KURZUS: Fizikatörténet

MODUL: Fizika a középkorban

Modulzáró feladatok

Cél: A modulzáró célja, hogy a fizika és kapcsolódó területek középkori fejlődéséről tanultakat rendszerezze, segítse megjegyzésüket és a leckéken átívelő összefüggések felfedezését, valamint a vizsgára való készülés első lépcsőfoka legyen. Nem cél az, hogy most teljesen megtanulja a tananyag minden részletét, ezért nem baj, ha még nem emlékszik mindenre, és a modulzáró írása közben néha fellapozza a saját jegyzeteket vagy a leckevégi tartalmi összefoglalókat. A modulzárón pontosan olyan feladatokat kap, mint amilyenek vizsgán is előfordulnak, csak kevesebbet (arányosan kevesebb időre). Az is cél, hogy folytassa a vizsgasegédlet kitöltését, ami a vizsgán az egyetlen megengedett segédanyag lesz.

Időszükséglet:

  • tananyag gyors átismétlése:1-2 óra
  • modulzáró feladatok kidolgozása: 60 perc
  • önellenőrzés: 20 perc

Tevékenység:

1.Átismétlés: Vegye elő az első modul leckéinek segédanyagait. Leckéről leckére olvassa el a "Követelmények"-et és döntse el, kis segítséggel megtudna-e most ezeknek felelni. Amelyik témánál nagy hiányosságra bukkan, ott lapozza fel először is az előadás prezentációt, ha az nem segít, akkor a leckevégi tartalmi összefoglalót. Érdemes a vizsgasegédlet kitöltését ceruzával megkezdeni: a kevés felhasználható területre be lehet írni a lényegesnek tartott kulcsszavakat, emlékeztetőket.
2.Feladatok kidolgozása: A lentebbi feladatokat tekintse úgy, mintha vizsgán kapta volna meg. A "V" jelű "villám" feladatokra rövid, tömör választ adjon, az "N", azaz "normál" feladatokra egy bőbeszédűbb, a téma összefüggéseire is utaló szöveget írjon. A kidolgozásra 60 perce van. A vizsgán ugyanilyen feladatokat fog kapni, csak ott többet, de arányosan több ideje is lesz rá. A kidolgozás közben hacsak lehet, csak a vizsgasegédletet használja, de ha szükségét érzi, most még fellapozhatja a többi segédanyagot is.
3.Önellenőrzés: A megadott mintamegoldások alapján ellenőrizze saját válaszait. Fontos, hogy a mintamegoldások nem az egyetlen helyes választ jelentik, különösen a "normál" kérdéseknél többféleképp is megfogható ugyanaz a téma. Az önellenőrzés ezért csak a mintaként adott válasz megértésével lehetséges. Azokat a kulcsszavakat és gondolatokat, melyeknek a helyes, teljes pontértékű megoldásban valamilyen formában benn kell lenniük, dőlt betűvel kiemeljük. A "V" feladatokra maximum 5, az "N" jelűekre maximum 10 pont adható, így közelítőleg le is tudja pontozni magát. (Részpontokat lehet adni.)
4.Tanulságok levonása: Akkor lehet elégedett az önellenőrzés eredményével, ha a vizsgasegédleten kívül alig használt más segédanyagot és legalább 20 pontot tudott adni magának. Bár a 20 pont csak egy erős elégséges szintnek felel meg (50%), de a felkészülés ezen fázisában ez azt jelenti, hogy érdemes továbbhaladnia a tanulással. Ha túl sokat kellett fellapoznia a tananyagot vagy 20-nál sokkal kevesebb pontot ért el, akkor érdemes a nehezebbnek bizonyult témák leckéit elővenni és alaposabban átismételni, akár a videó egyes részeinek újra játszásával is.
Feladatok
V1. Írjon le két szempontot, melyek szerint a középkori egyetemek nagyobb hatással voltak a tudomány fejlődésére, mint az ókori filozófiai iskolák.
V2. Mi volt az a módszer, mely segítségével a mozgások időbeli lefutása geometriailag kezelhetővé vált? Kb. mikor és hol jelent meg ez?
V3. Hogyan járult hozzá Tycho de Brahe a Kepler-törvények felfedezéséhez?
V4. Ki volt az a tudós aki először ismerte fel és írta le azt, hogy a magukra hagyott testek megtartják egyenes vonalú egyenletes mozgásukat vagy nyugalmi helyzetüket?
N1. Vázolja fel röviden a mai tízes alapú helyiértékes számjelölés történetét! (Legalább 4 fontos állomást, és mindegyikhez 1-2 mondatot és közelítő időpontot írjon!)
N2. Mit fedezett fel Galilei a szabadon eső és az elhajított testek mozgásával kapcsolatban? Milyen korábbi munkákra támaszkodott és milyen saját eredményei születtek a témában? (8-10 mondatos ismertető.)