KURZUS: Termék- és árpolitika

MODUL: II. modul: Árpolitika

II. Modulzáró kérdések, feladatok

1. Válassza ki a következő állításokból, mi jellemző a kiskereskedelemi tevékenységekre?
A kiskereskedelmi üzletekben sokféle áru található, ezért árpolitikájukat az üzlet "pozíciója" határozza meg.
A kiskereskedő feladatait elsősorban az a tény határozza meg, hogy ő találkozik a végső vevővel, ezért tevékenysége centrumában a vevőnek kell állnia.
A kereskedelmi funkciók jellemzően kiskereskedelmi és termelői funkciókra bonthatjuk, amelyek között jelentős "harc" bontakozott ki az elmúlt század utolsó éveitől kezdődően.
A márkaboltokban vásárlók elsősorban az alacsony árú, de magas minőségű termékeket vásárolják.
2. Válassza ki, hogy a felsoroltak közül melyek a promóciós árképzésre vonatkozó állítások.
A kiskereskedelemben csak ritkán találkozhatunk promóciós árképzéssel is.
A vevők becsalogatása az üzletbe a promóciós árképzéshez tartozik.
A veszteségvezető árazás esetén fontos annak tisztázása, mely termék legyen "veszteséges". A legjobb, ha a kiválasztott termék ritkán vásárolt, magas árú, alacsony árrugalmasságú termék.
A veszteségvezető árazás esetén - tudatos vásárló esetében - nem okoz problémát, ha a boltba betérő csak az akciós terméket vásárolja, mert az üzlet forgalma így is növekedik.
3. Válassza ki a felsoroltak közül a helyes állításokat.
Termelői dominancia esetében a kereskedő, és nem a termelő látja el a marketing feladatokat.
A fogyasztási cikkekre rövidebb marketingcsatorna jellemző.
A működtetni kívánt csatornák száma tekintetében megfigyelhető, hogy a termelővállalatok többsége párhuzamosan több értékesítési csatornát is működtet.
4. Az értékesítési csatornára vonatkozó döntésekre igaz, hogy
A döntések csak csekély hatással vannak a vállalati árpolitikára.
Az értékesítési út résztvevői kölcsönösen függenek egymástól.
A termék jellemzői nem fontosak a csatornaválasztás szempontjából.
Nem meghatározóak a termék piaci sikere és a vevők árelfogadása szempontjából.
5. Melyik állításokkal ért egyet olvasmányai alapján?
A behatoló árstratégiára igaz, hogy a magas kezdeti ár nyújtotta fedezet lehetővé teszi a termék intenzív marketingtámogatását.
A semleges árstratégiára igaz, hogy a magas kezdeti ár nyújtotta fedezet lehetővé teszi a termék intenzív marketingtámogatását.
Az expanziós áraknál még alacsonyabb árakat rabló, vagy versenytársakat kivégző stratégiának nevezzük.
Ha a vállalat a behatoló árak stratégiáját alkalmazza, akkor a termék árát alacsonyan, a vevőérték alatt határozza meg.
6. A legtöbb szerző a piacokat a vevők által észlelt érték és az ár összefüggésében három részre osztja. E tekintetben igaz, hogy:
Az egyes minőségi kategóriák azonos árakat jelentenek.
A szintek közötti verseny szimmetrikus.
Az újonnan piacra lépők az alsó szegmensbe lépnek.
A szintek közötti árverseny élesebb, mint a csoportokon belüli.
7. Döntse el, hogy az alább felsorolt állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
Ha az érzékelt ár alacsonyabb, mint az érzékelt minőség, a vásárló becsapva érzi magát, és vásárlásait visszafogja.
A termékváltás költsége nem befolyásolja a vásárlók árérzékenységét.
A fogyasztói döntés kockázatát csökkenti bizonyos termékeknél a márkahűség, az üzletekkel szembeni lojalitás.
8. A referenciaárak tekintetében igaz, hogy
Külső referenciaárként funkcionál az ártudatosság.
Külső referenciaárként funkcionál az összehasonlító reklám.
Belső referenciaárként funkcionálnak az összehasonlításra közvetlenül rendelkezésre álló árak pl. versenytársak árai.
Az "előhívás" pontossága szempontjából nincs különbség a hosszabb, illetve rövidebb ideje tárolt információk között.
9. Az egységköltség és a kibocsátás kapcsolatát elemzi
A tapasztalati görbe
A fedezeti arány
A méretgazdaságosság
Egyik sem
10. Melyik állítás(ok) helyes(ek) az alábbiak közül?
A fedezeti pont megadja, hogy az értékesítés minden egyes egységéből hány egység fedezi a fix költségeket és a nyereséget.
Az állandó költségek lépcsőzetes jellegűek.
A termékek keresletét csak az árak változása befolyásolja.
A jövedelemrugalmatlan termékek általában alapszükségletet elégítenek ki.
11. Döntse el, hogy az alább felsorolt állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
Árak önmagukban is léteznek.
Az ár rugalmas, azaz egy mennyiségi tényező - bizonyos határok között -, ezért könnyen változtatható.
Az egyes áruk és szolgáltatások tulajdonságait, ezáltal áraikat is emocionálisan és racionálisan is értékelhetjük.
12. Válassza ki, hogy a felsoroltak közül melyek igazak az ár, illetve a globalizáció vonatkozásában?
Nemzetközi téren a termékek és szolgáltatások árában korábban meglévő árkülönbségek jelentősen nem csökkentek a kialakuló energia árrobbanás miatt.
A nagykereskedelmi vállalatok sok esetben ármeghatározók lettek.
A globalizáció és a piaci nyitás következtében merőben eltérő vállalatok lettek egymás versenytársai, ennek következtében egy adott termék ára mára széles határok között mozoghat.
Az árpolitikai mozgástér kiszélesedett.