KURZUS: Vállalatgazdaságtan

MODUL: III. modul: A vállalat értékteremtő (stratégiai) tevékenységei

Modulzáró kérdéssor

1. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igaz vagy hamis?
Pozícionálás alatt a vállalatok piaci részesedésének nagyságát értjük adott iparági környezetben.
E-marketing az interneten történő reklámozást jelenti.
PR olyan kommunikációs csatorna, melyen keresztül a cég információkat oszt meg érintettjeivel.
Logisztikai rendszer az anyagi áramlások mellett magában foglalja az információs és irányítási rendszereket is.
A készletgazdálkodási stratégia a beszerzési lehetőségek vizsgálatából indul ki.
Alapvetően a technológia határozza meg, hogy egy terméket rendelésre, vagy készletre gyártjuk.
A keresletmenedzsment azzal foglalkozik, hogy milyen csatornákon tudja a vállalat legelőnyösebben beszerezni erőforrásait, így támaszt fizetőképes keresletet.
Az előállítandó gyártmány jellege és a választott gyártási rendszer jellege között kölcsönös kimutatható összefüggés van.
A JIT filozófiája és rendszere nagy hangsúlyt fektet a hatékony és nyomon követhető folyamatok kialakítására és a termékek azonosítására.
Az ellátási láncban az a fontos, hogy az utánunk lévő szereplőtől mindig pontos rendelési információkhoz jussunk.
A "venni vagy gyártani" típusú döntéseket mindig kizárólag csak költségvizsgálattal támasztjuk alá és hozzuk meg.

2. Válassza ki a helyes állítást az alábbi kérdésekre!

Melyik nem tartozik a vállalat logisztikai költségei közé?
Anyaghiány miatt fellépő többletköltségek.
A visszautas logisztika elégtelensége miatt a vevő által fizetett kártérítés.
A beszerzési költségek, szállítás, árupakolás, csomagolási extraköltségek.
Raktári működéshez kapcsolódó általános rezsi költségek (villany, fűtés, biztonsági szolgálat).
Mely szegmentálási szempontsor jellemzők felelnek meg a szervezeti fogyasztóra nézve?
egyedi-rendszeres beszerzés, alapanyag (mint termék jellege), telephely jellege
képzettség, szervezeti méret, családi állapot
településtípus, terméktől elvárt tulajdonságok, ágazati jellemzők
alkatrész (mint a termék jellege), életfelfogás, árérzékenység
A marketingcsatorna öt dimenziója közül
az eladásösztönzési folyamatban a szállítók csak direkt marketinggel ösztönöznek.
a tulajdonlási folyamat és fizetési folyamat egy irányba haladnak.
a fizikai árufolyamat és információs folyamat mindig egy irányba a vevő felé valósul meg.
minden folyamatban a végpont a fogyasztó kivéve a fizetési folyamatot, mert abban az első pont.
Az e-business melyik formája foglalkozik a vállalatok közötti információs és kereskedelmi folyamatokkal?
B2C
B2G
C2C
B2B
A kétoldalú kockázatérzet a marketingben azt jelenti, hogy...
minden egyes szolgáltatási tevékenység kimenetele a szolgáltatás megkezdésekor mindkét fél számára bizonytalan.
a szolgáltatásokhoz szükséges anyagok beszerzésekor és a szolgáltatás nyújtásakor is kockázatot vállalunk.
a szolgáltatás nyújtásakor és a garancia érvényesítésekor is kár érheti az eladót.
a fogyasztó a szolgáltatás kiválasztásakor és annak igénybevétele kor is kockázatot vállal.

3. Kategorizálja a szolgáltatásokat a megfelelő instrukció alapján!

Kategorizálja az eszköz (EszA)- és emberalapú (EmA) szolgáltatásokat!

autómosó
tanácsadás
vendéglátás
filmszínház
fodrászat

Kategorizálja a szellemi jellegű (SzSz) és a megfoghatatlan dolgokra irányuló szolgáltatásokat (MDiSz)!

rádióadás
bankügyletek
információs szolgáltatás
könyvelés
rendezvényszervezés

4. Egészítse ki a mondatot a megfelelő szóval:

A szolgáltatások minőségére a kereslet ingadozása és a szolgáltató teljesítménye miatt jellemző az , amit a lean menedzsment a igyekszik szinten tartani

Amikor egy termék/szolgáltatás előállítása és elfogyasztása időben és térben nem különül el akkor beszélünk, ilyenkor a termelésben hasznos a filozófia alkalmazása.

A szolgáltatásokra jellemző a romlandóság, vagyis nem .