KURZUS: Adatrögzítési ismeretek

MODUL: I. modul

2. lecke: Analóg adatrögzítők

Az első időkben a regisztráló sebességmérő szerkezetek általában kényszermozgásúak voltak. Kényszermozgásúnak azokat a sebességmérőket tekintjük, amelyeknél valamely alkalmas óramű segítségével, meghatározott mérőidő alatt a mindenkori sebességgel arányosan emelkedő esősúlyból illetve elforduló mérőkerékből álló mérőszerkezet és a mozdony tengelye között merev kapcsolat van.

A hazai vasúti hálózaton legelterjedtebb típusuk a Teloc sebességmérők, melyek először az A23 és A25 sorozatú dízelmozdonyokon jelentek meg. Típusjelzésük a következő volt:

TelocRT 835Nem regisztráló
TelocRT 935Regisztráló
Teloc1637Nem regisztráló
Teloc1537regisztráló

A Teloc RT 835 és a Teloc RT 935 típusú regisztráló sebességmérők tulajdonképpen a mérőkerekes sebességmérő típusokhoz tartoznak, szerkezetük azonban lényegesen eltér azokétól. Működésük lényege, hogy egy meghatározott idő alatt bizonyos értékkel elmozdított mérődarab elmozdulását mutató mutatja, vagy regisztráló szerkezet szalagra rajzolja. A mérődarab a sebességgel arányos mértékben mozdul el. A mutató kitérése egy idő és egy mozgás összetevő kombinációja alapján jön létre.

Az idő összetevőt egy óraszerkezet, az elmozdulás összetevőt pedig a jármű mozgása (megfelelő áttétel segítségével) szolgáltatja. Két összetevő kombinációját egy ún. "mérőszerkezet" valósítja meg és viszi át kombináció útján a meghatározott sebességet a mutatóra és a regisztráló szerkezetre.

Villamos meghajtású, új típusú Teloc sebességmérők

Mivel ezek a berendezések még napjainkban is igen elterjedtek a hazai járműveken így részletesebben tárgyaljuk a felépítését és működését.

Használatos típusok:

  • RT9, RT12: regisztráló,
  • A16, A28: nem regisztráló sebességmérők
RT 9 regisztráló sebességmérő
2. ábra

Az elektromos hajtás három fő részből áll:

1.Vevőmotor (a sebességmérő meghajtó csonkjára csavarozva)
2.Adókészülék (a kerékpártengely végre szerelve)
3.Összekötő kábel
A16 nem regisztráló sebességmérő
3. ábra

Működési elve a 4. ábrán követhető végig. A jármű tengelyére szerelt adóberendezés kommutátora a hozzávezetett egyenfeszültséget (24, 48, 60 V) háromfázisú váltakozófeszültséggé alakítja, melynek periódusszáma arányos az adó forgórészének fordulatszámával, azaz a jármű sebességével. Az adó forgómozgása a vevőmotorok felé szinkronban kerül továbbításra, amelyek sebességmérőkkel, vagy fordulatszámmérőkkel közvetlen kapcsolatban vannak.

Az adó alapjában véve egy homlok kommutátorral ellátott forgórészből, villamos ellenállásokból és 5 db dupla keféből áll. A vevő egy golyóscsapágyazott tekercsből és csúszógyűrű nélküli forgórészből áll, amely egy háromfázisú állórészben forog. A berendezés villamos szempontból úgy van felépítve, hogy bármilyen villamos, vagy mechanikus zavar esetén előforduló szinkronizmustól való eltérés a sebesség 80%-os csökkenésen keresztül egyértelműen észrevehetővé válik.

Annak érdekében, hogy a különböző fordulatoknál és különösen a jármű, álló helyzetében az áramviszonyok lehetőleg egyenletesek legyenek, a tápláló vezetékbe egy áramszabályzó (vashidrogén ellenállás) van beépítve.

Ez a lámpakivitelű ellenállás az ellenállását a terhelésétől függően változtatja és így a táplálóáramot egy meghatározott maximális megengedett értékre korlátozza. A vashidrogén lámpa hiánya a vevőmotor állandó mágnesének demagnetizálódását okozhatja kedvezőtlen körülmények esetén. A korszerűsített mozdonyokon elektronikus áramszabályozás helyettesíti a lámpát.

A Teloc sebességmérő elvi működése
4. ábra

Az adókészülék és a meghajtó rész összekapcsolásának úgy kell történni, hogy a vevőkészülék (mutató) végkitéréséhez (Vmax) az adó tengelyének fordulatszáma 800 vagy 1000 f/min legyen. E célból (hogy ez a fordulat elérhető legyen) a hajtótengely és az adó között a jármű futószerkezetétől függően egy fordulatszám növelő, vagy csökkentő áttételű kúpfogaskerékpár kerül beépítésre. A 2. táblázat szemlélteti vontatójármű sorozatonként az alkalmazható fogaskerék áttételeket.

Az alkalmazandó fogaskerék áttételek
SorozatAdóáttétel z1/z2Seb. Méro méréshatár km/h mmNévleges kerékátméro mmKözépkopott kerékátméro mm
M4339/2275920880
M4039/3112010401000
M43-4758/36901000960
M4433/2210010401000
V4639/3112010401000
Bdv30 /34*150920880
Bz mot27/27*120840800

2. táblázat

*lassító és 1/1 áttételek

A sebességmérő szalag mozgatása

A járművek álló helyzetében a szalag mozgatás az óraszerkezet által meghajtott fogaskerékmű segítségével történik. A papír mozgási sebessége óránként 5 mm. Menetközben a papír mozgatás a sebességmérő meghajtó tengelyéről történik, mozgási sebessége km-enként 5 mm. A továbbító hengert tehát két egymástól független szerkezet hajtja meg, amelyek közül az egyik az időtől, a másik a megtett úttól függően dolgozik. A továbbító hengerre mindig az a meghajtó szerkezet hat, amely a továbbító hengert nagyobb fordulatszámmal forgatja. Az áttételi viszonyokat úgy választották meg, hogy a fordulatszám egyenlőtlensége a jármű 1 km/h sebességénél áll elő. Ilyenkor a két szerkezet egymással párhuzamosan dolgozik. Ha a jármű sebessége 1 km/h-nál kisebb, vagy nulla, úgy csak az időmechanizmus dolgozik, ha pedig a sebesség 1 km/h-nál nagyobb, úgy csak az út mechanizmus hat a továbbító hengerre.

A készülék kezelése

Az óraművet minden nap, a sebességmérő bal felső sarkában elhelyezett kulccsal, lehetőleg mindig ugyanabban az időpontban fel kell húzni. Meg kell vizsgálni, hogy az óra jól jár-e. Amennyiben az órát utána kell állítani, úgy ezt a felhúzás után kell elvégezni. Ha ezt az előírást nem tartják be és az órát lejárt állapotban igazítják, úgy előfordulhat, hogy a mutatók megállnak. Ilyen esetben az óraművet először fel kell húzni. Amennyiben a mutatókat több mint 8, vagy 10 órával kellene előretolni, úgy az órát beállítás után újra fel kell húzni. Az óra igazítása, illetve a mutatók helyes beállítása a készülék jobb felső sarkában elhelyezett kulccsal történik.

Mind a felhúzó, mind a beállító kulcsot az óra felhúzása, illetve igazítása céljából előbb ki kell húzni és csak azután lehet az említett műveleteket elvégezni. Az óra felhúzása, vagy a mutatók beállítása után a kulcsokat eredeti helyzetükbe vissza kell nyomni. A helyes működés érdekében figyelni kell arra, hogy az óraműnél lévő kis ablakban az 1-12 órát a fehér, a 12-24 órát a kék tárcsa jelezze.

Sebességmérő szalag behelyezése, kivétele

Szalagcsere, vagy szalagdarab kivétele céljából a készüléket a tokból vízszintes helyzetbe ki kell billenteni, a készülék felső részén lévő csavar kicsavarása után.

A sebességmérő szalag továbbítására, rögzítésére szolgáló szerkezet
5. ábra

A készülék fedelének kibillentése után a 5. ábrán feltüntetett rögzítőt hátrafelé toljuk, miáltal a tekercs tartójával szabaddá válik és így kivehető.

Ha időszakos üzemi ellenőrzés céljából a szalagnak csupán egy darabját kell kivenni, a felgombolyító hengert a tekercsállvány végcsapjára helyezett kerék segítségével addig kell forgatni, amíg a kívánt szalaghossz a felgombolyító hengerre felcsavarodott. A felcsavarodott szalagdarabot most le kell vágni és a felgombolyító hengerrel együtt a készülékből ki kell emelni. Ezután a felgombolyító henger tárcsáját le kell hozni, miáltal a diagramszalag visszafelé forgatása útján meglazítható és így a felgombolyító hengerről lehozható.

A sebességmérő szalagok

A regisztráló szalag hossza 20 m, szélessége 102 mm, valóságos nagyságban a 6. ábra mutatja a szalag egy részletét. A regisztráló szalag felső és alsó szélén a továbbító henger pontokat szúr, melyek között a távolság 2,5 mm. Két pont távolsága tehát menetközben l/2 km-nek, a jármű álló helyzetében l/2 órának felel meg.

A beszúrt pontok felső sora alatt lévő sáv az órák regisztrálására szolgál, amelyeket a készülék 1-24-ig számokkal jelöl a szalagon.

Az első vonalkázott sáv a percek regisztrálására szolgál. A sáv szélessége 20 mm, két szomszédos vonal közötti távolság 1 percnek felel meg. Az írótű a sáv szélességében váltakozva fel és lefelé mozog. Egy teljes felfelé, vagy lefelé haladás tartama 10 percnek felel meg. A jármű haladása közben a percvonal a jármű sebességétől függően változó módon van széthúzva.

Álló helyzetben, miután a szalag továbbításának sebessége csak 5 mm óránként, ez a görbe össze van húzva. Az idő pontos leolvasása céljából minden óraszám alatt a készülék egy pontot nyom a szalagra, amely a percvonal megfelelő csúcsával egybevág.

Az idő diagram alatt található vonalkázott sáv a sebességgörbe regisztrálására szolgál. Az 50 mm széles sáv a mérési tartománynak megfelelően vonalkázott.

A sebesség regisztrálására szolgáló sáv alatt lévő további sávtartomány kiegészítő adatok regisztrálására szolgál pl.: éberségi és vonatbefolyásoló berendezés működése, jelzésismétlő jelzési képe, kürt használat.

A sebességmérő szalagon rögzített jelek
6. ábra

A rögzített jelek értelmezése:

A sebességmérő szalagon rögzített jelek értelmezése
7. ábra
Sebességmérők karbantartása, javítása

Vontatójármű csak jól működő sebességmérővel felszerelve tartható üzemben. Jól működőnek kell tekinteni azt a sebességmérő készüléket, mely a tényleges sebességet mutatja és regisztrál, valamint a mutatott /regisztrált/ és a tényleges sebesség közötti eltérés, mely a kerékátmérő változásból és a műszerhibából eredhet, nem nagyobb, mint ±1,5%

Önellenőrző kérdések
Milyen elven működik a Teloc Rt sebességmérő és regisztráló berendezés?
3 fázisú kommutátoros
szervomotoros
folyadékos
Miért van szükség vashidrogén lámpára?
Áramkorlátozást biztosít
Megvilágítja a számlapot
Jelzi a sebesség túllépését
Mi biztosítja, hogy a jármű típusától függetlenül az adó (végkitéréshez tartozó) fordulatszáma 800 1 min legyen?
A hajtótengely és az adó közötti fogaskerékpár áttétele
a vashidrogén lámpa
eleve így festik fel a számokat
Hogyan lehet leolvasni, hogy mennyi ideig állt a jármű?
Álló helyzetben 5 mm h a szalag sebessége. Az óraszám alatt egy pontot nyom a berendezés a szalagra, amely egybevág a percvonal csúcsával, így pontosan leolvasható.
Ha áll a jármű, a szalag sem halad, csak azt kell kideríteni, hogy mikor állt meg.
Rányomtatja a szalagra a berendezés.
Hogyan működik a fordulatszám adó?
A hozzávezetett egyenfeszültséget (24, 48, 60 V) háromfázisú váltakozófeszültséggé alakítja, melynek periódusszáma arányos az adó forgórészének fordulatszámával, azaz a jármű sebességével.
Rádiókapcsolatban áll a vevőkészülékkel.
Centrifugális elven működik.
Mi mozgatja a sebességmérő szalagot?
1 km/h sebességig az óramű mozgatja (5mm/h), ha pedig a sebesség 1 km/h-nál nagyobb, úgy csak az út mechanizmus hat a továbbító hengerre.
Az óramű mozgatja a szalagot.
Az út mechanizmus mozgatja a szalagot.
Mikor lehet jól működőnek tekinteni a Teloc RT típusú sebességmérőt?
Jól működőnek kell tekinteni azt a sebességmérő készüléket, mely a tényleges sebességet mutatja és regisztrál, valamint a mutatott /regisztrált/ és a tényleges sebesség közötti eltérés, mely a kerékátmérő változásból és a műszerhibából eredhet, nem nagyobb, mint ±1,5%
Ha a jármű mozgásakor a mutató kitérül.
Ha a vashidrogén lámpa világít