KURZUS: Emberi tényezők a balesetekben

MODUL: III. modul

9. lecke: Ergonómia

"Az ergonómia az emberi adottságoknak maximálisan megfelelő munkafeltételek kialakítására vonatkozó komplex tudománycsoport.

...

Ergonómiai problémáknak azokat tekintjük, amelyek a következő két feltételt kielégítik:

  • a probléma valamely műszaki (technológiai) feladat megoldása során merült fel;
  • a probléma megoldása során figyelembe kell venni az ember pszichológiai, fiziológiai adottságait, képességeit, illetve igényeit" (Klein S.: Munkapszichológia, 2003)

A balesetek vizsgálata során rendszeresen találkozhatunk a fenti két feltételt kielégítő problémákkal: rossz megvilágítás, szellőzés hiánya, rossz kilátás a térre stb. Sok esetben az ember-gép kapcsolatban merülnek fel problémák például a biztosítóberendezés kezelésekor, vagy járművezetéskor. Az ember-gép kapcsolódási felületének, interfészének a gépesítés és az automatizáltság növekedésével együtt egyre nagyobb jelentősége van. Az ember-gép interfész kapcsolat vizsgálatát, mint egy ellenőrző listaként, segíti a használható interfészek alábbi tíz tulajdonsága, amelyeket Nielsen-heurisztikáknak nevezünk:

1."A rendszer állapotának láthatósága: a rendszernek folyamatosan információt kell adnia arról, hogy mi történik a rendszeren belül, megfelelő módon és ésszerű időn belül.
2.A rendszer és a való világ közötti egyezőség: a felhasználó által ismert és beszélt nyelv alkalmazása a rendszer-centrikus nyelvezet helyett. Követni kell a való élet konvencióit; természetes, valóságnak megfelelően és logikus rendben kell az információkat átadni.
3.Felhasználói kontroll és szabadság: a felhasználók sok esetben hibás funkciót választanak ki, ilyenkor biztosítani kell egy "vészkijáratot", hogy a nem kívánt állapotból kilépjenek. A rendszernek támogatnia kell a "visszavonás"-funkciót.
4.Következetesség és szabványosság: a felhasználóknak nem szabad azon gondolkodniuk, hogy különböző szavak, szituációk vagy tevékenységek ugyanazt a dolgot jelentik-e.
5.Hiba megelőzés: első lépésben a rendszernek figyelmeztetnie kell a felhasználót, ha hibás lépést kíván megtenni. Vagy szólítsa fel a hibatényezők megszüntetésére, vagy kérjen megerősítést mielőtt továbblép.
6.Felismerés felidézés helyett: a rendszer ne terhelje túl az egyén memóriáját. A szükséges információkat egyik lépésből a másikba a rendszer automatikusan vigye át, vagy jelenítse meg azokat a dolgokat, amelyekre emlékezni kell.
7.Rugalmasság és hatékony használat: a rendszernek biztosítania kell, hogy a gyakorlott felhasználók felgyorsíthassák a rendszerrel való kommunikációjukat, és egyéni beállításokat alkalmazhasson valamennyi felhasználó.
8.Esztétikus és minimalista dizájn: A párbeszéd és információs ablakoknak nem szabad irreleváns információkat tartalmazniuk. Minden egyes lényegtelen információ megjelenítése a lényeges információk elveszését okozhatja.
9.Segíti a felhasználókat a hibák felismerésében, azonosításában és helyrehozásában: a hibaüzenetek hétköznapi nyelven jelennek meg, pontosan meghatározzák a hibát, és konstruktív módon javaslatot tesznek a megoldásra.
10.Segítség és dokumentáció: a legjobb, ha a rendszert dokumentáció nélkül lehet használni, szükséges lehet dokumentációra és segítség-funkcióra. Ezekben könnyű keresni, feladat-központú a kialakításuk, konkrét lépések megtételét javasolják és nem túl nagyméretűek." (Sharp, 2002)

Akkor, amikor a balesetvizsgáló megítélése szerint ergonómiai problémával kerül szembe, minden esetben kérjen segítséget szakembertől.