KURZUS: Emberi tényezők a balesetekben

MODUL: II. modul

Ellenőrző kérdések a második modulhoz

1. Jelölje az igaz állításokat!
A munkaterhelés mértéke csak egy adott időpontban értelmezhető.
A fizikai túlterhelés a mentális terhelést is növeli.
A munkaterhelés nem mérhető laboratóriumi körülmények között.
A nagyon alacsony munkaterhelés nem okozhat problémát, csak a túl magas.
A mentális túlterhelés megelőzésének legolcsóbb eszköze a megfelelő tervezés és tesztelés.
2. Írja be a hiányzó szavakat!

A mentális túlterhelés felismerésének egyik egyszerű eszköze az .

Túl nagy mentális terhelés esetén az emberek válnak, és csökken.

Munkaterhelésnek nevezzük azt az , amelyet a munkafeladat elvégzése igényel az egyéntől.

A időszakában felismert problémák kijavítása kb. századrésznyi költséget jelentenek ahhoz képest, mint amikor egy üzembe helyezett rendszeren kell változtatást végezni.

3. Állítsa párba a visszajelzések fajtáit és meghatározásaikat!

1: Megerősítő; 2: Informális; 3: Javító

A vevő fél kiegészítést kér, kijavítja vagy vitatja a küldő üzenetét.
A vevő egyértelműen megerősíti az üzenet megértését.
A vevő fél nem értékelő választ ad, hanem tényszerű kijelentést a tényszerű kijelentésre.

4. Az alábbi kommunikációs akadályok közül melyik belső (b) és melyik külső (k) akadály?

megszakadás
kultúra
térben és időben való elkülönülés
nagyothallás
elfogultság
zaj
nyelvi különbségek

5. Jelölje meg, hogy az alábbi tényezők közül melyek nem támogatják az aktív figyelmet!
kérdések feltevése
"érdeklődő" testtartás
vitatkozás
támogatás hangoztatása
a másik mondatának befejezése
elmerengés, figyelmetlenség
6. Állítsa sorba a műszakváltás 4H modelljének elemeit!

1.
2.
3.
4.


7. Állítsa sorrendbe a csoport életciklusának elemeit!

1.
2.
3.
4.
5.


8. Egy-egy fogalmat tüntettünk fel a csoport életciklusának különböző elemihez kapcsolódóan. Válassza ki, hogy melyik fogalom melyik szakaszhoz kapcsolódik!

1: Normalizálódás; 2: Formálódás; 3: Teljesítés; 4: Viharok; 5: Berekesztés

Konstruktív viták
Támogató légkör
Negatív megjegyzések
Visszaellenőrzés
Érdeklődés

9. Milyen kompetenciákkal járul hozzá az egyén a csoport teljesítményéhez? Egészítse ki!

-alapú
-alapú
-alapú

10. A munkahelyi kereszt-tréningek típusait állítsa párba a hozzájuk tartozó meghatározással!

1: Pozíció-tisztázás
2: Pozíció-modellezés
3: Pozíció-rotáció

A: mindenkivel elbeszélgetnek és megfigyelik munkavégzés közben
B: csinálja a másik dolgozó helyett a tevékenységet
C: mindenki tudja, hogy mit csinál a másik

11. Melyik memória érzékeny a megszakításokra?
prospektív (tervező) memória
hosszú távú memória
epizód memória
12. Egészítse ki a mondatot!

A helyzeti tudatosság a környezet elemeiről és alkotott kép, az elemek , és a közeli jövőben fennálló állapotukra vonatkozó .

13. Állítsa helyes sorrendbe a helyzeti tudatosság kialakulásának lépéseit!

1.
2.
3.


14. Állítsa párba az érzékelés hibáit meghatározásukkal!

1 megzavarás
2 passzivitás
3 önelégült magatartás
4 csőlátás
5 vizuális illúziók

nem hajlandó erőfeszítést tenni az adat megszerzéséért, mert úgy véli, hogy jobban/pontosabban tudja; vagy úgysem jelent új információt az adat

egy adott szituáció egyetlen elemével való foglalkozás

erőfeszítést tesz az adat megszerzéséért, el is ér az adathoz, azonban valamilyen megfigyelési hibát követ el

erőfeszítéseket tesz az adat megszerzéséért, azonban ennek folyamatában valami vagy valaki megzavarja, nem szerzi be az adatot vagy elfelejti, hogy be kell szereznie

nem hajlandó erőfeszítést tenni az adat megszerzéséért, mert fel sem merül, hogy cselekednie kellene

15. A felsorolt intézkedési lehetőségeket sorolja be aszerint, hogy melyik lehetőség melyik helyzeti tudatosság érdekében tett lépéshez tartozik!

1: a helyzeti tudatosság felépítése
2: a helyzeti tudatosság fenntartása
3: a helyzeti tudatosság hiányának felismerése
4: helyzeti tudatosság helyreállítása

Várt ellenőrzési pontok nem egyeznek
Prioritások kialakítása
Felkészülés a rendellenességekre
Gyenge kommunikáció
Munkaterhelés kezelése
Figyelem megosztása
Visszalépés a legutóbbi biztonságos szituációhoz
A megértés ellenőrzése
Kommunikáció
Előre gondolkodás

16. A fáradtság jelei melyik csoportba tartoznak? A csoport számát írja be!

1: Gondolkodási (kognitív) jelek:
2: Motoros képességek
3: csoport: Kommunikációs jelek
4: csoport: Közösségi kapcsolatok

gyengébb időérzék
türelmetlenség
alacsonyabb szintű mozgás koordináció
szegényesebbé váló beszéd
merev gondolkodás beállása
a váratlan helyzetekre való reagálás romlása
zárkózottá válás
a helyes kifejezések, szavak keresése
romlik az új információk beépítése egy adott helyzetbe
apróbb feladatok átugrása, kihagyása

17. Melyik állítás igaz és melyik hamis?
A fáradtságot csak az alvás mennyisége befolyásolja.
A fáradtságot az egyén oldaláról befolyásolja a munkabeosztás.
A napközbeni alvás minősége gyengébb, mint az éjszakai alvásé.
A fáradtság elleni védekezés a vezetők feladata.
A pihenő idő nem egyenlő az alvási idővel.