KURZUS: Nemzetközi marketing

MODUL: I. modul: A nemzetközi marketing fogalma, koncepciói, motivációi, nemzetközi marketingkutatás

3. lecke: Nemzetközi piackutatás

Tanulási útmutató

Tananyag: Deli Zs.: Nemzetközi marketing 12-27. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

A nemzetközi marketing döntések meghozatalához piackutatásra van szükség, amely az információk tervezett, irányított gyűjtését, értelmezését, és prezentálását jelenti. A nemzetközi piackutatást vagy maga a vállalkozás végzi el, vagy egy piackutatásra szakosodott céget bíz meg a feladat elvégzésével. Jellegét tekintve eseti és folyamatos piackutatást lehet megkülönböztetni. A nemzetközi piackutatás egy öt lépésből álló folyamat:

1.a nemzetközi piackutatás céljának, a kutatási problémának azonosítása,
2.a nemzetközi piackutatás elvégzéséhez szóba jövő információk forrásának és az információgyűjtés technikáinak meghatározása,
3.az információk begyűjtése,
4.az információk értelmezése, elemzése, következtetések levonása,
5.az értelmezett, elemzett információk alternatívák formájában történő prezentálása.
Kulcsfogalmak

A nemzetközi piackutatás lényege, folyamatos piackutatás, eseti piackutatás, makrokörnyezet kutatás, mikrokörnyezet kutatás, szekunder információgyűjtés, belső információs forrás, külső információs forrás, primer információgyűjtés, megkérdezés, szervezetek megkérdezése, szakértői megkérdezések, személyes megkérdezés, írásban történő megkérdezés, számítógépen keresztül megvalósított megkérdezés, telefonos megkérdezés, megfigyelés, kísérlet, mozaikinformáció.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Mi a nemzetközi piackutatás lényege?
    • Ki lehet a nemzetközi piackutatás elvégzője?
    • Milyen lehet a nemzetközi piackutatás jellegét tekintve?
    • Mi a nemzetközi piackutatás folyamata?
    • Mi lehet a nemzetközi piackutatás célja?
    • Milyen típusú kutatásokat lehet elkülöníteni a probléma jellege alapján?
    • Mi lehet a szekunder információgyűjtés forrása?
    • Milyen módja van a primer információgyűjtésnek?
    • Mi a mozaikinformáció?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes:

  • Meghatározni a nemzetközi piackutatás lényegét.
  • Meghatározni a nemzetközi piackutatás folyamatát.
  • Meghatározni a nemzetközi piackutatás célját.
  • Felismerni a nemzetközi piackutatás elvégzéséhez szóba jövő információk forrását.
  • Meghatározni a szekunder és a primer információk forrását.
  • Felismerni a különböző primer információgyűjtési módok előnyeit, hátrányait.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Milyen problémákkal találja magát szembe az intézmény, amikor úgy dönt, hogy a nemzetközi piackutatást saját maga végzi el?
    • Mi a különbség a folyamatos és az eseti piackutatás között?
    • Mi a makrokörnyezeti és a mikrokörnyezeti kutatás célja?
    • Milyen problémák merülhetnek fel a külpiacokra vonatkozó szekunder információgyűjtéssel?
    • Melyek a primer kutatás különböző technikai megoldásainak (postai megkérdezés, telefon, számítógépes, személyes megkérdezés) sajátosságai, előnyei és hátrányai?
    • Mi a mozaikinformáció nemzetközi piackutatásban betöltött szerepe?
Önellenőrző kérdések
1. Csoportosítsa a postai úton (P), számítógépen (S), valamint a telefonon (T) keresztül történő megkérdezés hátrányait! Több válasz is lehetséges!

Részletes és 10 évnél korábbi paneladatok ilyen módon ritkán gyűjthetők be.
Költséges.
A megkérdezésre kerülő egyének kiválasztása alapvető nehézségekbe ütközhet.
A megkérdezés előre leszűkíti a válaszadók körét.
A visszaküldés időigényes.
Az elérhető egyének száma bizonyos országokban, régiókban alacsony.

2. Állítsa sorba a nemzetközi piackutatás folyamatának lépcsőit!

1.
2.
3.
4.
5.


3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
Amennyiben maga az intézmény végzi a piackutatást, akkor a szervezet rendelkezik a kutatáshoz szükséges erőforrásokkal.
Ha az intézmény életében felmerül egy probléma, vagy új cél, akkor ennek kapcsán célszerű eseti piackutatást végeznie/végeztetnie.
Az Európai Unió által készített füzetek, OECD jelentések a hazai piacon begyűjtött, és a hazai piacon hozzáférhető információk körébe tartoznak.
A Delphi tanulmányok készítése során elismert hazai és nemzetközi szakemberek véleményét kérik ki az adott problémával kapcsolatban.
4. Válassza ki a makrokörnyezet (1) és a mikrokörnyezet (2) kutatáshoz tartozó példákat!

A fogyasztók preferenciáinak nyomon követése.
A kérdéses ország kereskedelempolitikájában változás történik.
A vállalat vizsgálja a az értékesítési csatorna erőpozícióját.
Az ország addig elhanyagolt területein megindul az infrastruktúra kiépítése.
A szervezet figyeli a versenytársak körének módosulását.