KURZUS: Veszélyes áruk csomagolása
MODUL: A logisztikában részvevő veszélyes áruk szabályozási mechanizmusai
1.1. lecke: Veszélyes áruk szállításának szabályozási mechanizmusai
A logisztikában résztvevő áruféleségek egyre nagyobb hányadát képezik azon termékek, anyagok, melyek valamely tulajdonságuk alapján veszélyesnek szükséges tekinteni. Mivel az áruszállítás, raktározás, anyagmozgatás során ezen anyagok akár belső tulajdonságaik, akár külső hatások következtében nagyobb kockázatot képviselnek, így logisztikai folyamatok egyes részei mindenképpen szabályozottak kell hogy legyenek. Ennek érdekében közlekedési ágazatonként különböző szabályozási mechanizmusok kerültek kialakításra, amelyek mindegyikének célja, hogy a szállítás során fellépő extra kockázati tényezőket csökkentsék, minimalizálják. A modul keretein belül megismerhetővé válnak az egyes szabályozások. | |||
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató ismerje meg a veszélyes áruk szállításának szabályozási hátterét. Legyen tisztában az egyes közlekedési ágazatok szabályozásával. | |||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | |||
| |||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 30 percre lesz szüksége. | |||
Kulcsfogalmak | |||
| |||
Tananyag | |||
Jegyezze meg, mit értünk veszélyes áru alatt! | |||
Napjainkban az áruszállítás egyre nagyobb százalékában jelenik meg azon anyagok köre, amelyek valamely tulajdonságuk alapján veszélyes árunak, anyagnak minősülnek. Mivel ezen anyagok és tárgyak a szállítás szempontjából megnövekedett kockázatot jelentenek, így ezek szabályozása elengedhetetlen minden egyes közlekedési ágazat esetén. | |||
Ezek alapján az egyes szabályzatok az alábbiak szerint definiálták a veszélyes áru fogalmát: Olyan anyagok és tárgyak, amelyek szállítását a vonatkozó szabályzatok tiltják, vagy csak feltételekkel engedik meg; | |||
Ennek eredményeként az elmúlt 50 évben, mind globális, mind közlekedési ágazatonként fejlődtek, bővültek, átalakultak a szabályozási mechanizmusok. | |||
Az alábbiakban ismertetjük azokat a rövidítéséket, amelyek jelentésének ismerete elengedhetetlen a veszélyes áruk szállításával kapcsolatban. | |||
Jegyezze meg az egyes rövidítések magyar jelentését! | |||
GHS (Globally Harmonised System of Classification and Labelling of Chemicals) egy az ENSZ Gazdasági és Szociális Tanácsa (UNECOSOC) által elfogadott nemzetközi egyezmény. Célja az ember és környezete védelme. A vegyi anyagok osztályozására, veszélyességére, csomagolására vonatkozóan határoz meg irányelveket, melyeket nemzetközileg elismernek és alkalmaznak. Megkönnyíti a nemzetközi kereskedelmet, egységesíti a veszélyes áruk kezelésére vonatkozó jogszabályokat. | |||
IAEA: Nemzetközi Atomenergia Ügynökség | |||
UN: Egyesült Nemzetek | |||
ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) nem más, mint a veszélyes áruk közúti szállítását szabályozó nemzetközi szerződés. 1957. szeptember 30.-án írták alá a nemzetközi megállapodást az alapító nemzetek képviselői Genfben (Magyarország 1979-ben ratifikálta). | |||
RID: a Veszélyes Áruk Nemzetközi Vasúti Fuvarozásáról szóló Szabályzat (RID), amely a Nemzet közi Vasúti Fuvarozási Egyezmény (COTIF) C Függeléke | |||
ADN: A Veszélyes Áruk Nemzetközi Belvízi Szállításáról szóló Európai Megállapodás; | |||
ICAO TI: Műszaki Utasítások (Technical Instructions): a Nemzetközi Polgári Repülésről szóló Chicagói Egyezmény 18. Függeléke, a Veszélyes Áruk Légi Szállításának Biztonságát Szolgáló Műszaki Utasítások, amelyet a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) ad ki. Magyarországon kihirdetve: 1997. | |||
IATA DGR Nemzetközi Légi Fuvarozási Egyesület Veszélyes Áru Szabályzata (International Air Transport Association Dangerous Goods Regulations; | |||
IMDG Kódex: az "Életbiztonság a tengeren" tárgyú nemzetközi egyezmény (SOLAS egyezmény), 1974, A rész, VII. fejezetének végrehajtására szolgáló Veszélyes Áruk Nemzetközi Tengerészeti Kódexe, amelyet a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO), (London), ad ki. Magyarországon kihirdette a 2001. évi XI. Törvény. | |||
Az alábbi ábrán foglaltuk össze az egyes globális, illetve közlekedési ágazatonként különböző előírások összefüggéseit. | |||
| |||
Az alábbi országok írták alá/ ratifikálták/ hagyták jóvá az ADR egyezményt, amely a leghosszabb múltra vezethető vissza a veszélyes áru szállítás területén. | |||
Jegyezze meg, mikor lett Magyarország ADR-tagország! | |||
| |||
Mivel minden közlekedési ágazat rendelkezik speciális előírásokkal, és tulajdonságokkal, ezért ezen eltéréseket a továbbiakban nem ismertetjük. | |||
A tananyag célja, az hogy a hallgató a leckék segítségével egy általános képet kapjon a szabályozási mechanizmusok csomagolással összefüggő felépítéséről, amely minden közlekedési ágazat esetén néhány eltéréstől eltekintve, de közel azonos. |
Önellenőrző kérdések | |||||||||
1. Egészítse ki az alábbi mondatot a megfelelő szavakkal! Veszélyes árunak minősülnek az olyan anyagok és tárgyak, amelyek a vonatkozó szabályzatok , vagy csak engedik meg; ![]() | |||||||||
2. Mi az ADN?
![]() | |||||||||
3. Mi az IMDG?
![]() | |||||||||
4. Mi az ICAO TI?
![]() | |||||||||
5. Mi a veszélyes áruk közúti szállítását szabályozó nemzetközi szerződés rövidítése?
![]() | |||||||||
6. Mi a Veszélyes Áruk Nemzetközi Vasúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás rövidítése?
![]() | |||||||||
7. Mi a Veszélyes Áruk Nemzetközi Belvízi Szállításáról szóló Európai Megállapodás rövidítése?
![]() | |||||||||
8. Magyarország mikor lett ADR tagország?
![]() |