KURZUS: Ellátási lánc menedzsment
MODUL: III. modul: City-logisztika
10. lecke: City-logisztika fogalma, hatásai
Tanulási útmutató | |||
Tevékenység | |||
| |||
Követelmények | |||
Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha | |||
| |||
1. Logisztika fejlődése | |||
A logisztikai szemlélet és gyakorlat a gazdaságilag fejlett országokban már jelentős múltra tekinthet vissza, Magyarországon azonban még számos lemaradást kell behozni ezen a téren. A logisztikai fejlődést a piaci verseny, a profitnövelési törekvés, illetve a versenyben maradási kényszer váltotta ki. A logisztika fejlődésére a 90-es évek második felében Magyarországon nem annyira a belső piaci kényszer hatott, mint inkább a külpiaci verseny és annak következményei. | |||
| |||
Forrás: http://rescue24.org/template/logo_logisztika.jpg | |||
A magyar kereskedők, termelők számára is mind nyilvánvalóbbá válik, hogy a külpiacon magyar termék versenyképessége csak a termékminőséghez csatlakozó szolgáltatásminőségen keresztül teremthető meg, illetve építhető fel újra. | |||
Ebben a szolgáltatásminőségi többletben végül is az egész gazdaság teljesítőképessége tükröződik. | |||
| |||
Az egyes termékeknél a piaci versenystratégiákban különböző logisztikai követelményekkel, szolgáltatási jellemzőkkel és eltérő logisztikai költségvonzatokkal kell számolni. Mivel a piaci versenystratégiákhoz különböző hangsúlyú logisztikai vonzatok társulnak, a jövőben is mindig szükség lesz az egyes versenystratégiákhoz a kapcsolódó logisztikai stratégia megfogalmazására. | |||
A logisztikának árueljuttatási folyamatokban mennyiségi és minőségi feladata van. | |||
Mennyiséggel kapcsolatos feladat | |||
Fogalmazza meg, miben áll a logisztika minőségi és mennyiségi feladata az árueljuttatási folyamatokban! |
| ||
Forrás: http://epa.oszk.hu/00800/00804/00452/logisztika.jpg | |||
Azt jelenti, hogy a logisztikai folyamatban a mennyiségeket úgy fogja össze, hogy ezáltal | |||
| |||
Minőséggel kapcsolatos feladat | |||
| |||
Forrás: http://www.europa2000.hu/images/logisztika.gif | |||
A logisztika minőségi feladata, hogy | |||
| |||
történjen a kiszállítás, a vevő kívánságának megfelelően. | |||
A logisztikai folyamatokba bekapcsolódás a hagyományos szolgáltatók számára (fuvarozó, szállítmányozó, csomagoló, biztosító stb.) kihívást jelent, hiszen új minőséget kell adni, a korábbinál sokkal szélesebb területen. Ehhez sem az addigi felszereltség, sem a korábbi munkaerő-kvalifikáltság nem elegendő. | |||
A hagyományos szolgáltatási tevékenységeknek így szükségszerűen át kell alakulniuk, ill. ki kell bővülniük. | |||
A gyakorlatban ma még általában műszaki és menedzsment (főleg vállalatirányítási) oldalról közelítik meg a logisztikai problémákat. | |||
| |||
Forrás: http://www.go-obst.hu/goobst/userfiles/logisztika1.jpg | |||
Fogalmazza meg, mi a különbség a logisztika műszaki és menedzsment szempontú megközelítése között! | A műszaki megközelítés az anyagáramlási (anyagmozgatási, szállítási, rakodási, raktározási) folyamatok és rendszerek tervezésére, szervezésére helyezi a hangsúlyt, míg a menedzsment szempontú megközelítés a beszerzés, a készletezés, az értékesítés szervezését, összhangjának megteremtését tekinti fő feladatának. | ||
Az informatika fejlődése, a korszerű számítógépes irányítási rendszerek alkalmazási lehetőségeinek megteremtése azonban már lehetőséget nyújt a kétfajta megközelítési mód integrációjára, sőt együttes kezelésére is hátteret biztosít. | |||
A magyar árueljuttatási piac jellemzői | |||
| |||
Forrás: http://24valve.87thscale.com/images/Liaz-2.jpg | |||
A magyar árueljuttatási szolgáltatási piacon egyrészt szolgáltatási túlkínálat van, másrészt hiány. Túlkínálat van kapacitásból (viszont a járműkapacitás elöregedett, a raktárak korszerűtlenek, sok kis fuvarozó és szállítmányozó cég van), hiány mutatkozik viszont a komplex, minőségi logisztikai szolgáltatások terén (adatcsere-rendszerekbe kapcsolódás, automatizált raktár, árufigyelés, korszerű árumegjelölési rendszerek, korszerű egységrakomány-képzés stb.). | |||
A magyar szolgáltatók többsége a minőségi szolgáltatás magas tőkeigénye miatt az alkalmazkodási problémákat a jelek szerint alig tudja, vagy csak jelentős időeltolódással képes leküzdeni. Emiatt elsősorban a közúti fuvarozók között jelentős fuvarkapacitások kiválására lehet számítani. Eközben a minőségi logisztikai szolgáltatások iránti keresletet -, amelyet elsősorban a külföldi, illetve. vegyes tulajdonban lévő vállalkozások támasztanak a hazai piacon - a hazai szolgáltatók helyett külföldi logisztikai szolgáltatók elégítik ki, egyre erőteljesebb magyar piaci jelenléttel. | |||
| |||
Forrás: http://www.atlas.com.pl/img/sped2_d.jpg | |||
Mindennek megvannak az előnyei, hiszen verseny alakul ki a szolgáltatási piacon, de a hátrányai is, ha a magyar szolgáltatási piac még csak igen korlátozottan képes a versenyben maradásra. | |||
A logisztika hazai fejődése ellen hat, hogy: | |||
| |||
Tekintettel arra, hogy a gazdasági súlypontok óhatatlanul nagyobb településekhez kötődnek, megnövekedtek a városi logisztikai feladatok megoldásának problémái is. Mivel pedig logisztikai szolgáltató központ csakis közlekedési csomópontban és az ehhez szorosan kapcsolódó ipari-kereskedelmi súlypontban létesülhet, csak az lehet gazdaságos, ha a logisztikai szolgáltató központ komoly szerepet kap a city-logisztikai feladatok megoldásában is. | |||
2. City-logisztika feladatköre | |||
Fogalmazza meg, miért szükséges külön foglalkozni a városok ellátási problémáival! | A city-logisztika a városok ellátási problémáival foglalkozik. Azért szükséges külön fejezetben foglalkoznunk ezzel a témakörrel, mivel a közepes és nagyvárosok, ezen belül is a városmag olyan közlekedési terhelésnek vannak kitéve, amelynél a hagyományos ellátási formák működtetése vagy nem lehetséges, vagy a közlekedés részleges, esetleg teljes megbénításával járnának. | ||
| |||
Forrás: http://msnbcmedia4.msn.com/j/msnbc/Components/ArtAndPhoto-Fronts/USNEWS/071221/g_usn_071221_nyctraffic_hmed_9a.hmedium.jpg | |||
Fogalmazza meg, milyen intézkedésekkel oldja meg a city-logisztika a városközpontok szállítási problémáit! | A city-logisztika magában foglalja a városi áruszállítás összehangolását a kereskedő cégek között, illetve a közös raktározási feladatok ellátását. Különösebb indoklás nélkül belátható, hogy az ekképpen megoldott belső áruszállítás hatékonyabb és környezetkímélőbb technológia, mint az egyedi árutovábbítás. Általában a városok központján kívül, leginkább a peremkerületekben kialakításra kerülnek azon raktárházak, elosztó bázisok, ahonnan a belső ellátó egységek kapják az eladásra szánt árut. | ||
Az áruk kiszállítása összehangoltan, egy gondosan kialakított terítő útvonalon történik a meglévő igények legteljesebb figyelembe vételével. Így csökken a város belső fuvarozással összefüggő terhelése, hiszen a felesleges utak, járatok megszűnnek. | |||
| |||
forrás: http://www.raktaram.hu/irodahazkepek/1215528685megyeri1.jpg | |||
A city-logisztikát igénybe vevő cégeknél csökken az áru járulékos fajlagos költsége a közös raktározási, szállítási és terítési feladatok miatt. | |||
Az egyedi szolgáltatásokkal szemben a city-logisztika komplex szolgáltatás-csomagot képes nyújtani, ami olyan előnyökkel bír a hagyományos ellátási rendszerekhez képest, ami fokozza versenyképességét a belső áruelosztásban. | |||
A city-logisztikai rendszer kialakításának lehetőségét a változó piaci és kereskedelmi viszonyok viszonylagos állandósulása teremtheti meg. | |||
Tudatában kell lenni annak, hogy a városközpont logisztikai szempontok szerint történő átalakítása, a közlekedés átszervezése és a logisztikai szolgáltató központ megvalósítása csak a feltételeit teremti meg annak, hogy városi logisztikáról beszélhessünk. A városban a logisztikai feltételrendszer fejlesztését integráltan kell kezelni, amely szemlélet gyakorlati megvalósításban az Önkormányzat, a kereskedő, a szállító (áru- és személyfuvarozó), a vásárló (fogyasztó) - azaz az ellátási lánc valamennyi szereplőjének - folyamatos koordinációja elengedhetetlen. | |||
A város vezetőinek mindezeket a feladatokat úgy kell megoldaniuk a megfelelő feltételek megteremtése révén, hogy a logisztikai rendszerek hatékony együttműködésének, a részrendszerek szinergiájának megteremtése révén a magas szintű ellátás biztosítása, a fogyasztók - a városi polgárai - számára lehetőleg ne jelentsen többletterhet. | |||
| |||
Forrás: http://www.raktaram.hu/irodahazkepek/1207576106budaorsi_ipari_park.jpg | |||
A city-logisztikai projektek célja olyan együttműködés (kooperáció) kialakítása a résztvevők között a city-logisztikai koncepciók megvalósítása érdekében, amely egyaránt megfelel valamennyi résztvevő, illetve érintett (ennek tekinthető az egész városi lakosság) érdekeinek. | |||
A projektek résztvevői általában: szállító, szállítmányozó és egyéb logisztikai szolgáltató (pl. csomagküldő) vállalatok, kereskedelmi (elsősorban kiskereskedelmi) és ipari vállalatok, vállalkozók, városi önkormányzatok. | |||
A városi önkormányzatok biztosítják a szükséges keretfeltételeket, valamint kezdeményező, támogató koordináló szerepet is betöltenek a city-logisztikai projektek megvalósításakor. Emellett ők kell, hogy képviseljék a lakossági (köz-) érdekeket is. | |||
Sorolja fel, milyen intézkedésekkel járulhatnak hozzá az önkormányzatok a city-logisztikai rendszer létrehozásához! | A tapasztalatok szerint a legtöbb privát vállalat csak akkor vesz részt aktívan a city-logisztikai projektekben, ha valamilyen támogatásban részesül. Ezért az önkormányzatok támogató intézkedéseikkel mentesíthetik a city-logisztikai projektek megvalósításában közreműködő környezet-barát áruszállító járműveket bizonyos térbeli és időbeli forgalmi tilalmak, korlátozások alól (pl. behajtási engedélyek kiadása a gyalogos zónába), vagy engedélyezhetik számukra a buszsávok használatát. Negatív ösztönzést jelenthet pl. bizonyos behajtási tilalmak, korlátozások, úthasználati díjak bevezetése a nem city-logisztikai keretben üzemelő, a követelményeknek nem megfelelő járművek számára. | ||
Az önkormányzatok oly módon is támogathatják a city-logisztikát, hogy a városrendezési, - fejlesztési tervek kialakításakor, felülvizsgálatakor, a kereskedelmi létesítmények építési engedélyeinek kiadásakor figyelembe veszik azt is, hogy biztosítottak-e a zavartalan árufogadás műszaki feltételei (pl. megfelelő rakodóhelyek kialakítása). | |||
| |||
forrás: http://www.baowan.com.cn/images/2qgc-1.jpg | |||
Az együttműködési forma | |||
A city-logisztikai projektek sikere nagymértékben függ az üzemeltetők közötti együttműködés szervezeti formájától. A legegyszerűbb forma a határozott érvényességi idejű szerződésen alapuló együttműködés meghatározott szolgáltatások nyújtására. Az ilyen szervezeti forma azonban viszonylag laza, ezért inkább esetenként felmerülő feladatok megoldására alkalmas. | |||
Ehelyett inkább az a tartósabb, kooperatív forma javasolható, amikor jogilag önálló vállalatok működnek együtt stratégiai szövetség alapján. Ez történhet oly módon, hogy közülük az egyik végzi el a többiek nevében is a szolgáltatást, vagy oly módon, hogy a szolgáltatások teljesítésével egy harmadik - a kooperációs partnerekkel szemben semleges - szolgáltatót bíznak meg. De célszövetség is létre hozható pl. a vízmű társulásokhoz hasonlóan. | |||
Összefoglalva megállapítható, hogy a city-logisztikai projektek általában egyediek, nem adható meg általános érvényű megoldás, mivel nagymértékben függnek: | |||
| |||
3. A city-logisztikai projektek megvalósításának várható főbb hatásai | |||
3.1. Pozitív hatások | |||
| |||
Sorolja fel, milyen pozitív és negatív hatásai lehetnek a city-logisztikai projekteknek! | forrás: http://www.piperreport.com/archives/Images/Medicare%20PFFS%20Plans.jpg | ||
A városi lakosság számára: | |||
| |||
Az üzemeltetők (az együttműködő szállító szállítmányozó és más szolgáltató vállalatok, valamint az ipari, kereskedelmi vállalatok szállítási részlegei) számára: | |||
| |||
A használók (ipari és kereskedelmi vállalatok, vállalkozók) számára a city- terminál szolgáltatásainak igénybevétele következtében általában | |||
| |||
A city-terminál járműveinek igénybevétele lehetővé teszi a saját járműpark csökkentését, esetleg megszüntetését, ha a city-terminál járművezetői végzik a rakodási munkákat növelhető az üzletek kiszolgálására rendelkezésre álló időintervallum (az időablak). | |||
3.2. A várható főbb negatív hatások | |||
|
Önellenőrző kérdések | |||||||||||||||
1. Jelölje meg, mely állítások igazak a logisztika minőséggel, illetve mennyiséggel kapcsolatos feladataira!
![]() | |||||||||||||||
2. Döntse el, hogy az alábbi állítás igaz vagy hamis!
![]() | |||||||||||||||
3. Döntse el, hogy az alábbi mondat tagmondatai igazak vagy hamisak, illetve hogy van-e összefüggés a tagmondatok között!
![]() | |||||||||||||||
4. Jelölje meg, hogy az alábbiak közül mely intézkedésekkel oldja meg a city-logisztika a városközpontok szállítási problémáit!
![]() | |||||||||||||||
5. Jelölje meg, milyen intézkedésekkel járulhatnak hozzá az önkormányzatok a city-logisztikai rendszer létrehozásához!
![]() | |||||||||||||||
6. Jelölje meg, hogy mely állítások igazak a city-logisztikai projektek lehetséges hatásaira!
![]() |