KURZUS: Biztonságirányítási ismeretek

MODUL: I. modul

2. lecke: A biztonságirányítási rendszer alapjai

Az infrastruktúra társaságok és az operátor társaságok (a továbbiakban együtt: vasúti társaságok) üzleti céljaik elérése érdekében gondoskodnak a vasútbiztonság általános fenntartásáról és folyamatos javításáról, melynek során figyelembe veszik a közösségi jogszabályok alakulását, valamint a műszaki és tudományos fejlődést. Mindezeket úgy teszik, hogy prioritást adnak a súlyos vasúti balesetek megelőzésének.

A vasútbiztonság fejlesztése és javítása megköveteli a rendszeralapú megközelítést, ezért a vasúti társaságok létrehozzák a saját BIR-jüket. A vasúti társaság a BIR működtetésével biztosítja

  • a közös biztonsági célok elérését,
  • a nemzeti biztonsági szabályok követelményeinek betartását,
  • az átjárhatósági műszaki előírásokban (a továbbiakban: ÁME) meghatározott biztonsági követelményeknek történő megfelelést,
  • a közös biztonsági módszerek alkalmazását és alkalmazhatóságát.
Alapvető fogalmak

Közös biztonsági célok: "Az a biztonsági szint, amelyet a vasúti rendszer különböző részein (mint például a hagyományos vasúti rendszer, nagysebességű vasúti rendszer stb.) és a rendszer egészén mindenképpen meg kell valósítani, és amelyet a kockázatelfogadási kritérium fejez ki." A kockázatelfogadási kritériumoknak a következő személyekre kell kitérni:

  • utasok,
  • személyzet, beleértve az alvállalkozókat is,
  • vasúti átjárók használói és más személyek,
  • vasúti létesítményekben tartózkodó illetéktelen személyek.

Közös biztonsági mutatók: A közös biztonsági célok könnyebb meghatározása érdekében bevezetésre kerültek a közös biztonsági mutatók. A közös biztonsági mutatók a következő főbb csoportokra terjednek ki:

  • balesetekre vonatkozó mutatók,
  • váratlan eseményekre és a majdnem bekövetkezett balesetekre vonatkozó mutatók,
  • balesetek következményeire vonatkozó mutatók.

A vasúti társaságok jogszabály szerinti éves beszámolója a közös biztonsági mutatók alkalmazásával történik.

Közös biztonsági módszerek: Azok a kidolgozandó módszerek, amelyek leírják a biztonsági szinteknek, a biztonsági célok megvalósításának és más biztonsági követelményeknek teljesítését és értékelési módszerét." A közös biztonsági módszerek a következőket határozzák meg:

  • kockázatelemzési és -értékelési módszerek,
  • vasútbiztonsági tanúsítványok és vasútbiztonsági engedélyek követelményeinek való megfelelés értékelésére szolgáló módszerek
  • annak ellenőrzésére szolgáló módszerek, hogy a nagysebességű és hagyományos vasúti rendszer strukturális alrendszereinek üzemeltetése és karbantartása megfelel-e a rájuk vonatkozó alapvető követelményeknek.

A tagállamoknak figyelembe kell venniük a közös biztonsági módszerekben meghatározottakat műszaki és üzemeltetési biztonsági szabályaik módosításához.

Az operátor vasúti társaság a vasútbiztonsági tanúsítvánnyal, az infrastruktúra vasúti társaság pedig a vasútbiztonsági engedéllyel bizonyítja, hogy létrehozta a BIR-t, és azt megfelelően dokumentálta.

A vasútbiztonsági irányelv további területei

Ahogy az első fejezetben látható felsorolás is mutatja, a korábbiakon túlmenően a vasútbiztonsági irányelv számos olyan egyéb területen is fogalmaz meg keretszabályokat, amelyek nem a biztonságirányítási rendszer kereteit adják meg, hanem akár annak tartalmát, működését, illetve felülvizsgálatát befolyásolják.

Az irányelv rendelkezik a vasútbiztonsági tanúsítványról és a vasútbiztonsági engedélyről, azok kérelmének feltételeiről. Alapszabályokat fogalmaz meg a képzési lehetőségekhez való hozzáférés témakörében, kiemelve a méltányos és megkülönböztetés mentes eljárásokat a vasúti társaságokkal szemben és azok között. Meghatározásra kerülnek, hogy mik a biztonsági hatóság feladatai a vasútbiztonsági irányelv végrehajtása során, részletezve a döntéshozatali elveket és az éves beszámoló tartalmát. Az irányelv tisztázza , hogy mely balesetek és váratlan eseményeknél áll fenn a független balesetvizsgálói testület által vizsgálati kötelezettség, mi a vizsgálat jogállása, a vizsgálati eljárás. A vizsgálat kimeneteként pedig előírásra kerül a jelentés készítésének kötelezettsége, az Európai Vasúti Ügynökség (a továbbiakban: ERA) tájékoztatása és a biztonsági ajánlások, mint intézmény alkalmazása.

A tagállamok a vasútbiztonsági irányelv végrehajtása során elfogadott intézkedések köréből kizárhatják:

  • a metrókat, villamosokat, valamint más városi és regionális vasúti rendszereket;
  • azokat a hálózatokat, amelyek funkcionálisan elkülönülnek a vasúti rendszer fennmaradó részétől, és rendeltetésük szerint csak a helyi, városi vagy elővárosi utasforgalom lebonyolítására szolgálnak, továbbá azokat a vasúttársaságokat, amelyek csak ezeken a hálózatokon működnek;
  • azt a magántulajdonban levő infrastruktúrát, amelyet kizárólag az infrastruktúra tulajdonosa használ saját áruszállításra.
A biztonságirányítási rendszer (BIR) modellje

A vasútbiztonsági irányelvben a BIR modellje alapvetően három részből származik:

  • 9. cikk a biztonságirányítási rendszerek,
  • 3. melléklet 1. pont a BIR-re vonatkozó követelmények,
  • 3. melléklet 2. pont a BIR alapelemei

A vasútbiztonsági tanúsítvány/engedély alapjául szolgáló BIR mindhárom követelményrendszer részelemeire választ ad a vonatkozó közös biztonsági módszerek alapján.

A vasútbiztonsági irányelvben meghatározott BIR modell tartalmi szempontból egységes adaptálása érdekében a közös biztonsági módszerek közösségi jog formájában jelentek meg, melyek közül jelentőségükkel kiemelkednek a következő területek:

  • kockázatelemzés és -értékelés,
  • nyomon követés,
  • karbantartásért felelős szervezetek tanúsítási rendszere,
  • vasútbiztonsági tanúsítvány és vasútbiztonsági engedély megszerzéséhez vonatkozó követelményeknek való megfelelés értékelése,
  • vasútbiztonsági tanúsítvány és vasútbiztonsági engedély kiadást követő felügyelet.

A közösségi jogszabályokat figyelembe véve formálódik a vasútbiztonság témájában a hazai jogszabályi háttér (1. ábra).

A BIR jogszabályi háttere
1. ábra

A vasútbiztonsági irányelvben megfogalmazott alapelvek mentén két közös biztonsági módszer került kidolgozásra. Az operátor társaságokra vonatkozik a Bizottság 1158/2010/EU rendelete (2010. december 9.) a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzéséhez szükséges követelményeknek való megfelelés értékelésére szolgáló közös biztonsági módszerről. A rendelet 19 főbb témakörben (eljárások jelei: A-tól S-ig terjednek) csoportosítja azokat a követelményeket, melyeknek az operátor társaságnak meg kell felelnie a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzéséhez. A következő fejezetekben részletesen bemutatom a teljes BIR modellt, azaz a 19 eljárás követelményrendszerét. A címekben nagybetűvel jelölöm, hogy a közös biztonsági módszer mely követelményeinek való megfelelést dolgozom fel. A 19. eljárás:

A - A vasúttársaság tevékenységéhez kapcsolódó összes vasútbiztonsági kockázat kezelésére irányuló intézkedések

B - A karbantartási szolgáltatások nyújtásához és az anyagok szállításához kapcsolódó kockázatok kezelése

C - A vállalkozók igénybevételéhez és a beszállítók ellenőrzéséhez kapcsolódó kockázatok kezelése

D - A vasút rendszerén kívüli más felek tevékenységéből származó kockázatok

E - A biztonságirányítási rendszer dokumentálása

F - A felelősségi körök megállapítása

G - A vezetői ellenőrzés biztosítása különböző szinteken

H - A személyzetnek és a képviselőinek minden szinten történő bevonása

I - A folyamatos fejlesztés biztosítása

J - A szervezet vezérigazgatója által jóváhagyott, és a személyzet minden tagjával ismertetett biztonsági politika

K - A szervezet minőségi és mennyiségi célkitűzései a biztonság fenntartásával és javításával kapcsolatban, valamint a célkitűzések megvalósítására szolgáló tervek és eljárások

L - Eljárások a meglévő, az új és a módosított műszaki és üzemeltetési szabályok, valamint egyéb feltételek teljesítésére

M - A kockázatelemzés elvégzésére és a kockázatkezelési intézkedések végrehajtására vonatkozó eljárások és módszerek, amennyiben az üzemeltetési feltételek megváltozása vagy új anyagok felhasználása újabb kockázatokat jelent az infrastruktúrára vagy az üzemeltetésre vonatkozóan

N - Képzési programok és rendszerek kidolgozása a személyzet számára a személyzet szakképzettsége fenntartásának és annak biztosítására, hogy a feladatokat ennek megfelelően végezzék el

O - A szervezeten belüli, és adott esetben az ugyanazon infrastruktúrát használó szervezetek közötti megfelelő információáramlást biztosító intézkedések

P - A biztonsági információk dokumentálása

Q - Eljárások, amelyek biztosítják, hogy a balesetek, váratlan események, balesetveszélyes helyzetek és más veszélyes esetek bejelentésre, kivizsgálásra és elemzésre kerüljenek, és hogy sor kerüljön a szükséges megelőző intézkedésekre

R - Az illetékes hatóságokkal egyeztetett, vészhelyzet esetén érvényes bevetési, riasztási és tájékoztatási tervekre vonatkozó rendelkezések

S - A biztonságirányítási rendszer rendszeres belső ellenőrzésére vonatkozó rendelkezések

Az infrastruktúra társaságokra vonatkozik a Bizottság 1169/2010/EU rendelete (2010. december 10.) a vasútbiztonsági engedély megszerzéséhez szükséges követelményeknek való megfelelés teljesítésének értékelésére szolgáló közös biztonsági módszerről. A rendelet 23 főbb témakörben csoportosítja azokat a követelményeket, melyeknek az infrastruktúra társaságnak meg kell felelnie a vasútbiztonsági engedély megszerzéséhez. Ebből az első 19 eljárás azonos az operátor társaságok BIR modelljével, a további négy pedig:

  • A vasúti infrastruktúra biztonságos tervezése,
  • Az infrastruktúra biztonságos működése,
  • Karbantartás és anyagbeszerzés,
  • A forgalomirányító- és jelzőrendszer karbantartása és működtetése.
Ellenőrző kérdések
1. Leírják a biztonsági szinteknek, a biztonsági célok megvalósításának és más biztonsági követelményeknek teljesítését és értékelési módszerét az EU tagállamainak vasúti társaságaira vonatkozóan. Mik ezek?
Közös biztonsági célok
Közös biztonsági mutatók
Közös biztonsági módszerek
Közös biztonsági indikátorok
2. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis!
Az operátor vasúti társaság a vasútbiztonsági engedéllyel, az infrastruktúra vasúti társaság pedig a vasútbiztonsági tanúsítvánnyal bizonyítja, hogy létrehozta a BIR-t, és azt megfelelően dokumentálta.
A tagállamok a vasútbiztonsági irányelv végrehajtása során elfogadott intézkedések köréből kizárhatják a metrókat, villamosokat, valamint más városi és regionális vasúti rendszereket.
A közösségi jogszabályokat nem veszi figyelembe a vasútbiztonság témájában a hazai jogszabályi háttér.
A forgalomirányító- és jelzőrendszer karbantartásáról és működtetéséről eljárást kell kialakítani az operátor társaságok biztonságirányítási rendszerében.