KURZUS: Fizikatörténet
MODUL: Az ókor természettudománya
Modulzáró feladatok
Cél: A modulzáró célja, hogy az ókor természettudományáról tanultakat rendszerezze, segítse megjegyzésüket és a leckéken átívelő összefüggések felfedezését, valamint a vizsgára való készülés első lépcsőfoka legyen. Nem cél az, hogy most teljesen megtanulja a tananyag minden részletét, ezért nem baj, ha még nem emlékszik mindenre, és a modulzáró írása közben néha fellapozza a saját jegyzeteket vagy a leckevégi tartalmi összefoglalókat. A modulzárón pontosan olyan feladatokat kap, mint amilyenek vizsgán is előfordulnak, csak kevesebbet (arányosan kevesebb időre). Az is cél, hogy elkezdje kitölteni a vizsgasegédletet, ami a vizsgán az egyetlen megengedett segédanyag lesz. | |||||||||
Időszükséglet: | |||||||||
| |||||||||
Tevékenység: | |||||||||
|
Feladatok | ||
V1. Mit derítettek ki a pitagóreusok a racionális számok és a húros hangszerek viszonyáról? | ||
V2. Ki volt az a görög matematikus, aki az addigi geometriai ismereteket teljes axiomatikus rendszerbe szervezte és leírta? Mi könyvének rövidített címe? | ||
V3. Mit állított az arisztotelészi mechanika azokról a testekről, melyeket felgyorsítottunk, de azután minden erőhatástól szabaddá váltak? Mi a valóság? | ||
V4. Mit tudtak az ókori görögök a Föld alakjáról és méretéről? | ||
N1. Akhilleusz utoléri a lassú teknősbékát, ha az némi előnnyel indult. Írja le a lényegét annak, milyen látszólagos ellentmondást vélt felfedezni e tényben Zénon. Hogyan oldaná fel ezt az ellentmondást mai szavakkal? (Összesen 8-10 mondat.) | ||
N2. Hogyan határozta meg a számoszi Arisztarkhosz a Nap-Föld távolságot? Miért következtetett az eredményből arra, hogy a Nap lehet a központi égitest és nem a Föld? (Érdemes rajzot készíteni és 6-8 mondatban elmagyarázni a módszert és következményeit.) |