KURZUS: Kereskedelmi ismeretek

MODUL: I. modul: Belkereskedelmi ismeretek

4. lecke: Franchise

Tanulási útmutató

A lecke eredményes feldolgozásához, a megadott követelmények teljesítéséhez javasoljuk, hogy figyelmesen olvassa át a jegyzet 4. fejezetét.

A lecke tananyagának feldolgozása során megismerkedik a franchise rendszer működésének fő területeivel, alaptípusaival, az előnyökkel és hátrányokkal, franchise a szerződés alapelveivel, elemeivel, a fejlesztési lehetőségekkel. Elevenítse fel ismereteit a már tanult marketing kurzus (2. modul; 8. lecke: értékesítés) tananyaga alapján.

Fogalmak, összefüggések
  • franchise, (jellemzői)
  • ~ tipikus szereplői;
  • átadó; termék -tevékenység; átvevő
  • termék és védjegyhasználati franchise;
  • licenc, disztributor-dealer, védjegyhasználat, koncesszió
  • üzleti franchise,
  • előnyök és hátrányok átvevői szemszögből,
  • franchise szerződés tartalma
Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, végezze el a feladatokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Ismerje a franchise fogalmi behatárolását,
  • Tanulmányozza a franchise működésének kereskedelemmel, szolgáltatásokkal kapcsolatos tevékenységeit,
  • Ismerje a franchise rendszerek tipikus szereplőit,
  • Keressen példákat a termék és védjegyhasználati franchise formáira, és tudja azokat jellemezni;
  • licenc, disztributor-dealer, védjegyhasználat, koncesszió
  • Jegyezze meg mi jellemző a franchise értékesítő folyamatára,
  • Ismerje előnyeit-hátrányait a franchise átvevő-átadó szempontjából,
  • Legyen tisztában a franchise szerződés tartalmáva
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • az előzőekben felsorolt fogalmak, összefüggések jellemzőitpontosan meghatározni, azokat példákkal alátámasztani,
  • meghatározni a franchise fogalmát,
  • indokolni a franchise népszerűségének okát a kereskedelemben, illetve a szolgáltató iparban,
  • jellemzői alapján felismerni, meghatározni a licenc, disztributor-dealer, koncesszió termék és védjegyhasználati franchise formáit,
  • pontosan meghatározni, hogy mi jellemzi a franchise értékesítési folyamatot,
  • felsorolni előnyeit és hátrányait, a franchise átvevő- és átadó szempontjából,
  • felsorolni a franchise szerződés tartalmának elemeit.
Tananyag
4. Franchise

Franchise (lényegében egy (márka) név viselésének, használatának joga, a magyar nyelvben joglás, névjoglás kifejezést próbálják meghonosítani).

A franchise Magyarországon az utóbbi években terjedt el, mint egy különleges kereskedelmi üzletág, igen kedvelt vállalkozási forma.

4.1. A franchise rendszer működésének fő területei
  • kereskedelem
  • szolgáltatások

Az Európai Franchise Kódex a következő fogalmat ajánlja: A franchise olyan értékesítő rendszer, amelynek révén árukat és/vagy szolgáltatásokat és/vagy technológiákat fogalmaznak. Jogilag és pénzügyileg önálló és független vállalkozók szoros és folyamatos együttműködésén alapszik, ezek a franchise átvevők és franchise átadók. Az átadó megadja átvevőinek a jogot és egyúttal kötelezi is őket arra, hogy az üzletet az ő koncepciója szerint üzemeltessék.

Közvetlen és/vagy közvetett díjazás ellenében, a felek között írásban megkötött franchise szerződés keretein belül és időtartama alatt, az átvevő az átadó folyamatos technikai és üzemgazdasági támogatásával használja a rendszernevet és/vagy márkanevet és/vagy szolgáltatási márkanevet és/vagy egyéb ipari, szabadalmi és szerzői jogot, az átadó gazdasági és technikai módszereit és vállalkozásszervező rendszerét.

Napjainkban a franchise igen jelentős gazdasági ágakat hódított meg a fejlett ipari országokban. Az USA kiskereskedelmének egyharmada működik ebben a formában és ez 2000-re várhatóan 50% lesz. Az USA -ban ma minden hetedik munkavállaló franchise vállalkozásban dolgozik.

A franchise forma már nem ismeretlen hazánkban. Számos olyan területe van a magyar gazdaságnak, ahol már működnek ilyen rendszerek.

A hazai alkalmazás első példájának tekinthető a magyar szállodák kapcsolódása a különféle nemzetközi szállodaláncokhoz. Az első ilyen formában működő szálloda a Duna Intercontinental 1972-ben nyitotta meg kapuit. Napjainkra már számos szálloda működik ebben a formában Magyarországon. Ezek a szállodák a névhasználatért és a franchise átadók folyamatos szolgáltatásaiért (helyfoglalási rendszerhez való kapcsolódás, vezetőképzés, szakmai továbbképzés, hirdetés stb.) előre megállapított fix összeget és/vagy éves árbevételük meghatározott százalékát fizetik. A nagy szállodákat leszámítva ma még nem terjedt el a franchise. A kisebb magánhotelek még nem kapcsolódtak egyetlen lánchoz sem.

A franchise leginkább a gyorsétkező láncok területén terjedt el. Hazánkban a világ 51 országában jelen levő Mc Donald's gyors étkeztető lánc nyitotta meg elsőként éttermeit. A vegyesvállalat 120 millió forintos alaptőkével 1986-ban alakult meg. A magyar tulajdonos, adta az ingatlant, a MC Donald's gépeket, berendezéseket vitt be a közös vállalkozásba. A vállalat az első éttermét 1988. április 30-án nyitotta meg. A jól ismert Big Mac magyar húsból készül, a technológiai előírásoknak megfelelően 45 másodperc alatt. Ha az elkészült húspogácsát 10 percen belül nem adják el, akkor szemétbe kerül.

A lakossági szolgáltatás területén a legismertebb a Mister Minit Hungária Kft.
Igénybe vehető szolgáltatásaik:

  • cipőjavító
  • kulcsmásoló
  • gyorselőhívó
  • fotó
  • órajavító
4.2. A franchise két alaptípusa
  • A termék és védjegyhasználati franchise
  • Üzleti franchise

4.2.1. A termék és védjegy használati franchise

A termék és védjegyhasználati franchise keretében az átadó egy termékhez kapcsolódó védjegy vagy márkahasználati jogot ad át az átvevőnek. Ennek formái:

  • licenc
  • disztirbutor dealer
  • védjegyhasználat
  • koncesszió

Licenc

A licencszerződés keretében az átadó olyan gyártási használati jogot ad el, amely kizárólag az átadó tulajdona. Az átvevő voltaképpen ennek az ellenértékét fizeti meg.

Az ilyen megállapodások jellegzetes példája az üdítőital-gyártó cégek licenc-megállapodása a palackozó vállalatokkal.

Disztributor-dealer

Ezen forma keretében az átadó cég kizárólagos megállapodást köt a kereskedővel. Ez utóbbi jogot kap arra, hogy egy adott területen belül kizárólagos eladója legyen a vele szerződő gyártó termékeknek. Az átadó viszont kiköti, hogy szerződő partnere biztosítsa az általa megkívánt kiszolgálási minőséget. Tipikus példái ennek a szerződési formának az autógyárak, a számítógépek, kőolajvállalatok stb. és partnereik között létrejött megállapodások.

Védjegy használat

A védjegy egy megkülönböztető jel a terméken. Segítségével a vásárló megállapíthatja, hogy az árut ki és hol gyártotta, egyben utal a minőségre is.

A franchise szerződés keretében a védjegyet, márkát átadó szervezetnek az átvevő szervezet meghatározott díjat fizet ezért a jogért. Koncesszió: Póór-Zentai: Franchise 4.1. fejezet

4.2.2. Az üzleti franchise

Az üzleti franchise keretében a franchise átadó nem csak egy termék, szolgáltatás vagy védjegy használatát engedi át az átvevőnek, hanem az egész vállalkozás sikeres működéséhez kapcsolódó stratégiai, marketing, minőségellenőrzési számviteli stb. ismereteket is.

Az üzleti franchise legfontosabb elemei:

  • Az átadó saját neve alatt, egyedi termékkel, szolgáltatással, berendezéssel vagy módszerrel vesz részt ebben az üzleti formában.
  • A rendszer piacra vitele előtt az átadó teszteli a rendszer alkalmasságát a franchise-szerű üzleti vállalkozás megvalósítására.
  • Az átadó megengedi az átvevőnek, hogy az átadó neve alatt használja annak termékeit, eszközeit vagy szolgáltatási technológiáját.
  • A két fél között létrejött franchise szerződés részletesen leírja azt a rendszert, amelyet az átvevő működtet, s amelynek szabályait messzemenően be kell tartania. Felsorolja az átadó kötelezettségeit és azokat a földrajzi, valamint egyéb határokat, amelyek keretében az átvevőnek joga van működtetni.
  • Mielőtt az átvevő megkezdi tevékenységét, megfelelő tréningéken vesz részt, és a működés megkezdése után folyamatos továbbképzésben részesül.
  • Az átadó a franchise szerződés érvényessége alatt folyamatosan ellenőrzi az átadott rendszerrel kapcsolatos működési feltételek betartását.
  • Az átvevő folyamatosan használhatja az átadó eszközeit, módszereit és technikáját, s ezekért a szolgáltatásokért ún. egyszeri koncessziós (határozott időre szóló bérbeadás kiaknázásra külföldi vállalkozások) valamint folyamatos bérleti díjat kell fizetnie.
  • Az átvevő általában független üzletember, akinek saját telephellyel kell rendelkeznie. Képesnek kell lenni utólagos beruházásokra is saját forrásaiból.

A franchise átvevők üzletfelei azt tapasztalják, hogy az adott márkanévhez mindenütt ugyanazok a szolgáltatások tartoznak. Egy rendszeren belül azonos az áruk minősége és a szolgáltatások színvonala. A franchise, mint értékesítési folyamat igen szigorúan szabályozott üzleti forma három fő tényezőt egyesít magában:

  • márkanév vagy márkajel,
  • az áruk, szolgáltatások és a működés állandósága,
  • sokkal hatékonyabb működés a széles körű hálózat egységeinek összehangolt munkája révén.

A franchise szerződés létrejöttével tehát egy hosszú távú sokrétű és szoros kapcsolat veszi kezdetét a franchise átadó és távevő között, amelynek célja, hogy az átvevő a lehető legapróbb részletekig megvalósíthassa az adott franchise rendszer előírásait.

Ez az együttműködés általában a következő területekre terjed ki:

  • rendszeres óda-visszacsatolás az átadó és átvevő között annak érdekében, hogy megelőzzék az eredeti rendszersémától való legkisebb eltérést is,
  • rendszeres eszme és tapasztalatcsere az átadó, valamint az átvevő között,
  • a termék és az üzleti koncepció rendszeres innovációja, amely magában foglalja a piacképesség és versenyképesség vizsgálatát is,
  • rendszeres oktatás és tréning az átvevő és alkalmazottai számára,
  • piackutatás,
  • országos és területi reklám és propaganda,
  • nagybani vásárlási lehetőség
  • vezetési és pénzügyi tanácsadás és szolgáltatások,
  • új anyagok, eljárások és üzleti módszerek kutatása.

A franchise üzleti forma átfogó és folyamatos kapcsolat, amelynek keretében mód nyílik az eredeti koncepció állandó továbbfejlesztésére.

4.3. Előnyök és hátrányok a franchise átvevő szemszögéből

A franchise átvevő megszerzett tapasztalat birtokában könnyen önállósíthatja magát. Egyes esetekben a franchise átvevő átpártolhat a versenytárs-lánchoz, ennek megakadályozására az átadó a franchise szerződésben kiköthet}, hogy az átvevő az adott területen meghatározott, időintervallumon belül nem csatlakozhat hasonló tevékenységet végző franchise rendszerhez.

4.4. A franchise szerződés

A franchise szerződésnek a következőket kell tartalmaznia:

  • az átadó jogait, az átvevő jogait,
  • azokat a meghatározásokat, amelyek az átadó rendszerhez tartozó tipikus megjelölések (rendszerek, árumegjelölés, szolgáltatási márka, cégtábla, jelszó és egyéb azonosító jelek) használatára vonatkoznak,
  • azoknak az áruknak és/vagy szolgáltatásoknak a megszervezését, amelyeket az átvevő rendelkezésére kell bocsátani, az átvevő kötelességeit
  • az átadó jogát, hogy a franchise rendszert új vagy meghatározott viszonyokhoz igazítsa,
  • a szerződés időtartamát,
  • a szerződés meghosszabbításának feltételét,
  • azokat a feltételeket, amelyek szerint az átvevő a franchise üzletet eladhatja, vagy átadhatja, illetve az átadó lehetséges elővásárlási jogát,
  • a szerződés befejezésére vonatkozó szabályozásokat,
  • az átadó vagy más rendszergazda anyagi és szellemi tulajdonainak azonnali visszaadására vonatkozó előírásokat a szerződés lejárta után.

A franchise szerződés aláírásával az érdeklődőből franchise átvevő lesz. Ezzel az aktussal megindul a vállalkozás beindítása.

Önellenőrző kérdések
1. A felsoroltak közül melyek működnek tipikus franchise rendszerben Magyarországon?
Toyota márkakereskedés,
VOLÁN,
Mc Donald's,
MÁV területéhez tartozó szolgáltatások,
Avon termékek forgalmazása
A nagy bevásárló központok szolgáltatásai,
Biztosító társaságok,
Pizza Hut,
2. A franchise fő működési területei:
közlekedés,
kereskedelem,
egészségügy,
szolgáltatások
3. A franchise átadó átadja az átvevőnek:
a védjegy használatát,
a marketing ismereteket,
a működtető alkalmazottakat,
egy termék gyártásának technológiáját.
4. A franchise, mint értékesítési folyamat;
törvényekkel szabályozott,
nincs szabályozva,
szigorúan szabályozott üzleti forma,
a működési engedélyt kiadó önkormányzat által szabályozott.
5. A franchise átvevő szempontjából előny;
bevált termék,
felelősség delegálása,
a gyors piacrajutás,
szoros ellenőrzés,
kulcsrakész megoldás
helyi piac ismerete