KURZUS: Kereskedelmi ismeretek

MODUL: I. modul: Belkereskedelmi ismeretek

3. lecke: Belföldi áruforgalom

Tanulási útmutató

A lecke eredményes feldolgozásához, a megadott követelmények teljesítéséhez javasoljuk, hogy figyelmesen olvassa át a jegyzet 33-48. oldalhoz tartozó tananyagot.

A lecke tananyagának feldolgozása során megismerkedik az áruforgalmazási rendszer felépítésével, a szervezeti vásárlók és a beszerzés sajátosságaival, a kiskereskedelem szervezeteivel, tevékenységével, a direktmarketing sajátosságaival, és az értékesítési csatornák irányítási szintjeivel.

Fogalmak, összefüggések
  • áruforgalmazási rendszer,
  • termékek áramlásának útja, és visszacsatolásai,
    • termelő, nagykereskedő, kiskereskedő, értékesítési út
  • szervezeti vásárló;
    • magatartása, sajátosságai
  • beszerzési döntési folyamat, fázisai,
  • kiskereskedelem,
    • bolti kiskereskedelem;
      • szaküzlet, áruház, diszkontáruház; (önkiszolgáló, önkiválasztó, korlátozott, illetve teljes szolgáltatást nyújtó kiskereskedelem)
  • bolt nélküli kiskereskedelem;
    • személyes eladás, árusítás automatákkal, csomagküldő kereskedelem, direkt marketing.
Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, végezze el a feladatokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Ismerje az áruforgalmazási rendszer "klasszikus" útjának modelljét, tudja beazonosítani az egyes szakaszokat,
  • Tudja jellemezni a rendszer elemeit, illetve példákon keresztül értelmezni az egyes visszacsatolásokat,
  • Ismerje a szervezeti vásárlók csoportjait, sajátosságait,
  • Példákon keresztül tudja jellemezni, a beszerzési döntési folyamat fázisait,
  • Tudja meghatározni, hogy kik, illetve milyen tevékenységek tartoznak a kiskereskedelemhez,
  • Ismerje, példákon keresztül tudja jellemezni a bolti kiskereskedelemhez tartozó üzlettípusokat,
  • Ismerje, példákon keresztül, (saját tapasztalatait felhasználva) tudja jellemezni a bolt nélküli kiskereskedelem típusait.
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • az előzőekben felsorolt fogalmak, összefüggések jellemzőit pontosan meghatározni, azokat példákkal alátámasztani,
  • a termékek áramlásának alapsémája alapján az egyes rendszerelemeket (szereplőket) beazonosítani, tevékenységüket meghatározni, (a visszacsatolási köröket is)
  • meghatározni/felsorolni a szervezeti vásárlók csoportjait, sajátosságait,
  • példákon keresztül jellemezni, meghatároznia beszerzési döntési folyamat fázisait,
  • meghatározni, illetve felsorolni, hogy kik, illetve milyen tevékenységek tartoznak a kiskereskedelemhez,
  • felismerni, példákon keresztül jellemezni a bolti kiskereskedelemhez tartozó üzlettípusokat,
  • példák alapján felismerni/jellemezni a bolt nélküli kiskereskedelem egyes típusait.
Önellenőrző kérdések
1. A hazai áruforgalmazási rendszer;
Kötött egycsatornás,
Kötött többcsatornás,
Szabad egycsatornás,
Szabad többcsatornás.
2. Rendelje az egyes termékek áramlási szakaszaihoz a megfelelő jellemzőt!

a) aki a végső fogyasztónak közvetlen értékesít,
b) amíg a termék eljut a végső fogyasztóig,
c) aki az adott terméket előállítja,
d) aki a terméket más vállalat számára értékesít

termelő
nagykereskedő
kiskereskedő
értékesítési út

3. A szervezeti vásárlók sajátosságai;
Egy sokszereplős döntési folyamat résztvevői,
Az eladó és vevő szakmai felkészültsége hasonló,
Az egyéni fogyasztók nagyobb mennyiségeket vásárolnak.
4. Az önkiválasztó kiskereskedelem jellemzői;
A vásárlót ne vonja be az áruk kiválasztásába,
Az áru kiválasztását követően kapcsolódik a kereskedő a folyamatba,
Magasabbak a az üzemeltetési költségek, mint az önkiszolgáló egységeknél.
5. A direkt marketing;
Azonosítható vevőknek ad el,
A vevő előre teszteli a terméket,
Egy vagy több hirdetési médiát használ.