KURZUS: Marketing

MODUL: I. modul: Marketing alapfogalmak, piaci környezet, verseny és stratégiai tervezés

Modulzáró kérdések

1. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A GE portfólió mátrixban általában három markánsan eltérő cellacsoportra dolgoznak ki stratégiát.
Tágabb értelemben a marketing a vállalat egészére kiterjedő filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállalati felső vezetés feladata, oly módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketingszempontok domináljanak.
Nevezetes a piac akkor, ha az eladók olyan egymást helyettesítő termékeket kínálnak, amelyek mind fizikai tulajdonságaik, jellemzőik, mind kinyilvánított céljaik alapján hasonlóak.
A mikrokörnyezet a vállalat közvetlen környezete, amely hatással van a cég működésére és a mikrokörnyezet elemeit a vállalat is befolyásolja.
 1 pont 
2. Párosítsa a BCG mátrix üzletágait/termékeit a hozzá tartozó dimenziókkal! Írja be a betűket (A...E) a megfelelő helyre!

Kérdőjelek
Sztárok
Fejőstehenek
Sereghajtók

A. Magas piaci részesedés - alacsony piaci növekedési ütem.
B. Alacsony piaci részesedés - alacsony piaci növekedési ütem.
C. Magas piaci részesedés - magas piaci növekedési ütem.
D. Alacsony piaci részesedés - magas piaci növekedési ütem.
E. Stagnáló piac - alacsony piaci részesedés.

 1 pont 
3. Válassza ki a felsoroltakból a makrokörnyezeti tényezőket!
Technológiai környezet
Szállítók
Versenytársak
Gazdasági környezet
Társadalmi környezet
Természeti környezet
Politikai környezet
Közvélemény
Vevők
 1 pont 
4. Melyik állítás igaz?
A piac első szintje a nevezetes piac.
Piaci ajánlat: a vállalatok által a vevőknek felkínált termékek, szolgáltatások, információ vagy élmény szükséglet vagy igény kielégítésre alkalmas kombinációi.
Koncentráló stratégia esetén a vállalat a piac kis részén, speciális termékekkel, szűk vevőkör igényeinek kielégítésére törekszik.
A marketing-mix (4P) elemei: termék, ár, kényelem, promóció
 1 pont 
5. Melyik állítás hamis?
A monopolista verseny piacán a tökéletes verseny és a monopólium keveredik egymással.
Egy adott termékből vagy szolgáltatásból az elméletileg lehetséges eladások összességét piaci potenciálnak nevezzük.
A STEEP elemzés alkalmas a vállalati gyengeségek és erősségek, valamint a lehetőségek és veszélyek számbavételére.
A piaci növekedési ütem a megelőző időszakhoz vagy egy adott évhez történő értékesítés változással határozható meg, százalékos formában.
 1 pont 
6. Párosítsa a környezeti tényezőket a konkrét környezeti elemekkel! Írja be a számokat (1...4) a megfelelő helyre!

1. társadalmi környezet
2. gazdasági környezet
3. technológiai környezet
4. egyik sem

internetpenetráció
fogyasztók közös értékei
infláció
elöregedés
munkanélküliség
törvényhozás

 1 pont 
7. Válassza ki a szállítók kedvező alkupozíciójára vonatkozó tényezőket!
A szállítók száma sok és koncentráltabb a vevőknél.
A szállítóváltás tranzakciós költsége alacsony.
Ha nem állnak rendelkezésre helyettesítő termékek.
A beszállító által kínált termék hozzáadott értéke jelentős a vevő végső termékének értékében.
A szállító előre integrálódott, így az általa előállított alkatrészt, terméket saját maga is képes feldolgozni.
 1 pont 
8. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A kereslet (demand) egy konkrét termék iránti igény, amely mögött vásárlóképesség és vásárlási hajlandóság áll.
Marketingorientáció: a vállalat célja a vevők igényeinek megismerése és azoknak a versenytársaknál jobb kielégítése.
A társadalom-központú marketing a rövid távú gondolkodásra, az életfeltételek generációkon keresztül történő fenntartására hívja fel a figyelmet.
A marketing rendszerben közvetlen kapcsolat van a beszállítók és a közvetítők között.
 1 pont 
9. Melyek a piackiaknázás jellemzői?
Módosított vagy új termékek értékesítése
Jelenlegi vevőknek értékesítés
Új vevők szerzése
Meglévő termékek értékesítése
Új üzletágak bevezetése a vállalatnál
Új piacokra való belépés
 1 pont 
10. Válassza ki a felsoroltakból a Porter öt erő modell elemeit!
iparági verseny intenzitása
új belépők fenyegetése
küldetés
pillanatnyi piaci helyzetkép
szállítók alkuereje
vevők alkuereje
marketingstratégia
helyettesítő termékek fenyegetése
 1 pont