KURZUS: Gyártási folyamatok szimulációja
MODUL: A gyártás szimuláció alapjai
1.4. lecke: Plant Simulation kezdőképernyő
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató részletesen megismerje a Plant Simulation szoftver felhasználói kezelőfelületét. | |||||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes | |||||
| |||||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 30 percre lesz szüksége. | |||||
Kulcsfogalmak | |||||
| |||||
1. Kezdőképernyő | |||||
Olvassa el a leírást, majd a szoftverben keresse meg és próbálja ki a kezdőképernyő funkcióit. | |||||
A szoftver telepítése után ismerkedjünk meg a kezdőképernyővel és tegyük meg az első lépéseket (kattintásokat). | |||||
| |||||
A szoftver kezdőképernyőjén (1.ábra) három csoportra bontva különböző grafikus menüket találunk: | |||||
| |||||
| |||||
Az "Újdonságok" segítségével a súgóba jutunk ahol az előző verziókhoz képest történt fejlesztéseket láthatjuk. Itt a tartalomban és a tárgymutatóban is kereshetünk információkat, a modellezés során ez a menü az F1 nyomógomb segítségével érhető el. | |||||
| |||||
A "Példa modellek" megnyitásával a tematikusan válogatott példamodellekhez férhetünk hozzá, amelyek segítségével betekintés nyerhető az egyes építőelemek különböző funkcióinak használatába. Az egyes példamodellekhez leírás is található. | |||||
| |||||
Olvassa el és készítsen egy új modellt a leírásnak megfelelően. | |||||
| |||||
Kezdőlap/Modellek/Új modell létrehozása grafikus menü segítségével tudunk új modell készíteni, vagy használhatjuk a Fájl/Új menüt is. Mindkét esetben egy új párbeszédablakkal fogunk találkozni (2. ábra). | |||||
| |||||
Az osztálykönyvtár kezelése felugró menüben a használni kívánt objektumokat kell kijelölni. Az alapértelmezésben felkínált objektumok elégségesek. A modellezés során ez a menü bármikor előhívható és módosítható (lásd. Fő eszköztár, menüszalag, osztálykönyvtár kezelése 4. ábra). | |||||
2. Felhasználói felület | |||||
Olvassa el és jegyezze meg milyen fő részei vannak a kezdőképernyőnek. | |||||
A Plant Simulation programablaka menüket, eszköztárakat és kommunikációs ablakokat tartalmaz (3.ábra): | |||||
| |||||
| |||||
Fő eszköztár, menüszalag (4. ábra) kezdőlapja tartalmazza a szimuláció irányításához, használatához szükséges grafikus elemeket. Ezek alkalmazásáról a következő leckékben lesz szó. | |||||
| |||||
A megjeleníthető ablakok láthatóságát a fő eszköztárban az /Ablak menüszalagon tudjuk változtatni, a grafikus menük be-ki kapcsolásával (5. ábra). | |||||
A szoftverben keresse meg a megjeleníthető ablakok láthatóságának be-ki kapcsolását és próbálja ki őket. | |||||
| |||||
| |||||
Új modellfájl készítése esetén az osztálykönyvtárban végrehajtott módosításokat, hierarchikus mappaszerkezetet, kereteket, új objektumokat egy fájlban tudjuk lementeni. Mentés történhet a szoftver fejlécén található szabványos mentés ikon segítségével vagy a Fájl/Mentés; Fájl/Mentésmásként menüpont kiválasztásával. A modell első mentésekor a fájl *.spp kiterjesztéssel kerül létrehozásra. Minden további mentéskor (az előző mentés felülírásakor) a szoftver létrehoz egy biztonsági mentést *.bak kiterjesztéssel, amely az utolsó előtti mentést tartalmazza. Szükség esetén ezek a *.bak fájlok a Plant Simulation-ben közvetlenül megnyithatók. | |||||
Keret | |||||
A szimulációs modellek keretben vagy más néven munkatérben készíthetőek el az anyagáramlási objektumok összekapcsolásával. Az osztálykönyvtár hierarchiáján belül tetszőleges számú új keret készíthető (6. ábra) osztálykönyvtár xy mappa/jobb egérgomb. | |||||
| |||||
Olvassa el és jegyezze, meg milyen szabályok vonatkoznak az objektumok elnevezésére. | |||||
Az új keret hozzáadásának módszerével az osztálykönyvtárban új mappát is létre tudunk hozni, ezáltal saját mappastruktúra kialakítására is lehetőség van. A mappákat, a kereteket és a lecke további részében ismertetett objektumokat is át lehet nevezni az egyszerűbb azonosítás érdekében. Az átnevezést az objektum/mappa/keret kijelölése után az F2 billentyű lenyomásával vagy jobb egérgomb/átnevezés-el végezhetjük el. | |||||
Az objektumok elnevezéseinek vannak bizonyos szabályai, amelyeket az objektumorientált programozott környezet miatt be kell tartani, helytelen elnevezés során hibaüzenetet küld a rendszer. A szabályok a következők: | |||||
| |||||
Olvassa el és jegyezze meg az eszköztárban található objektumok lapfülek szerinti csoportosítását. | |||||
A keretben történő modellezéshez az egyes építő elemeket, objektumokat a Eszköztár-ból húzd és ejtsd módszerrel (drag and drop) tudjuk a keretbe helyezni. Az objektumok az eszköztárban funkciójuk alapján lapfülekre vannak csoportosítva: | |||||
| |||||
| |||||
| |||||
| |||||
| |||||
| |||||
| |||||
| |||||
| |||||
A mozgó objektumoknak három típusa lehetséges: Elem, Konténer, Szállítóeszköz, ezek felhasználásával a fizikai valóságnak megfelelően a modellezni kívánt rendszerek leképezhetőek. | |||||
| |||||
| |||||
| |||||
Mértékegység | |||||
A kép alapján állítsa be a modelljében a mértékegységeket. | |||||
A modellezés során lehetőség van az alkalmazott adattípusokhoz a megfelelő mértékegység beállítására (13. ábra). Fájl/Beállítások/Mértékegységek fül | |||||
| |||||
Kiegészítések | |||||
Az Osztálykönyvtár bővíthető további Plant Simulation alkalmazásokkal, ezek általában opcionális modulok amelyekhez külön licenc szükséges. Kezdőlap/Osztálykönyvtár kezelése | |||||
|
Önellenőrző kérdések | ||
1. Sorolja fel a kezdőképernyő fő részeit! ![]() | ||
2. Sorolja fel, milyen szabályok vonatkoznak az objektumok elnevezésére! ![]() | ||
3. Sorolja fel, hogy az eszköztárban található objektumok milyen lapfülek szerinti vannak csoportosítva! ![]() |