KURZUS: Biztonságirányítási ismeretek
MODUL: I. modul
2. lecke: A biztonságirányítási rendszer alapjai
Az infrastruktúra társaságok és az operátor társaságok (a továbbiakban együtt: vasúti társaságok) üzleti céljaik elérése érdekében gondoskodnak a vasútbiztonság általános fenntartásáról és folyamatos javításáról, melynek során figyelembe veszik a közösségi jogszabályok alakulását, valamint a műszaki és tudományos fejlődést. Mindezeket úgy teszik, hogy prioritást adnak a súlyos vasúti balesetek megelőzésének. | |||
A vasútbiztonság fejlesztése és javítása megköveteli a rendszeralapú megközelítést, ezért a vasúti társaságok létrehozzák a saját BIR-jüket. A vasúti társaság a BIR működtetésével biztosítja | |||
| |||
Alapvető fogalmak | |||
Közös biztonsági célok: "Az a biztonsági szint, amelyet a vasúti rendszer különböző részein (mint például a hagyományos vasúti rendszer, nagysebességű vasúti rendszer stb.) és a rendszer egészén mindenképpen meg kell valósítani, és amelyet a kockázatelfogadási kritérium fejez ki." A kockázatelfogadási kritériumoknak a következő személyekre kell kitérni: | |||
| |||
Közös biztonsági mutatók: A közös biztonsági célok könnyebb meghatározása érdekében bevezetésre kerültek a közös biztonsági mutatók. A közös biztonsági mutatók a következő főbb csoportokra terjednek ki: | |||
| |||
A vasúti társaságok jogszabály szerinti éves beszámolója a közös biztonsági mutatók alkalmazásával történik. | |||
Közös biztonsági módszerek: Azok a kidolgozandó módszerek, amelyek leírják a biztonsági szinteknek, a biztonsági célok megvalósításának és más biztonsági követelményeknek teljesítését és értékelési módszerét." A közös biztonsági módszerek a következőket határozzák meg: | |||
| |||
A tagállamoknak figyelembe kell venniük a közös biztonsági módszerekben meghatározottakat műszaki és üzemeltetési biztonsági szabályaik módosításához. | |||
Az operátor vasúti társaság a vasútbiztonsági tanúsítvánnyal, az infrastruktúra vasúti társaság pedig a vasútbiztonsági engedéllyel bizonyítja, hogy létrehozta a BIR-t, és azt megfelelően dokumentálta. | |||
A vasútbiztonsági irányelv további területei | |||
Ahogy az első fejezetben látható felsorolás is mutatja, a korábbiakon túlmenően a vasútbiztonsági irányelv számos olyan egyéb területen is fogalmaz meg keretszabályokat, amelyek nem a biztonságirányítási rendszer kereteit adják meg, hanem akár annak tartalmát, működését, illetve felülvizsgálatát befolyásolják. | |||
Az irányelv rendelkezik a vasútbiztonsági tanúsítványról és a vasútbiztonsági engedélyről, azok kérelmének feltételeiről. Alapszabályokat fogalmaz meg a képzési lehetőségekhez való hozzáférés témakörében, kiemelve a méltányos és megkülönböztetés mentes eljárásokat a vasúti társaságokkal szemben és azok között. Meghatározásra kerülnek, hogy mik a biztonsági hatóság feladatai a vasútbiztonsági irányelv végrehajtása során, részletezve a döntéshozatali elveket és az éves beszámoló tartalmát. Az irányelv tisztázza , hogy mely balesetek és váratlan eseményeknél áll fenn a független balesetvizsgálói testület által vizsgálati kötelezettség, mi a vizsgálat jogállása, a vizsgálati eljárás. A vizsgálat kimeneteként pedig előírásra kerül a jelentés készítésének kötelezettsége, az Európai Vasúti Ügynökség (a továbbiakban: ERA) tájékoztatása és a biztonsági ajánlások, mint intézmény alkalmazása. | |||
A tagállamok a vasútbiztonsági irányelv végrehajtása során elfogadott intézkedések köréből kizárhatják: | |||
| |||
A biztonságirányítási rendszer (BIR) modellje | |||
A vasútbiztonsági irányelvben a BIR modellje alapvetően három részből származik: | |||
| |||
A vasútbiztonsági tanúsítvány/engedély alapjául szolgáló BIR mindhárom követelményrendszer részelemeire választ ad a vonatkozó közös biztonsági módszerek alapján. | |||
A vasútbiztonsági irányelvben meghatározott BIR modell tartalmi szempontból egységes adaptálása érdekében a közös biztonsági módszerek közösségi jog formájában jelentek meg, melyek közül jelentőségükkel kiemelkednek a következő területek: | |||
| |||
A közösségi jogszabályokat figyelembe véve formálódik a vasútbiztonság témájában a hazai jogszabályi háttér (1. ábra). | |||
| |||
A vasútbiztonsági irányelvben megfogalmazott alapelvek mentén két közös biztonsági módszer került kidolgozásra. Az operátor társaságokra vonatkozik a Bizottság 1158/2010/EU rendelete (2010. december 9.) a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzéséhez szükséges követelményeknek való megfelelés értékelésére szolgáló közös biztonsági módszerről. A rendelet 19 főbb témakörben (eljárások jelei: A-tól S-ig terjednek) csoportosítja azokat a követelményeket, melyeknek az operátor társaságnak meg kell felelnie a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzéséhez. A következő fejezetekben részletesen bemutatom a teljes BIR modellt, azaz a 19 eljárás követelményrendszerét. A címekben nagybetűvel jelölöm, hogy a közös biztonsági módszer mely követelményeinek való megfelelést dolgozom fel. A 19. eljárás: | |||
A - A vasúttársaság tevékenységéhez kapcsolódó összes vasútbiztonsági kockázat kezelésére irányuló intézkedések | |||
B - A karbantartási szolgáltatások nyújtásához és az anyagok szállításához kapcsolódó kockázatok kezelése | |||
C - A vállalkozók igénybevételéhez és a beszállítók ellenőrzéséhez kapcsolódó kockázatok kezelése | |||
D - A vasút rendszerén kívüli más felek tevékenységéből származó kockázatok | |||
E - A biztonságirányítási rendszer dokumentálása | |||
F - A felelősségi körök megállapítása | |||
G - A vezetői ellenőrzés biztosítása különböző szinteken | |||
H - A személyzetnek és a képviselőinek minden szinten történő bevonása | |||
I - A folyamatos fejlesztés biztosítása | |||
J - A szervezet vezérigazgatója által jóváhagyott, és a személyzet minden tagjával ismertetett biztonsági politika | |||
K - A szervezet minőségi és mennyiségi célkitűzései a biztonság fenntartásával és javításával kapcsolatban, valamint a célkitűzések megvalósítására szolgáló tervek és eljárások | |||
L - Eljárások a meglévő, az új és a módosított műszaki és üzemeltetési szabályok, valamint egyéb feltételek teljesítésére | |||
M - A kockázatelemzés elvégzésére és a kockázatkezelési intézkedések végrehajtására vonatkozó eljárások és módszerek, amennyiben az üzemeltetési feltételek megváltozása vagy új anyagok felhasználása újabb kockázatokat jelent az infrastruktúrára vagy az üzemeltetésre vonatkozóan | |||
N - Képzési programok és rendszerek kidolgozása a személyzet számára a személyzet szakképzettsége fenntartásának és annak biztosítására, hogy a feladatokat ennek megfelelően végezzék el | |||
O - A szervezeten belüli, és adott esetben az ugyanazon infrastruktúrát használó szervezetek közötti megfelelő információáramlást biztosító intézkedések | |||
P - A biztonsági információk dokumentálása | |||
Q - Eljárások, amelyek biztosítják, hogy a balesetek, váratlan események, balesetveszélyes helyzetek és más veszélyes esetek bejelentésre, kivizsgálásra és elemzésre kerüljenek, és hogy sor kerüljön a szükséges megelőző intézkedésekre | |||
R - Az illetékes hatóságokkal egyeztetett, vészhelyzet esetén érvényes bevetési, riasztási és tájékoztatási tervekre vonatkozó rendelkezések | |||
S - A biztonságirányítási rendszer rendszeres belső ellenőrzésére vonatkozó rendelkezések | |||
Az infrastruktúra társaságokra vonatkozik a Bizottság 1169/2010/EU rendelete (2010. december 10.) a vasútbiztonsági engedély megszerzéséhez szükséges követelményeknek való megfelelés teljesítésének értékelésére szolgáló közös biztonsági módszerről. A rendelet 23 főbb témakörben csoportosítja azokat a követelményeket, melyeknek az infrastruktúra társaságnak meg kell felelnie a vasútbiztonsági engedély megszerzéséhez. Ebből az első 19 eljárás azonos az operátor társaságok BIR modelljével, a további négy pedig: | |||
|
Ellenőrző kérdések | |||||||||
1. Leírják a biztonsági szinteknek, a biztonsági célok megvalósításának és más biztonsági követelményeknek teljesítését és értékelési módszerét az EU tagállamainak vasúti társaságaira vonatkozóan. Mik ezek?
![]() | |||||||||
2. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis!
![]() |