KURZUS: Termelésmenedzsment

MODUL: I. modul: Termelésmenedzsment alapok, termékfejlesztés, termelési folyamatválasztás

2. lecke: A termék-/szolgáltatásfejlesztés és tervezés

Tanulási útmutató

Tananyag: Szente B.: Termelés- és szolgáltatásmenedzsment 33-84. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

Ebben a leckében áttekintjük azt a folyamatot, amelynek eredményeképp a fogyasztó igényeinek megfelelő, vagy azt meghaladó új termékek születnek. Rámutatunk, hogy a mai versenykövetelmények mellett a fogyasztók csak kiváló minőségű, az egyedi igényeket is kielégítő termékekkel nyerhetők meg. Ezen kívül egyre rövidülő időközökkel kell piacra dobni az új és továbbfejlesztett produktumokat. Válaszul e kihívásokra alakult ki a párhuzamos termékfejlesztés módszere, elsősorban a japán vállalatok mintáját követve. Ezzel a szervezési megoldással jelentősen lerövidíthető a fejlesztési ciklus ideje. A termékfejlesztés integráns része a gyártásfejlesztés is. Minél előbb áll készen a vállalat a gyártás beindítására, annál korábban vezetheti be a terméket, és használhatja ki a piacra elsőként lépők előnyeit. A termék- és termelésfejlesztést sok új technológia és eljárás segíti. A költségek csökkentésében és a gyártási, valamint a piacra viteli idő rövidítésében jó eredményeket lehet elérni a CAD és a gyártásra tervezés alkalmazásával. A siker érdekében egyszerre kell a termék- és a termelésfejlesztésben kiválóságra törekednie a vállalatoknak.

Egy termék létezése az ötletteremtéstől a piaci hanyatlásig életciklus szakaszokra bontható. A termék életgörbe elemzése segít a megfelelő vállalati termékstratégia kialakításában. Ansoff a lehetséges stratégiákat a piaci vevőkör és a termékek újdonságfoka alapján csoportosította. Az igénybevevők igényeinek figyelembevétele a szolgáltatót is a kínálat bővítésére ösztönzi, és döntenie kell a szolgáltatás szerkezetéről (alap-, származtatott és kiegészítő szolgáltatás). A szolgáltatás fázisainak azonosítása (potenciál, adás-vétel, eredmény) segít a kritikus pontok feltárásában és kezelésében. Szolgáltatásoknál az innováció nem biztosít tartós versenyelőnyt az utánzás miatt. A szolgáltató, ha versenyben akar maradni különös figyelmet kell fordítania a rugalmasságra, és az egyedi előnyök hangsúlyozására.

Kulcsfogalmak

Termék, termékkínálat, termékcsoport, termék-piac mátrix, termékfejlesztés, termék életciklus, a szolgáltatás fázisai

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot! A tananyag kapcsolódik korábbi tanulmányaihoz, a Menedzsment ismeretek és a Vállalat gazdaságtan tantárgyak több témaköréhez. Emlékeztetőül, a lecke jobb megértéséhez elolvashatja azokat a kapcsolódó fogalmakat, amelyekkel már előző tanulmányaiban megismerkedett.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Hogyan definiálható a termék?
    • Hogyan határozható meg a termékkínálat lényege?
    • Milyen döntések tartoznak a termékcsoport politikához?
    • Milyen döntések tartoznak a termékkínálat politikához?
    • Ansoff milyen szempontok alapján határozta meg a lehetséges stratégiákat?
    • Milyen stratégiák sorolhatók az Ansoff mátrixba?
    • Hogyan csoportosíthatjuk a termékeket a termékújdonság foka alapján?
    • Milyen fejlődési szakaszokat különíthetünk el a termék "élete" során?
    • Mi jellemzi a termék életciklus egyes szakaszait?
    • Hogyan csoportosíthatók a szolgáltatások a szolgáltatás szerkezete alapján?
    • Milyen fázisokat lehet elkülöníteni a szolgáltatásoknál?
    • Mi a franchise lényege?
    • Milyen tényezőket veszünk figyelembe a szolgáltató személyzet kiválasztásánál?
    • Milyen lépéseket különíthetünk el a termékfejlesztés és tervezés folyamatában?
    • Milyen forrásai lehetnek a termékötletnek?
    • Milyen csoportos formái lehetnek a termékötletnek?
    • Milyen hibákat kell elkerülnie a vállalatnak a termékötlet szelektálása során?
    • Mi a prototípus lényege?
    • Mihez használható a CAD?
    • Milyen funkciói vannak a termékcsomagolásnak?
    • Milyen területekre terjednek ki a termelési döntések a termékfejlesztés folyamatában?
    • Mi a célja a termék piaci tesztelésének?
    • Milyen módszerekkel tesztelhetők az új termékek?
    • Milyen feladatokat kell elvégezni a termék piaci bevezetése előtt?
    • Milyen tényezők járulnak hozzá a japánok termékfejlesztési sikereihez?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Meghatározni a termék fogalmát.
  • Meghatározni a termékkínálat lényegét.
  • Azonosítani a termékcsoport politikai és a termékkínálat politikai döntéseket.
  • Elkülöníteni a lehetséges termékstratégiákat az Ansoff mátrix alapján.
  • Azonosítani a termékeket a termék újdonságfoka szerint.
  • Felismerni a termék életciklus egyes szakaszait a piaci bevezetéstől a piacról való kivonulásig.
  • Azonosítani az alapszolgáltatást, a származtatott és a kiegészítő szolgáltatást.
  • Felsorolni és értelmezni a szolgáltatás egyes fázisait.
  • Meghatározni a franchise lényegét.
  • Meghatározni a szolgáltató személyzet alkalmasságának megítéléséhez használható szempontokat.
  • Elkülöníteni a termékfejlesztés és tervezés folyamatának egyes lépéseit.
  • Azonosítani a termékötlet gyűjtés külső - belső forrásait.
  • Meghatározni a termékötlet teremtés legismertebb csoportos formáit.
  • Azonosítani az új termék ötlet szelektálás leggyakrabban előforduló hibáit.
  • Felidézni a terméktervezésben használható számítógépes tervezési módszert.
  • Felsorolni a termék csomagolásának jelentőségét és szerepét.
  • Elkülöníteni a termékfejlesztési folyamat termelési döntéseinek fő területeit.
  • Felsorolni és ismertetni a termék piaci tesztelésének célját és módszereit.
  • Azonosítani a termék piaci bevezetése előtt elvégzendő feladatokat.
  • Felidézni a japán sikerek lényegét a termékfejlesztés terén.
Önellenőrző kérdések
1. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A termékkínálat mélységén a termékcsoportok számát értjük.
Az innováció célja a fogyasztói igények új, magasabb minőségű kielégítése.
A franchise koncesszió, amelynek tárgya lehet egy márka, eladási eljárás, módszer, vagy értékesítési kizárólagosság.
A termékfejlesztést, és tervezést befolyásoló tényezők: a külső források.
2. Válassza ki, hogy az alábbi állítások közül melyik IGAZ!
a) A termékötlet teremtés egyéni formái közé sorolható a Delphi módszer.
b) A prototípus a terméktervezési szakaszban jön létre.
c) A tesztpiacoknál a vállalat törekszik a mind nagyobb valósághűségre, és a szerzett információk alapján dönt a termék piacra történő bevezetéséről.
d) Szimulált piaci tesztnél a piackutató cég különböző típusú boltokkal kötött megállapodása értelmében a boltok díjazás fejében vállalják az új termék kipróbálását.
3. Válassza ki a felsoroltakból a termékfejlesztési stratégia (Ansoff) jellemzőit!
a) régi termék
b) új termék
c) régi piac
d) új piac
4. Válassza ki a felsoroltakból a termékcsoport politikai döntéseket!
a) új termékcsoportok piaci bevezetése
b) új termékek piaci bevezetése
c) termék továbbfejlesztése
d) termékcsoportok közötti prioritások változtatása
e) költség csökkentés
f) termék kivonása a piacról
g) termékcsoport kivonása a piacról
h) marketing-mix változtatása
5 Válassza ki a felsoroltakból a szolgáltatás fázisait!
a) potenciál
b) alapszolgáltatás
c) globális szolgáltatás
d) adás-vétel
e) kiegészítő szolgáltatás
f) eredmény
6. Állítsa sorba a termékfejlesztés, tervezés folyamatának lépéseit!

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.


7. Állítsa sorrendbe a termék életciklus szakaszait!

1.
2.
3.
4.
5.
6.