KURZUS: Közlekedéskereskedelem technikája II. (Díjszabáselmélet)

MODUL: I. modul

3. lecke: Nemzetközi vasúti árudíjszabások

Tanulási útmutató

Az előző leckében megismerkedhettünk a magyar belföldi vasúti árudíjszabással, amit belföldi fuvarozás esetén használunk, ill. export- import-, vagy tranzit fuvarozás esetén a belföldi fuvarszakasz díjának megállapítására.

Nemzetközi fuvarozás esetén komoly gondot jelent a fuvarozók, de még inkább a szállítmányozók számára, hogy hogyan jussanak hozzá különböző országok vasutjainak díjszabásaihoz, azok módosításaihoz, azokat különböző nyelveken megérteni. Ezért a vasutak már nagyon korán együttműködtek az ún. köteléki díjszabások létrehozásában, amelyeket a célországok nyelvén adnak ki, tartalmazzák minden érinthető vasút díjszámítását, több esetben a saját nemzeti díjszabásukhoz képest kedvezőbb díjtételekkel: ún. köteléki rövidítést tartalmazva.

Vegyük észre, hogy ezeket a díjszabásokat adott útvonalakon használhatjuk, aminek a fuvaroztatói, szállítmányozói kiválasztása szép feladat, hiszen az optimális fuvardíjat a távolságon kívül az egyes vasutak különböző díjszintje is befolyásolja.

A köteléki díjszabások egyes országokra csak tranzit fuvardíjat adnak, így azokon csak áthaladni lehet. (pl. a Német - Holland - Magyar díjszabásnál nem adhatunk fel árut Budapestről Prágába!)

A belföldi vasúti árudíjszabás ismerete nagy segítséget jelent a nemzetközi díjszabásokban való tájékozódásnál. De figyelem: jelentős változásokkal is találkozhatunk ezekben - pl. Euro/tonnás díjtételek, a következő100kg-ra való tömegkerekítéstől eltérő kerekítési módok stb.

Nemzetközi vasúti fuvarozásnál a távolságot minden esetben az ún. DIUM nemzetközi kilométermutatókból lehet meghatározni, amelyeket egyes országokra, vagy ország-csoportokra adnak ki. (pl. 3. Füzet Oroszország, 8. füzet Svédország, Norvégia, Finnország) Ezek a kilométermutatók csak az adott ország nemzetközi forgalomra megnyitott állomásainak a határállomásoktól, ill. a határállomások egymás közötti távolságait tartalmazzák.

A jegyzet következő részeiben csak néhány lapot közlünk ezekből a kilométermutatókból a példákhoz.

Tevékenységek

A lecke négy részre bontható
A) Cseh - Szlovák - Magyar - Szlovén - Horvát kocsirakományú árudíjszabás
B) Német - Holland - Magyar kocsirakományú árudíjszabás
C) Magyar - Osztrák kocsirakományú díjszabás
D) Lengyel - Szlovák - Cseh - Magyar - Román kocsirakományú árudíjszabás

A) Olvassa el, tanulmányozza az elsőnek bemutatott díjszabást a 89-132. oldalakon (3.1 fejezet). Alaposan nézze át az 1. táblázatot, ahol jól követhetőek az egyes vasutak közötti lényeges díjszámítási különbségek. Vegye észre, hogy ebben a díjszabásban megjelenik a Horvát és Szlovén vasutaknál a minimális fuvardíj (arra az esetre, ha csak nagyon rövid szakaszon veszik igénybe a szolgáltatásukat).

Követelmények
  • értse meg a díjszabás felépítését, használhatóságát
  • tudjon a jegyzetben és az alábbiakban kidolgozott mintafeladatok alapján fuvardíjat számolni
Önellenőrző kérdések

Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet.

1. A Cseh - Szlovák - Magyar - Szlovén - Horvát díjszabás
euro/100kg-ban adja meg a díjtételeket.
alkalmas arra, hogy Szlovákiából Horvátországba feladott áru fuvardíját meghatározzuk.
esetében találkozhatunk 1000kg-ra felkerekítéssel és klasszikus tonnára való kerekítéssel is (499kg-ig lefelé, 500 kg-tól felfelé kerekítünk).
Egyik sem igaz.
2. Ebben a díjszabásban...
minden vasút 10, 15, 20, 25 tonnás alternatív díjszámítást alkalmaz.
a magyar, szlovén és horvát vasút 10, 15, 20, 25 tonnás határral alternatív díjszámítást alkalmaz.
minden vasút tengelyenként 5 tonna minimális díjszámítási tömeget ír elő.
Egyik sem igaz.
Kidolgozott feladatok

1. Feladnak vasútintézeti 2 tengelyes kocsiban küldeményt Bludov cseh helységből Bibinje horvát helységbe. A küldemény tömege 13620kg. Választott útvonal: Bludov/Kúty/Komarno/Gyékényes/Bibinje. Kód 890/888/731. Határozza meg az egyes fuvardíjakat!

Megoldás

Díjszámítási távolságok:

Cseh: 190km,
Szlovák: 175km (10. tábla)
Magyar: 246km (120. oldal)
Horvát: 526km (129. oldal)

Díjszámítási tömegek:

Cseh: 14,0 tonna
Szlovák: 13,0 tonna
Magyar: 13,7 tonna
Horvát: 13,7 tonna

Cseh fuvardíj: Df1 = 26,17 * 14 = 366,38 Euro
Szlovák fuvardíj: Df2 = 19,46 * 13 = 252,98 Euro (10. táblázat)
Magyar fuvardíj: Df3 = 49,80 * 13,7 = 682,26 Euro(13. táblázat)
        37,40 * 15,0 = 561,0 Euro      561,0 < 682,26
Horvát fuvardíj: Df4= 53,40 * 13,7 = 731,58 Euro
        42,7 * 15,0 = 640,50 Euro      640,5 < 731,58
(640,5 > 121 Euro!)

2. Feladtak "P" jelű 2 tengelyes magánkocsiban 14660kg tömegű küldeményt Plzen Valcha-ból Kranj szlovén helységbe. Választott útvonal kódja: 890/889/730/551. Határozza meg az egyes fuvardíjakat!

Megoldás

Az útvonal: Plzen - Kúty - Rajka - Murakeresztúr - Cakovec - Kranj

Díjszámítási távolságok:

Cseh: 502km
Szlovák: 103km
Magyar: 240km
Horvát: 42km (129. oldal)
Szlovén: 218km (127.oldal)

Díjszámítási tömegek:

Cseh: 15,0 tonna
Szlovák: 15,0 tonna
Magyar: 14,7 tonna
Horvát: 14,7 tonna
Szlovén: 14,7 tonna

Cseh fuvardíj: Df1 = 44,38 * 15 * 0,85 = 565,845 ~ 565,85 Euro
Szlovák fuvardíj: Df2 = 12,04 * 15 = 180,6 Euro (11. tábla!)
Magyar fuvardíj: Df3 = 48 * 14,7 * 0,85 = 599,76
        36,0 * 15,0 * 0,85 = 459 Euro      (459 < 599,76)

Horvát szakasz: Df4 = 10,50 * 14,7 * 0,85 = 131,1975 ~ 131,20
          8,5 * 15,0 * 0,85 = 108,375 <  121 Euro

Szlovén szakasz: Df5 = 29,80 * 14,7 * 0,85 = 372,351 ~ 372,35
        23,80 * 15,0 * 0,85 = 303,45 Euro      (303,45 < 372,35)
          (303,45 > 127!)

3. Feladnak Szlovéniából Kocevje-ből 4 tengelyes vasútintézeti kocsiban Csehországba, Baska-ba 774/887/890 kódszámú útvonalon.

a) 18440kg tömegű küldeményt
b) 23750kg tömegű küldeményt

Határozza meg az egyes fuvardíjakat!

Megoldás

Az útvonal: Koceje - Hodos - Szob - Kúty - Baska

Díjszámítási távolságok:

Szlovén: 316km
Magyar: 347km
Szlovák: 203km
Cseh: 187km

Díjszámítási tömegek:

a) Szlovén: 20 tonnab) Szlovén: 23,8 tonna
Magyar: 20 tonnaMagyar: 23,8 tonna
Szlovák: 25 tonnaSzlovák: 25,0 tonna
Cseh: 20 tonnaCseh: 24 tonna

a)
Szlovén fuvardíj: Df1 = 28,6 * 20 = 572,0Euro > 127
Magyar fuvardíj: Df2 = 42,0 * 20 = 840,0 Euro
Szlovák fuvardíj: Df3 = 21,92 * 25 = 548,0 Euro
Cseh fuvardíj: Df4 = 26,26 * 20 = 525,2 Euro

b)
Szlovén fuvardíj: Df1 = 28,6 * 23,8 = 680,68
        27,2 * 25,0 = 680,0 Euro > 127 Euro
Magyar fuvardíj: Df2 = 42,0 * 23,8 = 999,6
        39,9 * 25,0 = 997,5 Euro
Szlovák fuvardíj: Df3 = 21,92 * 25 = 548,0 Euro
Cseh fuvardíj: Df4 = 26,26 * 24 = 630,24 Euro

Önellenőrző feladatok
1. Feladnak Csehországból, Pňovany-ból Szlovéniába, Divača-ba 12350kg tömegű küldeményt magán 2 tengelyes vasúti kocsiban. Útvonal: 890/888/730/554. Határozza meg az egyes fuvardíjakat és válassza ki az igen állítás(oka)t!
a szlovák szakasz fuvardíja: 233,04 Euro
a horvát szakasz fuvardíja: 210,38 Euro
a magyar szakasz fuvardíja: 459,0 Euro
a fuvardíjak összegezve: 1671,41 Euro
Egyik sem igaz.
2. Feladtak Csehországból, Bohosudov-ból Putnokra, Magyarországra 4 tengelyes vasútintézeti kocsiban 23120kg árut 890/887 kódjelű útvonalon. Határozza meg az egyes fuvardíjakat és válassza ki az igen állítás(oka)t!
a cseh szakasz fuvardíja: 896,64 Euro
a szlovák szakasz fuvardíja: 548,0 Euro
a magyar szakasz fuvardíja: 712,5 Euro
a fuvardíjak összegezve: 2140,64 Euro
Egyik sem igaz.
3. Feladnak Szlovéniából, Hoče-ből Csehországba, Adamovba 4 tengelyes vasútintézeti kocsiban 19250kg tömegű küldeményt. Útvonalkód: 551/730/888/890. Határozza meg az egyes fuvardíjakat és válassza ki az igaz állítás(oka)t!
Szlovén fuvardíj: 127 Euro
Horvát fuvardíj: 212,6 Euro
Cseh fuvardíj: 600,0 Euro
a fuvardíjak összegezve: 1841,3 Euro
Egyik sem igaz.

B) Olvassa el, tanulmányozza a Német - Holland - Magyar kocsirakományú árudíjszabást a 132-159. oldalon. (3.2. fejezet) (A német és holland vasutak együtt jelennek meg ebben a díjszabásban, egységes díjtételsorral.)

Itt is alaposan nézze át az 1. táblázatot, mert a német-holland és osztrák vasutaknál a 4 tengelyes kocsiknál a tömegalosztályok változnak! Figyeljen itt is a tömegkerekítésre és hogy a német vasutaknál, itt is van minimális fuvardíj! Ez a köteléki díjszabás (az itt közölt változatban) csak Magyarország és Németország - Hollandia közötti fuvarozásra használható, Ausztria, Szlovákia, Csehország csak tranzit országok!

Követelmények
  • értse meg a díjszabás felépítését, használhatóságát
  • tudjon a közölt mintafeladatok alapján fuvardíjat számolni
Önellenőrző kérdések

Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet.

1. A Német - Holland - Magyar díjszabás lehetővé teszi...
Budapestről Prágába feladott küldemény összfuvardíjának kiszámítását.
Pozsonyból Berlinbe feladott küldemény összfuvardíjának kiszámítását.
Bécsből Amszterdamba feladott küldemény összfuvardíjának kiszámítását.
Egyik sem igaz.
2. A tömegalosztályok legcsekélyebb díjszámítási tömegei...
az egyes részek vasutaknál megegyeznek.
az osztrák és német - holland vasutaknál megegyeznek.
hiányoznak a cseh és szlovák vasutaknál.
az osztrák és német - holland vasutaknál különböznek a 2 tengelyes és 4 tengelyes kocsiknál.
Egyik sem igaz.
3. A Német - Holland - Magyar díjszabásban...
a díjtételek Ft/100kg-ban vannak megadva.
a díjtételek Ft/tonna-ban vannak megadva.
létezik 100kg-ra kerekítés és tonnára való klasszikus kerekítés is.
a fuvardíjaknál Eurocentre kell kerekíteni klasszikus módon.
Egyik sem igaz.
Kidolgozott feladatok

1. Feladnak Ajkáról Bambergbe (Németország) 2 tengelyes vasútintézeti kocsiban 16820kg tömegű küldeményt. Útvonal: Rajka/Kúty/Bad Schandau. Számítsa ki az egyes fuvardíjakat!

Megoldás

Útvonal: Ajka - Rajka - Kúty - Bad Schandau - Bamberg

Díjszámítási távolságok:

Magyar: 157km
Szlovák: 103km (4. táblázat)
Cseh: 416km (3. táblázat)
Német: 401km

Díjszámítási tömegek:

Magyar: 16,9 tonna
Szlovák: 17 tonna
Cseh: 17 tonna
Német: 17 tonna

Magyar fuvardíj: 24,7 * 16,9 = 417,43
          20,5 * 20,0 = 410,0 Euro

Szlovák fuvardíj: 15,05 * 17,0= 255,85 Euro

Cseh fuvardíj: 36,68 * 17,0 = 623,56 Euro

Német fuvardíj: 61,4 * 17,0 = 1043,8 Euro > 350 Euro
        53,7 * 20 = 1074,0

2. Feladnak Ceglédről Delden-be (Hollandia) 4 tengelyes vasútintézeti kocsiban 32480kg tömegű küldeményt. Választott útvonal: Sopron/Passau/Venlo. Számítsa ki az egyes fuvardíjakat!

Megoldás

Útvonal: Cegléd - Sopron - Passau - Venlo-Delden 

Díjszámítási távolságok:

Magyar: 286km
Osztrák: 372km
Német - Holland: 903km (Venlon keresztül 158.oldal)

Díjszámítási tömegek:

Magyar: 32,5 tonna
Osztrák: 32,0 tonna
Német - Holland: 32,0 tonna

Magyar fuvardíj: 33,9 * 32,5 = 1101,75 Euro
Osztrák fuvardíj: 42,28 * 32,0 = 1352,96 Euro (1. és 8. tábla szerint)
          40,44 * 35,0 = 1415,4 Euro

Német - Holland fuvardíj: 78,2 * 32,0 = 2502,4 Euro (1. és 12. táblázat alapján)74,5 * 35,0 = 2607,5

3. Feladnak Apafáról Aurich-ba (Németország) 2 tengelyes magán kocsiban 16240kg tömegű küldeményt. Útvonal: Bánréve/Kúty/Schirnding. Számítsa ki az egyes fuvardíjakat!

Megoldás

Útvonal: Apafa - Bánréve - Kúty - Schirnding - Aurich

Díjszámítási távolságok: Magyar: 175km
Szlovák: 359km (4. táblázat)
Cseh: 555km (3. táblázat)
Német: 735km

Díjszámítási tömegek:

Magyar: 16,3 tonna
Szlovák: 16,0 tonna
Cseh: 16,0 tonna
Német: 16,0 tonna

Magyar fuvardíj: 27,6 * 16,3 * 0,85 = 382,40 Euro
          23,0 * 20,0 * 0,85 = 391,0
Szlovák fuvardíj: 23,74 * 16,0 = 379,84 Euro
Cseh fuvardíj: 46,68 * 16,0 * 0,85 = 634,85 Euro
Német fuvardíj: 81,90 * 16,0 * 0,85 = 1113,84 Euro > 350 Euro
          71,6 * 20 * 0,85 = 1217,2 Euro

4. Feladnak 4 tengelyes vasútintézeti kocsiban Bakról Oss-ba (Hollandia) 19400kg tömegű küldeményt. Útvonal: Rajka/Kúty/Furth i.Wald/Oldenzaal. Számítsa ki az egyes fuvardíjakat!

Megoldás

Útvonal: Bak - Rajka - Kúty - Furth i.Wald - Oldenzaal - Oss

Díjszámítási távolságok:

Magyar: 194km
Szlovák: 103km
Cseh: 512km
Német - Holland: 864km (157.oldal)

Díjszámítási tömegek:

Magyar: 20 tonna (4 tengelyes vasútint.)
Szlovák: 25 tonna
Cseh: 20 tonna
Német - Holland: 21 tonna (1. táblázat)

Magyar fuvardíj: 25,4 * 20,0  = 508,0 Euro
Szlovák fuvardíj: 15,05 * 25,0= 376,25 Euro
Cseh fuvardíj: 42,38 * 20,0 = 847,60 Euro
Német - Holland fuvardíj: 87,50 * 21,0 = 1837,50 Euro > 500 Euro
          (1. és 12. tábla szerint)

5. Feladnak Beledből Ahaus-ba (Németország) 4 tengelyes vasútintézeti kocsiban 26220kg tömegű árut, raklapokra rakva. A raklapok tömege 4050kg. Útvonal: Hegyeshalom/Passau. Számítsa ki az egyes fuvardíjakat! (Az EUR raklapokra vonatkozó adatokat a fuvaroztató a fuvarlevélben feltüntette)

Megoldás

Útvonal: Beled - Hegyeshalom - Passau - Ahaus

Díjszámítási távolságok:

Magyar: 65km
Osztrák: 375km
Német: 771km

Díjszámítási tömeg számítása (3.2.2 fejezet):
26220 * 0,15 = 3933kg-ig a raklapok tömegét nem kell figyelembe venni.
4050 - 3933 = 117kg-mal meg kell növelni az áru tömegét:
26220 + 117 = 26337kg

Magyar:26,4 tonna
Osztrák: 26,0 tonna
Német: 26,0 tonna

Magyar fuvardíj: 10,0 * 26,4  = 264,0 Euro

Osztrák fuvardíj: 46,57 * 26,0= 1210,82
                        42,28 * 28,0= 1183,84 Euro

Német fuvardíj: 83,7* 26,0 = 2176,2
                      73,3 * 28,0 = 2052,4 Euro > 500 Euro

Önellenőrző feladatok
1. Feladnak Aszódról 4 tengelyes vasútintézeti kocsiban 24410kg tömegű küldeményt Tiel-be (Hollandia). Útvonal: Szob/Kúty/Schirnding/Venlo. Határozza meg a fuvardíjakat! Válassza ki az igaz állításokat!
a szlovák szakasz fuvardíja: 548,0 Euro
a cseh szakasz fuvardíja: 1065,12 Euro
a német - holland szakasz fuvardíja: 2008,8 Euro
a fuvardíj összegezve: 3871,92 Euro
Egyik sem igaz.
2. Feladnak Berzencéről 2 tengelyes "P" jelű vasúti kocsiban Veghel-be (Hollandia) 16350kg tömegű küldeményt. Útvonal: Sopron/Salzburg/Oldenzaal. Határozza meg az egyes fuvardíjakat! Válassza ki az igen állításokat!
a magyar szakasz fuvardíja: 464,20 Euro
az osztrák szakasz fuvardíja: 652,94 Euro
a német-holland szakasz fuvardíja: 1240,32 Euro
a fuvardíj összegezve: 2357,46 Euro
Egyik sem igaz.

C) Olvassa el, tanulmányozza a Magyar - Osztrák köteléki díjszabást a 159-178. oldalon. (3.3 fejezet) Itt is értelmezze az 1. táblázatot, figyeljen a kerekítésekre. Új elemként jelentkezik a magánvasutak fuvardíjpótléka (zu).

Követelmények
  • értse meg a díjszabás felépítését, használhatóságát
  • tudjon a kidolgozott mintafeladatok alapján fuvardíjat számolni
Önellenőrző kérdések

Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet.

1. Az ÖUT díjszabásban...
meg kell választani az útirányt.
az osztrák és magyar vasutaknál a legcsekélyebb tömeg a tömegalosztályoknál azonosak.
az osztrák vasutak a magánkocsikra külön díjtételtáblázatot ad meg.
az osztrák és magyar vasutak veszélyes áruknál egyaránt 10%-os pótdíjat számolnak fel.
Egyik sem igaz.
2. Az osztrák vasút...
más minimális tömeget ad meg 2 tengelyes és 4 tengelyes kocsikra a díjtételtáblázatban.
magánvasutaknál - amelyeknél a DIUM füzetben "zu" hivatkozási szám van - fuvardíjpótlékot alkalmaz.
a fuvardíjpótlékot a díjtételek %-ában adja meg.
a magánkocsiknál csak a magyar vasút ad 15%-os kedvezményt.
Egyik sem igaz.
Kidolgozott feladatok

1. Feladnak 4 tengelyes vasútintézeti kocsiban Lakitelekről Garsten-ba 33640kg tömegű küldeményt. Határátmenet: Hegyeshalom határ. Határozza meg az egyes fuvardíjakat!

Megoldás

Útvonal: Lakitelek - Hegyeshalom határ - Garsten

Díjszámítási távolságok:

Magyar: 302km
Osztrák: 265km

Díjszámítási tömegek:

Magyar: 33,7 tonna
Osztrák: 33,7 tonna

Magyar fuvardíj: 36,00 * 33,7  = 1213,2 Euro
Osztrák fuvardíj: 35,36 * 33,7 = 1191,63 Euro
                          33,68 * 37,5 = 1263,0 Euro
                          1191,63 < 1263,0

2. Feladtak Herendről Hegyeshalom h. átmenetben Bergheim-be 2 tengelyes "P" jelű kocsiban 12880kg tömegű, NHM 3604.00 kódú veszélyes küldeményt. Határozza meg az egyes fuvardíjakat!

Megoldás

Útvonal: Herend - Hegyeshalom határ - Bergheim

Díjszámítási távolság:

Magyar: 145km
Osztrák: 394km (zu 10!)

Díjszámítási tömegek:

Magyar: 12,9 tonna
Osztrák: 12,9 tonna

Magyar fuvardíj: 30,9 * 12,9 * 0,85 * 1,1 = 372,7
                          23,2 * 15,0 * 0,85 * 1,1 = 325,38 Euro
Osztrák fuvardíj: (74,8 + 1,41) * 12,9 * 0,85 * 1,2 = 1002,77
                          (55,0 + 1,41) * 15,0 * 0,85 * 1,2 = 863,07 Euro
(Magánkocsi, veszélyes áru, magánvasút pótdíj. A pótdíjnál itt az állomásszámot is figyelni kell!)

3. Feladnak Sopron átmenetben, EUR raklapra rakva 9810kg tömegű árut Kabáról Gurtenbe, 2 tengelyes "P" jelű kocsiban. A raklapok tömege 2050kg, a feladó a raklapok adatait a fuvarlevélre előírt módon bejegyezte. Határozza meg az egyes fuvardíjakat!

Megoldás

Útvonal: Kaba - Sopron - Gurten

Díjszámítási távolság:

Magyar: 403km
Osztrák: 342km

Díjszámítási tömegek:

Magyar: 10,4 tonna
Osztrák: 10,4 tonna

9810 * 0,15 = 1471,5 ~ 1472kg az engedélyezett raklap tömeg.
2050 - 1472 = 578kg többlettömeg van az engedélyezetthez képest.
9810 + 578 = 10388kg

Magyar fuvardíj: 76,9 * 10,4 * 0,85 = 679,80 Euro
                          57,7 * 15,0 * 0,85 = 735,68

Osztrák fuvardíj: 68,95 * 10,4 * 0,85 = 609,52 Euro
                          50,70 * 15,0 * 0,85 = 646,43

Önellenőrző feladatok
1. Feladnak Izsákról Hegyeshalom h. átmenetben Hemals-ba 4 tengelyes vasútintézeti kocsiban 34620kg tömegű, NHM 2901.10 kódszámú küldeményt. Határozza meg az egyes fuvardíjakat! Válassza ki az igaz állításokat!
A magyar fuvardíj: 1248,16 Euro.
Az osztrák fuvardíj: 741,60 Euro.
A fuvardíjak összegezve: 1968,53 Euro.
Egyik sem igaz.
2. Feladnak Hodászról Hegyeshalom átmenetben Guggenbach-ba 2 tengelyes "P" jelű kocsiban 12050kg tömegű küldeményt. Határozza meg az egyes fuvardíjakat! Válassza ki az igaz állításokat!
A magyar fuvardíj: 896,85 Euro.
Az osztrák fuvardíj: 574,31 Euro.
A fuvardíjak összegezve: 1362,47 Euro.
Egyik sem igaz.

D) Olvassa el, tanulmányozza a Lengyel - Szlovák - Cseh -Magyar - Román köteléki díjszabást a 179-221. oldalakon. (3.4 fejezet). Itt is értelmezze a tömegalosztályok legcsekélyebb tömege táblázatot (181. oldal), figyeljen az eltérő kerekítésekre, a lengyel legcsekélyebb fuvardíjra, a lengyel fuvardíj koefficienses számítására.

Vegye észre, hogy ez a díjszabás meglehetősen széleskörűen alkalmazható (csak Szlovákia és Csehország közötti relációban nem), a részes vasutakon kívül felhasználható az adott országtól lengyel kikötőn át továbbfuvarozásra, ill. Lengyelországból a balti államokban, ill. Magyarországról határon túli országokba való továbbfuvarozásra. A továbbfuvarozásra persze a díjszabás nem ad díjtételt. Ilyen engedményt több köteléki díjszabásnál is találhatunk.

Követelmények
  • értse meg a díjszabás felépítését és használhatóságát
  • tudjon a kidolgozott mintafeladatok alapján fuvardíjat számolni
Önellenőrző kérdések

Válassza ki az alábbi állítások közül melyikek igazak! Az állítások közül akár mind hamis vagy igaz is lehet.

1. Ezzel a köteléki díjszabással ki tudom a fuvardíjat számolni...
Budapestről Prágába.
Pozsonyból Prágába.
Prágából Vilnius-ba (Litvánia).
Budapestről Varsóba feladott küldeménynél.
Egyik sem igaz.
2. Ebben a díjszabásban a Lengyel vasutaknál...
nincs különbség a 2 tengelyes és 4 tengelyes kocsik díjszámítása között.
25 tonna alatt megegyezik a 2 tengelyes és 4 tengelyes kocsik díjszámítása.
a fuvardíjszámítás úgy történik, hogy egy kiszámított alapdíjat meg kell szorozni a tengelyszámtól és tömegtől függő koefficienssel.
Egyik sem igaz.
3. Ennél a díjszámításnál...
a fuvarozási útvonalat a fuvaroztató választhatja meg.
minden vasútnál a magánkocsikra 15%-os kedvezmény adott.
a veszélyes árukra egységesen 10% fuvardíjpótlékot kell fizetni.
a díjtételek Euro/100kg vannak megadva.
Egyik sem igaz.
Kidolgozott feladatok

1. Feladnak Kartuzy-ból (Lengyelország) Oradea-ba (Románia) 4 tengelyes vasútintézeti kocsiban 23450kg tömegű küldeményt. Határozza meg a fuvardíjakat! Útvonal: Lupkow/Komárom/Biharkeresztes

Megoldás

Útvonal: Kartuzy - Lupkow - Komárom - Biharkeresztes - Oradea

Díjszámítási távolság:

Lengyel: 895km
Szlovák: 525km (207. oldal)
Magyar: 327km (214. oldal)
Román: 13km

Díjszámítási tömegek:

Lengyel: 25,0 tonna (4. táblázat)
Szlovák: 23,0 tonna
Magyar: 23,5 tonna
Román: 23,0 tonna

Lengyel fuvardíj: 1729,23 * 1,025 = 1772,46 Euro (4. és 5. táblázat)
Szlovák fuvardíj: 37,88 * 23,0 = 871,24 Euro
Magyar fuvardíj: 39,9 * 23,5 = 937,65 Euro
      37,9 * 25,0 = 947,5      937,65 < 947,5
Román fuvardíj: 0,76 * 23,0 = 17,48
      0,67 * 25,0 = 16,75 Euro      16,75 < 17,48

2. Kartuzy-ból (Lengyelország) feladnak Bajára 2 tengelyes "P" jelű kocsiban 12470kg tömegű küldeményt Česky Tesin /Kúty/ Rajka útvonalon. Az árut EUR raklapokon szállítják, a raklapok tömege: 1140kg. Határozza meg a fuvardíjakat!

Megoldás

Útvonal: Kartuzy - Česky Tesin - Kúty - Rajka - Baja

Díjszámítási távolság:

Lengyel: 613km
Cseh: 234km (206. oldal)
Szlovák: 103km (207. oldal)
Magyar: 308km

Díjszámítási tömegek:

Lengyel: 15,0 tonna
Cseh: 12,0 tonna
Szlovák: 12,0 tonna
Magyar: 12,5 tonna

(Raklapok tömege a díjmentes határon belül van: 12470 * 0,15 = 1870,5 > 1140kg)

Lengyel fuvardíj: 1241,79 * 0,87 * 0,85 = 918,30 Euro
Cseh fuvardíj: 28,43 * 12,0 * 0,85 = 289,99 Euro
Szlovák fuvardíj: 12,04 * 12,0 = 144,48 Euro (9. tábla)
Magyar fuvardíj: 60,6 * 12,5 * 0,85 = 643,88
        45,5 * 15,0 * 0,85= 580,13 Euro        580,13 < 643,88

3. Feladnak Legnica-ból (Lengyelország) Pecica-ba (Románia) 4 tengelyes "P" jelű kocsiban 23850kg tömegű küldeményt Česky Tesin / Horni Lideč / Komárom / Ágerdőmajor útvonalon. Határozza meg a fuvardíjakat!

Megoldás

Útvonal: Legnica - Česky Tesin - Horni Lideč - Komárom - Ágerdőmajor - Pecica

Díjszámítási távolságok:

Lengyel: 307km
Cseh: 148km
Szlovák: 217km
Magyar: 415km (214. oldal)
Román: 243 km

Díjszámítási tömegek:

Lengyel: 25,0 tonna (4. tábla)
Cseh: 24,0 tonna
Szlovák: 24,0 tonna
Magyar: 23,9 tonna
Román: 24,0 tonna

Lengyel fuvardíj: 686,67 * 1,025 * 0,85 = 598,26 Euro > 317,95
Cseh fuvardíj: 23,96 * 24,0 * 0,85 = 488,78 Euro
Szlovák fuvardíj: 17,54 * 24,0 = 420,96 Euro
Magyar fuvardíj: 48,9 * 23,9 * 0,85 = 993,40
        46,5 * 25,0 * 0,85= 988,13 Euro
Román fuvardíj: 2,75 * 24,0 * 0,75 = 49,5
        2,50 * 25,0 * 0,75= 46,88 Euro (185.oldal 5. pont)

Önellenőrző feladatok
1. Feladnak Lengyelországból Krobia-ból Mernyére (Magyarország) 2 tengelyes vasútintézeti kocsiban 16340kg tömegű küldeményt Česky Tesin/Kúty/Komárom útvonalon. Határozza meg a fuvardíjakat! Válassza ki az igaz állítá(soka)t!
a lengyel fuvardíj: 696,12 Euro
a szlovák fuvardíj: 311,36 Euro
a magyar fuvardíj: 546,12 Euro
a fuvardíjak összegezve: 2008,48 Euro
Egyik sem igaz.
2. Feladnak Lengyelországból Krzyz-ből Martfűre 4 tengelyes "P" jelű kocsiban 18880kg tömegű küldeményt Lupkow/Szob határmenetben. Határozza meg a fuvardíjakat! Válassza ki az igaz állítá(soka)t!
a lengyel fuvardíj: 1351,55 Euro
a szlovák fuvardíj: 593,0 Euro
a magyar fuvardíj: 443,39 Euro
a fuvardíjak összegezve: 2335,55 Euro
Egyik sem igaz.