KURZUS: Fizikatörténet
MODUL: Fizika a középkorban
Modulzáró feladatok
Cél: A modulzáró célja, hogy a fizika és kapcsolódó területek középkori fejlődéséről tanultakat rendszerezze, segítse megjegyzésüket és a leckéken átívelő összefüggések felfedezését, valamint a vizsgára való készülés első lépcsőfoka legyen. Nem cél az, hogy most teljesen megtanulja a tananyag minden részletét, ezért nem baj, ha még nem emlékszik mindenre, és a modulzáró írása közben néha fellapozza a saját jegyzeteket vagy a leckevégi tartalmi összefoglalókat. A modulzárón pontosan olyan feladatokat kap, mint amilyenek vizsgán is előfordulnak, csak kevesebbet (arányosan kevesebb időre). Az is cél, hogy folytassa a vizsgasegédlet kitöltését, ami a vizsgán az egyetlen megengedett segédanyag lesz. | |||||||||
Időszükséglet: | |||||||||
| |||||||||
Tevékenység: | |||||||||
|
Feladatok | ||
V1. Írjon le két szempontot, melyek szerint a középkori egyetemek nagyobb hatással voltak a tudomány fejlődésére, mint az ókori filozófiai iskolák. | ||
V2. Mi volt az a módszer, mely segítségével a mozgások időbeli lefutása geometriailag kezelhetővé vált? Kb. mikor és hol jelent meg ez? | ||
V3. Hogyan járult hozzá Tycho de Brahe a Kepler-törvények felfedezéséhez? | ||
V4. Ki volt az a tudós aki először ismerte fel és írta le azt, hogy a magukra hagyott testek megtartják egyenes vonalú egyenletes mozgásukat vagy nyugalmi helyzetüket? | ||
N1. Vázolja fel röviden a mai tízes alapú helyiértékes számjelölés történetét! (Legalább 4 fontos állomást, és mindegyikhez 1-2 mondatot és közelítő időpontot írjon!) | ||
N2. Mit fedezett fel Galilei a szabadon eső és az elhajított testek mozgásával kapcsolatban? Milyen korábbi munkákra támaszkodott és milyen saját eredményei születtek a témában? (8-10 mondatos ismertető.) |