KURZUS: Stratégiai menedzsment

MODUL: II. modul: Koncepcióalkotás

6. lecke: Intellektuális tőke szerepe a koncepcióalkotásban

Tanulási útmutató

Tananyag:
Papp Ilona - Szabó Zsolt Roland: Stratégiai menedzsment c. tankönyv; Intellektuális tőke szerepe a koncepcióalkotásban fejezet

A lecke tartalmi összefoglalója

A fejezet a vállalatra vonatkozó közgazdasági paradigmaváltással foglalkozik, melynek lényege az intellektuális tőke fókuszpontba emelése. Ez tágan fogalmazva a könyvszerinti érték és a piaci érték különbségeként definiálható és a megfoghatatlan erőforrások összességét jelenti a cégekben. Elemzi az intellektuális tőke (továbbiakban: IC) stratégiai szerepét.

Részletesen bemutatásra kerül az IC mérhetősége, illetve számbavételének problematikája, valamint az IC elemek elhelyezkedése az organikus vállalat modellben. Széles mintán végzett kutatási eredmények prezentációja bizonyítja, hogy a kis- és középvállalatok kompetitív előnye épp az általuk birtokolt IC-ből fakad. Tőkemérlegekben vizuálisan is jól megragadható a humán-, szervezeti- és ügyfél tőke részletesebb tagolása, valamint a hagyományos és tudásipar jellemzői összevethetőek az IC szempontjából.

Kulcsfogalmak

Intellektuális tőke, organikus vállalatmodell, vállalkozói kompetenciák, IC mérlegek.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrákat és táblázatokat!
  • Gondolja végig az IC mérésének problematikáját!
  • Azonosítsa az IC különböző megközelítéseit, meghatározásait!
  • Jellemezze az organikus vállalatmodellt!
  • Hasonlítsa össze a három különböző tőkemérleget és az összehasonlításokból adódó következtetéseket vonja le!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe;
    • Hogyan fakad a KKV-k kompetitív előnye az IC-ből?
    • Kutatási anyagra támaszkodva milyen a tőkeelemek stratégiai természete?
    • Milyen kapcsolat van az egyes tőkeelemek között és milyen összefüggés bizonyítható a vállalkozások növekedése és az IC-k között?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrákat.
  • Hozzárendelni az egyes vállalkozói kompetencia területekhez azok tartalmát.
  • Szignifikáns eltérések keresésére és magyarázatára a tőkemérlegekben.
  • Eldönteni, hogy a felsorolt mérési technikák igazak, vagy hamisak.
  • A listából kiválasztani tőkeelemeket és azok definícióját egymáshoz rendelni.
  • Válaszolni az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe
    • Mi különbözteti meg az IC-t a többi erőforrástól?
    • Milyen módszerekkel mérhető az IC és miben különböznek egymástól a mérési szisztémák?
    • A POEMS modell újdonságértékét mi adja a hagyományos modellekhez képest?
    • Kutatási eredményeket felhasználva hogyan jellemezhető a magyar KKV-k tőkeösszetétele?
Önellenőrző kérdések
1. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz és melyik hamis.
A közvetlen szellemi tőke módszerben (DIC) a szellemi tőkét elemekre bontják és azokhoz pénzáramot rendelnek.
A számított immateriális érték (CIV) alapú módszercsoportban az IC fő elemeinek jellemzésére külön mutatókat vezetnek be.
2. Válassza ki, hogy melyik NEM vállalkozói kompetencia terület Man és Chan szerzőpáros szerint.
a) kapcsolati kompetencia
b) elkötelezettség kompetencia
c) kognitív képességek
d) pénzügyi kompetencia
3. Párosítsa a tőkefajtákat és jellemző tényezőiket.

H: Humán tőke
S: Szervezeti tőke
Ü: Ügyfél tőke

Tényezők:
Cégstruktúra rugalmassága
Kiépített vállalati kultúra
Új piaci lehetőség
Média kapcsolatok
Tudásmegosztás
Tréningek

4. Jelölje be az összes lehetséges jó befejezést.
A vállalkozások mérete és az intellektuális tőke 3D ábrájára igaz az, hogy...
a) a függőleges dimenzióban a vállalatok száma jelenik meg
b) az IC értéke a mikrovállalkozások körében a legnagyobb
c) az IC értéke a nagy vállalatok esetében a legnagyobb