KURZUS: Stratégiai menedzsment

MODUL: I. modul: Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe

3. lecke: Stratégia értelmezése

Tanulási útmutató

Tananyag:
Papp Ilona - Szabó Zsolt Roland: Stratégiai menedzsment c. tankönyv; Stratégia értelmezése fejezet

A lecke tartalmi összefoglalója

A fejezet a stratégiák osztályozását tárgyalja. Részletes stratégia klasszifikációt mutat be három szinten; ezek üzletági szintű stratégiák, vállalati szintű stratégiák és hálózati szintű stratégiák.

Üzletági szinten elemzésre kerül, hogy a kompetitív előnyt milyen generikus stratégiákkal lehet megszerezni és megtartani. A vállalati szintű stratégiák esetében a növekedési stratégiák hét alapvető módjával ismerteti meg az olvasót.

A hálózati szintű stratégiákat elemezve, a hálózatosodás okai, a hálózatok lehetséges szereplői, és a különböző megállapodási módok kerültek a fókuszpontba.

Kulcsfogalmak

Üzleti rendszer, generikus stratégiák, intenzív stratégiák, diverzifikáció, integráció, arrangement.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen az ábrákat, táblázatokat.
  • Gondolja végig a stratégiák lehetséges szintjeit.
  • Azonosítsa az üzletági stratégiákat.
  • Jellemezze az üzleti rendszert komponenseivel.
  • Hasonlítsa össze a vállalati szintű stratégiákat tartalmuk és irányuk szerint, s vonja le az összehasonlításból adódó következtetéseket.
  • Gondolja végig a hálózatosodás problematikáját a cég világban.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe.
    • Hogyan alakítható ki és tartható meg (milyen stratégiákból) üzletági szinten a kompetitív előny?
    • Milyen csoportokat képezhetünk a vállalati stratégiák között és mi az elhatárolás lényeges ismérve.
    • Milyen előnyök származnak a vállalatközi hálózatok kialakításából?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrákat.
  • Hozzárendelni az egyes stratégia típusokhoz annak tartalmát és szintjét.
  • Eldönteni, hogy a felsorolt versenyelőny források igazak, vagy hamisak.
  • Listából kiválasztani és besorolni a két üzleti rendszer kialakítási mód elemeit.
  • Eldönteni, hogy adott növekedési stratégia milyen irányban, milyen célokat valósít meg.
  • Hozzárendelni egymáshoz vállalatirányítási stílusokat az alkalmazott eszközökhöz.
  • Válaszolni az alábbi kérdésekre, (válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe):
    • A hálózatokat létrehozó megállapodásokat milyen szempontok szerint oszthatjuk fel?
    • Milyen alapvető formáit ismeri a külső illeszkedésnek és hasonlítsa össze őket.
    • Mik a nem fókuszált termék-piac kombinációk legfőbb problémái?
    • Mik üzletági szinten a versenyelőny források:
    • Milyen szempontok szerint lehet összevetni az üzleti rendszer kialakításának módjait?
    • A diverzifikáltság foka szerint hogyan tudjuk csoportosítani a cégeket.
    • Milyen okok késztetik a vállalatokat a hálózatosodásra?
Önellenőrző kérdések
1. Párosítsa helyesen adott stratégiai szinthez tartozó adott üzleti tartalmakat.

Ü: Üzletági szint
V: Vállalati szint
H: Hálózati szint

Versenyelőny
Multilaterális szerződés
Üzleti rendszer
Termék-piac kombináció
Licenc megállapodás
Joint venture
Horizontális diverzifikáció

2. Döntse el az alábbi állításról, hogy a tagmondatok tartalma igaz-e, s van-e összefüggés a két tagmondat között! Jelölje be a megfelelő válasz betűjelét!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
A középen megrekedés nem tartozik a generikus stratégiák közé, mert éppen az üzletági stratégia hiányára utal.
ABCDE
3. Párosítsa a generikus stratégiákat!

M: Minőségvezető
K: Költségvezető
F: Fókusz

Prémium fogyasztói szegmens
Tapasztalati görbe hatás
Economies of scale
Márkák
Többletszolgáltatás

4. Melyik NEM inside out üzleti rendszer tulajdonság
a) Erősség vezette
b) Belépési korlátok
c) Megkülönböztető képességek
d) Lehetőség vezette
e) Utánzás meggátlása