KURZUS: Közlekedéstervezés

MODUL: I. modul: A közlekedéstervezés fogalma és rendszere

1. lecke: A közlekedéstervezés kialakulása, megközelítésmódjai

Tevékenység

Az alábbi javaslatok alapján dolgozza fel a jegyzet 9-23. oldalán található tananyagot!

  • a 9. oldalon található felsorolás alapján jegyezze meg, mely tényezők játszottak szerepet a közlekedéstervezés kialakulásában,
  • a 10-11. oldalon található felsorolás alapján indokolja az egyes tényezők szerepét,
  • a 12. oldal táblázata alapján keressen saját példákat a közlekedéstervezés feladataira,
  • lapozza át a 2. fejezetet (13-23. oldal), és a fő fejezetcímek (2.1...2.5) alapján nézze át, melyek a közlekedéstervezés fő megközelítési módjai,
  • a 2.1 fejezet alapján fogalmazza meg, hogy a műszaki tervezés mellett mely szempontokat kell(ene) még figyelembe venni a közlekedési tervek elkészítésekor,
  • a 2.2 fejezet alapján fogalmazza meg, mit értünk a közlekedéstervezés prognózis-alapú megközelítésén,
  • a 2.3 fejezet alapján fogalmazza meg, mi a szabályzatok szerepe a közlekedéstervezésben,
  • a 2.4.1 fejezet alapján fogalmazza meg, mit értünk helyzetelemzés alatt,
  • a 2.4.2 fejezet alapján adjon választ arra, mi jellemzi a célok megfogalmazását az általános célok és a konkrét célok esetén,
  • a 2.4.3 fejezet alapján fogalmazza meg, milyen összefüggésnek kell lennie a tervezett intézkedések és a célok között,
  • a 2.4.4 fejezet alapján adjon választ arra, mi a hatásvizsgálatok szerepe,
  • a 2.4.5 fejezet alapján sorolja fel, kiket kell bevonni a döntésbe,
  • a 2.4.6 fejezet alapján fogalmazza meg, mi a különbség a terv, mint végeredmény és a tervezés, mint folyamat között.
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha

  • felsorolásból ki tudja választani, mely tényezők játszottak szerepet a közlekedéstervezés kialakulásában,
  • közlekedési tervek elkészítésére vonatkozó állításokról el tudja dönteni, hogy azok igazak vagy hamisak,
  • a prognózisközpontú megközelítésre vonatkozó állításokról el tudja dönteni, hogy azok igazak vagy hamisak,
  • a közeledéstervezési szabályzatokra vonatkozó állításokról el tudja dönteni, hogy azok igazak vagy hamisak,
  • felsorolásból ki tudja választani a helyzetelemzésre vonatkozó igaz állításokat,
  • felsorolásból ki tudja választani a konkrét célokat,
  • a célokra és intézkedésekre vonatkozó állításokról el tudja dönteni, hogy azok igazak vagy hamisak,
  • felsorolásból ki tudja választani a tervezési folyamatra vonatkozó állítások közül az igazat.
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg, hogy az alábbiak közül mely tényezők játszottak szerepet a közlekedéstervezés kialakulásában!
A forgalmi torlódások számának növekedése.
A légi közlekedés fejlődése.
A közlekedés politikai kérdéssé válása.
Az energiaárak növekedése.
A település-struktúra változása.
A környezetvédelmi szempontok fontosságának növekedése.
A hídépítési technológiák fejlődése.
Az esélyegyenlőség eszméjének erősödése.
2. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak-e, illetve, hogy van-e összefüggés a tagmondatok között!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
A közlekedési létesítmények tervezésekor a műszaki szempontok mellett a helyváltoztatási folyamatokat is figyelembe kell venni, mert ettől függ, hogy a létesítmény műszakilag megvalósítható-e.
ABCDE
3. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
A prognózisközpontú megközelítés lényege: a tervező úgy tervezi meg a közlekedési folyamatokat, hogy az a jelenlegi infrastruktúrának a lehető legjobban megfeleljen.
4. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
A közlekedéstervezési munkát a korábbi tapasztalatokon alapuló szabályzatok segítik, de ezek nem jelentenek biztosítékot arra, hogy a felhasználásukkal a legjobb megoldás születik.
5. Jelölje meg az alábbiak közül a helyzetelemzésre igaz állításokat!
A helyzetelemzés része az adatgyűjtés.
Minden, a problémához látszólag nem is kapcsolódó adatot be kell gyűjteni.
Fontos, hogy a helyzet leírásába ne keveredjenek bele a célok és a megoldási javaslatok.
A teljes tervezési terület valamennyi elképzelhető jellemzőjét le kell "fedni" adatokkal.
6. Jelölje meg, hogy az alábbiak közül melyek sorolhatók a konkrét célok közé!
Érezhetően javuljon a közlekedés biztonsága.
Növekedjen a tömegközlekedést választók aránya.
A balesetek száma legalább 15%-kal csökkenjen.
A zajterhelés 5 dBA-val csökkenjen.
7. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
Minden tervezési célhoz rendelni kell intézkedéseket, és lehet olyan intézkedés, ami nem tartozik célhoz.
8. Jelölje meg az alábbiak közül az igaz állítást!
A tervezés eredménye a terv, aminek a megvalósításához tartanunk kell magunkat.
A tervezés egy folyamat, amelynek egyik állomása a terv, ami a megvalósítás folyamán változhat.
A tervezési folyamat végeredménye a terv, ami a folyamat során változhat.