KURZUS: Marketing

MODUL: III. modul: A marketing mix eszközei: termék és árpolitika

Modulzáró kérdések

1. Jelölje meg, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A kereskedelmi és termelő márkák közti "küzdelmet" a márkák harcának nevezhetjük.
A termékhagyma harmadik szintje a múltbeli szükségletek kielégítésére hivatott.
Márka imázs, a márka asszociációk révén tükröződik vissza a vevők tudatában.
 1 pont 
2. Jelölje meg, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A termékhagyma második szintjén az alaphasznosságot alaptermékké kell alakítani.
Amikor egy vállalat megtervezi piaci ajánlatát, két (alap- és elvárt termék) termékszinten kell a termékkel foglalkoznia.
Az elvárt termék szint a termékhagymában a piaci verseny színtere.
 1 pont 
3. Mely állításokkal (állítással) ért egyet olvasmányai alapján?
A ma el nem fogyasztott szolgáltatás nem pótolható forgalom-kiesést jelent a szolgáltató számára. Mivel a szolgáltatási kapacitások viszonylag merevek, a kereslet ingadozásaihoz való alkalmazkodás a szolgáltatóvállalatok kulcsfontosságú problémája.
A szezonális termékekre nem lehet életgörbét szerkeszteni, mert azok romlandóak.
Egy termék árának meghatározásakor figyelembe kell venni azt is, hogy a vállalat milyen versenyközegben, piaci struktúrában tevékenykedik
Az Unióhoz való csatlakozást követően a vevők kevésbé árérzékenyek, és vásárlásaikat kevésbé fontolják meg
 1 pont 
4. Írja be a megfelelő betűt a mezőkbe!

A termelői márkák
B kereskedői márkák
C mindkettő
D egyik sem

Arányuk csökken, különösen a gyorsan forgó napi cikkek piacán.

A termékpolitika egyik központi területét érintik.

A termék valódi termékfejlesztés eredményeképpen "született".

Előnye, hogy egyes jó nevű termelőknek biztosítja az anonimitást, és a méretgazdaságosság feltételei is teljesülhetnek.

 1 pont 
5. Írja be a megfelelő betűt a mezőkbe!

A a globalizáció és árpolitikai hatása
B árpolitikai döntés
C mindkettő
D egyik sem

Értékek cseréjének színtere.

A vállalatvezetés egyik legfontosabb döntési területe.

Hatására az "idő" kulcsfontosságú tényezővé lépett elő, és sok esetben az adott körülményekre és kihívásokra gyorsabban reagáló vállalat lesz a győztes a lassúbbal szemben.

Ide tartozik a versenytársak kezelésével kapcsolatos döntés is.

 1 pont 
6. Melyik állítással ért egyet olvasmányai alapján?
A csomagolás fontos reklámhordozó, figyelemfelkeltő is, e szerepében a vásárlásra ösztönzésben nem játszik fontos szerepet.
A csomagolás és a címkézés szerepe különösen az önkiszolgáló típusú boltrendszer és a hipermarketek megjelenésével vált kiemelkedővé.
Az értékesítési csatorna szélessége azt határozza meg, hogy az áru hányszor cserél gazdát.
Külső referenciaárként funkcionál az ártudatosság.
 1 pont 
7. Melyik állítással ért egyet olvasmányai alapján?
A termékek bukásának, kudarcának oka lehet: a bukástényezők ismerete és a fogyasztói preferenciák ismerete.
Világújdonságot jelentő termékek már kialakult piacon kerülnek bevezetésre, lényegük nem ismeretlen a fogyasztók számára.
Az ötletgyártás legismertebb módszere az ötletroham. Lényege, hogy az egyik résztvevő ötlete olyan gondolatot indukálhat a másik résztvevőben, amely a megoldáshoz vezethet.
Az árismertség azt jelöli, hogy a cégek mennyire ismerik a konkurens vállalatok árait és árképzési módszereit.
 1 pont 
8. A fedezeti pont elemzésére vonatkozó igaz állítás:
Kizárólag a profit vizsgálatára ad lehetőséget a fedezeti pont elemzés.
Az egységnyi fedezetet megkaphatjuk, ha az árhoz hozzáadjuk az egységnyi változó költséget.
Az egységnyi fedezetet megkaphatjuk, ha az árból kivonjuk az egységnyi változó költséget.
A fedezeti pontnál, illetve mennyiségnél (FQ) az árbevétel a nyereség összegével meghaladja a költségeket.
 2 pont 
9. Mi jellemző a termékéletgörbére?
A szezonális termékekre nem lehet életgörbét szerkeszteni, mert azok romlandóak.
Tömegtermékek, alapvető élelmiszerek esetében hosszabb a termék átfutási ideje és a görbe inkább egy egyenesre hasonlít.
Az innovatív piacokon, ahol sok a friss, általában egy évnél nem régebben a piacon levő termék, a görbe inkább egy egyenesre hasonlít.
Divatcikkek, specialitások esetében azonnal megszakad, és ciklikusságot sem mutat.
 1 pont 
10. Jelölje meg a keresletorientált árképzés jellemzőit!
Azonnali maximális nyereség elérésére törekszik.
A vállalatok által nem kedvelt árképzési módszer.
Egyre több vállalat alkalmazza ezt az árképzési lehetőséget.
Ez az árképzés a vevőt helyezi "központba", a vevőre koncentrál.
 1 pont