KURZUS: Közlekedéstervezés

MODUL: III. modul: A modellezés eredményeinek felhasználása

III. modulzáró feladatsor

1. Jelölje meg, mely két részre osztják az utazásokat az idő értékelésekor!
Munkával kapcsolatos utazások.
A munkába menettel kapcsolatos utazások.
Munkaidőn kívüli utazások.
A hazautazással kapcsolatos utazások.
2. Jelölje meg, hogy az alábbiak közül melyek igazak az idő értékelésének empirikus módszerére!
Alapja az a kérdés, hogy maguk az utazók mennyire értékelik az utazási időben elért megtakarítást.
Nemzetgazdasági megközelítést alkalmaz.
A jövedelmek termeléséből és a fogyasztásból indul ki.
Kikérdezéses technikát alkalmaz.
Olyan konkrét eseteket elemez, ahol az utazóknak valódi választási lehetőségük van a különböző utazások közötti választásra.
3. Jelölje meg az alábbiak közül a költség-haszon elemzéshez köthető állítást!
Az egyes változatokkal összefüggő költségeket vizsgálja, a költség fogalmát szélesen értelmezve.
A fejlesztési terv következtében a társadalmi jólétben beálló változást próbálja számszerűsíteni.
Azt veszi figyelembe, hogy a tervváltozat megvalósítása eredményeképpen a tőke, az üzemeltetési költség és a bevételek hogyan alakulnak a jövőben.
Az értékelés során meghatározott küszöbértékekhez hasonlítja az egyes tervvariánsok költségeit és várható bevételeit.

4. Hogyan értelmezhető az alábbi ábra "A"-val jelölt pontja?

Jelölje meg a helyes megoldást!
C1 forgalom mellett Q1 az utazás költsége.
C1 költség esetén Q1 a forgalom nagysága.
C1 forgalom mellett Q1 az út ellenállása.
C1 költség esetén Q1 az út ellenállása.

5. Az alábbi ábra alapján válaszoljon a kérdésre!

Mi történik, ha a költség C2-ről C1 változik?
A forgalom csökken.
A forgalom nem változik.
A forgalom nő.

6. Az alábbi ábra alapján válaszoljon a kérdésre!

A költségek, illetve haszon szempontjából mit jelképez az X-A-B háromszög, ha a forgalom Q1-ről Q2-re változott?
A forgalom jelenlegi résztvevőinek többletköltsége.
A forgalom jelenlegi résztvevőinek haszna.
A forgalom új résztvevőinek haszna.
A forgalom új résztvevőinek többletköltsége.
7. Minek függvényében írja elő az egyes épületek minimális parkolóhely-szükségletét az OTÉK? Jelölje meg a legpontosabb választ!
Az épület alapterülete alapján.
Az épület funkciója alapján.
Az épület emeletinek száma alapján.
Az épület elhelyezkedése alapján.
8. Az ábra alapján írja be a mezőbe, hogy mekkora a parkolási hiány a 2. számmal jelölt utcában!



A parkolási igény OTÉK szerint parkolóhely.

9. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
A parkolóhelyek telítettsége és a parkolási díj között egyenes arányosság áll fenn.
10. Jelölje meg, hogy a tapasztalatok szerint milyen kihasználtságnak megfelelő díjszint mellett érhető el a legnagyobb parkolási bevétel!
Kb. 25%-os.
Kb. 40%-os.
Kb. 50%-os.
Kb. 75%-os.
100%-os.
11. Jelölje meg, hogy az alábbi megfogalmazások közül mit értünk társadalmi részvétel alatt!
A döntéshozatali folyamatban a kiválasztott csoportok képviselői vesznek részt.
Mindenki részt vehet a döntéshozatali folyamatban, aki szeretne.
A döntéshozatali folyamatban csak egy bizonyos érdek-, vagy értékközösség tagjai vesznek részt.
12. Milyen részvételről beszélünk, ha a döntéshozatali folyamatban földrajzilag körülhatárolható területhez köthető emberek vesznek részt?
Társadalmi részvételről.
Képviseleti részvételről.
Közösségi alapú részvételről.
13. Hány esetben kell konzultálni a lakossággal a végrehajtandó beruházásról, ha a lakosság tudatosságát kell formálni?
Nem kell konzultálni.
Egy alkalommal.
Egy alkalommal, amelyet azután szükség szerint további alkalmak követhetnek.
A projekt különböző fázisainak végrehajtása alkalmával (több alkalommal).
14. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak vagy hamisak, illetve hogy van-e összefüggés a tagmondatok között!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
A forgalmi torlódások keletkezése és megszüntetése nem lehet önmagát erősítő folyamat, mert a torlódás megszüntethető útépítéssel.
ABCDE
15. Jelölje meg, hogy az EST 2000 kiadvány szerint melyek a fenntartható közlekedés ismérvei!
A közegészséget csak a szükséges mértékben veszélyezteti.
Az ökoszisztémákat nem veszélyezteti.
A megújuló erőforrások használata a regenerálódásuk ütemét nem haladja meg.
A nem-megújuló erőforrások használata megújulókkal való helyettesítésük ütemét nem haladhatja meg,
16. Mely intézkedések járulhatnak hozzá ahhoz, hogy a személyszállításban a védett pályás közlekedés aránya növekedjen?
Átszállási lehetőségek növelése.
Minőségi szolgáltatást nyújtó hálózat.
Rövid viszonylatok kialakítása.
A lehető legolcsóbb árszínvonalú szolgáltatás.