KURZUS: Rakományrögzítés
MODUL: Szállító járművek és szállítóeszközök fajtái
1. lecke: Járművek és járműszerkezetek
Cél: A tananyag célja, hogy a szállítójárműveket és szállítóeszközöket rakodási tulajdonságaik alapján különböző kategóriákba sorolja. A különböző felépítményű járműszerkezetek a különböző rakományok rögzítésére szolgálnak. A következő pontokban a kereskedelemben található különböző jármű és felépítmény típusokból - a teljesség igénye nélkül - sorolunk fel néhányat, melyeket kategóriákba sorolva mutatunk be. | |||||||||||||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha | |||||||||||||
| |||||||||||||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége. | |||||||||||||
Kulcsfogalmak | |||||||||||||
| |||||||||||||
1. Felépítmény típusok | |||||||||||||
Puttonyos járműfelépítmények (Caddy, Astra Van stb.) | |||||||||||||
Több személyautót gyártó cégnek is van áruszállításra kialakított típusa is, pl. VW Caddy vagy Opel Astra Van. Ennél a típusnál a vezetőfülke a teljesen zárt raktérhez csatlakozik, és így a kettő együtt egy egységet képez. | |||||||||||||
| |||||||||||||
Forrás: http://commons.wikimedia.org/wiki/ File:VW_Caddy_front_20080126.jpg | |||||||||||||
Dobozos típusú felépítmények | |||||||||||||
A dobozos típusú járművek minden oldalról fix fallal rendelkeznek. A falak kerete általában acélból az oldalfalak pedig alkalmazástól függően vagy alumíniumból, tömör fából, vagy pedig műanyagból vannak. Egyes típusoknál az alumínium lemezek között különböző hőszigetelő anyagok találhatóak. | |||||||||||||
A dobozos típusú felépítmények különösen jó lehetőséget nyújtanak a több szintes rakodáshoz. Ezeknél a típusoknál jól alkalmazható a formazáró rakományrögzítés. A különböző oldalakon lévő rögzítéséi pontokhoz is lehetőség van a rakomány kirögzítésére. | |||||||||||||
| |||||||||||||
Forrás: http://www.kisteherauto.hu/Autoadatlap/Toyota-Dyna-150-dobozos-kisteherauto-126.html | |||||||||||||
Nyitott szerkezetek (ponyvás/léckeretes felépítmény) | |||||||||||||
A nyitott szerkezetű felépítmények oldalfala, illetve hátfala könnyen eltávolítható, a könnyebb rakományrögzítés szempontjából. Általában a ponyva és a ponyvaváz szerkezete adja magát az oldalfalat, amit így minimális erővel fel lehet szerelni illetve elmozdítani. | |||||||||||||
| |||||||||||||
Forrás: http://www.malcolmtaylorusedtrucks.co.uk/iveco-eurocargo-180e24-26-curtainsider.html | |||||||||||||
Oldalsó ponyvatartó vázszerkezet | |||||||||||||
Az oldalsó ponyvaszerkezetű felépítményeket lehet a leggyorsabban nyitni illetve zárni. Erre a típusra is igaz a könnyű rakodhatóság. | |||||||||||||
| |||||||||||||
Forrás: http://www.bendeponyva.hu/index.php?sid=ponyva_tarto | |||||||||||||
Rakfelület oldalfallal (billenőszerkezet nélkül) | |||||||||||||
Az alakzáró rakományrögzítés ennél a típusnál csak az oldalfal magasságáig lehetséges. Ha a rakomány magasabb az oldalfalnál, akkor felülről is rögzíteni kell. | |||||||||||||
| |||||||||||||
http://www.hasznaltauto.hu/kishaszonjarmu/ford/transit/ford_transit_2.2_tdci_350_l_ef_ambiente_tw_gyari_plato-5556119 | |||||||||||||
A járművek felépítménye és a torlaszos rögzítésre szolgáló eszközök a járműveken | |||||||||||||
A járművek és a torlaszos rögzítésre szolgáló eszközök műszaki jellemzőit mindig együttesen kell figyelembe venni. Léteznek ezekre a témákra vonatkozó európai szabványok, de a járműveket és a torlaszos rögzítésre szolgáló eszközöket nem mindig e szabványoknak eleget téve készítik. Fontos ellenőrizni, hogy a jármű és részei teljesítik-e a vonatkozó szabványkövetelményeket. A kapcsolódó szabványoknak való megfelelést kulcsszempontként kell kezelni a jármű és a torlaszos rögzítő felszerelés kiválasztásakor. A szabványoknak való megfelelést dokumentáló bizonyítékokat (a gyártó nyilatkozata, bejelentett szervezet által kibocsátott megfelelőségi bizonyítvány stb.) a járművezetőnek mindig magánál kell tartania. | |||||||||||||
A járművezetőnek ellenőriznie kell a jármű jellemzőit a rakodás megkezdése előtt, és követni kell mind a jármű, mind a torlaszolásos rögzítő eszközök gyártóinak ajánlásait. | |||||||||||||
A járműre szerelt vég- és oldalfalak, amennyiben megfelelően készítették őket, gátolják a rakomány elmozdulását. A járműfelépítmény szerkezete olyan teherbírású legyen, hogy megfeleljen az EN12642 szabványnak vagy ezzel egyenértékű követelményeknek. | |||||||||||||
A cserefelépítményekre vonatkozó megfelelő követelmények az EN283 szabványban vannak rögzítve. A (torlaszolásos rögzítésre vonatkozó) szabványok olyan minimális követelményeket adnak meg, amelyek által a felépítmény szerkezete biztosítani tudja a kötözés által nem rögzített rakományt. Fontos ellenőrizni a jármű tulajdonságait, és azt, hogy ezek alapján a jármű felhasználható-e a rakomány elmozdulását megakadályozó elrendezés részeként. Fontos, hogy a rakomány által kifejtett összes erő minél egyenletesebben oszoljon el a torlaszoló rögzítő eszközök lehető legalacsonyabban fekvő részén. Lehetőleg kerülni kell a nagymértékű pontszerű terhelést, azaz a szerkezet viszonylag kis részére koncentrálódó erőhatásokat. | |||||||||||||
2. L és XL felépítménytípusok terhelhetősége | |||||||||||||
Fontos megemlítenünk, hogy az EN12642 szabvány azon túl, hogy rögzíti a szállításhoz elegendő minimális követelményeket, világosan különbséget tesz a szabvány (L) illetve megerősített (XL) felépítmény típus között. | |||||||||||||
Szabvány (L) és megerősített (XL) felépítmény terhelhetőségének összehasonlítása a rakomány tömegének százalékában
6. táblázat | |||||||||||||
Forrás: The European Standard EN 12642 | |||||||||||||
Szabvány felépítmény (L) | |||||||||||||
A homlokfal (L) | |||||||||||||
A 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépjárművek és pótkocsik homlokfalát úgy kell tervezni, hogy legalábbis eleget tegyen az EN12642 vagy valamely ezzel egyenértékű szabványnak, amennyiben felhasználják azt a rakomány biztosítására (lásd a 3-7 ábrát). Ezen tervezésre vonatkozó biztonsági követelmény értelmében a homlokfalnak ellen kell tudnia állni a rakomány maximális megengedett súlyának 40%-ával egyenértékű, de 5 000 daN-nál nem nagyobb, előre irányuló, a homlokfalon egyenletesen eloszló erőhatásnak úgy, hogy nem keletkezhet rajta jelentős mértékű maradandó deformálódás. Ha a rakományt a homlokfalnak támasztják, a szükséges kötözésmennyiség kiszámításakor figyelembe kell venni a homlokfal teherbírását. | |||||||||||||
A rakomány rögzítésének megkezdése, sőt a rakodás megkezdése előtt meg kell vizsgálni a jármű itt tárgyalt tényleges tulajdonságait, valamint az alábbiakban említendő minden további tulajdonságát is. | |||||||||||||
| |||||||||||||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||||||||||||
A hátsófal (L) | |||||||||||||
A hátsófalat úgy kell tervezni, hogy legalábbis eleget tegyen az EN12642 vagy valamely ezzel egyenértékű szabványnak, amennyiben felhasználják azt a rakomány biztosítására. Ezen biztonsági követelmény értelmében a hátsófalnak ellen kell tudnia állni a rakomány maximális megengedett súlyának 25%-ával egyenértékű, de 3 100 daN-nál nem nagyobb, hátra irányuló, a hátsófalon egyenletesen eloszló erőhatásnak úgy, hogy nem keletkezhet rajta jelentős mértékű maradandó deformálódás. Ha a rakományt a hátsófalnak támasztják, a kötözés szükséges mennyiségének kiszámításakor figyelembe kell venni a hátsófal teherbírását. | |||||||||||||
| |||||||||||||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||||||||||||
Az oldalfalak (L) | |||||||||||||
Az oldalfalak a jármű kivitele szerint alapvetően háromfélék lehetnek: | |||||||||||||
| |||||||||||||
A merev szerkezetű felépítményre vonatkozóan a szabvány előírja, hogy e felépítménytípusok oldalfalainak ellen kell tudniuk állni a rakomány maximális megengedett súlyának 30%-ával egyenértékű vízszintes irányú belső erőhatásnak. Ha a rakományt az oldalfalnak támasztják, a szükséges kötözésmennyiség kiszámításakor figyelembe kell venni az oldalfal teherbírását. | |||||||||||||
A ponyvás/léckeretes vagy billenő felépítményű járművek oldalfalai bizonyos fokig használhatóak rakományrögzítésre. E felépítménytípusok oldalfalainak ellen kell tudniuk állni a rakomány maximális megengedett súlyának 30%-ával egyenértékű vízszintes irányú belső erőhatásnak, de a rakomány maximális megengedett súlyának 24%-a eshet az oldalfal merev részére, 6%-a pedig a lécezetre (EN12642 szabvány). Ha a rakományt az oldalfalnak támasztják, a szükséges kötözésmennyiség kiszámításakor figyelembe kell venni az oldalfal teherbírását. | |||||||||||||
| |||||||||||||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||||||||||||
Az oldalponyvás felépítményű járműveken szállított árukat úgy kell rögzíteni, mintha lapos, nyitott rakfelületű járművön szállítanák őket. Ha a rakomány elrendezését vagy rögzítését nyitott járművön aggályosnak tekintenénk, akkor ugyanúgy alkalmatlannak kell tekinteni oldalponyvás felépítményű járművön is. | |||||||||||||
Az oldalponyvás felépítményű jármű ponyváit NEM SZABAD a rakomány visszatartó rendszer részének tekinteni. Hasonlóképpen, amennyiben vannak függőleges belső ponyvák is felszerelve, és nem kifejezetten specifikus terhelésre lettek tervezve, a belső ponyvákat SEM SZABAD a rakomány visszatartó rendszer részének tekinteni. A külső és a függőleges belső ponyvákat csupán olyan eszköznek szabad felfogni, amely a jármű belsejében tartja az útközben kiszabaduló kisméretű, le nem rögzített tárgyakat. | |||||||||||||
Az EN283 számú európai szabvány szerint "az oldalponyvás típusú cserefelépítmények esetében kötelező a rakományrögzítő berendezések használata". | |||||||||||||
| |||||||||||||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||||||||||||
Megerősített felépítmény (XL) | |||||||||||||
Az XL-es megerősített felépítményt az alábbi, a járművön elhelyezett adattábla jelzi: | |||||||||||||
| |||||||||||||
Forrás: The European Standard EN 12642 | |||||||||||||
A homlokfal (XL) | |||||||||||||
A 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépjárművek és pótkocsik homlokfalát úgy kell tervezni, hogy eleget tegyen az EN12642 vagy valamely ezzel egyenértékű szabványnak, amennyiben felhasználják azt a rakomány biztosítására (lásd 3-9 ábrát). Ezen tervezésre vonatkozó biztonsági követelmény értelmében a homlokfalnak ellen kell tudnia állni a rakomány maximális megengedett súlyának 50%-ával egyenértékű, előre irányuló, a homlokfalon egyenletesen eloszló erőhatásnak úgy, hogy nem keletkezhet rajta jelentős mértékű maradandó deformálódás. Ha a rakományt a homlokfalnak támasztják, a szükséges kötözésmennyiség kiszámításakor figyelembe kell venni a homlokfal teherbírását. | |||||||||||||
A rakomány rögzítésének megkezdése, sőt a rakodás megkezdése előtt meg kell vizsgálni a jármű itt tárgyalt tényleges tulajdonságait, valamint az alábbiakban említendő minden további tulajdonságát is. | |||||||||||||
| |||||||||||||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban - alapján saját szerkesztés | |||||||||||||
A hátsófal (XL) | |||||||||||||
A hátsófalat úgy kell tervezni, hogy legalábbis eleget tegyen az EN12642 vagy valamely ezzel egyenértékű szabványnak, amennyiben felhasználják azt a rakomány biztosítására. Ezen biztonsági követelmény értelmében a hátsófalnak ellen kell tudnia állni a rakomány maximális megengedett súlyának 30%-ával egyenértékű, hátra irányuló, a hátsófalon egyenletesen eloszló erőhatásnak úgy, hogy nem keletkezhet rajta jelentős mértékű maradandó deformálódás. Ha a rakományt a hátsófalnak támasztják, a kötözés szükséges mennyiségének kiszámításakor figyelembe kell venni a hátsófal teherbírását. | |||||||||||||
| |||||||||||||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban - alapján saját szerkesztés | |||||||||||||
Az oldalfalak (XL) | |||||||||||||
Az XL típusú felépítmények oldalfalait úgy kell tervezni, hogy eleget tegyenek az EN12642 szabványnak. Ezen biztonsági követelmény értelmében az oldalfalaknak ellen kell tudniuk állni a rakomány maximális megengedett súlyának 40%-ával egyenértékű egyenletesen eloszló erőhatásnak úgy, hogy nem keletkezhet rajtuk jelentős mértékű maradandó deformálódás. Ha a rakományt az oldalfalnak támasztják, a szükséges kötözésmennyiség kiszámításakor figyelembe kell venni az oldalfal teherbírását. | |||||||||||||
| |||||||||||||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban - alapján saját szerkesztés |
Önellenőrző kérdések | |||||||||
1. A szabvány felépítményű (L) tehergépjárművek homlokfala
![]() | |||||||||
2. A megerősített felépítményű (XL) tehergépjárművek oldalfala
![]() | |||||||||
3. Válassza ki a helyes megoldás(oka)t!
![]() |