KURZUS: Stratégiai menedzsment

MODUL: II. modul: Koncepcióalkotás

4. lecke: Koncepcióalkotás elméletei

Tanulási útmutató

Tananyag:
Papp Ilona - Szabó Zsolt Roland: Stratégiai menedzsment c. tankönyv; Koncepcióalkotás elméletei fejezet

A lecke tartalmi összefoglalója

A stratégia fogalma önmagában is többsíkú tartalmat takar. Attól függően, hogy a szervezetben melyik közelítési módot tartják dominánsnak, eltérő lesz a stratégia kialakítására adott válasz. A lecke 10 stratégiaalkotási iskolán keresztül bemutatja a stratégiaalkotási felfogások sokszínűségét. A különböző stratégiaalkotási aspektusok megismerése elengedhetetlen ahhoz, hogy szintézist lehessen keresni és találni a stratégiai folyamatok dzsungelében. A lecke zárásaként KKV kutatási anyag vezette a praxisba.

Kulcsfogalmak

Kognitív folyamatok, pozicionálás, vállalkozók, ismeretspriál, kontingencia elmélet, konfiguráció.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrákat!
  • Gondolja végig az egyes iskolák mondanivalóját, használt fogalmait.
  • Azonosítsa be és kösse jeles szerzőkhöz az iskolák kiemelt mondanivalóit.
  • Hasonlítsa össze: keressen azonosságokat és különbségeket az egyes stratégiaalkotási módok között.
  • Jellemezze az előíró és leíró iskolák csoportjait közös tulajdonságuk alapján.
  • Nevezze meg definíciószerűen is az iskolák által használt kulcskategóriákat.
  • Figyelmesen tanulmányozza át a KKV-k stratégiaalkotására vonatkozó kutatási eredményeket, különös tekintettel a hagyományost és a tudásipart megkülönböztetve.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe.
    • Mi a különbség az előíró és leíró iskolák között?
    • Mi az azonosság a tanulási és kulturális iskola között?
    • Miben különbözik a vállalkozói iskola az összes többitől?
    • Foglalja össze miért kell szintetizálni mind a tíz iskola szemléletmódját?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrákat.
  • Hozzárendelni az egyes szerzőket iskolákhoz.
  • Hozzárendelni az egyes fogalmakat iskolákhoz.
  • Megnevezni/kiválasztani a tanult stratégiaalkotási módok jellemzőit
  • Eldönteni, hogy a felsorolt jellemzőkkel és szerzőkkel kapcsolatos állítások közül melyik igaz, vagy hamis.
  • Válaszolni az alábbi kérdésekre, (válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe):
    • A stratégiaalkotásnak milyen iskolái ismeretesek és ezek mely szerzők munkásságához kötősnek?
    • Milyen döntéshozatalt torzító tényezőket ismer?
    • Mit fejez ki az ismertspirál?
    • Mi a mondanivalója a desing iskola alapmodelljének?
Önellenőrző kérdések
1. Párosítsa az egyes iskolákat a hozzájuk tartozó fogalmakkal!

D: Desing
P: Pozicionáló
K: Kognitív
T: Tanulási

Fogalmak:
Vezetői értékrend
Alapkompetencia
Térképek
Költségvezetés
Differenciálás
Externalizáció

2. Párosítsa az egyes iskolákat a hozzájuk tartozó szerzőkkel.

D: Desing
K: Kognitív
V: Vállalkozói

Szerzők:
Selznick
Schumpeter
Huff
Makridakis
Mintzberg

3. Döntse el az állítások közül melyik igaz és melyik hamis?
A forgatókönyv tervezésben jellemző a sok lehetséges jövőkép felvázolása.
A pozicionáló iskola legrégibb gyökerei a hadvezetéshez nyúlnak vissza, így gyakran használ katonai fogalmakat is.
A káoszelmélet alkalmazhatatlan a szervezetekre.
4. Döntse el az alábbi állításról, hogy a tagmondatok tartalma igaz-e, s van-e összefüggés a két tagmondat között! Jelölje be a megfelelő válasz betűjelét!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
Az erőforrásra alapozott versenyelőny lényege az utánzás megakadályozása, mert a kontingencia elmélet szerint a szervezet viselkedése függ a szervezet méretétől is.
ABCDE