KURZUS: Általános balesetvizsgálati ismeretek
MODUL: IV. modul
14. lecke: Vasúti események - A Biztonságirányítási Rendszer vizsgálata
A Biztonságirányítási Rendszerrel (BIR) kapcsolatos ismereteket egy külön tantárgyban oktattuk. Az alábbiakban csak néhány gondolattal szeretnénk kiegészíteni az ottani tudást, és néhány szempontot adni a BIR vizsgálatához. Először álljon itt tíz kérdés és válasz a BIR-ről (Az EUROCONTROL azonos című dokumentumának átdolgozásával), amely talán segíti a jobb megértést, a BIR elhelyezését. | |||
1. Mi a Biztonságirányítási Rendszer? | |||
Előre meghatározott, szervezet-szélességű folyamatok sorozata, amelyek biztosítják a napi működéssel kapcsolatos kockázatok eredményes kezelését. | |||
2. Mi áll a Biztonságirányítási Rendszer középpontjában? | |||
Maximalizálni a teljes vasúti működés biztonságát. | |||
3. Mi a Biztonságirányítási Rendszer alapfolyamata? | |||
Veszélyek azonosítása - események és jelentések értékelése - kockázatkezelés - eredményesség mérése - biztonságos működés folyamatos biztosítása. | |||
4. Milyen szerepek és felelősségek vannak a Biztonságirányítási Rendszer-ben? | |||
Felső vezetés: felelős a rendszer létrehozásáért és az eredményes BIR-hez szükséges erőforrások biztosításáért. | |||
5. Milyen értékeket teremt a szervezet részére? | |||
A Biztonságirányítás rendszer által biztosított jobb informáltság, jobb döntésekhez vezet. | |||
6. Milyen bizonyítékai vannak a jól működő Biztonságirányítási Rendszer-nek? | |||
Felülről jövő és minden alkalmazottnál meglévő elkötelezettség a biztonsági célok elérésére. | |||
7. Mi nem a Biztonságirányítási Rendszer? | |||
Önszabályozás. | |||
8. Mi valójában a Biztonságirányítási Rendszer? | |||
Meglévő folyamatokra épülő, más menedzsment rendszerekkel integrált, jó üzleti gyakorlatot bemutató rendszer. | |||
9. Mi a különbség a Biztonságirányítási Rendszer és a vasútbiztonság között? | |||
A BIR elsődlegesen proaktív, megelőző és az egész szervezetre vonatkozik. | |||
10. Mi a különbség a minőségirányítás és a biztonságirányítás között? | |||
BIR: biztonsági tényezőkre koncentrál - veszélyek elhárítása a cél. | |||
A vasúti társaságoknak a BIR-ben kell leírniuk, hogy: | |||
| |||
A Biztonságirányítási Rendszer vizsgálatakor az első kérdés, hogy mire volt engedélye a vasúti társaságnak, és az esemény engedélyezett tevékenység közben következett-e be? A következőkben azt kell megvizsgálni, hogy az esemény bekövetkezésében szerepet játszott-e valamilyen BIR-ben szereplő elem. | |||
Ehhez az ERA SMS (Safety Management System)-kerék eszközként alkalmazható, iteratív módszerrel. A kerék keretet ad a BIR-nek, amely összefogja a különböző területeket, megteremti az összhangot közöttük. | |||
Az SMS-kerék, magyar nyelven: | |||
| |||
| |||
A kerék, és természetesen a BIR, három nagy folyamatcsoportra bontható: | |||
| |||
A BIR egyik fontos eleme a kockázatkezelés. Rendkívüli esemény bekövetkezésekor meg kell vizsgálni, hogy az adott kockázattal kapcsolatosan volt-e kockázatértékelés, azt hogyan végezték el, milyen eredményre jutottak és végül milyen intézkedéseket tettek. A kockázatkezelés egy iteratív módszer, ezért tisztában kell lenni azonban azzal, hogy nincs a kockázatkezelésben 100%-os kockázatfeltárás. Hiba lenne egy társaságot felelőtlennek minősíteni azért, mert egy egészen kicsi valószínűségű esemény megelőzésére nem tett komoly költséggel és befektetéssel járó intézkedéseket. Azért azonban felelős, ha egy feltárt, nagy valószínűséggel bekövetkező esemény megelőzését elmulasztotta. | |||
A kockázatkezelés "minősége" jelentősen függ az abban részt vevő személyek tapasztalatától, ismeretétől, attitűdjétől stb. Ezért balesetvizsgálatkor meg kell vizsgálni, hogy a megfelelő személyek bevonásra kerültek-e a folyamatba (még a szervezet alacsonyabb szintjeiről is!)? | |||
A BIR vizsgálatával kapcsolatosan is igaz az, hogy bizonyítékok alapján kell döntéseket hozni, ezért az alábbi bizonyítékokat keressük: | |||
| |||
A bizonyítékok alapján az értékelést két szempont alapján kell elvégezni: | |||
| |||
A BIR nem önmagában egy cél, hanem csak egy eszköz a biztonságosabb működés érdekében. A BIR-nek biztosítania kell a rendszer folyamatos fejlesztését, és ehhez a balesetvizsgálatok fontos eszközök. Ezt jelzi, hogy az SMS-kerékben külön "tortaszeleten", a 7.3.2. szám alatt kerül feltüntetésre és része a biztonságkritikus működés monitoring tevékenységének. A biztonsági ajánlások is külön szeletet kapnak, amelyek pedig a fejlesztés eszközeinek tekinthetőek. Ebből látható, hogy a balesetvizsgálat nem kívülről szemlélődő tevékenység, hanem a BIR része. | |||
A BIR a szervezet működéséről szól, ezért az "Emberi és szervezeti tényezők" c. tantárgyban a szervezetekkel kapcsolatosan tanultakat is alkalmazni lehet. |