KURZUS: Áruszállítási technológiák
MODUL: Közúti áruszállítás
1. lecke: Magyarország közúthálózata
Ez a modul a közúti közlekedés és áruszállítás megismerésére szolgál, főként az infrastruktúrára és járművekre helyezve a hangsúlyt. | |||
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerje a magyar közúti közlekedés főbb jellemzőit és azok sajátosságait. A logisztikai szakemberek által működtetett ellátási és elosztási hálózatok Magyarországon elsősorban a közúti hálózati elemeket használják. Emiatt elengedhetetlen legalább alapvető ismeretekkel rendelkezni a magyar közúthálózat főbb elemeiről, a lehetséges szállítási útvonalakról. A szállítással kapcsolatos törvényi szabályozások ismerje ugyancsak fontos például a közúti fuvarozói tevékenység szervezésekor. | |||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | |||
| |||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége. | |||
Kulcsfogalmak | |||
| |||
A magyarországi úthálózat rendszer felépítése, fejlődése és főbb jellemzői | |||
Jegyezze meg az magyarországi közúti közlekedés általános jellemzőit és a közúti fővonalak tulajdonságait! | |||
A hazai útállományt közutak és magánutak alkotják. A közutak vagy az állam tulajdonában lévő országos közutak, vagy önkormányzatok tulajdonában lévő helyi közutak. Az országos közúthálózat hossza 2013-ban 31 805 km volt. | |||
| |||
Az országos közutak sűrűsége hazánkban viszonylag ritka, 326 km/1000 km2 Az egységnyi lakosságszámra vetített országos úthálózati sűrűség nálunk mindössze 3 km/1000 fő. | |||
Az úthálózat sűrűsége a teljes úthálózat alapján megfelelő, csupán a szórványtelepülések bekötöttsége hiányos, többségük csapásszerű földútcsatlakozással csatlakozik az úthálózatra. Jövőbeni szükségszerű fejlesztések: | |||
| |||
A magyarországi autópálya és autóút rendszer felépítése és főbb jellemzői | |||
Jegyezze meg és azonosítsa be térképen a magyarországi autópálya és autóút rendszer főbb elemeit. | |||
Az M0 körgyűrű egy Budapestet körbevevő gyorsforgalmi út. A körgyűrű tervezett hossza 108 km, ebből a hiányzó 26 km megépítése legkorábban 2017 és 2027 közé tehető. Az M0 gyorsforgalmi út használata ingyenes. Az M0-ás gyűrűnek több funkciója is van. Összeköti és hálózattá szervezi a fővárosba sugárirányban befutó gyorsforgalmi utakat, tehermentesíti a főváros sűrűn lakott belső területeit az átmenő forgalomtól, amely régebben különösen nagy forgalmi fennakadásokat okozott. Ugyanakkor forgalmi gyűjtő és elosztó funkcióval is rendelkezik, valamint elősegíti a fővárosi külső kerületek és az agglomerációs települések egymás közötti forgalmának lebonyolítását. A balesetveszély és környezetterhelés csökkentése szempontjából is kedvező hatásokkal bír. | |||
| |||
Az M0-s 4 fő szektorra osztható: | |||
| |||
| |||
A már meglévő gyorsforgalmi úthálózat összes autópályája a fővárosból indul ki, és onnan sugárirányban fut szét. | |||
M1-es autópálya | |||
Az M1 autópálya Bécset köti össze Budapesttel, egyben a IV. számú Helsinki folyosó, valamint az E60 transzeurópai út egyik szakasza. Hegyeshalom után csatlakozik az osztrák A4-es autópályához. A díjfizetés 2001-től az M1-es autópálya teljes hosszán matricás rendszerben történik. | |||
M3-as autópálya | |||
Az M3 autópálya kelet felé haladva Nyíregyházával és az észak-keleti országrésszel köti össze Budapestet. Az autópálya az V. számmal megjelölt Velence-Trieszt-Ljubljana-Budapest-Lviv-Kijev irányú közép-kelet európai közlekedési folyosó része, ezért fontos kelet-nyugati tranzitszerepet tölt be az áruszállításban. Jelenleg Budapest és Nyíregyháza között üzemel 2×2 forgalmi sávval és 1-1 leállósávval. Fontos leágazásai az M30-as Miskolc, illetve az M35-ös Debrecen felé. | |||
M5-ös autópálya | |||
Az M5 autópálya Budapestről délkelet felé haladva Kecskemétet, Szegedet (valamint a röszkei határátkelőt) kapcsolja össze a fővárossal. Ez volt Magyarországon a harmadik autópálya, amely elérte az országhatárt. Az autópályát az 1980-as években kezdték építeni, a szerb határt 2006 márciusában érte el. 1996-ban a pálya 35 évre az AKA Rt. tulajdonába került, ám a magas útdíjak okán kibontakozó közelégedetlenség miatt az állam 2004-ben az út részleges felvásárlására kényszerült. Az autópálya egésze a X-es, míg Budapest és Szeged-Észak közötti szakasza a IV-es számú európai korridor része. Az M5-ösön fut az M0-ás gyorsforgalmi út csomópontja és Újhartyán között az E60-as, Szerbia határáig pedig az E75-ös európai út is. | |||
M6-os autópálya | |||
Az M6-os gyorsforgalmi út nyomvonala a Duna jobb partján fut déli irányban, egészen Bólyig, érintve többek között Dunaújvárost, Szekszárdot. Bólytól az M60-as leágazás Pécset kapcsolja be az autópálya hálózatba. A Szekszárdtól Pécsig tartó szakaszon négy alagútpár és kilenc nagyobb híd található. A Bólytól Ivándárdáig (országhatár) tartó mindössze 20 km-es szakasz jelenleg terv stádiumban van. | |||
M7-es autópálya | |||
Az M7-es autópálya délnyugati irányú sugárként a legfontosabb horvát határátkelőig, Letenyéig húzódik. Az autópálya az alábbi városok mentén halad: Érd, Székesfehérvár, Siófok, Nagykanizsa. Az M7-es autópálya részét képezi az V. számú helsinki folyosónak, melynek az a célja, hogy az Adriai-tenger kikötői és a kelet-európai országok között létesítsen közúti kapcsolatot. Az M7-es autópálya Letenyétől nyugatra a 232. kilométer szelvénynél kettéágazik, az M7-es ágon a horvát, míg az M70-es ágon a szlovén határig utazhatunk. | |||
M2 autópálya | |||
Az M2 autópálya jelenleg fél pályán, Budapest és Vác között készült el. A szakasz még csak gyorsforgalmi út, de tervbe van véve az autópályává való fejlesztése. Csupán az M0-ás északi szakaszától (amely korábban 2/A és 2/B elnevezésekkel bírt) Dunakesziig tartó rövid szakasza kétszer kétsávos. | |||
A Váctól északra folytatódó nyomvonala még egyeztetés tárgyát képezi, a tervek szerint a Budapest - M0 - Vác - Rétság - Nagyoroszi - Hont - Országhatár útvonalon haladna. Az M2-es autópálya (felváltva a 2-es főút-2/A (201-es főút) szakaszokat) az E77-es Európai főútvonal részét képezné. | |||
| |||
A magyarországi közúti forgalom főbb jellemzői | |||
Gyűjtse össze a magyarországi közúti forgalom jellemzőit! | |||
A közúti tehergépjárművek belföldi viszonylatokban kisebb tömegű szállítmányt mozgatnak (erősen visszaesett a fűtő- és építőanyagok, ipari alapanyagok lakásokhoz és üzemekbe szállítása), viszont megtöbbszöröződtek a kistételes szállítási feladatok - nemcsak a raktározást feleslegessé tevő just in time igényű ütemezett anyag-, alkatrész- és készáru-fuvarozási/termelési rendszer elterjedésével, hanem az igen széles körű áruválasztékot biztosító bevásárlóközpontok által keltett nagy távolságok megtételéhez vezető keresztbe szállítások következtében is. | |||
A külföldi tehergépjárművek által keltett forgalom nagyobb része nem célforgalom, hanem átmenő forgalom. | |||
Veszélyes áruk szállítása | |||
Jegyezze meg, hogy mely egyezmény szabályozza a veszélyes áruk közúti szállítását illetve, hogy milyen módon történik ennek ellenőrzése! | |||
A veszélyes áruk szállítása fokozott kockázatot és veszélyt jelent a környezetre és a közlekedés többi résztvevőjére, ezért a szállítást alapvetően a vonatkozó nemzetközi egyezmény, a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás (ADR) szerint kell végezni. | |||
A veszélyes áruk szállítására előírt követelmények érvényesülését, a feltételek betartását elsősorban ellenőrzés útján lehet biztosítani. Ezeket az ellenőrzéseket a közlekedési hatóság, a rendőrhatóság, valamint a vámhatóság végzi. Az útvonal-kijelölésre kötelezett veszélyes áru szállítása esetén az említett hatóságok mellett a katasztrófavédelmi hatóság is végez ellenőrzést. | |||
Ahhoz hogy a veszélyes anyagokkal-árukkal foglalkozó szállítmányozó megfelelően tudja ellátni feladatát, a speciális ismeretanyagokon kívül Magyarország közúti közlekedésének speciális területeit is ismernie szükséges, például az adott speciális szállítási feladatra kijelölt határátkelők, tranzitútvonalak körét. |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||
1. Határozza meg, hogy a betűk hányas számú autópályákat jelölik az ábrán!
![]() | |||||||||||
2. Jelölje meg az alábbiak közül a magyarországi közúti forgalomra igaz állításokat!
![]() | |||||||||||
3. Nevezze meg a veszélyes áruk szállítását szabályozó nemzetközi egyezményt! |