KURZUS: Nemzetközi marketing

MODUL: III. modul: Nemzetközi marketing-mix, marketing szervezetek

10. lecke: Nemzetközi árpolitika

Tanulási útmutató

Tananyag: Deli Zs.: Nemzetközi marketing 134-144. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

A nemzetközi árpolitika tervezése során négy kérdésre kell választ keresnie a vállalatnak. Egyrészt meg kell határoznia a nemzetközi árpolitika célját, ki kell választania az ármeghatározás módszereit, el kell döntenie, hogy milyen helyzetben kínál kedvezményeket a fogyasztók számára, s végül meg kell határoznia a fizetési módokat és feltételeket. A nemzetközi árazás céljait meghatározhatja a termék vagy szolgáltatás jellege, az imázs, a vállalat jellemzői, a külpiaci szokások és jogi feltételek, a tulajdonosi érdek illetve a célpiac jellemzői. A lehetséges árcsökkentések fő formái a rabatt, és a skontó. A fizetési eszközöket és módokat elsősorban az alkupozíció, másrészt a termék vagy szolgáltatás jellege, végül a vevői rendelés jellege határozza meg.

Kulcsfogalmak

A nemzetközi árazás céljai, a nemzetközi ármeghatározás módszere, rabatt, skontó, kereskedelmi szituáció, tárgyalási pozíció, áralku, barter, nyitvaszállítás, előre fizetés, bankgarancia, akkreditív, inkasszó.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Melyek a nemzetközi árpolitika céljai?
    • Milyen tényezők befolyásolják a nemzetközi árazás céljának meghatározását?
    • Milyen fő formái vannak a lehetséges árcsökkentéseknek és áremeléseknek?
    • Melyek a jellegzetes fizetési eszközök és módok a nemzetközi gyakorlatban?
    • Hogyan határozhatók meg a fizetési feltételek az egyes országok piacán?
    • Milyen tényezők határozzák meg a fizetési eszközök és módok közötti választást?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes:

  • Meghatározni a nemzetközi árkialakítást befolyásoló célokat és módszereket.
  • Elkülöníteni és jellemezni a nemzetközi árazást befolyásoló tényezőket.
  • Meghatározni a külpiacon alkalmazható árcsökkentési és árnövelési módszerek illetve fizetési eszközök és módok előnyeit, hátrányait.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Milyen kérdésekre kell választ adni a nemzetközi árpolitika kialakítása során?
    • Melyek a jellegzetes árkialakítási módszerek nemzetközi környezetben?
    • Mi a különbség a rabatt és a skontó között?
    • Mely piacokon van nagy jelentőssége az áralkunak?
    • Mit jelent a nyitvaszállítás, az előre fizetés, a bankgarancia, az akkreditív, és az inkasszó?
    • Melyek a differenciált árazási stratégia alkalmazásának indokai?
Önellenőrző kérdések
1. Válassza ki mely tényezők határozzák meg a nemzetközi árazás céljait!
a) A vállalat pénzügyi helyzete,
b) A menedzsment érdekei,
c) A külpiaci szokások,
d) A vállalat telephelye,
e) A termék vagy szolgáltatás jellege,
f) A beosztottak,
g) A célpiacok jellemzői.
2. Melyik definíció tartozik a következő fogalmakhoz: nyitvaszállítás (N), előre fizetés (E), bankgarancia (B), akkreditív (A), inkasszó (I)?

Az eladó a megrendelt árut, okmányokat és számlát két külön helyre küldi, biztosítva azt, hogy a dokumentumokhoz a vevő csak fizetés esetén jusson hozzá.

A vevő a termékek megérkezése után fizet az eladónak.

A bank garanciát vállal a fizetésre a vevő nem fizetése esetén.

A vevő megbíz egy bankot, hogy bizonyos feltételek teljesítése esetén teljesítsen fizetést az eladó javára.

Az eladó csak akkor kezdi meg a termék elfuvarozását a vevőhöz, ha az már az ellenértéket kifizette.

3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A skontó olyan árengedmény, ami akkor járhat, ha a fogyasztó korábban fizet, mint a szerződésben meghatározott időpont.
A fizetés formáját a makrogazdasági jellemzők is meghatározzák.
A rabatt független a vásárolt mennyiségtől.
A nemzetközi piaci kapcsolatokban kötelező a konvertibilis devizák használata.
4. Válassza szét, hogy mely tényezők befolyásolják a nemzetközi árazás céljának meghatározását (C), illetve a fizetési eszközök és módok (F) közötti választást?

Alkupozíció
A tulajdonosi érdek
Vevői rendelés jellege
A vállalat hosszú távú céljai a piacon
Külpiaci szokások
Makrogazdasági jellemzők
Eladó és vevő közötti kapcsolat
Kialakítandó imázs
A vállalat jellemzői