KURZUS: Közlekedéskereskedelem technikája II. (Díjszabáselmélet)

MODUL: I. modul

2. lecke: Terjedelmesség fogalma. Belföldi vasúti árudíjszabás

Tanulási útmutató

Ebben a leckében először megismerkedhetnek a terjedelmesség fogalmával, ami az árufuvarozásnál egy ősi, kezelendő problémát jelent. Mélyüljön el a fogalom megértésében, gondolja jól végig, hogyan kezelik a problémát az egyes közlekedési alágazatok és ismerje meg az ezzel kapcsolatos számításokat.

Ezt követően rátérünk az anyagban a konkrét díjszabásokkal való ismerkedésre: először a magyar belföldi vasúti árudíjszabás ismertetésével kezdjük. Mint talán már ismeretes, a fuvarpiac fokozatos liberalizálása eredményeképpen ma már hazánkban is több vasúttársaság van jelen a piacon. Mi ezek közül a Rail Cargo hazai díjszabását vettük alapul a jegyzetünkben.

Meg kell jegyeznünk, hogy a díjszabások folyamatos keletkezése, megszűnése és változása miatt nem törekedhettünk, nem törekedhetünk a jegyzetben azok naprakész állapotának tükrözésére - a többféle díjszabás bizonyos állapotának megismerése olyan ismeretekkel vértezi fel a hallgatókat, ami egy nagyfokú biztonságot ad a későbbiekben is az újabb változatokban eligazodni és azokat használni.

Tevékenységek

A lecke három részre bontható
A) A terjedelmesség fogalma, ezzel kapcsolatos számítások.
B) Belföldi vasúti árudíjszabás.
C) Intermodális eszközök fuvarozása, kezelése.

A) Olvassa el a jegyzet 1.3 fejezetét, 31-36 oldalig, értse meg, gondolja át a fogalmakat, értse meg a kidolgozott feladatokat. Tekintsen vissza az 1.4.1 fejezet Terjedelmes áru, rakméter alfejezetére!

Követelmények
  • értse meg a terjedelmesség fogalmát és tudja, miért van szükség e fogalom bevezetésére az árufuvarozásban
  • értse és tudja, mi a különbség a terjedelmesség elvi és gyakorlati, alágazatonként különböző megközelítése között
  • ismerje a terjedelmesség kezelését az egyes alágazatokban
  • legyen gyakorlott a mérővel kapcsolatos számításokban
Önellenőrző kérdések

Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet.

1. A raktértonna kapacitás...
a fuvarozandó árura jellemző fogalom.
megkapható, ha a jármű terhelhetőségét (t) elosztom a jármű rakodó felületével (m2).
a mérő reciproka.
megkapható, ha a jármű szállítóűrjének nagyságát (m3) elosztjuk a terhelhetőségével (t).
Egyik sem igaz.
2.
2,5x mérő az áru, ha 6 tonna 15 m3-t foglal el.
6t 2,5x mérő és 5 tonna 4x mérő áru együttesen 3,18x mérő.
Egy 16 tonna teherbírású és 60 m3 szállítóűrrel rendelkező járműnél 5x mérő áruval a jármű szállítóűrje előbb megtelik, mint hogy a terhelhetőségét kihasználhattuk volna.
Egyik sem igaz.
3. A W/M díjszabás...
tengeri hajózásnál használatos.
esetében a 10 Euro/tonna W/M azt jelenti, hogy adott távolságra a hajóstársaság ennél az árunál 1 tonnát 10 Euro-ért fuvaroz el.
esetében a 10 Euro/tonna W/M azt jelenti, hogy adott távolságra a hajóstársaság ennél az árunál 1 m3-t 10 Euro-ért fuvaroz el.
Egyik sem igaz.
4. Terjedelmes a fuvarozandó áru...
ha a térfogata túl nagy.
ha kicsi a tömege a térfogatához képest.
közúti fuvarozásnál, ha 3x mérőnél terjedelmesebb.
hajózásnál, ha 3x mérőnél terjedelmesebb.
Egyik sem igaz.
5. A rakméter (lademeter)...
a gyűjtőszállítmányozásban alkalmazzák.
akkor alkalmazzák a gyűjtőszállítmányozásban, ha a fuvarozandó árura nem lehet rakodni.
alkalmazása esetén a díjszámítási tömeget az áru hossza (m) és szélességének a jármű szélességéhez való viszonya határozza meg, ha az így meghatározott tömeg nagyobb a valóságos tömegnél és a mérő alapján számított tömegnél.
Egyik sem igaz.
Önellenőrző feladatok
1. Egy járműre felraknak 5t 3,2x mérő, 6t 5x mérő és 5t 4x mérő árut. Hányszor mérő árunak felel meg ez a rakomány együttesen?
4,7x
4,5x
4,13x
3,8x
egyik sem igaz
2. Az előző feladat áruját egy 20 tonnás és 84 m3 szállítóűrű járműre rakták fel. Hányszor mérő árut lehet, kell még felrakni, hogy a jármű mindkét irányban (terhelhetőség, szállítóűr) ki legyen terhelve?
4,5x
2,4x
4,1x
3,6x
egyik sem igaz
3. Van 30 tonna 4,5x mérő árunk. Hány tonna 2,5x mérő árut kell hozzáadni, hogy ne legyen terjedelmesebb az egész, mint 3x mérő?
legalább 40 tonnát
legalább 70 tonnát
legalább 90 tonnát
legalább 80 tonnát
egyik sem igaz
4. Feladtak légi úton 80kg árut ládába csomagolva. A láda méretei 80cm x 70cm x 80cm. A bruttó tömeg 92kg. Mennyi a díjszámítási tömeg?
112kg
92kg
127kg
80kg
egyik sem igaz
5. Feladtak gyűjtőfuvarozással, ládába rakva bruttó 120kg tömegű árut. A láda befoglaló méretei 1,6m x 0,8m x 0,8m. Mennyi a díjszámítási tömeg?
207kg
120kg
341kg
153kg
egyik sem igaz
6. Feladtak gyűjtőfuvarozással 146kg tömegű árut, ládába csomagolva. A láda tömege 74kg, mérete: h=1m; sz=1m; m=0,8m. A ládára nem lehet rakodni. Mennyi a díjszámítási tömeg? (A rakméter értéke R=1750kg/m, szélességi határ 1,6m)
1750kg
220kg
265kg
730kg
egyik sem igaz
7. Feladtak gyűjtőfuvarozással 146kg tömegű árut, ládába csomagolva. A láda tömege 74kg, méretei: h=1m; sz=1m; m=2,4m. A ládára nem lehet rakodni. Mennyi a díjszámítási tömeg? (A rakméter értéke R=1750kg/m, szélességi határ 1,6m)
800kg
220kg
1750kg
730kg
egyik sem igaz

B) Olvassa el a jegyzet 2. fejezetét 51-84. oldalig. (2.1.1 ill. 2.1.2 alfejezetek)

Az első részben megismerkedhet a vasúti csomóponti rendszerrel, hogyan történik a díjszámítási távolság meghatározása? Ezt követően olvassa el és értelmezze az általános és különleges díjszámítási feltételeket. A szöveges részek olvasása közben mindenképpen mélyedjen el a hivatkozott táblázatok tanulmányozásában. Végül értse meg az egyszerű kidolgozott feladatokat.

A jegyzet ettől a résztől kezdve különböző konkrét díjszabások alkalmazásával ismertet meg. Ezekkel a tarifákkal a fuvardíjak kiszámítása matematikailag nem okozhat gondot, hiszen csak a 4 alapművelet használatára van szükség. A tarifák felépítése azonban sokféle, bizonyos rutinok elsajátítása mindenképpen erőfeszítést, gyakorlást igényel, ezért szánjon megfelelő időt és koncentrációt a következő fejezetekre!

Követelmények
  • értse meg és tudjon a vasúti csomóponti rendszerben díjszámítási távolságot meghatározni
  • tudjon a jegyzetben és az alábbiakban kidolgozott mintafeladatok alapján egyszerűbb és összetettebb esetekben belföldi vasúti fuvardíjat számolni
Önellenőrző kérdések

Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet.

1. A vasúti kilométermutató I. részében...
találhatók az áruforgalomra megnyitott állomások ABC sorrendben.
a 4. oszlopban kövéren szedve találhatók a városok állomásai.
a 3. oszlopban találhatók az egyes állomások budapesti egységes távolsága.
a nem csomóponti állomásokhoz mindig két szomszédos csomóponti állomást adnak meg, azok távolságával.
Egyik sem igaz.
2. Két állomás díjszámítási távolságának meghatározása...
három adat összegzésével történik.
két adat összegzésével történik.
a kilométermutató II. részéből történő egyszerű kiolvasással történik.
Egyik sem igaz.
Önellenőrző feladatok

Oldja meg a kidolgozott feladatok után ajánlott 6 feladatot (54. oldal)! A feladatok megoldása:

1. Hajdúhadháza - Budafok- Háros
247km
244km
347km
egyik sem igaz
2. Helvécia - Fülöpszállás
28km
41km
31km
egyik sem igaz
3. Sajóecseg - Komárom
285km
282km
304km
egyik sem igaz
4. Sarkad - Orosháza
65km
171km
227km
egyik sem igaz
5. Kiskunmajsa - Gyula
197km
179km
156km
egyik sem igaz
6. Őlbő - Alsószeleste - Kisszállás
357km
364km
386km
egyik sem igaz
Kidolgozott összetettebb feladatok

1. Feladtak belföldön "P" jelű 2 tengelyes kocsiban 308km-re 16820kg 2711 13 NHM tételszámú anyagot. A vasúti kocsit 417km-ről a fuvarozáshoz először "haza kellett hozni" (belföldön). Mennyi a fizetendő fuvardíj?

Megoldás

Díjszámítási tömeg: 16900kg (kerekítve)

Df1= 650 * 169 = 109850Ft
540 * 200 = 108000Ft    108000 < 109850

"P" jelű kocsi, és veszélyes áru miatt Df1= 108000 * 1,1 * 0,85 = 100980Ft

Üres magánkocsi fuvarozásáért
Df2= 75 * 417 * 2 = 62550Ft > 9165Ft

Fizetendő fuvardíj: 62550 + 100980 = 163530Ft

2. Feladtak belföldön 410 km-re, hossza miatt 2 kocsira rakva 36850kg tömegű acélárut. A két vasútintézeti kocsiból az egyik 2 tengelyes, a másik 4 tengelyes volt. A feladási állomáson a kocsik megrakása az engedélyezett rakodási időt 10 órával meghaladta. Mennyi a fizetendő díj?

Megoldás

A kocsinkénti díjszámítási tömeg 36850 : 2 = 18425 ~ 18500kg (kerekítve)

Df = 825 * 185 = 152625Ft
685 * 200 = 137000Ft    137000 < 152625

A két kocsi fuvardíja: 137000 * 2 = 274000Ft

A 4 tengelyes kocsikra vonatkozó 20 tonnás minimális tömeget nem kell figyelembe venni a különböző tengelyszámú kocsik alkalmazása miatt. (ld. 72. oldal)

Kocsiálláspénz fizetése: 475 * 10 =4750Ft (mellékdíj)
Két kocsira 9500Ft

A fizetendő díj: 274000 + 9500 = 283500Ft

3. Feladtak belföldön 365 km-re 2 kocsira rakva 18600kg tömegű faárut. A két vasúti kocsi 2 tengelyes volt, abból az egyik "P" jelű. Mennyi a fizetendő fuvardíj?

Megoldás

Díjszámítási tömeg kocsinként: 18600 : 2 = 9300 ~ 10000kg (minimális díjszámítási tömeg!!)

Df1= 1005 * 100 = 100500Ft

Df2= 100500 * 0,85 = 85425Ft (magánkocsi - nem volt üres magánkocsi fuvarozása)

Fizetendő fuvardíj: 100500 + 85425 = 185925Ft

4. Feladtak belföldön 291 km-re 2 kocsira rakva 32000kg tömegű acél sínanyagot. Az egyik kocsi 4 tengelyes vasútintézeti, a másik 4 tengelyes "P" jelű kocsi volt. Mennyi a fizetendő fuvardíj?

Megoldás

Díjszámítási tömeg kocsinként: 32000 : 2 = 16000kg

A figyelembe veendő tömeg azonban 20 tonna, mivel mind a két kocsi 4 tengelyes. Ez azonban nem vonatkozik a "P" jelű kocsikra, mivel tengelyenként 5 tonna minimális díjszámítási tömeg csak vasútintézeti kocsikra előírás. (69. oldal) (Ez egyenként érthető és logikus: a vasút a "saját" több tengelyes, drága kocsijait nem akarja kis tömegek fuvarozására, alacsony fuvardíjért felkínálni, de ilyen előírást a más tulajdonában lévő "P" jelű kocsikra milyen alapon, jogon tehetne?)

Df1= 525 * 200 = 105000Ft

Df2= 630 * 160 * 0,85 = 85680Ft
525 * 200 * 0,85 = 89250Ft    85680 < 89250

Fizetendő fuvardíj: 105000 + 85680 = 190680Ft

5. Feladtak belföldön 2 tengelyes "P" jelű kocsiban 392 km-re 8650kg, 3402 90 NHM számú árut. A fuvarozáshoz 1 db 2 tengelyes vasútintézeti közvetítőkocsira, és 1 db 4 tengelyes "P" jelű védőkocsira volt szükség. A védőkocsiba a feladó - a vasút engedélyével, ugyanannak a címzettnek - feladott 17750kg árut. A feladó kérte a feladási állomáson a védőkocsi mérlegelését. Mennyi a fizetendő díj? (A "P" jelű kocsik a feladási állomáson rendelkezésre álltak)

Megoldás

Df1= 1075 * 100 * 0.85 = 91375Ft (min. tömeg 10 tonna és "P" jelű)

Df2= 150 * 392 = 58800Ft (közvetítő kocsi)

Df3= 805 * 178 * 0.85 = 121796,5Ft
670 * 200 * 0,85 = 113900Ft    113900 < 121797 (védőkocsira rakva)

Mérlegelés díja: 7290Ft (81. oldal)

Fizetendő fuvardíj: 91375 + 58800 + 113900 + 7290 = 271365Ft

6. Feladtak belföldön 189 km-re 2 kocsira rakva 34750kg tömegű acél síneket. Az  áru a 2 kocsin túlnyúlt, ezért 2 védőkocsira is szükség volt. A síneket szállító 2 kocsi 2 tengelyes, ill. 4 tengelyes vasútintézeti kocsik voltak, a védőkocsik 2 tengelyes "P" jelű kocsik, amiket 76 km-ről kellett a feladóhelyre szállítani. Az egyik védőkocsi üres, a másikban a vasút engedélyével, ugyanannak a címzettnek feladtak 7250kg szerelőanyagot. Mennyi a fizetendő fuvardíj?

Megoldás

Síneknél kocsinkénti díjszámítási tömeg 34750 : 2 = 17375 ~ 17400kg

Df1= 415 * 174 = 72210Ft
345 * 200 = 69000Ft    (69000 < 72210)

Df2= 69000Ft

Df3= 75 * 2 * 189 = 28350Ft (védőkocsi üres magánkocsi!)

Df4= 555 * 100 * 0.85 = 47175Ft

Üres magánkocsik fuvarozására a feladóhelyre 2 * 75 * 2 * 76 = 22800Ft

A fizetendő fuvardíj: 69000 + 69000 + 28350 + 47175 + 22800 = 236325Ft

7. Feladtak Gyuláról Budapest kikötőn át Egyiptomba 4 tengelyes "P" jelű kocsiban 16350 kg 9306 21 NHM számú anyagot. A fuvarozásnál 1db 2 tengelyes vasútintézeti védőkocsira volt szükség. A feladó a rendeltetési állomáson kérte a kocsi mérlegelését. Budapest kikötő állomáson a kocsi kirakásánál 50 óra várakozási idő merült fel. Mennyi a fizetendő díj forintban, ha 1 Euro=295Ft? (A "P" jelű kocsit Komáromból kellett Gyulára hozni)

Megoldás

Díjszámítási távolság: 215km (egységes budapesti távolság)

Df1= 3,33 * 164 * 0,85 * 1,1 = 510,62 Euro
2,77 * 200 * 0,85 * 1,1= 517,99 Euro    510,62 < 517,99
(veszélyes anyag nemzetközi fuvarozása magánkocsiban!)

Df2= 0,58 * 215 = 124,7 Euro (védőkocsi export fuvarozásban)

Üres magánkocsi fuvarozása Komáromból Gyulára:
Df3= 75 * 302 * 4 = 90600Ft > 9165Ft

Mérlegelés: 27,72 Euro

Várakozási díj: (24 * 1,8) + (24 * 2,5) + (2 * 3,19) = 109, 58 Euro

A fizetendő díj: 510,62 + 124,7 + 27,72 + 109,58 = 772,62 Euro és 90600Ft

Forintban: 772,62 * 295 + 90600 = 318523Ft

Önellenőrző feladatok
1. Feladtak 412 km-re belföldön 2 kocsira rakva 32600kg acélárut. Az egyik kocsi 2 tengelyes vasútintézeti, a másik 4 tengelyes "P" jelű kocsi volt. Mennyi a fizetendő fuvardíj?
218720Ft
187905Ft
253302Ft
egyik sem igaz
2. Feladtak Komlóról Hidasnémeti határon át Szlovákiába 2 kocsira rakva 18700kg tömegű árut. Mindkét kocsi 2 tengelyes "P" jelű kocsi volt. 2 védőkocsira volt szükség: mindkettő 2 tengelyes vasútintézeti kocsi volt. Egyikbe a vasút engedélyével, ugyanannak a címzettnek feladtak 17640kg árut. A két "P" jelű kocsit Budapest Józsefvárosról kellett üresen Komlóra fuvarozni. Mennyi a fizetendő díj Ft-ban, ha 1 Euro = 290Ft
844784Ft
764410Ft
768512Ft
egyik sem igaz
3. Feladtak belföldön 4 tengelyes "P" jelű kocsiban 18600kg árut, 408 km-re. Az árut a feladó az állomás körzetébe beszállította, s kérte a vasutat az áru kocsiba rakására, majd a kocsi mérlegelésére a feladási állomáson. Az áru a vasúti kocsitól 15 m-re volt a földre rakva. Mennyi a fizetendő díj?
272185Ft
181192Ft
204650Ft
egyik sem igaz

C) Olvassa el, tanulmányozza a jegyzet 2.1.3 alfejezetét (84-89 oldal) és még egyszer, ismétlésképpen a 70. oldalon lévő "Intermodális fuvarozási egységek fuvardíjának megállapítása" című szakaszt.

Figyelem! A 89. oldalon a példa megoldásában a Tárolás díja 7000Ft helyett helyesen 14000Ft. Kérem, javítsa!

Követelmények
  • értse meg az intermodális egységekkel kapcsolatos díjak mibenlétét és képzését
Önellenőrző kérdések

Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek hamisak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet.

1. Az intermodális egységek vasúti fuvardíja...
függ azok hosszúságától.
belföldi fuvarozásnál Forintban megadott.
export, import, tranzit fuvarozásnál Euroban megadott.
csak a berakott áru tömegétől függ (nettó tömegtől).
Egyik sem hamis.
2. Az intermodális egységek vasúti fuvardíját...
befolyásoló koefficiensek értékét befolyásolja az egység tömege.
nem kell számítani, táblázatból kiolvasható.
úgy kell meghatározni, hogy az egység bruttó tömegének megfelelő díjtételt megszorozzuk a távolsággal.
Egyik sem hamis.
3.
A TEU 1 db 20 láb hosszú konténer egységnek felel meg.
45 láb hosszú konténer 2,25 TEU-nak felel meg.
40 láb hosszú konténer 2 TEU-nak felel meg.
30 láb hosszú konténer 3 TEU-nak felel meg.
Egyik sem hamis.
Kidolgozott feladat

Rajkán át érkezett Csehországból 1 db 20'-as konténer a BILK-be. A konténer tömege 1950kg, a belerakott áru tömege 8700kg. A vonatról a konténert tárolóhelyre rakták szombaton 8,00 órakor. Az ügyfél az ezt követő pénteken kérte az egység házhoz fuvarozását Budapesttől 115km-re lévő telephelyére, önrakodós gépkocsival, és kérte a konténer ottani földre rakását a könnyebb kirakodás érdekében. A gépkocsi 8,15-kor érkezett a telephelyre, s az ügyfél 12,30-kor fejezete be a kirakodást. A konténert a kelenföldi depora fuvarozták vissza, és lerakták tárolásra. Mennyi a fizetendő díj Ft-ban, ha 1 Euro = 296Ft?

Megoldás

Rajka határ - Budapest 206km (egységes budapesti távolság)

Konténer bruttó tömege: 8700 + 1950 = 10650kg

Koefficiens: 0,45

Vasúti fuvardíj: 302 Euro (5. tábla)

Lerakás vasúti kocsiról: 10000Ft

Tárolás díja: 3500Ft/TEU, nap    3500 * 1 *3 = 10500Ft

Felrakás az önrakodós közúti járműre: 10000Ft

Házhoz fuvarozás közúton: 115 * 310 = 35650Ft

Rakodásra várakozás: 18000Ft (megkezdett 3 óra a 2 órán túl)

Telephelyen le- és felrakás: 2 * 6000 = 12000Ft

Kelenföldi depon lerakás: 13000Ft

Fizetendő díj: (302 * 296) + 10000 + 10500 + 10000 + 35650 + 18000 + 12000 + 13000 = 198542Ft

Önellenőrző feladat
1. Feladtak Gyuláról budapesti címzettnek 40'-as konténerben 8650kg tömegű árut. A konténer tömege 1440kg. A feladó Gyulán, a vasúti kocsin rendelkezésre bocsátott konténert az engedélyezett rakodási időn belül megrakta. A címzettnek a konténer házhoz szállítását kérte a BILK-től normál (sasszés) félpótkocsis tehergépkocsival, Budapesten belül, 50km alatt. A konténert a BILK-ben vasútikocsiról lerakták és tehergépkocsira rakták. A gépkocsi a címzettnél az engedélyezett rakodási időn túl 1 órát várakozott, majd a konténert a kelenföldi depora szállította és ott azt lerakta. A rakott konténert a BILK-ben 3 munkanapon át tárolták. Mennyi az összes fizetendő díj Ft-ban, ha 1 Euro = 295Ft
196482Ft
235580Ft
206920Ft
egyik sem igaz