KURZUS: Marketing
MODUL: II. modul: Vásárlói magatartás, marketingkutatás és STP
6. lecke: MIR és marketingkutatás
Tanulási útmutató | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A lecke tartalmi összefoglalója | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az információk birtoklása hatalom. Ennek megfelelően a vállalatok törekszenek arra, hogy a lehető legjobb minőségű és szerteágazó információkat gyűjtsék össze a számukra releváns témákról. A vállalaton belül a vállalatirányítási rendszerek egy részét alkotják a marketing információs rendszerek, amelyek segítségével a marketing döntéshozatalhoz szükséges információkat tárolják és hasznosítják. A vállalat ezen információk megszerzése érdekében kutatást bonyolít le, amely többféle tipologizálással többféle eszközt bocsát a vállalatok rendelkezésére. A fejezet célja bemutatni a marketingkutatás folyamatát, annak lépéseinek tartalommal való feltöltésével pedig az, hogy egyértelművé tegyük ezt a folyamatot. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kulcsfogalmak | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
marketingkutatás, MIR, belső adatok, marketingfelderítés, eseti piackutatás, problémafeltáró kutatás, problémamegoldó kutatás, marketingkutatás folyamata, problémameghatározás forrásai, a probléma megközelítésének kidolgozása, kutatási terv, feltáró kutatás, következtető kutatás, leíró kutatás, ok-okozat kutatás, Primer adat, primer kutatás, szekunder adat, szekunder kutatás, szekunder adatok fő forrásai, szekunder adatok előnyei és hátrányai, primer adatok előnyei és hátrányai, kvalitatív kutatás, mélyinterjú, fókuszcsoport, projektív technikák, asszociációs technikák, kiegészítő technikák, konstrukciós technikák, kifejezési technikák, kvantitatív kutatás, megfigyelés, strukturált megfigyelés, strukturálatlan megfigyelés, rejtett megfigyelés, nyílt megfigyelés, laboratóriumi környezet, természetes környezet, személyes megfigyelés, rejtett vásárlás, műszeres megfigyelés, nézettségmérő készülék, audit, kamraleltár, tartalomelemzés, etnográfia, netnográfia, nyomelemzés, kísérlet, külső és belső érvényesség, tesztpiac, megkérdezéses módszerek, személyes megkérdezés, postai megkérdezés, telefonos megkérdezés, internet alapú megkérdezés, kérdéstípusok, dichotóm (két kimenetelű), több kimenetelű kérdés, minősítő skála, fontossági skála, szemantikus differenciál, Likert (egyetértési) skála, teljesen nyitott kérdés, próbakérdezések, cenzus, reprezentatív, minta, mintavétel, mintavételi technika, véletlen és a nem véletlen mintavétel, egyszerű véletlen mintavétel, önkényes mintavétel, előfordulási arány, megvalósulási arány, adatfeldolgozási terv, terepmunka, adattisztítás, kutatási jelentés, prezentáció | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tevékenységek | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Követelmények | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes a következőkre. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Önellenőrző kérdések | ||||||||||||
1. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
![]() | ||||||||||||
2. Párosítsa az információ forrásokat a hozzájuk tartozó megállapításokkal! Írja be a betűket (A...C) a megfelelő helyre! belső adat ![]() | ||||||||||||
3. Tegye sorrendbe a marketingkutatás folyamatának lépéseit!
![]() | ||||||||||||
4. Párosítsa az alábbi példákat a kutatási típusokkal! eladás vizsgálatára vonatkozó kutatás ![]() | ||||||||||||
5. Melyik állítás igaz?
![]() | ||||||||||||
6. Válassza ki a felsoroltakból a kutatási terv részeit!
![]() | ||||||||||||
7. Párosítsa a kutatási típusokat a hozzá tartozó megállapításokkal! Írja be a betűket (A...D) a megfelelő helyre! feltáró kutatás ![]() | ||||||||||||
8. Válassza ki a felsoroltak közül a szekunder információk előnyeit!
![]() | ||||||||||||
9. Csoportosítsa az alábbi kutatási módszereket az alapján, hogy kvantitatív, vagy kvalitatív kutatási módszer! fókuszcsoportos vizsgálat ![]() | ||||||||||||
10. Válassza ki a felsoroltakból a Likert skála jellemzőit!
![]() |