KURZUS: Vállalkozások szervezése és irányítása II.

MODUL: V. modul: Az új vállalkozás és a jövő

11. lecke: Az új vállalkozás és a növekedés

Tanulási útmutató
Tevékenység
  • Olvassa el figyelmesen a jegyzet 279-288. oldalán található tananyagot.
  • Tekintse át a jegyzet 289-300. oldalon lévő esettanulmányt.
  • Ismerje és tudja értelmezni a leckéhez tartozó fontos fogalmakat, összefüggéseket.
    (Javasoljuk, hogy írja le ezek meghatározásait jegyzetfüzetébe, tanulja meg, és tudja példákhoz kötni azokat.)
    • Piaci terjeszkedés
    • Piacfejlesztés
    • Termékfejlesztés
    • Diverzifikáció
    • Szerves növekedés
    • Stratégiai szövetség
    • Vertikális stratégia
    • Vállalategyesülés és felvásárlás
    • Vezetési szükségletek változása a vállalatméret változásával
    • Technológiai hiányosságok
    • Túlzott növekedés
    • Fokozódó környezeti függőség
  • Tanulás során gondolja végig, hogy ha sikeres a vállalkozása, a piac természetesnek veszi a cégméret növelését. Ilyenkor újra kell gondolni mindent.
  • Ismerje a négy alapvető növekedési stratégiatípust a termék és a piacok újszerűsége alapján;
    • Piaci terjeszkedés
    • Piacfejlesztés
    • Termékfejlesztés
    • Diverzifikáció
  • Ismerje a szerves növekedés előnyeit, hátrányait,
  • Tudja, hogy milyen összetevőket tartalmaz a növekedési mátrix.
  • Ismerje a növekedés során fellépő problémák okait.
  • Ismerje a változás kezelési terv összeállításának célját, módszerét és optimalizálását.
  • Ismerje a külső és belső változások összehangolásának módját, a működési feszültség minimalizálásának lehetőségeit.
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • definiálni a tevékenységeknél felsorolt fogalmakat,
  • jellemezni a négy alapvető növekedési stratégiatípust a termék és a piacok újszerűsége alapján;
    • Piaci terjeszkedés
    • Piacfejlesztés
    • Termékfejlesztés
    • Diverzifikáció
  • felsorolni a szerves növekedés előnyeit, hátrányait,
  • példán keresztül bemutatni, hogy milyen összetevőket tartalmaz a növekedési mátrix.
  • Megnevezni és egyenként jellemezni a növekedés során fellépő problémák okait.
  • meghatározni a változás kezelési tervének összeállítását és optimalizálását,
  • a meghatározni a külső és belső változások összehangolásának módját, és a működési feszültség minimalizálását,
  • példán keresztül bemutatni, hogyan oldja meg a személyi változtatások fokozatos megvalósítását.
Önellenőrző kérdések és feladatok
1. Jelölje meg az alábbi állítások közül melyik igaz, melyik hamis!
A konzervatív politikát folytat a cég akkor, ha hitelből finanszíroz.
Szerves fejlődés esetén profitot visszaforgatják.
A stratégiai szövetség nem a piaci részesdés növelésére irányul.
Vertikális szövetség esetén a versenytársak szövetkeznek.
2. Az alábbi állítások közül melyik igaz?
Diverzifikáció esetén a cég csökkenti a szolgáltatási terjedelmét.
Nagyobb cégméretnél a vezetési szakismeretek szükségesek az irányításhoz.
Cégnövekedés esetén a támogató rendszerek mérete nem növekszik.
3. Az alábbi állítások közül melyik hamis?
A Cégsiker, cégméret növekedést eredményez.
A cégméret növekedés, lineáris jellegű következményekkel jár.
A cégméret növekedését folyamatosan szakszerű intézkedésekkel karban kell tartani.