KURZUS: Közlekedéstervezés

MODUL: III. modul: A modellezés eredményeinek felhasználása

15. lecke: Társadalmi részvétel

Tevékenység

Az alábbi javaslatok alapján dolgozza fel a jegyzet 165-174. oldalán található tananyagot!

  • jegyezze meg, mit értünk társadalmi részvétel, képviseleti részvétel és közösségi alapú részvétel alatt,
  • sorolja fel, mely csoportokat értjük a közlekedéspolitika szereplői alatt,
  • fogalmazza meg, hogy legtöbb esetben mi az oka a közlekedés-politikai célokról alkotott vélemények közötti különbségnek,
  • jegyezze meg a probléma tudatosítása folyamatának lépéseit, illetve azok sorrendjét,
  • jegyezze meg, hogy mi alapján kell megtervezni a nyilvánossággal folytatott konzultációk számát (négy fő "koreográfia")
  • sorolja fel, hogy folyamatos lakossági konzultáció esetén a projekt mely fázisaiban kell konzultációt szervezni,
  • a 12.1 táblázat alapján tanulmányozza a részvétel fokozatait: figyelje meg, hogy az 1. sorszámútól a 7. felé haladva hogyan nő a nyilvánosság szerepe a projektben,
  • a részvétel módjával kapcsolatban jegyezze meg, hogy a visszajelzések számításba vétele szempontjából mely négyféle konzultációt különböztetünk meg,
  • tanulmányozza a 170. oldal alján található felsorolást, amely a munkacsoport egy lehetséges összeállítására ad példát,
  • a 12.4 fejezet alapján fogalmazza meg a sikeres részvétel feltételeit.
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha

  • felsorolásból ki tudja választani, mit értünk társadalmi, képviseleti és közösségi alapú részvétel alatt,
  • felsorolásból ki tudja választani, hogy általában mi az oka a közlekedés-politikai célokról alkotott vélemények közötti különbségnek,
  • helyes sorrendbe tudja állítani a probléma tudatosításának lépéseit,
  • adott szituációhoz párosítani tudja a lakossággal folytatandó konzultációk számát.
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg, hogy az alábbi megfogalmazások közül mit értünk társadalmi részvétel alatt!
A döntéshozatali folyamatban a kiválasztott csoportok képviselői vesznek részt.
A döntéshozatali folyamatban csak egy bizonyos érdek-, vagy értékközösség tagjai vesznek részt.
Mindenki részt vehet a döntéshozatali folyamatban, aki szeretne.
2. Milyen részvételről beszélünk, ha a döntéshozatali folyamatban a kiválasztott csoportok képviselői vesznek részt?
Társadalmi részvételről.
Képviseleti részvételről.
Közösségi alapú részvételről.
3. Jelölje meg, hogy általában mi az oka a közlekedés-politikai célokról alkotott vélemények közötti különbségnek?
A nem megfelelő tájékozottság, az ok-okozati összefüggések ismeretének hiánya.
A résztvevők eltérő érdekei.
Az, hogy a tervezett intézkedések hatásai a lakosságra nézve gyakran kellemetlenek.
Az, hogy a közlekedésben végrehajtott változtatások egyeseknek kedvezők, másoknak kedvezőtlenek.
4. Állítsa helyes sorrendbe a probléma tudatosításának lépéseit!

1.
2.
3.
4.


5. Hány esetben kell konzultálni a lakossággal a végrehajtandó beruházásról, ha a tervezési folyamat egyértelmű megoldást tartalmaz?
Nem kell konzultálni.
Egy alkalommal.
Egy alkalommal, amelyet azután szükség szerint további alkalmak követhetnek.
A projekt különböző fázisainak végrehajtása alkalmával (több alkalommal).
6. Az alábbiak közül melyik szituációban kell a beruházásról a lakossággal egy alkalommal egyeztetni, amit majd szükség szerint további alkalmak követhetnek?
Ha a tervezési folyamat egyértelmű megoldást tartalmaz.
Ha a lakosságot egyáltalán nem érinti a beruházás.
Ha a lakossági részvétel hozhat olyan változásokat a tervezés adott fázisában, amely további aktív lakossági részvételt igényel.
Ha a lakosság tudatosságát kell formálni.