KURZUS: Biztonságirányítási ismeretek
MODUL: III. modul
9. lecke: A biztonsági rendszer alapelemei 7.
Képzési programok kidolgozása a személyzet számára, amelyek biztosítják, hogy fenntartsák a személyzet szakképzettségét, és hogy a feladatokat ennek megfelelően végzik el ("N" eljárás) | ||
A vasúti rendszer biztonsága az egyre elterjedtebb biztonsági berendezések mellett továbbra is nagymértékben függ az emberi tényezőktől, a humán faktortól. Elengedhetetlen, hogy a munkavállalók a szükséges ismeretekkel, készséggel és jártassággal rendelkezzenek, a biztonsággal kapcsolatos feladatokhoz szükséges ismeretek és készségeket tételesen meg kell határozni. Hazánkban e tekintetben könnyű helyzetben vagyunk, hiszen a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzéséről és vizsgáztatásáról a képzési rendelet, mint jogszabály rendelkezik. Tartalmazza az előírásokat az érintett munkakörökre. Ebben a részben célszerű és szükségszerű a munkavállalók kompetenciáit komplexen kezelni és kitérni az egészségügyi alkalmasságra is. A biztonságos munkavégzés érdekében munkavállaló csak olyan munkára alkalmazható, melyre megfelelő élettani adottságokkal rendelkezik. Az egészségügyi alkalmasságot orvosi vizsgálat alapján kell dönteni. | ||
A meghatározott követelményeket figyelembe véve a vasúti társaságoknak rögzíteniük kell egy-egy munkakörhöz a kiválasztási elveket. A kiválasztás alatt itt a toborzástól kezdve a tényleges munkavégzés megkezdéséig eltelt időszakot értjük. Ebben az esetben keveredhetnek egészségügyi, HR és üzemeltetési/működtetési szempontok, mert ki kell térni a szükséges alapvégzettség szintjére, a mentális alkalmasságra és fizikai erőnlétre. A munkavégzés megkezdésének és végzésének feltétele az alapképzés és a megszerzett képesítés és készségek folyamatos tanúsítása. Az alapképzésről és a megszerzett képesítésről és készségekről szóló tanúsításokat (bizonyítvány, vizsgaigazolás, tanúsítvány, a képzés elvégzéséről szóló igazolás) a munkavállalónak be kell mutatnia, a munkáltatónak pedig nyilván kell tartania egy alkalmassági nyilvántartási rendszerben. | ||
A folyamat azonban itt nem ér véget, hiszen nemcsak a szükséges kompetenciák megszerzése a cél, hanem mindezek fenntartása, sőt az ismeretek bővítése, korszerűsítése is. A vasúti társaságoknak a BIR-ben gondoskodniuk kell a munkavállalók folyamatos képzéséről, oktatásáról, a meglévő ismeretek, készségek időszakos frissítéséről, és természetesen időszakosan szükséges kompetencia-ellenőrzésről, melyeket szintén be kell vezetni az alkalmassági nyilvántartási rendszerbe. | ||
Maga az alkalmassági nyilvántartási rendszer több elemből állhat. Nem cél a teljesen integrált adatbázis, de biztosítani kell a BIR követelményei között megfogalmazott információk kinyerhetőségét. Az adatbázis tulajdonképpen kettős célt szolgál: | ||
| ||
Az első fontos cél az a közlekedésbiztonság szempontjából releváns munkakörök (tk. munkavállalók) azonosítása. A BIR-ben tételesen meg kell jeleníteni a közlekedésbiztonsági feladatokat ellátó munkaköröket, majd ezen belül el kell különíteni, és kiemelten megjeleníteni azokat a munkaköröket melyek a BIR-ben (tk. a vasútvállalati tevékenységen belül) operatív döntéshozatali felelősséggel járnak. Ez utóbbi tehát nem a menedzsmentet (a felső vezetést) és legtöbb esetben nem is a középvezetést jelenti, hanem azokat a munkavállalókat, akik a vonatok leközlekedtetését operatív módon, azonnali intézkedésekkel segítik egy forgalmi vagy műszaki nehézmény, esetleg baleset esetén. Ezek az intézkedések erők (pl. munkavállalók), eszközök (pl.: járművek vagy karbantartó gépek) operatív mozgatását, menetvonalak rendelését, helyszíni hatósági kommunikációt jelenthetnek. | ||
A második cél megvalósításával a vasúti társaság a munkáltatókat segíti azon kötelezettségük ellátásában, hogy "vasútüzemi munkakörben szolgálatra történő jelentkezés alkalmával és szolgálat közben is meg kell győződni a munkavállaló biztonságos munkavégzésre alkalmas állapotáról."1 Ez a kötelezettség nem csak az alkoholos állapot, hanem a munka ellátásához szükséges kompetenciák meglétének ellenőrzését is jelenti. Ezért az alkalmassági nyilvántartási rendszernek biztosítania kell, hogy a személyzet mindenkor rendelkezzen a feladatai ellátásához szükséges megfelelő ismeretekkel, készségekkel és egészségügyi alkalmassággal. Azaz a rendszerből időben kinyerhetőek legyen azok az adatok, melyek biztosítják, hogy az adott feladatokra a megfelelően képesített személyzet kerüljön beosztásra és a munkavállalókat az előírt egészségügyi alkalmassági vizsgálatra időben lehessen küldeni. Olyan alkalmassági nyilvántartási rendszert kell alkalmazni, melynek elemei támogatják a munkáltatókat, ellenőrzésre kötelezett középvezetőket a feladatok elvégzésének figyelemmel kísérésében és szükség esetén a korrekciós intézkedések végrehajtásában. | ||
1 17/1993. (VII. 1.) KHVM rendelet az egyes veszélyes tevékenységek biztonsági követelményeiről szóló szabályzatok kiadásáról 1. melléklet 3.4. | ||
"Fontos az is, hogy az alkalmassági nyilvántartási rendszer célja annak biztosítása, hogy az összes alkalmazott tisztában legyen tevékenysége fontosságával és jelentőségével és azzal, hogyan járulnak hozzá a biztonsági célkitűzések teljesítéséhez."s Ezért külön biztonságirányítási képzést kell előírni a BIR működésének biztosításában közvetlenül részt vevő személyzet részére. | ||
2 Rendszeralapú megközelítés: Alkalmazási útmutató vasúti biztonságirányítási rendszer megtervezéséhez és végrehajtásához, Európai Vasúti Ügynökség, 44. oldal, 2010. | ||
Az eddigiekben áttekintettem a normál üzemmenetben a biztonságos munkavégzés azon feltételeit, melyet vasútüzemben a BIR-ben biztosítani kell. A téma végén azonban ki kell térni a rendkívüli események vagy körülmények esetén követendő eljárásra is. Melyek lehetnek ezek? Alapvetően kettő körülménnyel tudunk előre számolni: | ||
| ||
Ezekben az esetekre többféle eljárásrend rögzíthető, szükség esetén kombinálva a lehetőségeket. A munkáltató soron kívüli kompetencia ellenőrzést kezdeményezhet, mely kitérhet a szükséges ismeretek ellenőrzésére vagy az egészségügyi alkalmasságra is. Alkalmazható a soron kívüli időszakos oktatás előírása, vagy hosszabb távollét esetén az időszakos oktatások pótlása. | ||
A szervezeten belüli megfelelő információáramlást biztosító intézkedések, és adott esetben az ugyanazon infrastruktúrát használó szervezetek között ("O" eljárás) | ||
Napjainkban a vasúti ágazat meglehetősen diverzifikált, sokszereplős. Az infrastruktúra társaságok hálózatán számos operátor társaság végez személyszállítási és árutovábbítási (árufuvarozási és/vagy áruszállítási) tevékenységet. Ehhez alkalmazkodva a BIR-nek a belső információáramláson túl az azonos infrastruktúrát használó szervezet közötti információcserét is biztosítania kell. Alapelv, hogy ezen információknak az adatvédelmi és üzleti titokvédelmi követelményeknek szigorú betartása mellett kell áramolnia. Az információknak a vasútüzemi tevékenységre, közlekedésbiztonságra kell kiterjedniük, nem pedig a gazdasági társaságok érzékeny adataira. "A szervezetben meglevő kommunikációs folyamatok lehetővé teszik a biztonságirányítási rendszer hatékony működését. A releváns biztonsági információk cseréje létfontosságú a szervezeteken belül és azok között egyaránt. (...) A jó kétirányú kommunikáció azért is fontos, mert elősegíti a pozitív biztonsági kultúra fejlődését."3 | ||
3 Rendszeralapú megközelítés: Alkalmazási útmutató vasúti biztonságirányítási rendszer megtervezéséhez és végrehajtásához, Európai Vasúti Ügynökség, 48. oldal, 2010. | ||
A belső információáramlásnak biztosítására szolgáló eljárásoknak egyrészt biztosítaniuk kell a BIR munkavállalók általi megismerését, hogy a személyzet ismerje és értse a biztonságirányítási rendszert. Ennek érdekében az erre vonatkozó információknak, BIR dokumentációnak munkavállalók részérére könnyen hozzáférhetőnek kell lennie. Másrészről a belső információáramlásnak biztosítani kell azt is, hogy a lényeges és érvényes üzemeltetési információk eljussanak a személyzet részére. A szükséges információk létezéséről tudomásuk legyen, azokat alkalmazzák a BIR "N" eljárásában meghatározottak szerint. A kommunikáció kétirányú, ezért célszerű, ha a BIR rögzíti munkáltató információ átadásra és alkalmazásra vonatkozó ellenőrzési kötelességét. Győződjön meg arról, hogy a munkavállalók a szükséges módosításokat saját dokumentációjukon átvezették, illetve arról is, hogy munkavégzés során a rendelkezéseket megfelelően alkalmazzák. Az ellenőrzés lehetséges módozatira a BIR "S" eljárásában térek ki. | ||
Egy olyan sokszereplős rendszerben, amilyen a vasúti ágazat, mely jelentős veszélyeket hordoz mind a szereplők, mind pedig a tevékenységük érintettjei irányába, elengedhetetlen a társaságok közötti kommunikáció. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a mai vasúti rendszerekben, ahol már nagyon ritka a teljesen integrált vasúti társaság, egy vonat leközlekedtetésében többen vesznek rész. Egy adott infrastruktúra társaság vonalán közlekedik az operátor vasút, aki alkalmasint a vontatás-szolgáltatást az egyik, a vonat- és kocsivizsgálati szolgáltatást egy másik társaságtól rendeli meg. Beléphet ebbe a folyamatba még egy esetleg külön karbantartó társaság és a járművek üzembentartója is, aki szintén eltérhet. Látható tehát, hogy egyetlen vonat leközlekedtetése mögött milyen bonyolult és szerteágazó szerződéses viszonyrendszer állhat. Tekintettel arra, hogy a vonatért minden esetben a menetvonal tulajdonosa a felelős, nyilván elkerülhetetlen, hogy a vonat leközlekedtetése során keletkezett adatokhoz szükség esetén hozzáférjen. Ezért szükségszerűvé válik a BIR-ben szabályozás a vasúti szervezetek közötti információ-megosztásra vonatkozóan. Az információk lehet operatív, a vonat közlekedése során folytatott kommunikáció. Ekkor az esetek döntő többségében az adatcsere nem teljes körű, a információk csak a vonat sikeres leközlekedtetését szolgálják. Ezek az adatok lehetnek az infrastruktúra társaság által adott, közlekedéssel kapcsolatos utasítások, rendelkezések vagy a menetvonal-tulajdonos és alvállalkozói közötti vonatközlekedési adatok. Az adatcsere teljeskörűségére többnyire utólag van lehetőség, amikor például hatósági megkeresés/ellenőrzés miatt a menetvonal-tulajdonosnak hozzá kell férnie a leközlekedtetésben közreműködők kompetenciáinak igazolásához vagy az egyéb keletkezett iratokhoz, rendelkezésekhez. | ||
Eljárások és alakiságok kidolgozása a biztonsági információk dokumentálására, továbbá ellenőrzési eljárás meghatározása a döntő fontosságú biztonsági információ konfigurációjának biztosítására ("P" eljárás) | ||
Napjainkban a gazdasági társaságok nagy részéhez hasonlóan a vasúti társaságoknál is egyre több irányítási rendszer alkalmaznak, melyek a biztonságirányításhoz hasonlóan szigorú jogszabályi és szabvány megfelelőséget írnak elő. Az alkalmazott irányítási rendszerek közül az egyik legelterjedtebb a MIR, amely szigorú dokumentációval kapcsolatos követelményrendszert állít fel. Az olyan vasúti társaságoknál tehát, melyeknél működik a MIR, a biztonsággal kapcsolatos minden lényeges információ pontossága, teljes kőrűsége, következetessége, könnyen érthetősége, megfelelően frissítettsége és megfelelően dokumentáltsága könnyen biztosítható. A BIR-ben ekkor elég érvényesíteni a MIR követelményeit. Ugyanez igaz valamennyi vonatkozó biztonsági dokumentáció formázására, generálására, terjesztésére és változásainak kezelésére. Azoknál a vasúti társaságoknál, melyek MIR-t nem működtetnek, a dokumentumok formájára és kezelésére vonatkozóan egységes eljárást kell kidolgozni. Megítélésem szerint ebben az eljárásban célszerű rendezni azokat a speciális vasúti dokumentumoknak a kezelésére vonatkozó szabályokat, folyamatokat, melyeket a vasúti társaságoknak maguknak kell előállítani (pl. útvonalkönyv, vasúti járművezetői tanúsítvány, mozdonyvezetői utasítás-gyűjtemény). | ||
A döntő fontosságú biztonsági információk konfigurációjának kezelésére azoknál a folyamatoknál van szükség, melyeket a vasúti társaság biztonsági szempontból kritikus eljárásnak és feladatnak minősített a BIR "E" eljárásában. |
Ellenőrző kérdések | |||||||||||
1. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||||
2. A BIR-ben a közlekedésbiztonsági feladatokat ellátó munkakörök közül melyeket kell elkülönülten is megjeleníteni?
![]() | |||||||||||
3. A vonatközlekedés során ki felelős elsősorban a vonatért?
![]() |