KURZUS: Közlekedéstervezés

MODUL: II. modul: A négylépcsős modellezési folyamat

II/a. modulzáró feladatsor

1. Jelölje meg az alábbiak közül a körzetek kialakításának helyes alapelveit!
A körzetek határait lehetőleg a forgalmi utak képezzék.
Túl sok körzet nehézkessé teszi a modellezést.
100 000 lakosú városban általában 50 körzetre van szükség.
Nagy forgalomvonzó- és keltő létesítmények nagyméretű körzetekbe kerüljenek.

2. Az ábra alapján oldja meg a feladatot!

Írja be a felsorolt tevékenységek előtti számot a megfelelő mezőbe! (Az ötből csak négyet kell beírnia!)

1: terv tesztelése
2: forgalom-előrebecslés
3: területi jellemzők előrebecslése
4: értékelés
5: tervkészítés

Az "A"-val jelölt téglalapba a(z) számú tevékenység kerül.
A "B"-vel jelölt téglalapba a(z) számú tevékenység kerül.
A "C"-vel jelölt téglalapba a(z) számú tevékenység kerül.
A "D"-vel jelölt téglalapba a(z) számú tevékenység kerül

3. Döntse el az alábbi mondat tagmondatairól, hogy azok igazak vagy hamisak, illetve van-e összefüggés a tagmondatok között!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
A közlekedési rendszer tervezése során az egyes változatokról nem minden esetben dönthetünk a költség-haszon nettó jelenértékének összehasonlítása alapján, mert az értékelendő tényezők nem mindig fejezhetők ki pénzértékben.
ABCDE
4. Jelölje meg az alábbiak közül a keltés feladatát!
Annak meghatározására, hogy az utazók bizonyos csoportja milyen arányban fogják a különböző közlekedési módokat választani.
Annak meghatározása, hogy egy körzet kiinduló forgalma milyen más körzetekbe irányul, illetve egy körzet beérkező forgalma melyik körzetekből indul ki.
Egy körzetbe beérkező, illetve onnan kiinduló forgalom meghatározása.
Annak meghatározása, hogy a körzetek közötti forgalom hogyan bonyolódik le egy adott közlekedési hálózaton.
5. Jelölje meg az alábbiak közül a szétosztás feladatát!
Annak meghatározására, hogy az utazók bizonyos csoportja milyen arányban fogják a különböző közlekedési módokat választani.
Annak meghatározása, hogy egy körzet kiinduló forgalma milyen más körzetekbe irányul, illetve egy körzet beérkező forgalma melyik körzetekből indul ki.
Egy körzetbe beérkező, illetve onnan kiinduló forgalom nagyságának meghatározása.
Annak meghatározása, hogy a körzetek közötti forgalom hogyan bonyolódik le egy adott közlekedési hálózaton.
6. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak-e, illetve van-e összefüggés a tagmondatok között!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
A keltett forgalom szempontjából egy adott körzet utazáskezdő pont, mert keltett forgalmon a körzetbe irányuló forgalmat értjük.
ABCDE

7. Az alábbi ábra alapján válaszoljon a kérdésre!

Egy körzetben a 2 autóval rendelkező háztarások aránya 30%, az egy autóval rendelkezőké 40%, az autóval nem rendelkezőké 30%. A fenti függvények alapján határozza meg a tömegközlekedés várható arányát 40 fő/hektár laksűrűség esetén! A kapott értéket írja be a mezőbe!

A tömegközlekedési arány: %

8. Az alábbi adatok alapján határozza meg annak a valószínűségét, hogy az utazó az autós közlekedést, illetve a tömegközlekedést választja! A táblázatbeli adatok tájékoztató jellegűek, mivel ezek alapján a hasznossági függvények értékeit (Vauto és Vtömegközl) megadjuk Önnek.

AutóvalTömegközlekedéssel
Járműben töltött idő (perc)2540
Járművön kívül töltött idő (perc)1010
Utazási költség24080
Az utazó jövedelme: 10000 $

A hasznossági függvények értékei:
Vauto= -2,3234
Vtömegközl.=-2,6178

 

Annak a valószínűsége, hogy az utazó a tömegközlekedést választja (az adatot 4 tizedesjegyre kerekítve adja meg):

Annak a valószínűsége, hogy az utazó nem a tömegközlekedést választja (az adatot 4 tizedesjegyre kerekítve adja meg):

9. Jelölje meg, hogy a regressziós modellekben a vonzott forgalommal mely változók hozhatók összefüggésbe!
A lakosok száma.
A munkahelyek száma.
A háztartások száma.
Iskolai férőhelyek száma.
A foglalkoztatottak életkor szerinti megoszlása.
Üzletek száma, alapterülete.
A motorizációs szint (gépkocsi-tulajdonlás).
Hivatali és szolgáltató munkahelyek száma.
10. Párosítsa az alábbi megfogalmazásokhoz a hozzájuk tartozó modellek neveit! Írja be a betűket a megfelelő mezőbe!

a: Növekedési faktor modell.
b: Kategória-elemzésen alapuló modell.
c: Regressziós modell.

A sokaságot kisebb, utazás szempontjából homogénnek tekinthető csoportra bontja, és ezek fajlagos utazási szokásai alapján számol:
A jövőbeli forgalmat a jelenlegi forgalmi viszonyokból vezeti le:
A terület struktúra adatai és a keltett, illetve vonzott forgalom között keres összefüggést:

11. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak-e, illetve van-e összefüggés a tagmondatok között!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
A forgalomkeltési modellek a keltett forgalmat pontosabban meg tudják határozni, mint a vonzott forgalmat, ezért a körzetekre kiszámított keltett forgalmakhoz igazítjuk hozzá a vonzott forgalmakat.
ABCDE

12. Az alábbi ábra alapján oldja meg a feladatot!

Egy adott, munkahellyel kapcsolatos utazási célt egyéni közlekedéssel 20 perc, tömegközlekedéssel 50 perc alatt lehet elérni. Olvassa le az ábráról a tömegközlekedés várható arányát, és írja be az értéket a mezőbe!

A tömegközlekedés várható aránya: %.

13. Az alábbi ábrán egy célforgalmi mátrixot lát. Az ábra alapján az átlagolt növekedési tényezős módszert alkalmazva válaszoljon a kérdésekre!

13/a. Határozza meg az 1 számú körzetből kiinduló forgalom A-val jelölt növekedési tényezőjét!

Az A-val jelölt növekedési tényező értéke:

13/b. Határozza meg az 1 számú körzet által vonzott forgalom B-vel jelölt növekedési tényezőjét!

A B-vel jelölt növekedési tényező értéke:

13/c. Határozza meg az új mátrix t21 (az ábrán C-vel jelölt) elemét!

Az új mátrix t21 (az ábrán C-vel jelölt) eleme (egész szám):

13/d. Számítsa ki az új mátrix szükséges elemeit, és határozza meg az 1 számú körzet által vonzott forgalom (az ábrán D-vel jelölt) értékét!

A D-vel jelölt forgalom értéke (egész szám):

13/e. Számítsa ki az új mátrix szükséges elemeit, és határozza meg a 3 számú körzet új (az ábrán E-vel jelölt) növekedési tényezőjét! (Az értéket 2 tizedesjegy pontossággal, kerekítés nélkül adja meg!)

Az E-vel jelölt növekedési tényező értéke: