KURZUS: Rakományrögzítés

MODUL: Szállító járművek és szállítóeszközök fajtái

1. lecke: Járművek és járműszerkezetek

Cél: A tananyag célja, hogy a szállítójárműveket és szállítóeszközöket rakodási tulajdonságaik alapján különböző kategóriákba sorolja. A különböző felépítményű járműszerkezetek a különböző rakományok rögzítésére szolgálnak. A következő pontokban a kereskedelemben található különböző jármű és felépítmény típusokból - a teljesség igénye nélkül - sorolunk fel néhányat, melyeket kategóriákba sorolva mutatunk be.

Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha

  • emlékezetből képes felsorolni a tananyagban található felépítménytípusokat,
  • képes a tanultaknak megfelelően az egyes felépítményekhez tartozó terhelhetőségi kritériumokat felidézni

Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 60 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak

  • homlokfal
  • oldalfal
  • hátsó fal
1. Felépítmény típusok

Puttonyos járműfelépítmények (Caddy, Astra Van stb.)

Több személyautót gyártó cégnek is van áruszállításra kialakított típusa is, pl. VW Caddy vagy Opel Astra Van. Ennél a típusnál a vezetőfülke a teljesen zárt raktérhez csatlakozik, és így a kettő együtt egy egységet képez.

Puttonyos szerkezet
13. ábra

Forrás: http://commons.wikimedia.org/wiki/ File:VW_Caddy_front_20080126.jpg

Dobozos típusú felépítmények

A dobozos típusú járművek minden oldalról fix fallal rendelkeznek. A falak kerete általában acélból az oldalfalak pedig alkalmazástól függően vagy alumíniumból, tömör fából, vagy pedig műanyagból vannak. Egyes típusoknál az alumínium lemezek között különböző hőszigetelő anyagok találhatóak.

A dobozos típusú felépítmények különösen jó lehetőséget nyújtanak a több szintes rakodáshoz. Ezeknél a típusoknál jól alkalmazható a formazáró rakományrögzítés. A különböző oldalakon lévő rögzítéséi pontokhoz is lehetőség van a rakomány kirögzítésére.

Dobozos szerkezet
14. ábra

Forrás: http://www.kisteherauto.hu/Autoadatlap/Toyota-Dyna-150-dobozos-kisteherauto-126.html

Nyitott szerkezetek (ponyvás/léckeretes felépítmény)

A nyitott szerkezetű felépítmények oldalfala, illetve hátfala könnyen eltávolítható, a könnyebb rakományrögzítés szempontjából. Általában a ponyva és a ponyvaváz szerkezete adja magát az oldalfalat, amit így minimális erővel fel lehet szerelni illetve elmozdítani.

Nyitott szerkezetű jármű
15. ábra

Forrás: http://www.malcolmtaylorusedtrucks.co.uk/iveco-eurocargo-180e24-26-curtainsider.html

Oldalsó ponyvatartó vázszerkezet

Az oldalsó ponyvaszerkezetű felépítményeket lehet a leggyorsabban nyitni illetve zárni. Erre a típusra is igaz a könnyű rakodhatóság.

Oldalsó ponyvatartó szerkezet
16. ábra

Forrás: http://www.bendeponyva.hu/index.php?sid=ponyva_tarto

Rakfelület oldalfallal (billenőszerkezet nélkül)

Az alakzáró rakományrögzítés ennél a típusnál csak az oldalfal magasságáig lehetséges. Ha a rakomány magasabb az oldalfalnál, akkor felülről is rögzíteni kell.

Rakfelület oldalfallal
17. ábra

http://www.hasznaltauto.hu/kishaszonjarmu/ford/transit/ford_transit_2.2_tdci_350_l_ef_ambiente_tw_gyari_plato-5556119

A járművek felépítménye és a torlaszos rögzítésre szolgáló eszközök a járműveken

A járművek és a torlaszos rögzítésre szolgáló eszközök műszaki jellemzőit mindig együttesen kell figyelembe venni. Léteznek ezekre a témákra vonatkozó európai szabványok, de a járműveket és a torlaszos rögzítésre szolgáló eszközöket nem mindig e szabványoknak eleget téve készítik. Fontos ellenőrizni, hogy a jármű és részei teljesítik-e a vonatkozó szabványkövetelményeket. A kapcsolódó szabványoknak való megfelelést kulcsszempontként kell kezelni a jármű és a torlaszos rögzítő felszerelés kiválasztásakor. A szabványoknak való megfelelést dokumentáló bizonyítékokat (a gyártó nyilatkozata, bejelentett szervezet által kibocsátott megfelelőségi bizonyítvány stb.) a járművezetőnek mindig magánál kell tartania.

A járművezetőnek ellenőriznie kell a jármű jellemzőit a rakodás megkezdése előtt, és követni kell mind a jármű, mind a torlaszolásos rögzítő eszközök gyártóinak ajánlásait.

A járműre szerelt vég- és oldalfalak, amennyiben megfelelően készítették őket, gátolják a rakomány elmozdulását. A járműfelépítmény szerkezete olyan teherbírású legyen, hogy megfeleljen az EN12642 szabványnak vagy ezzel egyenértékű követelményeknek.

A cserefelépítményekre vonatkozó megfelelő követelmények az EN283 szabványban vannak rögzítve. A (torlaszolásos rögzítésre vonatkozó) szabványok olyan minimális követelményeket adnak meg, amelyek által a felépítmény szerkezete biztosítani tudja a kötözés által nem rögzített rakományt. Fontos ellenőrizni a jármű tulajdonságait, és azt, hogy ezek alapján a jármű felhasználható-e a rakomány elmozdulását megakadályozó elrendezés részeként. Fontos, hogy a rakomány által kifejtett összes erő minél egyenletesebben oszoljon el a torlaszoló rögzítő eszközök lehető legalacsonyabban fekvő részén. Lehetőleg kerülni kell a nagymértékű pontszerű terhelést, azaz a szerkezet viszonylag kis részére koncentrálódó erőhatásokat.

2. L és XL felépítménytípusok terhelhetősége

Fontos megemlítenünk, hogy az EN12642 szabvány azon túl, hogy rögzíti a szállításhoz elegendő minimális követelményeket, világosan különbséget tesz a szabvány (L) illetve megerősített (XL) felépítmény típus között.

Szabvány (L) és megerősített (XL) felépítmény terhelhetőségének összehasonlítása a rakomány tömegének százalékában
Szabvány felépítmény (L)Megerősített felépítmény (XL)
Homlokfal40%, de legfeljebb 5 000 daN50%, terhelési korlát nélkül
Oldalfalak30%-ig40%
Hátsó fal25%, de legfeljebb 3 100 daN30%, terhelési korlát nélkül

6. táblázat

Forrás: The European Standard EN 12642

Szabvány felépítmény (L)
A homlokfal (L)

A 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépjárművek és pótkocsik homlokfalát úgy kell tervezni, hogy legalábbis eleget tegyen az EN12642 vagy valamely ezzel egyenértékű szabványnak, amennyiben felhasználják azt a rakomány biztosítására (lásd a 3-7 ábrát). Ezen tervezésre vonatkozó biztonsági követelmény értelmében a homlokfalnak ellen kell tudnia állni a rakomány maximális megengedett súlyának 40%-ával egyenértékű, de 5 000 daN-nál nem nagyobb, előre irányuló, a homlokfalon egyenletesen eloszló erőhatásnak úgy, hogy nem keletkezhet rajta jelentős mértékű maradandó deformálódás. Ha a rakományt a homlokfalnak támasztják, a szükséges kötözésmennyiség kiszámításakor figyelembe kell venni a homlokfal teherbírását.

A rakomány rögzítésének megkezdése, sőt a rakodás megkezdése előtt meg kell vizsgálni a jármű itt tárgyalt tényleges tulajdonságait, valamint az alábbiakban említendő minden további tulajdonságát is.

Az L-es homlokfal teherbírására vonatkozó követelmények
18. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

A hátsófal (L)

A hátsófalat úgy kell tervezni, hogy legalábbis eleget tegyen az EN12642 vagy valamely ezzel egyenértékű szabványnak, amennyiben felhasználják azt a rakomány biztosítására. Ezen biztonsági követelmény értelmében a hátsófalnak ellen kell tudnia állni a rakomány maximális megengedett súlyának 25%-ával egyenértékű, de 3 100 daN-nál nem nagyobb, hátra irányuló, a hátsófalon egyenletesen eloszló erőhatásnak úgy, hogy nem keletkezhet rajta jelentős mértékű maradandó deformálódás. Ha a rakományt a hátsófalnak támasztják, a kötözés szükséges mennyiségének kiszámításakor figyelembe kell venni a hátsófal teherbírását.

Az L-es hátsófalak teherbírására vonatkozó követelmények
19. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Az oldalfalak (L)

Az oldalfalak a jármű kivitele szerint alapvetően háromfélék lehetnek:

  • merev oldalfalas
  • ponyvás/léckeretes oldalfalas
  • oldalponyvás

A merev szerkezetű felépítményre vonatkozóan a szabvány előírja, hogy e felépítménytípusok oldalfalainak ellen kell tudniuk állni a rakomány maximális megengedett súlyának 30%-ával egyenértékű vízszintes irányú belső erőhatásnak. Ha a rakományt az oldalfalnak támasztják, a szükséges kötözésmennyiség kiszámításakor figyelembe kell venni az oldalfal teherbírását.

A ponyvás/léckeretes vagy billenő felépítményű járművek oldalfalai bizonyos fokig használhatóak rakományrögzítésre. E felépítménytípusok oldalfalainak ellen kell tudniuk állni a rakomány maximális megengedett súlyának 30%-ával egyenértékű vízszintes irányú belső erőhatásnak, de a rakomány maximális megengedett súlyának 24%-a eshet az oldalfal merev részére, 6%-a pedig a lécezetre (EN12642 szabvány). Ha a rakományt az oldalfalnak támasztják, a szükséges kötözésmennyiség kiszámításakor figyelembe kell venni az oldalfal teherbírását.

Az L-es ponyvás/léckeretes oldalfalak teherbírására vonatkozó követelmények
20. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Az oldalponyvás felépítményű járműveken szállított árukat úgy kell rögzíteni, mintha lapos, nyitott rakfelületű járművön szállítanák őket. Ha a rakomány elrendezését vagy rögzítését nyitott járművön aggályosnak tekintenénk, akkor ugyanúgy alkalmatlannak kell tekinteni oldalponyvás felépítményű járművön is.

Az oldalponyvás felépítményű jármű ponyváit NEM SZABAD a rakomány visszatartó rendszer részének tekinteni. Hasonlóképpen, amennyiben vannak függőleges belső ponyvák is felszerelve, és nem kifejezetten specifikus terhelésre lettek tervezve, a belső ponyvákat SEM SZABAD a rakomány visszatartó rendszer részének tekinteni. A külső és a függőleges belső ponyvákat csupán olyan eszköznek szabad felfogni, amely a jármű belsejében tartja az útközben kiszabaduló kisméretű, le nem rögzített tárgyakat.

Az EN283 számú európai szabvány szerint "az oldalponyvás típusú cserefelépítmények esetében kötelező a rakományrögzítő berendezések használata".

Az oldalponyvás felépítmények oldalfalainak teherbírására vonatkozó követelmények
21. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Megerősített felépítmény (XL)

Az XL-es megerősített felépítményt az alábbi, a járművön elhelyezett adattábla jelzi:

Az XL-es járműszerkezet adattáblája
22. ábra

Forrás: The European Standard EN 12642

A homlokfal (XL)

A 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépjárművek és pótkocsik homlokfalát úgy kell tervezni, hogy eleget tegyen az EN12642 vagy valamely ezzel egyenértékű szabványnak, amennyiben felhasználják azt a rakomány biztosítására (lásd 3-9 ábrát). Ezen tervezésre vonatkozó biztonsági követelmény értelmében a homlokfalnak ellen kell tudnia állni a rakomány maximális megengedett súlyának 50%-ával egyenértékű, előre irányuló, a homlokfalon egyenletesen eloszló erőhatásnak úgy, hogy nem keletkezhet rajta jelentős mértékű maradandó deformálódás. Ha a rakományt a homlokfalnak támasztják, a szükséges kötözésmennyiség kiszámításakor figyelembe kell venni a homlokfal teherbírását.

A rakomány rögzítésének megkezdése, sőt a rakodás megkezdése előtt meg kell vizsgálni a jármű itt tárgyalt tényleges tulajdonságait, valamint az alábbiakban említendő minden további tulajdonságát is.

Az XL-es homlokfal teherbírására vonatkozó követelmények
23. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban - alapján saját szerkesztés

A hátsófal (XL)

A hátsófalat úgy kell tervezni, hogy legalábbis eleget tegyen az EN12642 vagy valamely ezzel egyenértékű szabványnak, amennyiben felhasználják azt a rakomány biztosítására. Ezen biztonsági követelmény értelmében a hátsófalnak ellen kell tudnia állni a rakomány maximális megengedett súlyának 30%-ával egyenértékű, hátra irányuló, a hátsófalon egyenletesen eloszló erőhatásnak úgy, hogy nem keletkezhet rajta jelentős mértékű maradandó deformálódás. Ha a rakományt a hátsófalnak támasztják, a kötözés szükséges mennyiségének kiszámításakor figyelembe kell venni a hátsófal teherbírását.

Az XL-es hátsófal teherbírására vonatkozó követelmények
24. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban - alapján saját szerkesztés

Az oldalfalak (XL)

Az XL típusú felépítmények oldalfalait úgy kell tervezni, hogy eleget tegyenek az EN12642 szabványnak. Ezen biztonsági követelmény értelmében az oldalfalaknak ellen kell tudniuk állni a rakomány maximális megengedett súlyának 40%-ával egyenértékű egyenletesen eloszló erőhatásnak úgy, hogy nem keletkezhet rajtuk jelentős mértékű maradandó deformálódás. Ha a rakományt az oldalfalnak támasztják, a szükséges kötözésmennyiség kiszámításakor figyelembe kell venni az oldalfal teherbírását.

Az XL-es oldalfalak teherbírására vonatkozó követelmények
25. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban - alapján saját szerkesztés

Önellenőrző kérdések
1. A szabvány felépítményű (L) tehergépjárművek homlokfala
maximálisan a rakomány súlyával megegyező erővel terhelhető.
5000 daN erőnél többel nem terhelhető.
maximálisan a rakomány súlyának 30%-ával terhelhető
maximálisan a rakomány súlyának 30%-ával, de legfeljebb 5000 daN erővel
2. A megerősített felépítményű (XL) tehergépjárművek oldalfala
maximálisan a gépjármű teherbírásának 50%-ával megegyező súlyerővel terhelhető.
maximálisan 5000 daN erővel terhelhető.
maximálisan a gépjármű teherbírásának 50%-ával megegyező súlyerővel, de legfeljebb 5000 daN erővel terhelhető.
maximálisan a rakomány súlyának 30%-ával, de legfeljebb 5000 daN erővel
3. Válassza ki a helyes megoldás(oka)t!
Az XL típusú megerősített felépítmény homlokfala a teherbírás 20%-ával magasabb értékkel terhelhető, mint az L típusú felépítmény homlokfala
Az XL típusú felépítmény minden oldalfala jobban terhelhető, mint az L típusú felépítmény azonos oldalfala
Az XL típusú megerősített felépítmény oldalfala a teherbírás 10%-ával magasabb értékkel terhelhető, mint az L típusú felépítmény oldalfala
Az XL és L típusú felépítmény hátsó fala a teherbírással arányosan azonos mértékben terhelhető