KURZUS: Közlekedéstervezés

MODUL: I. modul: A közlekedéstervezés fogalma és rendszere

2. lecke: Közlekedési igények

Tevékenység

Az alábbi javaslatok alapján dolgozza fel a jegyzet 24-32. oldalán található tananyagot!

  • jegyezze meg, mely négy általános jellemzővel mérhetjük a közlekedési igényt,
  • a 3.1.1 bekezdés alapján fogalmazza meg, mi jellemzi az utazással töltött időt; ehhez használja fel a 3.1 táblázatot és a 3.1 ábrát. Figyelje meg a 3.1 ábrán, hogy a közlekedésre fordított idő (a függőleges tengelyen látható) gyakorlatilag nem függ a GDP-től: a diagram pontjai jó közelítéssel vízszintes egyenes mentén helyezkednek el.
  • a 3.1.1 pont szövege illetve a 3.2 és 3.3 ábrák alapján jegyezze meg, milyen összefüggés van a GDP, valamint a napi utazások száma (3.2 ábra) és a naponta megtett km-ek száma (3.3 ábra) között,
  • figyelje meg a 3.4 ábrán, hogy ha az egy főre jutó jövedelem nő, akkor növekszik a személygépkocsi használat aránya és csökken a kerékpár-használaté,
  • a 3.1.2 alapján fogalmazza meg, miből ered a megtett km-ben mérhető igények növekedése,
  • a 3.1.3 fejezet a tananyag későbbi részei szempontjából fontos fogalmakat tárgyal. A 3.6 ábra segítségével jegyezze meg, mit értünk kiinduló forgalom, célforgalom, belső forgalom és átmenő forgalom alatt,
  • törekedjen arra, hogy a 3.6 ábra jelzéseihez (nyilaihoz) társítani tudja az azokhoz tartozó fogalmakat,
  • tanulmányozza a 3.7, 3.8, 3.9 ábrákat, és keressen magyarázatot arra, miért ingadozik a forgalom napi, heti és éves szinten az ábrákon bemutatottak szerint,
  • jegyezze meg az átlagos napi forgalom (ÁNF) és a mértékadó óraforgalom (MOF) definícióját,
  • tanulmányozza a 3.10 ábrát: figyelje meg, hogy a 3000 óránál a görbék kb. a 0,05-ös értéket veszik fel. Ez azt jelenti, hogy évente 3000 óra az az időtartam, amikor a mértékadó óraforgalom és az átlagos napi forgalom hányadosa nagyobb, mint 0,05. Ez alapján fogalmazza meg az 1000 órához tartozó összefüggést.
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha

  • felsorolásból ki tudja választani, mely négy általános jellemzővel mérhetjük a közlekedési igényt,
  • felsorolásból ki tudja választani, hogy adott tényezők közül melyik független az egyes országok egy főre jutó GDP-jétől,
  • ábra alapján felsorolásból ki tudja választani az egyes közlekedési módok és az egy főre jutó jövedelem nagysága közötti helyes összefüggést,
  • felsorolásból ki tudja választani, hogy miből ered a megtett km-ben mérhető igények növekedése,
  • ábra jelöléseihez párosítani tudja a kiinduló forgalom, célforgalom, belső forgalom és átmenő forgalom fogalmát,
  • felsorolásból ki tudja választani, mit értünk átlagos napi forgalom (ÁNF) és mértékadó óraforgalom (MOF) alatt,
  • ábra alapján ki tudja választani a forgalomtartóssági görbére vonatkozó helyes állítást.
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg, hogy mely négy általános jellemzővel mérhetjük a közlekedési igényt!
Utazás/fő/nap
Saját járművel (megtett út)/fő/nap
Helyváltoztatás (utazás + gyaloglás)/fő/nap
Megtett km/fő/nap
Utazással töltött idő/fő/nap
Tömegközlekedéssel megtett km/fő/nap
2. Az alábbi tényezők közül melyik független az egyes országok egy főre jutó GDP-jétől?
Az utazással megtett km-ek száma.
A helyváltoztatás módja.
Az utazással töltött idő.
A napi helyváltoztatások száma.
Az utazás sebessége.

3. Az alábbi ábra alapján válaszoljon a kérdésre!

Jelölje meg az alábbiak közül az igaz állításokat!
Az egy főre jutó jövedelemmel arányosan nő a személygépkocsi-használat aránya.
Minél magasabb az egy főre jutó jövedelem, annál többen közlekednek kerékpárral.
A tömegközlekedés választása alacsony és magas jövedelem esetén valamivel kisebb, mint a közepes nagyságú jövedelem esetén.
Alacsony egy főre jutó jövedelem esetén kevesebben utaznak utasként személygépkocsiban, mint magasabb jövedelem esetén.
4. Jelölje meg, hogy miből ered a megtett km-ben mérhető igények növekedése!
Abból, hogy nő a közlekedés sebessége.
Abból, hogy lakóhelyek és a munkahelyek egyre távolabb vannak egymástól.
Abból, hogy egyre több ember utazik naponta tömegközlekedéssel.
Abból, hogy változnak a bevásárlási, nyaralási szokások.

5. Az alábbi ábra alapján oldja meg a feladatot!

Párosítsa az ábra betűjeleit az alábbi fogalmakhoz! Írja be a megfelelő betűt (A,B,C vagy D) a mezőkbe!

Belső forgalom:
Kiinduló forgalom:
Átmenő forgalom:
Célforgalom:

6. Jelölje meg, mit értünk átlagos napi forgalom (ÁNF) alatt!
Az egész napi forgalom osztva 24 órával.
A napi forgalmak éves átlaga.
Egy hét forgalmának összege osztva 7-tel.
Egy adott hónap forgalmának összege osztva a hónap napjainak számával.
7. Jelölje meg, mit értünk mértékadó óraforgalom (MOF) alatt!
Egy adott évben a legforgalmasabb óra forgalma.
Az az óránkénti forgalom érték, amit a forgalom évente 50 órán át elér, vagy meghalad.
A napi forgalmak éves átlaga.
Egy adott nap legforgalmasabb órájának forgalma.

8. Az alábbi ábra alapján válaszoljon a kérdésre!

Az ábra alapján jelölje meg a helyes összefüggést!
Évente 1000 óra az az időtartam, amikor a mértékadó óraforgalom és az átlagos napi forgalom hányadosa kisebb, mint 0,075.
Évente 1000 óra az az időtartam, amikor az átlagos napi forgalom nagyobb, mint 0,075.
Évente 1000 óra az az időtartam, amikor az átlagos napi forgalom és a mértékadó óraforgalom hányadosa nagyobb, mint 0,075.
Évente 1000 óra az az időtartam, amikor a mértékadó óraforgalom és az átlagos napi forgalom hányadosa nagyobb, mint 0,075.