KURZUS: Adatrögzítési ismeretek
MODUL: II. modul
3. lecke: Digitális adatrögzítők 1. (Teloc 1000-1200-2200)
Az 1960-as évektől az elektronikus mérő és vezérlő- szabályzórendszerek fejlődésével megjelentek a digitális berendezések, melyek a korszerű vagy korszerűsített járműveken szinte teljesen kiszorították a hagyományos sebességmérő és adatrögzítőket. A hazai vasúti járműveken a Hasler (Rail) Teloc termékcsaládja a legelterjedtebb. | |||
TEL 1000 | |||
Itthon az 1990-es évek végén a TEL1000, egy mikroprocesszor vezérlésű készülék került beépítésre a V6EE jelű nagyjavításon és korszerűsítésen átesett V43-as sorozatba. A berendezés alkalmas a maradékút és az egyéb biztonság-releváns adatok rögzítésére, speciálisan a vasúti járműveken történő fokozottabb igénybevételre tervezték. A fejlesztés során különösen nagy hangsúlyt fordítottak arra, hogy egy karbantartást nem igénylő, kompakt, felhasználóbarát készüléket hozzanak létre. | |||
A TEL1000 sokoldalúan konfigurálható és beépíthető mind a modern mozdonyokba, mind a meglévő járművekbe. A tetszőleges helyzetben beépíthető robusztus alumíniumház tartalmazza a modul felépítésű elektronikát. | |||
A regisztrált menetadatokat egy belső nem rövidtávú memória tárolja. Másik választási lehetőség a tárolóegység, amely az adatok kiolvasása céljából kivehető a TEL 1000-ből. Az összes be- és kijövő jel továbbításához 2 db 48 pólusú csatlakozó (41612-es modell) áll rendelkezésre. A szervizkészülék csatlakoztatásához egy 9 pólusú Sub-D csatlakozó szolgál. | |||
| |||
A TEL1000 funkciói | |||
Rögzítés funkció | |||
Belső tároló: regisztrálja a menetadatokat, a készülék konfigurációját, a hibaüzeneteket valamint a különféle eseményeket, mint például a kerékátmérő módosítását. | |||
Tárolóegység: A belső tároló kiegészítéseként létezik egy kivehető, hitelkártya nagyságú, érintkezővel ellátott vagy érintkező nélküli memóriaegység (memóriakártya). Ezen tárolhatók a maradékút, a hosszú távú adatok, valamint a konfiguráció. A tárolókapacitás felosztása a maradékút és a hosszú távú memória között több lépcsőben választható. A tárolóegységet zárható ajtó védi az illetéktelen hozzáféréstől. | |||
Maradékút és hosszú távú memória: ezek beállíthatók út- vagy időfüggő, valamint sebességarányos eseményvezérlésű rögzítésre. Ez elsősorban a távolsági vonatoknál nagy adatsűrűséget tesz lehetővé. | |||
A sokrétegű lehetőségeknek köszönhetően optimális megoldás hozható létre mindenféle felhasználásra buszon, villamoson, metróban, gyorsvasúton és távolsági vonatokon. | |||
A 2 Mbyte kapacitású tárolóegység több 10000 km lefedését teszi lehetővé, miközben ez az érték nagymértékben függ a regisztrálandó anyag mennyiségétől. 2 és 8 Mbyte kapacitású kártyák vannak használatban. A hosszú távú memória beállítható felülírhatóan vagy nem felülírhatóan. Az utóbbi esetben a tároló 90%-os telítettsége riasztást vált ki. | |||
A tárolóegységben a maradék útadatok befagyaszthatók. | |||
Vezérlő funkciók | |||
A sebesség illetve analóg küszöbök, valamint útimpulzusok megadásához 9 kimeneteli relé áll rendelkezésre. Szabadon konfigurálhatók és alkalmazhatók, pl. az éberségi berendezés vezérlésének megvalósításához. 2 tranzisztorkimenet útfüggően konfigurálható, így pl. felhasználható egy külső kilométer számláló vezérléséhez, vagy a nyomkarima kenéséhez.Két analógkimenet kettő, a bemeneti frekvenciából levezetett sebességarányos áramjelet vagy egy sebességarányos és egy a bemeneti analógjellel arányos áramjelet szolgáltat a kijelző készülékek vezérléséhez.Út vagy időfüggő 2x3 lépcsős éberségi vezérlés (SIFA) valósul meg. | |||
Karbantartás, szerviz | |||
Egy számítógép és a speciális TEL 1000 szervizkészülék-software segítségével a RS232 gyári csatlakozási ponton keresztül a felhasználó kommunikálhat a TEL 1000-el, és eközben a következő funkciókat alkalmazhatja: | |||
| |||
Kiértékelés | |||
| |||
| |||
Teloc 1200 | |||
A Teloc 1200 modul gyakorlatilag a korábbi Teloc termékek helyettesítésére szolgál. Azonos perifériákat kezel, mint a korábbi modulok, de kompaktabb kivitelben készül, és kompatibilis a Teloc 2200, 2500 és 3000 egységekhez használt HaslerŽ MultiRec-SG vagy EVA+ szerviz egység szoftverrel. A későbbi Teloc 1500 és 2500-as termékekhez képest kevéssé testre szabható. A Magyarországon üzemelő járművekben nem terjedt el. | |||
| |||
Teloc 2200 | |||
A 1990-es évek első felében terjedt el, főként a hazai gyártású motorvonatoknál alkalmazott típus, mind digitális, mind analóg jelek tárolására alkalmas. Normál beállítás mellett képes kb. 12-15.000 km közlekedés regisztrátumát tárolni. | |||
| |||
A rendszer áttekintése | |||
Fedélzeti egységből, szerviz egységből és kiértékelő egységből áll. Képes a kiolvasás előtti utolsó útszakaszt nagy felbontásban tárolni (maradékút tároló). Ez a berendezés már táblázatos megjelenítésre is alkalmas. | |||
| |||
Mérési elv | |||
Minden konfigurált, definiált jel 100 ms-os időintervallumban leolvasásra kerül. A jel értéke a leolvasás időpontjáig érvényes. A leolvasási időközökön belül a jelek leolvasása nem történik meg és azok nem bírnak jelentőséggel. Ez azt jelenti, hogy rövid ideig tartó jelváltozások (<100 ms) csak feltételesen kerülnek rögzítésre, csak akkor, ha ezek egy leolvasási impulzusba beleesnek. | |||
A digitális jelekhez egy specifikált Low (alacsony), és High (magas) szint tartozik. | |||
Az analóg jelek nagysága egy specifikált feszültség és áramtartományba kell, hogy essen. Az analóg jelek nem mint feszültségértékek, ahogyan azok a bemeneten jelentkeznek, hanem átszámítva fizikai egységre, a jel eredetére (pl. fékhengernyomás bar-ban, motoráram amperben) jelennek meg. Az átszámítás csak lineárisan lehetséges és a megfelelő paraméter a konfiguráció szerint minden bementhez hozzá van rendelve. | |||
Az impulzusok száma arányos a megtett úttal, továbbá az impulzusok számából a sebesség kiszámítható. A mért értékek nem direkt módon kerülnek feldolgozásra, hanem egy konfigurálható számú mérőintervallumban kerülnek kiszámításra. Ez a mérőóra nyugodtabb kijelző mozgását idézi elő, illetve a kis késleltetést ad az értékek változásakor. Attól függően, hogy mi a célszerű, aszerint határozható meg a mérőciklusok száma a nagyobb és kisebb értékek között. Nagy adófrekvenciák esetében a mérőciklusok száma lehet 1, kisebb frekvenciák esetében ez 4 lehet (ezzel nyugodtabb kijelző mozgás érhető el alacsonyabb sebességeken). | |||
A két villamosan egymáshoz képest 90°-ra eltolt mérőjellel (ugyanazon adó) a menetirányt meg lehet határozni.s | |||
Frekvencia és analóg jelek rögzítésének elve | |||
A maradékút, a hosszú idő, az esemény tárolókhoz a sebesség és analóg jelek regisztrátum felbontását egyénileg lehet meghatározni. Minden jelhez tartozik egy változási kritérium DBR (Deviation before recording) amely %-os vonatkozásban a végsebességre meghatározható. A regisztrálás akkor történik meg, ha a jel megváltozása esetén annak nagysága a fenti módon meghatározott DBR értéket a mérési ciklusban túllépte. Az utolsó rögzítés óta mért összes mérési érték aritmetikai átlaga lesz kiszámítva és ez kerül így rögzítésre. Az útkülönbség és a vele egyidejűleg kerülnek rögzítésre. | |||
Hogyhosszabb idejű változatlan jelszint esetén is legyen megfelelő regisztrátum, szabályos időközökben referenciajelek kerülnek rögzítésre. Ez azt jelenti, hogy a jelszint változásától függetlenül egy regisztrálás megtörténik. A rögzítésre kerülő jel értéke azonosan számítódik ki, mintahogyan az a DBR értékek változásakor történik (aritmetikai átlag). | |||
| |||
| |||
Vezérlés | |||
Analóg kimenetek | |||
Az analóg kimeneti jelek képezhetők a frekvencia-bemenet, ill. az analóg bemeneti jelekből, vagy mint ezekkel kapcsolt nagyságú jelek. A konfigurálás során beállított vég sebességérték megfelel ebben az esetben 20 mA kimenő áramnak. | |||
A sebességmérő kijelzője számára képzendő jel a használt kijelző típushoz megfelelő módon konfigurálható (standard: áram kimenet). | |||
Digitális kimenetek | |||
A TELOC 2200 segítségével fennáll annak a lehetősége, hogy a digitális és analóg bemenő jeleket egymással kapcsolni lehessen és ebből egy új jelet lehessen előállítani. Ezek a jelek a relé kimeneteken keresztül tovább feldolgozásra külső készülékek számára rendelkezésre állnak. | |||
Így a következők képzésére nyílik lehetőség: | |||
| |||
Frekvenciakimenet | |||
Rendelkezésre áll egy frekvencia kimenet, amelyik út, időfüggésű impulzusokat képes leadni. Ez a kimenet normális esetben a kilométer-számláló működtetésére használatos, de lehetséges azonban a más egyéb célú felhasználása is. | |||
Redundáns biztonsági elv | |||
A biztonsági funkciók különös jelentőségűek, így azokra különös figyelmet kell fordítani. | |||
A TELOC 2200 lehetővé teszi a biztonsági funkciók két független számító egységgel, különböző hardware és szoftver lehetőséggel való futtatását. A berendezés a következő biztonsági funkciók feldolgozását teszi lehetővé: | |||
| |||
Éberségi modul | |||
| |||
A biztonsági menetkapcsoló a járművezető ellenőrzésére szolgál a menet alatt. Ez állandóan ellenőrzi a járművezető reakció-képességét, előre megadott definiálható kritériumok alapján (Pl. v>2 km/h), amely azután riasztást vált ki, s ez nyugtázandó. Ha a nyugtázás nem történik meg, akkor egy vagy több előzetes riasztás után automatikus kényszerfékezés történik meg, vagy más egyéb riasztás. A jármű üzemállapotától függően lehet 3 különböző riasztási folyamatot (lassú, gyors, tartalék) beállítani, és használni. A szoftver a megadott start kritériumok alapján automatikusan átkapcsol az adott esetben érvényes riasztási folyamatra. | |||
Az 14. ábra egy riasztási folyamat struktúráját mutatja. | |||
A riasztási folyamat idő vagy út függvényében folyhat le. | |||
Visszagurulás védelem | |||
A visszagurulás védelem egy olyan alkalmazás, amely egyes hegyi pályákon használatos. Ez a funkció azonban alkalmazható normál járműveknél is, ha meghatározott keretfeltételek érvényesek: | |||
| |||
Ha a TELOC-2200 hibás menetirányt észlel, akkor pl. egy meghatározott sebességküszöb fölött automatikus kényszerfékezést léptet életbe, vagy riasztást vált ki. | |||
Járművezetői terminál | |||
Azért, hogy a regisztrált jeleket az aktuális szolgálati adatokkal ki lehessen egészíteni egy 20 gombos, 4 soros folyadékkristályos kijelzővel ellátott adatbeviteli terminált lehet használni. Ezzel a mozdonyvezető a vonatszámot, a saját kódszámát és további rövid információkat tud a rendszerbe bevinni. A bevitt adatok megváltoztatása ellen | |||
| |||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||
Milyen adatokat tárol a belső tároló Teloc 1000-nél?
![]() | |||||||
Milyen adatokat tárol a kivehető memória kártya Teloc 1000-nél?
![]() | |||||||
Milyen vezérlő funkciókat láthat el a Teloc 1000?
![]() | |||||||
Milyen elven működik a Teloc 2200?
![]() | |||||||
Miért szolgáltat egy impulzus adó két db, egymástól 90Ž -ra eltolt mérőjelet?
![]() | |||||||
Hogyan működik a visszagurulás védelem?
![]() | |||||||
Mi a legnagyobb előnye a Teloc 1000 berendezésnek a Teloc RT családdal szemben?
![]() | |||||||
Magyarországon mely járművekben alkalmaznak Teloc 1200 berendezést?
![]() |