KURZUS: Közlekedéskereskedelem technikája II. (Díjszabáselmélet)
MODUL: I. modul
2. lecke: Terjedelmesség fogalma. Belföldi vasúti árudíjszabás
Tanulási útmutató | ||
Ebben a leckében először megismerkedhetnek a terjedelmesség fogalmával, ami az árufuvarozásnál egy ősi, kezelendő problémát jelent. Mélyüljön el a fogalom megértésében, gondolja jól végig, hogyan kezelik a problémát az egyes közlekedési alágazatok és ismerje meg az ezzel kapcsolatos számításokat. | ||
Ezt követően rátérünk az anyagban a konkrét díjszabásokkal való ismerkedésre: először a magyar belföldi vasúti árudíjszabás ismertetésével kezdjük. Mint talán már ismeretes, a fuvarpiac fokozatos liberalizálása eredményeképpen ma már hazánkban is több vasúttársaság van jelen a piacon. Mi ezek közül a Rail Cargo hazai díjszabását vettük alapul a jegyzetünkben. | ||
Meg kell jegyeznünk, hogy a díjszabások folyamatos keletkezése, megszűnése és változása miatt nem törekedhettünk, nem törekedhetünk a jegyzetben azok naprakész állapotának tükrözésére - a többféle díjszabás bizonyos állapotának megismerése olyan ismeretekkel vértezi fel a hallgatókat, ami egy nagyfokú biztonságot ad a későbbiekben is az újabb változatokban eligazodni és azokat használni. | ||
Tevékenységek | ||
A lecke három részre bontható | ||
A) Olvassa el a jegyzet 1.3 fejezetét, 31-36 oldalig, értse meg, gondolja át a fogalmakat, értse meg a kidolgozott feladatokat. Tekintsen vissza az 1.4.1 fejezet Terjedelmes áru, rakméter alfejezetére! | ||
Követelmények | ||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||||
Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet. | |||||||||||
1. A raktértonna kapacitás...
![]() | |||||||||||
2.
![]() | |||||||||||
3. A W/M díjszabás...
![]() | |||||||||||
4. Terjedelmes a fuvarozandó áru...
![]() | |||||||||||
5. A rakméter (lademeter)...
![]() | |||||||||||
Önellenőrző feladatok | |||||||||||
1. Egy járműre felraknak 5t 3,2x mérő, 6t 5x mérő és 5t 4x mérő árut. Hányszor mérő árunak felel meg ez a rakomány együttesen?
![]() | |||||||||||
2. Az előző feladat áruját egy 20 tonnás és 84 m3 szállítóűrű járműre rakták fel. Hányszor mérő árut lehet, kell még felrakni, hogy a jármű mindkét irányban (terhelhetőség, szállítóűr) ki legyen terhelve?
![]() | |||||||||||
3. Van 30 tonna 4,5x mérő árunk. Hány tonna 2,5x mérő árut kell hozzáadni, hogy ne legyen terjedelmesebb az egész, mint 3x mérő?
![]() | |||||||||||
4. Feladtak légi úton 80kg árut ládába csomagolva. A láda méretei 80cm x 70cm x 80cm. A bruttó tömeg 92kg. Mennyi a díjszámítási tömeg?
![]() | |||||||||||
5. Feladtak gyűjtőfuvarozással, ládába rakva bruttó 120kg tömegű árut. A láda befoglaló méretei 1,6m x 0,8m x 0,8m. Mennyi a díjszámítási tömeg?
![]() | |||||||||||
6. Feladtak gyűjtőfuvarozással 146kg tömegű árut, ládába csomagolva. A láda tömege 74kg, mérete: h=1m; sz=1m; m=0,8m. A ládára nem lehet rakodni. Mennyi a díjszámítási tömeg? (A rakméter értéke R=1750kg/m, szélességi határ 1,6m)
![]() | |||||||||||
7. Feladtak gyűjtőfuvarozással 146kg tömegű árut, ládába csomagolva. A láda tömege 74kg, méretei: h=1m; sz=1m; m=2,4m. A ládára nem lehet rakodni. Mennyi a díjszámítási tömeg? (A rakméter értéke R=1750kg/m, szélességi határ 1,6m)
![]() |
B) Olvassa el a jegyzet 2. fejezetét 51-84. oldalig. (2.1.1 ill. 2.1.2 alfejezetek) | ||
Az első részben megismerkedhet a vasúti csomóponti rendszerrel, hogyan történik a díjszámítási távolság meghatározása? Ezt követően olvassa el és értelmezze az általános és különleges díjszámítási feltételeket. A szöveges részek olvasása közben mindenképpen mélyedjen el a hivatkozott táblázatok tanulmányozásában. Végül értse meg az egyszerű kidolgozott feladatokat. | ||
A jegyzet ettől a résztől kezdve különböző konkrét díjszabások alkalmazásával ismertet meg. Ezekkel a tarifákkal a fuvardíjak kiszámítása matematikailag nem okozhat gondot, hiszen csak a 4 alapművelet használatára van szükség. A tarifák felépítése azonban sokféle, bizonyos rutinok elsajátítása mindenképpen erőfeszítést, gyakorlást igényel, ezért szánjon megfelelő időt és koncentrációt a következő fejezetekre! | ||
Követelmények | ||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||||
Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet. | |||||||||||
1. A vasúti kilométermutató I. részében...
![]() | |||||||||||
2. Két állomás díjszámítási távolságának meghatározása...
![]() | |||||||||||
Önellenőrző feladatok | |||||||||||
Oldja meg a kidolgozott feladatok után ajánlott 6 feladatot (54. oldal)! A feladatok megoldása: | |||||||||||
1. Hajdúhadháza - Budafok- Háros
![]() | |||||||||||
2. Helvécia - Fülöpszállás
![]() | |||||||||||
3. Sajóecseg - Komárom
![]() | |||||||||||
4. Sarkad - Orosháza
![]() | |||||||||||
5. Kiskunmajsa - Gyula
![]() | |||||||||||
6. Őlbő - Alsószeleste - Kisszállás
![]() |
Kidolgozott összetettebb feladatok | ||
1. Feladtak belföldön "P" jelű 2 tengelyes kocsiban 308km-re 16820kg 2711 13 NHM tételszámú anyagot. A vasúti kocsit 417km-ről a fuvarozáshoz először "haza kellett hozni" (belföldön). Mennyi a fizetendő fuvardíj? | ||
Megoldás | ||
Díjszámítási tömeg: 16900kg (kerekítve) | ||
Df1= 650 * 169 = 109850Ft | ||
"P" jelű kocsi, és veszélyes áru miatt Df1= 108000 * 1,1 * 0,85 = 100980Ft | ||
Üres magánkocsi fuvarozásáért | ||
Fizetendő fuvardíj: 62550 + 100980 = 163530Ft | ||
2. Feladtak belföldön 410 km-re, hossza miatt 2 kocsira rakva 36850kg tömegű acélárut. A két vasútintézeti kocsiból az egyik 2 tengelyes, a másik 4 tengelyes volt. A feladási állomáson a kocsik megrakása az engedélyezett rakodási időt 10 órával meghaladta. Mennyi a fizetendő díj? | ||
Megoldás | ||
A kocsinkénti díjszámítási tömeg 36850 : 2 = 18425 ~ 18500kg (kerekítve) | ||
Df = 825 * 185 = 152625Ft | ||
A két kocsi fuvardíja: 137000 * 2 = 274000Ft | ||
A 4 tengelyes kocsikra vonatkozó 20 tonnás minimális tömeget nem kell figyelembe venni a különböző tengelyszámú kocsik alkalmazása miatt. (ld. 72. oldal) | ||
Kocsiálláspénz fizetése: 475 * 10 =4750Ft (mellékdíj) | ||
A fizetendő díj: 274000 + 9500 = 283500Ft | ||
3. Feladtak belföldön 365 km-re 2 kocsira rakva 18600kg tömegű faárut. A két vasúti kocsi 2 tengelyes volt, abból az egyik "P" jelű. Mennyi a fizetendő fuvardíj? | ||
Megoldás | ||
Díjszámítási tömeg kocsinként: 18600 : 2 = 9300 ~ 10000kg (minimális díjszámítási tömeg!!) | ||
Df1= 1005 * 100 = 100500Ft | ||
Df2= 100500 * 0,85 = 85425Ft (magánkocsi - nem volt üres magánkocsi fuvarozása) | ||
Fizetendő fuvardíj: 100500 + 85425 = 185925Ft | ||
4. Feladtak belföldön 291 km-re 2 kocsira rakva 32000kg tömegű acél sínanyagot. Az egyik kocsi 4 tengelyes vasútintézeti, a másik 4 tengelyes "P" jelű kocsi volt. Mennyi a fizetendő fuvardíj? | ||
Megoldás | ||
Díjszámítási tömeg kocsinként: 32000 : 2 = 16000kg | ||
A figyelembe veendő tömeg azonban 20 tonna, mivel mind a két kocsi 4 tengelyes. Ez azonban nem vonatkozik a "P" jelű kocsikra, mivel tengelyenként 5 tonna minimális díjszámítási tömeg csak vasútintézeti kocsikra előírás. (69. oldal) (Ez egyenként érthető és logikus: a vasút a "saját" több tengelyes, drága kocsijait nem akarja kis tömegek fuvarozására, alacsony fuvardíjért felkínálni, de ilyen előírást a más tulajdonában lévő "P" jelű kocsikra milyen alapon, jogon tehetne?) | ||
Df1= 525 * 200 = 105000Ft | ||
Df2= 630 * 160 * 0,85 = 85680Ft | ||
Fizetendő fuvardíj: 105000 + 85680 = 190680Ft | ||
5. Feladtak belföldön 2 tengelyes "P" jelű kocsiban 392 km-re 8650kg, 3402 90 NHM számú árut. A fuvarozáshoz 1 db 2 tengelyes vasútintézeti közvetítőkocsira, és 1 db 4 tengelyes "P" jelű védőkocsira volt szükség. A védőkocsiba a feladó - a vasút engedélyével, ugyanannak a címzettnek - feladott 17750kg árut. A feladó kérte a feladási állomáson a védőkocsi mérlegelését. Mennyi a fizetendő díj? (A "P" jelű kocsik a feladási állomáson rendelkezésre álltak) | ||
Megoldás | ||
Df1= 1075 * 100 * 0.85 = 91375Ft (min. tömeg 10 tonna és "P" jelű) | ||
Df2= 150 * 392 = 58800Ft (közvetítő kocsi) | ||
Df3= 805 * 178 * 0.85 = 121796,5Ft | ||
Mérlegelés díja: 7290Ft (81. oldal) | ||
Fizetendő fuvardíj: 91375 + 58800 + 113900 + 7290 = 271365Ft | ||
6. Feladtak belföldön 189 km-re 2 kocsira rakva 34750kg tömegű acél síneket. Az áru a 2 kocsin túlnyúlt, ezért 2 védőkocsira is szükség volt. A síneket szállító 2 kocsi 2 tengelyes, ill. 4 tengelyes vasútintézeti kocsik voltak, a védőkocsik 2 tengelyes "P" jelű kocsik, amiket 76 km-ről kellett a feladóhelyre szállítani. Az egyik védőkocsi üres, a másikban a vasút engedélyével, ugyanannak a címzettnek feladtak 7250kg szerelőanyagot. Mennyi a fizetendő fuvardíj? | ||
Megoldás | ||
Síneknél kocsinkénti díjszámítási tömeg 34750 : 2 = 17375 ~ 17400kg | ||
Df1= 415 * 174 = 72210Ft | ||
Df2= 69000Ft | ||
Df3= 75 * 2 * 189 = 28350Ft (védőkocsi üres magánkocsi!) | ||
Df4= 555 * 100 * 0.85 = 47175Ft | ||
Üres magánkocsik fuvarozására a feladóhelyre 2 * 75 * 2 * 76 = 22800Ft | ||
A fizetendő fuvardíj: 69000 + 69000 + 28350 + 47175 + 22800 = 236325Ft | ||
7. Feladtak Gyuláról Budapest kikötőn át Egyiptomba 4 tengelyes "P" jelű kocsiban 16350 kg 9306 21 NHM számú anyagot. A fuvarozásnál 1db 2 tengelyes vasútintézeti védőkocsira volt szükség. A feladó a rendeltetési állomáson kérte a kocsi mérlegelését. Budapest kikötő állomáson a kocsi kirakásánál 50 óra várakozási idő merült fel. Mennyi a fizetendő díj forintban, ha 1 Euro=295Ft? (A "P" jelű kocsit Komáromból kellett Gyulára hozni) | ||
Megoldás | ||
Díjszámítási távolság: 215km (egységes budapesti távolság) | ||
Df1= 3,33 * 164 * 0,85 * 1,1 = 510,62 Euro | ||
Df2= 0,58 * 215 = 124,7 Euro (védőkocsi export fuvarozásban) | ||
Üres magánkocsi fuvarozása Komáromból Gyulára: | ||
Mérlegelés: 27,72 Euro | ||
Várakozási díj: (24 * 1,8) + (24 * 2,5) + (2 * 3,19) = 109, 58 Euro | ||
A fizetendő díj: 510,62 + 124,7 + 27,72 + 109,58 = 772,62 Euro és 90600Ft | ||
Forintban: 772,62 * 295 + 90600 = 318523Ft |
Önellenőrző feladatok | |||||||||
1. Feladtak 412 km-re belföldön 2 kocsira rakva 32600kg acélárut. Az egyik kocsi 2 tengelyes vasútintézeti, a másik 4 tengelyes "P" jelű kocsi volt. Mennyi a fizetendő fuvardíj?
![]() | |||||||||
2. Feladtak Komlóról Hidasnémeti határon át Szlovákiába 2 kocsira rakva 18700kg tömegű árut. Mindkét kocsi 2 tengelyes "P" jelű kocsi volt. 2 védőkocsira volt szükség: mindkettő 2 tengelyes vasútintézeti kocsi volt. Egyikbe a vasút engedélyével, ugyanannak a címzettnek feladtak 17640kg árut. A két "P" jelű kocsit Budapest Józsefvárosról kellett üresen Komlóra fuvarozni. Mennyi a fizetendő díj Ft-ban, ha 1 Euro = 290Ft
![]() | |||||||||
3. Feladtak belföldön 4 tengelyes "P" jelű kocsiban 18600kg árut, 408 km-re. Az árut a feladó az állomás körzetébe beszállította, s kérte a vasutat az áru kocsiba rakására, majd a kocsi mérlegelésére a feladási állomáson. Az áru a vasúti kocsitól 15 m-re volt a földre rakva. Mennyi a fizetendő díj?
![]() |
C) Olvassa el, tanulmányozza a jegyzet 2.1.3 alfejezetét (84-89 oldal) és még egyszer, ismétlésképpen a 70. oldalon lévő "Intermodális fuvarozási egységek fuvardíjának megállapítása" című szakaszt. | ||
Figyelem! A 89. oldalon a példa megoldásában a Tárolás díja 7000Ft helyett helyesen 14000Ft. Kérem, javítsa! | ||
Követelmények | ||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||||
Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek hamisak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet. | |||||||||||
1. Az intermodális egységek vasúti fuvardíja...
![]() | |||||||||||
2. Az intermodális egységek vasúti fuvardíját...
![]() | |||||||||||
3.
![]() |
Kidolgozott feladat | ||
Rajkán át érkezett Csehországból 1 db 20'-as konténer a BILK-be. A konténer tömege 1950kg, a belerakott áru tömege 8700kg. A vonatról a konténert tárolóhelyre rakták szombaton 8,00 órakor. Az ügyfél az ezt követő pénteken kérte az egység házhoz fuvarozását Budapesttől 115km-re lévő telephelyére, önrakodós gépkocsival, és kérte a konténer ottani földre rakását a könnyebb kirakodás érdekében. A gépkocsi 8,15-kor érkezett a telephelyre, s az ügyfél 12,30-kor fejezete be a kirakodást. A konténert a kelenföldi depora fuvarozták vissza, és lerakták tárolásra. Mennyi a fizetendő díj Ft-ban, ha 1 Euro = 296Ft? | ||
Megoldás | ||
Rajka határ - Budapest 206km (egységes budapesti távolság) | ||
Konténer bruttó tömege: 8700 + 1950 = 10650kg | ||
Koefficiens: 0,45 | ||
Vasúti fuvardíj: 302 Euro (5. tábla) | ||
Lerakás vasúti kocsiról: 10000Ft | ||
Tárolás díja: 3500Ft/TEU, nap 3500 * 1 *3 = 10500Ft | ||
Felrakás az önrakodós közúti járműre: 10000Ft | ||
Házhoz fuvarozás közúton: 115 * 310 = 35650Ft | ||
Rakodásra várakozás: 18000Ft (megkezdett 3 óra a 2 órán túl) | ||
Telephelyen le- és felrakás: 2 * 6000 = 12000Ft | ||
Kelenföldi depon lerakás: 13000Ft | ||
Fizetendő díj: (302 * 296) + 10000 + 10500 + 10000 + 35650 + 18000 + 12000 + 13000 = 198542Ft |
Önellenőrző feladat | |||||||||
1. Feladtak Gyuláról budapesti címzettnek 40'-as konténerben 8650kg tömegű árut. A konténer tömege 1440kg. A feladó Gyulán, a vasúti kocsin rendelkezésre bocsátott konténert az engedélyezett rakodási időn belül megrakta. A címzettnek a konténer házhoz szállítását kérte a BILK-től normál (sasszés) félpótkocsis tehergépkocsival, Budapesten belül, 50km alatt. A konténert a BILK-ben vasútikocsiról lerakták és tehergépkocsira rakták. A gépkocsi a címzettnél az engedélyezett rakodási időn túl 1 órát várakozott, majd a konténert a kelenföldi depora szállította és ott azt lerakta. A rakott konténert a BILK-ben 3 munkanapon át tárolták. Mennyi az összes fizetendő díj Ft-ban, ha 1 Euro = 295Ft
![]() |