KURZUS: Közlekedéstervezés
MODUL: II. modul: A négylépcsős modellezési folyamat
5. lecke: A négylépcsős modellezési folyamat
| Tevékenység |
Tanulmányozza a jegyzet 53-58. oldalán található tananyagot az alábbiak szerint: |
- fogalmazza meg, mit értünk modellezésen a közlekedéstervezésben,
- jegyezze meg, mit nevezünk kalibrálásnak,
- tanulja meg a közlekedés-tervezési folyamat négy fázisát, és azok sorrendjét,
- fogalmazza meg a keltési szakaszban kifejlesztett modellek jellemzőit (mit írnak le a modellek, melyek a függő és független változók, mi a keltési szakasz végeredménye),
- fogalmazza meg, mit írnak le a megosztási modellek,
- jegyezze meg, milyen feladatot látnak el a szétosztási modellek,
- jegyezze meg, mi történik a tervezés ráterhelési szakaszában,
- fogalmazza meg, miért tekintjük a megosztást és a szétosztást egymást kölcsönösen feltételező lépéseknek,
- magyarázza el az "adott közlekedési módhoz kötődő" fogalom jelentését,
- jegyezze meg a kétlépcsős megosztási modell lépéseit.
|
Követelmények |
Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha |
- sorrendbe tudja állítani a közlekedés-tervezési folyamat fázisait,
- adott modell leírásáról el tudja dönteni, hogy az melyik szakaszra jellemző,
- az "adott közlekedési módhoz kötődők"-re, a kétlépcsős megosztási modellre, illetve a megosztás-szétosztás kölcsönösségére vonatkozó állításokról el tudja dönteni, hogy azok igazak vagy hamisak.
|
| Önellenőrző kérdések |
1. Állítsa sorrendbe a közlekedés-tervezési folyamat fázisait! |
2. Melyik szakasz modelljei határozzák meg egy adott körzet kiinduló, illetve beérkező forgalmának nagyságát? |
3. Melyik közlekedés-tervezési szakaszban rendeljük hozzá a körzetek közötti forgalmakat a közlekedési hálózat egyes részeihez? |
4. Melyik szakasz modelljei határozzák meg a "honnan-hova" forgalmakat? |
5. Melyik szakasz modelljei írják le a forgalom lehetséges közlekedési módok (egyéni, illetve tömegközlekedés) közötti megoszlását? |
6. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak-e, illetve hogy van-e összefüggés a tagmondatok között! A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük. B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük. C: Az első tagmondat igaz, a második hamis. D: Az első tagmondat hamis, a második igaz. E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis. | Az adott közlekedési módhoz kötődők csak bizonyos irányokban utaznak tömegközlekedési eszközökkel, mert csak az adott forgalmi irányokban nincs lehetőségük gépkocsi igénybevételére. | |
 |
7. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak-e, illetve hogy van-e összefüggés a tagmondatok között! A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük. B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük. C: Az első tagmondat igaz, a második hamis. D: Az első tagmondat hamis, a második igaz. E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis. | A megosztás és a szétosztás egymást kölcsönösen feltételező lépések, mert a szétosztást csak akkor lehet megkezdeni, ha a megosztást már teljes egészében elvégeztük. | |
 |
8. Döntse el, hogy az alábbi állítás tagmondatai igazak-e, illetve hogy van-e összefüggés a tagmondatok között! A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük. B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük. C: Az első tagmondat igaz, a második hamis. D: Az első tagmondat hamis, a második igaz. E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis. | A megosztás első lépésében az egyéni és tömegközlekedésre való szétválasztás történik meg, mert a második lépésben a tömegközlekedést osztjuk meg a keltett, illetve vonzott forgalom szerint. | |
 |