KURZUS: Nemzetközi marketing

MODUL: III. modul: Nemzetközi marketing-mix, marketing szervezetek

12. lecke: A nemzetközi marketing szervezeti keretei

Tanulási útmutató

Tananyag: Deli Zs.: Nemzetközi marketing 162-174. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

A nemzetközi marketing tanulmányozásának utolsó kérdése a megfelelő szervezeti keret felállítása. Három kérdésben kell döntést hozni. Egyrészt meg kell határozni azokat az egyéneket vagy részlegeket, akik felelősek lesznek a nemzetközi marketing feladatok elvégzéséért, dönteni kell arról, hogyan kerüljenek kiválasztásra azok, akik a külföldi országban irányítják és elvégzik a feladatokat, s végül el kell készíteni a nemzetközi marketing feladatok feletti ellenőrzés megvalósításának a tervét. Különösen fontos a megfelelő menedzserek kiválasztása, akik érkezhetnek a bázis országból, a külpiacról, vagy harmadik országból. Megnyerésük fontos eleme a kompenzációs csomag.

Kulcsfogalmak

Felelősségi kör, jelentési út, bázis országból érkező menedzser, külpiacról érkező menedzser, harmadik országból érkező menedzser, kulturális sokk, kompenzáció, önmarketing.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Hogyan jelölhető ki a külpiacért felelős egyén vagy szervezet?
    • Milyen tényezők alapján választható ki a megfelelő, külpiacon dolgozó menedzser?
    • Milyen problémákat okozhat a kulturális sokk?
    • Milyen elemei vannak a menedzser marketing-mixnek?
    • Mely szempontok alapján alakítható ki a megfelelő kompenzációs csomag?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes:

  • Meghatározni a nemzetközi marketingért felelős egyének vagy osztályok kiválasztását befolyásoló tényezőket.
  • Elkülöníteni és jellemezni az egyes menedzserek kiválasztásának fő előnyeit és hátrányait.
  • Meghatározni a menedzserek előtt álló fő problémákat a nemzetközi környezetben.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Milyen tényezők alapján határozhatunk meg a nemzetközi marketingért felelős részleg vagy egyén?
    • Hogyan befolyásolja a menedzserek nemzetisége kiválasztásukat?
    • Melyek a menedzserek kiválasztásának fő szempontjai?
    • Milyen elemekből épül fel a menedzser marketing-mixe?
    • Mely szempontok játszanak szerepet a nemzetközi piacon végrehajtásra pozícióba szánt egyének kiválasztásakor?
    • Melyek a kompenzációs csomag kialakításának szempontjai?
    • Hogyan ellenőrizhető a nemzetközi marketing feladatok megvalósulása?
Önellenőrző kérdések
1. Csoportosítsa az alábbi előnyöket és hátrányokat a szerint, hogy a bázis országból érkező menedzserekre (B), a külpiacról érkező menedzserre (K), vagy a harmadik országból érkező menedzserre (H) vonatkoznak!

az adott piac ismerete nagy
az objektív döntéshozás képessége jó
a menedzser könnyen azonosul a vállalati célokkal
a menedzser jól ismeri a munkavégzési normákat
a menedzser nincs teljesen tisztában a vállalati célokkal
a menedzser képes "felülről" szemlélni a céget
sokféle menedzseri megközelítést ismernek
felületes a külpiaci ismerete
jól ismeri a makro és mikrokörnyezeti feltételeket

2. Melyik definíció tartozik a kulturális sokk négy fázisához: kezdeti eufória (K), irritáltság (I), megszokás (M), visszatérés (V)?

Az irigykedés, ellenséges magatartás, s az egyéni problémák felvetik a hazatérés kérdését.
Az egyén megérti és elfogadja az adott ország új feltételeit és folyamatait.
A külföldről érkező egyén kizárólag a szépet és jót látja az országban.
A kiszolgálás és néhány egyéb szolgáltatás hiánya akadályozza az otthoni adaptációt.

3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
Az ajánlott fizetés szintje attól függ, hogy a menedzser melyik országból érkezik.
Az ellenőrzési terv megmutatja, hogy az egyes feladatok elvégzését milyen eszközökkel és gyakorisággal vizsgálják felül.
A külpiacról érkező menedzser egyértelműen tisztában van a vállalati célokkal, tervekkel és normákkal.
A kulturális sokk nem okoz problémát a menedzser hazatérésekor.