KURZUS: Biztonságirányítási ismeretek
MODUL: IV. modul
Esettanulmány
A esettanulmány két vasúti baleset leírását tartalmazza. A balesetek egymást követő napokon nagyon hasonló körülmények között történtek, azonos vasúttársaság azonos típusú járműveivel és személyzetével. | ||
Az első baleset | ||
A baleset október 4-én történt délután. Az időjárás az évszaknak megfelelő esős, borús volt, 18 C° hőmérséklettel. A látási viszonyok jók voltak, természetes nappali fényviszonyok voltak, a távolbalátás nem volt korlátozott. A baleset helyszíne egy ütközőbakban végződő tároló vágány, melyen a megengedett maximális sebesség 20 km/h. A balesetben érintett vasúti jármű a "Jármű-1" pályaszámú motorkocsi volt. A fékberendezés és a jármű homokoló berendezése jól működött. A mozdonyvezető országos közforgalmú vasút járművezető engedéllyel a járműkategóriára rendelkezett. Időszakos forgalmi és műszaki vizsgáját sikerrel megszerezte, a baleset helyszínére állomásismerettel, a járműre típusismerettel rendelkezett. Egészségügyi alkalmassági vizsgálata érvényes volt. A szolgálat megkezdése előtt munkavégzésre alkalmas állapotáról a munkáltató megbízottjaként a járművezetőket szolgálatra (munkára) feljelentkeztető munkavállaló nem győződött meg. | ||
A "Jármű-1" pályaszámú motorkocsit tolatási mozgás során állították át a tároló vágányra. A motorkocsi részére a tolatásvezető váltót állított, majd engedélyt adott a mozdonyvezetőnek, hogy a járművel a tároló vágányra bejárhat. Ezt követően a menet-tolató kapcsoló tolató állásba állítása után a mozdonyvezető a motorkocsi sebességét növelni kezdte és kb. 20-21 km/h sebességre gyorsított fel. Az ütközőbakhoz közelítve először üzemi-, majd az elégtelen sebességcsökkenés miatt gyorsfékezést alkalmazott, de ennek ellenére az ütközőbaknak ütközött kb. 14 km/h sebességgel. A mozdonyvezető a homokoló berendezést nem működtette. | ||
A második baleset | ||
A baleset október 5-én történt délelőtt az előző balesettel megegyező helyen. Az időjárás az évszaknak megfelelő szeles, esős, borús volt, 12 C° hőmérséklettel. A látási viszonyok jók voltak. A baleset helyszíne ugyanaz az ütközőbakban végződő tároló vágány. A balesetben érintett vasúti jármű a "Jármű-2" pályaszámú motorkocsi volt. A fékberendezése jól működött, viszont a homokoló berendezése nem volt üzemképes. A mozdonyvezető országos közforgalmú vasút járművezető engedéllyel a járműkategóriára rendelkezett. Időszakos forgalmi és műszaki vizsgáját sikerrel megszerezte, a baleset helyszínére állomásismerettel, a járműre típusismerettel rendelkezett. Egészségügyi alkalmassági vizsgálata érvényes volt. A szolgálat megkezdése előtt munkavégzésre alkalmas állapotáról a munkáltató megbízottjaként a járművezetőket szolgálatra (munkára) feljelentkeztető munkavállaló meggyőződött. | ||
A mozdonyvezető telefonon kapott utasítást a rendelkező forgalmi szolgálattevőtől a tolatási mozgás végrehajtására. A tolatási mozgások közben az irányváltások miatt szükséges vezetőállás cserét a mozdonyvezető előírás szerint végrehajtotta. A tároló vágányra való behaladás során kb. 24-25 km/h-val haladt. Az ütközőbak előtt fékezést először a menet-fékkarral kezdte meg, majd mivel nem érezte a megfelelő fékhatást, üzemi állásba húzta a fékező kart. A megfelelő lassulás ekkor sem következett be, ezért végül gyorsfékezést alkalmazott, sőt a vészfék gombot is kezelte, de az ütközés már elkerülhetetlen volt. A mozdonyvezető a homokoló berendezést nem kívánta működtetni. |
A két eset alapján a balesetvizsgálat során a biztonságirányítási rendszer mely elemeinek működését vizsgálná a vasúti társaságnál, és tenne javaslatot fejlesztésére? Választásait részletesen indokolja! A válasz során térjen ki arra, hogy a társaság működésre vonatkozóan milyen dokumentumokat vizsgálna meg biztonságirányítási szempontból! ![]() |