1. Válassza ki, hogy a felsoroltak közül melyek a termékre vonatkozó állítások!
A legalapvetőbb szint a termékhagymában az elvárt termékek szintje.
Termék mindaz, ami a piacon felhasználás, vagy fogyasztás céljából felkínálható, s amely valamilyen szükségletet, vagy igényt elégít ki.
Amikor egy vállalat megtervezi piaci ajánlatát, két (alap- és elvárt termék) termékszinten kell a termékkel foglalkoznia.
A termék alaphasznossága az a hasznosság, vagy előny, amelyet a vevő megvesz, és amit a "fogyasztó" végső soron alaptermékké alakít.
2. Válassza ki, hogy a felsoroltak közül melyek a termékre vonatkozó állítások.
A termékeket csoportosíthatjuk tartósságuk és tárgyiasultságuk szerint is.
A termékek a kifejtett idő és energiaráfordítás alapján lehetnek tartós javak és szolgáltatások.
Az elvárt termék azokat a termékjellemzőket tartalmazza, amelyeket elvárunk egy adott terméktől.
A bevásárlási termékek esetében csekély a vásárláskor kifejtett idő és energia ráfordítás.
3. Válassza ki a felsoroltak közül a helyes állításokat!
A Porter-féle értéklánc kiegészítő tevékenységeihez tartozik a vállalati infrastruktúra.
A Porter-féle értéklánc kiegészítő tevékenységeihez tartozik a befelé irányuló logisztika.
A szolgáltatások egyik sajátossága a homogenitás.
Az észlelt érték nem más, mint a vevőnek a termék hasznosságáról alkotott benyomásainak összessége.
4. Melyek az új termékek tervezése estén felvetődő leggyakoribb kérdések?
Mi a saját termék relatív versenyelőnye a hasonló termékekkel szemben?
A menedzsment és munkakörök elméleti tartalmának kérdései.
A munkamegosztás és a kapacitáskihasználás összhangban van-e a termék piaci jellegével?
Kinek, milyen fogyasztói csoport(ok)nak kínáljuk a terméket?
5. Melyik állításokkal ért egyet olvasmányai alapján?
Az innováció során előállított új termékek potenciális vevői nem egyenlő ütemben mennek keresztül az elfogadási folyamat lépcsőin.
A folyamatközpontú vásárlás során: határozott céllal indulunk útnak, és ez a folyamat örömmel tölt el, de az igazi örömöt és elégedettséget a sikeres befejezés jelenti.
Az innováció csak a műszaki fejlesztést jelenti.
Az innovációval a vállalat alapvető célja, hogy versenyelőnyt szerezzen.
6. Döntse el, hogy az alább felsorolt állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
Új termékek kifejlesztését és piaci bevezetését kizárólag a fejlődésből fakadó technológiai nyomás táplálja.
A világújdonságok esetében a fogyasztónak is szoknia, tanulnia kell a termék használatát.
Azok a vállalkozások, amelyek nem törődnek termékük fejlesztésével, megújításával nagy kockázatot vállalnak.
Új termékek fejlesztése, megalkotása napjainkban a globalizálódó piacokon nem fontos, hiszen a "me-too" termékekkel is jelentős bevételt lehet elérni.
A kellően motivált ember jobban ellátja feladatát.
7. Válassza ki, mi jellemző a termékfejlesztés folyamatra!
A fejlesztési folyamat előrehaladtával csökken az idő és tőkekockázat, amit a vállalat visel.
A termék ergonómiai sajátosságai nem fontosak az Unióhoz legutóbb csatlakozók számára.
Egy új termék kifejlesztését megnehezíti a vállalatok tőkehiánya, a magas fejlesztési költség, a töredezett piac, de a társadalmi kormányzati megszorítások is.
Fontos az is, hogy az ötlet elsősorban (csak) a termék hasznosságára vonatkozó információkat tartalmazza.
8. A márkázásra jellemző, hogy
nem segíti elő a vásárlásösztönzést.
a termék azonosításában csak a bevásárlási termékek esetében járul hozzá.
hozzájárul a termék azonosításához és megkülönböztetéséhez.
a tiszta vezetéstudomány elveit összegzi.
9. Melyik állítás helyes az alábbiak közül?
Az észlelési térkép a fogyasztói preferenciák ábrázolására nem alkalmas.
Horizontális diverzifikáció: a termékvonalak számát úgy bővíti, hogy új termékvonallal kapcsolódik a régihez.
A piackiaknázás során a vállalat új termékeinek forgalmát akarja növelni a már meglévő piacain.
A termékéletciklus fejlődési szakaszában a megmaradt nyersanyagok és kapacitások kihasználására törekszik a vállalat.
10. Mi jellemző a termékéletgörbére?
Tartalma megegyezik a tudományos menedzsment irányzattal, csak hol így, hol úgy nevezik.
Az életgörbe a termékfejlesztés folyamatának kiterjesztését jelenti a termék egész piaci életútjára.
A fejlődés szakaszában tipikus hiba még az átveendő készletek mennyiségének és a várható forgási sebességnek a téves meghatározása, ami hiányhoz, vagy korai akciózáshoz vezethet.
A fejlődés szakaszában csökken a forgalom növekedésének az üteme, megjelennek az első eladási nehézségek és a túlzott kapacitás.
11. Döntse el, hogy az alább felsorolt állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A minőség szubjektív fogalom.
Az egyes áruk és szolgáltatások tulajdonságait emocionálisan és racionálisan is értékelhetjük.
A minőség fogalmak egyértelműen azt mutatják, hogy a minőség a gyártóra és nem a végső felhasználóra, fogyasztóra fókuszált fogalom.
Ha a piacon kevés jó minőségű termék van, akkor az veszíthet szerepéből.
12. Jellemzői alapján adjon egyértelmű választ arra, hogy mit foglal magában a termékminőség?
A felhasználóra orientált minőség, a fogyasztó által észlelt szubjektív minőséget jelenti.
Termékorientált minőség: a szubjektív terméktulajdonságok összessége, mint pl. a méret, szín stb.
A szubjektív (fogyasztói) minőség az ún. észlelt minőség, amely a fogyasztó észlelési folyamatai során alakul ki.
A termékkoncepcióhoz hasonlóan a minőségkoncepció sem ment fejlődésen keresztül, mert a minőségi alapkategóriák konstansnak tekinthetők.
13. Az alábbiak közül mely állítás igaz a szolgáltatásokra?
A szolgáltatások szerepe a nemzetgazdaságban növekvő arányt képvisel, és egyre nagyobb mértékben vesz részt a GDP előállításában is.
A kereslet-kínálat egyensúlyban tartására nincs szükség a szolgáltató szektorban, mert a szolgáltatások nem raktározhatók.
A szolgáltatások előállítása és igénybevétele jellemzően egyszerre történik. A szolgáltatások ezen tulajdonsága a heterogenitás.
Professzionális szolgáltatások esetében a vevők számára nem fontos a szolgáltató személye.