KURZUS: Fizikatörténet

MODUL: Újkori fizika

Modulzáró feladatok

Cél: A modulzáró célja, hogy a fizika és kapcsolódó területek újkori fejlődéséről tanultakat rendszerezze, segítse megjegyzésüket és a leckéken átívelő összefüggések felfedezését, valamint a vizsgára való készülés első lépcsőfoka legyen. Nem cél az, hogy most teljesen megtanulja a tananyag minden részletét, ezért nem baj, ha még nem emlékszik mindenre, és a modulzáró írása közben néha fellapozza a saját jegyzeteket vagy a leckevégi tartalmi összefoglalókat. A modulzárón pontosan olyan feladatokat kap, mint amilyenek vizsgán is előfordulnak, csak kevesebbet (arányosan kevesebb időre). Az is cél, hogy folytassa a vizsgasegédlet kitöltését, ami a vizsgán az egyetlen megengedett segédanyag lesz.

Időszükséglet:

  • tananyag gyors átismétlése: 2-3 óra
  • modulzáró feladatok kidolgozása: 60 perc
  • önellenőrzés: 20 perc

Tevékenység:

1.Átismétlés: Vegye elő az első modul leckéinek segédanyagait. Leckéről leckére olvassa el a "Követelmények"-et és döntse el, kis segítséggel megtudna-e most ezeknek felelni. Amelyik témánál nagy hiányosságra bukkan, ott lapozza fel először is az előadás prezentációt, ha az nem segít, akkor a leckevégi tartalmi összefoglalót. Érdemes a vizsgasegédlet kitöltését ceruzával megkezdeni: a kevés felhasználható területre be lehet írni a lényegesnek tartott kulcsszavakat, emlékeztetőket.
2.Feladatok kidolgozása: A lentebbi feladatokat tekintse úgy, mintha vizsgán kapta volna meg. A "V" jelű "villám" feladatokra rövid, tömör választ adjon, az "N", azaz "normál" feladatokra egy bőbeszédűbb, a téma összefüggéseire is utaló szöveget írjon. A kidolgozásra 60 perce van. A vizsgán ugyanilyen feladatokat fog kapni, csak ott többet, de arányosan több ideje is lesz rá. A kidolgozás közben hacsak lehet, csak a vizsgasegédletet használja, de ha szükségét érzi, most még fellapozhatja a többi segédanyagot is.
3.Önellenőrzés: A megadott mintamegoldások alapján ellenőrizze saját válaszait. Fontos, hogy a mintamegoldások nem az egyetlen helyes választ jelentik, különösen a "normál" kérdéseknél többféleképp is megfogható ugyanaz a téma. Az önellenőrzés ezért csak a mintaként adott válasz megértésével lehetséges. Azokat a kulcsszavakat és gondolatokat, melyeknek a helyes, teljes pontértékű megoldásban valamilyen formában benn kell lenniük, dőlt betűvel kiemeljük. A "V" feladatokra maximum 5, az "N" jelűekre maximum 10 pont adható, így közelítőleg le is tudja pontozni magát. (Részpontokat lehet adni.)
4.Tanulságok levonása: Akkor lehet elégedett az önellenőrzés eredményével, ha a vizsgasegédleten kívül alig használt más segédanyagot és legalább 20 pontot tudott adni magának. Bár a 20 pont csak egy erős elégséges szintnek felel meg (50%), de a felkészülés ezen fázisában ez azt jelenti, hogy érdemes továbbhaladnia a tanulással. Ha túl sokat kellett fellapoznia a tananyagot vagy 20-nál sokkal kevesebb pontot ért el, akkor érdemes a nehezebbnek bizonyult témák leckéit elővenni és alaposabban átismételni, akár a videó egyes részeinek újra játszásával is.
Feladatok
V1. Isaac Newton nem a ma elterjedt "A testre ható erő egyenlő a tömeg és a gyorsulás szorzatával" ( F ¯ =m a ¯ ) alakban írta fel a dinamika alaptörvényét. Adja meg szövegesen és formulával is a Newton-féle alakot!
V2. Hogy szól a fény terjedésére vonatkozó Fermat-elv?
V3. Ki fedezte fel, hogy változó mágneses tér elektromos teret kelt? Hogyan nevezzük ezt a jelenséget és miért nagy a gyakorlati jelentősége?
V4. Ki vetette fel először a testek mozgásirányú rövidülésének gondolatát?
N1. Ismertesse vázlatosan a fénysebesség-mérés történetének 3 fontos állomását: írjon az első sikeres mérésről, az első sikeres, nem csillagászati mérésről és a Michelson-Morley-féle interferométeres kísérletről! Mindegyik esetben ismertesse a kísérletek célját, eredményét és alapötletét, esetenként kb. 3-4 mondatban.
N2. Ismertesse, mit fedezett fel Newton a testek tehetetlenségének és súlyának kapcsolatáról! Mivel indokolta ezt a kapcsolatot ő? Ki és mikor fedezte fel e kapcsolat pontos okát és mi ez az ok?