KURZUS: Biztonságirányítási ismeretek

MODUL: II. modul

4. lecke: A biztonsági rendszer alapelemei 2.

A vezetői ellenőrzés biztosítása különböző szinteken ("G" eljárás)

A vasúti társaságnál a BIR "S" eljárásban részletezendő módon alapvetően munkafolyamatba épített és felügyeleti ellenőrzések biztosítják az alapvető biztonsági szabályok betartását, ezáltal az elfogadható kockázatok mellett működtetett vasútüzemet. Ebben az eljárásban a felügyeleti ellenőrzések azon halmazát kell részletezni, melyeket a felső és középvezetés végez. Figyelembe kell azonban venni, hogy a felső vezetés célja nemcsak a közlekedésbiztonság fenntartása, hanem annak javítása, fejlesztése (BIR "I" eljárás), melyhez fontos eszköz a teljesítmények nyomon követése, az ellenőrzés. Az ellenőrzések eredményei biztosítják a hatékony kockázatkezelési intézkedéseket és a vonatkozó BIR folyamatok módosításainak végrehajtását.

A szervezet minden egyes szintjén, a megfelelően delegált feladatok és felelősségek mentén végrehajtott ellenőrzések lehetővé teszik a BIR folyamataiban adódó hibák és hiányosságok feltárását és ezáltal a megelőző (preventív) vagy korrekciós intézkedések megtételét. Legyünk tisztában minden egyes vasútbiztonsággal kapcsolatos folyamat esetén a szervezeti egységek között a felelősségi körök megosztásával. Alapelvként alkalmazható például, hogy a vasúti társaság minden szervezete felelős a kezelésében álló berendezések, felszerelések, és a gördülőállomány biztonságos üzemeltetéséért és karbantartásáért, illetve a személyzet megfelelő képzettségéért, az előírt technológiák betartásáért. A vasúti társaság szervezetei a felügyeletük alatt álló egységeknél kötelesek megszervezni a munkafolyamatok szabály- és utasításszerű végzésének folyamatos ellenőrzését, és azt munkafolyamatokba épített vagy felügyeleti ellenőrzési jelleggel végezni. Rögzíteni kell, hogy a vezetői láncban szereplő munkakörök milyen tevékenységet, folyamatot, milyen gyakorisággal kötelesek felügyeleti jelleggel ellenőrizni, megjelenítve a delegálási szabályokat. Fontos, hogy az ellenőrzést végzők is felelősséggel tartoznak a folyamatok működéséért, így ők is számon kérhetőek az ellenőrzési kötelezettség nem vagy nem megfelelő végzéséért.

A vasúti társaságok a BIR mellett több más irányítási rendszer működtethetnek, például:

  • minőségirányítási rendszer (a továbbiakban: MIR),
  • munkahelyi egészségvédelem és biztonság irányítási rendszer (MEBIR),
  • környezetközpontú irányítási rendszer (KIR),
  • stb.

Az irányítási rendszereknek a jogszabály-megfelelőségen túl a rendszerrel foglalkozó szabványokban rögzített magasabb szintű megfelelést is biztosítaniuk kell. Működtetésük együtt jár a rendszerek folyamatos auditálásával (ellenőrzésével), fejlesztésével, mely természetszerűleg kihat a BIR-re is. Az egymásra hatást azonosítani kell, a rendszerek szimbiózisban működjenek, azaz egymást erősítsék. Az ellenőrzéssel összefüggő erőforrások biztosítása a BIR többi releváns eljárása alatt (BIR "F", "N" és "S" eljárások) leírtak szerint történik.

A személyzetnek és képviselőinek minden szinten történő bevonása ("H" eljárás)

A munkavállalók bevonása a biztonsági kultúra erősítését szolgálja és segít elfogadtatni azokat a döntéseket, melyeket a biztonság érdekében a munkáltató meghoz. A munkavállalókkal történő - akár jogszabályi alapokon nyugvó - konzultáció elősegíti az együttműködést a vasútbiztonság területén is. A BIR-ben rögzíteni kell a vasúti társaságnál a munkavállalók és képviselőiknek bevonásának formális rendjét és az egyeztetési szabályok dokumentálását.

A folyamatos fejlesztés biztosítása ("I" eljárás)

A folyamatos fejlesztés biztosításával kapcsolatban a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzéséhez szükséges követelményeknek való megfelelés értékelésére szolgáló közös biztonsági módszer a következő elvárásokat tartalmazza:

"Vannak eljárások a biztonságirányítási rendszer folyamatos fejlesztésének ésszerűen megvalósítható keretek között történő biztosítására. Ezek a következőket foglalják magukban:

a)a biztonságirányítási rendszer időszakos, a szükségleteknek megfelelő gyakoriságú felülvizsgálatára szolgáló eljárások;
b)a vonatkozó vasútbiztonsági adatok figyelemmel kísérésére és elemzésére vonatkozó szabályozás leírására szolgáló eljárások;
c)az azonosított hiányosságok kiküszöbölési módjának leírására szolgáló eljárások;
d)a fejlesztésen és a levont tanulságokon alapuló új biztonságirányítási szabályok végrehajtásának leírására szolgáló eljárások;
e)a belső ellenőrzés során tett megállapításoknak a biztonságirányítási rendszer fejlesztésében való felhasználása módjának leírására szolgáló eljárások."1

1 A Bizottság 1158/2010/EU Rendelete (2010. december 9.) a vasútbiztonsági tanúsítvány megszerzéséhez szükséges követelményeknek való megfelelés értékelésére szolgáló közös biztonsági módszerről II. melléklet I.

A folyamatos fejlesztés biztosításához az egyik alapvető input adat a BIR "G" eljárásában ismertetett felügyeleti ellenőrzések során megállapított folyamathibák, hiányosságok és azok kezelésének nyomon követése. Megítélésem szerint a folyamatos fejlesztési eljárásban - tekintettel arra, hogy a fentiekben ismertetett elemek részben más BIR eljárásokban részletesen leírásra kerülnek - célszerű ebben az eljárásban a Bizottság 1078/2012/EU rendelete (2012. november 16.) a biztonsági tanúsítvánnyal rendelkező vasúttársaságok, a biztonsági engedéllyel rendelkező pályahálózat-működtetők és a karbantartásért felelős szervezetek által alkalmazandó, a nyomon követésre vonatkozó közös biztonsági módszerről követelményeinek való megfelelést biztosítani.

A nyomon követési eljárás az alábbi tevékenységekre terjed ki:

a) a nyomon követés stratégiájának, prioritásainak és tervének (vagy terveinek) meghatározása;

A jogszabályokban, hatósági és szakmai előírásokban, a BIR-ben, valamint egyéb irányítási rendszerek dokumentációs rendszerben előírt felülvizsgálati tevékenységek eredményei igazolják a vasútbiztonsági folyamatok és infrastrukturális feltételek megfelelőségét és folyamatos fejlesztését. Ezek alapul szolgálnak a szükséges helyesbítő és megelőző tevékenységek megtervezéséhez. Ennek érdekében meg kell jeleníteni azokat a folyamatokat, melyek során a cselekvési tervek előkészítéséhez a bemenő adatok keletkeznek, és a stratégiai döntésekhez szükséges, vasúti társaságnál alkalmazott dokumentumok listáját is.

b) információk gyűjtése és elemzése;

A megelőző tevékenység (munkafolyamatba épített és felügyeleti ellenőrzés) során a vasúti társaságnál alkalmazott nyomtatványok listája, kezelésük alapkövetelményei. Meg kell határozni a nyomon követési eljárás dokumentálásának követelményeit.

c) cselekvési terv készítése az irányítási rendszerre vonatkozó követelmények elfogadhatatlannak minősülő be nem tartásának esetére;

A bemenő információk által összeállított cselekvési tervnek biztosítania kell, hogy a javító, biztonságot növelő intézkedések végrehajthatóak legyenek és szükség szerint specifikált elvárásokat fogalmaz meg. A cselekvési terv tartalmilag és formailag igazodik a megállapítás helyéhez, súlyához és a megállapítást tevő kompetenciájához.

d) az esetlegesen kidolgozott cselekvési terv végrehajtása;

e) az esetlegesen kidolgozott cselekvési tervben szereplő intézkedések hatékonyságának értékelése.

A cselekvési tervbe foglalt intézkedések eredményes bevezetéséről általában utóellenőrzés keretében meg kell győződni. Az intézkedésekre megadott határidőt követően ki kell értékelni az elért eredményeket, és a megállapításokat dokumentálni kell. Amennyiben az intézkedés nem hozta az elvárt eredményt, akkor új helyesbítő intézkedést kell meghatározni. A nyomon követési eljárás ismétlődő és ismétlő jellegű. Az intézkedések feleljenek meg a felmerült problémák nagyságának. A helyesbítő és megelőző intézkedés akkor zárható le, ha a cselekvési tervben meghatározott minden intézkedés, feladat teljesítése, értékelése és jóváhagyása megtörtént.

Ellenőrző kérdések
1. A közös biztonsági módszerben meghatározott G jelölésű eljárás mely típusú ellenőrzésről szól?
Munkafolyamatba épített
Vezetői ellenőrzés
Független belső ellenőrzés
Hatósági felügyeleti ellenőrzés
2. A vezetői láncban rögzített munkakörök ellenőrzési tevékenysége esetén mit kell rögzíteni a biztonságirányítási rendszerben?
ellenőrzött tevékenység vagy folyamat
ellenőrzés közbeni munkaközi szünet
ellenőrzések gyakorisága
delegálási szabályok
ellenőrzések költségvonzata
3. Működtethet e a vasúti társaság a biztonságirányítási rendszer mellett más irányítási rendszert?
igen
nem
csak minőségirányítási rendszert
4. Helyesbítő és megelőző intézkedés mikor zárható le?
ha a nyomon követés stratégiájának meghatározása és jóváhagyása megtörtént
az információk gyűjtése és elemzése során
a cselekvési terv végrehajtását követően
cselekvési tervben meghatározott minden intézkedés értékelése és jóváhagyása megtörtént
5. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis!
A nyomon követési eljárás ismétlődő és ismétlő jellegű.
A munkavállalók bevonása segít elfogadtatni azokat a döntéseket, melyeket a biztonság érdekében a munkáltató meghoz.
Az ellenőrzést végzők nem tartoznak felelősséggel a folyamatok működéséért, így ők nem kérhetők számon az ellenőrzési kötelezettség nem megfelelő végzéséért