KURZUS: Termék- és árpolitika

MODUL: Bevezetés

Bevezetés

A "Termék és árpolitika ismeretek" kurzus célja a hallgató bevezetése a vállalkozások, vállalatok árképzésének, az árak és a termelés, az árak és a termékek alapvető összefüggéseinek megismerésébe. A "Termék és árpolitika ismeretek" című elektronikus jegyzet tananyaga alapvetően Rekettye Gábor "Az ár a marketingben" (2004), illetve "Értékteremtés a marketingben" (1997) című tankönyveihez kapcsolódik. Mivel a tankönyvek ismeretanyagai a legtöbb esetben a mai napig helytállóak, az egyes modulok, illetve leckék elején csak a legfontosabb, a tananyag szempontjából elengedhetetlen ismeretek kerülnek összefoglalásra, illetve azok, amelyeket a fenti hivatkozások nem, vagy "elavult" formában tartalmazzák (azaz időközben a tudomány túlhaladta őket). Ettől csupán a termékpolitikai modulban szereplő, a termékek minőségével kapcsolatos lecke tér el, ahol egy viszonylag részletesebb elméleti összefoglaló található. Az árpolitikai modul leckéi viszonylag nagyobb terjedelműek, elsősorban azért, mert a tananyag terjedelme nagy és a fő célkitűzés az volt, hogy a hallgató a lecke átolvasásával elegendő információhoz jusson.

A tantárgy oktatása alapvetően két fő részre osztható. Az első modul a marketing eszközrendszer nagy négyesének - a 4 P (Product, Price, Promotion, Place) rövidítés tartalma a termék, az ár, az értékesítési rendszer, és az elosztási csatornák - első tagjával, a termékkel, illetve a termékpolitikával foglalkozik. Ennek keretében megismertetjük a hallgatókkal a sikeres vállalati működés vezetési és menedzsment ismérveit is. Vizsgálatra kerül a termékpolitika helye és szerepe a vállalati marketingben, a termékhagyma, a termékek osztályozása, a termékek marketing szemléletű értelmezése, valamint a termék, mint elfogadott érték a vevő számára. Ugyancsak tárgyalásra kerül a termékmenedzsment és a vállalati kínálat kapcsolata, az új termékek tervezése, kifejlesztése és piaci bevezetése. A termék- és a marketingkoncepció kifejlesztése. A piaci bevezetés, a kutatás-fejlesztés, valamint a marketing együttműködése. Nem kevésbé fontos területei e modulnak a termékek minőségének értelmezésével, és a márkázással, a márkázási stratégiákkal foglalkozó leckék.

A második modul hat leckéjében a marketingmix "második P-je ", az ár kerül a figyelem középpontjába. A "kötelezően előírt" közgazdasági alapfogalmak tárgyalása magában foglalja az árfogalom meghatározását, valamint a globalizációs nyomás hatását az árpolitikára. Az ezt követő foglalkozások adják e modul gerincét, ahol bemutatásra kerülnek többek között a különböző árstratégiák, az ár- és a minőségi színvonal összefüggései, az árdifferenciálás módszerei. A tárgy oktatása során foglalkozunk azzal, hogy a termékek, szolgáltatások ára miképp változik az értékesítési csatornában, illetve a kereskedelemben, az árakkal a termékéletciklus különböző szakaszaiban, a termékcsaládok árazásával és természetesen az ártárgyalás céljával és folyamatával is. Fontos felhívni arra a figyelmet, hogy amikor a jegyzet egy termék árát, árképzését stb. említi, minden esetben hozzá értendő a szolgáltatás ára, árképzése stb. is!

A tananyag igen terjedelmes, ezért javasolható, hogy először olvassa el a tankönyv megfelelő fejezetét, és jegyzetelje ki az új fogalmakat, gondolatköröket. Jegyzeteit nézze át, majd végezze el az adott leckéhez előírt tevékenységeket. A felsorolt követelmények alapján ellenőrizze, hogy sikerült-e feldolgoznia a lecke anyagát. Szükség esetén nézze át újra az anyagot a tankönyvben, illetve a jegyzetben, majd oldja meg a lecke végén szereplő önellenőrző feladatokat.

Amikor Ön úgy érzi, hogy az adott modul valamennyi leckéjének anyagát sikerült elsajátítania, oldja meg a modulzáró feladatokat. Az egyes feladatokra adható pontszámok alapján a rendszer értékeli teljesítményét. Ennek alapján Ön eldöntheti, hogy ismételnie kell-e valamelyik lecke tartalmát, vagy továbbléphet a következő modulra.

Ha kérdései merülnek fel a tanulás során, akkor mindenképpen jelezze azokat a tutornak, a Coedu levelező-rendszerén keresztül.

Reméljük, hogy a tantárgy elektronikus jegyzete jól szolgálja majd a tananyag hatékony elsajátítását, és a szerzett ismeretek maradandóságát.

Eredményes tanulást kívánok!