KURZUS: Nemzetközi marketing

MODUL: I. modul: A nemzetközi marketing fogalma, koncepciói, motivációi, nemzetközi marketingkutatás

1. lecke: A nemzetközi marketing jelentése, koncepciói, jellege

Tanulási útmutató

Tananyag: Deli Zs.: Nemzetközi marketing, 1-7. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

A nemzetközi marketing a külföldi piacokon folytatott marketingtevékenység leírásával, cselekvési lehetőségeinek kimunkálásával foglalkozik. Elemei: a makrokörnyezet vizsgálata, a nemzetközi piackutatás, a nemzetközi piacszegmentáció és célpiacképzés, a nemzetközi piacokra lépés formájának meghatározása, a nemzetközi marketing-mix és a szervezeti keretek biztosítása. Hagyományos megközelítésben négy típusa különíthető el: az etnocentrikus, a policentrikus, a régiócentrikus és a geocentrikus koncepció. Újszerű csoportosításban típusai a következők: hazai piac kiterjesztése, multi-belpiac, globális marketing koncepció.

Kulcsfogalmak

Makrokörnyezet, etnocentrikus, policentrikus, régiócentrikus, geocentrikus koncepció, hazai piac kiterjesztése, multi-belpiac, globális marketing koncepció, konzisztens és nem konzisztens nemzetközi marketing, önreferencia kritérium.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Mit jelent a nemzetközi marketing?
    • Melyek a nemzetközi marketing elemei és az elemek közötti összefüggései?
    • Milyen nemzetközi marketing koncepciókat ismer hagyományos és újszerű csoportosításban?
    • Mit jelent a konzisztens és a nem konzisztens nemzetközi marketing?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • Meghatározni a nemzetközi marketing fogalmát.
  • Elkülöníteni a nemzetközi marketing különböző elemeit, így a nemzetközi marketingkutatást és a nemzetközi marketing-mixet.
  • Meghatározni a nemzetközi marketing koncepciók típusait és az egyes típusok sajátosságait.
  • Felismerni a nemzetközi marketing jellegében megnyilvánuló különbségeket.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Hogyan határozható meg a nemzetközi marketing fogalma?
    • Milyen különbségek érzékelhetők a hagyományos nemzetközi marketing koncepciók tartalma között?
    • Hogyan osztályozható a nemzetközi marketing az újszerű koncepciók szerint?
    • Miért hasznos az ön-referencia kritérium használata a nemzetközi marketingben?
Önellenőrző kérdések
1. Csoportosítsa a nemzetközi marketing koncepciókat hagyományos (H) és újszerű (Ú) tárgyalásuk szerint!

Etnocentrikus koncepció
Policentrikus koncepció
Hazai piac kiterjesztése koncepció
Geocentrikus koncepció
Globális marketing koncepció
Régiócentrikus koncepció
Multi-belpiac koncepció

2. Állítsa sorba a történeti fejlődés alapján a nemzetközi marketing gondolkodás szakaszait!

1.
2.
3.
4.


3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A nemzetközi marketing vállalati funkcionális terület.
A nemzetközi 4P alapvető területei: termék, ár, értékesítés, piacbefolyásolás.
A konzisztens marketing egymásnak ellentmondó üzeneteket közvetít a fogyasztó felé.
Az ön-referencia kritérium szerint a külföldi piacokat "külföldi szemmel" nézzük.
4. Válassza ki a jövőre vonatkozó várható tendenciákat az alábbi felsorolásból!
a) A globális marketing koncepció térhódítása következik a 21. században.
b) A marketing társadalomorientáltsága elősegíti a vállalatok nemzetközi társadalmi felelősségérzetének javulását.
c) A nemzetközi piacokon a vállalkozások nem foglalkoznak a vevő sajátosságaival.
d) A marketing a nemzetközi verseny alapvető eszköze.
5. Válassza ki a felsoroltakból a nemzetközi marketing elemeit!
a) Nemzetközi piacszegmentáció
b) Egyéni vásárlói magatartás
c) Nemzetközi marketingkutatás
d) Pozicionálás
e) Piacokra lépés formáinak meghatározása