KURZUS: Közlekedéstervezés

MODUL: II. modul: A négylépcsős modellezési folyamat

12. lecke: Tömegközlekedési ráterhelés

Tevékenység

Tanulmányozza a jegyzet 107-111. oldalán található tananyagot az alábbiak szerint:

  • jegyezze meg, hogy mely feltételek mellett alkalmazhatók a közúti ráterhelési modellek a tömegközlekedésre,
  • a 108. oldal alján található szöveges rész, valamint az 5.22 és 5.23 ábrák alapján jegyezze meg, hogyan lehet egy úthálózat alapján a tömegközlekedési hálózatot megadni (vegye figyelembe az 1. és a 2. viszonylat útvonalát, illetve azt, hogy a hálózat nem minden útján van tömegközlekedés, például a 2-5 közötti út ezért nem szerepel a tömegközlekedési hálózatban),
  • jegyezze meg, hogyan vesszük figyelembe a hálózat megadásakor a tömegközlekedési járművek követési idejét,
  • a 110. oldal 1-2. bekezdése alapján sorolja fel, milyen nehézségek adódnak a tömegközlekedési útvonalválasztás meghatározása során,
  • jegyezze meg az időközös és az időpontos ráterhelés jellemzőit.
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha

  • a közúti hálózatot leíró gráfra vonatkozó állítások közül ki tudja választani a helyeseket,
  • felsorolásból ki tudja választani, hogyan vesszük figyelembe a hálózat megadásakor a tömegközlekedési járművek követési idejét,
  • felsorolásból ki tudja választani, hogy mely állítások jellemzik a tömegközlekedési útvonalválasztást,
  • felsorolásból ki tudja választani az időközös és az időpontos ráterhelés jellemzőit.
További információk a tananyaghoz

Az alábbi lapozós könyvben bemutatjuk, hagy a jegyzetben szereplő tömegközlekedési hálózat hogyan alakítható át gráffal megadható hálózattá.

A hálózatban két tömegközlekedési viszonylat adott. Az 1. viszonylat esetén a követési idő 8 perc. A mesterséges élek hossza emiatt 4 perc, ezek a várakozási és felszállási időt reprezentálják. A leszállás idejét 0-nak vesszük. Ezek az élek egyirányúak.

Az 1. viszonylat hálózata
Az eredeti hálózat.1/3
visszaelőre

A csomópontok (megállóhelyek) közötti élek kétirányúak (ezt az ábrán nem jelzik nyilak), mert a tömegközlekedési jármű a megállóhelyek között oda-vissza közlekedik (1-2-3-6-7-8 sorrendben, illetve visszafelé 8-7-6-3-2-1 sorrendben).

A 2. viszonylat esetén mindez a következőképpen alakul:

Az eredeti hálózat.1/4
visszaelőre
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg közúti hálózatot leíró gráfra vonatkozó állítások közül az igazakat!
A gráf csomópontjai az utazási kiinduló körzeteknek és az utazási célkörzeteknek felehetnek meg.
A gráf csomópontjai az útelágazásoknak felehetnek meg.
A gráf élei a közlekedési pálya egy-egy szakaszát jelentik.
A gráf élei a közlekedés időszükségletét jelentik.
A gráf élei a közlekedés költségigényét jelentik.
2. Hogyan vesszük figyelembe a hálózat megadásakor a tömegközlekedési járművek követési idejét?
A gráf eredeti csomópontok közötti éleinek hossza a követési idő felének felel meg.
A gráf mesterséges csomópontok közötti éleinek hossza a követési időnek felel meg.
A gráf eredeti és mesterséges csomópontjai közötti élek hossza a követési idő felének felel meg.
A gráf eredeti és mesterséges csomópontjai közötti élek hossza a felszállásnál a követési idő felének felel meg.
A gráf eredeti és mesterséges csomópontjai közötti élek hossza a leszállásnál a követési idő felének felel meg.
3. Jelölje meg, hogy az alábbiak közül mely állítások jellemzik a tömegközlekedési útvonalválasztást!
Az utazók vagy ismerik a menetrendet, vagy sem.
Pontosan megválaszolható, hogy egy utazó fel fog-e szállni egy adott járműre, vagy sem.
A leszállás helye egyes utasok esetén bizonytalan lehet.
Pontosan kellene tudni, hogy egy adott utas a gyorsaságot, a kényelmet, vagy valamilyen más jellemzőt tart fontosnak az utazás során.
4. Jelölje meg az alábbiak közül az időközös tömegközlekedési ráterhelés jellemzőit!
Járat szintű reprezentáció.
Viszonylat szintű reprezentáció.
Átlagos követési idő adatok.
Időtől függő követési adatok.
Az eredmény az egyes járatok terheltségi adatai.
Az eredmény a járatok átlagos terheltsége.