KURZUS: Menedzsment ismeretek

MODUL: Stratégiai menedzsment és tervezés

5.3. Modulzáró kérdések, feladatok

1. Válassza ki a helyes állításokat arról, hogy mi minden jellemző a cégvezetés és cégmenedzsment stratégiai szemléletére!
Minden eszközzel harcolni kell a versenytársak ellen.
A vállalkozás gyengeségeit meg kell erősíteni, az erősségekre fókuszálni, és új, egyedi képességeket kifejleszteni.
Pontosan 10 éves időhorizontra kell átgondolni a fejlesztési lehetőségeket, mert a jellemző fejlődési ciklusoknak ennyi az átlagos időhossza.
Az üzleti szempontból lényeges területekre, ezen kívül a nagyon ígéretes lehetőségekre kell fókuszálni.
2. Mire szolgál, és mi mindent tartalmaz az Agistra-modell?
Az AGISTRA-modell a stratégiai tervezés célkitűző lépéseinek folyamatdiagramja, de nem tér ki a megvalósítás teendőire.
A stratégiai tervezéshez szükséges információs alapozás, diagnosztikai munka, célkitűzés, döntések és akciótervezés logikai lépéseinek rendszerképe.
Csak a diagnózist, prognózisokat és az akciótervezést foglalja magában, mert ezek a legbonyolultabb lépések, ezeket kell folyamatábrába foglalni.
A modell a stratégia-alkotó folyamat átfogó folyamatsémája.
Ez a modell csak a megvalósítás folyamatát képezi le, a misszió és a célok majd a stratégiai tervben fogalmazódnak meg.
Logikai séma, amely egyben a stratégiai tervek tartalmi felépítését is tükrözi.
3. Olvasmányai alapján válassza ki, melyik a két helyes válasz arra, hogy a versenyképesség lényege!
A versenyképesség nem más, mint a vállalkozás alkuereje legerősebb partnereivel szemben.
Változó adottság aszerint, hogy kik vannak jelen a piacon, ezért nem lehet definiálni.
Napjainkban csak az agresszív cégek lehetnek versenyképesek a piacon.
A versenyképesség a tevékenységek jövőbeni jövedelmezőségének mai ígérete.
Magas színvonalú, tartós hatású igénykielégítő képesség.
Korszerűség, minőség és olcsóság ideális kombinációja, függetlenül a fogyasztói igények összetételétől és színvonalától.
4. A versenyképességet mi mindenben erősíti a technikai korszerűség? Kérjük, csak a teljesen helyes válaszokat jelölje!
Korszerű technológiával termelékenyebb a termékgyártás.
A korszerűség főként azért fontos, mert megakadályozza a romlékony anyagok tönkremenetelét a raktárakban.
Korszerű technológiával korszerűbb az energiagazdálkodás, olcsóbb az üzemeltetés.
A korszerű technika legfőbb előnye, hogy sikeresebbé teszi az online marketinget.
Korszerű gépekkel gyorsabb az átfutás, kisebb a selejtszázalék.
A korszerű technika csak az informatikai verseny területén fontos, de ott nagyon.
5. Milyen döntéseknek lehet stratégiai jelentősége egy vállalkozás életében?
Bármely beruházási döntésnek, ha azt kellően magas vezetői szinten elfogadják.
A nagyságrendi beruházásoknak, mert ezek kimeríthetik a cég pénzügyi lehetőségeit, de lendületes fejlődést hozhatnak a technikai, piaci és gazdasági helyzet stratégiai pozícióiban.
A szervezetfejlesztésnek, mert az ilyen döntés a tevékenység fejlesztése nélkül is mindig döntően megjavítja a vállalati versenyképességet.
A humántőke fejlesztésének, különösen ha az valamely fontos alaptevékenység fejlesztéséhez kapcsolódik.
Nagyságrendi hitelfelvételnek, ha elég hosszú a törlesztés időhorizontja.
Nagyságrendi hitelfelvételnek, mert az mindig megerősíti a vállalat pénzügyi helyzetét hosszabb távra.
A szervezetfejlesztésnek, ha az összekapcsolódik a tevékenység fejlesztésével.
6. Válassza ki egyértelműen, hogy a felsoroltak közül melyik tényezősor képezi a cégstratégiák értékelési szempontjait!
Kidolgozottság, súlypontok, realitás, ösztönző erő.
Erősségek, gyengeségek, számszerűség, megvalósíthatóság, ösztönző erő.
Kidolgozottság, sokféleség, kulcstényezők, kompetenciák.
Helyzetismeret, küldetéstudat, tartalom, külalak, pontos tervmutatók.
7. Válassza ki az egyetlen helyes választ az alábbi kijelentések közül!
Csak a feltételvizsgálat fontos, mert esetleg nem teljesíthetők a kitűzött stratégiai célok.
A feltételvizsgálat azért fontos, mert sem a célok nem reálisak, sem az akciók nem hajthatók végre, ha fontos feltételek hiányoznak.
Csak a visszacsatolás fontos, mert ebből lehet informálódni arról, hogy helytállóak-e a prognózisok.
8. Határozza meg, mindig fontos-e a feltételvizsgálat és a visszacsatolás a stratégiai tervezés során!
A visszacsatolás csak a célok esetében fontos, mert ezeket könnyű áttervezni.
A feltételvizsgálat mindenképpen fontos feladat.
Mindkettő fontos, de csak ha a vállalat jól áll a versenyhelyzetben.
A feltételvizsgálat fontos, mert a hiányzó feltételek megteremtése is a stratégia feladata.
Mindkettő azért fontos, mert nélkülük hiányosan működik az AGISTRA-modell.
A visszacsatolás mindig fontos, mert minden folyamat hozhat meglepetéseket, és ilyenkor korrigálni kell a döntéseket vagy a teendőket.
9. Miért és hányféle szempontból kell rangsorolni a stratégiai akciókat?
A rangsorolásnak fontos szempontja a sürgősség, időigény, gondozásigény, a célterület gazdasági súlya, az akció realitásfoka és várható hatása, továbbá a késlekedés elmaradt haszna.
A rangsorolásnak csak a sürgősség, erőforrás-igény és gazdasági súly a meghatározó szempontja, kivéve ha a várható hatások előre jelezhetők.
A késlekedés elmaradt hasznával nem érdemes foglalkozni, mert azt könnyen számonkérhetik a részvényesek, ha az akció nem sikeres.
Csak a sürgősség és a gondozásigény a fő szempont, mert a többi már ezekből következik.
10. Milyen cégfüggő szempontok befolyásolják a stratégiai akciók rangsorolását?
Akciópotenciál, jövedelmezőség, likviditás, cégtanulási esélyek.
Akciókapacitás, technológiai előnyök, kulcskompetenciák.
Akciópotenciál, akciókapacitás, kivitelezési kultúra.
11. Döntse el, igazak-e vagy hamisak a cégfüggő rangsorolási tényezőkről szóló alábbi állítások!
Az akciópotenciál az információtechnológia indítási feszültségének mérőszáma.
Az akciópotenciál az adott stratégiai fejlesztés kiinduló állapotának ígéretességét jelenti.
Az akciókapacitás a termelőképesség kapacitásnövelésére irányuló akció.
Az akciókapacitás a stratégiai döntések befogadóképességét jelzi a beosztott munkatársak körében.
12. Miért és hányféle szempontból kell időzíteni a stratégiai akciókat?
Az időzítés nem lényeges szempont, mert a döntések egyenként úgyis meghatározzák az időszükségletet.
Az akciók határidős feladattervek, így megfelelő időzítés nélkül nem garantálható azok hatékony teljesítése.
A sürgősség döntő szempontja lehet az időzítésnek, ha pl. az új termék piacra juttatásával meg kell előzni a konkurenciát.
13. Válassza ki az alábbiak közül, hogy a jó stratégia hányféle módon járulhat hozzá a cégkultúra fejlesztéséhez!
Azzal fejleszti a cégkultúrát, hogy írott dokumentum készül a stratégiáról, ami a bizonytalan döntéseknek is nagyobb komolyságot kölcsönöz.
Rendszerint kitér a vezetés és a szervezet fejlesztésére, s ezzel a vállalati légkör javítására.
Minden stratégiai innováció javítja a vállalat reagáló készségét, belső kommunikációját, a vezetők és munkatársak együttműködését.
A vezetés stratégiai szemlélete megmutatkozik a napi piaci munkában és a termelés operatív irányítására is jellemző.
A stratégiába foglalt misszió erősíti a munkatársak azonosulását, kötődését.
A stratégiai teammunka fejleszti a gondolkodást, prognóziskészséget, együttműködést és döntési  bátorságot.
14. Válassza ki a legjobb választ arra, hogy Porter kerékmodellje alapján milyen funkcionális területek működtetik a vállalkozást!
Beszerzés, termelés, értékesítés, logisztika, áruforgalom, termékforgalom, vagyonőri feladatok.
Beszerzés, termelés, értékesítés, logisztika, gazdálkodás, pénzügyek, lobbizás.
Marketing, input folyamatok, termelés és szolgáltatás, output folyamatok, logisztika.
Termelés, anyagmozgatás, gazdálkodás, pénzügyek, létszámtervezés, költségtakarékosság, beruházások.
Marketing, beszerzés és értékesítés, termelés, logisztika, emberi erőforrás-menedzsment, gazdálkodás, innováció.
15. Határozza meg, hogy az alábbiak közül mire szolgál a sávos tervezés!
A tömegközlekedés regionális földrajzi határainak megtervezésére.
A gazdálkodás minél több bizonytalansági sávjának számszerűsítésére.
A piaci és gazdasági tervmutatók optimista és pesszimista becslés közötti tartományának meghatározására.
A tervteljesítéshez kötött, lépcsőzetes ösztönzési rendszer kialakítására és működtetésére.
A szezonális ingadozások kizárására.
Az árbevételtől a nyereségmutatókig növekvő bizonytalanság előrejelzésével az elérhető legvalószínűbb értékszintek megtervezésére.