KURZUS: Gépelemek

MODUL: VII. modul: A belső fogazat alapfogalmai. Ferde- és kúpfogazat valamint a csigahajtás alapfogalmai

Modulzáró feladatok

1. Az alábbi állítások közül döntse el, hogy melyik igaz, melyik hamis!
A belső fogazat fogárokprofiljának kontúrvonala megegyezik a külső fogazatéval.
Kompenzált belső fogazatnál a profileltolási tényezőkre a következő egyenletet írhatjuk fel x1=-x2.
Belső fogazatú hajtásnál a kiskerék tengelye átmenő, ezért mindkét oldalról csapágyazható.
 4 pont 
2. Az alábbi állítások közül döntse el, hogy melyik igaz, melyik hamis!
Ferde fogazatú fogaskerekeket egymást metsző tengelyek esetén használjuk, ahol a fogirányvonal β szöget zár be a tengellyel.
A normálmetszet és a homlokmetszet hajlásszöge 10 o β 30 o között változik általában.
A homlokmetszetben a homlokosztás, a homlokmodul és a homlokkapcsolószög kisebb, mint a normálmetszetben mért (számított) értékek.
A kompenzált ferde fogazat tengelytávolsága függ az osztóhengeri foghajlásszögtől ( β).
 4 pont 
3. Jelölje meg a csigahajtásra igaz állításokat!
Csigahajtásnál z1-el a csiga fogszámát, míg z2-vel a csigakerék fogszámát jelöljük.
A csigakerék legnagyobb átmérője a fejkörátmérő.
A csigára egy speciális fogalmat vezettek be, az átmérőhányadost.
A csiga menetemelkedési szöge függ a pz osztástól és a csiga osztókörén számított kerületétől.
 4 pont 
4. Kompenzált belső fogazat esetén a tengelytávolság értéke a= 76 mm. Számítsa ki a nagykerék fogszámát (z2), profileltolás-tényezőjét (x2), osztóköri fogvastagságát (s2), fejkörátmérőjét (da2) és lábkörátmérőjét (df2), ha u = 3, m = 4 mm, x1= 1, c* = 0,25, α= 20 o !

z1=
z2=
x2=
s2= mm
da2= mm
df2= mm

 6 pont 
5. Egy kúpkerékpár adatai: z1 = 12, i=u = 3,5, m = 4 mm, c*= 0,25. Számítsa ki az alámetszés elkerülésére helyesbített kompenzált kúpfogazat főbb méreteit: z2, δ 1 , δ 2 , d1, d2, zv1, rv1, xlim, Re, da1, da2, df1, df2!

δ 1 = fok
δ 2 = fok
d1= mm
d2= mm
z2=
zv1=
rv1= mm
xlim=
Re= mm
da1= mm
da2= mm
df1= mm
df2= mm

 6 pont 
6. Válassza ki kúpfogazat esetén az áttétel meghatározására szolgáló helyes számítási összefüggést!
i=u=tg δ 1
i=u=tg δ 2
i=u=tg( δ 1 + δ 2 )
i=u=sin δ 2
i=u=sin δ 1
 3 pont 
7. Válassza ki a kétfokozatú (lassító) hajtómű kimenő nyomatékát meghatározó helyes számítási összefüggést!
T ki = T 3 = T 1 ( i 1 + i 2 )= T 1 ( u 1 + u 2 )
T ki = T 3 = T 1 ( i 1 i 2 )= T 1 ( u 1 u 2 )
T ki = T 3 = T 1 i 1 i 2 = T 1 u 1 u 2
T ki = T 3 = T 1 i 1 i 2 = T 1 u 1 u 2
T ki = T 3 = T 1 i 1 + i 2 = T 1 u 1 + u 2
 3 pont 
8. A lenti ábra alapján azonosítsa a síkkerék-kúpkerék kapcsolat számmal jelölt elnevezéseit!



Kiskerék osztókörátmérője:
Síkkerék osztókörátmérője:
Nagykerék osztókörátmérője:

 4 pont