KURZUS: Üzemeltetés és fenntartás

MODUL: III. modul: Fenntartási rendszerek és stratégiák

9. lecke: Műszaki diagnosztika és a TPM eszközrendszer

Tanulási útmutató
Tevékenység
  • Olvassa el figyelmesen a jegyzet 97-106. oldalán található tananyagot.
  • Ismerje és tudja értelmezni a leckéhez tartozó fontos fogalmakat, összefüggéseket:
    (Javasoljuk, hogy írja le ezek meghatározásait jegyzetfüzetébe, tanulja meg, és tudja példákhoz kötni azokat):
    • Műszaki diagnosztikai rendszer.
    • defektoszkópia.
    • JIT módszer.
    • 5S módszer.
    • Veszteségforrás.
  • Tudja megkülönböztetni jellemzőjük alapján, mi a különbség a defektoszkópia és a diagnosztika között,
  • Jegyezze meg a műszaki diagnosztika feladatait,
  • Tudjon választ adni, hogy a diagnosztikai rendszerek kialakítása milyen feladatok megoldását igénylik,
  • Ismerje a diagnosztika megvalósításának módjait, azokat tudja jellemzőjük alapján meghatározni,
  • Tanulja meg a TPM alapvető célját, tudja az eszközrendszerhez tartozó módszereket jellemzőjük alapján bemutatni,
    • A JIT és az 5S módszer jellemzői,
    • A veszteségforrások elemzésének módjai;
      • A gyártórendszer általános hatékonysága: OEE = A × P × Q
    • A TPM program kulcselemei, (5 pillére);
      • Gyengepont elemzés, tervezett fenntartás, autonóm fenntartás, oktatás és képzés, visszacsatolás a tervezési fázisba)
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • pontosan meghatározni (definiálni) a tevékenységnél már felsorolt fogalmakat,
  • megkülönböztetni jellemzőjük alapján, mi a különbség a defektoszkópia és a diagnosztika között,
  • meghatározni a műszaki diagnosztika feladatát, felsorolni a diagnosztikai jellemzőket,
  • meghatározni jellemzőjük alapján a diagnosztikai rendszerek kialakításához szükséges feladatokat (1, ..., 6.feladat):
    • A meghibásodások létrejöttének és kifejlődésének vizsgálata
    • A diagnosztikai jellemzők kiválasztása
    • Diagnosztikai algoritmusok és módszerek létrehozása
    • A kialakított diagnosztikai algoritmusok optimálása
    • Az adatgyűjtés rendszerének kialakítása
    • A diagnosztikai rendszer kiépítése
  • meghatározni, a vizsgált alkatrész meghibásodási vagy működőképes állapotának az azonosítási módjait megnevezni, azokat jellemezni,
  • meghatározni a TPM célját, eszközrendszerhez tartozó módszereket jellemzőjük alapján bemutatni,
    • A JIT és az 5S módszer jellemzőit,
    • A veszteségforrások elemzése a 6 nagy veszteségforrás függvényében
      • A gyártórendszer általános hatékonysága: OEE = A × P × Q
    • A TPM program kulcselemeit felsorolni, azokat jellemezni (5 pillére);
      • Gyengepont elemzés, tervezett fenntartás, autonóm fenntartás, oktatás és képzés, visszacsatolás a tervezési fázisba.
Önellenőrző kérdések és feladatok
1. Mi a defektoszkópia? Jelölje meg a helyes választ!
A működőképesség helyreállítására szolgáló tevékenységek meghatározása
Olyan okozati kapcsolatok grafikus elemzése, amelyek valamely végső eseményre vezetnek.
Egy adott vizsgált funkcionális egység, vagy rendszer műszaki állapotának meghatározását jelenti valamely előre meghatározott, kijelölt minőségi szinthez történő hasonlítás alapján.
A rendszer azon elemeinek kiválasztása, melyek megbízhatóságának fokozásával a rendszer eredő megbízhatósága a leghatékonyabban fokozható.
A műszaki állapot megállapítására irányul, amely a vizsgált funkcionális egységek és a rendszer egésze várható elhasználódásának kimutatására, prognózisára nyújt lehetőséget.
2. Az alábbi, a diagnosztikai rendszerek kialakításához tartozó feladatok közül válassza ki azt a feladatot, amely a meghibásodások létrejöttének és kifejlődésének vizsgálatához kapcsolódik!
A feladat megoldása során fel kell mérni a vizsgált technikai eszköz lehetséges műszaki állapotait, meg kell határozni, milyen hatással vannak az egyes meghibásodások a vizsgált rendszer biztonságos működésére.
A feladat az adatfeldolgozó egységek, döntéshozó technikai csoportok létrehozása, a halmozódó információ rendszeres feldolgozása, és újraértékelése.
A feladatot itt különösen a műszaki-tudományos lehetőségek és a gyakorlati lehetőségek, megoldások közötti ellentét, illetve annak feloldása jelenti. Ezt csak az adott eset pontos ismerete alapján lehet eredményesen megvalósítani.
A feladatot itt a diagnosztizálás objektív mérő- és adatrögzítő eszközeinek ismeretében kell végrehajtani.
3. Az alábbiak közül jelölje meg azokat, amelyek a vizsgált alkatrész meghibásodási vagy működőképes állapotának az azonosítási módjaihoz tartozik!
A speciális vizsgálati jelek vagy jelszintek alkalmazása.
A kialakított diagnosztikai algoritmusok optimálása.
A meghibásodások létrejöttének és kifejlődésének vizsgálata.
A mért jellemzők mértékének, időbeli lefutásának szabvány/norma jelekkel való összehasonlítása.
A diagnosztikai modell alkalmazása.
A mért jellemzők változási sebességének vizsgálata.
A diagnosztikai jellemzők kiválasztása.
4. Az alábbiak közül jelölje meg azokat, amelyek az 5S módszer alapelemeihez tartoznak!
A munkaerő képességeinek fejlesztésére.
Távolítsunk el mindent, ami a tevékenységhez szükségtelen.
A vállalati sikerek felett érzett munkavállalói büszkeség kialakítása.
Tartsunk mindent a megfelelő helyen.
A rend és tisztaság kialakítása, amely segít megfelelően kezelni az eszközöket.
Tegyük motiválttá a munkaerőt, amely érdekelt a veszteségek csökkentésében és a pazarlások kiküszöbölésében.
A saját fegyelmezett magatartással érhetjük el célt és mutathatunk példát.
5. Rendelje az alábbi összefüggés betűjeleit, azok jellemzőihez!
OEE = A × P × Q

minőségi faktor
gyártórendszer általános hatékonysága
rendelkezésre állás
teljesítményfaktor

6. Mi jellemzi a TPM alappilléréhez tartozó autonóm karbantartást?
Itt azonosíthatók azok a fenntartási feladatok, amelyek előre tervezett módon, egyszeri alkalommal kerülnek végrehajtásra.
A súlyponti problémák kiküszöbölésére irányul és elsősorban a gyártásiban előforduló veszteségforrások feltérképezését és módszeres felszámolását célozza meg.
Alapvető célkitűzése, olyan előfeltételek létrehozása, hogy a berendezést kezelők karbantartási tevékenységet is el tudjanak látni.
A gyártási és karbantartási folyamatok irányítása során leszűrődött tapasztalatok átadása a gyártmány-, gyártás- és gyártervezés szakemberei számára.