KURZUS: Stratégiai menedzsment

MODUL: IV. modul: Stratégiai és változásvezetési akciók menedzsmentje

12. lecke: Visszacsatolás és lezárás

Tanulási útmutató

Tananyag: Papp Ilona - Szabó Zsolt Roland: Stratégiai menedzsment c. tankönyv; Visszacsatolás és lezárás fejezet

A lecke tartalmi összefoglalója

A kommunikációs terv abban segíti az akciómenedzserek munkáját, hogy rámutat Ki, Kivel, Mikor és Hogyan cseréljen információt! A releváns és aktuális információ továbbítása azért is nagyon fontos, mert a stratégiai akciókkal szemben tanúsított ellenállás könnyebben kezelhető, ha az érintett érdekcsoportokat folyamatosan tájékoztatjuk, aggályaikat eloszlatjuk. Az akciók megvalósítása során különösen fontos szerepet játszik a motiváció, a kommunikáció, a vezetés, valamint a szociális érzékenység és a vitás kérdésekben tanúsított magatartás (konfliktuskezelés).

Az akcióeredmények vállalaton belüli bemutatása és az erőfeszítések nyilvános elismerése hozzájárul ahhoz, hogy a vállalat tagjai a jövőbeli projektekhez illetve az őket érintő változásokhoz pozitívan és bizalommal álljanak hozzá. A befejezett munkacsomagok, akciók értékelésének elmaradása miatt elmarad a következtetések levonásának, a szervezeti tanulásnak, valamint elvész a korrekciónak és a továbbfejlesztésnek a lehetősége is.

A stratégiai és változásvezetési akciók folyamatai jellemzően dinamikusan, nem pedig merev sorrendben követik egymást. A projekt tervezési és megvalósítási fázisai egymást átfedik, és kölcsönösen hatást gyakorolnak egymásra. Ennek megfelelően az értékelési tevékenység is párhuzamosan fut a tervezéssel és megvalósítással. A folyamatos nyomon követés és visszacsatolás eredményeként a tervtől való eltérések még időben feltárhatók, viszonylag kis beavatkozással fejleszthetőek a gyenge pontok, pótolhatók bizonyos hiányzó elemek, illetve felhívhatja a figyelmünket olyan veszélyekre, amelyeket így időben elkerülhetünk.

Kulcsfogalmak

Visszacsatolás, lezárás, belső és külső kommunikáció, felhasználók, akciómenedzser, akció szponzor, konzultáció, kommunikációs csatorna, értekezlet, helyzetjelentés, státuszriport, haladási riport, eltérési riport, irányított beszélgetés, fókuszcsoport

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, tekintse át és értelmezze a hozzá kapcsolódó ábrákat és táblázatokat!
  • Gondolja végig a fejezetben található eseteket, és próbálja meg saját tapasztalataival összevetni azokat!
  • Azonosítsa a stratégiai akciók szereplőit!
  • Vázolja fel a külső kommunikáció lehetséges eszközeit!
  • Számolja ki hány potenciális kommunikációs kapcsolat létezik egy X fős projektcsapaton belül!
  • Jellemezze a kommunikációs csatornákat!
  • Nevezze meg a helyzetjelentés elemeit!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe
    • Miért fontos a stratégiai akciók értékelése?
    • Miért érdemes publikálni a vállalaton belül a stratégiai akciók eredményeit?
    • Mire kell figyelni az érzelmi leválasztás, illetve lezárás során?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Kiegészíteni a leckében bemutatott ábrákat és táblázatokat.
  • Eldönteni, hogy a kommunikációra és a lezárásra vonatkozó állítások igazak-e vagy sem.
  • Listából kiválasztani a stratégiai akciók egyes szerelőire vonatkozó igaz állításokat.
  • Kiszámolni hány potenciális kommunikációs kapcsolat létezik egy X fős projektcsapaton belül.
  • Felsorolni, illetve listából kiválasztani külső kommunikáció eszközeit.
  • Párosítani az egyes kommunikációs csatornák kategóriáit, illetve a kommunikációs eseményeket.
  • Felsorolni, a helyzetjelentés elemeit.
  • Válaszolni az alábbi kérdésekre, (válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe):
    • Mi a kommunikáció szerepe a stratégiai akciók sikerében?
    • Milyen csatornákon keresztül kommunikálhatnak a stratégiai akció szereplői, mikor melyik csatorna az ajánlott?
    • Milyen elemei lehetnek a helyzetjelentésnek?
    • Milyen körben kezdjük a stratégiai akciók lezárását, illetve értékelését?
    • Milyen elemei vannak a stratégiai akciók lezárásának?
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg, hogy miért érdemes a vállalaton belül közzé tenni a stratégiai akcióeredményt! Az összes jó megoldást jelölje meg!
a) A hírverés által az érintett érdekcsoportok elégedettségi szintjének növelhető
b) A felhalmozott tanulságok és tapasztalatok elterjesztését előkészíti a vállalaton belül
c) A szervezeti célokkal azonosulni tudó munkatársak elismerésével motiválja a többi munkavállalót is
d) A hírveréshez mindig tartozik ingyen büfé is, ahol a munkatársak egy jót ehetnek.
2. Helyettesítse be a mondatba a megfelelő szó betűjelét!
Egy stratégiai akció lezárását követően a stratégiai akcióeredmény a vállalat ... működésének részévé válik!
a) Operatív
b) Formális
c) Informális
3. Egészítse ki a táblázatot a megfelelő fogalmakkal!
Fogalmak:
a) Akcióterv aktualizálása
b) Egy csapattag első figyelmeztetése gyenge teljesítményért
c) Egy komplex problémáról az érintettek tájékoztatása
d) Vezetőségnek prezentáció
EseményKategória
FormálisÍrásos
FormálisSzóbeli
FormálisSzóbeli
InformálisSzóbeli
4. Állítsa sorba az akcióspirál lépéseit, kezdje a stratégia felől!

1.
2.
3.
4.
5.