KURZUS: Termelésmenedzsment

MODUL: I. modul: Termelésmenedzsment alapok, termékfejlesztés, termelési folyamatválasztás

1. lecke: A termelés- és szolgáltatásmenedzsment meghatározása, feladatai és jelentősége

Tanulási útmutató

Tananyag: Szente B.: Termelés- és szolgáltatásmenedzsment 13-32. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

Minden szervezet, amely terméket vagy szolgáltatást állít elő döntően a termelési funkciótól és az abban résztvevő munkatársaktól függ. Így az új termékek kifejlesztésében, a termelékenység növelésében, és a piaci versenyben elért pozícióban egyaránt fontos szerepet tölt be a termelésmenedzsment. A termelésmenedzsment fogalmai a műhelyeken messze túlterjednek, ezért merült fel az igény egy megfelelőbb elnevezésre, mint a termelés és szolgáltatás menedzsmentje (operations management). A könyvben általában a termelésmenedzsment elnevezést használjuk, és külön utalunk rá, ha a termelés és a szolgáltatás menedzsmentjében lényeges különbség található. A termelésmenedzsment jelentőségét növeli az a tény, hogy a vállalatok, vállalkozások működésében valamennyi más üzleti területre hatással van. A termelési és szolgáltatási folyamatok közös jellemzője, hogy különböző inputok segítségével egy transzformációs folyamaton keresztül outputot állítanak elő. A termelés és a szolgáltatás menedzsmentje a transzformációs rendszer tervezésével és az áramlási folyamatok irányításával foglalkozó döntéseken keresztül zajló tevékenység. A tercier szektor szerepének növekedését mutatja a GDP-hez való hozzájárulás mértéke, és a szolgáltató szférában dolgozók arányának növekedése. Az emberi szükségletek folyamatos növekedése, és az ipari tevékenység fokozódó automatizálása új szolgáltatások, és szolgáltatási ágak kialakulását eredményezi. A szolgáltatások sajátosságai indokolttá teszik, hogy külön tárgyaljuk a szolgáltatások menedzselésének alapvető kérdéseit. A szolgáltatások osztályozása során láthatjuk, hogy a szolgáltatások természeténél felsorolt tulajdonságok adják az alapot a szolgáltató rendszer csoportosításához.

Kulcsfogalmak

Termelésmenedzsment, termelési/szolgáltatási folyamat, szolgáltatás, szolgáltatások sajátosságai

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot! A tananyag kapcsolódik korábbi tanulmányaihoz, a Menedzsment ismeretek és a Vállalat gazdaságtan tantárgyak több témaköréhez. Emlékeztetőül, a lecke jobb megértéséhez elolvashatja azokat a kapcsolódó fogalmakat, amelyekkel már előző tanulmányaiban megismerkedett.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Hogyan határozható meg a termelésmenedzsment lényege?
    • Hogyan modellezhető a termelési és szolgáltatási folyamatok kapcsolati rendszere?
    • Milyen feladatok sorolhatók a termelésmenedzsmenthez?
    • Miben áll a termelésmenedzsment jelentősége?
    • Hogyan definiálható a szolgáltatás?
    • Mi a szolgáltatásmenedzsment lényege?
    • Melyek a szolgáltatások legfontosabb sajátosságai?
    • Milyen szempontok alapján csoportosíthatjuk a szolgáltatásokat?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Meghatározni a termelésmenedzsment lényegét.
  • Elkülöníteni a termelési és szolgáltatási folyamat kapcsolati rendszerének elemeit: az inputot, a transzformációt és az outputot.
  • Felismerni a termelésmenedzsment legfontosabb feladatait.
  • Azonosítani a termelésmenedzsment jelentőségét.
  • Meghatározni a szolgáltatás fogalmát.
  • Felsorolni a szolgáltatások sajátosságait.
  • Elkülöníteni a szolgáltatások csoportosításának szempontjait, és az egyes szempontokhoz tartozó szolgáltatás fajtákat.
Önellenőrző kérdések
1. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A transzformációs folyamat egy output-transzformáció-input kapcsolati rendszert jelent.
A termelésmenedzsmenthez tartozó feladatok végrehajtása rövid távú látásmódot igényel.
A szolgáltatás önálló dologi formát ölt.
A szolgáltatások kapcsolati jellemzői alapján kevert kapcsolatú rendszerről is beszélhetünk.
2. Válassza ki, hogy az alábbi állítások közül melyik IGAZ!
a) A termelésmenedzsment jelentősége abban áll, hogy hatással van a marketing szakemberek tevékenységére is.
b) A termelésmenedzsment és a könyvvizsgálók tevékenysége nincs hatással egymásra.
c) A szolgáltatás a rendelkezésre álló erőforrások felhasználása fogyasztói igényeket kielégítő, nem termelő tevékenységre.
d) A szolgáltatás nem készletezhető.
e) Termelésmenedzsment feladata a termelési kapacitás meghatározása.
3. Csoportosítsa a termelési, szolgáltatási folyamat elemeit az input (I), a transzformációs rendszer (T) és az output (O) alapján.

Betegek
Szakács
Tanterem
Személygépkocsi
Vásárlók
Egészséges emberek

4. Válassza ki a felsoroltakból a termelésmenedzsment feladatait!
a) termelési kapacitás meghatározása
b) a szállításhoz szükséges eszközök biztosítása
c) a termelési technológia meghatározása
d) árkedvezmények meghatározása
e) a termeléshez szükséges létesítmények berendezése
f) a termelési folyamat összhangjának biztosítása
g) új termékhez reklámtervek kidolgozása
h) új termékhez fogyasztói igények felmérése
5. Válassza ki a közgazdasági szempont alapján osztályozott szolgáltatásokat!
a) Termelési szolgáltatások
b) Eszközorientált szolgáltatások
c) Piacosítható szolgáltatások
d) Folyamatosan megvalósuló szolgáltatások
e) Gazdasági szolgáltatások
f) Fogyasztói szolgáltatások
6. Válassza ki az előállítási folyamat alapján osztályozott szolgáltatásokat!
a) Nem kézzelfogható szolgáltatások
b) Eszközorientált szolgáltatások
c) Emberorientált szolgáltatások
d) Nem szállítható szolgáltatások
7. Válassza ki az időbeli megvalósulás alapján osztályozott szolgáltatásokat!
a) Szállítható szolgáltatások
b) Egyszeri, sürgős felhasználásra szánt szolgáltatások
c) Piacosítható szolgáltatások
d) Eszközorientált szolgáltatások
e) Folyamatosan megvalósuló szolgáltatások
f) Ismétlődő szolgáltatások