KURZUS: Biztonságirányítási ismeretek

MODUL: III. modul

5. lecke: A biztonsági rendszer alapelemei 3.

Az ötödiktől a tízedik fejezetig a BIR modell Vasútbiztonsági Irányelv 3. melléklet 2. pontjában meghatározott alapelemeit részletezem.

A szervezet vezérigazgatója által jóváhagyott, és a személyzet mindegyik tagjával ismertetett biztonsági politika ("J" eljárás)

A vasútbiztonság fenntartása és folyamatos javítása akkor biztosítható, ha minden vezetési szint elkötelezett a kedvező környezet megteremtésében. Ki kell emelni a felső vezetés szerepét, melynek tanúbizonyságot kell tennie a tekintetben, hogy az üzleti célok és az elvárt biztonsági szint teljesítése között megfelelő egyensúlyt tud teremteni. A szervezet vezetésének egyértelmű iránymutatást kell nyújtania a munkavállalók részére a szervezeten belüli biztonsági kultúra és biztonság tudatosság megszilárdítása érdekében teendő intézkedésekről.

A felső vezetés vasútbiztonsággal kapcsolatos elkötelezettségének bizonyítására, kötelezettségvállalásának (küldetésének) és jövőképének megjelenítésére előírt közös biztonsági módszer a biztonsági politika.

A biztonsági politika egy olyan dokumentum, melynek célja, hogy az adott vasúti társaság az európai közösségi vasúti rendszeren belül, az európai szabályozással összhangban, az érintett hálózaton a többi vasúti társasággal együttműködve, a vasúti biztonságot fenntartsa, javítsa és fejlessze. A felső vezetés a biztonsági politika kidolgozásában részt vesz, azt a társaság többi működési politikájával összehangolja és jóváhagyja. Ezáltal bizonyítja elkötelezettségét és irányt mutat a munkavállalók részére biztonság tudatosság és biztonsági kultúra szempontjából.

A biztonsági politika:

  • felvázolja azokat az alapelveket és értékeket, melyeket a társaság működése során kiemelten kezel,
  • kötelezettséget vállal a biztonság fenntartására és fejlesztésére, ezáltal meghatározva a vasúti társaság biztonság központú küldetését,
  • az üzleti tervvel összhangban tartalmazza a vasúti társaság biztonság központú jövőképét.

A biztonsági politika alapelve a biztonsági előírások betartása. Megvalósításának legfontosabb szereplői a biztonságtudatos munkavállalók, ezért folyamatosan javítani kell a munkavégzés során a fegyelmezettséget, a szabályok betartását, a biztonsági kultúrát. A biztonsági politikának van egyfajta etikai küldetése is. A munkavégzés etikai fejlesztése és javítása is feladata, hatékonyságát azonban nagyban befolyásolja a vállalati kultúra. Ezért meg kell ismertetni a a teljes személyezettel, illetve biztosítani kell a folyamatos hozzáférést elektronikus úton vagy a társaságnál alkalmazott egyéb módon (pl. faliújság).

Célként kell kitűzni, hogy a biztonsági politika tartalma, elvárása, célmeghatározása a napi munkavégzés során a munkatársak tevékenységében, viselkedésében, cselekvésében tükröződjön, döntéseiket annak figyelembe vételével hozzák meg. A biztonsági politikát célszerű rendszeresen felülvizsgálni. Mindenképpen szükséges továbbá a felülvizsgálata akkor, ha a társaság tevékenységében, üzleti célkitűzésében jelentős változás áll be, korábbiaktól lényegesen eltérő elemek kerülnek be a működésbe, vagy lényeges elemek kerülnek ki a rendszerből.

A biztonsági politikával szemben fontos elvárás, hogy feleljen meg a társaság által nyújtott szolgáltatás típusának és nagyságrendjének. Ennek érdekében a biztonsági politika meghatározásnak szempontjai:

  • az érintettek magas szintű biztonságának szavatolása,
  • a megrendelői elégedettség javítása,
  • a társaság eredményességének (üzleti és biztonsági) fokozása,
  • a munkatársak fejlesztésének és elhivatottságának előmozdítása, növelése.

A biztonsági politika megvalósítását a biztonságirányítási rendszer minden elemével szolgálja abban az esetben, ha

  • a biztonsági politika összhangban van a társaság stratégiájával,
  • a társaság stratégiája összhangban van a tulajdonos társaságra vonatkozó stratégiájával,
  • a biztonsági szint növelésére a felső- és közép vezetés, illetve a munkavállalók is elhivatottak,
  • a fejlesztéseknél és az új technológiák bevezetésénél elsődleges szempont a biztonság,
  • a vezetés és a munkavállalók között rendszeres a biztonság központú formális és informális kommunikáció,
  • a biztonság területén elért eredményeket külső és belső kommunikációs csatornákon közvetítik.

Javaslat: a biztonsági politika legyen tömör, lényegre törő. Maximum 1-2 nyomtatott oldal. Világosan különüljenek el:

  • a vasúti társaság biztonsági politikájának alapelvei
  • a társaság biztonságközpontú célja, küldetése
  • a társaság biztonságközpontú jövőképe.

Mintadokumentum letöltése.

A szervezet minőségi és mennyiségi célkitűzései a biztonság fenntartásával és javításával kapcsolatban ("K" eljárás)

A vasúti társaság biztonsági célkitűzéseit a jogszabályi keretrendszerek figyelembe vételével határozza meg és dokumentálja. A BIR rendszerben rögzíteni kell azokat a dokumentumokat, melyek a biztonsági célkitűzéseket tartalmazzák. A biztonsági célok meghatározása figyelembe veszi:

  • a végzett vasúti tevékenység típusát és nagyságrendjét
  • felmerülő kockázatokat.

A végzett vasút tevékenységek:

  • vasút pályahálózat működtetése,
  • személyszállítás,
  • árutovábbítás,
    • árufuvarozás,
    • áruszállítás,
  • vontatási tevékenység.

A felmerülő kockázatok elemzésére és kezelésére vonatkozó közös biztonsági módszert a 6.-8. leckék tárgyalják.

Nem elég azonban a célok egyszerű meghatározása. Szükséges olyan eljárásokat is létrehozni, melyek a biztonsági teljesítmények mérésére, értékelésére szolgálnak.

Példa:
biztonsági teljesítmények mérése: releváns statisztikai adatok (pl. közös biztonsági mutatók)
biztonsági teljesítmények értékelés: éves biztonsági beszámoló a társaság vezetésének

A biztonsági mérési rendszer tárgya legyen a biztonságot befolyásoló minden releváns paraméter. A biztonság következetes kiértékelése, az ellenőrzés és a statisztikai adatok kontrollált használata lehetővé teszi a kritikus területek gyors azonosítását, valamint a Társaság minden szintjén biztosítja az intézkedésekhez szükséges információkat.

Az értékelő eljárásoknak a következő kitételeknek kell megfelelniük:

  • viszonyítani kell a Társasági célkitűzéshez,
  • viszonyítani kell(ene) a tagállami szinten megállapított biztonsági célokhoz (ha van ilyen),
  • az értékelést rendszeres (BIR-ben meghatározott) időközönként kell végezni.

A megfelelően fókuszált értékelés alapján átfogó képet kapunk a biztonság minden szintjéről, melynek következtében lehetőség adódik pl. a statisztikai elemzéseken, ténymegállapításokon alapuló javító intézkedések meghozatalára. A biztonsági célkitűzések meghatározásán és értékelésén túlmenően azonban a biztonságot jelentősen befolyásoló tényező az üzemeltetési/működtetési szabályok betartása is. A szabályoktól való eltérés helye baleseti veszélyt jelent, felfedezése baleseti veszélyre utal. A baleseti veszélyre utaló adatok segítségével a jelzést kapunk azokról a körülményekről, amelyek hosszú távon negatívan befolyásolják a biztonságot.

Ellentétben a balesetek/események kulcsadataival, a baleseti veszélyre utaló adatok célja, hogy jóval a baleset kialakulása előtt felfedezzük a balesethez vezető veszélyeket, amelyekkel elemezhető a kockázatnövekedés, illetve meghozhatók a megelőző intézkedések. A baleseti veszélyre utaló adatok olyan adatokat tartalmaznak, amik közvetve vagy közvetlenül kapcsolatosak a biztonsággal.Ezen típusú biztonsági adatok gyűjtésének módjairól részletesen a 1.3.2.10. alpontban, a BIR rendszeres belső ellenőrzésénél szólok. Fontos, hogy a baleseti veszélyre utaló adatokat a munkavállalók, a munkafolyamatba épített vagy a felügyeleti ellenőrzést végzők a BIR-ben meghatározott módon rögzítsék.

Példa:
Munkavállaló: a Társaságnál alkalmazott eseményjelentő dokumentum
Ellenőrzést végző: felügyeleti tevékenységet rögzítő ellenőrzési dokumentum, check-list

A célkitűzések megvalósítására szolgáló tervek és eljárások ("K" eljárás)

A baleseti veszélyre utaló adatokat fel kell dolgozni, értelmezni és a szükséges változtatásokat végre kell hajtani. Ezek módját, folyamatát a BIR-ben rögzíteni kell. Meg kell határozni a felelőst, aki az adatokat értékeli és az intézkedési javaslatokat megteszi. Amennyiben lehetséges tisztázni kell azt is, hogy a javaslatokat ki felé kell megtenni. Aki felé a javaslatot megtesszük, rendelkezzen megfelelő hatáskörrel és forrással, vagy legyen befolyása a források jövőbeli tervezésére. E tekintetben célszerű elkülönített folyamatot kidolgozni az azonnali, rövid távú, vagy ideiglenes intézkedésekre, a középtávú és a hosszú távú, végleges intézkedésekre.

A BIR tehát térjen ki a biztonsági célok elérését szolgáltató tervek és eljárások kialakítására is. Egyértelműen rögzíteni kell az alkalmazott dokumentumokat és felelősöket, és alkalmazni kell azokat, amennyiben a baleseti veszélyre utaló adatok, vagy a tényleges események értékelése során arra szükség van.

Példa:
Azonnali intézkedés: parancskönyv
Középtávú intézkedés: intézkedési utasítás/feladatterv
Hosszút távú intézkedés: vállalati szabályozás, policy kialakítása

Eljárások a meglévő, az új és a módosított műszaki és üzemeltetési szabványok teljesítésére ("L" eljárás)

Az eljárás a címben megfogalmazottakon túl a következőkben előírt egyéb feltételek teljesítésére is vonatkozik:

  • kölcsönös átjárhatósági műszaki előírások (ÁME vagy TSI),
  • a nemzeti biztonsági szabályok,
  • más vonatkozó szabályok (pl. vállalati szabályozók, normatív utasítások),
  • hatósági határozatok,
  • szabványok.

A BIR-nek biztosítania kell, hogy az érintettek a jelentőséggel bíró követelményeket megismerik és alkalmazzák. Az ezeknek való megfelelés kötelező, és a BIR alapja. A követelmények azonosítására célszerű a BIR dokumentumban például a fenti felosztásban felsorolni, nyilvántartani azokat a szabályzásokat, melyek a vasúti társaság működése szempontjából relevánsak, tehát a

  • a nyilvántartás legyen napra kész és vegye figyelembe a változásokat
  • feleljen meg a vasút társaság által végzett tevékenység, szolgáltatás jellegének és nagyságrendjének
  • legyen összhangban a szervezeti/működési változásokkal.

Példa:
Érintettek megismertetése a követelményekkel: oktatás

Kerüljön meghatározásra, hogy mikor kell oktatást tartani. Javasolt összehangolni a munkavédelmi oktatások szabályozásával, tehát a munkáltatónak oktatás keretében gondoskodnia kell arról, hogy a munkavállaló

  • munkába álláskor;
  • munkahely vagy munkakör megváltozásakor, valamint az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek változásakor;
  • munkaeszköz átalakításakor vagy új munkaeszköz üzembe helyezésekor;
  • új technológia bevezetésekor

elsajátítsa és a foglalkoztatás teljes időtartama alatt rendelkezzen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés elméleti és gyakorlati ismereteivel, megismerje a szükséges szabályokat, utasításokat és információkat.

A követelmények végrehajtása normál körülmények között a szabályozás szerinti. A BIR rendszer azonban megköveteli a követelmények betartásának figyelemmel kísérését. A figyelemmel kísérés módjairól részletesen fogok szólni a BIR rendszeres belső ellenőrzésének tárgyalásakor a 1.3.2.10. pontban.Amennyiben a követelmények betartásának figyelemmel kísérése során (pl. ellenőrzés) a szabályozástól eltérő végrehajtást, folyamatot tárnak fel, azonnal gondoskodni kell az előírtak szerinti tevékenységhez történő visszatérésről. Az eltérést dokumentálni kell, melynek helyét (dokumentumát), esetleg formáját a BIR rendszerben rögzíteni kell. Meg kell nevezni a felelőst, aki a dokumentáció alapján gondoskodik a szükséges szankciókról és/vagy a javító intézkedések megtételéről (BIR "I" eljárás).

A műszaki és üzemeltetési szabályok teljesítésére vonatkozó eljárásokban a fentieken túlmenően ki kell még térni olyan elemekre, amelyek nem szigetszerűen jelennek meg a BIR rendszerben, hanem annak több más lényeges eleméhez is kapcsolódnak. Biztosítani kell, hogy az adott célra a megfelelő személyzetet, eljárásokat, egyedi dokumentumokat, berendezéseket és járműveket használják Ennek biztosítása nem választható el az alkalmassági nyilvántartási rendszerektől, illetve a biztonsági információk dokumentálásától (BIR "N" és "P" eljárás).

Munkavállaló csak olyan munkával bízható meg, amelynek ellátására egészségileg alkalmas, rendelkezik az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéshez szükséges ismeretekkel, készséggel és jártassággal. A munkáltatónak biztosítania kell a munkavégzéshez szükséges berendezéseket, járműveket. Biztosítani kell, hogy a karbantartásra a vonatkozó követelményeknek megfelelően kerüljön sor. Ennek biztosítása nem választható el a karbantartási szolgáltatások nyújtásától és karbantartásért felelős szervezetek tanúsítási rendszerétől (BIR "B" eljárás)

Ellenőrző kérdések
1. A biztonsági politika...
olyan dokumentum, melynek célja, hogy az adott vasúti társaság a vasúti biztonságot fenntartsa, javítsa és fejlessze
nem tartalmazza a vasúti társaság biztonság központú jövőképét.
etikai küldetéssel nem rendelkezik, a munkavégzés etikai fejlesztése és javítása nem feladata
2. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis!
A biztonsági célok meghatározása nem veszi figyelembe a végzett vasúti tevékenység típusát és nagyságrendjét.
A biztonsági politikát a munkatársak tevékenységükben, döntéseikben ne vegyék figyelembe.
A balesetek kulcsadataival jóval a baleset kialakulása előtt felfedezzük a balesethez vezető veszélyeket.
Munkavállaló csak olyan munkával bízható meg, amelynek ellátására egészségileg alkalmas, rendelkezik a munkavégzéshez szükséges ismeretekkel, készséggel és jártassággal.