KURZUS: Kereskedelmi ismeretek

MODUL: I. modul: Belkereskedelmi ismeretek

2. lecke: Szükséglet, kereslet, kínálat, fogyasztás

Tanulási útmutató

A lecke eredményes feldolgozásához, a megadott követelmények teljesítéséhez javasoljuk, hogy figyelmesen olvassa át a jegyzet 18-32. oldalhoz tartozó tananyagot.

A lecke tananyagának feldolgozása során megismerkedik az áruforgalom alapvető működtető tényezők; szükséglet-kereslet-kínálat-fogyasztás láncolatával. Ezekkel a fogalmakkal a közgazdaságtan alapjai tantárgy mikroökonómia tananyagrészében már találkoztak, ezért kérjük, elevenítse fel az ott tanultakat. Ebben a leckében a belkereskedelemhez kapcsolódóan elemezzük a címben tárgyalt fogalmakat.

Fogalmak, összefüggések
  • szükséglet,
  • szükségletek csoportosítása;
    • elemi, másodlagos, harmadlagos
  • kereslet,
  • a kereslet osztályozásának szempontjai;
    • a kereslet alanyai,
    • tulajdonságai,
    • kielégítettsége,
    • időbeni jelentkezése szerint.
  • a kereslet alakulására ható tényezők,
  • kínálat szűk, illetve tág értelmezése,
  • a kínálat kialakulásának alapkérdései
  • a fogyasztás;
    • befolyásoló tényezői
Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, végezze el a feladatokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Ismerje a szükséglet jellemzőit, tudjon példákat mondani,
  • Gyűjtsön példákat arra, hogy milyen módon hatnak a társadalmi-gazdasági körülmények a szükségletekre,
  • Ismerje a kereslet jellemzőit, tudjon példákat mondani,
  • Ismerje a kereslet osztályozásának szempontjait, és azok jellemzőit:
    • A kereslet alanyai
    • tulajdonságai,
    • kielégítettsége,
    • időbeni jelentkezése szerint.
  • Gyűjtsön példákat a kereslet alakulására ható tényezőkre,
  • Ismerje a kínálat értelmezéseit, kialakításának alapkérdéseit,
  • Ismerje a fogyasztás milyen javakat, szolgáltatásokat foglal magába,
  • Keressen példákat a vásárlási magatartást befolyásoló tényezőkre.
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • az előzőekben bemutatott fogalmak, összefüggések jellemzőit pontosan meghatározni, azokat példákkal alátámasztani,
  • jellemző példák alapján meghatározni a szükséglet fogalmát,
  • példákat mondani, hogy milyen módon hatnak a társadalmi-gazdasági körülmények a szükségletekre,
  • jellemző példák alapján meghatározni a kereslet fogalmát,
  • osztályozni a keresletet a tanult szempontok szerint,
  • elemezni a kereslet időbeni megjelenését,
  • felsorolni a kereslet alakulására ható főbb tényezőket,
  • jellemzői alapján meghatározni a kínálatot szűkebb és tágabb értelemben,
  • válaszolni a kínálat kialakításának alapkérdéseire,
  • jellemző példákon keresztül meghatározni, hogy mit értünk fogyasztás alatt,
  • felsorolni, példákon keresztül jellemezni a vásárlási magatartást befolyásoló tényezőket!
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg az alábbiak közül, melyik meghatározás fejezi ki a szükséglet fogalmát!
A szükséglet a vásárlóerő megjelenési formája, amely során a lakosság áruk és szolgáltatások vásárlására fordít.
A szükséglet olyan módszerek összessége, amelyek segítségével felhívjuk a fogyasztók figyelmét az áruk utáni szükségletükre.
A szükséglet mindazon termékek, szolgáltatások és tevékenységek iránti igények, amelyek szükségesek a társadalomban élő egyén létezéséhez.
2. A szükségletek csoportosíthatók...
keletkezésük szerint,
iskolai végzettség szerint,
fejlődési dinamikájuk szerint,
kulturális alapon.
3. A kereslet ...
Vásárlási szándék,
Elemi, másodlagos és harmadlagos megjelenése a fogyasztók tudati tükröződésében,
A vásárlóerő megjelenési formája,
Az áru és annak előállítására szolgáló valóságos és potenciális lehetőség.
4. A kereslet időbeni jelentkezése alapján lehet:
folyamatos,
szakaszos,
periodikus,
aperiodikus,
generikus.
5. Például a kávé nemzetközi árfolyamában bekövetkezett változás hatására, a kereslet időbeni jelentkezése milyen kategóriájú lesz?
szakaszos,
folyamatos,
periodikus,
lüktető,
aperiodikus.
6. A kínálat...
a piacon vételre kínált árumennyiséget jelenti,
a termelők, felhasználók, szolgáltatók szükségletét fejezi ki,
az alkalmazott értékesítési formák,
az árukat előállító rendszerek.
7. Az alábbi felsorolások közül jelölje meg azokat, amelyek a fogyasztást befolyásoló tényezők közül a társadalmi jellemzőkhöz tartozik;
kultúra,
tanulás,
család,
foglalkozás,
életmód,
társadalmi szerepek és státuszok,
társadalmi osztályok.