KURZUS: Fizikatörténet
MODUL: Újkori fizika
Modulzáró feladatok
Cél: A modulzáró célja, hogy a fizika és kapcsolódó területek újkori fejlődéséről tanultakat rendszerezze, segítse megjegyzésüket és a leckéken átívelő összefüggések felfedezését, valamint a vizsgára való készülés első lépcsőfoka legyen. Nem cél az, hogy most teljesen megtanulja a tananyag minden részletét, ezért nem baj, ha még nem emlékszik mindenre, és a modulzáró írása közben néha fellapozza a saját jegyzeteket vagy a leckevégi tartalmi összefoglalókat. A modulzárón pontosan olyan feladatokat kap, mint amilyenek vizsgán is előfordulnak, csak kevesebbet (arányosan kevesebb időre). Az is cél, hogy folytassa a vizsgasegédlet kitöltését, ami a vizsgán az egyetlen megengedett segédanyag lesz. | |||||||||
Időszükséglet: | |||||||||
| |||||||||
Tevékenység: | |||||||||
|
Feladatok | ||
V1. Isaac Newton nem a ma elterjedt "A testre ható erő egyenlő a tömeg és a gyorsulás szorzatával" () alakban írta fel a dinamika alaptörvényét. Adja meg szövegesen és formulával is a Newton-féle alakot! | ||
V2. Hogy szól a fény terjedésére vonatkozó Fermat-elv? | ||
V3. Ki fedezte fel, hogy változó mágneses tér elektromos teret kelt? Hogyan nevezzük ezt a jelenséget és miért nagy a gyakorlati jelentősége? | ||
V4. Ki vetette fel először a testek mozgásirányú rövidülésének gondolatát? | ||
N1. Ismertesse vázlatosan a fénysebesség-mérés történetének 3 fontos állomását: írjon az első sikeres mérésről, az első sikeres, nem csillagászati mérésről és a Michelson-Morley-féle interferométeres kísérletről! Mindegyik esetben ismertesse a kísérletek célját, eredményét és alapötletét, esetenként kb. 3-4 mondatban. | ||
N2. Ismertesse, mit fedezett fel Newton a testek tehetetlenségének és súlyának kapcsolatáról! Mivel indokolta ezt a kapcsolatot ő? Ki és mikor fedezte fel e kapcsolat pontos okát és mi ez az ok? |