KURZUS: Üzemeltetés és fenntartás

MODUL: IV. modul: Fenntartási stratégiák alkalmazása, javítási folyamatok

IV. modulzáró kérdések és feladatok

Az alábbi meghatározások közül jelölje meg a helyes válaszokat!
A rugalmas stratégiánál, a karbantartási periódus, vagy a két azonos jellegű és mértékű fenntartási beavatkozás közötti időintervallum előre meghatározott.
A fenntartási stratégia kiválasztása soktényezős döntési feladat, amely azonban minden esetben visszavezethető a kiesési stratégia és a megelőző jellegű stratégiák gazdaságosságának elemző összehasonlítására.
Egy adott funkcionális egység fenntartásának hatékonyságvizsgálata végső soron elvezet a teljes technikai rendszer optimális fenntartási ciklusrendjének kialakításához.
A merev-, vagy merev ciklus szerinti megelőző stratégiánál az elhasználódási folyamat valós realizációja, illetve az időközben jelentkező meghibásodások fejlődése befolyásolják a fenntartási ciklusszerkezetet.
2. Értelmezze az alábbi összefüggést, jelölje meg az ezzel kapcsolatos helyes állításokat!
f j.i (t)= 1 2π σ j.i exp[ (t t ¯ j.i ) 2 σ j.i 2 ]
f ij ( t ) : meghibásodási sűrűségfüggvény
t: átlagos működési idő
σ ji : az adott j. homogén alkatrészhalmaz i. típusú meghibásodás szerinti átlagos élettartamának szórása
σ ij : az adott j. homogén alkatrészhalmaz i. típusú meghibásodás szerinti átlagos élettartama.
3. Jelölje meg az alábbi állítások közül melyik hamis!
A javítási esedékességet elsősorban az operatív termelésirányítás dönti el.
A termelésprogramozáshoz először az alkalmazott javítási rendszernek megfelelő technológiai folyamatot kell kialakítani.
A munkaóra, anyag, alkatrész, kapacitás, költségek igénye az elmúlt tervidőszak tényszámaiból és a várható javítási igényből határozható meg.
4. Értelmezze az alábbi összefüggést. Jelölje meg az ezekkel kapcsolatos helyes állítás(okat)!
N (CS) = a(Fi)h T h +b
N(CS): az egyenletes javítási program megvalósításához szükséges tartalék fődarab mennyiség csere-fődarabos javítási mód esetén
a: egy járműhöz tartozó azonos fődarabok száma [db]
F - a fődarab javítási átfutási ideje a cserejavítóban [nap]
i - a fődarab beépítésének elvárt időtartama a főtechnológiai folyamatban [nap]
Th - az átlagos maradék élettartam (nap)

5. Egy adott járműpark havi javítási igénye 15 jármű. A jármű két azonos fődarabbal rendelkezik, melyek mindegyikének üzemképessége a jármű működésének előfeltétele. A fődarabok ki- és beszerelése között elvárt idő a javítási főfolyamatban 10 nap, a javítási főfolyamat teljes átfutási ideje 14 nap. A cserejavítóban egyidejűleg két fődarab javítására van lehetőségünk. Egy fődarab javításának időszükséglete a cserejavítóban 20 nap. A szállítási feladat ellátásához mindenkor 100 üzemképes járműre van szükség.

Hány darab cserefődarabot kell biztosítanunk ahhoz, hogy az elvárt javítási program megvalósulhasson?

N(CS) = db.

Mekkora a szükséges teljes járműpark nagysága egyedi és csere-fődarabos javítási mód esetén, ha a fentieken kívül az összes többi fenntartási beavatkozás időszükségletét elhanyagoljuk?

N(E)JP = db.
N(CS)JP = db.

6. Az alábbi előnyök melyik rendszerű javítást jellemzik? Jelölje meg a helyes állítást!
"A rendszer javítási rendszer előnyei; rövidebb az átfutási idő, rövidebbek a szállítási utak, az egész csoport könnyen áttekinthető, a terhelés egyenletes."
szalagszerű javítás
műhelyrendszerű javítás,
csoportrendszerű javítás
álláshelyes javítás szakosított munkahely nélkül,
álláshelyes javítás szakosított munkahelyekkel
7. Mit fejez ki az alábbi ki az alábbi összefüggés?
k Σ (t)= 1 t [ I ÚJ I ÚJ q(t)+ K ŰF (t)]min
a gazdaságos élettartamot fajlagos ráfordítás-minimum alapján
a gazdaságos élettartam célfüggvénye, ha az értékesítés lehetősége fennáll és az újraeladási ár az idő függvényében leírható I = Iúj értelmezése miatt
új eszköz beruházási igényét írja le a célfüggvény

8. Oldja meg a következő feladatot! Írja be a helyes megoldás számértékét!

Egy adott járműpark üzemeltetése során az alábbi fajlagos (Krégi) és (Kúj ) ráfordítási időfüggvények érvényesülnek:

Krégi = 3 + 4,5t [MFt]
Kúj = 3 - 0,5t [MFt]

A gazdasági hatékonyság kritériuma alapján határozza meg a kívánatos üzemeltetési intervallum számértékét, ha az új járműpark beruházási költsége 600 MFt, az elvárt megtérülési idő pedig 10 év (a járműpark maradvány- és selejtértékétől eltekintünk).

TG = év