KURZUS: Biztonságirányítási ismeretek

MODUL: IV. modul

12. lecke: A BIR felülvizsgálata

A biztonsági hatóság felügyeleti tevékenysége

Az előző fejezetekben bemutatásra kerültek a vasúti társaságoknál kiépítendő BIR részletes követelményei. A BIR-t a biztonsági hatóság (Magyarországon a Nemzeti Közlekedési Hatóság) "tanúsítja" a biztonsági tanúsítvány vagy biztonsági engedély kiadásával. A vasúti infrastruktúra használatához az operátor társaságoknak biztonsági tanúsítvánnyal kell rendelkezniük. A biztonsági tanúsítvány vonatkozhat a tagállam teljes vasúti hálózatára vagy csak annak egy meghatározott részére. A biztonsági tanúsítvánnyal a bizonyítja, hogy létrehozta a biztonsági rendszerét, és a kockázatok korlátozása és a hálózat biztonságos üzemeltetése érdekében képes megfelelni a ÁME-ban és más közösségi jogszabályokban, valamint a nemzeti biztonsági szabályokban meghatározott követelményeknek. A biztonsági tanúsítványt a vasúttársaság kérelmére egy öt évet meg nem haladó időszakra adják ki, illetve hosszabbítják meg. Ha a tevékenység jellege vagy mértéke lényegesen megváltozik, teljesen vagy részben frissíteni kell a tanúsítványt.

A vasúti infrastruktúra irányításához és működtetéséhez az infrastruktúra működtetőjének biztonsági engedéllyel kell rendelkeznie, amelyet a székhelye szerinti tagállam biztonsági hatósága állít ki. A biztonsági engedélyt az infrastruktúra működtetője kérelmére egy öt évet meg nem haladó időszakra hosszabbítják meg. Ha az infrastruktúra, a jelzőrendszer, az energiaellátás, illetve az infrastruktúra működésének és karbantartásának elvei lényegesen módosulnak, teljesen vagy részben frissíteni kell az engedélyt. A biztonsági engedély jogosultja haladéktalanul tájékoztatja a biztonsági hatóságot az ilyen jellegű változásokról.

A vasútbiztonsági tanúsítvány, valamint a vasútbiztonsági engedély időbeli hatályának újabb öt évre történő meghosszabbítását a jogosultnak kell kérelmeznie legalább fél évvel az időbeli hatályának lejárta előtt.

A vasútbiztonsági irányelv szerint a nemzeti biztonsági hatóságnak a biztonsági tanúsítvány vagy a biztonsági engedély kiadását követően intézkedéseket kell hoznia annak vizsgálatára, hogy a biztonsági tanúsítvány vagy biztonsági engedély iránti kérelemben bemutatott eredmények teljesülnek-e az üzemeltetés során, valamint hogy folyamatosan teljesül-e az összes szükséges követelmény. Ennek keretét biztosítja a Bizottság 1077/2012/EU Rendelete (2012. november 16.) a nemzeti biztonsági hatóságok által a biztonsági tanúsítvány vagy a biztonsági engedély kiadását követő felügyelet céljára alkalmazandó közös biztonsági módszerről. Ez a rendelet az 1158/2010/EU rendelet IV. mellékletével, illetve az 1169/2010/EU rendelet III. mellékletével összhangban létrehozza a vasútbiztonsági teljesítménynek az operátor társaságok, illetve a biztonsági engedélynek az infrastruktúra társaságok részére történt kiadását követően végzendő felügyeletének céljára alkalmazandó közös biztonsági módszert. A nemzeti biztonsági hatóság biztosítja, hogy felügyeleti tevékenysége kiterjed a következők ellenőrzésére:

a)a biztonságirányítási rendszer eredményessége;
b)a biztonságirányítási rendszer egyedi vagy részleges elemeinek eredményessége, beleértve a működési tevékenységeket is.
A BIR vizsgálata üzembentartói vizsgálat során

Az üzembentartói vizsgálatok során a vasútbiztonsági irányelvvel összhangban szükséges lehet a biztonságirányítási rendszer vizsgálata. Ebben az esetben vizsgáljuk meg az érintett Társaság BIK-jét a korábban bemutatott eljárásokra vonatkozóan és szükség esetén tegyünk javaslatot a fejlesztésére. A vizsgálat során segítségünkre lehet az ún. "SMS kerék".

SMS - safety management system, azaz biztonságirányítási rendszer

A BIR gyakorlati alkalmazására olvassa el az esettanulmányt és válaszoljon a megadott kérdésekre!

Az ún. "SMS (BIR) kerék"

Zárásul az Európai Vasúti Ügynökség (ERA) által kiadott ún. "SMS kereket" mutatja be a következő ábra. Egy áttekintő ábrába rendezve a közös biztonsági módszerek bonyolult követelményrendszere, melynek teljes megértéséhez szükséges a korábban bemutatottak ismerete.

SMS kerék
5. ábra
Ellenőrző kérdések
1. Mely szervezet tanúsítja a biztonságirányítási rendszert?
Közlekedésbiztonsági Szervezet
Nemzeti Közlekedési Hatóság
Nemzeti Akkreditáló Testület
Európai Vasúti Ügynökség
2. Legfeljebb hány évre adható ki a vasútbiztonsági engedély?
három év
négy év
öt év
tíz év
3. Mikor kell kérelmezni a vasútbiztonsági tanúsítvány meghosszabbítását?
legkésőbb hat hónappal az időbeli hatályának lejárta előtt
legkésőbb három hónappal az időbeli hatályának lejárta előtt
legkésőbb az időbeli hatályának lejártakor
legkésőbb hat hónappal az időbeli hatályának lejárta után
4. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis!
A nemzeti biztonsági hatóságnak a biztonsági engedély kiadását követően nem kell intézkedéseket hoznia annak vizsgálatára, kérelemben bemutatott eredmények teljesülnek-e az üzemeltetés során.
A biztonsági tanúsítvány vonatkozhat a tagállam teljes vasúti hálózatára vagy csak annak egy meghatározott részére.
Ha az infrastruktúra, a jelzőrendszer, az energiaellátás, illetve az infrastruktúra működésének és karbantartásának elvei lényegesen módosulnak, teljesen vagy részben frissíteni kell az engedélyt.