KURZUS: Közlekedéstervezés

MODUL: I. modul: A közlekedéstervezés fogalma és rendszere

3. lecke: Forgalom előrebecslés. Közlekedési kínálat

Tevékenység

Az alábbi javaslatok alapján dolgozza fel a jegyzet 32-46. oldalán található tananyagot!

  • tanulmányozza a forgalom globális (országos) előrebecslésével kapcsolatos példákat,
  • kövesse végig a 33. oldalon található számításokat,
  • tanulja meg, mit nevezünk elaszticitási tényezőnek, jegyezze meg, hogyan kell azt meghatározni,
  • a jegyzetben szereplő képletekkel kapcsolatban nézze meg ennek a tanulási útmutatónak a "További információk a tananyaghoz" című részét!
  • jegyezze meg, hogy a 2. példában milyen tényezők alapján történik a forgalom előrebecslése,
  • fogalmazza meg, milyen tényezők határozzák meg azt, hogy a gépjárművek éves futásteljesítménye hosszabb időtávlatot figyelembe véve csökken,
  • jegyezze meg, milyen esetekben nem alkalmazható a globális forgalom-előrebecslés,
  • sorolja fel, melyek a közlekedési kínálat jellemzői,
  • sorolja fel, melyek a hálózati modellekben a szakaszok és csomópontok jellemzői,
  • a 3.19 ábra alapján jegyezze meg, hogyan befolyásolja a forgalomnagyság az adott úton elérhető sebességet,
  • jegyezze meg, mit értünk megfelelő és eltűrhető forgalomnagyság alatt, ezzel kapcsolatban tanulmányozza a 3.5 és 3.6 táblázatot
  • jegyezze meg, hogy az "a", "b", "c" és "d" hálózati funkciójú utaknál az "a" -tól "d" felé haladva hogyan változik a kapcsolati, a feltáró és a kiszolgáló funkció jelentősége (a feltáró funkcióval kapcsolatban magyarázatot talál a "További információk a tananyaghoz" részben),
  • sorolja fel, milyen tényezőkön keresztül lehet a közlekedési igényeket befolyásolni,
  • fogalmazza meg, mi történik, ha sem a kapacitásnövelés, sem az igénymenedzsment eszközével nem élünk a közlekedési igényekkel kapcsolatosan.
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha

  • felsorolásból ki tudja választani a rugalmassági (elaszticitási) tényező fogalmát,
  • önállóan el tudja végezni a GDP-növekedésén alapuló forgalom-előrebecslés számítását,
  • felsorolásból ki tudja választani, hogy mely tényezők alapján történik a forgalom globális előrebecslése,
  • felsorolásból ki tudja választani, milyen tényezők határozzák meg azt, hogy a gépjárművek éves futásteljesítménye hosszabb időtávlatot figyelembe véve csökken,
  • a globális forgalom előrebecslésre vonatkozó állításokról el tudja dönteni, hogy azok igazak vagy hamisak,
  • felsorolásból ki tudja választani, hogy a hálózati modellek az úthálózat és a csomópontok mely jellemzőit kezelik,
  • az eltűrhető és a megengedett forgalomnagyság összefüggésére vonatkozó állításokról el tudja dönteni, hogy azok igazak vagy hamisak,
  • felsorolásból ki tudja választani, hogyan befolyásolja a forgalomnagyság az úton elérhető sebességet,
  • az "a", "b", "c" és "d" hálózati funkciójú utakhoz párosítani tudja azok konkrét funkcióit,
  • felsorolásból ki tudja választani, hogy mi szab határt a közlekedési kínálat növelésének.
További információk a tananyaghoz

1. A jegyzet 33. oldalán szereplő összefüggés "képlet" alakban az alábbi:

F i+1 F i 1=( G i+1 G i 1 )*e

Az Fi+1 értékét szeretnénk meghatározni, így az egyenlet mindkét oldalát szorozzuk Fi-vel:

F i+1 F i =( G i+1 G i 1 )*e* F i

Minkét oldalhoz hozzáadunk Fi-t:

F i+1 =( G i+1 G i 1 )*e* F i + F i

Kiemelünk Fi-t:

F i+1 =[ ( G i+1 G i 1 )*e+1 ]* F i

Így megkaptuk azt az összefüggést, ami alapján az i+1-edik év forgalma meghatározható.

2. Az utak feltáró funkciója alatt az úthálózat azon képességét értjük, hogy az utak segítségével a területen lakók eljutnak a főközlekedési útvonalakhoz. Az a terület, ahonnan rövid idő alatt, jó minőségű úton lehet eljutni például az országos főúthálózathoz, az jobban "feltárt", így gazdaságilag értékesebb terület.

Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg, hogy a GDP változásán alapuló forgalom-előrebecslési modell esetén mit értünk rugalmassági (elaszticitási) tényező alatt!
A GDP és forgalom adott évre számított hányadosát.
1% GDP-növekedéshez tarozó forgalomnövekedést.
1% forgalomnövekedéshez tarozó GDP-növekedést.
A GDP átlagos éves változását a vizsgált időszakban.

2. Az alábbi adatok alapján végezze el az 5. évre szóló globális forgalom-előrebecslést!
A számítások eredményét ne kerekítse, csak a megadott számú tizedesjegyet vegye figyelembe!

ÉvForgalom %GDP %
1.100100
2.104103
3.108107
4.111110
5.
Először határozza meg a forgalom átlagos növekedését! A számítások során a kapott százalék-értékeket 2 tizedesjegyig, kerekítés nélkül vegye figyelembe!

A forgalom átlagos növekedése (2 tizedesjegy pontossággal): %
A GDP átlagos növekedése (2 tizedesjegy pontossággal): %
A rugalmassági tényező (három tizedesjegy pontossággal) e:
A várható forgalom az 5. évben (2 tizedesjegy pontossággal):

3. Az alábbiak közül mely tényezők alapján történik a forgalom globális előrebecslése?
A motorizációs fok.
Lakosságszám.
Az utazással töltött idő.
Úthálózat hossza.
Egy járműre jutó futásteljesítmény.
4. Jelölje meg, mely tényező határozza meg azt, hogy a gépjárművek éves futásteljesítménye hosszabb időtávlatot figyelembe véve csökken!
A több autót birtokló családokban az egyik autó kevesebbet fut.
A járművek az egyre telítettebb utakon egyre kevesebb utat tudnak megtenni.
Egyre többen vesznek igénybe tömegközlekedést.
A drágább üzemanyag miatt kevesebben használnak személygépkocsit.
5. Döntse el, hogy az alábbi állítások igazak vagy hamisak!
A globális forgalom előrebecslés nem alkalmas nem létező összeköttetések szükségességének vizsgálatára.
A globális forgalom előrebecslés jól alkalmazható jelentős terület-felhasználási változások esetén.
6. Jelölje meg, hogy a hálózati modellek az úthálózat mely jellemzőit kezelik!
Hossz.
Szélesség.
Irány.
Kapacitás.
Sebesség.
Csomópontok száma.
7. Jelölje meg, hogy a hálózati modellek a csomópontok mely jellemzőit veszik figyelembe!
Forgalomszabályzás módja.
Megengedett mozgások.
Kapacitás.
Két szabad jelzés között eltelt idő.
A csomópont geometriai méretei.
Időveszteség járművenként.
8. Döntse el, hogy az alábbi állítások igazak vagy hamisak!
Az eltűrhető forgalomnagyság kisebb a megengedett forgalomnagyságnál.
Az eltűrhető forgalomnagyság-állapotot minél hamarabb meg kell szüntetni.
9. Hogyan befolyásolja a forgalomnagyság az úton elérhető sebességet? Jelölje meg a legpontosabb választ!
Minél nagyobb a forgalomnagyság, annál kisebb az elérhető sebesség.
Egy adott értékig nem befolyásolja, majd a nagyobb forgalomhoz egyre kisebb elérhető sebesség tartozik.
Minél nagyobb a forgalomnagyság, annál nagyobb az elérhető sebesség.
Az elérhető sebesség fordítottan arányos a forgalomnagysággal.
10. Jelölje meg, hogy melyik hálózati funkciójú utaknál a legjelentősebb az út kapcsolati funkciója?
Az "a" hálózati funkciójú utaknál.
A "b" hálózati funkciójú utaknál.
A "c" hálózati funkciójú utaknál.
A "d" hálózati funkciójú utaknál.
11. Jelölje meg, hogy melyik hálózati funkciójú utaknál a legjelentősebb az út kiszolgáló funkciója?
Az "a" hálózati funkciójú utaknál.
A "b" hálózati funkciójú utaknál.
A "c" hálózati funkciójú utaknál.
A "d" hálózati funkciójú utaknál.
12. Jelölje meg, hogy mi szab határt a közlekedési kínálat növelésének!
A rendelkezésre álló tér szűkössége.
A környezeti szempontok.
Pénzügyi tényezők.