KURZUS: Menedzsment ismeretek

MODUL: Elméleti alapok

A modul célja

A modul célja a menedzsment tudományág elméleti alapjainak megismertetése a hallgatókkal. Az elméleti ismeretek arra szolgálnak, hogy megmagyarázzák, milyen tényezőktől függ az eredményes vállalati működés, és ebben mi a szerepe a jól kialakított vállalati szervezetnek, a működési rendnek, az alkalmas és hatékony munkamódszereknek, a hozzáértő irányításnak és a vállalat iránt elkötelezett embereknek.

A modulon belül az első lecke a vezetés és menedzsment fogalomkörének rokon és eltérő vonásaival, tartalmi és irányítási elemeivel foglalkozik, mivel a cégvezetés és cégmenedzsment fogalma és szerepköre még napjainkban is gyakran keveredik a szakmai közhasználatban. A kis- és középvállalkozások esetében gyakran nem is különül el a két fogalom, hiszen a társaság elvi és gyakorlati irányításáért ez esetekben ugyanazok a személyek felelősek. A részvénytársaságok gyakorlatában viszont már élesen elkülönülnek a cégvezetési és cégmenedzsment funkciók, amelyekkel más-más testületet bíznak meg, eltérő szabályokkal, jogkörrel és felelősségi határokkal.

A második lecke a fontosabb vállalatelméletekkel ismerteti meg Önt. E témakör áttekintése megvilágítja a vállalkozások létrejöttének mozgatórugóit, piac és szervezet viszonyát, a piaci koordináció szerepét és határait a vállalati értékképzés és érték-realizálás folyamatában.

A harmadik lecke a menedzsmentelméletek fejlődéstörténetének fontosabb állomásait és tanulságait mutatja be, kiemelvén néhány elméleti irányzat, úgynevezett menedzsment iskola fontosabb tartalmi jegyeit és kiemelkedő képviselőit. A menedzsmentelméletek fejlődésének fókuszában az a kérdés áll, hogy mi mindenen múlik, és hogyan befolyásolható az emberek és szervezetek irányításának minősége, hatékonysága.

A menedzsmentelméletek fejlődésének áttekintéséhez több neves szerző művét tekinti át jegyzetünk, így a harmadik lecke a történeti fejlődést követi nyomon. A fejlődéstörténet a korai hatásoktól kiindulva elsőként a két klasszikus menedzsment irányzatot mutatja be: az adminisztratív és a tudományos menedzsment iskolát. A vállalati szervezet bonyolultabbá válásával a szervezet szerepe is erősödik, s ez hívja életre a bürokrácia irányzatát, majd a munkavállalók személyének megnövekedett szerepét tükrözi az emberi viszonyok iskolájának kialakulása. A tudományos-technikai fejlődés, és a számítástechnikai térnyerés hatására fejlődik ki a vezetéstudományi iskola, amely a korábbi tudományos menedzsment irányzat kiterjesztésének tekinthető. Az integrált közelítés igénye hozza felszínre a rendszerszemléletű vezetés irányzatát, amelyet korunkban számos újabb, modern irányzat követ, köztük a kontingenciaelmélet és a stratégiai vezetés irányzata. Az 1. modul harmadik leckéje áttekinti az elméleti fejlődés hosszú folyamatát, indítékait és hasznosságát a vállalatirányítás folyamatának, hatékonyságot alakító tényezőinek megértésében, hatásaik követésében.