KURZUS: Stratégiai menedzsment
MODUL: III. modul: Stratégiai változások vezetése
9. lecke: Szervezeti tanulás
Tanulási útmutató | ||
Tananyag: | ||
A lecke tartalmi összefoglalója | ||
Ebben a fejezetben a szervezeti változások magatartási oldalával foglalkozunk. A fejezet célja, hogy a szervezeti kultúra meghatározása után bemutassa miért nehéz megváltoztatni a kultúrát, a változásnak milyen követelményei vannak, mit jelent a szervezeti tanulás, és sorba vegye a szervezetfejlesztés vezetői szempontból lényeges vonatkozásait. | ||
A szervezeti kultúra a közösségi gondolkodás és cselekvés programja. A szervezeti tagok számára olyan kapaszkodó, ami segíti őket a környezetben való kiigazodásban. Kultúra nélkül a szervezet tagjai magukra lennének hagyva a környezeti és szervezeti jelenségek felismerésében és értelmezésében, ami miatt a szervezet előtt tornyosuló problémák megoldása kiszámíthatatlan volna. A szervezetek kultúrája hosszú időn keresztül képes átöröklődni, fennmaradni, miközben az adott szervezet tagjai akár többszörösen is kicserélődtek. | ||
Szervezeti tanulás akkor valósul meg, amikor a szervezeti döntések folyamata átalakul, a szervezeti tagok cselekvési rutinjai megváltoznak. A szervezeti tanulás lényeges eleme mind a magatartásváltozás, mind a több tudás és a jobb megértés révén javuló teljesítmény. Az elavult, rossz beidegződések elfelejtése, azaz "unlearning" csak hosszú, fáradságos munka árán realizálható, viszont a befektetést gyorsan megtéríti az új szervezeti kultúra, amely ügyfélközpontú, innovatív, és tanulásra fogékony. | ||
Kulcsfogalmak | ||
Szervezeti kultúra, szervezeti tanulás, információs hézagok, fekete lyuk, vakfoltok, kulturális hézagok, interperszonális tanulás, konfliktus menedzsment | ||
Tevékenységek | ||
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. | ||
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához. | ||
| ||
Követelmények | ||
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes | ||
|
Önellenőrző kérdések | ||||||||||||||
1. Jelölje meg, hogy a melyik NEM tekinthető szervezeten belüli vakfoltnak!
![]() | ||||||||||||||
2. Válassza ki a felsorolásból, hogy melyek NEM tipikus konfliktus fajták!
![]() | ||||||||||||||
3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
![]() | ||||||||||||||
4. Párosítsa a megfelelő fogalmakat! A: hatalmi konfliktus ![]() | ||||||||||||||
5. Egészítse ki a táblázatot a megfelelő fogalmakkal! Fogalmak: 1: Kollaboráns tanulás, 2: Kikényszerített tanulás
![]() |