KURZUS: Gyártási folyamatok szimulációja

MODUL: Modell építés Plant Simulation segítségével

2.3. lecke: Anyagáramlási objektumok I.

Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerje az alapvető anyagáramlási objektumokat és azok tulajdonságait, alkalmazási és beállítási lehetőségeit.

Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • definiálni a Bemenet objektum funkcióit,
  • saját szavaival jellemezni a Bemenet objektum MU létrehozásának lehetséges megoldásait,
  • ismertetni a Darabszám alapján történő létrehozás tulajdonságait,
  • definiálni a Szállítási táblázat alkalmazásának célját,
  • saját szavaival jellemezni a Kimenet objektum funkcióját,
  • ismertetni a Művelet objektum definícióját, és alkalmazási lehetőségeit,
  • definiálni a Párhuzamos Művelet objektum alkalmazásának célját.

Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 50 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak

  • Bemenet objektum,
  • Szállítási táblázat,
  • Kimenet objektum,
  • Művelet objektum,
  • Párhuzamos Művelet objektum
1. Bemenet

Olvassa el és jegyezze meg, hogy milyen funkciója van a Bemenetnek.

A Bemenet állítja elő a mozgó objektumokat (MU) a megfelelő beállítások után. A Bemenet egyszerre különböző mozgó objektumokat is létre tud hozni, egymás után vagy kevert sorrendben is. A feltételek és az időpontok parametrizálásához különféle beállítási lehetőségek állnak rendelkezésre. A Bemenet alapesetben az Összekötővel kapcsolt következő objektumra továbbítja a létrehozott elemeket.

Bemenet attribútumok fül
1. ábra

Az Attribútumok fülön a Működési mód szabályozza azt a tevékenységet, hogy mi történik az objektumról kilépni nem tudó mozgó objektummal. A blokkolt jelelölő négyzet kijelölt állapotában (alapértelmezett - 1. ábra) az elkészült MU addig tárolva lesz, amíg nem tud kilépni, ezért további új MU nem lesz létrehozva. Nem blokkolt állapotban az MU-k feltorlódhatnak.

Szintén az Attribútum fülön található Készítés ideje legördülő menü segítségével a mozgó objektumok generálásának különböző lehetőségeit tudjuk beállítani. A legördülő menüben az egyes lehetőségek választása után a kezelőfelület is megváltozik.

1.1. Intervallum alapján

A készítés ideje Intervallum alapján legördülő menü választása esetén lehetőségünk van mozgó objektumok létrehozását időrendben befolyásolni (2. ábra).

Intervallum alapján
2. ábra

Intervallum: Az MU-k létrehozása közti intervallum megadási lehetősége. Alapértelmezetten konstans érték, a legördülő menü segítségével különböző matematikai eloszlások stb. is választható.

Kezdet: Az MU-k létrehozásának kezdő időpontja a szimulációs idő elteltének függvényében (eseményvezérlő). Ha van megadva kezdő időpont és intervallum érték is, akkor a kezdő időpont után az intervallumnak megfelelően jönnek létre a mozgó objektumok, intervallum hiányában folyamatosan. A konstans értéken kívül a legördülő menü segítségével itt is megadható egyéb beállítás is.

Leállítás: Az MU-k létrehozásának záró időpontja, ez nem a szimulációs futás végét jelenti, csak és kizárólag a létrehozandó MU-kra vonatkozik. Az alapértelmezett 0 érték azt jelenti, hogy nincs véges leállítási időpont. Ebben az esetben, ha az egyéb módon nem állítjuk be, akkor az MU-k létrehozása a szimulációs futás végéig/leállításáig tart.

Olvassa el és értelmezze az MU kiválasztás lehetséges megadási módjait, jegyezze meg az egyes típusok funkcióját.

Az MU kiválasztás legördülő menü segítségével a létrehozandó MU-k típusának és mennyiségének részletesebb beállítását tehetjük meg.

  • Konstans: Alapértelmezett beállítás, egy általunk kiválasztott típusú MU-t hoz létre. Az osztálykönyvtárban elérhető eredeti és általunk készített mozgó objektumok közül szabadon választhatjuk ki a létrehozandó típust az elérési útjának megadásával. Az elérési út megadását az osztálykönyvtárnak megfelelő struktúrában az alsó MU cellába begépelve vagy a "három pontos" nyomógomb (3. ábra) segítségével az MU kiválasztásával tehetjük meg.
Konstans mozgó objektum kiválasztása
3. ábra
  • Sorrend: Ezen lehetőség kiválasztásakor a kezelőfelület alsó része megváltozik (4. ábra), a beállítások elvégzéséhez egy táblázat hozzáadására lesz szükség.
Sorrend típusú kiválasztása a kezelőfelületen
4. ábra

Első lépésben az Eszköztár/Információ áram/ Táblázat objektumot a Kerethez hozzá kell adni, a korábbi fejezetekben ismertetett módszerekkel (5. ábra).

Táblázat behúzása a keretbe
5. ábra

Ezt követően a Bemenetben a Táblázat résznél hivatkozni kell a Kerethez hozzáadott Táblázatra, ezt a korábban megismert "három pontos" nyomógomb segítségével lehet egyszerűen megtenni (6. ábra). A Táblázatok felhasználásával, leírásával a későbbi fejezetekben részletesen is lesz szó, ebben az esetben a mozgó objektumok beállításához minimálisan szükséges információkat mutatjuk be.

Táblázat kiválasztása
6. ábra

A kiválasztás után töltsük ki a Táblázatot a Keretből való megnyitás után (7. ábra). Négy oszlopot láthatunk a fejlécben az egyes oszlopokba kerülő adatokról láthatunk információt. Az első oszlopba a létrehozandó MU típusát kell megadni, a teljes elérési út beírásával, vagy az osztálykönyvtárból húzás-ejtés módszerrel. Itt már az egyes sorokban megadhatunk más-más típusú mozgó objektumokat is. A második oszlopban a darabszámot a harmadikban a nevét tudjuk megadni. Ha a név oszlopba nem írunk semmit, akkor az objektumok az eredeti nevükön (Elem, Konténer) kerülnek létrehozásra. A negyedik oszlopban egyéb tulajdonságokat tudunk definiálni a létrehozandó objektumoknak, erről a későbbiekben részletesen lesz szó.

Táblázat kitöltése
7. ábra

A beállítások elvégzése után a szimulációs futás során az alkatrészek létrehozása soronként történik, a megadott darabszám elkészülte után lép a következő sorba. Az utolsó sor utolsó terméke után a Bemenet nem hoz létre több mozgó objektumot.

  • Sorrend ciklikusan: Ebben az esetben minden beállítást az előző Sorrend-nek megfelelően kell elvégezni. Különbség a működés szempontjából lesz. Az utolsó sor utolsó elemének létrehozása után a táblázat első sorának első elemétől újra indul az objektumok létrehozása, ez a folyamat ciklikusan ismétlődni fog a szimulációs folyamat végéig.
  • Véletlen: A létrehozandó mozgó objektumok típusát ebben az esetben is Táblázat segítségével tudjuk definiálni. Azonban az MU-khoz nem darabszámot, hanem gyakorisági értéket (Frequency) veszünk fel (8. ábra). Ebben az esetben a Bemenet a létrehozandó MU-kat véletlenszerű sorrendben, de a gyakorisági arányoknak megfelelően hozza létre. A gyakoriságok elosztásáról a szoftverben definiált és a háttérben futó véletlen szám generátor gondoskodik. Az MU-k létrehozása folyamatos a szimulációs folyamat végéig.
Véletlen típusú létrehozás gyakoriság beállítása
8. ábra
  • Százalékos: Hasonlóan az előző változathoz a százalékos beállítás esetén is Táblázat segítségével tudjuk felvenni az értékeket. Ebben az esetben a második oszlopban százalékos értékeket (Portion) tudunk megadni, a százalékos értékek összegének 100%-nak kell lennie (9. ábra). A létrehozott MU-k a táblázatban megadott százalékos értékeknek megfelelően, de nem sorrendben kerülnek létrehozásra. Az MU-k létrehozása folyamatos a szimulációs folyamat végéig.
Százalékos típusú létrehozás beállítása
9. ábra
1.2. Darabszám alapján

Olvassa el és figyelje meg a darabszám alapján történő MU létrehozás tulajdonságait.

A készítés ideje Darabszám alapján legördülő menü választása esetén lehetőségünk van mozgó objektumok mennyiségét egyszerűen meghatározni (10. ábra).

Darabszám alapján való létrehozás
10. ábra

A Készítési idők-nél az első darab létrehozási időpontját tudjuk beállítani. Az 1.1-es fejezetben ismertetett MU kiválasztási módszerek a darabszám alapján történő létrehozás esetében is érvényesek és maradéktalanul alkalmazhatók. Azonban ha például a sorrendben való gyártás során a táblázatban összesen 120 objektumot szeretnénk létrehozni, viszont a főablakban 100 darab van beállítva, akkor a táblázat sorrendjének megfelelően a 100. darab után nem lesz több létrehozva. Tehát ebben az esetben a prioritást a főablakban meghatározott darabszám jelenti.

1.3. Szállítási táblázat

Olvassa el és jegyezze meg a Szállítási táblázat felhasználásának célját, és figyelje meg a beállítási módokat.

A készítés ideje Szállítási táblázat legördülő menü választása esetén lehetőségünk van az egyes mozgó objektumok létrehozását adott időponthoz rendelni. A legördülő menü kiválasztásakor ismét megváltozik a kezelőfelület (11. ábra), az előzőekben megismert módon a beállítások végrehajtásához ismét Táblázat használata szükséges, egyéb beállításokra nincs is lehetőség.

Szállítási táblázat kiválasztása
11. ábra

A Táblázat első oszlopában az adott létrehozandó objektum(ok) létrehozási időpontját kell megadni. A második, harmadik, negyedik oszlopban a korábban megismert módon a típus, név, darabszám szerepel (12. ábra).

Szállítási táblázat
12. ábra

Ha egy objektum sorába nem adunk meg darabszámot, akkor alapértelmezésben csak egy darab készül belőle. Ha egy időponthoz, egy típushoz a megadott darabszám nagyobb mint egy, akkor az objektumok létrehozása a kilépési lehetőségek függvényében az adott darabszám eléréséig folyamatos. A táblázat sorait időrendi sorrendben (Delivery time) kell feltölteni.

1.4. Eseményindító

Az Esményindító legördülő menü beállításához más objektumok alkalmazására is szükség van. Ezen objektumok használatának megismerése nem tartozik a tananyag megismerésével elérendő célok közé. Bővebb információ a Tárgymutatóban (F1 nyomógomb) a Trigger menüpont alatt érhető el.

2. Kimenet

Olvassa el és értelmezze a Kimenet funkcióját.

A Kimenet egy aktív anyagáramlási objektum, kapacitása: 1. Funkcióját tekintve az anyagáramlásból (szimulációs modellből) eltünteti/kivezeti a mozgó objektumokat. Feldolgozási és egyéb korábban megismert időkkel (13. ábra), átállással rendelkezhet, azonban alapbeállításként minden nulla értékkel szerepel. Ezek megváltozatása csak nagyon indokolt esetben történik, az objektum általánosan elfogadott alkalmazása csak a mozgó objektumok anyagáramlásból való kivezetésére szolgál.

Kimenet kezelőfelülete
13. ábra
3. Művelet

Olvassa el és jegyezze meg a Művelet definícióját, alkalmazási lehetőségét.

A Művelet egy aktív anyagáramlási objektum, amely mozgó objektumokat fogad, feldolgozza, majd továbbítja a következő építőelemre. A feldolgozás során lehetséges, műveletet, átállást, javítást modellezni. A Művelet segítségével gépeket, munkahelyeket, alkatrész megmunkálást szimulálhatunk.

Művelet blokkolt állapot
14. ábra

Az objektumon egyszerre csak egy mozgó objektum tartózkodhat, ha a megelőző anyagáramlási objektumról belépni szándékozó MU érkezik, az blokkolt állapotba kerül (14. ábra), amíg a jelen művelet be nem fejeződik és az MU tovább nem lép a következő objektumra.

4. Párhuzamos Művelet

Olvassa el és jegyezze meg a Párhuzamos Művelet definícióját, alkalmazásának célját.

A Párhuzamos Művelet a Művelethez hasonlóan mozgó objektumok fogadását, feldolgozását teszi lehetővé. Aktív, de helyorientált anyagáramlási objektum. Az objektumon egyszerre több mozgó objektum párhuzamos feldolgozása történhet. A párhuzamos műveletek számának megadása mátrix alapú (15. ábra), tetszőleges számmal választható.

Párhuzamos művelet mátrix alapú kapacitás
15. ábra

A Párhuzamos Művelet használatának célja, hogy a hasonló elven és hasonló beállításokkal, de párhuzamosan működő folyamatokat kiváltsa és központosítva kezelje. Az objektum segítségével a beállítások kezelése fordított idő csökkenthető, valamint a munkatér átláthatóbbá tehető (16. ábra).

Párhuzamos művelet
16. ábra
Önellenőrző kérdések
1. Ismertesse a Bemenet objektum funkcióját!
2. Sorolja fel a Bemenet objektum MU kiválasztásának lehetőségeit!
3. Párosítsa a Bemenet objektum MU kiválasztásának lehetőségeit a rá jellemző definícióval.

1. Konstans
2. Sorrend
3. Sorrend ciklikusan
4. Véletlen
5. Százalékos

Az alkatrészek létrehozása soronként történik, a megadott darabszám elkészülte után lép a következő sorba. Az utolsó sor utolsó elemének létrehozása után a táblázat első sorának első elemétől újra indul az objektumok létrehozása, ez a folyamat ciklikusan ismétlődni fog.

Ebben az esetben a Bemenet a létrehozandó MU-kat véletlenszerű sorrendben, de a gyakorisági arányoknak megfelelően hozza létre. Az MU-k létrehozása folyamatos a szimulációs folyamat végéig.

Az MU-k a megadott százalékos értékeknek megfelelően, de nem sorrendben kerülnek létrehozásra. Az MU-k létrehozása folyamatos a szimulációs folyamat végéig.

Az alkatrészek létrehozása soronként történik, a megadott darabszám elkészülte után lép a következő sorba. Az utolsó sor utolsó terméke után a Bemenet nem hoz létre több mozgó objektumot.

4. Definiálja a Művelet objektum funkcióját, alkalmazási lehetőségeit!
5. Definiálja a Párhuzamos Művelet objektum funkcióját, alkalmazásának célját!