KURZUS: Termelésmenedzsment

MODUL: III. modul: Termeléstervezés, készletgazdálkodás, anyagszükséglet és gyártási erőforrás tervezése

7. lecke: Termeléstervezés

Tanulási útmutató

Tananyag: Szente B.: Termelés- és szolgáltatásmenedzsment 139-173. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

Egy vállalatnak termelő tevékenységét különböző szinteken kell terveznie, és ezeket rendszerként kell működtetnie. Az aggregált tervezés a tervezési hierarchia része, ahol az egyes szintek döntései korlátként jelennek meg a következő szint számára. Ebben a tervezési rendszerben a létesítménytervezés adja a hosszú távú döntéseket, az aggregált termelési terv tartalmazza a középtávú terveket, és az MRP, valamint a termelésütemezés határozza meg a rövidtávú működést.

Az aggregált tervezés feladata a kereslet és a kínálat költséghatékony összehangolása, elsősorban a kínálati oldal befolyásolása révén. Az aggregált tervezés kiindulópontja a keresletmenedzsment által feltárt és becsült kereslet. Az aggregált tervezés két alapstratégiája az egyenletes ütemű és a keresletkövető stratégia. Az egyenletes ütemű termelés elsősorban a készletek, a keresletkövető termelés pedig az erőforrások segítségével igazodik a kereslethez. Az aggregált termelés tervezés célja a termelési ráta, a munkaerő és a készletek szintjének meghatározása. Az aggregált termeléstervezés az éves üzleti és marketing tervet fordítja le a termelési tervre minden termékre. Az aggregált termeléstervezés középtávú tervezés, időhorizontja általában 6-18 hónap. Számos tervezési eljárás áll az aggregált tervet készítők rendelkezésére.

Kulcsfogalmak

Aggregált tervezés, termelési vezérprogram, keresletmenedzsment, tiszta stratégia, kevert stratégia, hierarchikus termeléstervezés

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

A lecke terjedelme lényegesen meghaladja az előző fejezetek oldalszámát és tartalmát. Kérem a lecke tananyagának elsajátítására kb. kétszer annyi idő szánjon, mint korábban.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot! A tananyag kapcsolódik korábbi tanulmányaihoz, a Vállalat gazdaságtan tantárgy több témaköréhez.
    Emlékeztetőül, a lecke jobb megértéséhez tekintse át azokat a kapcsolódó fogalmakat, amelyekkel már előző tanulmányaiban megismerkedett.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Hogyan definiálható a termeléstervezés?
    • Milyen szempontokat kell figyelembe venni a termeléstervezés megkezdésekor?
    • Melyek a termeléstervezés legfontosabb módszertani megközelítései, és módszerei?
    • Mi a termék-piac koncepció lényege?
    • Milyen lépései vannak a termeléstervezés folyamatának?
    • Milyen időhorizontok különíthetők el a termeléstervezés során?
    • Mi a termelési vezérprogram lényege?
    • Milyen tényezők vannak hatással a termeléstervezésre?
    • Milyen stratégiákat alkalmazhatunk a termeléstervezés során?
    • Miért nevezzük hierarchikusnak a termeléstervezést?
    • Hogyan jellemezhetők a hierarchikus termeléstervezés egyes szintjei?
    • Mi az aggregált termeléstervezés lényege?
    • Milyen módszerei vannak az aggregált termeléstervezésnek?
    • Mi a fentről lefelé haladó aggregált termeléstervezési eljárásnak a menete?
    • Mi az egyensúlyi ütemezés lényege?
    • Milyen előnyei vannak az egyensúlyi ütemezésnek?
    • Milyen feltételei vannak az egyensúlyi ütemezésnek?
Követelmény

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Meghatározni a termeléstervezés fogalmát.
  • Azonosítani a termeléstervezés elvi alapjait.
  • Példa alapján jellemezni a termeléstervezés módszertani megközelítéseit, és módszereit.
  • Megnevezni a termék-piac koncepció tartalmát, és összehangolásukhoz tartozó feladatokat.
  • Elkülöníteni a termeléstervezés folyamatának lépéseit.
  • Felsorolni és ismertetni a termeléstervezés hosszú távú, középtávú és rövid távú szakaszainak jellemzőit.
  • Meghatározni a termelési vezérprogram fogalmát.
  • Példa alapján megnevezni és jellemezni a termeléstervezés külső és belső tényezőit.
  • Megnevezni és példákkal illusztrálni a termeléstervezés stratégiáit, és stratégiai alternatíváit.
  • Meghatározni a hierarchikus termeléstervezés lényegét.
  • Azonosítani és példa alapján jellemezni a hierarchikus termeléstervezés szintjeinek megkülönböztető jegyeit.
  • Azonosítani az aggregált termeléstervezés legfontosabb jellemzőit.
  • Elkülöníteni az aggregált termeléstervezés két alapvető módját.
  • Példa alapján felsorolni a fentről lefelé haladó aggregált termeléstervezési módszer lépéseit.
  • Számítási feladat alapján értelmezni a fentről lefelé haladó aggregált termeléstervezési eljárás eredményeit.
Önellenőrző kérdések
1. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A szűk keresztmetszetek feloldása lehetővé teszi a termelésnek a kereslethez igazodó bővítését.
A termeléstervezés átfogja a termelési folyamat időrendi tervezését, és ellenőrzését.
A lentről felfelé haladó aggregált tervezésnél a termékekre, termékcsaládokra készített terveket összevonják.
Tiszta stratégiáról beszélünk, ha a keresletingadozás kezelésére több alternatívát együttesen alkalmazunk.
Hierarchikus termeléstervezésnél a felsőbb döntési szintről lefelé haladva nő az időtáv.
2. Jelölje meg az alábbiak közül melyik állítás HAMIS!
a) Az analitikus termeléstervezésnél az elmúlt időszak eredményeit idősorokba rendezzük, és meghatározzuk azok trendjét.
b) A diverzifikáció a vállalat, illetve stratégiai üzleti egységei tevékenységi struktúrájának értékelésére használt módszer.
c) Az átlagtermék az összes termék mennyisége elosztva a felhasznált ráfordítás mennyiségével.
d) A termelési vezérprogram a termelést átfogó, irányító rendszer.
e) A tervezett termelési szint eltérhet a piaci kereslet tényleges alakulásától.
3 Jelölje meg az alábbiak közül az IGAZ állításokat!
a) A termelő berendezések egyenletesebb terhelése diverzifikációs döntéshez vezethet.
b) Ha egy termék életciklusa leépülési szakaszba lép, az diverzifikációhoz vezethet.
c) A fogyasztói igények szolgáltatják a termelési terv alapját.
d) Termeléstervezésnél a külső környezeti tényezők szabályozható változók.
e) A belső környezet általában kívül esik a termeléstervező közvetlen befolyásolási körén.
4. Válassza ki a felsoroltakból, hogy a termék célok milyen kérdésekre adnak választ!
a) Milyen szükségleteket kell kielégíteni?
b) Milyen típusú, és minőségű legyen a termék?
c) Milyen piaci pozíciót kell elérni?
d) Milyen piacokon kell termékeket értékesíteni?
e) Milyen mélységű és szélességű legyen a választék?
f) Mennyi terméket kell gyártani?
g) Milyen értékesítési volument kell elérni?
5. Válassza ki a felsoroltakból a piaci vizsgálat információszerzési módszereit!
a) Panel
b) Hipotetikus
c) Analitikus
d) Teszt
e) Kísérlet
f) Gazdaságmatematikai eljárásokon alapuló elsődleges kutatás
g) Normatív
h) Bázisszemléletű
i) Elsődleges kutatás
j) Másodlagos kutatás
6. Állítsa sorba a termeléstervezés logikai láncolatának lépéseit!

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.


7. Válassza ki a középtávú termeléstervezés elemeit a következő felsorolásból!
a) Termék előrejelzés
b) Stratégiai terv
c) Pénzügyi tervezés
d) Termelési vezérprogram
e) Durva kapacitástervezés
f) Hosszú távú termelési terv
g) Erőforrás tervezés
h) Erőforrás és termelési feltételek ellenőrzése
8. Válassza ki a felsoroltakból a munkaidő tényezővel kapcsolatos termeléstervezési stratégia alternatívát!
a) Állandó munkaerő állomány mellett a ledolgozott munkaóra számát változtatjuk, a termelési rátát így igazítjuk hozzá a változó kereslethez
b) Munkaerőszint változtatása elbocsátásokkal vagy felvétellel
c) Állandó munkaerő állomány, és termelési ráta mellett a készletszintet változtatjuk
d) A rendelésteljesítési időt változtatjuk a keresletnek megfelelően
9. Válassza ki a termeléstervezési stratégia releváns költség fajtáit az alábbi felsorolásból!
a) A szállítási költségek
b) A hiányköltségek
c) A készlettartási költségek
d) Késedelmi kötbér
e) Adminisztratív többlet költség
f) Alapvető termelési költségek
g) A termelési ráta változtatásával összefüggő költségek
h) Értékesítési költségek
10. Válassza ki az aggregált termeléstervezés jellemzőit a következő felsorolásból:
a) Időben követi a termelési vezérprogramot.
b) Termékcsoportokra, homogén termékhalmazokra vonatkozó tervezési feladat.
c) Fő outputjai a termék- és piactervek.
d) Fő célja a termelési ráta, a munkaerő létszámszint, és a készlet minimalizálása a költségek optimalizálásával.
e) Logikailag megelőzi a termelési vezérprogramot.
f) Középtávú, 6-18 hónapra vonatkozik.
11. Válassza ki az egyensúlyi ütemezés feltételeit az alábbi felsorolásból:
a) A termelés ismétlődő
b) A termelés - beszerzés - marketing közötti kapcsolat nem megfelelő
c) A rendszer outputja egy adott időszakban változó
d) Sokoldalúan képzett a munkaerő
e) A rendszer tartalmaz tartalék kapacitást