KURZUS: Rakományrögzítés

MODUL: Szállító járművek és szállítóeszközök fajtái

2. lecke: Speciális felépítmény kialakítások

Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerkedjen szállítójárművekhez tartozó speciális felépítménytípusokkal. Ezek a felépítménytípusok általában egy adott rakománytípusra vannak kialakítva, és ezzel elősegítik a rakomány biztonságos szállítását, továbbá megkönnyítik a rakodást, rögzítést.

Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha

  • emlékezetből képes felsorolni a tananyagban található felépítménytípusokat,
  • képes a tanultaknak megfelelően emlékezetből meghatározni az egyes felépítményekhez tartozó speciális rögzítési technikákat

Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak

  • homlokfal
  • oldalfal
  • hátsó fal
Rakoncák

A henger alakú rakományt tartó rakoncák feladata, hogy keresztirányban felfogják a hengeres csomagokból kiinduló gördülési erőket. A rakoncákat úgy kell tervezni, hogy a közúti szállítás során együttesen ellen tudjanak állni a rakomány maximális megengedett súlyának 50%-ával egyenértékű oldalirányú erőnek, a rakodófelülettől számítva a rakomány magasságának felénél (H/2).

A nem henger alakú rakományt tartó rakoncákat úgy kell tervezni, hogy a közúti szállítás során együttesen ellen tudjanak állni a rakomány maximális megengedett súlyának 30%-ával egyenértékű oldalirányú erőnek, a rakodófelülettől számítva a rakomány magasságának felénél (H/2).

Henger alakú rakományt tartó rakoncák
26. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

ISO-konténerek (ISO 1496-1)

A konténer felépítésének és szerkezetének perspektivikusan bontott rajza:

ISO Konténer felépítése
27. ábra

1. Fenéklap; 2. Alapelem; 3. Ajtóküszöb; 4. Sarokoszlop; 5. Tetőlap; 6. Falborítás; 7. Felső ajtókeret; 8. Végajtó; 9. Végfal; 10. Tetőelem; 11. Sarokelem

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Az ISO szabvány szerint az első és hátsó falaknak (vagy hátsó ajtóknak) ellen kell tudniuk állni a rakomány maximális megengedett súlyának 40%-ával egyenértékű, a végfal (vagy ajtó) teljes felületén egyenletesen eloszló belső terhelésnek (erőhatásnak).

Az oldalfalaknak ellen kell tudniuk állni a rakomány maximális megengedett súlyának 30%-ával egyenértékű, a fal teljes felületén egyenletesen eloszló belső terhelésnek (erőhatásnak).

Az összes csatlakozópontot az EN12195-2 vagy az ISO1496-1 szabványnak megfelelően kell kialakítani és felszerelni, amely kimondja, hogy el kell bírniuk egyenként legalább 1000 daN mértékű, bármely irányban ható névleges terhelést. Az összes hevederrögzítő pontot úgy kell kialakítani és felszerelni, hogy el kell bírniuk egyenként legalább 500 daN mértékű, bármely irányban ható névleges terhelést.

Cserefelépítmények

A cserefelépítményekre vonatkozó terhelési erő-értékeket az EN283 szabvány ismerteti. Ez majdnem megegyezik a szállítójárművek felépítményére vonatkozó szabvánnyal, amely az EN12642 szabványban van lefektetve (lásd fentebb).

Megfogó szerkezet nélküli cserefelépítmények

Az ISO típusú sarokelemekkel nem rendelkező cserefelépítményeket speciális rögzítő bilincsek vagy kötöző gyűrűk által lehet a járműhöz erősíteni. Ennél fogva ezeknek a tartályoknak a biztonságos rögzítéséhez szükséges módszerek eltérőek lesznek a különböző típusoknál, azonban a szállításukkor alkalmazott visszatartó rendszernek meg kell felelnie a rakománybiztosítási követelményeknek.

Nyitott (hulladékgyűjtő jellegű) konténerek

A nyitott (hulladékgyűjtő jellegű) konténerek szállítójárműre történő felrakodásakor a konténert megfelelően rögzíteni kell, hogy ne mozdulhasson el a jármű haladása során fellépő erők hatására. A járművel csak azután szabad elindulni, ha az emelőkarokat a kijelölt menet közbeni helyzetbe állítottuk, a rakodóláncokat pedig megfelelően elhelyeztük. A nyitott konténereket más járműveken is lehet szállítani, amennyiben biztonságosan rögzítik őket megfelelő hevederes vagy láncos kötöző elemekkel. A nyitott konténer átvételekor a járművezetőnek vállalnia kell a felelősséget a konténernek és tartalmának biztonságos fuvarozásáért. Általában takaró vagy háló használatára van szükség, ha fennáll annak a veszélye, hogy a konténer tartalma kieshet a rakodótérből vagy lefúvódhat a tetejéről légörvények következtében.

Speciális rakományhoz való járműveknél

A rakományok, járművek és fuvarozási körülmények sokfélesége miatt lehetetlen minden egyes olyan szituációról szólni, amely előfordulhat, így ezek az irányelvek nem tekinthetők kimerítőnek vagy kizárólagosnak. Léteznek más kielégítő rögzítési eljárások is, amelyekkel ugyanolyan biztonságosan lehet rögzíteni a rakományt, mint az itt leírtak által, és a jövőben további módszereket is ki fognak fejleszteni.

Tekercsek, hordók és henger alakú rakományok

A merev alakú tekercseket, hordókat és henger alakú rakományokat fektetve és állítva is lehet szállítani. Az állított helyzetet általában akkor használják, amikor a köpeny felületét és a henger alakot meg kell védeni és őrizni (pl. papírtekercsek esetében). A fektetetve elhelyezett tekercseket vagy henger alakú tárgyakat úgy ideális elhelyezni, hogy tengelyük merőleges legyen a jármű hossztengelyére. Így előre és hátrafelé próbálnak gördülni, amit általában négyzet keresztmetszetű ékkel vagy ékággyal gátolnak meg. A biztonságos és módszeres fel- és lerakodás szögperemes ékek használatával elősegíthető.

Papírtekercsek rögzítése
28. ábra

1-3 Leszorításos kötözés; 2 Párnázó anyag; 4 Lemezes torlaszolás; 5 Támasztó saroklécek

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Dobozok

A dobozokat a többi áruhoz hasonlóan úgy kell rakodni, hogy egy irányba se tudjanak elmozdulni. Lehetőség szerint kapcsolódjanak egybe, és a járműhöz viszonyítva keresztirányban fekvő sorok (azaz rakományszelvények) teteje egyenként egy szintben legyen. Az elcsúszás és elbillenés megakadályozásához szükséges rakományrögzítés mennyiségének kiszámításakor mindegyik szelvény méretét és súlyát figyelembe kell venni. Amennyiben a rakomány magassága meghaladja az oldalfalakét, és nem használnak sarokléceket, legalább egy kötözésnek esnie kell minden egyes szelvényre.

Zsákok, bálák és zacskók

A zsákoknak általában nem merev a formája, így ki kell támasztani őket. Ez különösen igaz akkor, ha a homlok-, hátsó-, és oldalfalakat nem lehet torlaszolásra felhasználni. A torlaszoló hatás biztosítására párnázóanyagokat, deszkákat, támasztófákat és támasztó sarokléceket lehet felhasználni.

A bálák rögzítése hasonlít a zsákok rögzítésére. Abban különbözik az utóbbitól, hogy a bálában szállított anyag (papírhulladék, széna, ruha stb.) esetleg nincs annyira biztonságosan rögzítve a csomagolásában. Így ha elképzelhető, hogy a rakomány bármelyik része kiszabadulhat, a rögzítést követően a teljes rakományt le kell fedni ponyvával.

Bálák lekötözése
29. ábra

1-3 Leszorításos kötözés; 2 Párnázó anyag; 4 Sarokpántok; 5-6 Deszkák; 7 Fa közbetétek; 8 Támasztó saroklécek

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Rakodólapok és görgős rakodólapok

Ha a rakodólapra vele azonos méretű vagy kisebb rakománydobozokat raknak, a rakodólap az oldalfal nélküli rakodófelülethez hasonló rakományhordozóként viselkedik. A rakománynak a rakodólaphoz képesti elcsúszása vagy elbillenése ellen kötözést kell alkalmazni, a fentiekben leírt módszerekhez hasonlóan.

A keretes rakodólap használata igen elterjedt az élelmiszerszállításban. A görgős rakodólapok különösen hatékonyan rögzíthetők torlaszolás által, de használhatók más módszerek is.

Lapos fémlemezek

Különböző méretű lapok vagy lemezek szállításakor normális esetben a legkisebbet tesszük felülre és a jármű elejére, a homlokfalnak vagy egyéb torlaszoló eszköznek támasztva, hogy ne csúszhasson előre.

Az olajozott lapos lemezeket egybe kell kötözni. A lapos lemezeket bizonyos esetekben rakodólapra is fel lehet helyezni, és ennek megfelelően ahhoz rögzíteni.

Lapos fémlemezek rögzítése
30. ábra

1 Lekötözés; 2 Kopásvédők; 3 Párnázó anyag

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Hosszú szerelvények

A hosszú szelvényeket általában a járművön hosszában elhelyezve szállítják. Ezek különösen azért okozhatnak gondot, mert egy szelvény könnyedén áthatolhat a homlokfalon vagy a vezetőfülkén, ha nem gátolják meg az elmozdulását. Ezért elengedhetetlen, hogy a rakományt úgy rakodják fel és rögzítsék a járműre, hogy a teljes rakomány egységet képezzen, és egyes elemek ne mozdulhassanak el a többitől függetlenül. Emellett a súlyeloszlás tekintetében az is jelentős problémákat okozhat, ha a rakomány messze túlnyúlik a jármű hátulján. Így ugyanis alacsony terhelés esik az első tengelyre, ami rontja a jármű stabilitását, kormányozhatóságát és a fékhatást.

Ahol csak lehetséges, a rakománynak a hosszirányú rögzítés érdekében érintkeznie kell a homlok- vagy a hátsófallal, vagy ellenkező esetben kielégítően biztosítani kell torlaszolás által. A rakomány magassága soha ne haladja meg a homlokfalét, és emellett az oldalirányú visszatartáshoz és a rakomány biztonságos lerakodásának megkönnyítése érdekében ajánlatos legalább olyan magas rakoncákat vagy oldalrudakat használni, mint amilyen magas a rakomány.

Hosszú rudak rögzítése
31. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Gerendák

A gerendákat vagy idomokat általában ékágyra kell helyezni, és hurkolt hevederrel kell rögzíteni.

Gerendák rögzítése
32. ábra

1 Hurkos kötözés; 2 Ékágy

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Tekercselt áruk

Rakodás előtt meg kell vizsgálni a tekercsek pántját és csomagolását, meg kell bizonyosodni arról, hogy épek-e, és hogy nem kell-e tartani attól, hogy elszakadnak az út során. Ha pántot használunk a tekercsek és rakodólapok összefogatására, gondolni kell arra, hogy a pánt csak ahhoz elég erős, hogy a fel- és lerakodás közben egyben tartsa a tekercset és a rakodólapot, azonban ahhoz már nem, hogy ezt menet közben is biztosítsa. Ezért szükség van arra, hogy az egész egységet a járműhöz erősítsük. Az nem elegendő, ha csupán a rakodólapot rögzítjük. A nehéz fémlemez tekercseket általában ékágyon helyezik el, és hurkos hevederes kötözéssel rögzítik.

Tekercsáruk rögzítése
33. ábra

1 Hurkos kötözés; 2 Ékágy; 3 Élvédők

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Tekercsekbe kötött huzal, rudak vagy gerendák

A tekercsekbe kötött huzalt, rudakat és gerendákat célszerű összefüggő, szilárd hengerekké kötegelve elhelyezni a rakodófelületen. A kötegeket úgy kell elrendezni, hogy kb. 10 cm-es rés maradjon a rakomány és a rakodófelület oldaléle között.

Az alsó réteg első és hátsó tekercseit közvetlenül a mellső falnak és a hátsó támasztéknak kell fektetni. Az alsó réteg többi tekercsét egyenletesen kell elosztani az első és a hátsó tekercs között, ez előbbiekkel párhuzamosan. Ne legyenek közöttük olyan rések, amelyek meghaladják a tekercsek átmérőjének felét.

Tekercsek lekötözése
34. ábra

1 Hurkos kötözés, 2 Átkötözés

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Nagy rakományegységek és öntvények

A nagy rakományegységek és öntvények rögzítéséhez általában rögzítőláncos kötözést és megfelelő torlaszolásos berendezéseket is kell használni. A nagy sűrűségű terhek esetében különösen fontos ügyelni a teher elosztására.

Akasztott rakományok

Az akasztott rakományt - pl. vágott állatok - szakszerűen rögzíteni kell, hogy ne lenghessenek vagy mozdulhassanak el egyéb elfogadhatatlan módon a jármű belsejében. Ha mégis létrejön ilyen mozgás, ez a rakomány és a jármű tömegközéppontjának elmozdulásával jár, ami nagy valószínűséggel hatással lesz a jármű vezetési dinamikájára.

Nagy mennyiségű folyadékból álló rakományok

A folyadékrakományok és olyan egyéb rakományok kapcsán, amelyek a folyadékokkal azonos módon viselkednek (pl. magok vagy liszt, amelyeket szintén gyakran szállítanak tartályban), ugyanazoknak a mozgási problémáknak a megjelenése valószínűsíthető, mint az akasztott rakományok esetében. Ha csak részben van megtöltve egy tartály vagy más hasonló szállítóegység, a rakomány gyorsuláskor, lassuláskor és kanyarodásakor mozogni kezd. Ezáltal megváltozik a rakomány és az egész jármű tömegközéppontja, és/vagy a rakományban lengési folyamat (azaz a tömegközéppont folyamatos elmozdulása) indul be. Ez befolyásolni fogja a jármű dinamikai jellemzőit.

Az említett hatások elkerülése érdekében a tartályokat lehetőleg vagy majdnem teljesen megtöltve, vagy közel üresen kell szállítani (ADR-követelmények: több mint 80% vagy kevesebb mint 20% a 7 500 liternél nagyobb térfogatú tartályok esetében). Szükség esetén további intézkedéseket is kell tenni a részben megtöltött tartályoknál bekövetkező rakománymozgás elkerülése végett, pl. többkamrás tartályokat kell használni.

Önellenőrző kérdések
1. Válassza ki a helyes megoldást!
A jármű menettulajdonsága megváltozhat a tömegközéppont eltolódása miatt, amennyiben
közel teli tartályokban folyadékot szállítunk.
akasztott rakományt szállítunk.
henger alakú rakományt szállítunk rakoncák rögzítésével.
lekötözött olajozott lapos lemezeket szállítunk.
2. Egészítse ki a mondatot!

Az ISO szabvány szerinti konténerek estében az első és hátsó falaknak (vagy hátsó ajtóknak) ellen kell tudniuk állni a rakomány maximális megengedett súlyának %-ával egyenértékű, a végfal (vagy ajtó) teljes felületén egyenletesen eloszló belső terhelésnek (erőhatásnak).