KURZUS: Biztonságirányítási ismeretek
MODUL: III. modul
5. lecke: A biztonsági rendszer alapelemei 3.
Az ötödiktől a tízedik fejezetig a BIR modell Vasútbiztonsági Irányelv 3. melléklet 2. pontjában meghatározott alapelemeit részletezem. | ||
A szervezet vezérigazgatója által jóváhagyott, és a személyzet mindegyik tagjával ismertetett biztonsági politika ("J" eljárás) | ||
A vasútbiztonság fenntartása és folyamatos javítása akkor biztosítható, ha minden vezetési szint elkötelezett a kedvező környezet megteremtésében. Ki kell emelni a felső vezetés szerepét, melynek tanúbizonyságot kell tennie a tekintetben, hogy az üzleti célok és az elvárt biztonsági szint teljesítése között megfelelő egyensúlyt tud teremteni. A szervezet vezetésének egyértelmű iránymutatást kell nyújtania a munkavállalók részére a szervezeten belüli biztonsági kultúra és biztonság tudatosság megszilárdítása érdekében teendő intézkedésekről. | ||
A felső vezetés vasútbiztonsággal kapcsolatos elkötelezettségének bizonyítására, kötelezettségvállalásának (küldetésének) és jövőképének megjelenítésére előírt közös biztonsági módszer a biztonsági politika. | ||
A biztonsági politika egy olyan dokumentum, melynek célja, hogy az adott vasúti társaság az európai közösségi vasúti rendszeren belül, az európai szabályozással összhangban, az érintett hálózaton a többi vasúti társasággal együttműködve, a vasúti biztonságot fenntartsa, javítsa és fejlessze. A felső vezetés a biztonsági politika kidolgozásában részt vesz, azt a társaság többi működési politikájával összehangolja és jóváhagyja. Ezáltal bizonyítja elkötelezettségét és irányt mutat a munkavállalók részére biztonság tudatosság és biztonsági kultúra szempontjából. | ||
A biztonsági politika: | ||
| ||
A biztonsági politika alapelve a biztonsági előírások betartása. Megvalósításának legfontosabb szereplői a biztonságtudatos munkavállalók, ezért folyamatosan javítani kell a munkavégzés során a fegyelmezettséget, a szabályok betartását, a biztonsági kultúrát. A biztonsági politikának van egyfajta etikai küldetése is. A munkavégzés etikai fejlesztése és javítása is feladata, hatékonyságát azonban nagyban befolyásolja a vállalati kultúra. Ezért meg kell ismertetni a a teljes személyezettel, illetve biztosítani kell a folyamatos hozzáférést elektronikus úton vagy a társaságnál alkalmazott egyéb módon (pl. faliújság). | ||
Célként kell kitűzni, hogy a biztonsági politika tartalma, elvárása, célmeghatározása a napi munkavégzés során a munkatársak tevékenységében, viselkedésében, cselekvésében tükröződjön, döntéseiket annak figyelembe vételével hozzák meg. A biztonsági politikát célszerű rendszeresen felülvizsgálni. Mindenképpen szükséges továbbá a felülvizsgálata akkor, ha a társaság tevékenységében, üzleti célkitűzésében jelentős változás áll be, korábbiaktól lényegesen eltérő elemek kerülnek be a működésbe, vagy lényeges elemek kerülnek ki a rendszerből. | ||
A biztonsági politikával szemben fontos elvárás, hogy feleljen meg a társaság által nyújtott szolgáltatás típusának és nagyságrendjének. Ennek érdekében a biztonsági politika meghatározásnak szempontjai: | ||
| ||
A biztonsági politika megvalósítását a biztonságirányítási rendszer minden elemével szolgálja abban az esetben, ha | ||
| ||
Javaslat: a biztonsági politika legyen tömör, lényegre törő. Maximum 1-2 nyomtatott oldal. Világosan különüljenek el: | ||
| ||
A szervezet minőségi és mennyiségi célkitűzései a biztonság fenntartásával és javításával kapcsolatban ("K" eljárás) | ||
A vasúti társaság biztonsági célkitűzéseit a jogszabályi keretrendszerek figyelembe vételével határozza meg és dokumentálja. A BIR rendszerben rögzíteni kell azokat a dokumentumokat, melyek a biztonsági célkitűzéseket tartalmazzák. A biztonsági célok meghatározása figyelembe veszi: | ||
| ||
A végzett vasút tevékenységek: | ||
| ||
A felmerülő kockázatok elemzésére és kezelésére vonatkozó közös biztonsági módszert a 6.-8. leckék tárgyalják. | ||
Nem elég azonban a célok egyszerű meghatározása. Szükséges olyan eljárásokat is létrehozni, melyek a biztonsági teljesítmények mérésére, értékelésére szolgálnak. | ||
Példa: | ||
A biztonsági mérési rendszer tárgya legyen a biztonságot befolyásoló minden releváns paraméter. A biztonság következetes kiértékelése, az ellenőrzés és a statisztikai adatok kontrollált használata lehetővé teszi a kritikus területek gyors azonosítását, valamint a Társaság minden szintjén biztosítja az intézkedésekhez szükséges információkat. | ||
Az értékelő eljárásoknak a következő kitételeknek kell megfelelniük: | ||
| ||
A megfelelően fókuszált értékelés alapján átfogó képet kapunk a biztonság minden szintjéről, melynek következtében lehetőség adódik pl. a statisztikai elemzéseken, ténymegállapításokon alapuló javító intézkedések meghozatalára. A biztonsági célkitűzések meghatározásán és értékelésén túlmenően azonban a biztonságot jelentősen befolyásoló tényező az üzemeltetési/működtetési szabályok betartása is. A szabályoktól való eltérés helye baleseti veszélyt jelent, felfedezése baleseti veszélyre utal. A baleseti veszélyre utaló adatok segítségével a jelzést kapunk azokról a körülményekről, amelyek hosszú távon negatívan befolyásolják a biztonságot. | ||
Ellentétben a balesetek/események kulcsadataival, a baleseti veszélyre utaló adatok célja, hogy jóval a baleset kialakulása előtt felfedezzük a balesethez vezető veszélyeket, amelyekkel elemezhető a kockázatnövekedés, illetve meghozhatók a megelőző intézkedések. A baleseti veszélyre utaló adatok olyan adatokat tartalmaznak, amik közvetve vagy közvetlenül kapcsolatosak a biztonsággal.Ezen típusú biztonsági adatok gyűjtésének módjairól részletesen a 1.3.2.10. alpontban, a BIR rendszeres belső ellenőrzésénél szólok. Fontos, hogy a baleseti veszélyre utaló adatokat a munkavállalók, a munkafolyamatba épített vagy a felügyeleti ellenőrzést végzők a BIR-ben meghatározott módon rögzítsék. | ||
Példa: | ||
A célkitűzések megvalósítására szolgáló tervek és eljárások ("K" eljárás) | ||
A baleseti veszélyre utaló adatokat fel kell dolgozni, értelmezni és a szükséges változtatásokat végre kell hajtani. Ezek módját, folyamatát a BIR-ben rögzíteni kell. Meg kell határozni a felelőst, aki az adatokat értékeli és az intézkedési javaslatokat megteszi. Amennyiben lehetséges tisztázni kell azt is, hogy a javaslatokat ki felé kell megtenni. Aki felé a javaslatot megtesszük, rendelkezzen megfelelő hatáskörrel és forrással, vagy legyen befolyása a források jövőbeli tervezésére. E tekintetben célszerű elkülönített folyamatot kidolgozni az azonnali, rövid távú, vagy ideiglenes intézkedésekre, a középtávú és a hosszú távú, végleges intézkedésekre. | ||
A BIR tehát térjen ki a biztonsági célok elérését szolgáltató tervek és eljárások kialakítására is. Egyértelműen rögzíteni kell az alkalmazott dokumentumokat és felelősöket, és alkalmazni kell azokat, amennyiben a baleseti veszélyre utaló adatok, vagy a tényleges események értékelése során arra szükség van. | ||
Példa: | ||
Eljárások a meglévő, az új és a módosított műszaki és üzemeltetési szabványok teljesítésére ("L" eljárás) | ||
Az eljárás a címben megfogalmazottakon túl a következőkben előírt egyéb feltételek teljesítésére is vonatkozik: | ||
| ||
A BIR-nek biztosítania kell, hogy az érintettek a jelentőséggel bíró követelményeket megismerik és alkalmazzák. Az ezeknek való megfelelés kötelező, és a BIR alapja. A követelmények azonosítására célszerű a BIR dokumentumban például a fenti felosztásban felsorolni, nyilvántartani azokat a szabályzásokat, melyek a vasúti társaság működése szempontjából relevánsak, tehát a | ||
| ||
Példa: | ||
Kerüljön meghatározásra, hogy mikor kell oktatást tartani. Javasolt összehangolni a munkavédelmi oktatások szabályozásával, tehát a munkáltatónak oktatás keretében gondoskodnia kell arról, hogy a munkavállaló | ||
| ||
elsajátítsa és a foglalkoztatás teljes időtartama alatt rendelkezzen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés elméleti és gyakorlati ismereteivel, megismerje a szükséges szabályokat, utasításokat és információkat. | ||
A követelmények végrehajtása normál körülmények között a szabályozás szerinti. A BIR rendszer azonban megköveteli a követelmények betartásának figyelemmel kísérését. A figyelemmel kísérés módjairól részletesen fogok szólni a BIR rendszeres belső ellenőrzésének tárgyalásakor a 1.3.2.10. pontban.Amennyiben a követelmények betartásának figyelemmel kísérése során (pl. ellenőrzés) a szabályozástól eltérő végrehajtást, folyamatot tárnak fel, azonnal gondoskodni kell az előírtak szerinti tevékenységhez történő visszatérésről. Az eltérést dokumentálni kell, melynek helyét (dokumentumát), esetleg formáját a BIR rendszerben rögzíteni kell. Meg kell nevezni a felelőst, aki a dokumentáció alapján gondoskodik a szükséges szankciókról és/vagy a javító intézkedések megtételéről (BIR "I" eljárás). | ||
A műszaki és üzemeltetési szabályok teljesítésére vonatkozó eljárásokban a fentieken túlmenően ki kell még térni olyan elemekre, amelyek nem szigetszerűen jelennek meg a BIR rendszerben, hanem annak több más lényeges eleméhez is kapcsolódnak. Biztosítani kell, hogy az adott célra a megfelelő személyzetet, eljárásokat, egyedi dokumentumokat, berendezéseket és járműveket használják Ennek biztosítása nem választható el az alkalmassági nyilvántartási rendszerektől, illetve a biztonsági információk dokumentálásától (BIR "N" és "P" eljárás). | ||
Munkavállaló csak olyan munkával bízható meg, amelynek ellátására egészségileg alkalmas, rendelkezik az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéshez szükséges ismeretekkel, készséggel és jártassággal. A munkáltatónak biztosítania kell a munkavégzéshez szükséges berendezéseket, járműveket. Biztosítani kell, hogy a karbantartásra a vonatkozó követelményeknek megfelelően kerüljön sor. Ennek biztosítása nem választható el a karbantartási szolgáltatások nyújtásától és karbantartásért felelős szervezetek tanúsítási rendszerétől (BIR "B" eljárás) |
Ellenőrző kérdések | |||||||||
1. A biztonsági politika...
![]() | |||||||||
2. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis!
![]() |