KURZUS: Nemzetközi marketing

MODUL: II. modul: A nemzetközi marketing környezete, nemzetközi piacszegmentáció és célpiac-képzés, a nemzetközi piacokra lépés formái

4. lecke: A szervezet makrokörnyezete

Tanulási útmutató

Tananyag: Deli Zs.: Nemzetközi marketing 28-44. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

A nemzetközi piackutatás egyik lehetséges célja az, hogy akár egy adott szervezeti célhoz kapcsolódóan, akár a nemzetközi piacok folyamatos figyelése, elemzése, és értékelése okán információkat gyűjtsön az intézmény makrokörnyezetéről, mely a kulturális, a politikai, a jogi, földrajzi, a gazdasági, és a technológiai környezetet foglalja magában. A szervezet kulturális környezetének megismerése alapvető fontosságú. Az intézmények gazdasági környezete három szinten: ország, régió és világgazdasági szinten fejti ki hatását a nemzetközi piacok felé terjeszkedő szervezetekre. A politikai környezet esetében vizsgálni kell az országok közötti politikai kapcsolatokat, és a külföldi befektetőket érintő politikai döntéseket. A jogi környezet kapcsán a külföldi ország jogrendszerét, jogi rendelkezéseit és az integrációk jogi szabályozását kell áttanulmányozni. A földrajzi környezet esetében meg kell nézni a távolság szerepét, a külföldi térség földrajzi feltételeit, valamint az erőforrásbeli ellátottságot. Figyelembe kell venni az adott ország technológiai fejlettségét, infrastruktúrájának állapotát és kutatás-fejlesztési tevékenységének szervezettségét és szintjét.

Kulcsfogalmak

Kultúra, kulturális keveredés, kulturális rasszizmus, kulturális ellenérzés, magas kontextusú kultúra, alacsony kontextusú kultúra, Hofstede öt dimenziója, ideologista társadalom, pragmatikus társadalom, asszociatív kultúra, absztraktív kultúra, aktív társadalom, passzív társadalom, múlt orientált országok, jelen orientált országok, jövő orientált országok, személyes tér, formális tér, a kultúra kommunikációs dimenziója, a kultúra érték dimenziója, a kultúra döntéshozatali dimenziója, interpretatív információ, diverzifikáció, politikai kockázat, elkobzás, kisajátítás, államosítás, domesztikáció.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Melyek a makrokörnyezet elemei?
    • A kultúrának mely értelmezéseit ismeri?
    • Milyen dimenziói vannak a kulturális különbözőségeknek?
    • Milyen szinten fejt ki hatást a gazdasági környezet a nemzetközi piacok felé terjeszkedő szervezetekre?
    • Milyen aspektusból lehet megközelíteni a politikai környezet külföldi piacok felé terjeszkedő vállalatokra gyakorolt hatását?
    • Mit kell figyelembe venni a szervezet jogi környezetének vizsgálata során?
    • Mit értünk földrajzi környezet alatt?
    • Miben áll a technológiai környezet jelentősége?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes:

  • Meghatározni a szervezet makrokörnyezetének elemeit.
  • Elkülöníteni a kultúra értelmezésének különféle módjait.
  • Meghatározni a kulturális különbségek dimenzióit.
  • Felismerni a gazdasági, politikai, jogi, földrajzi és technológiai környezet különböző aspektusait.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Mi jellemző az individualista és mi a kollektivista társadalmakra? Mondjon mindegyikre egy példát!
    • Hogyan határozható meg a kultúra döntéshozatali dimenziója?
    • Régiók szintjén mit kell vizsgálni egy adott ország kapcsán?
    • Milyen politikai kockázatokat ismer?
    • Mitől függ, hogy peres ügyek megoldásában melyik ország jogrendje lesz irányadó?
    • Milyen szempontból kell figyelembe venni a távolságot?
Önellenőrző kérdések
1. Határozza meg, hogy mi jellemző Kínára (K) és mi az Egyesült Államokra (U)!

Individualista
Kollektivista
Férfias
Magas hatalmi távolság
Alacsony hatalmi távolság
Alacsony kockázatvállalás
Magas kockázatvállalás
Hosszú távú orientáció

2. Melyik definíció tartozik a következő fogalmakhoz: elkobzás (E), kisajátítás (K), államosítás (Á), domesztikáció (D)?

A tulajdon elvétele minimális ellenérték fizetése mellett történik.

Valamely jog - birtokjog, használat joga, rendelkezés joga - az eredeti tulajdonos kezében marad.

A tulajdon ellenérték nélküli elvétele.

A köz érdekében történő tulajdonelvétel.

3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
Formális tér alatt az üzleti életben alkalmazott tér koncepciókat értjük.
A jelen orientált kultúrák az új javaslatokat a rövid távú jövedelmezősége alapján értékelik.
A pragmatikus társadalmakban az egyének az élet minden mozzanatát egy alap-ideológia mentén értékelnek.
Az alacsony kontextusú kultúrákban nagyon fontosak a szerepek.
4. Válassza ki, hogy mit kell figyelembe venni a külföldi ország infrastruktúrájának elemzése kapcsán!
a) A földrajzi elhelyezkedés.
b) Az úthálózat kiépítettsége.
c) Vállalkozások száma
d) Számítógép ellátottság
e) Telefonhálózat kiépítettsége
f) Ivóvízzel való ellátottság