KURZUS: Közlekedéstervezés

MODUL: I. modul: A közlekedéstervezés fogalma és rendszere

I. modulzáró feladatsor

1. Jelölje meg, hogy az alábbiak közül mely tényezők játszottak szerepet a közlekedéstervezés kialakulásában!
A légi közlekedés fejlődése.
A közlekedés politikai kérdéssé válása.
Az energiaárak növekedése.
A település-struktúra változása.
A környezetvédelmi szempontok fontosságának növekedése.
A forgalmi torlódások számának növekedése.
Az esélyegyenlőség eszméjének erősödése.
A hídépítési technológiák fejlődése.
2. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak-e, illetve, hogy van-e összefüggés a tagmondatok között!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
A közlekedési létesítmények tervezésekor a műszaki szempontok mellett a helyváltoztatási folyamatokat is figyelembe kell venni, mert ettől függ, hogy a létesítményt a közlekedők megfelelő számban veszik-e igénybe.
ABCDE
3. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
Minden közlekedéstervezési célhoz rendelni kell intézkedéseket, és minden intézkedésnek valamelyik célhoz kell tartoznia
4. Jelölje meg, hogy mely négy általános jellemzővel mérhetjük a közlekedési igényt!
Saját járművel (megtett út)/fő/nap
Utazás/fő/nap
Helyváltoztatás (utazás + gyaloglás)/fő/nap
Tömegközlekedéssel megtett km/fő/nap
Megtett km/fő/nap
Utazással töltött idő/fő/nap
2. Az alábbi tényezők közül melyik független az egyes országok egy főre jutó GDP-jétől?
A napi helyváltoztatások száma.
Az utazással megtett km-ek száma.
A helyváltoztatás módja.
Az utazás sebessége.
Az utazással töltött idő.

5. Az alábbi ábra alapján oldja meg a feladatot!

Párosítsa az ábra betűjeleit az alábbi fogalmakhoz! Írja be a megfelelő betűt a mezőkbe!

Célforgalom:
Átmenő forgalom:
Belső forgalom:
Kiinduló forgalom:

6. Jelölje meg, mit értünk átlagos napi forgalom (ÁNF) alatt!
Az egész napi forgalom osztva 24 órával.
A napi forgalmak éves átlaga.
Egy hét forgalmának összege osztva 7-tel.
Egy adott hónap forgalmának összege osztva a hónap napjainak számával.
7. Jelölje meg, mit értünk mértékadó óraforgalom (MOF) alatt!
Egy adott évben a legforgalmasabb óra forgalma.
Az az óránkénti forgalom érték, amit a forgalom évente 50 órán át elér, vagy meghalad.
A napi forgalmak éves átlaga.
Egy adott nap legforgalmasabb órájának forgalma.

8. Az alábbi adatok alapján végezze el az 5. évre szóló globális forgalom-előrebecslést!
A számítások eredményét ne kerekítse, csak a megadott számú tizedesjegyet vegye figyelembe!

ÉvForgalom %GDP %
1.100100
2.105104
3.109108
4.113112
5.
Először határozza meg a forgalom átlagos növekedését. A számítások során a kapott százalék-értékeket 2 tizedesjegyig, kerekítés nélkül vegye figyelembe!

A forgalom átlagos növekedése (2 tizedesjegy pontossággal): %
A GDP átlagos növekedése (2 tizedesjegy pontossággal): %
A rugalmassági tényező (három tizedesjegy pontossággal) e:
A várható forgalom az 5. évben (2 tizedesjegy pontossággal):

9. Döntse el, hogy az alábbi állítások igazak vagy hamisak!
A globális forgalom előrebecslés alkalmas nem létező összeköttetések szükségességének vizsgálatára.
A globális forgalom előrebecslés nem alkalmazható jelentős terület-felhasználási változások esetén.
10. Jelölje meg, hogy melyik hálózati funkciójú utakra jellemző, hogy a kapcsolati funkció előnyben részesítése mellett a feltáró funkció is megjelenik?
Az "a" hálózati funkciójú utaknál.
A "b" hálózati funkciójú utaknál.
A "c" hálózati funkciójú utaknál.
A "d" hálózati funkciójú utaknál.