KURZUS: Biztonságirányítási ismeretek

MODUL: IV. modul

11. lecke: A biztonsági rendszer alapelemei 9.

Ebben a fejezetben a vasútbiztonsági irányelv 9. cikkében előírt további követelményeket tárgyalom. A korábban bemutatottak mellett az itt szereplő két elemmel lesz teljes egy operátor társaságnál a BIR modellje. Ne feledjük infrastruktúra társaságnál még a második fejezetben leírt négy elemmel kiegészíteni BIR-ünket. A követelményeket a vonatkozó közös biztonsági módszer tartalmazza.

A karbantartási szolgáltatások nyújtásához és az anyagok szállításához kapcsolódó kockázatok kezelése ("B" eljárás)

A karbantartásokról szóló eljárást eljárások során

  • vontató járművek,
  • személyszállító kocsik,
  • tehervagonok

esetén a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzéséhez szükséges követelményeknek való megfelelés

értékelésére szolgáló közös biztonsági módszerben rögzítettekből kell kiindulni. Karbantartással összefüggésben a következő eljárásoknak kell léteznie a BIR-ben1:

  • A karbantartási követelményeknek/előírásoknak/folyamatoknak a biztonsági adatokból és a gördülő állomány feladataiból történő levezetése:
    • Karbantartási folyamatok leírása,
    • A járművek üzemképességének figyelése,
    • Biztonsági adatok figyelembe vétele,
    • Technológiák készítése, felülvizsgálata, napra készségük biztosítása.
  • A karbantartás ütemezésének az ellátott szolgálat típusához és mértékéhez és/vagy a gördülő állomány működése alapján kapott adatokhoz történő hozzáigazítása:
    • Vontatójármű igény meghatározása,
    • Vontatott jármű igény meghatározása,
    • Karbantartási terv,
    • A tervezett karbantartások módosításának menete.
  • A karbantartásért való felelősség egyértelműen meghatározásra kerüljön a karbantartási munkakörök betöltéséhez szükséges kompetenciák és a felelősség megfelelő szintű megállapítása érdekében, összhangban a BIR N részében leírtakkal:
    • Felelősség a közlekedésbiztonsági követelmények teljesítéséért,
    • Karbantartási elvárások.
  • A napi üzemelésből eredő üzemzavarokra és meghibásodásokra vonatkozó információk összegyűjtése és azoknak a karbantartásért felelős személyek számára történő jelentése:
    • Állapotminősítés,
    • Azonosított hiányosságok kezelése.
  • A meghibásodásokból és a nem megfelelő gyártásból vagy a gyártási hiányosságokból eredő kockázatoknak a teljes életciklus során történő azonosítása, és azoknak az érdekelt felek számára történő jelentése:
    • Új, garanciális járművek és fődarabok esetén,
    • Tervezési és gyártási hibák (típushibák) kezelése.
  • A karbantartás teljesítményének és eredményének igazolása és ellenőrzése annak biztosítása céljából, hogy azok megfeleljenek a vállalati előírásoknak:
    • Javításból történő át- és visszavétel,
    • A karbantartás felügyelete,
    • Javítási események nyilvántartása.

1 A Bizottság 1158/2010/EU Rendelete (2010. december 9.) a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzéséhez szükséges követelményeknek való megfelelés értékelésére szolgáló közös biztonsági módszerről 2. melléklet B.

A BIR karbantartási fejezetével a felsorolt eljárások meghatározása tehervagonok karbantartása esetén, még nem elegendő. 2009. június 29-én éjjel 23 óra 48 perckor az észak-olaszországi Viareggio állomáson súlyos vasúti baleset történt. Tengelycsap-törés következtében kisiklott egy 14 tartálykocsiból álló tehervonat első hét kocsija, melyből öt felborult. Az egyik tartály felszakadt és rakománya (cseppfolyósított bután gáz) szétterjedt, majd felrobbant. Az esemény következtében 32 áldozat elhunyt, további 26 pedig különböző sérüléseket szenvedett. Áldozatok voltak a környező lakosság köréből is. A balesetet a járművek karbantartási hiányosságaira vezették vissza. Ennek hatására elindult a folyamat, melynek kimenete egy közös biztonsági módszer volt, a Bizottság 445/2011/EU Rendelet (2011. május 10.) a tehervagonok karbantartásáért felelős szervezetek tanúsítási rendszeréről és a 653/2007/EK rendelet módosításáról.

Súlyos vasúti baleset következménye (Viareggio 2009.)
4. ábra

(Fotó: http://www.gianlucapanella.com/reportage/Viareggio/HiRes/020_.jpg)

"A tanúsítási rendszer célja, hogy keretet biztosítson a karbantartásért felelős szervezetek alkalmasságának értékelésére szolgáló előírások és módszerek összehangolására az Unióban." 2 A karbantartási rendszer négy feladatkört nevesít:

  • A karbantartási folyamatokat irányító és koordináló (irányítási feladatkör),
  • A karbantartási dokumentáció kezeléséért felelős (karbantartás-fejlesztési feladatkör),
  • A karbantartást operatívan irányító (járműállomány-karbantartás irányítási feladatkör),
  • A karbantartást végrehajtó műhelyek (karbantartás-végrehajtási feladatkör).

2 A Bizottság 445/2011/EU Rendelete (2011. május 10.) a tehervagonok karbantartásáért felelős szervezetek tanúsítási rendszeréről e´s a 653/2007/EK rendelet módosításáról (2)

Amennyiben a vasúti társaság fenti feladatok közül legalább egyet tehervagonok karbantartásával összefüggésben végez, akkor a közös biztonsági módszer szerinti ún. ECM tanúsítást kell megszereznie.

A karbantartásért felelős szervezet a vonatok biztonságos üzemeltetésére vonatkozó feladatok sérelme nélkül a karbantartási rendszer révén biztosítja, hogy a felelősségi körébe tartozó tehervagonok biztonságos üzemi állapotban legyenek. Tekintettel a tervezési és karbantartási módszerek sokféleségére, a karbantartási rendszernek folyamat-orientált rendszernek kell lennie, melyet a közös biztonsági módszerben meghatározott követelmények teljesítésével és dokumentálásával kell tanúsíttatnia a vasút társaságnak. A dokumentálás arra a feladatkörre történjen, melyet a vasúti társaság ellát, és ez része lehet a BIK "B" eljárásának. A részletes követelményeket terjedelmi okokból részleteiben nem ismertetem.

Bár tervben van, hasonló tanúsítási eljárás még nem született a vontató járművekre és a személyszállító kocsikra. Az a vasúti társaság mely kizárólag csak ezzel a két járműcsoporttal foglalkozik karbantartás és üzemeltetés tekintetében jelen helyzetben nem ECM tanúsítás köteles.

A vállalkozók igénybevételéhez és a beszállítók ellenőrzéséhez kapcsolódó kockázatok kezelése ("C" eljárás)

"Amennyiben az üzemeltetés-biztonsággal összefüggő tevékenységek végzéséhez beszállítókat, partnereket és alvállalkozókat kell igénybe venni, a vasúttársaságnak ellenőriznie kell, hogy ezek a beszállítók, partnerek és alvállalkozók biztonságos termékeket és szolgáltatásokat nyújtsanak." 3

3 Rendszeralapú megközelítés: Alkalmazási útmutató vasúti biztonságirányítási rendszer megtervezéséhez és végrehajtásához, Európai Vasúti Ügynökség, 56. oldal, 2010.

A vállalkozóknak, alvállalkozóknak és beszállítóknak (a továbbiakban együttesen: beszállítók) a vasúti közlekedés biztonsága érdekében ugyanazoknak a követelményeknek kell megfelelniük, mint magának a vasúti társaságnak. A BIR szempontjából prioritás ezen követelmény érvényre juttatása. Ennek érdekében a vasút társaság köteles ellenőrizni a beszállítók alkalmasságát, és a folyamat mikéntjét a BIR-ben rögzíteni. Tekintettel arra, hogy a beszállítók minősítése a MIR-ben is kiemelt elem, ezért olyan vasúti társaságnál, ahol utóbbi rendszer működik, a folyamatok célszerűen összekapcsolódnak. Kritérium, hogy ekkor mind a MIR szabványmegfelelést, mind pedig a BIR jogszabály-megfelelést biztosítani kell. Az alkalmasság vizsgálata több lépcsős lehet.

Az alkalmasság meghatározását követően a beszállítói szerződés érvénytartalma alatt is folyamatosan ellenőrizni és bizonylatolni kell, hogy az igénybe vett anyagok vagy szolgáltatások következetesen megfelelnek a biztonsági igényeknek. Ennek érdekében a beszállítók kötelesek alávetni magukat az ellenőrzéseknek, beszállítók auditálásának, ezáltal ellenőrizve azt is, hogy a beszállítók a biztonsági feladatokat - ideértve a biztonságra vonatkozó információk cseréjét is - a szerződésben meghatározottaknak megfelelően végzik. A szerződéseknek ki kell térniük a felelősségi körök egyértelmű meghatározására a vasútbiztonság érdekében, és a szükséges információk megosztására az ellátási értéklánc szereplői között. Általános elvárás továbbá, hogy a vasútbiztonság szempontjából releváns dokumentumok (köztük a szerződések) visszakereshetősége biztosított legyen. Amennyiben a BIR rendszer ezen feltételeknek megfelel, a BIR-t leíró dokumentáció a korábbi elemekkel teljessé válik.

Ellenőrző kérdések
1. Mely típusú járművek karbantartásával összefüggésben kell ECM tanúsítást szerezni?
tehervagonok
tehervagonok és személyszállító kocsik
mozdonyok és motorkocsik
tehervagonok és mozdonyok
2. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis!
A beszállítóknak a vasúti közlekedés biztonsága érdekében könnyített követelményeknek kell megfelelniük a vasúti társasághoz képest.
A beszállítói alkalmasság meghatározását követően a beszállítói szerződés érvénytartalma alatt nem kell többet ellenőrizni és bizonylatolni, hogy az igénybe vett anyagok megfelelnek a biztonsági igényeknek.
karbantartás ütemezésének az ellátott szolgálat típusához és mértékéhez és/vagy a gördülő állomány működése alapján kapott adatokhoz történő hozzáigazítása eljárásnak kell léteznie a BIR-ben.
Az ECM tanúsítási rendszer célja, hogy keretet biztosítson a karbantartásért felelős szervezetek alkalmasságának értékelésére szolgáló előírások és módszerek összehangolására az Unióban.
3. Párosítsa össze a karbantartási rendszer elemeit

1. járműállomány-karbantartás irányítási feladatkör
2. irányítási feladatkör
3. karbantartás-végrehajtási feladatkör
4. karbantartás-fejlesztési feladatkör

A karbantartási folyamatokat koordináló
A karbantartási dokumentáció kezeléséért felelős
A karbantartást operatívan irányító
Műhelyek