KURZUS: Stratégiai menedzsment

MODUL: III. modul: Stratégiai változások vezetése

9. lecke: Szervezeti tanulás

Tanulási útmutató

Tananyag:
Papp Ilona - Szabó Zsolt Roland: Stratégiai menedzsment c. tankönyv; Szervezeti tanulás fejezet

A lecke tartalmi összefoglalója

Ebben a fejezetben a szervezeti változások magatartási oldalával foglalkozunk. A fejezet célja, hogy a szervezeti kultúra meghatározása után bemutassa miért nehéz megváltoztatni a kultúrát, a változásnak milyen követelményei vannak, mit jelent a szervezeti tanulás, és sorba vegye a szervezetfejlesztés vezetői szempontból lényeges vonatkozásait.

A szervezeti kultúra a közösségi gondolkodás és cselekvés programja. A szervezeti tagok számára olyan kapaszkodó, ami segíti őket a környezetben való kiigazodásban. Kultúra nélkül a szervezet tagjai magukra lennének hagyva a környezeti és szervezeti jelenségek felismerésében és értelmezésében, ami miatt a szervezet előtt tornyosuló problémák megoldása kiszámíthatatlan volna. A szervezetek kultúrája hosszú időn keresztül képes átöröklődni, fennmaradni, miközben az adott szervezet tagjai akár többszörösen is kicserélődtek.

Szervezeti tanulás akkor valósul meg, amikor a szervezeti döntések folyamata átalakul, a szervezeti tagok cselekvési rutinjai megváltoznak. A szervezeti tanulás lényeges eleme mind a magatartásváltozás, mind a több tudás és a jobb megértés révén javuló teljesítmény. Az elavult, rossz beidegződések elfelejtése, azaz "unlearning" csak hosszú, fáradságos munka árán realizálható, viszont a befektetést gyorsan megtéríti az új szervezeti kultúra, amely ügyfélközpontú, innovatív, és tanulásra fogékony.

Kulcsfogalmak

Szervezeti kultúra, szervezeti tanulás, információs hézagok, fekete lyuk, vakfoltok, kulturális hézagok, interperszonális tanulás, konfliktus menedzsment

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrákat és táblázatokat!
  • Gondolja végig a fejezetben található eseteket, és próbálja meg saját tapasztalataival összevetni azokat!
  • Azonosítsa a szervezeten belüli vakfoltokat, illetve forrásait!
  • Nevezze meg és jellemezze a szervezetekben történő tanulási formákat!
  • Hasonlítsa össze a tanuló és a hagyományos szervezet struktúráját, kultúráját és teljesítményértékelési rendszerét!!
  • Vázolja fel, hogy milyen területeken jelentkeznek kulturális hézagok!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe
    • Mi a szervezeti kultúra 3 fontos jellemzője?
    • Az interperszonális tanulás típusait milyen szempontok alapján különíthetjük el?
    • Milyen konfliktusokat azonosíthatunk és ezeknek milyen kezelési technikái ismeretesek
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrákat és táblázatokat.
  • Eldönteni, hogy a szervezeti tanulásra vonatkozó állítások közül az állítások igazak-e vagy sem.
  • Listából kiválasztani a szervezeten belüli vakfoltokat, illetve forrásait.
  • Értékelni a szervezetekben folyó tanulásról megfogalmazott állításokat.
  • Csoportosítani a tanuló és a hagyományos szervezetek jellemzőit.
  • A felsoroltakból kiválasztani az egyes kulturális hézagtípusokat.
  • Felsorolni, illetve listából kiválasztani az egyes konfliktusokat, azok kezelésének módjait, illetve elérhető eredményeit.
  • Válaszolni az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe
    • Mi a szervezeti kultúra fogalma, és miért nehéz megváltoztatni?
    • Miért nem tökéletes az információáramlás a változásvezetési folyamat során?
    • Melyek a tanuló szervezet jellemzői?
    • Milyen különböző tanulási módokat azonosíthatunk a szervezetekben?
    • Milyen különböző interperszonális tanulási formákat különíthetőnk el?
    • Mi jellemzi a leggyakoribb konfliktustípusokat?
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg, hogy a melyik NEM tekinthető szervezeten belüli vakfoltnak!
a) Túlzott elköteleződés
b) Érvénytelen feltételezések
c) Mindenáron elsőnek lenni
d) Lineáris szervezeti struktúra
2. Válassza ki a felsorolásból, hogy melyek NEM tipikus konfliktus fajták!
a) Instrumentális
b) Populációs
c) Tárgyalási
d) Szocioemocionális
e) Évkezdési
3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A vállalatok működése szempontjából előnyös, ha a szervezetből eltávolítják a status quo kritikusait.
Egyéni tanulás az, amikor rájövünk, hogy a jelenlegi rutinok nem alkalmasak egy probléma kezelésére, és szükséges a fennálló normákat megváltoztatni, ha a kívánt eredményt akarjuk elérni.
4. Párosítsa a megfelelő fogalmakat!

A: hatalmi konfliktus
B: instrumentális konfliktus
C: szocio-emocionális konfliktus
D: tárgyalási konfliktus

"a szervezet, mint az erőviszonyokon alapuló rangsor"
"a szervezet, mint család"
"a szervezet, mint gépezet"
"a szervezet, mint piac"

5. Egészítse ki a táblázatot a megfelelő fogalmakkal!
Fogalmak: 1: Kollaboráns tanulás, 2: Kikényszerített tanulás
Kapcsolat minőségepozitívKooperatív tanulás
negatívVersengő tanulás
gyengeerős
Kapcsolat intenzitása