KURZUS: Kontrolling

MODUL: II. modul

8. lecke: A stratégiai controlling feladatai a stratégiai tervezésnél

Ebben a leckében megismerkedhet stratégiai controlling feladataival a stratégiai tervezésnél, a stratégiai terv/tény eltéréselemzésnél és a stratégiai controlling információkezelésével.

Tanulási útmutató
Tananyag

Körmendi Lajos - Tóth Antal: A controlling alapjai. Budapest, 2011, SALDO Kiadó,
5. fejezet, 72-85. oldal

Kulcsfogalmak

hagyományos stratégiai tervezés
értékalapú vezetés
tőkeérték módszer
maradvány-nyereség módszer
részvényesi érték
diszkontált szabad cash-flow
befektetés arányos cash-flow megtérülés
hozzáadott gazdasági érték
balanced scorecard (BSC)

Tevékenységek
  • Olvassa el a jegyzetből kijelölt részeket!
  • Jegyezze meg a hagyományos stratégiai vezetés stratégiai tervezésének jellemzőjét és a hagyományos stratégiai terv fő tervfejezeteit!
  • Jegyezze meg az értékalapú vezetés stratégiai értékmérési módszereinek mutatószám-csoportjait!
  • Jegyezze meg a tőkeérték módszer jellemzőjét!
  • Jegyezze meg a maradvány-nyereség módszer jellemzőjét!
  • Tanulja meg a részvényesi érték fogalmát!
  • Tanulja meg a diszkontált szabad cash-flow fogalmát!
  • Tanulja meg a befektetés arányos cash-flow megtérülés fogalmát!
  • Tanulja meg a hozzáadott gazdasági érték fogalmát!
  • Jegyezze meg a BSC - mutatók jellemzőjét!
  • Tanulja meg a BSC bevezetését kiváltó legfontosabb tényezőket!
  • Tanulja meg a BSC nézőpontokhoz kapcsolódó célokat és kritikus teljesítmény mutatókat!
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha:

  • felsorolásból ki tudja választani a hagyományos stratégiai vezetés stratégiai tervezésének jellemzőjét és a hagyományos stratégiai terv fő tervfejezeteit,
  • felsorolásból ki tudja választani az értékalapú vezetés stratégiai értékmérési módszereinek mutatószám-csoportjait,
  • felsorolásból ki tudja választani a tőkeérték módszer jellemzőjét,
  • felsorolásból ki tudja választani a maradvány-nyereség módszer jellemzőjét,
  • felsorolásból ki tudja választani a részvényesi érték fogalmát,
  • felsorolásból ki tudja választani a diszkontált szabad cash-flow fogalmát,
  • felsorolásból ki tudja választani a befektetés arányos cash-flow megtérülés fogalmát,
  • felsorolásból ki tudja választani a hozzáadott gazdasági érték fogalmát,
  • felsorolásból ki tudja választani a BSC - mutatók jellemzőjét,
  • felsorolásból ki tudja választani a BSC bevezetését kiváltó legfontosabb tényezőket,
  • felsorolás alapján össze tudja párosítani a különböző BSC nézőpontokhoz kapcsolódó célokat és kritikus teljesítmény mutatókat.
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg az alábbi felsorolásból a hagyományos stratégiai vezetés stratégiai tervezésére igaz megállapítást!
A stratégiai terv különféle tervfejezetekből áll, amelyek köre a szervezet jellege alapján változtatható. A tervezés általában 1-2 évre szól.
A stratégiai terv különféle tervfejezetekből áll, amelyek köre a szervezet jellege alapján változtatható. A tervezés általában 3-5 évre szól.
A stratégiai terv átfogó értékeléseken alapuló stratégiai mutatószámrendszerekre épül, amelyek köre a szervezet jellege alapján változtatható. A tervezés általában 3-5 évre szól.
2. Jelölje meg az alábbi felsorolásból a hagyományos stratégiai terv fő tervfejezeteit!
Controlling terv
Pénzügyi, befektetési tervek
Intézkedési tervek az akciók beruházási és szervezetfejlesztési projektjeinek tervei
Humán-erőforrás terv
Stratégiai üzleti terv
Fedezeti terv
Állami intézmények és a civil szervezetek hosszú távú költségvetési "kitekintéseinek" szakmai (stratégiai) tervei
Benchmarking terv
Taktikai terv
3. Jelölje meg az alábbi felsorolásból az Értékalapú vezetés stratégiai értékmérési módszereinek mutatószám-csoportjait!
Hagyományos pénzügyi számviteli mutatószámok (ROC, ROE, ROI, ROS, ROA, EPS, D/E stb.)
Hagyományos vezetői számviteli mutatószámok (BPR, brainstorming, radar-térkép stb.)
VBM stratégiai értékmérési módszerek és vezetői számvitel mutatószámok
QBM stratégiai értékmérési módszerek és vezetői számvitel mutatószámok
4. Jelölje meg az alábbi felsorolásból a tőkeérték módszerre igaz megállapítást!
A tőkeérték módszer elsődlegesen a vállalat üzleti értékét, illetve annak alakulását számítja.
A tőkeérték módszer a vállalati tulajdonosi értéket követi és arról informálja a befektetőket, hogy mekkora az az eredmény, amelyek a befektetők megtérülésként elvárnak az üzletbe bevitt tőke után.
A tőkeérték módszer megmutatja, hogy adott időszakban mennyi érték képződött a vállalatnál.
5. Jelölje meg az alábbi felsorolásból a maradvány-nyereség módszerre igaz megállapítást!
A maradvány-nyereség módszer a stratégiai időszak szabad cash-flow jelenértékének összege.
A maradvány-nyereség módszer a vállalati tulajdonosi értéket követi és arról informálja a befektetőket, hogy mekkora az az eredmény, amelyek a befektetők megtérülésként elvárnak az üzletbe bevitt tőke után.
A maradvány-nyereség módszer a stratégiai időszakban kitermelendő cash-flow jelenértékének összevetése a beruházás kezdeti értékével.
6. Jelölje meg az alábbi felsorolásból a részvényesi érték (SHV) fogalmát!
A részvényesi érték a stratégiai időszak szabad cash-flow jelenértékének összege, amely a vállalat piaci értéke és a vállalati kintlévőség piaci értékének különbsége.
A részvényesi érték az összes eszköz jövedelemtermelő képessége.
A részvényesi érték az idegen tőke és saját tőke aránya.
7. Jelölje meg az alábbi felsorolásból a diszkontált szabad cash-flow (DFCF) fogalmát!
A DFCF megmutatja, hogy egy adott időszakban mennyi érték képződött a vállalatnál.
A DFCF a stratégiai időszakban kitermelendő cash-flow jelenértékének összevetése a beruházás kezdeti összegével.
A DFCF a vállalat üzleti értékét meghatározó, a jövőben kitermelendő és a jelen időre diszkontált azon szabad pénzösszeg, amelynek felhasználásáról a tulajdonosok szabadon dönthetnek.
8. Jelölje meg az alábbi felsorolásból a befektetés arányos cash-flow megtérülés (CFROI) fogalmát!
A CFROI diszkontráta a stratégiai időszakban kitermelendő cash-flow jelenértékének összevetése a beruházás kezdeti összegével, úgy hogy ennek egyenlege nulla legyen.
A CFROI a vállalkozás összes tőkéjének egy adott időszakra vonatkozó adózott eredményhozamát fejezi ki százalékban.
A CFROI megmutatja, hogy az összes eszközre vetítve mekkora az adózott eredmény értéke.
9. Jelölje meg az alábbi felsorolásból a hozzáadott gazdasági érték (EVA) fogalmát!
Az EVA megmutatja az egy részvényre jutó nyereséget.
Az EVA megmutatja, hogy egy adott időszakban mennyi érték képződött a vállalatnál vagy mennyi érték lett felhasználva.
Az EVA megmutatja az összes eszköz jövedelemtermelő képességét.
10. Jelölje meg az alábbi felsorolásból a balanced scorecard (BSC) mutatókra igaz megállapítást!
A BSC mutatók a stratégiai terv teljesítményének egyensúlyi tervezési és értékelési mutatószám rendszere. Az értékbeli (pénzügyi) számszerűsíthető és a nem számszerűsíthető mutatók kombinációjából származnak.
A BSC mutatók az inflációval korrigált bruttó cash-flow diszkontált jelenértékének és a nem értékcsökkenő eszközök jelenértékre diszkontált maradványértékének összegét viszonyítják a stratégiai időszak inflációval korrigált bruttó befektetéséhez.
A BSC mutatók megmutatják a halasztott adóval korrigált nyereségadót, a nettó működési eredményt.
11. Jelölje meg az alábbi felsorolásból a BSC bevezetését kiváltó legfontosabb tényezőket!
A vevők igényeinek markáns növekedése, alkupozíciójuk erősödése.
A szállítók igényeinek markáns növekedése, alkupozíciójuk erősödése.
Növekvő, éleződő verseny.
Stagnáló piac.
A jövőkép mérhető célokká történő lebontásának nehézségei.
Problémák a stratégia kommunikálása terén.
Problémák az operatív és diszpozitív célok összehangolása terén.
A stratégia és a mindennapos gyakorlat elszakadása egymástól.
12. Melyik BSC nézőponthoz melyik cél és kritikus teljesítménymutató pár tartozik? A helyes válasz betűjelét írja a megadott nézőpontok után!

Tulajdonosok, befektetők nézőpontja:
Vevők nézőpontja:
Működési folyamatok nézőpontja:
A szervezet megújulási, innovációs tanulási képességének nézőpontja:

a) Célok: technológiai vezető szerep, stratégiai reagáló képesség, szervezeti képességek fejlesztése. Kritikus teljesítménymutatók: bevezetett technológiák száma, aránya, új termékfejlesztések száma, új fejlesztések forgalma, jövedelmezősége, innovatív ötletek száma, megvalósítási aránya, a képzés hatékonysága, a projektek száma, hatékonysága.

b) Célok: jövedelmezőség, részvénytulajdonosi érték növekedés. Kritikus teljesítménymutatók: forgalomnövekedés, profit, cash-flow, tőkemegtérülés.

c) Célok: vevői elégedettség, piaci részesedés, partneri viszony az ügyfelekkel. Kritikus teljesítménymutatók: piaci részesedés bővülése, új termékek aránya az árbevételben, külső hibaráta csökkenése, a logisztikai teljesítménymutatók javulása.

d) Célok: hatékony folyamatok, termelési know-how, megelőzés a minőségirányításban, gyors reagálás. Kritikus teljesítménymutatók: termelékenység, kapacitáskihasználás, átfutási idők, belső hibaráták, termékbevezetés időszükséglete, készletforgás.