KURZUS: Gyártási folyamatok szimulációja

MODUL: A gyártás szimuláció alapjai

1.4. lecke: Plant Simulation kezdőképernyő

Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató részletesen megismerje a Plant Simulation szoftver felhasználói kezelőfelületét.

Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • önállóan egy új modellt létrehozni, elmenteni, visszatölteni,
  • felsorolni a kezdőképernyő fő részeit, és azok láthatóságát megváltoztatni,
  • definiálni az objektum elnevezésekre vonatkozó szabályokat,
  • csoportosítani az eszköztárban található objektumokat.

Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 30 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak

  • modell,
  • objektum,
  • MU.
1. Kezdőképernyő

Olvassa el a leírást, majd a szoftverben keresse meg és próbálja ki a kezdőképernyő funkcióit.

A szoftver telepítése után ismerkedjünk meg a kezdőképernyővel és tegyük meg az első lépéseket (kattintásokat).

Kezdőképernyő
1. ábra

A szoftver kezdőképernyőjén (1.ábra) három csoportra bontva különböző grafikus menüket találunk:

a)"Modellek" - a modellel kapcsolatos tevékenységeket találjuk meg itt: új modell készítés, modell megnyitás, utolsó modell megnyitás, előző modell tevékenységek.
b)"Kezdő lépések" Kezdő lépések, segítségek halmaza: példamodell, demo videók, gyakorló feladatok.

Az "Újdonságok" segítségével a súgóba jutunk ahol az előző verziókhoz képest történt fejlesztéseket láthatjuk. Itt a tartalomban és a tárgymutatóban is kereshetünk információkat, a modellezés során ez a menü az F1 nyomógomb segítségével érhető el.

A "Példa modellek" megnyitásával a tematikusan válogatott példamodellekhez férhetünk hozzá, amelyek segítségével betekintés nyerhető az egyes építőelemek különböző funkcióinak használatába. Az egyes példamodellekhez leírás is található.

c)"Web" - Internetes támogató tevékenységek halmaza: fórum, twitter, Siemens Plant Simulation honlap.

Olvassa el és készítsen egy új modellt a leírásnak megfelelően.

Kezdőlap/Modellek/Új modell létrehozása grafikus menü segítségével tudunk új modell készíteni, vagy használhatjuk a Fájl/Új menüt is. Mindkét esetben egy új párbeszédablakkal fogunk találkozni (2. ábra).

Osztálykönyvtár kezelése
2. ábra

Az osztálykönyvtár kezelése felugró menüben a használni kívánt objektumokat kell kijelölni. Az alapértelmezésben felkínált objektumok elégségesek. A modellezés során ez a menü bármikor előhívható és módosítható (lásd. Fő eszköztár, menüszalag, osztálykönyvtár kezelése 4. ábra).

2. Felhasználói felület

Olvassa el és jegyezze meg milyen fő részei vannak a kezdőképernyőnek.

A Plant Simulation programablaka menüket, eszköztárakat és kommunikációs ablakokat tartalmaz (3.ábra):

  • Fő eszköztár (menüszalag)
  • Osztálykönyvtár
  • Kedvencek
  • Eszköztár
  • Konzol
  • Állapotsor
Programablak
3. ábra

Fő eszköztár, menüszalag (4. ábra) kezdőlapja tartalmazza a szimuláció irányításához, használatához szükséges grafikus elemeket. Ezek alkalmazásáról a következő leckékben lesz szó.

Menüszalag
4. ábra

A megjeleníthető ablakok láthatóságát a fő eszköztárban az /Ablak menüszalagon tudjuk változtatni, a grafikus menük be-ki kapcsolásával (5. ábra).

A szoftverben keresse meg a megjeleníthető ablakok láthatóságának be-ki kapcsolását és próbálja ki őket.

Megjeleníthető ablakok
5. ábra
  • Osztálykönyvtár: Az osztálykönyvtárban található minden olyan objektum ami a szimulációhoz szükséges. Az egyes elemek egyedileg definiálhatók, másolhatók, saját mappába rendezhetők.
  • Kedvencek: A kedvencek eszköztár segítségével a gyorsabb elérés érdekében a szükséges Keret-ek elérési útvonalát tudjuk elmenteni és visszatölteni.
  • Eszköztár: Az eszköztár gyors hozzáférést biztosít az osztálykönyvtárban található szimulációs objektumokhoz, grafikus elemek segítségével. Az eszköztárban található lapfülek és objektumaik az osztálykönyvtár objektumaira hivatkoznak.
  • Konzol: A konzolban a szimulációs futás alatt információk jelennek vagy jeleníthetők meg (eredmény, hibajelzés, változó érték, átfutási idő).
  • Állapotsor: Az állapotsorban a szimuláció futási üzemállapotáról kapunk visszajelzést.

Új modellfájl készítése esetén az osztálykönyvtárban végrehajtott módosításokat, hierarchikus mappaszerkezetet, kereteket, új objektumokat egy fájlban tudjuk lementeni. Mentés történhet a szoftver fejlécén található szabványos mentés ikon segítségével vagy a Fájl/Mentés; Fájl/Mentésmásként menüpont kiválasztásával. A modell első mentésekor a fájl *.spp kiterjesztéssel kerül létrehozásra. Minden további mentéskor (az előző mentés felülírásakor) a szoftver létrehoz egy biztonsági mentést *.bak kiterjesztéssel, amely az utolsó előtti mentést tartalmazza. Szükség esetén ezek a *.bak fájlok a Plant Simulation-ben közvetlenül megnyithatók.

Keret

A szimulációs modellek keretben vagy más néven munkatérben készíthetőek el az anyagáramlási objektumok összekapcsolásával. Az osztálykönyvtár hierarchiáján belül tetszőleges számú új keret készíthető (6. ábra) osztálykönyvtár xy mappa/jobb egérgomb.

Új keret hozzáadása
6. ábra

Olvassa el és jegyezze, meg milyen szabályok vonatkoznak az objektumok elnevezésére.

Az új keret hozzáadásának módszerével az osztálykönyvtárban új mappát is létre tudunk hozni, ezáltal saját mappastruktúra kialakítására is lehetőség van. A mappákat, a kereteket és a lecke további részében ismertetett objektumokat is át lehet nevezni az egyszerűbb azonosítás érdekében. Az átnevezést az objektum/mappa/keret kijelölése után az F2 billentyű lenyomásával vagy jobb egérgomb/átnevezés-el végezhetjük el.

Az objektumok elnevezéseinek vannak bizonyos szabályai, amelyeket az objektumorientált programozott környezet miatt be kell tartani, helytelen elnevezés során hibaüzenetet küld a rendszer. A szabályok a következők:

  • az elnevezést mindig betűvel kell kezdeni, amit betűk vagy számok követhetnek, speciális karakterek nem,
  • az elnevezés karakter-folytonos legyen, nem szerepelhet bent szóköz,
  • nem tartalmazhat parancsokat (pl. if, then, else, from, until, loop stb.),
  • egy elnevezés egy névterületen belül csak egyszer fordulhat elő.

Olvassa el és jegyezze meg az eszköztárban található objektumok lapfülek szerinti csoportosítását.

A keretben történő modellezéshez az egyes építő elemeket, objektumokat a Eszköztár-ból húzd és ejtsd módszerrel (drag and drop) tudjuk a keretbe helyezni. Az objektumok az eszköztárban funkciójuk alapján lapfülekre vannak csoportosítva:

  • Anyagáram: az anyagáramlás modellezésére szolgálnak, az egyszerű művelettől a bonyolult funkciójú objektumokig számos elem található itt.
Anyagáram eszköztár
7. ábra
  • Erőforrások: a dolgozók és erőforrásaik modellezését támogató objektumok találhatók itt.
Erőforrások eszköztár
8. ábra
  • Információ áram: Vezérlések, táblázatok, változók használatát és az eredmények feldolgozását támogató objektumok listája.
Információ áram eszköztár
9. ábra
  • Felhasználói felület: eredmények, statisztikák gyűjtését, vizualizálását támogató valamint kezelőfelület készítésére használatos objektumok listája.
Felhasználói felület eszköztár
10. ábra
  • Mozgó egységek (MU): az anyagáramlási objektumokon mozgó objektumok listája. A mozgó objektumokat a tananyag további részében MU (movable units - mozgó/mozgatható alkatrészek) rövidítéssel használjuk, amelyek az egyik anyagáramlási objektumtól a másikig mozognak a szimulációs modellben. Az MU-kat soha sem húzd és ejtsd módszerrel kell a kerethez adni.

A mozgó objektumoknak három típusa lehetséges: Elem, Konténer, Szállítóeszköz, ezek felhasználásával a fizikai valóságnak megfelelően a modellezni kívánt rendszerek leképezhetőek.

Mozgó egységek (MU) eszköztár
11. ábra
  • Tools: Információ gyűjtő és speciális objektumok listája.
Tools eszköztár
12. ábra
Mértékegység

A kép alapján állítsa be a modelljében a mértékegységeket.

A modellezés során lehetőség van az alkalmazott adattípusokhoz a megfelelő mértékegység beállítására (13. ábra). Fájl/Beállítások/Mértékegységek fül

Mértékegységek beállítása
13. ábra
Kiegészítések

Az Osztálykönyvtár bővíthető további Plant Simulation alkalmazásokkal, ezek általában opcionális modulok amelyekhez külön licenc szükséges. Kezdőlap/Osztálykönyvtár kezelése

  • ActiveX vezérlőkhöz szükséges interfész, adatcserére szolgál,
  • GA - Genetikus algoritmus, a modell automatikus optimalizálására szolgál,
  • Gantt - termelési tervek grafikus megjelenítése és módosítása,
  • ODBC kétirányú adatcsere interfész Windows ODBC alapú adatforrásokhoz,
  • Oracle adatbázishoz kapcsolódó interfész
  • Socket szabványos TCP/IP protokoll alapú alkalmazáshoz kapcsolódó interfész
  • VSM értékáram elemzési modul
Önellenőrző kérdések
1. Sorolja fel a kezdőképernyő fő részeit!
2. Sorolja fel, milyen szabályok vonatkoznak az objektumok elnevezésére!
3. Sorolja fel, hogy az eszköztárban található objektumok milyen lapfülek szerinti vannak csoportosítva!