KURZUS: Meghallgatás- és interjútechnikai ismeretek
MODUL: Előszó
Bevezetés
A tanfolyam ezen tananyaga az érintettek meghallgatásának néhány aspektusát mutatja be, amelyek ismerete hasznos az információgyűjtés ezen módjának hatékony és eredményes végrehajtásához. A rosszul végrehajtott meghallgatás veszteség a balesetvizsgálónak. Leginkább időveszteség, mert fölöslegesen tölti az idejét a meghallgatással és ráadásul az eredménytelen meghallgatás után meg kell próbálnia máshonnan megszereznie az információkat, ami szintén időigényes. További veszteség, és ez már komolyabb veszélyt jelent a balesetvizsgálat eredményességére is, ha az adott információ más forrásból nem szerezhető be, és az elrontott meghallgatás miatt soha nem is válik elérhetővé. Az elrontott meghallgatás emellett ronthatja a balesetvizsgálóról kialakult képet mind munkatársai, mind a szélesebb környezetében. | ||
Veszteség annak a személynek is, aki a meghallgatás alanya volt, azaz a meghallgatottnak is. Szerepet játszik itt is az idő, hiszen egy elrontott meghallgatás megismétlése bizony a meghallgatott személy idejét is rabolja. A későbbiekben lesz róla szó, hogy a meghallgatás a meghallgatott személy részére egy stresszes állapot és a szükség esetén megismételt meghallgatás ezt a mentális terhelést megnöveli. | ||
Veszteség a közlekedésbiztonság szempontjából is, mert a megszerezni szándékolt információt a balesetek okainak megállapítására, illetve az okok alapján megelőző intézkedések kidolgozására és kiadására használjuk. Egy elrontott meghallgatás azonban megakadályozza ennek a folyamatnak az elindulását. | ||
A vállalati balesetvizsgálóknak nem oktatják a helyes meghallgatás-technikát, hanem inkább egy mintakövető tanulás figyelhető meg, amely sajnos egyre gyengébb eredményt ad azáltal, hogy a helytelen gyakorlatok nem kerülnek kiszűrésre, hanem a több személy részére történő átadás miatt még meg is sokszorozódnak. | ||
A gyakorlat nem elhanyagolható, sőt munkánknak pont ez az a területe, ahol a gyakorlat a legjobban hasznosul, azonban az elméleti ismeretek, az egységes eljárások i szükségesek. | ||
Bevezetőben fel kell hívni még egy tényezőre a figyelmet: amíg például fizikai bizonyítékok esetén a próbák, tesztek, rekonstrukciók szinte korlátlan számban végrehajthatóak, addig a meghallgatás ugyanolyan formában, tartalommal nem megismételhető és nem rekonstruálható. Egyszer lehet megcsinálni, ezért jól kell csinálni. | ||
A tananyag reményeim szerint ehhez segítséget és elméleti felkészítést ad, majd a gyakorlattal kiegészülve a tényleges alkalmazhatóságot is biztosítani tudja. | ||
A tantárgy elsajátításához kb. 12 óra önálló tanulás szükséges és egy 4 órás gyakorlatra van lehetőség. Bármilyen gondja van, kérdése merül fel, példát tud mondani a tananyag egy-egy szeletére, ne hezitáljon a tutorhoz fordulni. | ||
Nagyon fontos tudnivaló, hogy a gyakorlaton csak azok vehetnek részt, akik teljesítették a képzés elméleti szakaszát, annak végén sikeres vizsgát tettek a tananyagból. A tantárgy eredményes teljesítése pedig a gyakorlat teljesítésétől függ. | ||
A tananyag tartalmi felépítése | ||
A tananyagban először a kommunikációs helyzet általános jellemzőit vesszük sorra, majd a meghallgatások speciális jellemzőiről beszélünk. Ezután a meghallgatott személy kezelésével kapcsolatos ismeretek következnek, különösen hangsúlyozva meghallgatások etikai oldalát. | ||
A meghallgatások tervezéséhez és végrehajtásához egy speciális modellt fogunk alkalmazni, és ennek ismertetése közben lesz szó a kérdezéstechnikáról, az értő figyelemről, a jegyzőkönyvek felvételéről és egyéb kapcsolódó témákról. | ||
A tananyag végén sorra veszünk néhány ide kapcsolódó témát: néhány egyéb vallomás-elemző módszert, a kihallgatás jellemzőit, a testbeszéd szerepét, a hazugság felismerését és kezelését. |