KURZUS: Anyagmozgatás-raktározás I.

MODUL: II. modul: Csomagolási alapismeretek I.

15. lecke: A szállítási és tárolási (logisztikai) igénybevételek laboratóriumi szimulációja

Tanulási útmutató
Tanulási célok

A lecke feldolgozása után Ön képes lesz:

  • saját szavaival meghatározni a csomagolási vizsgálatok általános szabályait;
  • saját szavaival meghatározni az átlagos tömegű és méretű csomagolás méreteit;
  • kiválasztani az átlagos tömegű és méretű csomagolás méreteit.
Tevékenységek

Olvassa el a következő leckét!
Határozza meg a csomagolási vizsgálatok általános szabályait!
Határozza meg az átlagos tömegű és méretű csomagolás méreteit!
Válassza ki az átlagos tömegű és méretű csomagolás méreteit!

A feldolgozáshoz szükséges idő: 40 perc olvasás, tanulás, 10 perc önellenőrzés.

Tananyag
Csomagolási vizsgálatok az MSZ ISO szabványok szerint (nem veszélyes áru esetén)

A Magyar Szabvány azért került kidolgozásra, hogy a teljesen kész szállítási csomagolások vizsgálati rendjének összeállításával foglalkozó szervezetek igényét kielégítse. Az ilyen vizsgálati rendek ugyanolyan sokfélék lehetnek, mint azok a szállítási módok, ahogyan a csomagolásokat szállítjuk. Ennek megfelelően a Szabvány célja, hogy a megfelelő vizsgálati rendek összeállításához irányelveket adjon, mintsem az, hogy egy merev keretet határozzon meg vagy az, hogy ezt valamilyen hatóság előírja. Várható, hogy egy összeállított részletes vizsgálati terv, amely tartalmazza a vizsgálati módszereket és az alkalmazott vizsgálati szigorúságokat.

Tárgy és alkalmazási terület

A Szabványsorozat általános szabályokat állapít meg a kész szállítási csomagolások vizsgálati programjának összeállításához mindenféle szállítási lánc esetében. Az MSZ ISO 4180-1 szabvány a vizsgálati program összeállításának általános elveit tartalmazza. Megadja azokat a tényezőket is, amelyeket figyelembe kell venni a csomagolások elfogadási feltételének megállapításában azután, hogy azokat alkalmassági vizsgálat-sorozatnak vetettük alá. Ezen szabványt tartalmazza az összes olyan mennyiségi adatot, amely a vizsgálat szigorúságának megállapításához szükséges és a vizsgálatsorozat más mennyiségi jellemzőit is. A szabványsorozat két részét együtt kell alkalmazni.

Hivatkozások

MSZ ISO 2206 Csomagolás. Kész, töltött szállítási csomagolás. A csomagolás részeinek jelölése vizsgálatokhoz.

MSZ ISO 2233 Kész, töltött szállítási csomagolás. Kondicionálás vizsgálatokhoz.

MSZ ISO 2234 Kész, töltött szállítási csomagolás. Halmazolhatósági vizsgálat

MSZ ISO 2244 Kész, töltött szállítási csomagolás. Vízszintes ütköztető vizsgálat (vizsgálat vízszintes vagy lejtőpályán, vizsgálat ingával)

MSZ ISO 2247 Kész, töltött szállítási csomagolás. Rázóvizsgálat

MSZ ISO 2248 Kész, töltött szállítási csomagolás. Függőleges ütköztetővizsgálat, ejtéssel

MSZ ISO 2872 Kész, töltött szállítási csomagolás. Nyomóvizsgálat

MSZ ISO 2873 Kész, töltött szállítási csomagolás. Vizsgálat légritkított térben

MSZ ISO 2874 Kész, töltött szállítási csomagolás. Halmazolhatósági vizsgálat nyomópréssel

MSZ ISO 2875 Kész, töltött szállítási csomagolás. Vizsgálat vízpermettel

MSZ ISO 2876 Kész, töltött szállítási csomagolás. Görgetővizsgálat

MSZ ISO 4180-1 Kész, töltött szállítási csomagolás. A vizsgálati programok összeállításának általános szabályai

A vizsgálati módszerekben mennyiségi meghatározást igénylő tényezők

A tárgyhoz tartozó vizsgálati módszereket és a minden egyes vizsgálat előtt mennyiségi meghatározást igénylő, alkalmazható tényezőket a 15-1. táblázat tartalmazza.

Vizsgálati módszerek és a mennyiségi meghatározást igénylő tényezők
Vizsgálati módszerA vonatkozó nemzetközi szabályokMennyiségi meghatározást igénylő tényezők
KondicionálásMSZ ISO 2233Hőmérséklet, relatív légnedvesség-tartalom, idő, előszárítási körülmények.
Halmazolhatósági vizsgálatMSZ ISO 2234Terhelés, a terhelés időtartama, a csomagolás(ok) helyzete(i), légköri hőmérséklet és relatív légnevesség-tartalom, a mintacsomagolások száma, az ütközések száma.
Függőleges ütköztető vizsgálat ejtésselMSZ ISO 2248Ejtési magasság, a csomagolás(ok) helyzete(i), légköri hőmérséklet és relatív légnedvesség-tartalom, a mintacsomagolások száma, az ütközése száma.
Vízszintes ütköztetővizsgálatMSZ ISO 2244Vízszintes sebesség, a csomagolás(ok) helyzete(i), légköri hőmérséklet és relatív légnedvesség-tartalom, a felütközési felület formája (és ha van) a kockázatnövelő betétidom használata, a mintacsomagolások száma.
RázóvizsgálatMSZ ISO 2247A vizsgálat időtartama, csomagolás(ok) helyzete(i), légköri hőmérséklet és relatív légnedvesség-tartalom, a mintacsomagolások száma, a csomagolásra, ráhelyezett terhelés (ha van).
NyomóvizsgálatMSZ ISO2872A legnagyobb terhelés, a csomagolások helyzetei, légköri hőmérséklet és relatív légnedvesség-tartalom, a felső nyomólap szerelési módja (merev, vagy szabadon billenő), a mintacsomagolások száma.
Légritkított térben végzett vizsgálatMSZ ISO 2873Nyomás, a csökkentett nyomás időtartama, a hőmérséklet a vizsgálókamrában, a mintacsomagolások száma.
Halmazolhatósági vizsgálat nyomóprésselMSZ ISO 2874Az alkalmazott terhelés, a terhelés időtartama, a csomagolások helyzetei, légköri hőmérséklet és relatív légnedvesség-tartalom, a minta-csomagolások száma.
Vizsgálat vízpermettelMSZ ISO 2875A permetezés időtartama, a csomagolások helyzetei, a mintacsomagolások száma.
GörgetővizsgálatMSZ ISO 2876A mintacsomagolások száma, légköri hőmérséklet és relatív légnedvesség-tartalom.

15-1. táblázat

A vizsgálat szigorúságának ajánlott értékei

A vizsgálatok szigorúságának alapértékeit, amelyeket elfogadottnak tekintünk egy mindennapos szállítási rendszerben és amelyek az átlagos tömegű és méretű csomagolásra vannak alapozva (azaz 20 kg tömeg és 400×400×400 mm méret) az 15-2. táblázat tartalmazza a közúti, a vasúti, a vízi és a légi szállítási módokra és tárolásra. Ahol az alapértéktől eltérő vizsgálati szigorúság a helyes, ott az értékeket a 15-2. táblázatban megadott előnyben részesített értékből kell kiválasztani. Összehasonlító vizsgálatokhoz vagy kutatáshoz szükséges lehet a 14-1. táblázatban megadott értékektől eltérő vizsgálati szigorúságot választani.

1 TartományA vizsgálati szigorúság alapértékei klimatikus viszonyok esetén
Szállítási mód
VáltozókEgységKözútiVasútiVíziLégi
AlapértékTart.1AlapértékTart.AlapértékTart.AlapértékTart.
Eső
Hőmérséklet
Relatív lég-
nedvesség-
tartalom
Légritkított tér
Tanulmányozás alatt

15-2/a táblázat

1 Rövid
2 Hosszú
A vizsgálati szigorúság alapértékei rázás esetén
Szállítási mód
VáltozókEgységKözútiVasútiVíziLégi
AlapértékTart.AlapértékTart.AlapértékTart.AlapértékTart.
Időtartam
Halmaz magassága
min
m
20
2,5
10-60
1,5-3,5
20
2,5
10-60
1,5-2,5
201
602
3,5
10-60
3,5-7
Tanul-
mányo-zás
alatt
Tanul-
mányo-zás
alatt

15-2/b táblázat

* a megadottak szerintA vizsgálati szigorúság alapértékei halmazolás esetén
Szállítási mód
VáltozókEgységKözútiVasútiVíziLégi
AlapértékTart.AlapértékTart.AlapértékTart.AlapértékTart.
Időtartam
Magasság
*
m
1 nap
2,5
1nap-
1 hét
1,5-3,5
1 nap
2,5
1 nap-
1 hét
1,5-2,5
1nap-
1 hét
3,5
1 nap-
4 hét
3,5-7,00
1 nap
1,8
nincs
nincs

15-2/c táblázat

A tárolás időtartamának alapértéke 1 nap-1 hét, a magasság 3,5 m; a tartomány 1 nap-4 hét időtartam és 1,5-7,0 méter.

A vizsgálati szigorúság alapértékei vízszintes ütköztetés esetén
Szállítási mód
VáltozókEgységKözútiVasútiVíziLégi
AlapértékTart.AlapértékTart.AlapértékTart.AlapértékTart.
Sebességm/s1,51,5-2,71,81,3-5,0----

15-2/d táblázat

A vizsgálati szigorúság alapértékei függőleges ütköztetés esetén
Szállítási mód
VáltozókEgységKözútiVasútiVíziLégi
AlapértékTart.AlapértékTart.AlapértékTart.AlapértékTart.
Ejtési magasságmm500100-1200500100-120300100-1200500500-1200

15-2/e táblázat

A vizsgálati szigorúság ajánlott fokozatai
Vizsgálati módszerVonatkozó nemzetközi szabványVáltozókA vizsgálati szigorúság ajánlott fokozatai
szokásos veszélyek eseténkülönleges veszélyek
esetén
HalmazolásMSZ ISO 2234Terhelés:
a) halmaz magasságának
b) halmaz sűrűségének
változásával
A terhelés időtartama
1,5-1,8-2,5-3,5-5,0-7,0 m
1) azonos csomagolások:
a vizsgált csomagolás sűrűsége
2) Vegyes csomagolások:
0,25-0,35-0,5-0,7-1,0-1,4-
2,0 Mg/m3
1-2-3 nap; 1-4 hét
A sorozat 9,0 m-nél kezdődik és 2 m-es közökkel
folytatódik
A veszélyes szokásos köre szerint
A veszélyes szokások köre szerint
A sorozat 8 héttel kezdődik és 4 hetes időközökkel folytatódik
Vízszintes ütköztetésMSZ ISO 2244Vízszintes sebesség1,5-1,8-2,2-,7-3,3-4,0-5,0 m/sA veszélyes szokások köre szerint
Függőleges ütköztetésMSZ ISO 2248Ejtési magasság100-150-200-300-400-500-600-800-1000-1200 mmA sorozat 1500mm-rel kezdődik és 300 mm-es közökkel folytatódik
RázásMSZ ISO 2247A vizsgálat időtartama
A halmazmagasság, amelyből a ráhelyezett terhelést származtatjuk
10-20-40-60 perc
1,5-1,8-2,5-3,5 m
A sorozat 2 órával kezdődik és 1 órás időközökkel kezdődik
A veszélyes szokások köre szerint

15-3. táblázat

Esettanulmány kísérleti szállításra

A jászberényi Electrolux egy multinacionális vállalat egyik tagja, így nagy a jelentősége a hosszú távú közúti szállításnak. Ilyen típusú szállítási viszonylat a Jászberény - Martorell (Spanyolország) távolság is, amelyet az egyik fuvarozó vállalat teherautói rendszeresen megtesznek. Az eddigi szállítási módon azonban változtatni kellett, mert a gépjárművek kapacitás - kihasználása nem volt megfelelő.

Az álló és fekvő pozíció kombinálásával mintegy 40%-kal javítható a szállító járművek térfogati kihasználása. A jobb kiterheltség miatt a fuvarköltség csökken, a termék alacsonyabb árával versenyképesebb lesz, így a cég piaci pozíciói erősödnek.

Ugyankor a fektetett pozíció a termék nem természetes állapota, hiszen a konstrukció alapvetően álló és statikus helyzetre méretezet. A mérés során ezért különös figyelmet kell fordítanunk a termék fekvő elrendezéséből származó hatásokra. A fektetve szállítás vizsgálatakor a következő kérdésekre kell választ adni:

  • a csomagolt termék mely lapjaira fektethető,
  • a fekvő csomagolt termék hossz- és keresztirányban legyen a járművön elhelyezve,
  • a fektetett csomagolt termékek a halmazban alul vagy felül helyezendők-e el,
  • kell-e a jelenlegi termék- és/vagy csomagoláskonstrukción módosítani a fektetve rakodáshoz, szállításhoz.

Bár laboratóriumi körülmények között végeztünk előzetes ütköztető és rázóvizsgálatokat a feltételezett igénybevételek alapján, de a fenti kérdések nagy részére nem sikerült megnyugtató választ adni. Így szükség volt egy konkrét szállítmány elkísérésére, a szállítás alatt műszeres mérésekre és a fogadónál történő állapotellenőrzésre.

A vizsgálat a hűtőgépeket érő rezgési és ütési jellegű igénybevételek feltérképezésére irányult, melyek alapján a szállítási csomagolások párnázó hatását és a termékek járművön való elhelyezését méretezni lehet.

A kísérleti szállítás jellemzői

A csomagolás jellemzői:

  • külső csomagolás: 5 rétegű HPL-ből kimetszett dobozszerű burkolat három részből összeállítva
  • a HPL típusa: 31 CB
  • párnázóelemek: polisztirol keményhab, formában habosítva
  • por- és dörzsölésvédelem: polietilén fóliazsák

A teljes töltött és lezárt csomagolás jellemzői:

  • geometriai méretek (LxBxH): 680 x 690 x 1560
  • teljes tömeg: 76 kg
  • mozgatási lehetőségek: kézi ill. oldalszorítású gépi megfogószerkezettel (max. szorító erő: 360 kg)

A szállító jármű jellemzői

  • a jármű fajtája: ponyvás tehergépkocsi tandem rendszerű ponyvás utánfutóval
  • a tehergépkocsi típusa: DAF LEYLAND 2700 ATI
  • a raktér méretei (HxSZxM): 8,05 x 2,52 x 3,02 (m, belső méret)
  • max teherbírás: 8000 kg
  • az utánfutó típusa: CA 911 UTI/195U/18T/18
  • a raktér méretei (LxBxH): 8,05 x 2,52 x 3,00 m
  • max. teherbírás: 12000 kg
  • rugózási rendszer: TGK-utánfutó rendszerek közös hidropneumatikus rugózása csillapítós rendszer, vezérelhető szintállítással
  • a jármű üzembentartója: G.M. De Rooy & ZN.BV, Hollandia

A vizsgálati minták Magyarországról kiindulva, Szlovénián, Olaszországon, Franciaországon keresztül jutottak Spanyolországba. Összesen 30 óra 54 percet utaztak (tiszta menetidő).

A járművön elhelyezett mérőműszer

A járműfelületen fellépő mechanikai lengésekből és a jármű mozgásával származó gyorsulások mérése és rögzítése a rakfelületen egy tömbben hossz-, kereszt- és függőleges irányban elhelyezett 1-1 db. KD típusú gyorsulásadóval történt.

A vizsgálat eredményeinek kiértékelése

A valós körülmények között felvett és rögzített gyorsulásfüggvények első lépésben teljes terjedelemben kinyomtatásra kerültek.

A kinyomtatás során élesen elkülöníthető volt a jó/rossz útminőség, kis/nagy sebesség, fékezés, ívben haladás fázisai. A statisztikai kiértékelés eredményei:

1.Jó úton haladva a domináns rezgések mind a rakfelületen, mind a kompresszoron függőleges irányúak (a fektetett pozíció szerint értve). A plató kisfrekvenciás, nagy amplitúdójú rezgéseit a csomagolási rendszer és a gumibak a kompresszorra, mint nagyfrekvenciás, kis amplitúdójú jelet adja át. A gyorsulásértékek mindkét helyen 1 g alatt maradtak.
2.Rossz minőségű úton haladva az eredmény ugyanaz, mint jó minőségű úton, csak a spektrumértékek jóval nagyobbak.
3.Jó minőségű úton hirtelen úthibára futva jelentős, a rossz útviszonyokat is meghaladó nagyságú ütés-rezgés keletkezik. a maximális rezgésgyorsulás ebben az esetben a kompresszorra 12 g volt. Ilyen úthiba a teljes távolságon 24 esetben lépett fel. A csomagolás méretezésénél ezt kel tekinteni mértékadó igénybevételnek. Úthiba bármely ország, bármely útján előfordulhat, tehát nem elkerülhető igénybevétel.
4.Indításkor a hirtelen gyorsítás következtében lépnek fel lökésszerűen jelentkező hatások, kiváltképp durvább tengelykapcsoló pedál kezelés esetén. A fellépő erők legnagyobb értékei akár az ötszörösét is kitehetik az egyenletes sebesség esetén fellépő erőknek.
5.Fékezéskor a fékezési lassulás fejt ki káros hatást az árukra, amihez még bólintó mozgások is hozzájárulhatnak. Minél gyorsabban működtetik a féket a kezdeti szakaszban, annál lökésszerűbben jelentkezik a lassulás, amelynek hatására a rakomány nyugalmi helyzetéből kimozdulva nagy igénybevételeknek van kitéve. A fékezés befejezése szintén lökésszerűen hat.
6.Ívben haladáskor centrifugális erő lép fel, ami függ:
    • a sebességtől,
    • az ívsugártól,
    • vezetési módtól,
    • a rakomány rakfelülethez való erősítésétől,
    • a súlypont magasságától.

A rögzített jeleket FFT (Fast Foruier Transformation) analizátorral kiértékeltük, így megkaptuk, mely frekvenciatartományban vannak a rakfelületnek jelentős gyorsulásjelei, hol a legnagyobb amplitúdójú a rezgés a kompresszor és a plató együttes szempontjából. Ezek után már laboratóriumi körülmények között elvégezhetők voltak a hűtőszekrényeknek és a hűtőgép-csomagolási rendszernek a rázóvizsgálata.

A vizsgálati eredmények alapján a következőket állapíthatjuk meg:

  • a fektetve szállításhoz különösebb konstrukciós illetve gépészeti módosításra nincs szükség;
  • a belső tartozékok áthelyezésével illetve rögzítésével azok védelme biztosított;
  • a közúti fektetve szállítás megengedett, ehhez azonban a csomagolások minőségellenőrzésének nagyon gondosnak kell lennie, mert bármilyen apró hiba is súlyos következményekkel járhat;
  • a hűtőgépek álló és fekvő elrendezésénél betartandó pozíciókat meg kell jelölni és a rakodást végzőket erről tájékoztatni kell;
  • a hűtőgépek szorosan egymás mellé, illetve mögé kell helyezni a rakfelületen, a homlokfalhoz zárkóztatva. A hátsó rész szabad terét ki kell tölteni vagy a teljes rakományhalmazt vízszintesen hevederekkel körbe kell kötni.

A biztonsági előírások betartása mellett a hűtőgépek fektetve szállítása megengedett és folyamatosan történhet.

Önellenőrző kérdések

Olvassa el figyelmesen az alábbi feladatokat, majd a lecke (tankönyv) tartalma alapján oldja meg őket!

1. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel!

A Magyar Szabvány azért került kidolgozásra, hogy a teljesen kész rendjének összeállításával foglalkozó szervezetek igényét kielégítse.

2. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel!

A Szabványsorozat szabályokat állapít meg a kész csomagolások programjának összeállításához mindenféle esetében.

3. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel!

Az MSZ ISO 4180-1 szabvány a vizsgálati program összeállításának tartalmazza.

4. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel!

A vizsgálatok szigorúságának , amelyeket elfogadottnak tekintünk egy mindennapos szállítási rendszerben az és csomagolásra vannak alapozva.