KURZUS: Rakományrögzítés

MODUL: Rögzítési eljárások

1. lecke: Rögzítési eljárások

Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerkedjen a rakományrögzítés alapeszközeivel. A rögzítő eszközök a rakomány biztosítását szolgálják.

A következő szabványok a rögzítő eszközökkel kapcsolatos leírásokat tartalmazzák:

  • DIN EN 12195-2 "Műszálas rögzítő hevederek"
  • DIN EN 12195-3 "Rögzítő láncok"
  • DIN EN 12195-4 "Rögzítő drótkötelek"

Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha

  • emlékezetből képes felsorolni rögzítőeszközök alaptípusait,
  • képes a tanultaknak megfelelően különbséget tenni az egyes rögzítőeszközök felhasználási sajátosságai között

Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 90 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak

  • műszálas rögzítő heveder
  • rögzítő lánc
  • rögzítő drótkötél

A fejezet kidolgozása az Európai Bizottság Energiaügyi és Közlekedési Főigazgatóság megbízásából létrejött "Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban" című nyilvánosan hozzáférhető és díjmentesen letölthető. dokumentum alapján történt.

GYORS KÖTÖZÉSI ÚTMUTATÓ

Rakományrögzítés teherszállító egységeken a közúti szállításban és a tengeri területen történő vízi szállításban várható gyorsulások a gravitációs gyorsulás hányadosaként megadva (1g = 9.81 m/s2)

Gravitációs gyorsulás hányadosa
13. táblázat

V = Függőleges gyorsulás, hossz- vagy keresztirányú gyorsulással kombinálva

Áruk; nem merev alakúak

Ha az áruk nem merev alakúak, a gyors kötözési útmutatóban megállapítotthoz képest nagyobb mennyiségű kötözésre lehet szükség. Ahol tonnában van megadva egy súlymérték, ott az 1000 kg-nak megfelelő metrikus tonnáról van szó. Az oldalirányban, előre és hátra iránymegjelölések hosszirányban elhelyezett teherszállító egységekre értendők.

1. Horizontális és vertikális elmozdulási tényezők
Súrlódás

Különböző egymással érintkező anyagoknak más-más a súrlódási együtthatója. Az alábbi táblázatban megadott értékeket ajánljuk figyelembe venni az olyan számításokban, ahol szükség van a súrlódási együtthatóra. Ezek az értékek abban az esetben érvényesek, ha mindkét érintkező felszín száraz, tiszta, és nincs rajta dér, jég, vagy hó. Az értékek a statikus súrlódásra vonatkoznak.

Ha a rakomány csúszni kezd, statikus helyett csúszási súrlódás érvényesül. A csúszási súrlódás alacsonyabb mértékű, mint a statikus súrlódás. Ha olyan rakományrögzítési módszert használunk, amely megengedi a rakománynak, hogy egy kicsit elmozduljon, a statikus súrlódás 70%-ának megfelelő súrlódási értékkel kell számolnunk. Ezt a hatást figyelembe vettük a hurkos, ferde és egyenes/átlós kötözések táblázataiban is.

Súrlódási együtthatók
14. táblázat

Ha az érintkező felületek valamely kombinációja nem szerepel a fenti táblázatban, és ha a súrlódási együtthatójukat nem lehet más módon sem megállapítani, legfeljebb 0,3\* statikus m-vel szabad számolni. A nyitott teherszállító egységeken is legfeljebb 0,3 lehet a statikus m, mivel a felületek benedvesedhetnek a tengeri szállítás során.

Billenés

H, B és L meghatározása a rakományegységek billenésére vonatkozó táblázatokhoz arra az esetre, ha a rakományegységek tömegközéppontja közel esik mértani középpontjukhoz.

H-B-L meghatározása
102. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

H, B és L meghatározása a rakományegységek billenésére vonatkozó táblázatokhoz arra az esetre, ha a rakományegységek tömegközéppontja közel esik mértani középpontjukhoz. H, B és L meghatározása a rakományegységek billenésére vonatkozó táblázatokhoz arra az esetre, ha a rakományegységek tömegközéppontja távol esik mértani középpontjuktól

2. Szükséges kötözésmennyiség meghatározása

Az elcsúszás és elbillenés megakadályozásához szükséges kötözésmennyiséget a táblázatok segítségével számíthatjuk ki, az alábbi eljárást követve:

Számítsuk ki a csúszás megakadályozásához szükséges kötözésmennyiséget

Számítsuk ki az elbillenés megakadályozásához szükséges kötözésmennyiséget

Válasszuk a két szám közül a nagyobbikat

Még akkor is ajánlatos alkalmazni a rakomány minden 4 tonnájára legalább egy leszorításos lekötözést, ha nincs meg se a csúszás, se billenés veszélye. Így megakadályozható ugyanis a ki nem támasztott rakomány elvándorlása.

Leszorításos lekötözés

A táblázatok legalább 4000 N (400 kg) előfeszítésű hevederekre vonatkoznak. A táblázatokban található értékek arányosak a kötözőelem előfeszítésével. A táblázatokban található súlyok egy darab leszorításos lekötözésre értendők.

Hány tonnányi rakomány nem tud elcsúszni?

Elcsúszás leszorításos kötözés esetén
15. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Hány tonnányi rakomány nem tud elbillenni?

Billenés leszorításos kötözés esetén
16. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Az előre és hátra történő billenést gátló leszorításos lekötözést a rakomány közepére kell helyezni.

Hurkos kötözés

A táblázatok legalább 13 kN (1,3 tonna) MRT-jű és legalább 4000 N (400 kg) előfeszítésű hevederekre vonatkoznak. Az alábbi táblázatokban megadott súlyok egy pár hurkos kötözésre értendők.

Hány tonnányi rakomány nem tud elcsúszni?

A táblázatban megadott értékek arányosak a kötözés MRTjével (maximális rögzíthető terhelésével).

Csúszás hurkos kötözés esetén
17. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Hány tonnányi rakomány nem tud elbillenni?

A táblázatban található értékek arányosak a kötöző elem előfeszítésével.

Billenés hurkos kötözés esetén
19. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Egyenes/átlós kötözés

A táblázatok legalább 13 kN (1,3 tonna) MRT-jű és legalább 4000 N (400 kg) előfeszítésű hevederekre vonatkoznak. A táblázatban található értékek arányosak a kötözőelem maximális rögzíthető terhelésével (MRT). A súlyok egy egyenes/átlós kötözésre értendők.

Hány tonnányi rakomány nem tud elcsúszni?

Csúszás egyenes/átlós kötözés esetén
20. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Hány tonnányi rakomány nem tud elbillenni?

Billenés egyenes/átlós kötözés esetén
21. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Ferde kötözés

A táblázatok legalább 13 kN (1,3 tonna) MRT-jű és legalább 4000 N (400 kg) előfeszítésű hevederekre vonatkoznak. A táblázatban található értékek arányosak a kötözőelem maximális rögzíthető terhelésével (MRT). A súlyok egy darab ferde kötözésre értendők.

Hány tonnányi rakomány nem tud elcsúszni?

Csúszás ferde kötözés esetén
22. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Hány tonnányi rakomány nem tud elbillenni?

Billenés ferde kötözés esetén
23. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

3. Módszerek a leszorításos lekötözés szükséges mennyiségének kiszámítására

Különálló fadoboz - leszorításos kötözés

Leszorításos kötözéssel szeretnénk rögzíteni egy alábbi méretű fadobozt: magasság 2,4 m, szélesség 2 m, hossz 1,8 m. A fadoboz súlya 2,1 tonna, és a képen ábrázolt módon helyezzük el a rakodófelületen. Egy irányban sincs megtámasztva, tömegközéppontja pedig a doboz középpontjával azonos.

Fadoboz lekötözés - példa
103. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

A leszorításos kötözések számát az IMO Gyors kötözési útmutató alapján becsüljük meg.

Először kiszámítjuk a csúszás megakadályozásához szükséges kötözés mennyiségét:

1. lépés

A táblázat szerint a súrlódási együttható ( μ) fa rakodófelületen elhelyezett fadoboz esetén μ=0,5.

Súrlódási együttható megállapítása
24. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

2. lépés

A csúszási táblázatban láthatjuk, hogy ha a súrlódás ľ=0,5, nem áll fenn annak a veszélye, hogy a doboz oldalirányban elkezdene csúszni. Az előre vonatkozó érték szerint egyetlen kötözőelem 0,8 tonna (800 kg) csúszását gátolja meg.

Csúszási táblázat
25. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

A doboz tömege 2,1 tonna, így az alábbi számú kötözésre van szükség:

Előrecsúszás:
2,1/0,8 = 2,63 -> 3 kötözés

Most a billenés megakadályozásához szükséges kötözés mennyiségét kell kiszámítanunk:

3. lépés

Magasság H=2,4 m,
Szélesség B=2 m,
Hosszúság pedig L=1,8 m, így:
H/B = 2,4/2 = 1,2
H/L = 2,4/1,8 = 1,33 ~ 1,4
Sorok száma: 1

4. lépés

A billenési táblázatban ezután azt találjuk, hogy ha H/B = 1,2, nem áll fenn az oldalirányú billenés veszélye egy rakománysor esetén, H/L = 1,4 esetén nem áll fenn a hátra történő billenés veszélye sem, viszont megvan az esély arra, hogy a rakomány előrebillen. Ez ellen minden egyes felhasznált kötözőelem 2 tonnányi rakományt biztosít.

Billenési táblázat
26. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

A doboz súlya 2,1 tonna, így:

Előrebillenés

2,1 /2,0 = 1,05 -> 2 kötözés

5. lépés

Az előre irányuló csúszás megakadályozásához szükséges kötözésszám volt a legnagyobb az 1.-4. pontok során kiszámított kötözésmennyiségek közül.

Tehát a fenti példában szereplő doboz rögzítéséhez három darab leszorításos kötözésre van szükség.

Másfelől ha a dobozt elöl megtámasztanánk például egy rakodólappal, az előrecsúszás veszélyét ezáltal megelőzzük, és így csupán két kötözésre volna szükség, mégpedig az előrebillenés és a hátracsúszás megakadályozásához.

4. A torlaszolásra használt eszköz teherbírása 1.

A példában leírtak helyett a dobozt a homlokfalnak is támaszthatnánk.

Leszorított fadoboz
104. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

A két leszorításos kötözés a homlokfalra nehezedő súlyt az alábbi mértékben mérsékli:

2 * 0,8 = 1,6 tonna ( μ=0,5)

Mivel a doboz súlya 2,1 tonna, a fennmaradó súly

2,1 - 1,6 = 0,5 tonna

A "fennmaradó" súly súrlódási ereje tovább csökkentheti a homlokfalra nehezedő terhelést.

μ=0,5 esetén a homlokfalra nehezedő terhelés:

0,5 - 0,5 ´ 0,5 = 0,25 tonna

Feltételezhetjük, hogy az EN12642 szabványnak megfelelően készült homlokfal elvisel 0,25 tonna mértékű olyan terhelést, amely a homlokfal alsó részére nehezedik.

5. Teljes rakomány fadoboz

Nyolc fadobozt rakodnak hornyolt alumínium rakodófelületű félpótkocsira.

Teljes rakomány fadoboz rögzítése - példa
105. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Mindegyik fadoboz az alábbi méretekkel rendelkezik:

magasság 2,0 m, szélesség 2,0 m, hosszúság 1,6 m, súly 3 050 kg.

A dobozok egy sorban vannak elhelyezve szorosan egymás mögött, elöl pedig a homlokfalnak1 vannak támasztva, amint azt az ábra mutatja. A leszorításos kötözések számát az IMO Gyors kötözési útmutató (közút/tenger, A terület) alapján becsüljük meg. Először kiszámítjuk a csúszás megakadályozásához szükséges kötözés mennyiségét:

1. lépés

A táblázat szerint a súrlódási együttható ( μ) hornyolt alumínium rakodófelületen elhelyezett fadoboz esetén μ=0,4.

Súrlódási együttható megállapítása
27. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

2. lépés

A csúszási táblázatban láthatjuk, hogy ha a súrlódás μ=0,4, egyetlen kötöző elem 3,2 tonnányi rakomány oldalra és hátra történő csúszását gátolja meg. Előre hasonlóképpen 0,5 tonnát kapunk, de ebben az esetben a fadobozok előre meg vannak támasztva, és így az előrecsúszás megakadályozásához nincs szükség kötözésre.

Mindegyik fadoboz súlya 3,05 tonna, így az alábbi számú kötözésre van szükség:

Előrecsúszás
3,05/3,2 = 0,95 -> 1 kötözés

Hátracsúszás
3,05/3,2 = 0,95 -> 1 kötözés

Csúszási táblázat
28. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Most a billenés megakadályozásához szükséges kötözés mennyiségét kell kiszámítanunk:

3. lépés

A magasság H=2,0 m, a szélesség B=2,0 m, a hosszúság pedig L=1,6 m, így:

H/B = 2,0/2,0 = 1,0

H/L = 2,0/1,6 = 1,25 M 1,4

Sorok száma: 1

4. lépés

A billenési táblázatban ezután azt találjuk, hogy ha H/B=1,0, nem áll fenn az oldalirányú billenés veszélye egy rakománysor esetén. H/L=1,4 esetén nem áll fenn a hátra történő billenés veszélye sem, viszont megvan az esély arra, hogy a rakomány előrebillen. Ez ellen minden egyes felhasznált kötözőelem 2 tonnányi rakományt biztosít. Azonban - ahogy már láttuk - a fadobozok előre meg vannak támasztva, és így az előrebillenés megakadályozásához sincs szükség kötözésre1.

Tehát a billenés megakadályozásához egyáltalán nincs szükség kötözésre.

Billenés megállapítása
29. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

5. lépés

Az oldalra (és hátra) irányuló csúszás megakadályozásához szükséges kötözésszám volt a legnagyobb az 1.-4. pontok során kiszámított kötözésmennyiségek közül.

Rögzített rakomány
106. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Ezért a fenti példában szereplő dobozok rögzítéséhez rakományszelvényenként egy leszorításos kötözésre, tehát összesen 8 darab kötözésre van szükség.

5. A torlaszolásra használt eszköz teherbírása 2.

A példában szereplő dobozsort a homlokfalnak támasztottuk.

A táblázat alapján egy leszorításos kötözés 0,5 tonna rakomány előrecsúszását akadályozza meg μ=0,4 esetén. A 8 darab leszorításos kötözés ennek megfelelően az alábbi rakománytömeg előrecsúszását akadályozza meg:

8´0,5 = 4,0 tonna

Mivel minden egyes doboz súlya 3,05 tonna, a fennmaradó biztosításra váró súly

24,4 - 4,0 = 20,4 tonna

A "fennmaradó" súly súrlódási ereje tovább csökkentheti a homlokfalra nehezedő terhelést.

μ=0,4 esetén a homlokfalra nehezedő terhelés

20,4 - 20,4 ´ 0,4 = 12,2 tonna

Feltételezhetjük, hogy az EN12642 szabványnak megfelelően készült homlokfal elvisel 12,2 tonna mértékű olyan terhelést, amely a homlokfal alsó részére nehezedik.

Billenés

Több csomag szorosan egymás mögött történő elhelyezése által a billenési stabilitás jelentős mértékben megnő ("elrendezési effektus") a TFK 1998:2 számú beszámolójának 5.0.7. bekezdése szerint. Feltételezhetjük, hogy az EN12642 szabványnak megfelelően készült homlokfal szükség esetén megakadályozza a rakomány előrebillenését.

Acélládákkal kitöltött rakodótér

Acélládákat rakodnak egy félpótkocsira 11 rakományszelvényben, 3 sorban és 3 rétegben; tehát összesen 99 acélládát. Mindegyik rakományszelvény az alábbi méretekkel rendelkezik:

magasság 2,4 m, szélesség 2,4 m, hosszúság 1,2 m, súly 2 tonna. A rakomány össztömege 22 tonna.

Acélládákkal kitöltött raktér - példa
107. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

A második és harmadik rétegben elhelyezett ládák mozgása el van torlaszolva az alattuk fekvő réteg által. A rakományszelvények alul meg vannak támasztva oldalirányban, előre a homlokfalnak1, hátra pedig - üres rakodólapok segítségével - a hátsó ajtóknak vannak támasztva, amint az ábra mutatja.

Acélládák elhelyezkedése
108. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

A leszorításos kötözések számát az IMO Gyors kötözési útmutató alapján becsüljük meg.

1.-2. lépés

A csúszás megakadályozásához szükséges kötözés mennyiségének kiszámítása fölösleges, mivel a ládák elcsúszását meggátolja a torlaszolásos rögzítés.

Acélládák méretei
109. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Ki kell viszont számítanunk a billenés megakadályozásához szükséges kötözés mennyiségét:

3. lépés

Magasság H=2,4 m
Szélesség B=2,4 m,
Hosszúság pedig L=1,2 m, így:
H/B = 2,4/2,4 = 1,0
H/L = 2,4/1,2 = 2,0
Sorok száma: 3

4. lépés

A billenési táblázatban ezután azt találjuk, hogy ha H/B = 1,0, három rakománysor esetén fennáll az oldalirányú billenés veszélye. Ez ellen minden egyes felhasznált kötöző elem 2,3 tonnányi rakományt biztosít. H/L = 2,0 esetén fennáll az előre és hátra történő billenés veszélye is, minden egyes felhasznált kötöző elem 0,8, illetve 8,0 tonnányi rakományt biztosít a táblázat szerint.

Mivel a ládák előre meg vannak támasztva a tömegközéppontjuk felett, így a rakomány előrebillenése nem fenyeget 1.

Billenési táblázat
30. táblázat

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Mindegyik rakományszelvény súlya 2,0 tonna, így az alábbi számú kötözésre van szükség:

Oldalrabillenés

2,0/2,3 = 0,87 -> 1 kötözés

5. lépés

Az oldalra (és hátra) történő billenés megakadályozásához szükséges kötözésszám volt a legnagyobb az 1.-4. pontok során kiszámított kötözésmennyiségek közül.

Rögzített rakomány
110. ábra

Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban

Ezért a fenti példában szereplő acélládák rögzítéséhez rakományszelvényenként egy leszorításos kötözésre, tehát összesen 11 darab kötözésre van szükség.

A torlaszolásra használt eszköz teherbírása

Csúszás

A 3. példában szereplő acélládákat előre a homlokfalnak, oldalra pedig a jármű támasztóperemének támasztottuk. A táblázat alapján egy leszorításos kötözés 0,5 tonna rakomány előrecsúszását akadályozza meg μ=0,4 esetén. A 11 darab leszorításos kötözés ennek megfelelően az alábbi rakománytömeg előrecsúszását akadályozza meg:

11 * 0,5 = 6,5 tonna

Mivel a rakomány össztömege 22 tonna, a fennmaradó biztosításra váró súly

22,0 - 6,5 = 15,5 tonna

A "fennmaradó" súly súrlódási ereje tovább csökkentheti a homlokfalra nehezedő terhelést.

μ=0,4 esetén a homlokfalra nehezedő terhelés

15,5 - 15,5 ´ 0,4 = 9,3 tonna

Feltételezhetjük, hogy az EN12642 szabványnak megfelelően készült homlokfal elvisel 9,3 tonna mértékű olyan terhelést, amely a homlokfal alsó részére nehezedik.

Billenés

Több csomag szorosan egymás mögött történő elhelyezése által a billenési stabilitás jelentős mértékben megnő ("elrendezési effektus") a TFK 1998:2 számú beszámolójának 5.0.7. bekezdése szerint. Feltételezhetjük, hogy az EN12642 szabványnak megfelelően készült homlokfal szükség esetén megakadályozza a rakomány előrebillenését.

Önellenőrző kérdések
1. Fadobozokban árut szállítunk, melyek előre meg vannak támasztva, lekötözésenkénti tömege 900 kg. Hány leszorító kötözést kell alkalmaznunk, ha rögzítő eszközökre vonatkozó erőhatásokat az alábbi táblázat tartalmazza. A rakfelület rétegelt falemez.



nincs szükség lekötözésre
1 lekötözés szükséges X
2 lekötözés szükséges
3 lekötözés szükséges
2. Fadobozokban árut szállítunk, melyek előre meg vannak támasztva, lekötözésenkénti tömege 1200 kg. Hány leszorító kötözést kell alkalmaznunk, ha rögzítő eszközökre vonatkozó erőhatásokat az alábbi táblázat tartalmazza. A rakfelület rétegelt falemez.



nincs szükség lekötözésre
1 lekötözés szükséges
2 lekötözés szükséges
3 lekötözés szükséges