KURZUS: Közlekedéskereskedelem technikája II. (Díjszabáselmélet)
MODUL: I. modul
4. lecke: Közúti- és hajózási fuvardíjszámítás. Ártörvény
Tanulási útmutató | ||
Ebben a leckében megismerkedhetnek a közúti kocsirakományú-, és gyűjtő fuvarozás, ill. a folyami hajózás fuvardíjszámításának elveivel. Mivel - mint ismert - az árufuvarozás díja jelenleg hazánkban az Ártörvény szerint szabad áras, a következőkben itt bemutatott díjszabások ajánlott tarifák, ill. meghirdetett "listás árak", amelyek a fuvardíjról való egyezkedés alapját képezhetik, de ezektől természetesen a fuvarpiaci helyzet szerint el lehet térni. A tananyag végén ehhez kapcsolódóan hasznos megismerkedni az Ártörvénnyel. | ||
Tevékenységek | ||
A lecke négy részre bontható: | ||
A) Közúti kocsirakományú küldemények ajánlott hazai díjszabása | ||
A) Olvassa el és értelmezze a közúti kocsirakományú árutovábbításra az MKFE által közzétett ajánlott díjszabást a 222-229. oldalon. Itt három alapvetően fontos díjszámítási móddal ismerkedhetnek meg: | ||
| ||
A tonnadíjas rendszert általában nagyobb távolságra való, egyedi fuvarfeladatoknál használják, ahol a feladat elvégzésének végrehajtásában a fuvarozót csak a fel- és lerakásnál "zavarják", a munka elvégzése, megszervezése, végrehajtása csak őrajta múlik. | ||
Az órakilométeres rendszert általában olyan esetekben alkalmazzák, amikor a fuvarozó munkáját sok külső tényező zavarja (gyűjtő-terítő járatoknál pl. gyakori le-, felrakodás, várakozás), így a tisztán kilométer- és tömegalapú díjszámítás alkalmazása - a sok időveszteség miatt - méltánytalan volna vele szembe. | ||
Egységdíjas számítási módot rendszeresen ismétlődő feladatoknál alkalmazzák. | ||
Követelmények | ||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||||
Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet. | |||||||||||
1. A tonnadíjas rendszernél az MKFE ajánlott díjszabásánál...
![]() | |||||||||||
2. Az MKFE ajánlott órakilométerdíjas rendszerénél...
![]() | |||||||||||
3. Az MKFE ajánlott órakilométerdíjas rendszerénél...
![]() | |||||||||||
Önellenőrző feladatok | |||||||||||
(229. oldalon ajánlott feladatok) | |||||||||||
1. Fordulók száma: 150 tonna : 12 tonna = 12,5 ~ 13 forduló | |||||||||||
2. Díjszámítási idő: 1 óra + 7 óra 50 perc + 1 óra= 9 óra 50 perc ~ 10 óra | |||||||||||
3. Díjszámítási idő: 2 óra + 8 óra 40 perc + 1 óra= 11 óra 40 perc ~ 12 óra |
B) Olvassa és értelmezze a nemzetközi gyűjtő fuvarozás díjszabását a 230-241. oldalakon. (4.2.1 fejezet) | ||
A gyűjtő szállítmányozó cég a meghirdetett irányokban (pl. Budapest-London), meghirdetett napokon kamiont indít, amellyel az addig a raktárba beszállított küldeményeket egy gépkocsiba (vagy többe) rakva kifuvarozza a londoni társszállítmányozó raktárába, ahol a küldemény átvehető, vagy kérésre kifuvarozzák a címzetteknek. | ||
A magyarországi raktárba való beszállítást a példa szerinti cég - kérésre - vállalja a budapesti, győri vagy debreceni gyűjtőpontjára. | ||
A fuvardíj mindig két részre oszlik: a hazai gyűjtőponttól a magyar határig Ft-ban számolva, és onnan a külföldi terminálig más valutában számolva. (a fuvarköltség paritás szerinti megoszthatósága érdekében) | ||
Ennél a díjszámításnál alkalmazásra kerülnek a mérővel, rakméterrel kapcsolatos már megtanult ismeretek, célszerű a példák előtt átismételni. | ||
Követelmények | ||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||
Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet. | |||||||||
1. A nemzetközi gyűjtőszállítmányozásnál...
![]() | |||||||||
2. A gyűjtőfuvarozásra feladott áru tömege 125kg, a járművön elfoglalt térfogata h=1m, sz=0,5m, m=0,8m, nem lehet rá rakodni. Milyen díjszámítási tömeggel kell számolni?
![]() | |||||||||
3. A gyűjtőfuvarozásnál a gyűjtőraktárba/ból való be- ill. kifuvarozás díját...
![]() |
Kidolgozott feladatok | ||
1. Kecskemétről (irányítószám 6000) feladnak Londonba 863kg bruttó tömegű árut ládába csomagolva. A láda méretei: h=1,2m, sz=0,8m, m=1,2m. A ládára nem lehet rakodni. A feladó kérte a küldemény belföldi befuvarozását a raktárba, a fuvarozáshoz emelőfalas gépkocsit kért a gépkocsivezető besegítésével a rakodásba. Mennyi a fizetendő összeg? | ||
Megoldás | ||
A küldemény tömege: 863kg | ||
Térfogata: 1,2 * 0,8 * 1,2 = 1,152m3 | ||
Mérő: 1,152 m3 : 0,863 tonna = 1,33x mérő, nem terjedelmes | ||
Rakméter számítás: 1,2 * 1750 * (0,8 : 2,4) = 700kg | ||
Díjszámítási tömeg: 863kg ~ 900kg (863 > 700) | ||
Gyűjtőraktári felfuvarozás díja: 8172 * 1,25 + 1000 = 11215Ft | ||
Nemzetközi fuvardíj: magyar határig: 1400Ft/100kg * 9 = 12600Ft | ||
Fizetendő összesen: 11215 +12600Ft és 153GBP = 23815Ft + 153 GBP | ||
2. Győrből (irányítószám: 9028) feladnak Barcelonába 900kg tömegű gépalkatrészt, h=2,0m, sz=1,8m, m=0,8m méretű ládában, amire nem lehet rakodni. A feladó kérte a küldemény raktárba való befuvarozását. A felfuvarozást végző gépkocsi 2 óra 40 percet várakozott a küldemény berakására. Mennyi a fizetendő összeg? | ||
Megoldás | ||
A küldemény tömege: 900kg | ||
Mérő: (2,0 *1,8 * 0,8): 0,9 t = 2,88m3: 0,9 t = 3,2x mérő, terjedelmes | ||
Terjedelem tömeg: 2,88 * 333 = 959,04 kg | ||
Rakméter számítás: 2,0 * 1750 = 3500kg | ||
Díjszámítási tömeg: 900kg < 959,04kg < 3150kg | ||
Felfuvarozás díja: 11323Ft + (3 * 2000) = 17323Ft | ||
Nemzetközi fuvardíj határig: 1200 * 32 = 38400Ft | ||
Fizetendő összesen: 55723Ft + 768Euro |
Önellenőrző feladatok | |||||||||||
Válassza ki az igaz állítá(sok)at! | |||||||||||
1. Feladtak Budapest I. kerületből 345kg bruttó tömegű árut Koppenhágába. Az áru által elfoglalt térfogat 1,4m3. A feladó kérte a küldemény felfuvarozását emelőfalas gépkocsival. Mennyi az összes fizetendő díj Ft-ban számolva, ha 1 Euro = 294Ft?
![]() | |||||||||||
2. Feladtunk Budapest II. kerületéből h=3m, sz=0,4m, m=2,0m méretű ládában 960kg bruttó tömegű küldeményt Tallinba. A ládára nem lehet rakodni. A feladó kérte a küldemény raktárba való felfuvarozását. Mennyi az összes fizetendő díj Ft-ban, ha 1 Euro = 294Ft?
![]() |
C) Olvassa el és értelmezze a folyami hajózásról írt 5. fejezetet a 242-262. oldalakon. Napjainkban a folyami hajózásban is erős piaci verseny van, ami az egyes hajóstársaságok tarifáinál jelentős különbségeket eredményeznek. Ez a fejezet megismertet a hajózásnál megjelenő díjszámítási módozatokkal. | ||
Követelmények | ||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||
Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet. | |||||||||
1. A folyami hajózásnál...
![]() | |||||||||
2. A folyami hajózásnál...
![]() | |||||||||
3. Az ismertetett díjszabás szerint...
![]() |
D) Töltse le az Internetről a jelenleg érvényes magyar Ártörvényt, és tanulmányozza át alaposan. (1990.évi LXXXVII. Törvény az árak megállapításáról) | ||
Követelmények | ||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||||
Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet. | |||||||||||
A válaszok az Ártörvény 2013. júliusi állapotának megfelelőek. | |||||||||||
1. A magyar Ártörvény szerint...
![]() | |||||||||||
2. A jelenlegi Ártörvény szerint...
![]() |