KURZUS: Projektmenedzsment
MODUL: I. modul: A projektmenedzsment
1. lecke: Projekt és projektmenedzsment
Tanulási útmutató | ||
A lecke célja a rövid történeti áttekintés után tisztázni a projekt és projektmenedzsment fogalmát, rámutatni arra, hogy a vállalatok és egyéb szervezetek életében milyen indíttatású és típusú projektek keletkeznek, valamint bemutatni, hogy miért hasznos a projektmenedzsment. A lecke eredményes feldolgozásához, a megadott követelmények teljesítéséhez javasoljuk, hogy figyelmesen olvassa át a leckéhez tartozó elektronikus tananyagot és a jegyzet bevezető részét.Ismerje meg a leckéhez tartozó fogalmak, összefüggések jelentését, és tudja értelmezni, megfogalmazni azokat! | ||
A leckéhez tartozó fogalmak, összefüggések | ||
projekt, projektmenedzsment, | ||
Tevékenységek | ||
A lecke tanulása során kövesse az alábbi tanulási utasításokat, javaslatokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére: | ||
| ||
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes: | ||
| ||
A lecke tananyaga | ||
Már az ókori Egyiptomban és a középkorban is léteztek óriás projektek, még ha akkoriban senki nem hallott még a mai értelemben vett projektmenedzsmentről. Csak a 20. század közepe óta létezik ez a fogalom és csak ezután terjedtek el szélesebb körben a projekttervezési, irányítási technikák. Évtizedekkel ezelőtt a projekt kifejezést nagy kaliberű és összetett kutatásokra, fejlesztésekre használták, mint például bizonyos katonai fegyverek fejlesztése. Egyes programok szintén projektként szerveződtek, úgy, mint hajók, gátak, autópályák, finomítók építése. A modern projekt menedzsment kezdetének a Manhattan-projektet tartják, amelyben kifejlesztették az atombombát. Ahogy a projekt menedzsment eszköztára (a projekt előkészítéséhez, tervezéséhez, megvalósításához használható technikák) fejlődött, a projekt orientált felfogás elterjedt, leginkább a hadiiparban. Később építőipari cégek is úgy találták, hogy a projekt jellegű megvalósítás segítséget nyújthat kisebb létesítményeknél is, mint például raktárak, bérházak építése. Az autógyártó cégek új autótípusok fejlesztése kapcsán használták a projekt fogalmát. A közelmúltban rohamosan elterjedt a nemzetközi szervezetek körében a projekt menedzsmentnek a szolgáltatás területén való alkalmazása. A reklámkampányokat, szervezetek globális összeolvadását, és a tőkeszerzést is gyakran projektként kezelik, így a projekt menedzsment elterjedt ezen a téren is. A projekt menedzsment segítette esküvők, partik, konferenciák, választási kampányok lebonyolítását, de elterjedt a számítógépes programok fejlesztésében is. | ||
Magyarországon is voltak jelentős projektek, mint például a budapesti földalatti létrehozása. Érdemes megemlíteni, hogy például a magyar építés történetében mikor használták először a projekt kifejezést. Ez ugyan pontosan nem ismeretes, mindenesetre a Pest-Vác vasútvonal építési tervein (1820-as évek) látható a "Bauprojekte" megjegyzés. (Lásd Nagycenk, Széchenyi Kastély egyik kiállítótermében.) | ||
A projekt fogalma | ||
A projekt fogalmára számtalan definíció született, ezek közül az egyik legkifejezőbb: |
A projekt olyan, egyszeri alkalommal elvégzendő komplex feladat, amelyet viszonylagos újszerűség, rögzített kezdési és befejezési időpont, időbeli ütemezés, esetenként különleges bonyolultság és interdiszciplináris feladatkitűzés jellemez. (Aggteleky, Bajna) |
Az előzőek után megfogalmazhatjuk a projekt ismertetőjegyeit: | |||
| |||
A projektmenedzsment | |||
A fenti ismertetőjegyek fennállása esetén a projektfeladatok teljesítéséhez nem elegendőek a hagyományos szervezeti és vezetési megoldások, módszerek, ezért alakult ki a projektmenedzsment, amely felhasznál hagyományos eszközöket, technikákat, de rendelkezik a mai elvárásoknak megfelelő eszközrendszerrel is. Az elvárások és azok teljesítésével kapcsolatos problémák érzékeltetéséhez célszerű az úgynevezett projekt háromszögből kiindulni. Az ábrát tekintve egy konkrét projekt tehát leírható, illetve definiálható a teljesség igénye nélkül: | |||
| |||
Ezek az úgynevezett elsődleges projekttényezők szoros összefüggésben vannak egymással, bármelyik változása következménnyel van a másik kettőre. Ezeket a következményeket hatásosan lehet befolyásolni olyan, a projektmenedzsmentben alapvető teljesítményekkel, mint a tervezés, szervezés, irányítás és a kontroll. A háromszög azt is illusztrálja, hogy miért nehéz a projektet megvalósítani. Ha három változóból kettőt nem rögzítenek, akkor viszonylag egyszerű helyzet adódik. Például egy termékfejlesztési projektnél valószínűleg nem okoz szakmailag gondot egy jó minőségű termék kifejlesztése, ha a fejlesztő mérnökök számára nincs, vagy laza a határidő korlát és a költségek sem rögzítettek előre, csak a cél és az erőforrások mennyisége rögzítettek. | |||
A fent említett esetben ugyanis kényelmesen lehet várni a befolyó pénzforrásokra, és nyugodtan tesztelni a prototípusokat egészen addig, amíg a végső megoldás meg nem születik. A bökkenő ott van, hogy az ilyen megoldásokkal manapság nem működhet egy vállalkozás eredményesen. | |||
Tehát a projekt megvalósításának egyik fő nehézségét ez az úgynevezett hármas korlát jelenti. További nehézség abból a tényből adódik, hogy a projektek nem rutinfeladatok, hanem mindegyik eltér a másiktól. Vezetési és irányítási szempontból ezért minden projekt újnak tekintendő, és bár az előzetes tapasztalatok mindig növelik a siker és a vezetők jó döntéseinek esélyét, ennek ellenére mindegyik projekt egy új kihívás. Fontos a kihívásnak eleget tenni a megfogalmazott céloknak megfelelően, mert kudarc esetén a projekt nem ismétlődik meg, vagy ha esetleg mégis, az roppant költséges megoldás. | |||
Előzőeket összefoglalva a projektmenedzsment tehát nem más, mint a projekt folyamatok és erőforrások tervezése, irányítása és ellenőrzése, hogy a projekt megfeleljen az előzetesen meghatározott eredményeknek, az idő és költség korlátoknak. | |||
| |||
Miért projektmenedzsment? | |||
Már az előzőekben is utaltunk rá, hogy miért szükséges a projektmenedzsment, a továbbiakban részletesebben is tárgyaljuk azt. Projektek csaknem minden vállalatnál előfordulnak, és ezen komplex feladatok megoldásához ideális a projektszervezés, amelynek keretében ideiglenesen alkalmazott speciális szakemberek célirányosan, gyorsan megoldják az adott feladatot. | |||
| |||
A projektmunkának vannak előnyei a "vonalbeli" (a szokásos szervezeti keretek) munkához képest: | |||
| |||
Milyen projektek vannak ma? | |||
Projektek a vállalatoknál: | |||
| |||
Magán projekt lehet egy ház építése vagy nagyobb családi ünnep szervezése. | |||
Utóbbiak kapcsán megjegyzendő, hogy ezek kisebb projektek, nem lehet azonosítani őket a nagyobb, bonyolultabb vállalati projektekkel és különösen nem a nagyobb infrastruktúrális és egyéb beruházási projektekkel. (Vigyázat, vannak kisebb vállalati projektek is!) Ugyanakkor a kis projektek is összetett feladatok, ezért különböznek a mindennapi, szokásos rutin feladatoktól. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy csak a nagyobb projekteknek van határidő és költség kockázata. A kisebb projektek egyenként nem bírnak "esemény" jelleggel, pedig több kisebb projekt együttesen már komolyabb költséget képviselhet, és a határidőre való megvalósítás stratégiai jelentőséggel is bírhat. | |||
Meglepődnénk, hogy amikor egy beteget felkészítenek kórházi műtétre, az orvosi team agyröntgent, teljes DNS vizsgálatot, színvakság tesztet kérne, mielőtt eltávolítanák a vakbelet. Ezek a vizsgálatok értékesek és költségesek lehetnek, és irreálisnak tűnhetnek egy ilyen kis műtéthez. A tapasztalt orvosi team tudja, elég megvizsgálni az alapvető és fontos mutatókat, különben a műtét háromszor akkora költséget eredményezhet és négyszer annyi ideig tarthat. A projektmenedzserek gyakran hasonló problémákkal szembesülnek egy-egy projekt kapcsán. A projektmenedzsment során használt több módszer és technika "kalapácsnak" tűnik, amikor kis projekteknél alkalmazzák. Egyébként a kisebb projektek esetén ugyanazon módszereket használjuk, mint a nagyobbaknál, de nem ugyanúgy és nem ugyanannyit! | |||
Elválasztani a kevés fontosat a sok lényegtelentől, a legfontosabb cél kis projektek esetén. Fölöslegesek, tehát kizárjuk azokat a technikákat, melyek csak a nagyobb projekteknél alkalmasak. Célszerű ezeknél alkalmazni alapvető, egyszerűbb megoldásokat - ha úgy tetszik sablonokat - amelyek megkönnyítik a projektirányítási munkát. | |||
Projekt típusok | |||
Kutatási: a fejlesztési cél csak nagyvonalúan definiált, több esetben fellelhető a pionír jelleg, a projektparaméterek jelentősen változhatnak. | |||
Fejlesztési: egyértelműen definiált a fejlesztési cél, pl. új termék; piacra fejlesztett termékeknél a határidőnek kiemelt jelentősége van. | |||
Beruházási: sokféle indítéka lehet a beruházási szándéknak, ezért többféleképpen csoportosíthatjuk ezeket. | |||
Tervezési: a cél lehet például előtanulmányok készítése, koncepció kialakítása egy adott, nagy projekthez és/vagy a megvalósíthatóság és a gazdaságosság vizsgálata. | |||
Szervezési: (racionalizálási) a struktúra kialakítása, újjáformálása és/vagy folyamatjavítás, átalakítás. | |||
Rollout: (kifejezetten nagyobb vállalatoknál) a cél lehet például az egyszer már próbált felhasználásnak vagy új technikának a teljes vállalati bevezetése. | |||
Egy átfogóbb tipizálás szerint a projekteket feloszthatjuk beruházási, kutatás-fejlesztési és szervezési (menedzsment) projektekre. | |||
Más megközelítés alapján ismernek úgynevezett külső, belső és vegyes projekteket, attól függően, hogy zömében külső vagy belső (a projektgazda-szervezet adja az erőforrásokat) erőforrásokkal valósítják meg a projekteket. |
Önellenőrző kérdések, feladatok | |||||||||||
1. Válassza ki a felsoroltak közül a helyes állításokat!
![]() | |||||||||||
2. Válassza ki a felsoroltak közül a helyes állításokat!
![]() | |||||||||||
3. A projekt típusokra vonatkozó állítások közül melyek igazak, és melyek hamisak?
![]() | |||||||||||
4. A projekt típusokra vonatkozó állítások közül melyek igazak, és melyek hamisak?
![]() | |||||||||||
5. Melyek a projekt ismertetőjegyei, válassza ki a helyes állításokat.
![]() | |||||||||||
6. Milyen jellegű projektfeladatok vannak manapság? Válassza ki a helyes állítást!
![]() | |||||||||||
7. Alábbiak közül melyik nem jelent projektfeladatot? Válassza ki, melyik állítás igaz és melyik nem!
![]() | |||||||||||
8. Válassza ki, melyik állítás helyes?
![]() | |||||||||||
9. Válassza ki, melyik állítás helyes?
![]() |