KURZUS: Nemzetközi marketing

MODUL: III. modul: Nemzetközi marketing-mix, marketing szervezetek

8. lecke: Nemzetközi termékpolitika

Tanulási útmutató

Tananyag: Deli Zs.: Nemzetközi marketing 89-112. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

A nemzetközi marketing-mix eszközrendszerének első és minden bizonnyal legfontosabb eleme a termék. A további eszközök (ár, értékesítés, piacbefolyásolás) gyakorlatilag hozzá kapcsolódnak, sikerét hivatottak elősegíteni. A lecke célja, hogy bemutassa a nemzetközi termékpolitikai stratégiák típusait (globális, módosított termék, új termék), illetve az ezekhez kapcsolódó egyéb döntéseket, amelyek a nemzetközi termékvonalról, időzítésről, minőségpolitikáról, csomagolásról, címkézésről, fogyasztói kiszolgálásról és pozicionálásról szólnak.

Kulcsfogalmak

Globális stratégia, módosított termékstratégia, új termékstratégia, piaci tesztelés, a külpiaci bevezetés, nemzetközi minőségpolitika, nemzetközi márkapolitika, sztenderdizálás, adaptáció, differenciálás, országeredet-hatás, ABC analízis, nemzetközi pozicionálás.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Melyek a jellegzetes nemzetközi termékpolitikai stratégiák?
    • Melyek a globális stratégia előnyei és hátrányai?
    • Mi a módosított termékstratégia lényege?
    • Hogyan jellemezné az új termék stratégiát?
    • Mi a nemzetközi márkapolitika lényege?
    • Jellemezze a nemzetközi címkézés formáit!
    • Mi jellemző az ABC analízis alkalmazására?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes:

  • Meghatározni a nemzetközi termékpolitikai stratégiák típusait és alkalmazási lehetőségeit.
  • Elkülöníteni és jellemezni a stratégiai és az egyéb termékpolitikai döntéseket.
  • Meghatározni a külpiacra lépés lehetséges formáiból adódó termékpolitikai feladatokat.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Melyik a legkisebb kockázattal és befektetéssel járó külpiaci termék megjelenési forma?
    • Melyik a legnagyobb kockázattal és befektetéssel járó külpiaci termék megjelenési forma?
    • Miben különbözik egymástól a globális és új termék stratégia?
    • Melyek a módosított termék stratégia előnyei és hátrányai?
    • Mi a nemzetközi piaci tesztelés fő előnye és hátránya?
    • Mondjon példát a nemzetközi márkapolitikai stratégiák fő típusaira! Milyen sajátosságai vannak az egyes formáknak?
Önellenőrző kérdések
1. Válassza ki, hogy mely stratégiák tartoznak a nemzetközi márkapolitikai stratégiák közé!
a) Sztenderdizálás
b) közvetlen exportálás
c) franchise
d) adaptáció
e) közvetett exportálás
f) licencértékesítés
g) differenciálás
2. Melyik definíció tartozik a következő fogalmakhoz: globális termék stratégia (G), új termék stratégia (Ú), módosított termék stratégia (M)?

A hazai piacon is értékesített termékek részleges megváltoztatása a külpiac számára.

Változatlan termék kínálata mindenhol.

A helyi igények kiszolgálására kifejlesztett termék.

3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
Az új termék stratégia magas költséget és nagy kockázatot rejt magában.
Az ABC analízis a fogyasztói szegmensek vásárlási intenzitása és a vállalati profithoz való hozzájárulás alapján csoportosítja a fogyasztókat.
Az ország eredet hatás a fogyasztókban csak pozitív értékítéletet kelt.
Az adaptáció változatlan márkamegjelenést jelent minden országban.
4. Milyen előnyei és milyen hátrányai vannak a globális (G), a módosított (M), és az új termék (Ú) stratégiának?

Méretgazdaságosság
Kombinált hatás
Egyediség
Nagy kockázat
Globális imázs
Magas költség
Hosszú távú együttműködés a fogyasztóval
Középutas megoldás
Személytelenség
Ritkán alkalmazható