KURZUS: Adatrögzítési ismeretek
MODUL: II. modul
4. lecke: Digitális adatrögzítők 2. (Teloc 1500-2500-3000)
TELOC 1500 és TELOC 2500 | |||
A TELOC1500 és a TELOC2500 funkciói 100%-ban megegyeznek egymással. Mindkét rendszer ugyanazt a processzorrendszert és operációs rendszert használja. Mindkét rendszer ugyanazt a szerviz egység szoftvert (HaslerMultiRec-SG) és kiértékelő szoftvert (TELOC EVA) használja. A TELOC1500 és a TELOC2500 közötti eltérések pusztán mechanikusak. A TELOC1500 két alaplappal rendelkezik (COREx és IOCOx), amelyek a processzort, az adatgyűjtő- és a kommunikációs eszközöket tartalmazzák, míg a TELOC2500 egyetlen alaplapon (MAINx) tartalmazza ezeket. A TELOC1500 és a TELOC2500 már alkalmas Az ETCS rendszerekből érkező adatok rögzítésére (JRU). | |||
A rendszer áttekintése | |||
Az alábbi diagram egy TELOC2500 rendszer lehetséges felépítését mutatja. Alapvetően három részből áll: egy járművön található fedélzeti berendezésből, egy szerviz berendezésből, amely a kommunikációért felelős, és egy kiértékelő berendezésből, amely a TELOC2500-ból letöltött naplózási adatok analizálását végzi. | |||
| |||
A Fedélzeti berendezés (bemenet) | |||
Biztonsági funkciók | |||
Visszagurulás elleni védelem, SIL4 | |||
Kiértékelő berendezés | |||
Ellentétben a szerviz egység szoftverrel, amely mellékelve van a berendezéshez, a TELOC EVA kiértékelő szoftvert külön meg kell vásárolni. A kiértékelő szoftver segítségével hatékonyan analizálhatók a TELOC2500 egységből letöltött naplózási adatok, melyeket grafikusan és táblázatos formában is meg lehet jeleníteni, illetve azok ki is nyomtathatók. | |||
Ezen kívül a programozható keresőfunkciók is érdekesek lehetnek egy átfogó adatanalízis szempontjából, mivel meghatározott eseményekre is rá lehet keresni az adatokban. | |||
| |||
1 Számítógép | |||
Sebességmérés folyamata | |||
A sebességmérés alapjául két kritérium, a "Low Speed" (Alacsony sebesség) és a "High Speed" (Magas sebesség) szolgál. Ha a sebesség ni, és az impulzusok másodpercenkénti száma (pps) 400 impulzus fölé emelkedik, akkor a rendszer "High Speed" (Magas sebesség) módba vált; fordítva, ha az impulzusok száma 320 pps alá esik, akkor a rendszer "Low Speed" (Alacsony sebesség) módba vált. "Low speed" (Alacsony sebesség) módban a sebesség két impulzus között eltelt időből kerül kiszámításra - az első impulzus elindít egy stoppert, amit a második impulzus leállít. Az aktuális sebesség ezután meghatározásra kerül a kapott érték alapján. Ha a rendszer nem regisztrál második impulzust a maximális érték (FFFF) eléréséig, akkor a rendszer ezt álló járműnek vagy zéró sebességnek értelmezi. "High speed" (Magas sebesség) módban a sebesség egy 250 ms-os intervallumban regisztrált impulzusok számából kerül kiszámításra. | |||
Rögzítés | |||
Általános megjegyzések a jel rögzítéséről | |||
A rögzítés alapvetően akkor veszi kezdetét, ha a jármű készen áll, és a TELOC2500 bekapcsolásra kerül. Egy meghatározott digitális jelre (pl. az 1. vezetőfülke elfoglalása) a rögzítési mód be- vagy kikapcsolható. A TELOC2500 egy esemény-vezérelt adatrögzítő, vagyis valamennyi regisztrálandó jelből mintát vesz, viszont azok csak akkor kerülnek rögzítésre, ha a jel értéke megváltozik. Ezzel az eljárással memória tárhely spórolható meg. Minden egyes jelváltozás egy esemény, és a rögzítés akkor aktiválódik, ha a jelek átlépnek egy előre meghatározott sebesség- vagy egyéb analóg jelküszöböt, vagy ha a digitális jel megváltozik. | |||
A felülírást és a blokkolást is be lehet állítani, minden egyes memóriatípusnál külön, pl. hogy egy bizonyos telítettségi szint elérése után a memóriába ne kerüljön több adat. Ezen szintek elérése előtt és a szintek elérésekor a rendszer üzeneteket küld. | |||
Digitális, analóg és impulzus jelek rögzítésének folyamata | |||
A digitális jeleknek a meghatározott low (alacsony) és high (magas) (<10 VDC és >14 VDC) értékek között kell lenniük. Állapotukról 20 ms-onként készül mintavétel, és a jelváltozásnak legalább 5 mintavételezési ciklus hosszúságúnak kell lennie ahhoz, hogy rögzítésre kerüljön. A 100 ms-nál (8 mA áram) rövidebb ideig tartó jelváltozások tehát nem kerülnek rögzítésre. | |||
Az analóg jeleknek a meghatározott feszültség vagy áramerősség szintek között kell lenniük. A jelek azonban nem bemenő jelként kerülnek regisztrálásra, hanem átkerülnek a jelek származási helyeinek megfelelő fizikai egységekbe (a nyomás [bar]-ban, az áramerősség [A]-ban). Az átváltás csak lineárisan megoldható, és az adott paraméterek a beállítás alapján kerülnek kiosztásra az egyes bemenetekhez. A sebesség és az analóg jelek rögzítési felbontása külön-külön meghatározható. A jeleknél beállítható egy aktiválási kritérium, egy "Eltérés a rögzítéshez" (DBR) érték, amelyet a maximális érték %-aként vagy fix értékként is meg lehet határozni, pl. a 0,1 barnál kisebb nyomásváltozás nem kerül rögzítésre. | |||
Memóriatípusok és a jelrögzítés eljárása | |||
A TELOC2500 flash memóriákat tartalmaz, vagyis tápellátás nélkül az adatok még 10 évig megmaradnak. A legkisebb memóriaméret 8 MB, a legnagyobb 64 MB. A konfigurációnál a memória felosztható különböző memóriatípusokra - itt tárolódnak a rögzített adatok. A hátralévő távolság, a hosszú távú és az esemény memória külön-külön is meghatározható a maximális tárolókapacitás 100%-án. A HaslerRail az alábbi memóriatípusokat használja: | |||
Hátralévő távolság memória (STM): "Short Term Memory"-nak (Rövidtávú memória) is hívják. Ebben a memóriában a jelek nagy felbontásban kerülnek rögzítésre, mivel a sebesség, valamint a legutóbbi táv digitális és analóg jeleinek pontos és részletes adatai baleseti analízishez kerülnek felhasználásra. | |||
Hosszú távú memória (LTM): Ez a memória nagy kapacitással rendelkezik, és a sebességet, valamint a digitális és analóg jeleket hosszabb távon rögzíti, bár kisebb részletességgel, mint a hátralévő távolság memória, így ez a jármű menetnaplójaként szolgál. | |||
Esemény memória (EVM): Ennek a memóriának csak kis terület áll a rendelkezésére. Ezen kívül az esemény memória úgy is használható, mint a hátralévő távolság memória vagy az LTM, és STM-ként vagy LTM-ként is konfigurálható. | |||
Statisztikai memória (STA): a rendszeresen bekövetkező eseményekről és az üzemelési állapotról, úgymint a teljes időről és távolságról, az indulások számáról, az automatikus fékek aktiválásáról, a sebességtúllépésekről, stb. készít statisztikát. A statisztikai memória mérete fix, és maximum 32 esemény eltárolására képes. | |||
Üzemelési memória (OPM): A konfiguráció során beállítható, hogy az üzemelési adatok a fenti memóriák közül melyikbe kerüljenek eltárolásra. | |||
A Teloc 2500 sorozat igen elterjedt a korszerű vasúti járművekben. Képes akár több 100.000 km futásteljesítményhez tartozó adat tárolására. Kiolvasása egy közönséges formázott USB stick-el gyorsan és könnyen lehetséges. | |||
TELOC 3000 | |||
| |||
A TELOC3000 a legújabb adatrögzítő generáció tagjaként számos új funkcióval rendelkezik. A sebesség, távolság, idő együttes rögzítésén kívül lehetőséget biztosít a megrendelő által meghatározott folyamatok rögzítésére, pl. motor áram, feszültség szintek, fővezeték nyomás, menetirány, kürt használat, stb. A TELOC 3000 alkalmazható nagy sebességű vasutakon, használható JRU-ként az ETCS-t és a nemzeti vonatbefolyásoló rendszert kombinálva. |
Önellenőrző kérdések | |||||||
Miben különbözik a Teloc 1500 és a Teloc 2500 ?
![]() | |||||||
Milyen eljárással spórol a tárhellyel a Teloc 2500?
![]() | |||||||
Milyen típusú sebesség kijelzőt képes vezérelni a Teloc 2500?
![]() | |||||||
Képes-e ETCS berendezés adatrögzítőjeként működni a Teloc 2500?
![]() | |||||||
Hogyan számítja ki a sebességet a Teloc 2500 berendezés Low speed módban?
![]() | |||||||
Hogyan számítja ki a sebességet a Teloc 2500 berendezés High speed módban?
![]() |