KURZUS: Gazdaságpolitika

MODUL: Bevezető

Általános tanulási útmutató

Politikatudományi vagy politikaoktatói nézőpontból a politikával foglalkozók alapvető törekvése, hogy a politika megítélését, de egyáltalán a politikával kapcsolatos értékítéletét a társadalomnak az általuk elvártak szerint befolyásolják, alakítsák. Tankönyvünk szerzője, Bod Péter Ákos - közismert politikus -, nem kevesebbet szeretne, minthogy megismertesse az olvasóval a gazdaságpolitikai döntéshozatal általános elveit, szokásos menetét és főbb intézményeit. Egyébiránt ezt, egy szükséges (elvárható) tudásszintnek is tekinti, mindazoktól, akik a felsőfokú - BA - ismeretek területén tudásukat igazolni szeretnék. Ezzel mi is egyetértünk.

1 Emlékeztetőül: intézményi jellege azoknak a társadalmi jelenségeknek vagy folyamatoknak lehet, amelyek a társadalomban kialakult (uralkodó) írott vagy íratlan normákat és szabályokat közvetítik.

Azonban, a tananyag olvasása során az ismeretanyag fentebb vázolt tagozódását az olvasó esetenként, csak implicit módon fogja megtapasztalni. A tankönyvszerinti első hat fejezetet tekinthetjük olyannak, mely a politikai döntéshozatal általános elveit explicit tartalmazza, vagy legalábbis az általános elvek megnyilvánulásának szinterei a politikában. A döntéshozatal szokásos menetének felfedését értelemszerűen, az olvasó fedezheti fel, minekutána belátja, hogy a gazdaságpolitika egységes kerete, egymásra épülő, vagy egymással okozati kapcsolatban álló szak- vagy részpolitikákból építkezik. A szokásos menet tehát nem más, mint az éppen aktuális szak- vagy részpolitikák meghozatala. Ehhez a felfedezéshez még hozzátartozik egy magyarázat: ahhoz, hogy az egészet megértsük, ahhoz a részleteket kell mindenekelőtt alaposan megismerni. Elégséges mindezt belátnunk, vagy elfogadnunk, akár magasabb szintű, politika-rendszertudományi ismeretek hiányában is. A gazdaságpolitikai döntéshozatal főbb intézményeinek1 a bemutatása viszont már végképp implicit módon történik. Az állam, a pénzrendszer és a piac, mint alapvető intézményei a politikának is, illetve a politikai stratégia intézményi karakterei, szinte valamennyi fejezet argumentációs készletéből kiolvasható.

A tananyag elsajátításának leegyszerűsítése érdekében: A tankönyvi fejezeteket három tematikus modulba csoportosítottuk; Két leckébe vontuk össze a tankönyvszerinti első négy fejezetet; Ugyanakkor, nem kérjük számon a tankönyvszerinti 14. fejezetet (átolvasását azonban javasoljuk, hiszen tartalma érdekes tapasztalatokkal gazdagíthatja mindazt, amit leckeszerűen harmadikként - szemelvények a gazdaságpolitikai gondolkodás történetéből - fognak elsajátítani). A többi leckék és a tankönyvi fejkezetek cím szerint, egy az egyben fedik egymást.

Egy jó útravaló a tanuláshoz. Ne csodálkozzon azon, ha az olvasott gondolatok nem egyeznek meg az Ön nézeteivel. De, ne is keveredjen vitába sem önmagával, sem a szerzővel. A politikában ez egy természetes dolog. Amit most megtanul az mindig csak egy alternatíva; Amivel összevetné az meg, mindössze csak egy másik! És ki tudja megmondani, hogy igazából hányféle alternatívája lehet még ugyanannak a megoldásnak? Ahhoz azonban, hogy alternatívákban tudjunk szakavatott módon gondolkodni, legalább egyet, az elsőt meg kell tanulnia. Szakavatott módon pedig azt jelenti, hogy elfogadjuk a politikát korlátozó intézményi sajátosságokat: az állami felelősségből, a piaci mechanizmusokból vagy éppen a stratégiákból adódó korlátokat.

Jó munkát! Sikeres felkészülést!