KURZUS: Biztonságirányítási ismeretek

MODUL: II. modul

3. lecke: A biztonsági rendszer alapelemei 1.

A BIR minden lényeges részét dokumentálni kell, és ismertetni kell az infrastruktúra társaság vagy az operátor társaság szervezetén belül a hatáskörök megosztását. Be kell mutatni, hogy a vezetőség hogyan biztosítja a különböző szintek ellenőrzését, hogyan vonja be mindegyik szinten a személyzetet és azok képviselőit, és hogyan gondoskodnak a biztonsági rendszer folyamatos továbbfejlesztéséről. Ezen követelményeknek (Vasútbiztonsági irányelv 3. melléklet 1. pont) való megfelelést a harmadik és negyedik fejezetben bemutatandó eljárások biztosítják.

A Biztonságirányítási rendszer dokumentálása ("E" eljárás)

A BIR dokumentálása során alapvetően két fő követelménynek kell megfelelni:

  • nyomon követhetőség biztosítása,
  • a dokumentációnak napra késznek kell lennie.

A vasúti társaságoknak a vasútbiztonsági tanúsítvány/engedély megszerzéséhez el kell készíteniük és a tanúsítványt/engedélyt kiadó szervezetnek (biztonsági hatóságnak) be kell nyújtaniuk a BIR-t rögzítő biztonságirányítási kézikönyvet (a továbbiakban: BIK). A BIK-nek tartalmaznia kell az összes olyan folyamatleírást, melyet az adott vasúti társaságra vonatkozó közös biztonsági módszer előír, és amely megfelel az üzemeltetett szolgáltatások típusának és mértékének. A folyamatokat úgy kell leírni, ahogy a vasúti társaság végzi, hiszen az engedélyező szervezet ezt ellenőrzi, és a folyamatoknak meg kell felelniük a BIR követelményeknek. A dokumentáció azonban nem csak a BIK-et jelenti, hanem a vasúti társaság által alkalmazott jogszabályok, szabályzatok, technológiai utasítások, vállalati szabályzatok, szabványok és integrált irányítási eljárások, bizonylatok vagy feljegyzések, intézkedési tervek összességét. A BIK-ben elég mindössze utalni rájuk, amennyiben a folyamat leírása a felsorolt dokumentumok valamelyikében megtalálható. Figyelni kell azonban arra, hogy ezen anyagokat az engedélyező szervezet szintén bekérheti és ellenőrizheti.

A BIK-ben dokumentálni kell a BIR fő folyamatait:

  • biztonságtervezés (biztonságpolitika, mennyiségi és minőségi célkitűzések),
  • kockázatkezelés,
  • biztonsági szint mérése (nyomon követés),
  • ellenőrzési rendszerek (munkafolyamatba épített és felügyeleti ellenőrzések),
  • végrehajtás.

Rögzíteni kell a vasúti társaság szervezeti és működési szabályzatával összhangban a biztonsági szerepköröket és felelősségi köröket (részletesen a következő alfejezetben). A vasútbiztonsággal kapcsolatos nemzeti biztonsági szabályok, hatósági határozatok végrehajtási feltételeinek megteremtéséről és a kölcsönös átjárhatósági műszaki előírásoknak történő megfelelésről alapvetően a vasúti társaság vezetője gondoskodik, de meg kell jeleníteni a fő feladatok delegálásának rendjét. Ezek mellett jelenjenek meg a biztonság szempontjából a vasúti társaságnál rögzített legfontosabb adatok. Például:

  • rendkívüli események, balesetek,
  • közlekedésbiztonsági ellenőrzések,
  • biztonsági stratégiai program, célok,
  • biztonsággal kapcsolatos értékelő jelentések, beszámolók,
  • közlekedésbiztonsággal kapcsolatos utasítások, szabályzatok nyilvántartása,
  • közlekedésbiztonsági, munka- és tűzbiztonsági oktatási naplók,
  • kockázatértékelések nyilvántartásai.

Dokumentálni kell továbbá a tevékenység/szolgáltatás típusa szempontjából jelentőséggel bíró, biztonsági szempontból kritikus eljárásokat, feladatokat és az ezekről készült rövid leírást. Melyek lehetnek ezek? Például:

  • kiválasztás,
  • oktatás, képzés és vizsgáztatás,
  • munkaidő-beosztás készítés,
  • munkára képes állapot ellenőrzése,
  • határátmeneti kérdések,
  • karbantartás

A BIR dokumentálásáról szóló eljárás döntően általános gondolatokat és folyamatleírásokat tartalmaz. Az egyes folyamatok részletes leírását a további eljárások tartalmazzák. Ezek összessége adja a teljes BIR dokumentációt (BIK).

A felelősségi körök megállapítása ("F" eljárás)

A vasúti társaságnak olyan szervezeti struktúrával kell rendelkeznie, és felelősségi köröket oly módon kell megosztania, hogy a biztonsági politikájában rögzített célokat, a jogszabályi követelményeket teljesíteni tudja, végső soron tevékenysége során képes legyen megfelelni a vasútbiztonsági elvárásoknak. A felelősségi körök és hatáskörök következetesen összeegyeztethetőek legyenek a feladattal, azaz biztosítsák BIR-be tartozó tevékenységek összehangolását. Az összehangolás nem csak vasúti társaságon belül fontos. Olyan munkahelyen, ahol különböző vasúti társaságok alkalmazásában álló munkavállalók egyidejűleg végeznek munkát, a munkavégzést úgy kell összehangolni, hogy az ott dolgozókra és a munkavégzés hatókörében tartózkodókra az veszélyt ne jelentsen.

A BIR-nek tartalmaznia kell, hogy a szervezeten belül felelősséggel felruházott személyzet rendelkezzen a feladatai ellátásához szükséges felhatalmazással, hatáskörrel és megfelelő erőforrásokkal. A szükséges jogköröket általában a szervezeti és működési szabályzatok, döntési és hatásköri listák, üzleti tervek tartalmazzák. Meg kell jeleníteni, hogy az adott vasúti társaságnál mely dokumentumok tartalmazzák az erőforrásokhoz tartozó hozzáférés mikéntjét és mértékét. A felelősségi körök tehát egyértelműen, a kapcsolódási pontjaikkal együtt vertikálisan és horizontálisan is leírásra kerüljenek. Fontos, hogy szolgáltatási lánc minden elemében tisztázva legyenek a vasútbiztonsági kritériumok, azok számon kérhetők és eltérés esetén szankcionálhatók legyenek a vasúti társaságon belül is. A felelősségi köröket kapcsoljuk össze a nyomon követési mechanizmusokkal (BIR "I" eljárás). A vertikális felelősségi körök meghatározásánál fontos, hogy a vasútbiztonság szempontjából kritikus információk jussanak el a legfelsőbb vezetési szintre, hogy a döntéshozatal során figyelembe vegyék. A felelősségi körök horizontális meghatározásánál az erőforrások hatékony elosztására kell törekedni.

Rögzíteni kell továbbá a vasútbiztonsági feladatokat. Magyarországon ebben viszonylag könnyű helyzetben vagyunk, hiszen két fontos vasútbiztonsággal összefüggő jogszabályban is megtalálhatjuk ezeket:

  • 203/2009. (IX. 18.) Korm. rendelet a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkaköröket betöltő munkavállalókkal szemben támasztott egészségügyi követelményekről és az egészségügyi vizsgálat rendjéről (egészségügyi rendelet),
  • 19/2011. (V. 10.) NFM rendelet a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól (képzési rendelet).

A fenti jogszabályokban felsorolt feladatokat végző munkavállalók irányítását végző személyek felelősségi körét jellemzően szervezeti és működési szabályzatban, általános és egyéni munkaköri leírásban határozzák meg. Erre tartalmazzon a BIK utalást. A biztonsági feladatokhoz a megfelelő személyek rendelését a BIR "N" eljárásával összhangban kell kezelni.

Ellenőrző kérdések
1. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis!
A BIR dokumentálása során alapvetően két fő követelménynek kell megfelelni, a nyomon követhetőség biztosításának és a dokumentációnak napra késznek kell lennie.
A BIR dokumentálása során a folyamatokat úgy kell leírni, ahogy a vasúti társaság végzi.
A BIR-nek nem kell tartalmaznia, hogy a szervezeten belül felelősséggel felruházott személyzet rendelkezzen a feladatai ellátásához szükséges felhatalmazással, hatáskörrel és megfelelő erőforrásokkal.
A szolgáltatási lánc minden elemében tisztázva legyenek a vasútbiztonsági kritériumok, azok számon kérhetők és eltérés esetén szankcionálhatók legyenek.
2. Jelölje meg a biztonságirányítási rendszer releváns dokumentációit.
Biztonságirányítási kézikönyv
alkalmazott jogszabályok
technológiai utasítások
számfejtési ívek
szabványok
munkavédelmi kockázatértékelés