KURZUS: Rakományrögzítés
MODUL: Rögzítési eljárások
1. lecke: Rögzítési eljárások
Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerkedjen a rakományrögzítés alapeszközeivel. A rögzítő eszközök a rakomány biztosítását szolgálják. | |||
A következő szabványok a rögzítő eszközökkel kapcsolatos leírásokat tartalmazzák: | |||
| |||
Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha | |||
| |||
Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 90 percre lesz szüksége. | |||
Kulcsfogalmak | |||
| |||
A fejezet kidolgozása az Európai Bizottság Energiaügyi és Közlekedési Főigazgatóság megbízásából létrejött "Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban" című nyilvánosan hozzáférhető és díjmentesen letölthető. dokumentum alapján történt. | |||
GYORS KÖTÖZÉSI ÚTMUTATÓ | |||
Rakományrögzítés teherszállító egységeken a közúti szállításban és a tengeri területen történő vízi szállításban várható gyorsulások a gravitációs gyorsulás hányadosaként megadva (1g = 9.81 m/s2) | |||
| |||
V = Függőleges gyorsulás, hossz- vagy keresztirányú gyorsulással kombinálva | |||
Áruk; nem merev alakúak | |||
Ha az áruk nem merev alakúak, a gyors kötözési útmutatóban megállapítotthoz képest nagyobb mennyiségű kötözésre lehet szükség. Ahol tonnában van megadva egy súlymérték, ott az 1000 kg-nak megfelelő metrikus tonnáról van szó. Az oldalirányban, előre és hátra iránymegjelölések hosszirányban elhelyezett teherszállító egységekre értendők. | |||
1. Horizontális és vertikális elmozdulási tényezők | |||
Súrlódás | |||
Különböző egymással érintkező anyagoknak más-más a súrlódási együtthatója. Az alábbi táblázatban megadott értékeket ajánljuk figyelembe venni az olyan számításokban, ahol szükség van a súrlódási együtthatóra. Ezek az értékek abban az esetben érvényesek, ha mindkét érintkező felszín száraz, tiszta, és nincs rajta dér, jég, vagy hó. Az értékek a statikus súrlódásra vonatkoznak. | |||
Ha a rakomány csúszni kezd, statikus helyett csúszási súrlódás érvényesül. A csúszási súrlódás alacsonyabb mértékű, mint a statikus súrlódás. Ha olyan rakományrögzítési módszert használunk, amely megengedi a rakománynak, hogy egy kicsit elmozduljon, a statikus súrlódás 70%-ának megfelelő súrlódási értékkel kell számolnunk. Ezt a hatást figyelembe vettük a hurkos, ferde és egyenes/átlós kötözések táblázataiban is. | |||
| |||
Ha az érintkező felületek valamely kombinációja nem szerepel a fenti táblázatban, és ha a súrlódási együtthatójukat nem lehet más módon sem megállapítani, legfeljebb 0,3\* statikus m-vel szabad számolni. A nyitott teherszállító egységeken is legfeljebb 0,3 lehet a statikus m, mivel a felületek benedvesedhetnek a tengeri szállítás során. | |||
Billenés | |||
H, B és L meghatározása a rakományegységek billenésére vonatkozó táblázatokhoz arra az esetre, ha a rakományegységek tömegközéppontja közel esik mértani középpontjukhoz. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
H, B és L meghatározása a rakományegységek billenésére vonatkozó táblázatokhoz arra az esetre, ha a rakományegységek tömegközéppontja közel esik mértani középpontjukhoz. H, B és L meghatározása a rakományegységek billenésére vonatkozó táblázatokhoz arra az esetre, ha a rakományegységek tömegközéppontja távol esik mértani középpontjuktól | |||
2. Szükséges kötözésmennyiség meghatározása | |||
Az elcsúszás és elbillenés megakadályozásához szükséges kötözésmennyiséget a táblázatok segítségével számíthatjuk ki, az alábbi eljárást követve: | |||
Számítsuk ki a csúszás megakadályozásához szükséges kötözésmennyiséget | |||
Számítsuk ki az elbillenés megakadályozásához szükséges kötözésmennyiséget | |||
Válasszuk a két szám közül a nagyobbikat | |||
Még akkor is ajánlatos alkalmazni a rakomány minden 4 tonnájára legalább egy leszorításos lekötözést, ha nincs meg se a csúszás, se billenés veszélye. Így megakadályozható ugyanis a ki nem támasztott rakomány elvándorlása. | |||
Leszorításos lekötözés | |||
A táblázatok legalább 4000 N (400 kg) előfeszítésű hevederekre vonatkoznak. A táblázatokban található értékek arányosak a kötözőelem előfeszítésével. A táblázatokban található súlyok egy darab leszorításos lekötözésre értendők. | |||
Hány tonnányi rakomány nem tud elcsúszni? | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
Hány tonnányi rakomány nem tud elbillenni? | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
Az előre és hátra történő billenést gátló leszorításos lekötözést a rakomány közepére kell helyezni. | |||
Hurkos kötözés | |||
A táblázatok legalább 13 kN (1,3 tonna) MRT-jű és legalább 4000 N (400 kg) előfeszítésű hevederekre vonatkoznak. Az alábbi táblázatokban megadott súlyok egy pár hurkos kötözésre értendők. | |||
Hány tonnányi rakomány nem tud elcsúszni? | |||
A táblázatban megadott értékek arányosak a kötözés MRTjével (maximális rögzíthető terhelésével). | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
Hány tonnányi rakomány nem tud elbillenni? | |||
A táblázatban található értékek arányosak a kötöző elem előfeszítésével. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
Egyenes/átlós kötözés | |||
A táblázatok legalább 13 kN (1,3 tonna) MRT-jű és legalább 4000 N (400 kg) előfeszítésű hevederekre vonatkoznak. A táblázatban található értékek arányosak a kötözőelem maximális rögzíthető terhelésével (MRT). A súlyok egy egyenes/átlós kötözésre értendők. | |||
Hány tonnányi rakomány nem tud elcsúszni? | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
Hány tonnányi rakomány nem tud elbillenni? | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
Ferde kötözés | |||
A táblázatok legalább 13 kN (1,3 tonna) MRT-jű és legalább 4000 N (400 kg) előfeszítésű hevederekre vonatkoznak. A táblázatban található értékek arányosak a kötözőelem maximális rögzíthető terhelésével (MRT). A súlyok egy darab ferde kötözésre értendők. | |||
Hány tonnányi rakomány nem tud elcsúszni? | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
Hány tonnányi rakomány nem tud elbillenni? | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
3. Módszerek a leszorításos lekötözés szükséges mennyiségének kiszámítására | |||
Különálló fadoboz - leszorításos kötözés | |||
Leszorításos kötözéssel szeretnénk rögzíteni egy alábbi méretű fadobozt: magasság 2,4 m, szélesség 2 m, hossz 1,8 m. A fadoboz súlya 2,1 tonna, és a képen ábrázolt módon helyezzük el a rakodófelületen. Egy irányban sincs megtámasztva, tömegközéppontja pedig a doboz középpontjával azonos. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
A leszorításos kötözések számát az IMO Gyors kötözési útmutató alapján becsüljük meg. | |||
Először kiszámítjuk a csúszás megakadályozásához szükséges kötözés mennyiségét: | |||
1. lépés | |||
A táblázat szerint a súrlódási együttható () fa rakodófelületen elhelyezett fadoboz esetén =0,5. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
2. lépés | |||
A csúszási táblázatban láthatjuk, hogy ha a súrlódás ľ=0,5, nem áll fenn annak a veszélye, hogy a doboz oldalirányban elkezdene csúszni. Az előre vonatkozó érték szerint egyetlen kötözőelem 0,8 tonna (800 kg) csúszását gátolja meg. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
A doboz tömege 2,1 tonna, így az alábbi számú kötözésre van szükség: | |||
Előrecsúszás: | |||
Most a billenés megakadályozásához szükséges kötözés mennyiségét kell kiszámítanunk: | |||
3. lépés | |||
Magasság H=2,4 m, | |||
4. lépés | |||
A billenési táblázatban ezután azt találjuk, hogy ha H/B = 1,2, nem áll fenn az oldalirányú billenés veszélye egy rakománysor esetén, H/L = 1,4 esetén nem áll fenn a hátra történő billenés veszélye sem, viszont megvan az esély arra, hogy a rakomány előrebillen. Ez ellen minden egyes felhasznált kötözőelem 2 tonnányi rakományt biztosít. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
A doboz súlya 2,1 tonna, így: | |||
Előrebillenés | |||
2,1 /2,0 = 1,05 -> 2 kötözés | |||
5. lépés | |||
Az előre irányuló csúszás megakadályozásához szükséges kötözésszám volt a legnagyobb az 1.-4. pontok során kiszámított kötözésmennyiségek közül. | |||
Tehát a fenti példában szereplő doboz rögzítéséhez három darab leszorításos kötözésre van szükség. | |||
Másfelől ha a dobozt elöl megtámasztanánk például egy rakodólappal, az előrecsúszás veszélyét ezáltal megelőzzük, és így csupán két kötözésre volna szükség, mégpedig az előrebillenés és a hátracsúszás megakadályozásához. | |||
4. A torlaszolásra használt eszköz teherbírása 1. | |||
A példában leírtak helyett a dobozt a homlokfalnak is támaszthatnánk. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
A két leszorításos kötözés a homlokfalra nehezedő súlyt az alábbi mértékben mérsékli: | |||
2 * 0,8 = 1,6 tonna (=0,5) | |||
Mivel a doboz súlya 2,1 tonna, a fennmaradó súly | |||
2,1 - 1,6 = 0,5 tonna | |||
A "fennmaradó" súly súrlódási ereje tovább csökkentheti a homlokfalra nehezedő terhelést. | |||
=0,5 esetén a homlokfalra nehezedő terhelés: | |||
0,5 - 0,5 ´ 0,5 = 0,25 tonna | |||
Feltételezhetjük, hogy az EN12642 szabványnak megfelelően készült homlokfal elvisel 0,25 tonna mértékű olyan terhelést, amely a homlokfal alsó részére nehezedik. | |||
5. Teljes rakomány fadoboz | |||
Nyolc fadobozt rakodnak hornyolt alumínium rakodófelületű félpótkocsira. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
Mindegyik fadoboz az alábbi méretekkel rendelkezik: | |||
magasság 2,0 m, szélesség 2,0 m, hosszúság 1,6 m, súly 3 050 kg. | |||
A dobozok egy sorban vannak elhelyezve szorosan egymás mögött, elöl pedig a homlokfalnak1 vannak támasztva, amint azt az ábra mutatja. A leszorításos kötözések számát az IMO Gyors kötözési útmutató (közút/tenger, A terület) alapján becsüljük meg. Először kiszámítjuk a csúszás megakadályozásához szükséges kötözés mennyiségét: | |||
1. lépés | |||
A táblázat szerint a súrlódási együttható () hornyolt alumínium rakodófelületen elhelyezett fadoboz esetén =0,4. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
2. lépés | |||
A csúszási táblázatban láthatjuk, hogy ha a súrlódás =0,4, egyetlen kötöző elem 3,2 tonnányi rakomány oldalra és hátra történő csúszását gátolja meg. Előre hasonlóképpen 0,5 tonnát kapunk, de ebben az esetben a fadobozok előre meg vannak támasztva, és így az előrecsúszás megakadályozásához nincs szükség kötözésre. | |||
Mindegyik fadoboz súlya 3,05 tonna, így az alábbi számú kötözésre van szükség: | |||
Előrecsúszás | |||
Hátracsúszás | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
Most a billenés megakadályozásához szükséges kötözés mennyiségét kell kiszámítanunk: | |||
3. lépés | |||
A magasság H=2,0 m, a szélesség B=2,0 m, a hosszúság pedig L=1,6 m, így: | |||
H/B = 2,0/2,0 = 1,0 | |||
H/L = 2,0/1,6 = 1,25 M 1,4 | |||
Sorok száma: 1 | |||
4. lépés | |||
A billenési táblázatban ezután azt találjuk, hogy ha H/B=1,0, nem áll fenn az oldalirányú billenés veszélye egy rakománysor esetén. H/L=1,4 esetén nem áll fenn a hátra történő billenés veszélye sem, viszont megvan az esély arra, hogy a rakomány előrebillen. Ez ellen minden egyes felhasznált kötözőelem 2 tonnányi rakományt biztosít. Azonban - ahogy már láttuk - a fadobozok előre meg vannak támasztva, és így az előrebillenés megakadályozásához sincs szükség kötözésre1. | |||
Tehát a billenés megakadályozásához egyáltalán nincs szükség kötözésre. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
5. lépés | |||
Az oldalra (és hátra) irányuló csúszás megakadályozásához szükséges kötözésszám volt a legnagyobb az 1.-4. pontok során kiszámított kötözésmennyiségek közül. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
Ezért a fenti példában szereplő dobozok rögzítéséhez rakományszelvényenként egy leszorításos kötözésre, tehát összesen 8 darab kötözésre van szükség. | |||
5. A torlaszolásra használt eszköz teherbírása 2. | |||
A példában szereplő dobozsort a homlokfalnak támasztottuk. | |||
A táblázat alapján egy leszorításos kötözés 0,5 tonna rakomány előrecsúszását akadályozza meg esetén. A 8 darab leszorításos kötözés ennek megfelelően az alábbi rakománytömeg előrecsúszását akadályozza meg: | |||
8´0,5 = 4,0 tonna | |||
Mivel minden egyes doboz súlya 3,05 tonna, a fennmaradó biztosításra váró súly | |||
24,4 - 4,0 = 20,4 tonna | |||
A "fennmaradó" súly súrlódási ereje tovább csökkentheti a homlokfalra nehezedő terhelést. | |||
esetén a homlokfalra nehezedő terhelés | |||
20,4 - 20,4 ´ 0,4 = 12,2 tonna | |||
Feltételezhetjük, hogy az EN12642 szabványnak megfelelően készült homlokfal elvisel 12,2 tonna mértékű olyan terhelést, amely a homlokfal alsó részére nehezedik. | |||
Billenés | |||
Több csomag szorosan egymás mögött történő elhelyezése által a billenési stabilitás jelentős mértékben megnő ("elrendezési effektus") a TFK 1998:2 számú beszámolójának 5.0.7. bekezdése szerint. Feltételezhetjük, hogy az EN12642 szabványnak megfelelően készült homlokfal szükség esetén megakadályozza a rakomány előrebillenését. | |||
Acélládákkal kitöltött rakodótér | |||
Acélládákat rakodnak egy félpótkocsira 11 rakományszelvényben, 3 sorban és 3 rétegben; tehát összesen 99 acélládát. Mindegyik rakományszelvény az alábbi méretekkel rendelkezik: | |||
magasság 2,4 m, szélesség 2,4 m, hosszúság 1,2 m, súly 2 tonna. A rakomány össztömege 22 tonna. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
A második és harmadik rétegben elhelyezett ládák mozgása el van torlaszolva az alattuk fekvő réteg által. A rakományszelvények alul meg vannak támasztva oldalirányban, előre a homlokfalnak1, hátra pedig - üres rakodólapok segítségével - a hátsó ajtóknak vannak támasztva, amint az ábra mutatja. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
A leszorításos kötözések számát az IMO Gyors kötözési útmutató alapján becsüljük meg. | |||
1.-2. lépés | |||
A csúszás megakadályozásához szükséges kötözés mennyiségének kiszámítása fölösleges, mivel a ládák elcsúszását meggátolja a torlaszolásos rögzítés. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
Ki kell viszont számítanunk a billenés megakadályozásához szükséges kötözés mennyiségét: | |||
3. lépés | |||
Magasság H=2,4 m | |||
4. lépés | |||
A billenési táblázatban ezután azt találjuk, hogy ha H/B = 1,0, három rakománysor esetén fennáll az oldalirányú billenés veszélye. Ez ellen minden egyes felhasznált kötöző elem 2,3 tonnányi rakományt biztosít. H/L = 2,0 esetén fennáll az előre és hátra történő billenés veszélye is, minden egyes felhasznált kötöző elem 0,8, illetve 8,0 tonnányi rakományt biztosít a táblázat szerint. | |||
Mivel a ládák előre meg vannak támasztva a tömegközéppontjuk felett, így a rakomány előrebillenése nem fenyeget 1. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
Mindegyik rakományszelvény súlya 2,0 tonna, így az alábbi számú kötözésre van szükség: | |||
Oldalrabillenés | |||
2,0/2,3 = 0,87 -> 1 kötözés | |||
5. lépés | |||
Az oldalra (és hátra) történő billenés megakadályozásához szükséges kötözésszám volt a legnagyobb az 1.-4. pontok során kiszámított kötözésmennyiségek közül. | |||
| |||
Forrás: Európai legjobb gyakorlatra vonatkozó iránymutatás a rakományok rögzítéséhez a közúti szállításban | |||
Ezért a fenti példában szereplő acélládák rögzítéséhez rakományszelvényenként egy leszorításos kötözésre, tehát összesen 11 darab kötözésre van szükség. | |||
A torlaszolásra használt eszköz teherbírása | |||
Csúszás | |||
A 3. példában szereplő acélládákat előre a homlokfalnak, oldalra pedig a jármű támasztóperemének támasztottuk. A táblázat alapján egy leszorításos kötözés 0,5 tonna rakomány előrecsúszását akadályozza meg esetén. A 11 darab leszorításos kötözés ennek megfelelően az alábbi rakománytömeg előrecsúszását akadályozza meg: | |||
11 * 0,5 = 6,5 tonna | |||
Mivel a rakomány össztömege 22 tonna, a fennmaradó biztosításra váró súly | |||
22,0 - 6,5 = 15,5 tonna | |||
A "fennmaradó" súly súrlódási ereje tovább csökkentheti a homlokfalra nehezedő terhelést. | |||
esetén a homlokfalra nehezedő terhelés | |||
15,5 - 15,5 ´ 0,4 = 9,3 tonna | |||
Feltételezhetjük, hogy az EN12642 szabványnak megfelelően készült homlokfal elvisel 9,3 tonna mértékű olyan terhelést, amely a homlokfal alsó részére nehezedik. | |||
Billenés | |||
Több csomag szorosan egymás mögött történő elhelyezése által a billenési stabilitás jelentős mértékben megnő ("elrendezési effektus") a TFK 1998:2 számú beszámolójának 5.0.7. bekezdése szerint. Feltételezhetjük, hogy az EN12642 szabványnak megfelelően készült homlokfal szükség esetén megakadályozza a rakomány előrebillenését. |
Önellenőrző kérdések | |||||||||
1. Fadobozokban árut szállítunk, melyek előre meg vannak támasztva, lekötözésenkénti tömege 900 kg. Hány leszorító kötözést kell alkalmaznunk, ha rögzítő eszközökre vonatkozó erőhatásokat az alábbi táblázat tartalmazza. A rakfelület rétegelt falemez. ![]() ![]()
![]() | |||||||||
2. Fadobozokban árut szállítunk, melyek előre meg vannak támasztva, lekötözésenkénti tömege 1200 kg. Hány leszorító kötözést kell alkalmaznunk, ha rögzítő eszközökre vonatkozó erőhatásokat az alábbi táblázat tartalmazza. A rakfelület rétegelt falemez. ![]() ![]()
![]() |