KURZUS: Adatrögzítési ismeretek
MODUL: II. modul
5. lecke: egyéb digitális mozdonyfedélzeti berendezések
MIREL | |||
| |||
A Mirel VZ1 vonatbefolyásoló és menetadat rögzítő megfelel mind a ZSR/CSD mind a MÁV hálózatán történő közlekedéshez szükséges követelményeknek, általában a ZSR/CSD átjárhatóság biztosítása érdekében installálják a járművekre. A rendszer regisztrálja a menetadatokat, a készülék konfigurációját, a hibaüzeneteket valamint a különféle eseményeket. Lehetőség van olyan konfiguráció alkalmazására, amely sebesség kijelzést is végez (Pl. 431. sor.), egy teljesen külön álló, Mirel RM1 modul beépítésével. | |||
Kiolvasása speciális, hardverhez kötött, egyedi szoftverrel lehetséges, melyet évente újra kell érvényesíteni. Minden járművön megtalálható MIREL berendezés egyedi azonosítóval rendelkezik és a gyártó engedélye nélkül nem olvasható ki. | |||
Metra Blansko | |||
A berendezést a 433 sorozatú járművekbe az átalakítás során építették be. Vonatbefolyásolási funkciója nincsen, EVM-160 vonatbefolyásoló látja el ezt a feladatot, amelynek jeleit regisztrálja. | |||
| |||
Az alap konfiguráció az alábbi adatok rögzítését végzi: | |||
| |||
Az alap konfiguráció az alábbi jeleket képes generálni: | |||
| |||
A készülék fő alkotóegységei, konfiguráció: | |||
| |||
Deuta KWR6 és Deuta DSK20 | |||
| |||
A Deuta DSK adattárolók szintén fellelhetőek több hazai járműsorozatnál. A rögzítés történhet kivehető adattárolóra és belső memóriára is. | |||
A KWR6 egy adatrögzítő sorozat-termék, amely menetadatok meghatározott elektronikus adatrögzítésére alkalmas. Három féle kivitelben készül: | |||
| |||
A KWR6 tartalmaz kivehető memóriakártyát, mint adathordozót. Egy fordulatszámadó szolgáltatja a bemeneti jelet, amely feldolgozás után a memóriakártyán kerül tárolásra. A kívülről nyert jeleket egy közbensőn mikrokontroller dolgozza fel, és továbbítja a már csatlakoztatott periferikus egységekbe: | |||
| |||
Jelek a KWR6-hoz | |||
Ahogy már a készülék elnevezése is kifejezi, a KWR6 elsődleges feladata a menetadatok rögzítése. Ezt megvalósítandó, az adatfeldolgozás, az adatmentés és képi megjelenítés folyamata a következő: | |||
| |||
A készülék statikus jelzéseket képes rögzíteni, úgy mint: | |||
| |||
| |||
Messma és ALSTOM logiplus TRU | |||
| |||
Igen elterjedt a Siemens Vectron mozdonysorozatán. Rendkívül nagy felbontású és méretű adatállományt rögzít, jól testre szabható. Kiolvasása viszont az átlagnál körülményesebb. | |||
Felépítése: az ERTMS képes fedélzeti rögzítő egység (TRU -Trainborne Recording Unit) két fő funkcionális egységből áll: Egy ütésálló JRU (Juridical Recording Unit) egységből, amely a járműről érkező adatokat rögzíti, és egy DRU (Diagnostic Recording Unit) egységből, amely szervíz célokat szolgál. | |||
A JRU gyűjti a lényeges eseményeket (sebesség, pozíció, mozdonyvezető tevékenysége, stb.) és rögzíti ezeket a védett memória modulba (PMM-Protected Memory Module) és az eltávolítható memóriába. | |||
| |||
A DRU egység a diagnosztikai eseményeket (hibák, riasztások) fogadja és egyrészt az RMM egységbe rögzíti, valamint képes elküldeni a karbantartó személyzetnek is | |||
MVB interface képes, és elsőként hangrögzítési funkciókat is képes ellátni: 2 vonalat és három mikrofon jelet képes rögzíteni 16 kilobites hangfelbontással ADPCM kódolással. Intelligens zajzáras mikrofon egységek alkalmasak a vezetőfülkében történő hangrögzítésre: | |||
A kommunikációs panel SIM kártya fogadására képes, támogatja a GSM és GSM-R rendszereket, és szükség esetén valós időben sms-t küld a hibákról a karbantartó felé. |
Önellenőrző kérdések | |||||||
Milyen nemzeti vonatbefolyásoló funkciók ellátására alkalmas a Mirel VZ1?
![]() | |||||||
Hogyan valósítja meg a sebességkijelzést a Mirel VZ1?
![]() | |||||||
Melyik digitális adatrögzítő képes hang rögzítésére?
![]() | |||||||
Hogyan látja el a vonatbefolyásolási feladatokat a Metra Blansko?
![]() | |||||||
Milyen adathordozóra rögzít a Messma KWR6?
![]() | |||||||
Melyik adatrögzítő képes valós időben diagnosztikai üzeneteket küldeni?
![]() |