KURZUS: Stratégiai menedzsment

MODUL: I. modul: Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe

Modulzáró kérdések az I. modulhoz

1. Mely tényezők jellemzőek az előremenő integrációkra?
a) Business franchise hálózatok kialakulása
b) Közvetlen versenytársak irányítását jelenti
c) Kiskereskedők felé történő elmozdulást
d) Disztribútorok felé történő elmozdulás
e) Szállítókkal történő fúziót jelent.
2. Melyik jellemző IGAZ a generikus stratégiákra?
a) Porter nevéhez fűződnek
b) Intenzív stratégiák csoportjába tartoznak
c) Termékdifferenciálást is alkalmaznak
d) Három fő irányuk ismert
e) Nem üzletági stratégiák
3. Döntse el az alábbi állításról, hogy a tagmondatok tartalma igaz-e, s van-e összefüggés a két tagmondat között! Jelölje be a megfelelő válasz betűjelét!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
A horizontális integráció következtében általában nem növekszik a cégek mérete, mert a fúziók csak a piaci erőt tudják növelni.
ABCDE
4. Válassza ki, hogy mely indítékok vannak HELYESEN párosítva? (X a saját, Y az ellenfél haszna.)
a) Altruizmus - Ymax
b) Agresszivitás - Xmax
c) Önmegtagadás - Ymin
d) Verseny - X+Ymax
5. Döntse el igaz, vagy hamis a következő két állítás?
A vállalati stratégia, mint út (path) azt jelenti, hogy a stratégia leginkább a nem megfogható erőforrások által determinált.
A vállalati stratégia, mint helyzet (scope) minden esetben pusztán a vállalat piaci pozíciójára vonatkozik.
6. Melyek a felsoroltak közül a kétszemélyes játszmák kritériumai?
a) Végesek választási lehetőség tekintetében.
b) Nem ismertek a választási lehetőségek.
c) Véges lépésben befejezhetőek.
d) Nem ismertek, hogy a választási alternatívák jónak, vagy rossznak értékeltek-e a játékosok által.
7. A felsorolásból válassza ki, hogy melyik NEM misszió!
a) Több szeretet szeretnénk eljuttatni az emberekhez.
b) A fogyasztói érdekek számunkra mindennél fontosabbak.
c) 5 éven belül piacvezetőkké akarunk válni.
d) Az értékközvetítés minden szinten elengedhetetlen
8. Válassza ki, hogy melyik lehet vízió! Az összes jó megoldást jelölje meg!
a) Győzzük le versenytársunkat!
b) Legyünk élenjárók a technológiai fejlesztések területén!
c) Új ötletekkel kell kísérleteznünk!
d) Jó állampolgároknak kell lennünk!
9. Döntse el, hogy az alábbi két állítás igaz vagy hamis!
Kisebb vállaltokban az alkalmazottakat jobban bevonják a stratégiaalkotási folyamatokba.
A magyar állami vagy külföldi többségi tulajdonban lévő vállalatok esetén nagyobb valószínűséggel beszélhetünk formalizált stratégiai tervezési folyamatokról, mint a belföldi többségi tulajdonban lévő vállalatok esetén.