KURZUS: Adatrögzítési ismeretek
MODUL: I. modul
2. lecke: Analóg adatrögzítők
Az első időkben a regisztráló sebességmérő szerkezetek általában kényszermozgásúak voltak. Kényszermozgásúnak azokat a sebességmérőket tekintjük, amelyeknél valamely alkalmas óramű segítségével, meghatározott mérőidő alatt a mindenkori sebességgel arányosan emelkedő esősúlyból illetve elforduló mérőkerékből álló mérőszerkezet és a mozdony tengelye között merev kapcsolat van. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A hazai vasúti hálózaton legelterjedtebb típusuk a Teloc sebességmérők, melyek először az A23 és A25 sorozatú dízelmozdonyokon jelentek meg. Típusjelzésük a következő volt: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A Teloc RT 835 és a Teloc RT 935 típusú regisztráló sebességmérők tulajdonképpen a mérőkerekes sebességmérő típusokhoz tartoznak, szerkezetük azonban lényegesen eltér azokétól. Működésük lényege, hogy egy meghatározott idő alatt bizonyos értékkel elmozdított mérődarab elmozdulását mutató mutatja, vagy regisztráló szerkezet szalagra rajzolja. A mérődarab a sebességgel arányos mértékben mozdul el. A mutató kitérése egy idő és egy mozgás összetevő kombinációja alapján jön létre. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az idő összetevőt egy óraszerkezet, az elmozdulás összetevőt pedig a jármű mozgása (megfelelő áttétel segítségével) szolgáltatja. Két összetevő kombinációját egy ún. "mérőszerkezet" valósítja meg és viszi át kombináció útján a meghatározott sebességet a mutatóra és a regisztráló szerkezetre. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Villamos meghajtású, új típusú Teloc sebességmérők | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mivel ezek a berendezések még napjainkban is igen elterjedtek a hazai járműveken így részletesebben tárgyaljuk a felépítését és működését. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Használatos típusok: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az elektromos hajtás három fő részből áll: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Működési elve a 4. ábrán követhető végig. A jármű tengelyére szerelt adóberendezés kommutátora a hozzávezetett egyenfeszültséget (24, 48, 60 V) háromfázisú váltakozófeszültséggé alakítja, melynek periódusszáma arányos az adó forgórészének fordulatszámával, azaz a jármű sebességével. Az adó forgómozgása a vevőmotorok felé szinkronban kerül továbbításra, amelyek sebességmérőkkel, vagy fordulatszámmérőkkel közvetlen kapcsolatban vannak. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az adó alapjában véve egy homlok kommutátorral ellátott forgórészből, villamos ellenállásokból és 5 db dupla keféből áll. A vevő egy golyóscsapágyazott tekercsből és csúszógyűrű nélküli forgórészből áll, amely egy háromfázisú állórészben forog. A berendezés villamos szempontból úgy van felépítve, hogy bármilyen villamos, vagy mechanikus zavar esetén előforduló szinkronizmustól való eltérés a sebesség 80%-os csökkenésen keresztül egyértelműen észrevehetővé válik. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Annak érdekében, hogy a különböző fordulatoknál és különösen a jármű, álló helyzetében az áramviszonyok lehetőleg egyenletesek legyenek, a tápláló vezetékbe egy áramszabályzó (vashidrogén ellenállás) van beépítve. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ez a lámpakivitelű ellenállás az ellenállását a terhelésétől függően változtatja és így a táplálóáramot egy meghatározott maximális megengedett értékre korlátozza. A vashidrogén lámpa hiánya a vevőmotor állandó mágnesének demagnetizálódását okozhatja kedvezőtlen körülmények esetén. A korszerűsített mozdonyokon elektronikus áramszabályozás helyettesíti a lámpát. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az adókészülék és a meghajtó rész összekapcsolásának úgy kell történni, hogy a vevőkészülék (mutató) végkitéréséhez (Vmax) az adó tengelyének fordulatszáma 800 vagy 1000 f/min legyen. E célból (hogy ez a fordulat elérhető legyen) a hajtótengely és az adó között a jármű futószerkezetétől függően egy fordulatszám növelő, vagy csökkentő áttételű kúpfogaskerékpár kerül beépítésre. A 2. táblázat szemlélteti vontatójármű sorozatonként az alkalmazható fogaskerék áttételeket. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az alkalmazandó fogaskerék áttételek
2. táblázat | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
*lassító és 1/1 áttételek | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A sebességmérő szalag mozgatása | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A járművek álló helyzetében a szalag mozgatás az óraszerkezet által meghajtott fogaskerékmű segítségével történik. A papír mozgási sebessége óránként 5 mm. Menetközben a papír mozgatás a sebességmérő meghajtó tengelyéről történik, mozgási sebessége km-enként 5 mm. A továbbító hengert tehát két egymástól független szerkezet hajtja meg, amelyek közül az egyik az időtől, a másik a megtett úttól függően dolgozik. A továbbító hengerre mindig az a meghajtó szerkezet hat, amely a továbbító hengert nagyobb fordulatszámmal forgatja. Az áttételi viszonyokat úgy választották meg, hogy a fordulatszám egyenlőtlensége a jármű 1 km/h sebességénél áll elő. Ilyenkor a két szerkezet egymással párhuzamosan dolgozik. Ha a jármű sebessége 1 km/h-nál kisebb, vagy nulla, úgy csak az időmechanizmus dolgozik, ha pedig a sebesség 1 km/h-nál nagyobb, úgy csak az út mechanizmus hat a továbbító hengerre. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A készülék kezelése | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az óraművet minden nap, a sebességmérő bal felső sarkában elhelyezett kulccsal, lehetőleg mindig ugyanabban az időpontban fel kell húzni. Meg kell vizsgálni, hogy az óra jól jár-e. Amennyiben az órát utána kell állítani, úgy ezt a felhúzás után kell elvégezni. Ha ezt az előírást nem tartják be és az órát lejárt állapotban igazítják, úgy előfordulhat, hogy a mutatók megállnak. Ilyen esetben az óraművet először fel kell húzni. Amennyiben a mutatókat több mint 8, vagy 10 órával kellene előretolni, úgy az órát beállítás után újra fel kell húzni. Az óra igazítása, illetve a mutatók helyes beállítása a készülék jobb felső sarkában elhelyezett kulccsal történik. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mind a felhúzó, mind a beállító kulcsot az óra felhúzása, illetve igazítása céljából előbb ki kell húzni és csak azután lehet az említett műveleteket elvégezni. Az óra felhúzása, vagy a mutatók beállítása után a kulcsokat eredeti helyzetükbe vissza kell nyomni. A helyes működés érdekében figyelni kell arra, hogy az óraműnél lévő kis ablakban az 1-12 órát a fehér, a 12-24 órát a kék tárcsa jelezze. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sebességmérő szalag behelyezése, kivétele | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Szalagcsere, vagy szalagdarab kivétele céljából a készüléket a tokból vízszintes helyzetbe ki kell billenteni, a készülék felső részén lévő csavar kicsavarása után. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A készülék fedelének kibillentése után a 5. ábrán feltüntetett rögzítőt hátrafelé toljuk, miáltal a tekercs tartójával szabaddá válik és így kivehető. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ha időszakos üzemi ellenőrzés céljából a szalagnak csupán egy darabját kell kivenni, a felgombolyító hengert a tekercsállvány végcsapjára helyezett kerék segítségével addig kell forgatni, amíg a kívánt szalaghossz a felgombolyító hengerre felcsavarodott. A felcsavarodott szalagdarabot most le kell vágni és a felgombolyító hengerrel együtt a készülékből ki kell emelni. Ezután a felgombolyító henger tárcsáját le kell hozni, miáltal a diagramszalag visszafelé forgatása útján meglazítható és így a felgombolyító hengerről lehozható. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A sebességmérő szalagok | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A regisztráló szalag hossza 20 m, szélessége 102 mm, valóságos nagyságban a 6. ábra mutatja a szalag egy részletét. A regisztráló szalag felső és alsó szélén a továbbító henger pontokat szúr, melyek között a távolság 2,5 mm. Két pont távolsága tehát menetközben l/2 km-nek, a jármű álló helyzetében l/2 órának felel meg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A beszúrt pontok felső sora alatt lévő sáv az órák regisztrálására szolgál, amelyeket a készülék 1-24-ig számokkal jelöl a szalagon. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az első vonalkázott sáv a percek regisztrálására szolgál. A sáv szélessége 20 mm, két szomszédos vonal közötti távolság 1 percnek felel meg. Az írótű a sáv szélességében váltakozva fel és lefelé mozog. Egy teljes felfelé, vagy lefelé haladás tartama 10 percnek felel meg. A jármű haladása közben a percvonal a jármű sebességétől függően változó módon van széthúzva. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Álló helyzetben, miután a szalag továbbításának sebessége csak 5 mm óránként, ez a görbe össze van húzva. Az idő pontos leolvasása céljából minden óraszám alatt a készülék egy pontot nyom a szalagra, amely a percvonal megfelelő csúcsával egybevág. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az idő diagram alatt található vonalkázott sáv a sebességgörbe regisztrálására szolgál. Az 50 mm széles sáv a mérési tartománynak megfelelően vonalkázott. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A sebesség regisztrálására szolgáló sáv alatt lévő további sávtartomány kiegészítő adatok regisztrálására szolgál pl.: éberségi és vonatbefolyásoló berendezés működése, jelzésismétlő jelzési képe, kürt használat. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A rögzített jelek értelmezése: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sebességmérők karbantartása, javítása | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vontatójármű csak jól működő sebességmérővel felszerelve tartható üzemben. Jól működőnek kell tekinteni azt a sebességmérő készüléket, mely a tényleges sebességet mutatja és regisztrál, valamint a mutatott /regisztrált/ és a tényleges sebesség közötti eltérés, mely a kerékátmérő változásból és a műszerhibából eredhet, nem nagyobb, mint 1,5% |
Önellenőrző kérdések | |||||||
Milyen elven működik a Teloc Rt sebességmérő és regisztráló berendezés?
![]() | |||||||
Miért van szükség vashidrogén lámpára?
![]() | |||||||
Mi biztosítja, hogy a jármű típusától függetlenül az adó (végkitéréshez tartozó) fordulatszáma 800 legyen?
![]() | |||||||
Hogyan lehet leolvasni, hogy mennyi ideig állt a jármű?
![]() | |||||||
Hogyan működik a fordulatszám adó?
![]() | |||||||
Mi mozgatja a sebességmérő szalagot?
![]() | |||||||
Mikor lehet jól működőnek tekinteni a Teloc RT típusú sebességmérőt?
![]() |