KURZUS: Biztonságirányítási ismeretek
MODUL: IV. modul
11. lecke: A biztonsági rendszer alapelemei 9.
Ebben a fejezetben a vasútbiztonsági irányelv 9. cikkében előírt további követelményeket tárgyalom. A korábban bemutatottak mellett az itt szereplő két elemmel lesz teljes egy operátor társaságnál a BIR modellje. Ne feledjük infrastruktúra társaságnál még a második fejezetben leírt négy elemmel kiegészíteni BIR-ünket. A követelményeket a vonatkozó közös biztonsági módszer tartalmazza. | |||
A karbantartási szolgáltatások nyújtásához és az anyagok szállításához kapcsolódó kockázatok kezelése ("B" eljárás) | |||
A karbantartásokról szóló eljárást eljárások során | |||
| |||
esetén a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzéséhez szükséges követelményeknek való megfelelés | |||
értékelésére szolgáló közös biztonsági módszerben rögzítettekből kell kiindulni. Karbantartással összefüggésben a következő eljárásoknak kell léteznie a BIR-ben1: | |||
| |||
1 A Bizottság 1158/2010/EU Rendelete (2010. december 9.) a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzéséhez szükséges követelményeknek való megfelelés értékelésére szolgáló közös biztonsági módszerről 2. melléklet B. | |||
A BIR karbantartási fejezetével a felsorolt eljárások meghatározása tehervagonok karbantartása esetén, még nem elegendő. 2009. június 29-én éjjel 23 óra 48 perckor az észak-olaszországi Viareggio állomáson súlyos vasúti baleset történt. Tengelycsap-törés következtében kisiklott egy 14 tartálykocsiból álló tehervonat első hét kocsija, melyből öt felborult. Az egyik tartály felszakadt és rakománya (cseppfolyósított bután gáz) szétterjedt, majd felrobbant. Az esemény következtében 32 áldozat elhunyt, további 26 pedig különböző sérüléseket szenvedett. Áldozatok voltak a környező lakosság köréből is. A balesetet a járművek karbantartási hiányosságaira vezették vissza. Ennek hatására elindult a folyamat, melynek kimenete egy közös biztonsági módszer volt, a Bizottság 445/2011/EU Rendelet (2011. május 10.) a tehervagonok karbantartásáért felelős szervezetek tanúsítási rendszeréről és a 653/2007/EK rendelet módosításáról. | |||
| |||
(Fotó: http://www.gianlucapanella.com/reportage/Viareggio/HiRes/020_.jpg) | |||
"A tanúsítási rendszer célja, hogy keretet biztosítson a karbantartásért felelős szervezetek alkalmasságának értékelésére szolgáló előírások és módszerek összehangolására az Unióban." 2 A karbantartási rendszer négy feladatkört nevesít: | |||
| |||
2 A Bizottság 445/2011/EU Rendelete (2011. május 10.) a tehervagonok karbantartásáért felelős szervezetek tanúsítási rendszeréről e´s a 653/2007/EK rendelet módosításáról (2) | |||
Amennyiben a vasúti társaság fenti feladatok közül legalább egyet tehervagonok karbantartásával összefüggésben végez, akkor a közös biztonsági módszer szerinti ún. ECM tanúsítást kell megszereznie. | |||
A karbantartásért felelős szervezet a vonatok biztonságos üzemeltetésére vonatkozó feladatok sérelme nélkül a karbantartási rendszer révén biztosítja, hogy a felelősségi körébe tartozó tehervagonok biztonságos üzemi állapotban legyenek. Tekintettel a tervezési és karbantartási módszerek sokféleségére, a karbantartási rendszernek folyamat-orientált rendszernek kell lennie, melyet a közös biztonsági módszerben meghatározott követelmények teljesítésével és dokumentálásával kell tanúsíttatnia a vasút társaságnak. A dokumentálás arra a feladatkörre történjen, melyet a vasúti társaság ellát, és ez része lehet a BIK "B" eljárásának. A részletes követelményeket terjedelmi okokból részleteiben nem ismertetem. | |||
Bár tervben van, hasonló tanúsítási eljárás még nem született a vontató járművekre és a személyszállító kocsikra. Az a vasúti társaság mely kizárólag csak ezzel a két járműcsoporttal foglalkozik karbantartás és üzemeltetés tekintetében jelen helyzetben nem ECM tanúsítás köteles. | |||
A vállalkozók igénybevételéhez és a beszállítók ellenőrzéséhez kapcsolódó kockázatok kezelése ("C" eljárás) | |||
"Amennyiben az üzemeltetés-biztonsággal összefüggő tevékenységek végzéséhez beszállítókat, partnereket és alvállalkozókat kell igénybe venni, a vasúttársaságnak ellenőriznie kell, hogy ezek a beszállítók, partnerek és alvállalkozók biztonságos termékeket és szolgáltatásokat nyújtsanak." 3 | |||
3 Rendszeralapú megközelítés: Alkalmazási útmutató vasúti biztonságirányítási rendszer megtervezéséhez és végrehajtásához, Európai Vasúti Ügynökség, 56. oldal, 2010. | |||
A vállalkozóknak, alvállalkozóknak és beszállítóknak (a továbbiakban együttesen: beszállítók) a vasúti közlekedés biztonsága érdekében ugyanazoknak a követelményeknek kell megfelelniük, mint magának a vasúti társaságnak. A BIR szempontjából prioritás ezen követelmény érvényre juttatása. Ennek érdekében a vasút társaság köteles ellenőrizni a beszállítók alkalmasságát, és a folyamat mikéntjét a BIR-ben rögzíteni. Tekintettel arra, hogy a beszállítók minősítése a MIR-ben is kiemelt elem, ezért olyan vasúti társaságnál, ahol utóbbi rendszer működik, a folyamatok célszerűen összekapcsolódnak. Kritérium, hogy ekkor mind a MIR szabványmegfelelést, mind pedig a BIR jogszabály-megfelelést biztosítani kell. Az alkalmasság vizsgálata több lépcsős lehet. | |||
Az alkalmasság meghatározását követően a beszállítói szerződés érvénytartalma alatt is folyamatosan ellenőrizni és bizonylatolni kell, hogy az igénybe vett anyagok vagy szolgáltatások következetesen megfelelnek a biztonsági igényeknek. Ennek érdekében a beszállítók kötelesek alávetni magukat az ellenőrzéseknek, beszállítók auditálásának, ezáltal ellenőrizve azt is, hogy a beszállítók a biztonsági feladatokat - ideértve a biztonságra vonatkozó információk cseréjét is - a szerződésben meghatározottaknak megfelelően végzik. A szerződéseknek ki kell térniük a felelősségi körök egyértelmű meghatározására a vasútbiztonság érdekében, és a szükséges információk megosztására az ellátási értéklánc szereplői között. Általános elvárás továbbá, hogy a vasútbiztonság szempontjából releváns dokumentumok (köztük a szerződések) visszakereshetősége biztosított legyen. Amennyiben a BIR rendszer ezen feltételeknek megfelel, a BIR-t leíró dokumentáció a korábbi elemekkel teljessé válik. |
Ellenőrző kérdések | |||||||||
1. Mely típusú járművek karbantartásával összefüggésben kell ECM tanúsítást szerezni?
![]() | |||||||||
2. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||
3. Párosítsa össze a karbantartási rendszer elemeit 1. járműállomány-karbantartás irányítási feladatkör ![]() |