KURZUS: Rendszerelemzés

MODUL: II. modul: A rendszerkutatás általános kérdései

3. lecke: A rendszerkutatás alapjai

Tanulási útmutató

A II. modul a rendszerelmélet tárgyaként a rendszerkutatás általános kérdéseit dolgozza fel. Az utóbbi évtizedekben növekvő igény támadt az olyan rendszerszemléletű elméleti konstrukciókra, amelyek a tapasztalatilag érzékelhető világ általános összefüggéseivel foglalkozik.

A lecke a rendszerkutatás alapjaihoz tartozó szemlélettel, a rendszertechnika, a rendszerelemzés fogalmával foglalkozik, bemutatja ezek ismérveit, jellemzőit. A hallgató megismeri a rendszerkutatás átfogó és hierarchikus modelljeit, ezen belül a rendszertechnika helyét elméleti és gyakorlati ágait, a rendszerelemzés fogalmát, módszereit, eszközeit.

Tevékenység
  • Olvassa el figyelmesen a leckéhez tartozó (a jegyzet 26-36. oldalán található) tananyagot.
  • Ismerje és tudja értelmezni a leckéhez tartozó fontos fogalmakat, összefüggéseket:
    • egyesített modell
      • egyesített rendszermodell algoritmusa
      • születés-halálozási elmélet, egyensúlyelmélet, növekedéselmélet, kommunikáció-információelmélet,
    • Hierarchikus modellek
      • statikus, dinamikus, irányított, adaptív, regeneratív, reflektív, magasabb rendű, társadalmi, transzcendens rendszerek
    • rendszerszemlélet
    • rendszertechnika
    • rendszerelemzés (rendszeranalízis)
      • rendszerelemzés folyamata,
      • kutatási fázisának általános menete, lépései
  • jegyezze meg, hogy mi a célja, feladata az átfogó (egyesített), illetve a hierarchikus modelleknek,
  • a 8. ábra alapján tekintse át az egyesített rendszermodell algoritmusát,
  • jegyezze meg, hogy a felsorolt egyesített elméleteket (9. ábra) mi jellemzi,
  • Tekintse át a 10 ábra alapján a hierarchikus modellekhez tartozó rendszereket és jegyezze meg az egyes szintekhez tartozó jellemzőket,
  • tanulja meg, hogy mit fejez ki a rendszerszemlélet, mi jellemzi a rendszerszemléletű gondolkodást, miben segít a gyakorlati feladatok megoldása során,
  • tekintse át a 11. ábra alapján, hogy hol helyezkedik el a rendszertechnika a rendszerkutatásban, jegyezze meg milyen összetevők (elméletek, modellek, rendszerek és tevékenységek) tartoznak a rendszertechnikához,
  • tanulja meg, hogy a rendszeranalízis fogalmához milyen módszerek és eljárások tartoznak, ezeknek mi a szerepük a döntésekben,
  • tudja felsorolni, hogy milyen tevékenységek, eljárások tartoznak a rendszerelemzéshez
  • a 12. ábra alapján tekintse át a rendszerelemzés folyamatának fő komponenseit, tudja ezeket megnevezni,
  • a 13. ábra alapján jegyezze meg, hogy milyen lépések alkotják a rendszerelemzés kutatási fázisának általános menetét,
  • tudjon választ adni, hogy mi a célja az iterációnak az elemzési illetve a kutatási fázis folyamatában.
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • meghatározni, hogy mi a célja, feladata az átfogó (egyesített), illetve a hierarchikus modelleknek,
  • példa alapján az egyesített rendszermodell algoritmusát bemutatni,
  • a felsorolt egyesített elméleteket jellemzőjük alapján bemutatni,
  • a hierarchikus modellekhez tartozó rendszereket megnevezni, az egyes szintekhez tartozókat jellemezni,
  • értelmezni a rendszerszemlélet fogalmát, leírni a rendszerszemléletű megközelítés jegyeit,
  • meghatározni, hogy miben segíti a szakembert a gyakorlati feladatok megoldása során.
  • elhelyezni a rendszertechnikai tevékenységet a rendszerkutatásban,
  • meghatározni, hogy milyen elméletek, modellek rendszerek és tevékenységek tartoznak a rendszertechnikához,
  • meghatározni, hogy a rendszeranalízis fogalmához milyen módszerek és eljárások tartoznak, és választ adni, hogy ezeknek mi a szerepük a döntésekben,
  • felsorolni, hogy milyen tevékenységek, eljárások tartoznak a rendszerelemzéshez
  • bemutatni a rendszerelemzés folyamatának fő komponenseit, tudja ezeket megnevezni,
  • felsorolni, sorrendbe állítani, hogy milyen lépések alkotják a rendszerelemzés kutatási fázisának általános menetét,
  • választ adni, hogy mi a célja az iterációnak az elemzési illetve a kutatási fázis folyamatában.
Önellenőrző kérdések
1. Mi a tárgya az általános rendszerelméletnek?
A műszaki tudomány számára kifejlesztett elmélet, amely elsődlegesen és dominánsan csak a saját területére alkalmazható.
Olyan generális elmélet, amely modelljei segítségével és a matematika eszközeivel leírhatóvá teszi a természetben előforduló egyedi jelenségeket.
A tapasztalatilag érzékelhető világ általános összefüggéseit vizsgálja.
2. Mi jellemzi az általános egyesített modelleket?
Adott tudományterületben felbukkanó jelenségek általános ismérvek szerinti domináns modelljének előállítása.
A funkcionális egységek szerveződésének olyan rendezése, amelyekhez egyesített absztrakt modelleket lehet előállítani.
Számos, különböző tudományágban felbukkanó jelenség általános ismérvek szerinti releváns modelljének előállítása.
3. Egészítse ki az alábbi meghatározást a megfelelő fogalom betűjelével!

Az egyedek közötti kiemelhető a kölcsönös kapcsolatok általános kategóriájából. Ezen tényezőknek lényeges szerepük van a különböző szervezetek kialakulásában, működésükben és fejlődésükben.

a) populációk elemszáma
b) kommunikáció és információ
c) egyensúly
d) növekedés

4. Az alábbi hierarchikus modellek rendszereihez rendelje a megadott szintek közül a megfelelőket!!

dinamikus rendszerek
irányított rendszerek
reflektív rendszerek
társadalmi rendszerek

P. Állati szint
R. Genetikai szint
S. Statikus szint
T. Nagyszervezettségű rendszerek szintje
V. Tanuló automaták szintje
X. Automaták szintje
Z. Óraművek szintje

5. Az alábbiak közül melyek a rendszerszemléletű megközelítés ismérvei?
felismeri a vizsgált rendszer összefüggéseit egy magasabb hierarchia-szintű rendszerrel,
felismeri az egyesített elmélet alapján, hogy az alkalmazott vizsgálati szempontok és metodikák egyeztetésére nincs szükség az egyes tudományágak (szakterületek) között,
felismeri az anyagi világ komplexitását, a tudományágak közötti (feletti) alaptörvények érvényesülését,
felismeri a speciális törvények alaptörvényekből való levezethetőségét, ezen belül a hasonlóság és különbözőség ismérveinek szerepét.
6. Az alábbiak közül melyik meghatározás fejezi ki legjobban a rendszertechnika fogalmát?
A rendszertechnika a gyakorlat nyelvén azt fejezi ki, hogy egy adott beavatkozás szükségességét, eredményességét, kölcsönhatásait nem közvetlenül a beavatkozás tárgyában, hanem annak tágabb rend-szereiben szükséges vizsgálni.
A rendszertechnika gyakorlati módszerek és eljárások összessége bonyolult rendszerek megfogalmazásához és elemzéséhez, megtervezéséhez és megvalósításához, működtetéséhez és fenntartásához, ill. megszüntetéséhez az általános rendszerelméleti ismeretek alapján.
A rendszertechnika olyan gyakorlati módszerek és eljárások összessége, amely bonyolult rendszerek megtervezéséhez, működtetéséhez és fenntartásához, ill. megszüntetéséhez ad útbaigazítást.
7. A rendszerkutatáson belül mely modellek, elméletek, rendszerek alkotják a rendszertechnika komponenseit?
rendszerszemlélet,
rendszerekre vonatkozó tudományos ismeretek,
tudományos rendszerelméletek,
elméleti rendszermodellek
empirikus rendszerelméletek,
általános rendszermodellek
a rendszerkutatás filozófiai kérdései,
konkrét rendszerek
8. Az alábbiak közül mely tevékenységek tartoznak a rendszerelemzési eljárásokhoz?
leírja a vizsgált rendszert,
cselekvési tervet készít,
értékeli a rendszer lehetséges állapotait,
hatástanulmányt készít a jövőbeli környezetről
elkészítik a rendszer létrehozásának/üzemeltetésének tervváltozatait
Döntéssel kiválasztják a megvalósítandó változatot,
9. Állítsa sorrendbe a rendszerelemzés kutatási fázisának alábbi tevékenységeit!

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.