MODUL: III. modul: A modellezés eredményeinek felhasználása
16. lecke: Fenntartható közlekedés
Tevékenység
Az alábbi javaslatok alapján dolgozza fel a jegyzet 175-187. oldalán található tananyagot!
mondja el saját szavaival, mit értünk önmagukat erősítő folyamatok alatt az alábbi esetekben: torlódások, városi szétterülés, tömegközlekedés leépülése,
a 13.1 pont alapján jegyezze meg, hogy az EST-kiadvány miben látja a közlekedés fenntarthatóságának lényegét,
fogalmazza meg a BAU és az EST "forgatókönyvek" lényegét,
13.2 a) pont alapján fogalmazza meg, milyen előnye lehet a közlekedési célpontok közelségének,
13.2 b) pont alapján fogalmazza meg, milyen intézkedések vezethetnek a motorizált közlekedés csökkenéséhez,
13.2 c) pont alapján fogalmazza meg, mi a közlekedési hálózatok mintázatának szerepe az egyes térségek fejlődésében,
13.2 d) pont alapján sorolja fel, milyen intézkedésekkel lehet befolyásolni a közlekedés időbeli lefolyást,
13.2 e) pont alapján fogalmazza meg, milyen intézkedésekkel lehet a teherfogalmat a vízi és a vasúti szállítás irányában növelni, illetve személyközlekedést a védett pályás közlekedés irányába terelni,
tanulmányozza a 13.3 pontban leírt intézkedésjavaslatokat.
Követelmények
Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha
az önmagukat erősítő folyamatokra vonatkozó állításokról el tudja dönteni, hogy azok igazak vagy hamisak,
felsorolásból ki tudja választani az EST 2000 kiadvány szerinti fenntartható közlekedés ismérveit,
felsorolásból ki tudja választani a BAU és EST forgatókönyvek jellemzőit,
a közlekedési célpontok közelségére, a közlekedési hálózatok mintázatának szerepére, a közlekedés időbeli lefolyásának változtatására vonatkozó állításokról el tudja dönteni, hogy azok igazak vagy hamisak,
felsorolásból ki tudja választani, mely intézkedések járulhatnak hozzá a teherforgalom vízi és vasúti szállítás irányába történő elmozdulásához,
felsorolásból ki tudja választani, mely intézkedések járulhatnak hozzá ahhoz, hogy a személyszállításban a védett pályás közlekedés aránya növekedjen.
Önellenőrző kérdések
1. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak vagy hamisak, illetve hogy van-e összefüggés a tagmondatok között!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük. B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük. C: Az első tagmondat igaz, a második hamis. D: Az első tagmondat hamis, a második igaz. E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
A forgalmi torlódások keletkezése és megszüntetése lehet önmagát erősítő folyamat, mert a torlódást megszüntető útépítés, illetve szélesítés a forgalom növekedéséhez, így újabb torlódáshoz vezet.
A
B
C
D
E
2. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
E Az alacsony beépítési sűrűségű városokban a város szétterülése megállítható, ha egyre több utat hoznak létre a személygépkocsival való közlekedés számára.
3. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak vagy hamisak, illetve hogy van-e összefüggés a tagmondatok között!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük. B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük. C: Az első tagmondat igaz, a második hamis. D: Az első tagmondat hamis, a második igaz. E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
A tömegközlekedés leépülése megállítható a szolgáltatás színvonalának csökkentésével, mert a csökkentett színvonalon a korábbival megegyező bevétel mellett kisebb a fenntartás költsége.
A
B
C
D
E
4. Jelölje meg, hogy az EST 2000 kiadvány szerint melyek a fenntartható közlekedés ismérvei!
Nem veszélyezteti a közegészséget.
Az ökoszisztémákat csak a szükséges mértékben veszélyezteti.
A megújuló erőforrások használata a regenerálódásuk ütemét nem haladja meg.
A nem-megújuló erőforrások használatát a jelenlegi szinten kell fenntartani.
5. Jelölje meg az alábbiak közül az igaz állításokat!
A BAU-forgatókönyv intézkedései hosszú távon megoldást jelenthetnek a közlekedési problémákra.
A BAU-forgatókönyvek a mindenkori nemkívánatos helyzetet próbálják elkerülni.
Az EST-forgatókönyv a kívánatos jövő elérésére összpontosít.
Az EST3-forgatókönyv a közlekedési igények kiszolgálását és a korábbi technológiákra történő visszaállást szorgalmazza.
6. Jelölje meg, hogy az alábbi állítások igazak vagy hamisak!
A közlekedési célpontok közelsége növeli az utazások számát.
Ha a parkoló autók messzebb vannak a lakásoktól, mint tömegközlekedési járművek megállói, akkor nő a tömegközlekedés igénybevétele.
A centralizált hálózatok hozzájárulnak a közvetlenül nem érintett térségek fejlődéséhez.
7. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak vagy hamisak, illetve hogy van-e összefüggés a tagmondatok között!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük. B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük. C: Az első tagmondat igaz, a második hamis. D: Az első tagmondat hamis, a második igaz. E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
A közlekedés időbeli lefolyása változtatható, mert az egyes időszakokra bevezetett útdíjak hatására a közlekedők egy része más időpontot választ az utazásra.
A
B
C
D
E
8. Mely intézkedések járulhatnak hozzá a teherforgalom vízi és vasúti szállítás irányába történő elmozdulásához?
A közúti kamionok megengedett terhelésének növelése.
A közlekedési ágazatok közös rendszerben történő kezelése.
A korszerű szervezési módszerek alkalmazása a vasúti közlekedésben.
9. Mely intézkedések járulhatnak hozzá ahhoz, hogy a személyszállításban a védett pályás közlekedés aránya növekedjen?