KURZUS: Nemzetközi marketing

MODUL: II. modul: A nemzetközi marketing környezete, nemzetközi piacszegmentáció és célpiac-képzés, a nemzetközi piacokra lépés formái

6. lecke: Nemzetközi piacszegmentáció és célpiac-képzés

Tanulási útmutató

Tananyag: Deli Zs.: Nemzetközi marketing 56-77. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

A külföldi piacok felé terjeszkedő vállalatoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy kik lesznek, vagy lehetnek a szervezetek kínálatának vásárlói, igénybevevői, és hogyan jellemezhetők. Ehhez kell elvégezni a nemzetközi piacszegmentációt, amelynek során előre kiválasztott változók segítségével a vállalkozás meghatározza a jellegzetes vevői típusokat és sajátosságaikat. A nemzetközi piacszegmentáció kapcsolódhat a demográfiai, geográfiai, politikai, gazdasági, kulturális, pszichográfiai, üzleti gyakorlati és versenyhelyzet alapú ismérvekhez. Lényeges kérdés a nemzetközi piacszegmentáció módszerének megválasztása, amely szerint beszélhetünk országhatárokat figyelembe vevő, intermarketing, és mikroszegmentációról. A kialakított szegmensekből kell kiválasztani azokat, amelyeket a vállalat meghódíthat. Ezek a célpiacok. A célpiacokon alapuló stratégiák a következők: differenciálatlan, differenciált, koncentrált, multiszegmentációs, niche stratégia.

Kulcsfogalmak

Szegmentációs ismérvek, globális szegmensek, ország szegmensek Hofstede alapján, használó státusz, lojalitás foka, országhatárokat figyelembe vevő nemzetközi piacszegmentáció, intermarketing szegmentáció, mikroszegmentáció, a nemzetközi piacszegmentáció kritériumai, differenciálatlan stratégia, differenciált stratégia, koncentrált stratégia, multiszegmentációs stratégia, niche stratégia.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Mit kell figyelembe venni a piac részekre osztásakor?
    • Milyen ismérvek alapján bontható részeire a nemzetközi piac?
    • Melyek a nemzetközi piacszegmentálás módszerei?
    • Milyen kritériumok tesznek elfogadhatóvá egy piacot?
    • Melyek a nemzetközi szegmentációra és célpiac-képzésre épülő stratégiák?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes:

  • Meghatározni a nemzetközi piacszegmentálás fogalmát és ismérveit.
  • Elkülöníteni és jellemezni a nemzetközi szegmentációra épülő stratégiákat.
  • Meghatározni a nemzetközi piacszegmentálás folyamatát és jellegzetességeit.
  • Felismerni és alkalmazni a nemzetközi piacszegmentáció megfelelő módszereit!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Hogyan alakíthatók ki, ismerhetők fel a piaci szegmensek nemzetközi környezetben?
    • Mit jelent a nemzetközi piacszegmentáció és milyen ismérvek alapján végezhető el?
    • Melyek a nemzetközi piacszegmentálás alapvető módszerei?
    • Milyen kritériumok alapján minősíthető egy piaci szegmens életképesnek?
    • Mit kell mérlegelni akkor, amikor a szervezet meghatározza a nemzetközi piacon követendő stratégiát?
    • Hogyan határozható meg a célpiac nemzetközi környezetben?
Önellenőrző kérdések
1. Állítsa sorrendbe a nemzetközi piacszegmentáció lépéseit!

1.
2.
3.
4.
5.


2. Csoportosítsa a szegmentálási ismérveket aszerint, hogy a szegmentálás tárgyára (T), vagy a szegmentálás tárgya és a marketing- mix kapcsolatára (M) utalnak!

Pszichográfiai ismérvek
Használó státusz
Demográfiai ismérvek
Használat gyakorisága
Attitűd
Geográfiai ismérvek
Keresett előny
Gazdasági ismérvek
Lojalitás foka
Versenyhelyzetet jellemző ismérvek
Kedvezmények jellege

3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
Az intermarketing szegmentáció során a vállalat egy lépésben keres fogyasztói csoportokat országtól függetlenül.
A piacszegmentáció során kialakított szegmens akkor jó, ha időbeni stabilitást mutat.
A niche stratégia a piac egészére irányul.
A nemzetközi piacszegmentáció elvégzésének egyik célja, hogy bizonyos, kiválasztott változók szerint heterogén csoportokat alakítson ki.
4. Melyik kapcsolat a jellemző az intermarketingre (I), a mikroszegmentációra (M), és az országhatárokat figyelembe vevő piacszegmentációra (O)?

Vállalat Országok Fogyasztói vagy szervezeti csoportok
Vállalat Egy szervezet vagy egy fogyasztó
Vállalat fogyasztói vagy szervezeti csoportok