KURZUS: Adatrögzítési ismeretek
MODUL: I. modul
1. lecke: Az adatrögzítők története, definíciója
Az adatrögzítők története, az első fecskék | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vasúti technológia fejlődésével párhuzamosan fejlődtek az olyan ellenőrző szerkezetek, amelyek a nyílt vonalon, vagy a vonal bármely pontján a jármű sebességét maradandóan ellenőrzik. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az adatrögzítéshez szükséges egy jól működő sebességmérő berendezés, ezért ezek fejlődését is röviden áttekintjük. A sínen mozgó járművek alkalmazása kezdetén a kis sebesség és a csekély forgalom miatt semmiféle sebességmérést nem alkalmaztak, a mozdonyvezetők becslést végeztek. A pályasebességek növekedése és a hegyi pályák megépülése azonban már megkövetelt egy olyan szerkezetet, amely képes a sebesség kijelzésére. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Először az ún. centrifugál sebességmérőket kezdték használni (1880 körül). Ezt követték a hidraulikus elven működő berendezések, majd később fejlesztették ki az úgynevezett kényszermozgású sebességmérőket, melyek már nagyobb sebességű vasútüzemre is alkalmasabb voltak. Párhuzamosan folyt az elektromos elven működő készülékek fejlesztése is, azonban hosszú ideig a kényszermozgású mechanikus berendezések domináltak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Két fő csoportra oszthatók: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A nem regisztráló sebességmérők a sebességet csak mutatják. A régebbi típusú regisztráló sebességmérők szerkezete kényszermozgású. Ezeknél óramű segítségével meghatározott mérőidő alatt a mindenkori sebességgel arányosan emelkedő esősúlyból, illetve elforduló mérőkerékből álló mérőszerkezet és a mozdony tengelye között merev kapcsolat van. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A kényszerkapcsolatú, régebbi típusú sebességmérőknél a sebességmérés szabályos időközökben történő fordulatszámláláson alapszik. A sebességmérő hajtótengelye a jármű tengelyével arányosan forog. Vele kapcsolódik a mérődarab, azonban a kettő kapcsolatát a sebességmérő óra szerkezete szabályos időközökben megszakítja és a mérődarab a kiindulási helyzetébe kerül vissza. Így a mérődarab kitérése nem a megtett úttal, hanem a sebességgel lesz arányos. A mérődarab két kikapcsolása között eltelt idő egy teljes mérési periódus. Minden mérési periódusban a mérődarab bekapcsolt állapotban kitér, kikapcsolódik, visszajut kiindulási helyére, ott egy ideig nyugalomban marad, majd újból kapcsolódik. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A mutató és regisztráló rész a mérődarabbal együtt kitér, és kitérített helyzetében marad a következő mérési idő végéig. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A mérődarab a mérendő tengellyel meghatározott ideig van kapcsolatban, ezért változó sebességnél kitérése nem lesz teljesen arányos a mérési idő alatt elért ténylegesen mért sebességgel. Minél rövidebb a mérési idő, azaz a mérési periódus, annál jobban megközelíti a kitérés a mérés végén elért sebességgel arányos kitérést, amely a sebességmérő pontosságát és érzékenységét is meghatározza. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A mérődarab kitérésének módja szerint két főcsoport különböztethető meg: az egyiknél a mérődarab forgómozgást, a másiknál egyenes vonalú mozgást végez. A mérődarab alaphelyzetbe történő visszaállítását rúgó, vagy a nehézségi erő végezheti. A mutató kitérített helyzetben való rögzítése súrlódással, vagy kilincsművel történhet. A mutató visszaállítása sebességcsökkenéskor rugóerő, vagy a nehézségi erő hatására jöhet létre. A legjobban elterjedt leírt olyan működő sebességmérők a Haushälter, Rezsny és az MFU 48 típusok voltak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vasúti balesetek vizsgálata, vagy a közlekedésbiztonsági szempontból kritikus munkát végző kezelőszemélyzet munkájának ellenőrzése szempontjából is egyre fontosabb szerephez jutottak a regisztráló berendezések. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vasúton alkalmazott sebességmérő és adatrögzítő berendezések így az utóbbi időben hatalmas fejlődésen mentek keresztül. Amíg a XX. század elején alkalmazott eszközök mérési ideje 20 másodperc volt, és csak a sebesség mérésére szolgált, addig a mai adatrögzítők több száz analóg és digitális bemeneti csatornát rögzítenek, akár századmásodperces pontossággal. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az adatrögzítők célja, definíciója | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A 2005. évi CLXXXIV. törvény a légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról törvény definíciója: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"az úszólétesítményeken vagy vasúti járműveken lévő vagy az infrastruktúrához kapcsolódó minden olyan berendezés, amely kiolvasás után információt szolgáltathat a bekövetkezett közlekedési balesetről vagy egyéb közlekedési eseményről" | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A British Railway Board standardja is meghatároz egy definíciót, magyarra fordítva: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"az adatrögzítő berendezés célja, hogy összegyűjtse, feldolgozza és tömörítve tárolja az adatok, lehetővé téve azok később analízisét egy rendkívüli eseménynél." | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A különböző szabályozások definícióiból összefoglalható, hogy a legalapvetőbb követelmények egy vasúti adatrögzítő berendezéssel kapcsolatban: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fontos továbbá: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Napjainkban alkalmazott sebességmérő- és adatrögzítő berendezések | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A hazai típusengedéllyel rendelkező járműveken alkalmazott adatrögzítő berendezések elnevezését az 1. számú táblázat tartalmazza. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A napjainkban hazai pályán közlekedő járművek adatrögzítői
1. táblázat |
Önellenőrző kérdések | |||||||
A 2005. évi CLXXXIV. törvény szerint mi az adatrögzítők definíciója?
![]() | |||||||
Milyen elven működtek az első sebességmérők?
![]() | |||||||
Melyik a legelterjedtebb analóg adatrögzítő Magyarországon?
![]() | |||||||
Melyik a legelterjedtebb digitális adatrögzítő Magyarországon?
![]() | |||||||
Mit jelent, hogy kényszerkapcsolatú?
![]() | |||||||
Mi az adatrögzítés célja?
![]() |