KURZUS: Stratégiai menedzsment

MODUL: IV. modul: Stratégiai és változásvezetési akciók menedzsmentje

11. lecke: Monitoring és ellenőrzés

Tanulási útmutató

Tananyag:
Papp Ilona - Szabó Zsolt Roland: Stratégiai menedzsment c. tankönyv; Monitoring és ellenőrzés fejezet

A lecke tartalmi összefoglalója

A stratégiai akciók előkészítési fázisában már rögzítenünk kell azokat a sikerkritériumokat, indikátorokat, melyekhez egyrészről minden érintett számára azonos értékelési módszer alkalmazását teszik lehetővé, másrészről viszonyítási alapot képeznek a célkitűzések megvalósításának értékeléséhez. A kulcsmutatókat különböző nézőpontok szerint definiálhatjuk. A mennyiségi mutatók mellett a minőségi mérőszámokat is arányosan kell szerepeltetni.

A monitoring folyamatos nyomon követést jelent. Segítségével időről időre feltárhatók a tervtől való eltérések, fejleszthetőek a gyenge pontok, pótolhatók bizonyos hiányzó elemek, illetve felhívhatják a figyelmünket olyan veszélyekre, amelyeket így időben elkerülhetünk. Az ellenőrzés nem csupán a stratégiai, illetve a stratégiai akció terv mérőszámainak ellenőrző kontrollját jelenti, hanem a kockázatok és a minőség folyamatos követését is.

Kulcsfogalmak

Kulcsmutatók, monitoring, benchmarking, normák meghatározása, korrekciós beavatkozás, kockázatkövetés, minőségkövetés,

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrákat és táblázatokat!
  • Gondolja végig a fejezetben található eseteket, és próbálja meg saját tapasztalataival összevetni azokat!
  • Azonosítsa a benchmarking szintjeit!
  • Vázolja fel a mérőszámok lehetséges nézőpontjait!
  • Nevezzen meg mennyiségi és minőségi mutatókat!
  • Jellemezze a monitoring és a kockázatkövetési folyamatot!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe
    • Milyen dimenziókban fogalmazhatunk meg minőségi elvárásokat.
    • Ábrázolja a kockázat és a kontroll költségeit!
    • Mire használható a benchmarking
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrákat és táblázatokat.
  • Eldönteni, hogy a kulcsmutatókra, illetve a monitoring tevékenységre vonatkozó állítások igazak-e vagy sem.
  • Listából kiválasztani az egyes benchmarking szintekhez tartozó módszereket és mérőszámokat.
  • Felsorolni, illetve csoportosítani az egyes nézőpontokhoz tartozó célokat és mutatókat.
  • Felsorolni, illetve csoportosítani mennyiségi és minőségi mutatókat.
  • Felsorolni a monitoring és a kockázatkövetési folyamat lépéseit, és eldönteni a rájuk vonatkozó állítások igazak-e vagy sem.
  • A felsorolt jellemzőkből kiválasztani az egyes minőségelvárási dimenziókhoz tartozó állításokat.
  • Válaszolni az alábbi kérdésekre, (válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe):
    • Mi az indikátorok szerepe a stratégiai akciók során?
    • Mi a benchmarking, és mihez képest benchmarkolhatunk?
    • Milyen tipikus mennyiségi és minőségi mutatók ismeretesek?
    • Milyen nézőpontok szerint határozhatjuk meg a teljesítményt?
    • Milyen lépésekből áll a monitoring és a kockázatkövetés folyamata?
    • Mit jelent a minőségkövetés?
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg, hogy a mi az akció terv szerinti megvalósításának kulcsa?
a) Az, ha minél hamarabb mérjük a csapattagok egyéni teljesítményét.
b) A folyamatos monitoring és hatékony kommunikáció.
c) Az erőforrások és költségek optimalizálása.
d) Rendszerben és hosszú-távú célokban való gondolkozás.
2. Csoportosítsa a különböző nézőpontokhoz tartozó stratégiai célokat!

N: Fejlődés
V: Vevők-szállítók
F: Folyamatok
P: Pénzügy

alternatív beszerzési lehetőségek felkutatása
beszállítók versenyeztetése
margin szinten tartása
új partnerkapcsolatok kiépítése
üzleti területek együttműködésének javítása
versenyképes fedezet

3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A vásárlói siker lehetséges mennyiségi mérőszáma az ügyféltalálkozók száma.
A partneri megfelelőség lehetséges minőségi mérőszáma a partnereken keresztüli bevételek termékcsoportonként.
4. Állítsa sorba a monitoring folyamat lépéseit!

1.
2.
3.
4.