KURZUS: Stratégiai menedzsment

MODUL: I. modul: Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe

2. lecke: A stratégia kialakításának és realizálásának folyamata

Tanulási útmutató

Tananyag:
Papp Ilona - Szabó Zsolt Roland: Stratégiai menedzsment c. tankönyv; A stratégia kialakításának és realizálásának folyamata fejezet

A lecke tartalmi összefoglalója

Szinte valamennyi vállalat rendelkezik stratégiával és a tudatos stratégia segíti a vállalatokat a versenyben, melyeket hazai empirikus kutatások eredményei is megerősítenek. A fejezet során megismerkedhetünk a stratégia kialakításának és realizálásának folyamataival.

A koncepcióalkotási nézőpont szerint a stratégia kialakulása a külső és belső kihívásokra adott válaszként, különböző elemzések, választások és implementálási akciók során történik. Különösen jelentős a stratégiai koncepció kidolgozása során a vállalat víziójának és missziójának rögzítése. A stratégiai koncepció megvalósításának, realizálásának két legfontosabb módja a stratégiai változások vezetése és a stratégiai és változásvezetési akciók menedzsmentje.

A változásvezetés során szükséges a változások okainak meghatározása és az egészséges veszélyérzet felkeltése, majd a változásvezetési folyamat tudatos menedzselése és a szervezet adaptációs készségének folyamatos fejlesztése.

A stratégiai akciók menedzsmentje a stratégiai koncepció formalizált lebontási folyamata, mely a koncepcióban meghatározott jövőkép (és misszió) eléréséhez rendeli hozzá a szükséges tevékenységeket, illetve azokhoz a szervezet erőforrásait, ütemezést és felelősöket. Mind a változásvezetés, mind az akciómenedzsment magában foglalja a tervezésen és a megvalósításon túl az ellenőrzés és a visszacsatolás folyamatait.

Kulcsfogalmak

Formalizált stratégiai tervezés, informális stratégiaalkotás, szándékolt és realizált stratégia, stratégiai koncepció, stratégiai változások vezetése, stratégiai és változásvezetési akciók menedzsmentje, stratégia tartalma

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrákat és táblázatokat!
  • Gondolja végig a fejezetben található kutatási eredményeket, és próbálja meg saját tapasztalataival összevetni azokat!
  • Vázolja fel a stratégia kialakításának folyamatát!
  • Jellemezze a stratégiai koncepciók a változásvezetés és a stratégiai akciók menedzsmentje közötti kapcsolatot!
  • Vázolja fel a stratégia menedzsment folyamatának klasszikus lépéseit!
  • Azonosítsa a jövőkép és a misszió szerepét!
  • Jellemezze a vízió és a misszió egyes típusait!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe;
    • Melyek a nem formalizált stratégiaalkotási módszerek?
    • Milyen folyamatokra mutatnak rá a könyvben bemutatott magyarországi empirikus eredmények?
    • Mi a vízió és a misszió közötti különbség és hasonlóság?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrákat és táblázatokat.
  • Eldönteni, hogy a stratégiaalkotás és -elérés folyamatára vonatkozó állítások igazak-e vagy sem.
  • Felsorolni és sorba rendezni a stratégiaalkotás folyamatának lépéseit.
  • Listából kiválasztani a stratégiai koncepciók a változásvezetés és a stratégiai akciók menedzsmentje közötti kapcsolatra vonatkozó helyes állításokat.
  • Felsorolni, illetve sorba rendezni a stratégiai menedzsment klasszikus lépéseit.
  • A felsorolt jellemzőkből kiválasztani a jövőképre és a misszióra vonatkozó igaz állításokat.
  • Felsorolni a vízió és misszió típusait.
  • Párosítani a vízióra és a misszióra vonatkozó típusokat és a lehetséges példákat.
  • Válaszolni az alábbi kérdésekre (válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe):
    • Milyen szakaszokból áll a stratégiai menedzsment folyamata?
    • Mi a stratégiai koncepció kialakításának folyamata?
    • Melyek a stratégiai változások vezetésének legfontosabb témakörei?
    • Milyen elemekből épül fel a stratégiai és változásvezetési akciók menedzsmentje?
    • Mi a jövőkép és a misszió kapcsolata a vállalti stratégiával?
    • Mi volt jellemző a magyarországi stratégiaalkotás folyamataira az EU-csatlakozás időszakában, és mi változott az előtte lévő tíz évhez képest?
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg, hogy melyik a vízió és a misszió közös jellemzője
a) rögzíti a vállalat alapvető jövőbeni szándékait
b) kifejezi a szervezet rendeltetését
c) kifejezi a szervezet világhoz való viszonyát
d) kijelöli a szervezet elérendő állapotát
2. Válassza ki, hogy a mondatban melyek lesznek a megfelelő szavak! A megfelelő betűjeleket jelölje meg!
A klasszikus stratégiai menedzsment egymást követő lépései a(z) ..., ..., ....
a) tervezés
b) kategorizálás
c) megvalósítás
d) döntés
e) ellenőrzés
3. Csoportosítsa a misszió és a vízió típusait!

V: Vízió
M: misszió

jelszavas
képzelőerőre épülő
politikai
pozíciót definiáló
társadalmi szerepvállalást definiáló

4. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A hazai vállalatok stratégiaalkotásába bevont tanácsadó cégek jellemzően hazaiak.
A formalizált stratégiai tervezést nem folyatató vállalatok többségének nincs is stratégiája.