KURZUS: Projektmenedzsment

MODUL: Bevezetés

Bevezetés

A "Projektmenedzsment" kurzus célja a hallgató bevezetése a különböző szervezetek projektmegvalósításának ismereteibe. "Projektmenedzsment" című elektronikus jegyzetünk tananyaga részben a Széchenyi István Egyetem által kiadott "Projektmenedzsment" című nyomtatott jegyzethez kapcsolódik, a kurzusnak ez a másik kötelező irodalma. Az elektronikus tananyag és az említett jegyzet a projektek irányítása, szervezése témakörének körüljárásával világítja meg a vállalkozások, szervezetek ama törekvéseit, amelyekkel komplex, gyakran bonyolult fejlesztési, újítási stb. feladatok megoldására vállalkoznak. A projektmenedzsment fogalmi és elméleti alapjaira építve megismertetjük Önt a projektmenedzsment tartalmi vonásaival, feladataival, módszereivel, amelyek ismeretének, alkalmazásának közös célja a projektek sikeres megvalósítása. Mielőtt fentiekkel megismerkedünk, szükséges feltenni a kérdést, hogy miért van szükségünk projektmenedzsmentre? A kérdés megválaszolásához a következőkben röviden és tágabb értelmezésben foglalkozunk a projektmenedzsment jelentőségével, a ma jelentkező projektfeladatok sajátosságaival és azzal, hogy milyen elvárásoknak kell ma és a jövőben megfelelni a projektközreműködőknek.

Lényeges, új impulzusokat hozott a projektmenedzsment a problémák megoldásához, egy vezetési koncepciót, amely adott célok megvalósítását eredményezheti a projektelképzelés folyamatának szervezett lebonyolításával. A projektmenedzsment segít, hogy a projekt kockázatokat csökkenthessék szisztematikus tervezéssel, koordinációval és folyamatos nyomon követéssel. Ezért a projektmenedzsment nyereség lehet a beruházó (megrendelő) számára, akinél a legtöbb kockázat mutatkozik. A nagyobb projekttervezeteknek a projektvezetésre háruló követelményei folyamatosan nőnek, a projektek komplexitásának, a minőségi követelmények növekedésével, illetve az erősebb gazdasági nyomás, határidő-kényszer következtében. A gazdaság fejlődése, ezen belül a projektekkel szembeni elvárások az utóbbi években egyre magasabb követelményeket támasztanak a projekt közreműködők felé. A klasszikus projektszereplők - mint például a megrendelő, a vállalkozók - a saját speciális céljaik és különböző feladataik miatt gyakran nincsenek abban a helyzetben, hogy a partnerségen alapuló projektlebonyolítást megfelelően teljesítsék. Költség, idő és minőség problémák, valamint a növekvő komplexitás további specializálódáshoz vezet, erősítve az igényt a projektmenedzsment iránt. Ezzel a módszertannal kell a célirányos folyamatot biztosítani és a résztvevők szükséges koordinációját elérni. A koordináció feltételez egy intenzív, tiszta információs folyamatot. Ezzel megteremthetik az összhangot és a szervezeti egységet a projektrésztvevők között. Azért, hogy az elkövetett hibákból tanuljanak, következetesen fel kell használni a résztvevők tapasztalatait.

A projektmenedzsment fejlődése jól érzékelhető az egyre számosabb módszer, eszköz, informatikai megoldások alkalmazása nyomán. Ugyanakkor a projektek vezetése, szervezése terén nem lehetünk elégedettek. Egyik legnagyobb probléma sok esetben a hiányzó vagy nem megfelelő vezetés a projekthez létrehozott projektszervezetben A vezetési tevékenység különböző minőségű lehet az alkalmazott szervezeti-szervezési formától függően. A többirányú szakmai követelmények (tervezés, megvalósítás, lebonyolítás), illetve azok képviselői nehezen hozhatók össze "egy kalap alatt". A megrendelők gyakran nem tartják fontosnak saját hozzájárulásukat a projektvezetéshez, úgy gondolják, hogy a projektvezetés maximálisan delegálható. A projektek növekvő komplexitása és ezzel összekapcsolható kockázatok miatt a kockázatokat a projektrésztvevőknek meg kell osztani!

Rendkívül sokféle projekt keletkezik, nemcsak céljaikat és tartalmukat, hanem nagyságrendjüket, komplexitásukat tekintve is különbözők lehetnek. A projektek lehetnek egyszerűbb, könnyebben átlátható feladatok, de nem ritkán bonyolult és/vagy komplex rendszerek. Ennél fogva a tervezési és kivitelezési folyamat alatt a bonyolultságból és komplexitásból eredő problémák is felléphetnek. A rendszer, vagyis a projekt sok különböző, erősen összekapcsolódó hatásértékekből és alrendszerekből áll, amelyek dinamikusan, azaz nem egzaktan előre meghatározott módon, kölcsönhatásban állnak egymással. Egy rendszeren belül ezen határértékek, alrendszerek és kölcsönhatásuk megértése, továbbá hálózataik feltárása döntő szerepű a projektszervezés működésének szempontjából.

A tantárgy keretében bemutatjuk, hogyan értelmezzük a projektet, projektmenedzsmentet, a projekt folyamatát, megismerkedünk a projekt kialakításával, azon belül a projektcélokkal és a projekt eredmények behatárolásával. Foglalkozunk a projekt kialakításának gazdaságossági vonatkozásaival, az ehhez kapcsolódó módszerekkel, számításokkal. Ismertetjük a projektek megvalósítási előkészítésének fontos feladatát, a projektteljesítési stratégia kialakítását, és a versenyeztetési eljárást.

A projekttervezés témaköre kapcsán kitérünk a tervezés szemléletére, a tervezés eszközeire és a projekttervezésben egyre gyakrabban használatos kockázatelemzésre. A projektfolyamat során létrehoznak kisebb-nagyobb szervezeteket, melyek feladata a projektek előkészítése és megvalósításuk irányítása, ellenőrzése. Különböző szervezeti formák alakíthatók ki, ezek ismertetésére sor kerül. A projektteljesítés során kontrollálni kell a projektet, hogy az a tervezett céloknak megfeleljen, és a kívánt eredményeket hozza. Ennek módszereit ismerhetik meg a projektkontroll tárgyalásakor.

Kevésbé esik szó a kisebb projektekről, mert egyenként nem jelentenek olyan nehéz feladatot, mint a nagyobb projektek, viszont nagyobb számuk és így költségkihatásuk miatt figyelmet érdemelnek. Erre mutatunk rá a témakör kapcsán.

Ma már elterjedt a projektvezetést segítő számítógépes programcsomagok használata. Ezek sajátosságait, kiválasztási szempontjait tanulmányozhatják a témakörrel összefüggésben.

A tananyag viszonylag terjedelmes, ezért azt modulonként több olyan, kezelhető terjedelmű leckére bontottuk fel, amelyek tartalma átlagosan, kb. másfél óra alatt feldolgozható. Javasoljuk, hogy először olvassa el a tananyag megfelelő leckéjét, (esetenként a jegyzet vonatkozó részeit) és jegyzetelje ki az új fogalmakat, gondolatköröket. Jegyzeteit nézze át, majd végezze el az adott leckéhez előírt tevékenységeket. A felsorolt követelmények alapján ellenőrizze, hogy sikerült-e feldolgoznia a lecke anyagát. Szükség esetén nézze át újra az anyagot, majd oldja meg a lecke végén szereplő önellenőrző feladatokat.

Amikor Ön úgy érzi, hogy az adott modul valamennyi leckéjének anyagát sikerült elsajátítania, oldja meg a modulzáró feladatokat. Az egyes feladatokra adható pontszámok alapján a rendszer értékeli teljesítményét. Ennek alapján Ön eldöntheti, hogy ismételnie kell-e valamelyik lecke tartalmát, vagy továbbléphet a következő modulra.

Ha kérdései merülnek fel a tanulás során, gyűjtse össze ezeket, és adja át a Felnőttképzési Központnak. Kérdéseit az elektronikus tananyag szerzője meg fogja válaszolni.

Eredményes tanulást kívánunk!