KURZUS: Nemzetközi marketing

MODUL: II. modul: A nemzetközi marketing környezete, nemzetközi piacszegmentáció és célpiac-képzés, a nemzetközi piacokra lépés formái

7. lecke: A nemzetközi piacokra lépés formái

Tanulási útmutató

Tananyag: Deli Zs.: Nemzetközi marketing 78-88. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

A vállalatnak, mielőtt véglegesen kidolgozza nemzetközi programját döntenie kell arról, hogy az általa választott külföldi ország piacára milyen formában lép. A külpiacra lépés formáját több tényező határozza meg: a nemzetközi piackutatás és szegmentáció eredménye, a termék vagy szolgáltatás jellege, a termelési tényezők elérhetősége, a közép-vagy hosszú távú tervek, a vállalati imázs, a pénzügyi háttér, a kockázat mértéke, az ellenőrzés mértéke, a felső vezetés érdeke. A külpiacra lépés lehetséges formái a befektetés nagysága és a külpiac iránti elkötelezettség függvényében növekvő sorrendben a következőképpen alakul: közvetett exportálás, közvetlen exportálás, licencértékesítés, szerződéses termeltetés, franchise, közös vállalkozás, közvetlen külföldi tőkebefektetés.

Kulcsfogalmak

A külpiacra lépés formáját meghatározó tényezők, közvetett exportálás, közvetlen exportálás, licencértékesítés, szerződéses termeltetés, franchise, közös vállalkozás, közvetlen külföldi tőkebefektetés.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Melyek a külpiacra lépés formáját meghatározó tényezők?
    • Melyek a külpiacra lépés formái?
    • Mi a közvetett exportálás sajátossága?
    • Hogyan jellemezné a közvetlen exportálást?
    • Mi a licencértékesítés?
    • Mi a szerződéses termeltetés?
    • Jellemezze a franchise-t!
    • Mi jellemző a közös vállalkozásra, mint külföldi megjelenési formára?
    • Mi a közvetlen külföldi tőkebefektetés sajátossága?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes:

  • Meghatározni a külpiacra lépés formáját meghatározó tényezőket.
  • Elkülöníteni és jellemezni a külpiacra lépés lehetséges formáit.
  • Meghatározni az egyes külpiaci formák előnyeit, hátrányait.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Melyik a legkisebb kockázattal és befektetéssel járó külpiaci megjelenési forma?
    • Melyik a legnagyobb kockázattal és befektetéssel járó külpiaci megjelenési forma?
    • Miben különbözik egymástól a közvetett és a közvetlen exportálás?
    • Melyek a licencértékesítés előnyei és hátrányai?
    • Mi a szerződéses termeltetés fő előnye és hátránya?
    • Mondjon példát franchise rendszerben működő globális vállalatokra! Milyen sajátosságai vannak ennek a formának?
    • Közvetlen külföldi tőkebefektetés esetén milyen lehetőség áll a vállalatok előtt?
Önellenőrző kérdések
1. Állítsa sorrendbe a külpiacra lépés lehetséges formáit a befektetés nagysága és a külpiac iránti elkötelezettség függvényében!

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.


2. Melyik definíció tartozik a következő fogalmakhoz: közvetett exportálás (K), licenc-értékesítés (L), szerződéses termeltetés (S)?

A vállalat a saját maga által kifejlesztett ismeretet eladja egy külföldi félnek, amely saját ügymenetén belül használja azt.

A vállalat közvetítő kereskedőkön keresztül juttatja el termékeit a nemzetközi piacokra.

A vállalat az általa biztosított technológia alapján egy külföldi országban legyártatja a termékeket, majd saját maga értékesíti a külföldi piacon.

3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
Lényeges, hogy a külpiacra történő kilépés módja illeszkedjen a vállalat által önmagáról kialakított képhez.
A külpiaci forma megválasztása során figyelembe kell venni a felső vezetés érdekeit.
A kockázatkerülő szervezetek legtöbbször megvásárolnak egy külföldön már létező vállalatot.
Ha a vállalat rövid távú külpiaci jelenlétet tervez , akkor indokolt a nagyobb méretű befektetés a külpiaci jelenlét kialakításában.

4. Jelölje meg, hogy milyen előnyei és milyen hátrányai vannak a közvetlen exportálásnak és a licencértékesítésnek?

Közvetlen exportálás előnyei:
a) A vállalat önmaga teremt konkurenciát.
b) Fennáll a piacvédelmi eszközök alkalmazásának veszélye.
c) Lehetővé teszi a könnyű bejutást a külpiacokra.
d) Nem kell a külföldi országban vállalatot létesíteni.
e) A vállalat nem rendelkezik részletes, mindenre kiterjedő információkkal.
f) A világ különböző tájain eltérő jogszabályok vonatkoznak a szabadalmak védettségére.
g) A vállalat által kifejlesztett technológia ismertté válik nemzetközi piacokon.
h) A termelés a hazai piacon a megszokott feltételek mellett folytatódik.
Közvetlen exportálás hátrányai:
a) A vállalat önmaga teremt konkurenciát.
b) Fennáll a piacvédelmi eszközök alkalmazásának veszélye.
c) Lehetővé teszi a könnyű bejutást a külpiacokra.
d) Nem kell a külföldi országban vállalatot létesíteni.
e) A vállalat nem rendelkezik részletes, mindenre kiterjedő információkkal.
f) A világ különböző tájain eltérő jogszabályok vonatkoznak a szabadalmak védettségére.
g) A vállalat által kifejlesztett technológia ismertté válik nemzetközi piacokon.
h) A termelés a hazai piacon a megszokott feltételek mellett folytatódik.
Licenc értékesítés előnyei:
a) A vállalat önmaga teremt konkurenciát.
b) Fennáll a piacvédelmi eszközök alkalmazásának veszélye.
c) Lehetővé teszi a könnyű bejutást a külpiacokra.
d) Nem kell a külföldi országban vállalatot létesíteni.
e) A vállalat nem rendelkezik részletes, mindenre kiterjedő információkkal.
f) A világ különböző tájain eltérő jogszabályok vonatkoznak a szabadalmak védettségére.
g) A vállalat által kifejlesztett technológia ismertté válik nemzetközi piacokon.
h) A termelés a hazai piacon a megszokott feltételek mellett folytatódik.
Licenc értékesítés hátrányai:
a) A vállalat önmaga teremt konkurenciát.
b) Fennáll a piacvédelmi eszközök alkalmazásának veszélye.
c) Lehetővé teszi a könnyű bejutást a külpiacokra.
d) Nem kell a külföldi országban vállalatot létesíteni.
e) A vállalat nem rendelkezik részletes, mindenre kiterjedő információkkal.
f) A világ különböző tájain eltérő jogszabályok vonatkoznak a szabadalmak védettségére.
g) A vállalat által kifejlesztett technológia ismertté válik nemzetközi piacokon.
h) A termelés a hazai piacon a megszokott feltételek mellett folytatódik.