KURZUS: Nemzetközi marketing

MODUL: II. modul: A nemzetközi marketing környezete, nemzetközi piacszegmentáció és célpiac-képzés, a nemzetközi piacokra lépés formái

5. lecke: A szervezet mikrokörnyezete

Tanulási útmutató

Tananyag: Deli Zs.: Nemzetközi marketing 45-55. oldal

A lecke tartalmi összefoglalója

Az eredményes marketing program kidolgozásához a szervezetnek pontosan tudnia kell, hogy a piac mikroszinten milyen lehetőségeket rejteget, illetve milyen veszélyekkel fenyeget. A mikrokörnyezet elemzése során részletes értékelés alá kell vonni a fogyasztókat, a versenytárakat, a beszállítókat, a partnerintézményeket, valamint magát a szervezetet is. A felmérések során fényt kell deríteni minden olyan részletre, amely valamilyen szinten befolyásolhatja a nemzetközi piacok felé terjeszkedő szervezet üzleti tevékenységeit külföldön.

Kulcsfogalmak

Maslow-i piramis, egyértelműen meg nem határozható fogyasztói magatartás, nemzetközi versenystruktúra, a piac szintjei, minőségügyi tanúsítványok, EDI.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

  • Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.
  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Mit kell figyelembe venni a fogyasztók elemzésekor?
    • Milyen tényezőket kell vizsgálni a versenytársak tanulmányozásakor?
    • Milyen szempontokat kell figyelembe venni a beszállítók kiválasztásakor?
    • Mi alapján történik az új partnerintézmény keresése?
    • Mit kell figyelni a szervezetnek, amikor saját magát vonja vizsgálat alá?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes:

  • Meghatározni a fogyasztók elemzésekor figyelembe veendő szempontokat.
  • Értelmezni az egyértelműen meg nem határozható fogyasztói magatartást.
  • Meghatározni a versenytársak elemzésének tényezőit.
  • Felismerni a beszállítók kiválasztásakor mérlegelendő szempontokat.
  • Meghatározni az új partnerintézmények keresésének tényezőit.
  • Felismerni a vállalat szervezeten belüli feltételeit.
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe:
    • Hogyan hat a makrokörnyezet a fogyasztók viselkedésére?
    • Mit jelent az egyértelműen meg nem határozható fogyasztói magatartás?
    • Mit kell vizsgálni a nemzetközi versenystruktúra elemzésekor?
    • A piac mely szintjeit ismeri?
    • Mit kell figyelembe venni akkor, amikor a szervezet mérlegeli, hogy megéri-e nagy távolságokra szállítani az alapanyagokat illetve a késztermékeket?
    • Milyen tényezők alapján vizsgálja a szervezet saját magát?
Önellenőrző kérdések
1. Mit kell figyelembe venni a versenytársak elemzése kapcsán?
a) Szállítók alkupozíciója
b) Verseny-struktúra.
c) Helyettesítő termékek fenyegetése
d) Piac szintjei
e) Versenystratégia
2. Mit kell mérlegelni akkor, amikor a szervezet azt fontolgatja, hogy megéri-e nagy távolságokra szállítani az anyagokat?
a) Fuvarozási költségek
b) A termék szavatossági ideje
c) Vámjellegű piacvédelmi eszközök
d) Jogszabályok
e) Törvényi előírások
f) Kompatibilitási kérdések
3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
Az országon belüli különbözőségek számos esetben nehezítik a szervezetek dolgát a mikrokörnyezet megértésében.
Fontos, hogy a szervezet megtalálja saját helyét és lehetőségeit a piaci versenystruktúrában.
A piacnak négy szintje van: termék, igény, szükséglet, és a bevétel.
A beszállítók kiválasztása elsősorban a gyorsaság és a minőség alapján történik.
4. Kik lehetnek partnerintézmények?
a) bankok,
b) fiókintézmények,
c) biztosítók,
d) könyvelőcégek,
e) ügynökök,
f) piackutató cégek,