KURZUS: Nemzetközi marketing

MODUL: I. modul: A nemzetközi marketing fogalma, koncepciói, motivációi, nemzetközi marketingkutatás

2. lecke: Vállalati motiváció, a külföldi piacokra lépés akadályai

Tanulási útmutató

Tananyag: Deli Zs.: Nemzetközi marketing 8-11. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

A nemzetközi marketing motivációi szervezeten belülről vagy kívülről érkeznek. Ezért beszélhetünk proaktív és reaktív motivátorokról. Proaktív motivátorok: a munkatársak, a menedzsment, a profit, a speciális termék, technológia, ismeret, fölös kapacitás, imázs. Reaktív motivátorok: a versenytársak, a piac jellemzői, az ösztönzők és a fogyasztók. A külföldi piacokra lépés akadályai három csoportba sorolhatók: befolyásolhatatlan, szervezeti és módszertani akadályok.

Kulcsfogalmak

Proaktív motivátorok, reaktív motivátorok, befolyásolhatatlan akadályok, szervezeti akadályok, módszertani akadályok.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Milyen tényezők motiválják a vállalatokat a külpiacra lépésre?
    • Melyek a proaktív motivátorok?
    • Milyen típusok ismerhetők fel a reaktív motivátorok között?
    • Hogyan tehetünk különbséget a proaktív és a reaktív motivátorok között?
    • Milyen akadályok állnak a külföldi piacokra lépés előtt?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes:

  • Meghatározni a nemzetközi marketing tevékenységet befolyásoló tényezőket.
  • Elkülöníteni a proaktív és reaktív motivátorokat.
  • Meghatározni a külföldi piacokra lépés akadályait.
  • Felismerni a motivátorok és akadályok kialakulását befolyásoló tényezőket.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Melyek a proaktív motivátorok típusai és sajátosságai?
    • Hogyan csoportosíthatók a reaktív motivátorok?
    • Milyen tulajdonságok és sajátosságok határozzák meg a nemzetközi piacokra lépést?
    • Melyek a külföldi piacokra lépés akadályai?
Önellenőrző kérdések
1. Csoportosítsa a proaktív (P) és a reaktív (R) motivátorokat!

Speciális termék, technológia, ismeret
Versenytársak
A piac jellemzői
Profit
Ösztönzők
Fölös kapacitás
Fogyasztók
Imázs
A munkatársak, a menedzsment

2. Állítsa sorba a nemzetközi termékélet-görbe szakaszait!

1.
2.
3.
4.
5.


3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A profit emelésének egyik kiváló módja, ha a szervezet a külföldi piacokon is értékesít.
Ha egy szervezet felesleges kapacitásokkal rendelkezik, érdemes nemzetközi piacok megjelenni.
A versenytársak nemzetközi aktivitása elbizonytalanítja a szervezetet a külföldre terjeszkedésben.
A piac telítettsége esetén elsődleges cél a már meglévő fogyasztók megtartása.
4. Válassza ki a piacra lépés akadályait a következő állításokból!
a) Recesszióba került külföldi gazdaság.
b) Kedvező adózási politika.
c) Infrastruktúra, humán erőforrás hiánya.
d) Versenytársak.
e) Kvalitatív kutatás elvégzése.
f) Kvantitatív adatokra támaszkodás.
5. Válassza ki a felsoroltakból a vállalkozás számára befolyásolható (B) és nem befolyásolható (N) nemzetközi marketing elemeket!

Demográfiai
Termékfejlesztés
Politikai környezet
Versenyhelyzet
Ár
Infrastruktúra fejlettsége
Értékesítési lánc szerkezete
Csomagolás