KURZUS: Balesetvizsgálat forgalmi szempontjai

MODUL: 1. modul

2. lecke: Háttérvizsgálat

A Szabályzatok vizsgálata

A helyszíni szemle tapasztalatai alapján kezdődhet meg a forgalmi folyamatok háttérvizsgálata. A vizsgálat során be kell szerezni valamennyi releváns szabályzatot Ne feledjük, hogy nem csak a forgalmi utasítások tartalmaznak előírásokat, hanem különböző helyi végrehajtási utasítások, helyi rendelkezések, illetve az utasításoknál magasabb rendű szabályzók, pl. jogszabályok is tartalmazhatnak előírásokat. A szabályzatok hierarchiáját az alábbi ábra szemlélteti:

A jogszabályok folyamatosan változhatnak, ezért célszerű ezeket online előkeresni. Ehhez megfelelő lehet a www.njt.hu honlapon a Nemzeti Jogszabálytár használata, ahol a hatályosnál korábbi állapotok is előkereshetők. Nem ritka a balesetvizsgálatok során, hogy mire értékelni kell egy eseményt, addigra a jogszabály már megváltozik, és egy korábbi állapotot kell megkeresni. Ugyanez igaz lehet az ágazati és helyi szabályokra is.

Az adott szabályokban meg kell vizsgálni, hogy tartalmaznak-e előírásokat a tervezett művelet lebonyolítására vonatkozóan, ezek a rendelkezések egyértelműek-e, betarthatóak-e, "szokás-e" betartani, továbbá alkalmasak-e a veszélyhelyzet kivédésére. Fontos, hogy a szabályoknak a fizika törvényeivel is összhangban kell lenniük! A szabályok követhetőségének, koherenciájának vizsgálatához célszerű folyamatábrát készíteni.

Vágányutak megközelítése - ez így nincs tiltva
1. ábra
A Technológia vizsgálata

A szabályzatok és a helyszínen tapasztaltak vizsgálata után következik ezek összehasonlítása, avagy az alkalmazott menetrend, technológia, avagy a "való élet" vizsgálata. Ennek során a két oldalt együtt vizsgáljuk: Mit engednek meg a szabályok, ugyanakkor mi az elvégzendő feladat? Összhangban áll-e a két oldal?

Egy konkrét példa: "A" (felső vonal) és "B" (alsó vonal) állomások között állomástávolságú követési rend van érvényben, a vonal kétvágányú. A két állomás között az áthaladási idő 7 perc, a visszajelentéshez szükséges idő 1 perc, így a vonatok szabályosan 8 percenként követhetik egymást. Ennek ellenére a menetrendben jól látható, hogy a szerkesztők "A" állomásról 6 percenként tervezték be a vonatokat. Tehát nem csak a visszajelentéshez szükséges 1 percet nem vették figyelembe, hanem a tényleges áthaladási időt sem. Tehát a menetrend betartása esetén balesetveszélyes szituáció áll elő.

Példa az üzemi hibákra
2. ábra

Az ilyen szerkesztési hibák nem feltétlenül lesznek közvetlen okai egy balesetnek, ugyanakkor a forgalomirányító személyzetet felesleges stresszhelyzetbe hozhatják. Egyrészt a hiba rejtett, azt fel kell fedezni, másrészt egy ilyen forgalmi tervezés akár órákon keresztül tartó forgalmi torlódáshoz vezethet, mely újabb hibák forrása lehet.