KURZUS: Adatrögzítési ismeretek

MODUL: I. modul

1. lecke: Az adatrögzítők története, definíciója

Az adatrögzítők története, az első fecskék

A vasúti technológia fejlődésével párhuzamosan fejlődtek az olyan ellenőrző szerkezetek, amelyek a nyílt vonalon, vagy a vonal bármely pontján a jármű sebességét maradandóan ellenőrzik.

Az adatrögzítéshez szükséges egy jól működő sebességmérő berendezés, ezért ezek fejlődését is röviden áttekintjük. A sínen mozgó járművek alkalmazása kezdetén a kis sebesség és a csekély forgalom miatt semmiféle sebességmérést nem alkalmaztak, a mozdonyvezetők becslést végeztek. A pályasebességek növekedése és a hegyi pályák megépülése azonban már megkövetelt egy olyan szerkezetet, amely képes a sebesség kijelzésére.

Először az ún. centrifugál sebességmérőket kezdték használni (1880 körül). Ezt követték a hidraulikus elven működő berendezések, majd később fejlesztették ki az úgynevezett kényszermozgású sebességmérőket, melyek már nagyobb sebességű vasútüzemre is alkalmasabb voltak. Párhuzamosan folyt az elektromos elven működő készülékek fejlesztése is, azonban hosszú ideig a kényszermozgású mechanikus berendezések domináltak.

Két fő csoportra oszthatók:

  • sebességmutató /nem regisztráló/
  • sebességmutató és regisztráló szerkezetek

A nem regisztráló sebességmérők a sebességet csak mutatják. A régebbi típusú regisztráló sebességmérők szerkezete kényszermozgású. Ezeknél óramű segítségével meghatározott mérőidő alatt a mindenkori sebességgel arányosan emelkedő esősúlyból, illetve elforduló mérőkerékből álló mérőszerkezet és a mozdony tengelye között merev kapcsolat van.

A kényszerkapcsolatú, régebbi típusú sebességmérőknél a sebességmérés szabályos időközökben történő fordulatszámláláson alapszik. A sebességmérő hajtótengelye a jármű tengelyével arányosan forog. Vele kapcsolódik a mérődarab, azonban a kettő kapcsolatát a sebességmérő óra szerkezete szabályos időközökben megszakítja és a mérődarab a kiindulási helyzetébe kerül vissza. Így a mérődarab kitérése nem a megtett úttal, hanem a sebességgel lesz arányos. A mérődarab két kikapcsolása között eltelt idő egy teljes mérési periódus. Minden mérési periódusban a mérődarab bekapcsolt állapotban kitér, kikapcsolódik, visszajut kiindulási helyére, ott egy ideig nyugalomban marad, majd újból kapcsolódik.

Rezsny sebességmérő
1. ábra

A mutató és regisztráló rész a mérődarabbal együtt kitér, és kitérített helyzetében marad a következő mérési idő végéig.

A mérődarab a mérendő tengellyel meghatározott ideig van kapcsolatban, ezért változó sebességnél kitérése nem lesz teljesen arányos a mérési idő alatt elért ténylegesen mért sebességgel. Minél rövidebb a mérési idő, azaz a mérési periódus, annál jobban megközelíti a kitérés a mérés végén elért sebességgel arányos kitérést, amely a sebességmérő pontosságát és érzékenységét is meghatározza.

A mérődarab kitérésének módja szerint két főcsoport különböztethető meg: az egyiknél a mérődarab forgómozgást, a másiknál egyenes vonalú mozgást végez. A mérődarab alaphelyzetbe történő visszaállítását rúgó, vagy a nehézségi erő végezheti. A mutató kitérített helyzetben való rögzítése súrlódással, vagy kilincsművel történhet. A mutató visszaállítása sebességcsökkenéskor rugóerő, vagy a nehézségi erő hatására jöhet létre. A legjobban elterjedt leírt olyan működő sebességmérők a Haushälter, Rezsny és az MFU 48 típusok voltak.

A vasúti balesetek vizsgálata, vagy a közlekedésbiztonsági szempontból kritikus munkát végző kezelőszemélyzet munkájának ellenőrzése szempontjából is egyre fontosabb szerephez jutottak a regisztráló berendezések.

A vasúton alkalmazott sebességmérő és adatrögzítő berendezések így az utóbbi időben hatalmas fejlődésen mentek keresztül. Amíg a XX. század elején alkalmazott eszközök mérési ideje 20 másodperc volt, és csak a sebesség mérésére szolgált, addig a mai adatrögzítők több száz analóg és digitális bemeneti csatornát rögzítenek, akár századmásodperces pontossággal.

Az adatrögzítők célja, definíciója

A 2005. évi CLXXXIV. törvény a légi-, a vasúti és a víziközlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról törvény definíciója:

"az úszólétesítményeken vagy vasúti járműveken lévő vagy az infrastruktúrához kapcsolódó minden olyan berendezés, amely kiolvasás után információt szolgáltathat a bekövetkezett közlekedési balesetről vagy egyéb közlekedési eseményről"

A British Railway Board standardja is meghatároz egy definíciót, magyarra fordítva:

"az adatrögzítő berendezés célja, hogy összegyűjtse, feldolgozza és tömörítve tárolja az adatok, lehetővé téve azok később analízisét egy rendkívüli eseménynél."

A különböző szabályozások definícióiból összefoglalható, hogy a legalapvetőbb követelmények egy vasúti adatrögzítő berendezéssel kapcsolatban:

  • összegyűjti és tárolja a különböző csatornán érkező releváns adatokat
  • kiolvasás, elemzés után adatokat szolgáltat a rögzített eseményekről

Fontos továbbá:

  • külső- és belső behatásoktól, sérülésektől viszonylag jól védett legyen
  • jól illeszthető legyen a járműhöz, illetve a helyhez kötött infrastruktúrához (mechanikus kapcsolat, interfészek)
  • Biztosított legyen a folyamatos működés, hiba estén az jelzésre kerüljön. A különböző vonatkozó szabályozásokban definiálva van, hogy milyen rendelkezésre állással kell működnie a berendezésnek.
  • megfelelő felbontású adatokat szolgáltasson a vizsgálathoz
Napjainkban alkalmazott sebességmérő- és adatrögzítő berendezések

A hazai típusengedéllyel rendelkező járműveken alkalmazott adatrögzítő berendezések elnevezését az 1. számú táblázat tartalmazza.

A napjainkban hazai pályán közlekedő járművek adatrögzítői
JárműÚj sorozatszám / egyéb sorozatszám / BecenévAdatrögzítő
TRAXX / 480Teloc 2500
BV mot / 9076434HTeloc 2200
Flirt / 5341415HTeloc 2500
Bmxtz / 8076Teloc 2200
Talent / 5342425HDeuta (a típusengedély szerint ADS3...)
BVh mot / 6805424HTeloc 2200
BmxtTeloc 2200
BDv mot / 6805414HTeloc Rt 12
Bmxt / 2105Teloc RT12
Taurus / 1116Messma / Mirel
Taurus / 470Deuta
M40 / 408Teloc Rt 9
M62 / 628Teloc Rt 12
M62 korsz630-300Teloc 1000
V63 / 630Teloc Rt 12
V63-100 / 630-1Deuta Ads3
V46 / 460Teloc Rt 9
Bz mot / 5429117HTeloc Rt 12
5429-4 (IP Bzmot)127HHasler memotel
6312H (iker-Bz)136HHasler memotel
5047A (szóló Jenbacher)247HTeloc 2200
5147A (iker Jenbacher)446HTeloc 2200
M41 / 418Teloc Rt 12
M41/418 korszM41-2000Teloc 1000
M41-vez / 8227Teloc Rt 9
M44-0 / 448Teloc Rt 12
Md / 6345Teloc Rt 9
Usgyi / 6341416HDeuta Dsk 10
Desiro / 6342426HDeuta Dsk 10
M43 / 438Teloc Rt 9
M47 / 478Teloc Rt 12
Vecron / 193Alstom Logiplus
V43 / 431Teloc Rt 9 /Mirel/ Teloc 2200
V43 / 432Teloc 1000
V43 / 433Metra Blansko
468H756SK, 753CZ, (754SK, 750SK)(Búvár)TELOC2200, Deuta KRW6, MIREL, TRAMEX
600H40Ro, 400Ro (ASEA)IVMS
601H470Ro, 477Ro (korszerűsített ASEA)IVMS
602H471 Ro, 478 Ro (Főnix)IVMS
609H60Ro (Sulzer)IVMS
240SK/CZ(Laminát)MIREL, TRAMEX
230CZ(Laminát, Vmax 110 km/h)TRAMEX, MIREL
242SK(Plehács)TRAMEX, MIREL
350SK(Gorilla)MIREL/TRAMEX
610H480Ro (Transmontana)MIREL
740SK/CZ(Kocúr)Szalagos, MIREL/TRAMEX
741SK/CZ(Kocúr)Szalagos, MIREL/TRAMEX
742SK/CZ(Kocúr)Szalagos, MIREL/TRAMEX
241SK(Koncar)MIREL
362SK(Pershing)MIREL
363-5SCZ(Pershing)TRAMEX
380CZ381SK (Skoda 109E)TRAMEX

1. táblázat

Önellenőrző kérdések
A 2005. évi CLXXXIV. törvény szerint mi az adatrögzítők definíciója?
az úszólétesítményeken vagy vasúti járműveken lévő vagy az infrastruktúrához kapcsolódó minden olyan berendezés, amely kiolvasás után információt szolgáltathat a bekövetkezett közlekedési balesetről vagy egyéb közlekedési eseményről;
az adatrögzítő berendezés célja, hogy összegyűjtse, feldolgozza és tömörítve tárolja az adatok, lehetővé téve azok később analízisét egy rendkívüli eseménynél.
a vasúti járműveken lévő vagy az infrastruktúrához kapcsolódó minden olyan berendezés, amely információt szolgáltathat a bekövetkezett közlekedési balesetről vagy egyéb közlekedési eseményről;
Milyen elven működtek az első sebességmérők?
Centrifugális, folyadékos, kényszermozgású
Szervomotoros
Szelszines
Melyik a legelterjedtebb analóg adatrögzítő Magyarországon?
Teloc RT9 és RT12
Deuta Dsk 10
Metra Blansko
Melyik a legelterjedtebb digitális adatrögzítő Magyarországon?
Teloc 1000 és Teloc 2500
Alstom Logiplus TRU
Teloc Rt 12
Mit jelent, hogy kényszerkapcsolatú?
A sebességmérő hajtótengelye a jármű tengelyével arányosan forog.
A berendezés kényszer kapcsolatban van a jármű motorjával.
Azt, hogy kötelező alkalmazni a vasúti járműveken.
Mi az adatrögzítés célja?
Hogy összegyűjtse, feldolgozza és tömörítve tárolja az adatok, lehetővé téve azok később analízisét egy rendkívüli eseménynél.
Célja, hogy lekövethető legyen a jármű útvonala
A felhasznált üzemanyag, és a járművezető munkaidejének elszámolása miatt van szükség rá.