KURZUS: Stratégiai menedzsment

MODUL: I. modul: Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe

1. lecke: Stratégia értelmezése

Tanulási útmutató

Tananyag:
Papp Ilona - Szabó Zsolt Roland: Stratégiai menedzsment c. tankönyv; Stratégia értelmezése fejezet

A lecke tartalmi összefoglalója

A lecke a stratégia szó értelmezéséhez kíván fogódzókat adni. Vállalati esetpélda vezeti be az olvasót a szó gyakorlati tartalmának feltárásába. Mini stratégia szótár keretében személyes példák segítségével elhatárolhatókká válnak a stratégiai folyamat kulcs folyamatai. Bemutatásra kerül a játékelmélet súlyponti mondanivalója, a kevert stratégiákról. A "6P" keretében elemzésre kerül a stratégia fogalom tartalmi sokoldalúsága. A fejezet zárásaként a stratégák agya kerül fókuszpontba; a stratégiai gondolkodás dilemmájának bemutatásával.

Kulcsfogalmak

Fast fashion, kétszemélyes játszmák, célok, stratégia, 6P, kreatív gondolkodás.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrát, táblázatot.
  • Gondolja végig a Zara cég üzleti modelljének újdonságait.
  • Azonosítsa be a stratégia 6P szerinti különböző megközelítéseit, meghatározásait.
  • Jellemezze az alkotó emberi agy modelljét.
  • Gondolja végig a stratégia szótár kulcsszavainak tartalmi különbözőségét.
  • Hasonlítsa össze a stratégiai gondolkodás két vetületét a logikai és a kreatív oldalt.
  • Azonosítsa a játékelmélet legfőbb tartalmi mondanivalóit.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe.
    • Hogyan fordította meg a Zara cég a konzervatív üzleti modellt?
    • Milyen indítékai vannak a stratégiai választásnak a Neumann-féle játékelméletben, s ez hogy függ össze a kevert stratégiai játszmával?
    • Milyen hat alapvető módon értelmezhető a stratégia?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrát és táblázatok.
  • Hozzárendelni a stratégia szótár kulcsszavait azok definícióihoz.
  • Eldönteni, hogy a 6P elemeire felsorakoztatott állítások igazak-e vagy hamisak.
  • Eldönteni, hogy a stratégiai választás indítékai kinek az előnyét maximalizálják, illetve minimalizálják.
  • A listából kiválasztani a stratégák látásmódjait.
  • Egymáshoz rendelni a stratégiai és az operatív gondolkodást jellemző csoportokat.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Milyen elemekből áll össze a kibővített Renzulli-modell?
    • A játékelméletben milyen kritériumok érvényesek a kétszemélyes játszmákra?
    • Mi adja az alapvető különbséget a szándékolt és a realizált stratégiai között?
    • Hányféle és milyen látásmódot kell egyesíteni a jó vállalati stratégának?
    • Milyen következményekkel jellemezhető az időtényező rövidítését célzó üzleti modell a divat üzletágban?
Önellenőrző kérdések
1. Döntse el, az alábbi állítások közül melyik igaz, melyik hamis!
A stratégia, mint minta a vállalati magatartásban megnyilvánuló szabályszerűséget jelenti.
A stratégia, mint helyzet jelent piaci pozíciót és összetételeket.
2. Válassza ki, hogy melyik indíték NINCS helyesen párosítva!
a) Egoizmus - Xmax
b) Verseny - XYmin
c) Önmegtagadás - Xmin
d) Agresszivitás - Ymax
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy a tagmondatok tartalma igaz-e, s van-e összefüggés a két tagmondat között! Jelölje be a megfelelő válasz betűjelét!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
Neumann tétele szerint a nyeregpont a kevert stratégiák alkalmazásával érhető el, mert a nyeregpont egy egyensúlyi helyzetet rögzít.
ABCDE
4. Párosítsa az alkotóagy alapelemeit az azt jellemző tényezőkkel!

EQ: Emocionális kvóciens
AQ: Teherbíró képesség
C: Kreativitás

Tényezők:
Team munka
Kommunikációs készség
Intuitív képességek
Asszociáció készség
Mászók