KURZUS: Közlekedéstervezés
MODUL: III. modul: A modellezés eredményeinek felhasználása
13. lecke: Időveszteségek értékelése - Közlekedési tervek értékelése
Tevékenység | ||
Az alábbi javaslatok alapján dolgozza fel a jegyzet 130-141. oldalán található tananyagot! | ||
| ||
Követelmények | ||
Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha | ||
| ||
További információk a tananyaghoz | ||
A keresleti függvény: | ||
| ||
A keresleti görbe azt fejezi ki, hogy különböző ár esetén mekkora a kereslet. A világoskék színnel kitöltött terület jelzi a fogyasztói többlet nagyságát. Egy közúttal kapcsolatban a keresleti függvény megfelel az út forgalmának. A függvénynek ebben az esetben csak az adott árhoz tartozó egy pontját ismerjük. | ||
| ||
A kiinduló helyzetben C1 költség mellet Q1 forgalom veszi igénybe az utat. | ||
A költség-haszon elemzésben a fogyasztói többlet változásával számolnak. Az alábbi ábra egy közút forgalmának feltételezés szerinti alakulását mutatja az adott útszakaszon, a költség (az autós számára az ár) függvényében. | ||
| ||
Ha javítjuk a forgalmi körülményeket (pl. újabb forgalmi sávot létesítünk, növeljük az elérhető sebességet stb.), akkor a költség (az autós szempontjából) C2-re csökken. E kisebb költség mellett a forgalom nő, Q2 értékű lesz, vagyis a költségcsökkenés új forgalmat indukál. A fogyasztói többletben bekövetkező növekedés ebben az esetben az ábrán világoskék színnel jelzett C2-C1-A-B területtel arányos, amely 2 részre osztható: | ||
1. A C1-A-X-C2 téglalap területe. Ez a többlet haszon, amelyet a forgalom jelenlegi, Q1 forgalomnak megfelelő résztvevői élveznek a fejlesztés eredményeként, | ||
2. Az A-B-X háromszög területe. Ez a haszon az utat a fejlesztés hatására igénybevevő új forgalom résztvevői számára jelentkezik. | ||
A fenti területek a következőképpen számíthatók: | ||
1. A téglalap területe (=az oldalak szorzata, azaz): Q1*(C1 - C2) | ||
2. A háromszög területe (=(alap*magasság)/2, azaz): ((Q2 - Q1)*(C1 - C2))/2, másképpen írva | ||
A két területet összeadva adódik a fejlesztésből származó összes haszon | ||
B = haszon (fogyasztói többlet) |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||
1. Jelölje meg, hogy az alábbiak közül hogyan lehet figyelembe venni az utazási idő változását!
![]() | |||||||||||
2. Jelölje meg, hogy az utazással kapcsolatban milyen időket különítünk el!
![]() | |||||||||||
3. Jelölje meg, mely két részre osztják az utazásokat az idő értékelésekor!
![]() | |||||||||||
4. Jelölje meg, hogy az alábbiak közül melyek igazak az idő értékelésének analitikus módszerére!
![]() | |||||||||||
5. Jelölje meg, hogy a közlekedési tervek értékelésekor az alábbiak közül mit vizsgál a pénzügyi értékelés!
![]() | |||||||||||
6. Jelölje meg, hogy közlekedési tervek értékelésével kapcsolatban az alábbiak közül mit értünk küszöb analízisen!
![]() | |||||||||||
7. Jelölje meg, melyik értékelési eljárásra jellemző, hogy a terv hatására a társadalmi jólétben bekövetkező változásokat próbálja számszerűsíteni!
![]() | |||||||||||
8. Jelölje meg, melyik értékelési eljárásra jellemző, hogy a különböző dimenziójú értékelési szempontok egymással összevontan is értékelhetők!
![]() | |||||||||||
9. Jelölje meg, mit jelent a költség-haszon elemzés esetén a széles nézőpont!
![]() | |||||||||||
10. Hogyan értelmezhető az alábbi ábra "A"-val jelölt pontja? | |||||||||||
| |||||||||||
Jelölje meg a helyes megoldást!
![]() | |||||||||||
11. Az alábbi ábra alapján válaszoljon a kérdésre! | |||||||||||
| |||||||||||
Mi történik, ha a költség C1-ről C2 változik?
![]() | |||||||||||
12. Az alábbi ábra alapján válaszoljon a kérdésre! | |||||||||||
| |||||||||||
Mi történik, ha a költség C1-ről C2 változik?
![]() | |||||||||||
13. Az alábbi ábra alapján válaszoljon a kérdésre! | |||||||||||
| |||||||||||
A költségek, illetve haszon szempontjából mit jelképez a C1-C2-X-A téglalap, ha a forgalom Q1-ről Q2-re változott?
![]() | |||||||||||
14. Jelölje meg, mit mutat meg az első éves megtérülési ráta!
![]() | |||||||||||
15. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||||
16. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
![]() |