnek hegymenetet és völgymenetet.
a völgymenet díjtétele magasabb a hegymeneténél.
a fuvaroztató rakodása esetén, ha túllépi a díjmentes rakodási időt, várakozási díjat fizettet a hajóstársaság.
Egyik sem igaz.
3. Az ismertetett díjszabás szerint...
mellékági indulásnál vagy érkezésnél pótdíjat kell fizetni.
két áruosztályt különböztetnek meg a fuvarozási díjtételeknél.
a pfellingi vízmérce egy adott szintje alatti vízmagasság esetén vagy szünetel a hajózás, vagy kisvízi pótdíjat kell fizetni.
Egyik sem igaz.

D) Töltse le az Internetről a jelenleg érvényes magyar Ártörvényt, és tanulmányozza át alaposan. (1990.évi LXXXVII. Törvény az árak megállapításáról)

Követelmények
  • ismerje és értse az érvényes Ártörvény rendelkezéseit
Önellenőrző kérdések

Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet.

A válaszok az Ártörvény 2013. júliusi állapotának megfelelőek.

1. A magyar Ártörvény szerint...
létezhet maximált ár (legmagasabb).
létezhet minimált ár (legalacsonyabb).
létezhet rögzített ár.
létezhet villa ár.
Egyik sem igaz.
2. A jelenlegi Ártörvény szerint...
a belföldi menetrendszerinti vasúti személyszállítás díja maximált.
a belföldi menetrendszerinti közúti személyszállítás díja maximált.
a kenyér ára rögzített.
Egyik sem igaz.