KURZUS: Makroökonómia

MODUL: Makroökonómia

1. lecke: A makroökonómia tárgya, helye a tudományok és a közgazdaságtan rendszerében, a makroökonómia gyökérvilága

Tananyag: makro01.pdf

Kérdések, feladatok
1. A felsorolt közgazdaságtani nehézségek közül válassza ki azokat, amelyek a mágikus négyszög elemei! A mágikus négyszög elemeit jelölje M, a többit E (egyéb makroökonómiai gondok) betűvel!

Költségvetési, fizetési, külkereskedelmi mérlegek egyensúlytalansága.
Elfajzott nemzetközi pénzügyek.
Infláció.
A rendszerváltó országok gondjai.
A természet pusztulása.
Munkanélküliség.
A nemzeti emberitőke-állományok szétzilálása.
A globalitás ellentmondásai.
Jövedelemegyenlőtlenség (szegénység).
Gazdasági növekedés zavarai (konjunktúra, válság).

2. Az alábbi kijelentések igazak-e, vagy hamisak?
Az uralkodó közgazdaságtannak egyetlen célja van: a pénzben mért jövedelmek növelése.
A közgazdaság-tudomány tágabb mint a közgazdaságtan.
A közgazdaságtan szűkebben a makroökonómiát és a mikroökonómiát foglalja magában.
Adam Smith Vizsgálódás a nemzetek jólétének okairól és természetéről című művét 1936-ban írta.
Az alternatív közgazdaságtan képtelenségnek tartja, hogy az uralkodó közgazdaságtan véges térben végtelen fogyasztást feltételez.
Az emberi populáció Jézus Krisztus korában elérte a 2 milliárd főt.
Az alternatív közgazdaságtan véges erőforrásokkal számol és az emberi létezés céljait tarja szem előtt.
Az uralkodó közgazdaságtan - tágabban - a mikro- és makroökonómiát, a nemzetközi gazdaságtant, az összehasonlító gazdasági rendszereket és az elmélettörténetet fogja át általában.
Az uralkodó közgazdaságtan legjelentősebb képviselői: E. H. Daly és E. F. Schumacher.
Az uralkodó közgazdaságtan szerintaz erőforrások felhasználásának a célja, hogy árukat, szolgáltatásokat termeljenek, a megtermelt jószágokat elosszák a társadalom tagjai között, végső soron kielégítsék a szükségleteket.
3. A társadalmi célok és eszközök spektruma alapján rendezze sorba (felülről lefelé haladva) a tudományokat!

1.
2.
3.
4.
5.


4. A társadalmi célok és eszközök spektruma alapján rendezze sorba (felülről lefelé haladva) a célokat és eszközöket!

1.
2.
3.
4.


5. Írja be a mezőkbe a megadott lehetőségek közül a helyeset!

A célok és eszközök spektruma a átfogja.
Lehetőségek: a. lét egészét, b. lét felét, c. lét negyedét.

A célok és eszközök spektrumán mindig a elem a cél, alatta az eszköz helyezkedik el.
Lehetőségek: a. középső, b. legalsó, c. felső.

A célok és eszközök spektrumán a végső eszközök:
Lehetőségek: a. önzés és hiúság, b. alacsony entrópiájú anyag, energia, c. a hatalom akarása.

A célok és eszközök spektrumán a középen helyezkedik el.
Lehetőségek: a. műszaki tudományok, b. teológia, c. politikai gazdaságtan.

6. ABC sorrendben felsoroltuk a közgazdaságtan leghíresebb tankönyveit író szerzőket, majd megjelenés szerint a tankönyv-művek címét. A két egymáshoz illő adatsort társítsa!

Szerzők ABC szerint: a. Marshall, A. b. Montchrétien, A. de c. Samuelson, P. A. és Nordhaus W. D., d. Smith, A. e. Xenophon.

A művel időbeni sorrendje:

Ökonómia kb. Kr. e. V-IV. sz.
Politikai gazdaságtani értekezések (1615)
Vizsgálódás a nemzetek jólétének okairól és természetéről (1776)
A közgazdaságtan alapelvei (1890)
Közgazdaságtan (1948)

7. ABC szerint felsoroljuk a közgazdaságtan legfontosabb iskoláit (paradigmáit) és szerzőit. Tásítsa a két egymáshoz illő adatsort!

ABC szerint az iskolák: a. fiziokrata, b. klasszikus, c. neoklasszikus, d. neoklasszikus szintézis (XX. század), e. német történelmi iskola, f. skolasztika

Aquinói Szent Tamás
List, F.
Marshall, A.
Quesnay, F.
Samuelson, P. A.
Smith, A.

8. Pótolja a hiányzó szöveget a zárójelben felsorol fogalmak, jelenségek közül a helyessel!

A a merkantilisták egyik dogmája.
(a. Say dogma, b. kereskedelmi mérlegtan, c. természetes munkanélküliség.)

A fiziokrácia jelentése:
(a. a természet hatalma, b. a király hatalma, c. a nép hatalma)

A. Smith nevéhez kötődik a dogmája.
(a. Say, b. népesedés, c. láthatatlan kéz)

A korai görögöknél a tengeri kereskedelem (kapelike), a piactéri kereskedelem (kapélosz), a jóshelyeken adott ajándék (matadoszisz), az ellátást biztosító háztartás (krematisztika) vettek fel.
(a. fokozatosan azonos formát (mai értelemben vett piacot), b. széteső, összefüggéstelen formát, c. bürokratikus alakzatot)

A római jog (magán árucserejog) gazdaságának jogi alapja.
(a. csak a középkor, b. csak az ókor, c. az ókor, a középkor és korunk)

A merkantilizmus vélekedése szerint is kell megteremteni a jólét feltételeit.
(a. a királynak, b. az államnak, c. a mezőgazdasági cégeknek)

A német történelmi iskola a ismerte el a gazdaság meghatározó tényezőinek.
(a. hadiipart, b. mezőgazdaságot, c. nemzetet és a történelmet)

A fiziokraták hívták először magukat
(a. közgazdásznak, b. munkásnak, c. felügyelőnek)

D. Ricardó nevéhez kötik a tanát.
(a. határhaszon elmélet, b. komparatív előnyök elméletének, c, a korlátozott racionalitás)

R. Th. Malthus híres-hírhedt elmélete vetette fel a túlnépesedés kérdését.
(a. népesedési, b. uzsora kamat, c. tőkeáramlás)

9. Az alábbi kijelentések igazak-e, vagy hamisak?
Az öt vezető felsőfokú tankönyvre jellemző, hogy a szerzők érvényesítették a patriotizmus, a módszertani nyitottság, a történetiség és elmélettörténetiség elvét.
A klasszikus liberalizmus alapelveit a 17. és a 18. században dolgozták ki.
A klasszikus liberalizmus alapelveit H. K. Marx, Aquinói Szent Tamás és H. E. Daly dolgozták ki.
A felvilágosodás jelszava Sapere aude (Merj tudni!) - liberális alapelv.
Laissez faire laissez passer (minden menjen a maga útján) a liberalizmus alapgondolata.
10. Az alábbi jellemzők közül melyik igaz a klasszikusokra, s melyik a neoklasszikusokra? A klasszikus jelzőt jelölje K, a neoklasszikus jelzőt N betűvel!

A matematikai módszereket helyezi előtérbe.
A termelést helyezi előtérbe.
Szubjektív határhaszon-elméleten alapul.
Rövid távon vizsgálódik.
Célja a gazdasági jólét.
A társadalom felé értéksemlegességet vall.
Mikroökonómiai vizsgálatokat végez.
A fogyasztást emeli ki.
Munkaérték-elméleti alapokon áll.
Közgazdaságtanuk túllép a gazdaságon (politikai gazdaságtan).

11. A felsorolt szerzők, illetve iskolák mögé írja oda azt a századot, amelyben tevékenykedtek!

Arisztotelész
Fiziokraták
K. Marx
A. Smith
Monetarizmus
Aquinói Szent Tamás
J. M. Keynes
Merkantilisták
Német történelmi iskola
J. S. Mill