KURZUS: Gépelemek
MODUL: VII. modul: A belső fogazat alapfogalmai. Ferde- és kúpfogazat valamint a csigahajtás alapfogalmai
20. lecke: Kúpkerék- és csigahajtás alapfogalmai. Alapvető geometriai összefüggések
Tevékenység | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Olvassa el a Gépszerkezettan III. jegyzet 94-105 oldalain (a 2. fejezet 2.7. és 2.8. alfejezetben a 2.8.1. ponttal bezárólag, a csigahajtás hatásfoka csak fakultatív rész!) található tananyagát! Nézze át az alábbi, a követelmények után található összefoglalást és kidolgozott mintapéldákat! Tanulmányozza át a minimum rajzos kérdések részben található ábrákat! Tanulmányozza át a Gépszerkezettan II-III segédlet 129-134 oldalain (9.5. és 9.6. fejezeteiben) lévő kidolgozott feladatait, valamint oldja meg az ott lévő gyakorló feladatokat (kivéve csigahajtás hatásfoka)! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A tananyag tanulmányozása közben az alábbiakra figyeljen: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Követelmények | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A tananyag elsajátítása akkor tekinthető sikeresnek, ha Ön | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A tananyag összefoglalása, további információk a tananyaghoz | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A kúpkerék- és csigahajtásnál áttekintjük a fogazat alapfogalmait (alkalmazásuk metsződő és kitérő tengelyek esetén, tulajdonságaik, jellemző paraméterek) tárgyaljuk ebben a leckében. Megismerkedünk az elemi és kompenzált fogazatra vonatkozó alapvető geometriai összefüggésekkel is valamint azok példákban történő alkalmazásával. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A használt számítási összefüggések | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A táblázatban azon összefüggések szerepelnek, amelyeket a számítások megoldása során használunk. A kiemelt betűkkel írt megnevezések az úgynevezett minimum képletek, amit fejből tudniuk kell! A nem kiemelt összefüggéseket képletjegyzék formájában a vizsgán felhasználhatják. A választásos feladatokban a helyes a minimum képleteket (a kiemelt összefüggések) kell megjelölni a megadott lehetőségek közül. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kiegészítés és kidolgozott mintapéldák a 20. lecke tananyagához | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Kompenzált kúpfogazat számítás | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egy kúpfogazatot készítünk, amelynél a kiskerék osztókörátmérője 60 mm, az osztókúphosszúsága 89,198 mm. A nagykerék fogszáma 28. Határozza meg, hogy elemi vagy kompenzált fogazatot kell készíteni (indokolja)! Alámetszés esetén határozza meg az alámetszés elkerüléséhez szükséges profileltolási tényező értékét! Számítsa ki a fejkörátmérők és a fogfejszögek értékét a kis- és nagykeréken! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az osztókörátmérő kúpfogazatnál az osztókúphosszúság és az osztókúpszög segítségével a következőképpen írhatjuk fel: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
, ebből az osztókúpszög: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az áttétel és a nagykerék osztókúpszöge közötti összefüggés: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A kiskerék fogszáma: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mivel a fogszám kicsi, ezért ellenőriznünk kell a kiskereket alámetszésre! Kúpfogazatnál a képzelt fogszámot kell kiszámítani, majd az alámetszési határkerék fogszámmal összehasonlítani: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ezért alámetszés lenne, így kompenzált fogazatot kell alkalmazni! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az alámetszést profileltolás alkalmazásával kerülhetjük el: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
, így | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az osztókörátmérőből kifejezhetjük a hiányzó modul értékét: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A fejkörátmérők a kis- és nagykeréken: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A fogfejszög értékek a kis- és nagykeréken: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Csigahajtás számítás | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Csigahajtásnál a hárombekezdésű elemi csiga fejkörátmérője 96 mm, a lábkörátmérője 69,6 mm. Milyen nagyságú profileltolást kell alkalmazni a csigakeréken, hogy a megváltozott tengelytáv értéke aw = 234 mm legyen, ha az áttétel értéke 20 (c* = 0,2)? Mekkora a menetemelkedési szög értéke? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ha felírjuk a fejkörátmérő és lábkörátmérő összefüggését elemi csigánál, akkor látjuk, hogy két ismeretlenünk is van az egyenletekben, a modul (m) és az átmérőhányados (q). Ezekből először meghatározzuk a q-t majd a modult: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A csiga bekezdéseinek számából és az áttételből kiszámíthatjuk a csigakerék fogszámát: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A megváltozott tengelytáv egyenletéből kifejezhetjük a szükséges profileltolási tényező értékét a csigakeréken ("a"az elemi tengelytáv): | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A menetemelkedési szög meghatározható: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minimum rajzos kérdések | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szemléltető ábrák | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Ellenőrző kérdések | ||||||||||
A leckék végén található feladatoknál választásos feladatoknál, párosításos feladatoknál, igaz-hamis eldöntésénél és számítási feladatoknál is csak a teljesen jó megoldást fogadjuk el! (Modulzáró feladatoknál adunk meg pontszámokat a feladatokhoz, amiből már lehet látni a feladatok erősségét! Egyedül a számítási feladatoknál használunk részpontozást!) Felhívjuk figyelmét, hogy a számítási feladatoknál a részeredményeket ne kerekítse, hanem a további számításokhoz a pontos értéket (a számológépen megjelenő összes tizedest) vegye figyelembe! Az eredményeket mindig csak három tizedesjegy pontossággal írja be! (Egész szám és tizedes esetén sem kell kiírni a szám végén található nullákat!) | ||||||||||
1. Az alábbi állítások közül döntse el, hogy melyik igaz, melyik hamis!
![]() | ||||||||||
2. A lenti ábra alapján azonosítsa a kúpkerék számmal jelölt elnevezéseit!
![]() | ||||||||||
3. Egy kúpkerékpár adatai: z1 = 24, m = 4 mm, b= 20 mm, = 68,1985906°. Határozza meg a osztókúpszöget, (), z2 fogszámot, i áttételt, d1 osztókörátmérőt, dm középső osztókört, mm középmodult és az osztókúphossz értékét Re! = fok ![]() | ||||||||||
4. Egy elemi fogazatú kúpkerékpár adatai: z1 = 23, m = 2 mm, i=u= 3, c*= 0,25. Határozza meg a következő méretek értékeit: , , z2, d1, d2, da1, da2, df1, df2, Re, , ! = fok ![]() | ||||||||||
5. Egy kúpkerékpár adatai: z1 = 14, z2 = 33, m = 3,5 mm, c*= 0,25. Számítsa ki az alámetszés elkerülésére a kompenzált kúpfogazat főbb méreteit: , , d1, d2, zv1, rv1, xlim, Re, da1, da2, df1, df2, , , , ! = fok ![]() | ||||||||||
6. A lenti ábra alapján azonosítsa a síkkerék-kúpkerék kapcsolat számmal jelölt elnevezéseit!
![]() | ||||||||||
7. A lenti ábra alapján azonosítsa a csiga- csigakerék kapcsolatokat!
![]() | ||||||||||
8. Határozza meg csigahajtás esetén az elemi csiga és az elemi csigakerék fő méreteit: z2, px, d1, , da1, df1, b1 valamint a tengelytávolságot a és d2, da2, df2, de2, b2, ha, z1 = 3, m = 6 mm, i= 17, q= 10, c*= 0,2! z2= ![]() | ||||||||||
9. Határozza meg csigahajtás esetén a profileltolással készített csigakerék alábbi méreteit: da2, df2 valamint a megváltozott tengelytávolságot aw, ha, z2 = 51, m = 6 mm, q= 10, c*= 0,2 és x2= 1! da2= mm ![]() | ||||||||||
10. Válassza ki kúpkerék hajtásnál a képzelt fogszám meghatározására szolgáló helyes számítási összefüggést! ![]() | ||||||||||
11. Válassza ki csigahajtásnál a csiga menetemelkedési szögének helyes számítási összefüggését! ![]() |