KURZUS: Biztonságirányítási ismeretek
MODUL: II. modul
4. lecke: A biztonsági rendszer alapelemei 2.
A vezetői ellenőrzés biztosítása különböző szinteken ("G" eljárás) | |||||||||||
A vasúti társaságnál a BIR "S" eljárásban részletezendő módon alapvetően munkafolyamatba épített és felügyeleti ellenőrzések biztosítják az alapvető biztonsági szabályok betartását, ezáltal az elfogadható kockázatok mellett működtetett vasútüzemet. Ebben az eljárásban a felügyeleti ellenőrzések azon halmazát kell részletezni, melyeket a felső és középvezetés végez. Figyelembe kell azonban venni, hogy a felső vezetés célja nemcsak a közlekedésbiztonság fenntartása, hanem annak javítása, fejlesztése (BIR "I" eljárás), melyhez fontos eszköz a teljesítmények nyomon követése, az ellenőrzés. Az ellenőrzések eredményei biztosítják a hatékony kockázatkezelési intézkedéseket és a vonatkozó BIR folyamatok módosításainak végrehajtását. | |||||||||||
A szervezet minden egyes szintjén, a megfelelően delegált feladatok és felelősségek mentén végrehajtott ellenőrzések lehetővé teszik a BIR folyamataiban adódó hibák és hiányosságok feltárását és ezáltal a megelőző (preventív) vagy korrekciós intézkedések megtételét. Legyünk tisztában minden egyes vasútbiztonsággal kapcsolatos folyamat esetén a szervezeti egységek között a felelősségi körök megosztásával. Alapelvként alkalmazható például, hogy a vasúti társaság minden szervezete felelős a kezelésében álló berendezések, felszerelések, és a gördülőállomány biztonságos üzemeltetéséért és karbantartásáért, illetve a személyzet megfelelő képzettségéért, az előírt technológiák betartásáért. A vasúti társaság szervezetei a felügyeletük alatt álló egységeknél kötelesek megszervezni a munkafolyamatok szabály- és utasításszerű végzésének folyamatos ellenőrzését, és azt munkafolyamatokba épített vagy felügyeleti ellenőrzési jelleggel végezni. Rögzíteni kell, hogy a vezetői láncban szereplő munkakörök milyen tevékenységet, folyamatot, milyen gyakorisággal kötelesek felügyeleti jelleggel ellenőrizni, megjelenítve a delegálási szabályokat. Fontos, hogy az ellenőrzést végzők is felelősséggel tartoznak a folyamatok működéséért, így ők is számon kérhetőek az ellenőrzési kötelezettség nem vagy nem megfelelő végzéséért. | |||||||||||
A vasúti társaságok a BIR mellett több más irányítási rendszer működtethetnek, például: | |||||||||||
| |||||||||||
Az irányítási rendszereknek a jogszabály-megfelelőségen túl a rendszerrel foglalkozó szabványokban rögzített magasabb szintű megfelelést is biztosítaniuk kell. Működtetésük együtt jár a rendszerek folyamatos auditálásával (ellenőrzésével), fejlesztésével, mely természetszerűleg kihat a BIR-re is. Az egymásra hatást azonosítani kell, a rendszerek szimbiózisban működjenek, azaz egymást erősítsék. Az ellenőrzéssel összefüggő erőforrások biztosítása a BIR többi releváns eljárása alatt (BIR "F", "N" és "S" eljárások) leírtak szerint történik. | |||||||||||
A személyzetnek és képviselőinek minden szinten történő bevonása ("H" eljárás) | |||||||||||
A munkavállalók bevonása a biztonsági kultúra erősítését szolgálja és segít elfogadtatni azokat a döntéseket, melyeket a biztonság érdekében a munkáltató meghoz. A munkavállalókkal történő - akár jogszabályi alapokon nyugvó - konzultáció elősegíti az együttműködést a vasútbiztonság területén is. A BIR-ben rögzíteni kell a vasúti társaságnál a munkavállalók és képviselőiknek bevonásának formális rendjét és az egyeztetési szabályok dokumentálását. | |||||||||||
A folyamatos fejlesztés biztosítása ("I" eljárás) | |||||||||||
A folyamatos fejlesztés biztosításával kapcsolatban a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzéséhez szükséges követelményeknek való megfelelés értékelésére szolgáló közös biztonsági módszer a következő elvárásokat tartalmazza: | |||||||||||
"Vannak eljárások a biztonságirányítási rendszer folyamatos fejlesztésének ésszerűen megvalósítható keretek között történő biztosítására. Ezek a következőket foglalják magukban: | |||||||||||
| |||||||||||
1 A Bizottság 1158/2010/EU Rendelete (2010. december 9.) a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzéséhez szükséges követelményeknek való megfelelés értékelésére szolgáló közös biztonsági módszerről II. melléklet I. | |||||||||||
A folyamatos fejlesztés biztosításához az egyik alapvető input adat a BIR "G" eljárásában ismertetett felügyeleti ellenőrzések során megállapított folyamathibák, hiányosságok és azok kezelésének nyomon követése. Megítélésem szerint a folyamatos fejlesztési eljárásban - tekintettel arra, hogy a fentiekben ismertetett elemek részben más BIR eljárásokban részletesen leírásra kerülnek - célszerű ebben az eljárásban a Bizottság 1078/2012/EU rendelete (2012. november 16.) a biztonsági tanúsítvánnyal rendelkező vasúttársaságok, a biztonsági engedéllyel rendelkező pályahálózat-működtetők és a karbantartásért felelős szervezetek által alkalmazandó, a nyomon követésre vonatkozó közös biztonsági módszerről követelményeinek való megfelelést biztosítani. | |||||||||||
A nyomon követési eljárás az alábbi tevékenységekre terjed ki: | |||||||||||
a) a nyomon követés stratégiájának, prioritásainak és tervének (vagy terveinek) meghatározása; | |||||||||||
A jogszabályokban, hatósági és szakmai előírásokban, a BIR-ben, valamint egyéb irányítási rendszerek dokumentációs rendszerben előírt felülvizsgálati tevékenységek eredményei igazolják a vasútbiztonsági folyamatok és infrastrukturális feltételek megfelelőségét és folyamatos fejlesztését. Ezek alapul szolgálnak a szükséges helyesbítő és megelőző tevékenységek megtervezéséhez. Ennek érdekében meg kell jeleníteni azokat a folyamatokat, melyek során a cselekvési tervek előkészítéséhez a bemenő adatok keletkeznek, és a stratégiai döntésekhez szükséges, vasúti társaságnál alkalmazott dokumentumok listáját is. | |||||||||||
b) információk gyűjtése és elemzése; | |||||||||||
A megelőző tevékenység (munkafolyamatba épített és felügyeleti ellenőrzés) során a vasúti társaságnál alkalmazott nyomtatványok listája, kezelésük alapkövetelményei. Meg kell határozni a nyomon követési eljárás dokumentálásának követelményeit. | |||||||||||
c) cselekvési terv készítése az irányítási rendszerre vonatkozó követelmények elfogadhatatlannak minősülő be nem tartásának esetére; | |||||||||||
A bemenő információk által összeállított cselekvési tervnek biztosítania kell, hogy a javító, biztonságot növelő intézkedések végrehajthatóak legyenek és szükség szerint specifikált elvárásokat fogalmaz meg. A cselekvési terv tartalmilag és formailag igazodik a megállapítás helyéhez, súlyához és a megállapítást tevő kompetenciájához. | |||||||||||
d) az esetlegesen kidolgozott cselekvési terv végrehajtása; | |||||||||||
e) az esetlegesen kidolgozott cselekvési tervben szereplő intézkedések hatékonyságának értékelése. | |||||||||||
A cselekvési tervbe foglalt intézkedések eredményes bevezetéséről általában utóellenőrzés keretében meg kell győződni. Az intézkedésekre megadott határidőt követően ki kell értékelni az elért eredményeket, és a megállapításokat dokumentálni kell. Amennyiben az intézkedés nem hozta az elvárt eredményt, akkor új helyesbítő intézkedést kell meghatározni. A nyomon követési eljárás ismétlődő és ismétlő jellegű. Az intézkedések feleljenek meg a felmerült problémák nagyságának. A helyesbítő és megelőző intézkedés akkor zárható le, ha a cselekvési tervben meghatározott minden intézkedés, feladat teljesítése, értékelése és jóváhagyása megtörtént. |
Ellenőrző kérdések | |||||||||||
1. A közös biztonsági módszerben meghatározott G jelölésű eljárás mely típusú ellenőrzésről szól?
![]() | |||||||||||
2. A vezetői láncban rögzített munkakörök ellenőrzési tevékenysége esetén mit kell rögzíteni a biztonságirányítási rendszerben?
![]() | |||||||||||
3. Működtethet e a vasúti társaság a biztonságirányítási rendszer mellett más irányítási rendszert?
![]() | |||||||||||
4. Helyesbítő és megelőző intézkedés mikor zárható le?
![]() | |||||||||||
5. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis!
![]() |