KURZUS: Különleges ellátási rendszerek

MODUL: Bevezető

Bevezetés

A "Különleges ellátási rendszerek: a csővezetékes és távvezetékes ellátási láncok logisztikája" című jegyzet a víz-, földgáz-, kőolaj- és villamos energia ellátási rendszerek, mint speciális vezeték-logisztikai infrastruktúrák logisztikai rendszer-modelljének vizsgálatát, jellegzetességeik több szempontú bemutatását, a problémák és alternatív megoldások, valamint értékelésük széles skálán megvilágítását célozza.

A tananyag szerkezetében és módszertanában nagymértékben épít a Szerző által a témában készített, a víz- és villamos energia rendszer sajátosságait elemző doktori értekezésére.

A kurzus célja, hogy bemutassa azokat a hasonlóságokat és különbségeket, amelyek a hagyományos logisztikában és a vezetékes ellátás területén fellelhetők, valamint rávilágítson a kölcsönösen alkalmazható, egymást megtermékenyítő analógiák fontosságára, ezzel is erősítve a hallgatókban a korábbi tanulmányaik során a hagyományos logisztikai rendszerek vonatkozásában megismert sajátosságok, törvényszerűségek rögzülését.

A modern logisztika legfőbb kihívása a magas szolgáltatási színvonal biztosítása az ellátási láncban együttműködő partnerek számára egy folyamatosan bővülő, mindig változó műszaki és gazdasági környezetben. A fogyasztási javak, kereskedelmi termékek iránti ingadozó igények mellett alkalmazott gyártási, készletgazdálkodási és elosztási rendszerek folyamatos megújítása megkívánja, hogy az ellátási hálózat különböző szintjein tevékenykedő szakemberek rugalmas és innovatív gondolkodással, speciális menedzsment készségekkel rendelkezzenek. Kulcsfontosságú, hogy képesek legyenek jól kiegyensúlyozott, megfelelő tartalékokkal is rendelkező (de nem feleslegesen túlméretezett) logisztikai rendszereket tervezni, működésüket fenntartani és értékelni, az elemzések módszereit kifejleszteni és ezek eredményeinek megfelelően a rendszereket egy magasabb színvonalat biztosító állapotra fejleszteni.

A jegyzet akkor teljesíti a megírásakor kitűzött nevelési és oktatási célokat, ha a vezetékes ellátási rendszerek vizsgálata során használt módszerek, legfőképpen az analóg megoldások keresését célzó kezdeményezések szervesen be tudnak épülni a logisztikus hallgatók szakmai eszköztárába és személyiségébe, és a tanultakat sikerrel tudják alkalmazni a hagyományos logisztikai rendszerek tervezésében és üzemeltetésében.

A jegyzet a Szerző szándéka szerint éppen ezért törekszik arra, hogy megalkossa azt a tevékenység-rendszert, melyben a résztvevők képesek átlátni és átérezni a rendelkezésre állás fogalmának fontosságát és annak összes velejáróját - mind az adott ellátási rendszer vonatkozásában, mind a saját, választott szakterületükön. Hasonlóan fontos cél a kreativitás, a divergens problémakeresés belső igényének és technikáinak erősítése, a több nézőpontú probléma-látás gyakorlásán keresztül. Szükséges az ismeretszerzés, alkalmazás, rendszerezés, rögzítés és értékelés egységének, mint konstruktív életvezetési modellnek az elmélyítése az absztrakt rendszer problémáinak feldolgozásán keresztül, mindezzel együtt a személyiség fejlesztésének nélkülözhetetlen eleme a kurzuson résztvevők rendszer- és környezettudatos szemléletének erősítése. Ezeknek a készségeknek a fejlesztését szolgálja a hallgatóknak adott házi feladat, melynek keretében "Ellátási hibák jelentkezése a csővezetékes és távvezetékes ellátási láncokban" téma-megjelöléssel egy szabadon választott esettanulmány készítenek (a dolgozat megírása a vizsgára bocsájtás feltétele).

A tananyagi tartalomra vonatkozóan megfogalmazott oktatási célok között első helyen szerepel, hogy a jegyzetet olvasó és a kurzust teljesítő diákok értsék meg a városi vízellátás, a lakossági földgáz ellátás, a kőolaj- és üzemanyag-ellátás, valamint a villamos energia ellátás, mint különleges logisztikai rendszerek működését, legyenek képesek bemutatni a fogyasztás, elosztás, raktározás és szállítás, valamint a termelés jellemzőit, sajátosságait! Legyenek képesek elemezni, és egymással összevetve értékelni a különböző hálózat-kialakítási stratégiákat! Ismerjék fel és tudják beazonosítani a különböző termelői és fogyasztói sajátosságokat és a hozzájuk rendelhető menetrend-karakterisztika típusokat! Érzékeljék a nagyságrendeket, tudják elemezni az előnyöket és hátrányokat a vezetékes infrastrukturális rendszerek fejlődésével kapcsolatban, és mindeközben legyenek tisztában a fenntarthatósági követelmények természetével, sajátosságaival, és saját életükben, szakmai pályájukon is törekedjenek környezettudatos döntésekre!