KURZUS: Termelésmenedzsment

MODUL: IV. modul: Termelésprogramozás, az "éppen időben" (JIT) termelési rendszerek, a logisztika

12. lecke: Logisztika

Tanulási útmutató

Tananyag: Szente B.: Termelés- és szolgáltatásmenedzsment 285-332. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

A logisztika a vállalaton belüli és a vállalatok közötti integrációs folyamatok erősödésével egyre fontosabb szerepet tölt be a vállalatok szervezetében, az anyag- és információáramlás végigkövetése révén. A rövidülő átfutási idő, a fokozódó törekvés az egyedi igények kielégítésére szintén a logisztika jelentőségét növeli.

A logisztika tevékenységi körébe tartozik a beszerzés, a termelésirányítás és az értékesítés.

A beszerzésnek aktív szerepet kell betöltenie a vállalat működésében, és a stratégia kialakításában. Az eladott termékek értékének egyre nagyobb részét teszik ki a vásárolt anyagok és alkatrészek. A beszerzés magában foglalja a termeléshez szükséges anyagok, alkatrészek biztosítását. A szállítók kiválasztása, új szállítók felkutatása, a beszállítókkal való kapcsolattartás fontos része a beszerzési tevékenységnek. A beszállítók teljesítményének értékelése a beszállítók jelentőségének növekedése miatt nélkülözhetetlenné vált. A vevő-szállító kapcsolatban a hagyományos, áron alapuló versenyeztetés mellett egyre gyakrabban jelenik az együttműködésen alapuló, stratégiai partnerkapcsolat.

Az elosztás a logisztikai rendszer fogyasztókhoz legközelebb lévő szakasza. Feladata a termékek fogyasztókhoz való eljuttatása. A marketing és a logisztika szorosan kapcsolódik egymáshoz az értékesítésen keresztül. A marketing feladata az igény felkeltése, a logisztikáé az igény kielégítése megfelelő kiszolgálási színvonal, és költségek mellett. Nagyon fontos a készletgazdálkodás a különböző készletezési, elosztási pontokon. A cél, hogy a fogyasztók igényeit a lehető legkisebb költséggel tudják kielégíteni. Ez a raktározási, készletezési költségek, és a szállítási költségek közti helyes átváltási arány meghatározásával lehetséges.

Az értékesítési stratégia kialakításának alapfeltétele a kiszolgálási színvonal meghatározása, ami a megfelelő teljesítményelemek kiválasztását és az elemekhez kötődő normák rögzítését jelenti. Az értékesítési hálózat kialakítása során az értékesítési csatorna típusának (közvetlen, vagy közvetett) meghatározására, valamint készletezési pontok számának és helyének eldöntésére kerül sor. A készletezési pontok helyezhetők a végső fogyasztó közvetlen közelébe (piacorientált raktár), a gyártó- vagy ellátási pont mellé (termeléspozícionált raktár), vagy a gyár és a kiszolgálandó piac közé (általános raktár).

A fuvarozási ágak kiválasztása során több döntési tényező mérlegelésére van szükség. A kombinált fuvarozás több fuvarozási ágat kombinál.

Kulcsfogalmak

Logisztikai rendszer, beszerzés, termelésellátás, értékesítés, JIT beszerzés, makro-, mikro- és metalogisztika, anyagmozgató rendszerek, a disztribúció költségei, átváltás a logisztikai költségekben, vertikális és horizontális elosztás, intenzív, szelektív és exkluzív értékesítés, áruszállítás hagyományos és kombinált forgalomban,

Tevékenységek

A lecke terjedelme lényegesen meghaladja az előző fejezetek oldalszámát és tartalmát. Kérem a lecke tananyagának elsajátítására kb. kétszer annyi idő szánjon, mint korábban.

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot!
    Emlékeztetőül, a lecke jobb megértéséhez tekintse át azokat a kapcsolódó fogalmakat, amelyekkel már előző tanulmányaiban megismerkedett.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Hogyan definiálható a logisztika?
    • Milyen részekre bontható a logisztikai rendszer?
    • Milyen feladatai vannak a beszerzésnek?
    • Melyek a JIT beszerzés kritikus pontjai?
    • Hogyan csoportosíthatók a logisztikai rendszerek?
    • Melyek a vállalati logisztika fő részterületei?
    • Milyen tényezők sorolhatók a beszerzési stratégiához?
    • Melyek az anyagmozgató rendszerek fő csoportjai az anyagtovábbítás jellege szerint?
    • Milyen feladatok tartoznak az értékesítési logisztikához?
    • Hogyan csoportosíthatók a disztribúció során felmerülő költségek?
    • Hogyan lehetséges átváltás a raktározási, a készletezési és a szállítási költségek között az elosztási rendszerben?
    • Hogyan csoportosíthatók az értékesítési rendszerek a struktúra alapján?
    • Mi a push és a pull stratégia lényege?
    • Melyek az értékesítési csatornák fajtái a közvetítők száma alapján?
    • Milyen szolgáltatásokat nyújtanak az értékesítési csatornák a fogyasztóknak?
    • Hogyan osztályozhatók a szállítási költségek?
    • Mi az egységrakományos szállítás lényege?
    • Milyen előnyei és hátrányai vannak az egységrakományos szállításnak?
    • Melyek a hagyományos áruszállítási rendszerek fajtái?
    • Hogyan jellemezhetők a hagyományos áruszállítási rendszerek? Milyen előnyeik, és hátrányaik vannak?
    • Melyek a kombinált szállítási rendszerek fő csoportjai?
    • Milyen előnyei, és hátrányai vannak a különböző kombinált szállítási rendszereknek?
Követelmény

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Meghatározni a logisztika fogalmát.
  • Megnevezni a logisztikai rendszer részeit.
  • Felsorolni a beszerzés körébe tartozó feladatokat, és főbb tevékenységeket.
  • Azonosítani a JIT beszerzés kritikus pontjait.
  • Elkülöníteni a logisztikai rendszer három fő csoportját.
  • Jellemezni a vállalati logisztikai rendszer fő részterületeit.
  • Meghatározni a beszerzési stratégia négy fő tényezőjét.
  • Jellemezni az anyagmozgató rendszerek fő csoportjait.
  • Felsorolni és példa segítségével jellemezni az értékesítési logisztikához tartozó feladatokat.
  • Példa alapján értelmezni a disztribúció során felmerülő költségeket.
  • Példa segítségével megadni a disztribúciós költségek közötti átváltási lehetőségeket?
  • Elkülöníteni az értékesítési rendszerek két fő típusát a struktúra alapján.
  • Példa alapján jellemezni a pull és a push stratégiát.
  • Példa segítségével jellemezni az intenzív, szelektív és exkluzív értékesítést.
  • Azonosítani az értékesítési csatornák által a fogyasztóknak nyújtott szolgáltatásokat.
  • Meghatározni a szállítási költség két fő fajtáját?
  • Meghatározni az egységrakományos szállítás lényegét.
  • Jellemezni az egységrakományos szállítás előnyeit, és hátrányait.
  • Példa alapján jellemezni a különböző hagyományos áruszállítási rendszereket, és értékelni azok előnyeit, és hátrányait.
  • Azonosítani a kombinált áruszállítási rendszerek fő formáit.
  • Példa segítségével jellemezni az egyes kombinált áruszállítási rendszereket.
Önellenőrző kérdések
1. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A logisztikai rendszer az anyagi áramlások, készletek és az irányítási struktúrák rendszere.
A vállalati logisztikai rendszer fontos részei közé tartozik a beszerzés, és az értékesítés.
Az egységrakományos szállítás lehetővé teszi a rakodási munkák gépesítését.
Az univerzális egységrakomány képző eszközök sok fajta áru szállítására alkalmasak.
Szelektív értékesítésnél az árut minden olyan üzletben árusítják, ahol a potenciális vevő megfordulhat.
A makrologisztikai rendszer egy gazdálkodó szervezet anyagáramlásait fogja össze.
2. Jelölje meg az alábbiak közül melyik állítás HAMIS!
a) Az alapvető beszerzési tevékenységek közé tartozik a komissiózás.
b) Kombinált áruszállítás esetén egy szerződés keretében két vagy több közlekedési alágazat vesz részt egy adott szállítási feladat megoldásában.
c) A vasúti szállítás hátrányai főként a kötött pályából származnak.
d) A közúti áruszállítás fő előnye a sűrű vonalhálózat, és a rugalmasság.
e) A huckepack szállítási rendszerek esetében az egyik közlekedési alágazat szállítóeszközein továbbítják a másik közlekedési alágazat szállítójárműveit.
f) A pull stratégia esetén a gyártóhoz közvetlenül kapcsolódó partnereket győzik meg a közreműködésről.
3 Jelölje meg az alábbiak közül az IGAZ állításokat!
a) A JIT beszerzés egyik kritikus pontja a gyakori, ismétlődő és megbízható szállításütemezés.
b) A mikrologisztikai rendszer egy fogyasztói vagy gazdasági körzet határain belül helyezkedik el.
c) A push stratégia esetén az eladók az értékesítési csatorna végső láncszemére, a fogyasztóra koncentrálnak.
d) Ha a termelő és a fogyasztó közé közvetítők ékelődnek, akkor közvetlen elosztásról van. szó.
e) A vertikális elosztási struktúránál meg kell határozni a raktározási lépcsők (szintek) számát.
f) Az alapvető beszerzési tevékenységek közé tartozik a szállítók és a vállalati részlegek közötti kapcsolatépítés.
4. Válassza ki a felsoroltakból a logisztikai rendszer fő részeit!
a) Értékesítés
b) Terméktervezés
c) Termeléstervezés
d) Anyagszükséglet tervezés
e) Termelésellátás
f) Beszerzés
5. Válassza ki az értékesítési logisztika főbb feladatait az alábbi felsorolásból:
a) Vevők kiszolgálása
b) Komissiózás
c) Készletvásárlás
d) A sürgős megrendelések kezelése
e) Új beszerzési források felkutatása
f) Rendelés teljesítés követése
6. Válassza ki az ellátási (beszerzési) logisztika meghatározását a következő felsorolásból:
a) A beszerzési logisztika az alapanyag raktártól, a termelési folyamat különböző fázisain át, a késztermék raktárig terjedő anyagáramlást tervezi, szervezi és irányítja.
b) A beszerzési logisztika azért felelős, hogy a vállalatnál előállított késztermékek kellő időpontban, a megfelelő mennyiségben és minőségben a vevők rendelkezésére álljanak.
c) A beszerzési logisztika azért felelős, hogy a vállalat számára a termeléshez szükséges anyagok, alkatrészek rendelkezésre álljanak.
d) A beszerzési logisztika az értékesítési piactól a beszerzési piac irányában vizsgálja a csomagolóeszközök, és a hulladékok áramlását.
7. Válassza ki a venni vagy gyártani kérdés meghatározását a következő felsorolásból:
a) A venni vagy gyártani kérdésnél az igény felmerülésekor elsősorban gazdaságossági megfontolások alapján döntenek a saját gyártás, vagy külső beszerzés mellett.
b) A venni vagy gyártani kérdésnél a minőség, a gyakoriság, a szállítási idő, és a szállítást kísérő szolgáltatások alapján döntenek.
c) A venni vagy gyártani kérdésnél a megfelelő minőségű beszállítók közötti választás, valamint a sürgős rendelések kielégítési lehetőségének megoldása.
8. Válassza ki a beszerzési forrás meghatározását a következő felsorolásból:
a) A beszerzési forrás meghatározásánál az igény felmerülésekor elsősorban gazdaságossági megfontolások alapján döntenek a saját gyártás, vagy külső beszerzés mellett.
b) A beszerzési forrás meghatározásánál a minőség, a gyakoriság, a szállítási idő, és a szállítást kísérő szolgáltatások alapján döntenek.
c) A beszerzési forrás meghatározásánál a megfelelő minőségű beszállítók közötti választásról, valamint a sürgős rendelések kielégítési lehetőségének megoldásáról döntenek.
9. Állítsa sorba az értékesítési út megtervezésének lépéseit!

1.
2.
3.


10. Válassza ki az elosztási csatorna tervezését befolyásoló tényezőket a következő felsorolásból:
a) A közvetítők jellemzői
b) A jó hozzáférhetőség
c) A termékválaszték
d) A termék jellemzői
e) A versenytárs jellemzői
f) Kiszerelés
g) A várakozási idő
h) Vállalati jellemzők
i) Környezeti jellemzők