KURZUS: Ellátási lánc menedzsment
MODUL: III. modul: City-logisztika
11. lecke: City-logisztika
Tanulási útmutató | |||
Tevékenység | |||
| |||
Követelmények | |||
Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha | |||
| |||
Tananyag | |||
1. Az áruszállítási igények várható változásai | |||
A termelési rendszerek globalizálódása | |||
Jegyezze meg, hogy várhatóan milyen tényezőkben fog megnyilvánulni az áruszállítási igények változása! Fogalmazza meg egy-egy mondatban ezen tényezők lényegét! |
| ||
Forrás: http://www.s-kilci.com/basitgonder/siteresim/logistic-solution.jpg | |||
Napjaink kérdése elsősorban már nem az, hogy az árut el lehet e szállítani egyik helyről a másikra, hanem az, hogy ez a feladat milyen költséget jelent. Ez a tény a jövőre nézve a piacok kiszélesedését és a hagyományostól eltérő feladatok arányának növekedését jelenti. Mivel ez a különleges technikai megoldások megjelenését vonja maga után, a településen belüli szállítási technológiának fel kell készülni ezek fogadására. | |||
A termékféleségek számának növekedése | |||
| |||
Forrás: http://cyberpress.sopron.hu/showbinary.php/tesco3.jpg | |||
A piacok globalizációjával és a technológiák fejlődésével arányosan a jövőben is számolni kell a választék további bővülésével, figyelembe véve azonban hogy ez a tény ellentmond az áruszállítás egységesítési törekvéseinek. A távolsági áruszállításban ez az ellentét feloldható különféle egységrakomány képzési módszerekkel, azonban a településen belüli áruszállításban az egységek felbontása elkerülhetetlen. | |||
A küldemények nagyságának csökkenése | |||
| |||
Forrás: http://www.dezeen.com/wp-content/uploads/2009/04/taf_soft_parcel_07_sq.jpg | |||
Ez a tényező jellegzetesen a városi áruszállításban jelentkezik. A termékskála bővülése és a szolgáltatási szint emelésére irányuló törekvések egyre gyakrabban szorítják háttérbe a gazdasági és hatékonysági szempontokat, ami a kapacitáskihasználás további romlásához vezet, hisz a járműállomány összetétele csak korlátozott mértékben képes követni az ilyen irányú igényeket. | |||
A szállítások gyakoriságának növekedése | |||
| |||
Forrás: http://comps.fotosearch.com/comp/UNN/UNN590/delivering-package-van_~u27262497.jpg | |||
Figyelembe véve a küldemények nagyságának csökkenésére vonatkozó fenti megállapítást egyre több árut kell szállítani egyre kisebb küldeményekben, aminek egyenes következménye a gyakoriság növekedése. | |||
A Just In Time elvű ellátási és termelési stratégia térhódítása | |||
| |||
Forrás: http://digital-magic.tv/digitalplanet/images/screenshots/JIT.jpg | |||
A JIT (éppen a megfelelő időben) elv alapgondolata az átmeneti raktározás minimális értékre csökkentése a termelési folyamat és a szállítás időbeli koordinálásával. A JIT rendszerben a beszállítás, a termelési folyamat és a kiszállítás olyan láncolatot képez, ahol bármely láncszem elszakadása a teljes folyamat felborulását eredményezheti. Az áruszállítás egyik feladata a jövőre nézve az időbeli megbízhatóság növelése, így a termelés folyamatosságának fenntartása fontosabb lehet, mint az adott szállítás nyeresége. A gazdaságosság és a megtérülés ezért a JIT rendszerekben csak hosszabb időszak vizsgálata esetén értelmezhető. | |||
A logisztikai szolgáltatások iránti igények növekedése | |||
| |||
Forrás: http://www.laneyduke.com/images/homepagegraphic.jpg | |||
A gazdasági szereplők piaci viselkedésében megfigyelhető tendencia, hogy a hatékonyság növelése érdekében a szállítási tevékenységük támogatása érdekében egyre gyakrabban vesznek igénybe egyéb logisztikai szolgáltatásokat és ezzel a jövőre nézve is számolni kell. | |||
A szállítás minőségével szemben támasztott igények növekedése | |||
| |||
forrás: http://www.clean-techshop.hu/uploads/szallitas.jpg | |||
A logisztikai szolgáltatások körének bővülésével párhuzamosan természetesen figyelembe kell venni a szolgáltatásokkal szemben támasztott minőségi követelmények emelkedését is. | |||
2. A korszerű logisztikai rendszereket használó nemzetközi nagyvállalatok magyarországi gyakorlata | |||
A hazai, ezen belül a fővárosi és környéki áruszállításokban a külföldi és nemzetközi nagyvállalatok rendelkeznek elsősorban kiterjedt korszerű logisztikai rendszerrel, minél hatékonyabb vállalati működés érdekében. | |||
| |||
Forrás: http://media.maersk.com/en/ImageGalleries/Shipping/Pages/LaemChabangTerminal2.aspx | |||
Fogalmazza meg, mi jellemzi a városi ellátásra szakosodott logisztikai szolgáltatásokat! | A mai magyar logisztikai szolgáltatók piacán a városi ellátásra szakosodó szervezetek még nem jelentek meg. A nemzetközi tendenciákat egy-egy külföldi tulajdonban lévő bolthálózat, vagy élelmiszergyártó követi, s a máshol már integrált rendszerek egy-egy elemét alkalmazza. Ilyenek az információ-technológia kínálta lehetőségek közül az áru vonalkódos követése, a kiszállítást végző járművekkel történő folyamatos kapcsolattartás, az útvonal-tervezéshez használt optimalizáló programok. | ||
Fogalmazza meg, mit értünk boltra szállításon! | Van példa a visszáru (göngyöleg) szállításához a helybiztosítás tervezésére, és szintén csak elemeiben, de megjelenik a városi boltokban - ahol szűk a raktárterület- a boltra szállítás (a termelőtől közvetlenül a boltba kerül az áru, közbenső raktározás nélkül), ami a polcra-szállítást megelőző fejlődési szakasz. | ||
A probléma ezeknél a pozitív példáknál, hogy csak részenként jelennek meg a nagyobb nemzetközi háttérrel rendelkező hálózatoknál. A példák egyedi jellegűek, s a pozitív gyakorlat messze nem általános. | |||
| |||
Forrás: http://img.interia.pl/wiadomosci/nimg/Sprawa_podsluchu_jaw_546928.jpg | |||
Fogalmazza meg, mi a hátránya annak, ha sok termelővel kötnek boltra szállítási szerződést! | A készletezést kizáró kereskedelem például egyre gyakrabban köt a termelővel boltra (áruházra) történő szállítási szerződést. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ahány termék, termékcsoport, vagy gyártó, annyi fuvar jelentkezik. Ez különösen a szűk belvárosi utcákban jelent problémát. | ||
Fogalmazza meg, mely tényezők hátráltatják a logisztikai outsourcing-ot! | Ma még általános idegenkedés tapasztalható a szállító alvállalkozók bevonásával (logisztikai outsourcing) kapcsolatban is. Ennek csak egyik magyarázata az, hogy nincs e feladatra szakosodott vállalkozás, tehát nincs megbízható logisztikai szolgáltató. A másik ok a gazdaságosság körül kereshető, de a márkás termék saját kiszállítója esetén a kocsiflotta városi forgalomban való részvételének reklám-értéke sem elhanyagolható. | ||
A hazai képből megállapítható, hogy még nincs egy orientáló értékstruktúra, amit a jelenlegi viszonyok mellett csak gazdasági szabályozókkal lehet befolyásolni. Ennek kialakítását szolgálhatja a rakodási engedélyek kiadását megalapozó új elvek megfogalmazása, valamint a szállítási szövetségek létrejöttére kényszerítő szabályok kidolgozása. | |||
| |||
Forrás: http://www.shopsland.org/wp-content/uploads/buying-online-tips.jpg | |||
Fogalmazza meg, milyen problémát jelentenek a futárszolgálatok autói a közlekedésben! | Figyelmeztető jelenség, hogy az internetes vásárlók logisztikáját már erre specializálódott futárszolgálatok teljesítik, amelyek szállítóeszközei a célhoz legközelebb állnak meg, s bár csak néhány percre, de szabálytalanul a folyamatos közlekedést akadályozva. A jelenség már jól megfigyelhetővé vált a 2000. évi karácsonyi kiszállítások kapcsán, de rendszeresnek tekinthetők a néhány percre akadályt jelentő DHL, vagy TNT feliratú gépkocsik szabálytalankodásai. | ||
| |||
forrás: http://digitalpikeys.com/oscommerce/images/dhl.jpg | |||
Az internetes kereskedelem szezonális jelenségei még nem állandósulnak, az előrejelzések szerint a könyv és CD kereskedelemtől eltekintve más árucsoportokban még egy-két évig nem kell tömeges kiszállítási problémákat megoldani. A közlekedés-szervezésnek tehát e tekintetben még van ideje, de a csomagküldők tapasztalatából tanulva már most készülni kell az egy-két éven belül e téren is megjelenő problémák megoldására. | |||
3. A city-logisztika kibővített fogalma - Integrált Közlekedési Tanács | |||
Állítsa sorrendbe az integrált közlekedési koncepció által megoldandó problémákat! | Kibővített fogalma szerint a logisztika az emberek, áruk és járművek mozgatásának művészete. A jövő közlekedése olyan kell legyen, amely mindenki számára előnyöket hoz. Egy integrált közlekedési koncepció a rendelkezésre álló teljes útterület felhasználásánál a gyalogos közlekedés igényéből indul ki, ezt követi a tömegközlekedés összehangolt fejlesztésének koncepciója majd a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe véve a járműközlekedés, ezen belül pedig az áruszállítás problémája következik. | ||
A közlekedési koncepció megvalósítása érdekében egyik követésre érdemes jó példa az angol gyakorlat. A vonatkozó döntés szerint az országos közlekedéspolitikai koncepció megvalósításának elősegítése integrált közlekedési bizottságot (tanácsot) kell létrehozni országos, regionális és helyi szinten. |
Az Országos Tanács a mindenkori kormány független tanácsadója az integrált közlekedéspolitika megvalósításában a fenntartható közlekedés feltételeinek biztosításában. A megvalósíthatóságot több tényező függvényében vizsgálja (egyebek között): | ||
| ||
Regionális szintű integrált közlekedési tanács feladata a fenntartható közlekedés állapotterveinek és koncepciójának megvalósulását elősegíteni nagyvárosok és vonzáskörzetük integrált közlekedésfejlesztése ill. közlekedés üzemeltetése során. Ezen a szinten kerül előtérbe az ún. minőségi együttműködés, amelynek során a nagyvárosi és helyi önkormányzatok és más hatóságok, az üzleti és szolgáltató közösség, az utas- és áruszállításban résztvevő szereplők, a lakosság és a különböző környezetvédelmi csoportok és civil szerveződések közötti együttműködést kell magasabb szintre emelni egy "élhetőbb" város érdekében. Ilyen tanács feladatainak, összetételének, munkamódszerének meghatározása átfogó, a közlekedés egészére kiterjedő logisztikai koncepció kimunkálása illetve a megvalósítás feltételrendszerének meghatározása a jövő ma még nehezen pontosítható feladata. | ||
A közlekedési tervek hatékonyságának értékelésénél olyan új szempontokat lehet javasolni bevezetésre, ami abból indul ki, hogy kié a város. Akié a város, azé a gazdaságosság problémája is. Elég itt csak arra a hatásra utalni, amelyet a közlekedés környezetszennyezése okoz az élővilágra, s különösen az emberekre, de az épített környezetre is. Ezek a szempontok egy integrált közelítésmód nélkül nehezen érvényesíthetők s a tervek értékelésekor csak részérdekek figyelembe vételére kerül sor. Az alternatív forgatókönyveknek ilyen szemléletű komplex hatásvizsgálatokkal kell kiegészülniük, ami bizonyos területeken még kutatások elvégzését is feltételezi. | ||
Az integrációnak forrás szempontjából is meg kell jelennie. A jelenlegi helyzet felmérésekor tudni kell, hogy melyek a központilag támogatott beruházások s melyek a vállalkozói fejlesztések, s meg kell próbálni elérni a két forrás valamilyen szinten történő összehangolását. A koordinált forrásfelhasználás keretében érvényesíthetők olyan városi prioritások, amelyek már ma is megjelennek egyes logisztikai fejlesztési programokban. | ||
Jelenleg nincs olyan eszköz, amely lehetőséget kínálna a közpénzek és vállalkozói források kombinálására. Ki kell dolgozni azokat az ösztönzőket, amelyek lehetővé teszik a forráskoordinációt a közlekedés és szállítás összefüggésében, azaz egy magasabb szintű (integrált) logisztikai koncepció szellemében. Itt ismét hangsúlyt célszerű helyezni arra, hogy az áruszállítás és a közlekedés (legyen az tömegközlekedés vagy egyéni gépkocsi-használat) egyazon úthálózaton bonyolódik. A hangsúly ebben az összefüggésben az adott úthálózaton van, amelyet mint egészet kell kezelni. | ||
Attól függetlenül, hogy a logisztikát az ellátással foglalkozó (elosztó, gyűjtő) cégek vagy a forgalomszervezők, netán a lakosság szempontjából nézzük, végül is mindenkinek egy véges úthálózat különböző szempontú felhasználásáról kell képet, véleményt alkotni, esetenként döntést hozni. | ||
Nem véletlen tehát, hogy az integráció magasabb szintjén végül is a közlekedés jelenik meg, mint integráló koncepció, ezen belül is a riói konferencia óta egyre erősödő és a fenntartható fejlődéshez igazodó fenntartható közlekedés fejlesztési stratégiája. Mindez persze igazodik a fenntartható város koncepciójához is, amelyre ENSZ és uniós programok is létrejöttek már, s amelyek értelemszerűen tartalmazzák a fenntartható közlekedés koncepcióját is. | ||
Egy város a népesség egy csoportjának lakó és/vagy munkahelye: élettér. Mint ilyen, oly módon kell alakítani, hogy | ||
| ||
Ezért a városi logisztika más és több, mint közlekedés + szállítás, ami a fizikailag szűk tér miatt speciális problémákat vet fel és megoldásokat igényel. Fokozott hangsúlyt kap az a tényező, hogy a népesség mobilitása és az áruk mozgatása ugyanazon a szűk területen történik, s a korszerű megoldások egy eddig hallgatólagos korlátozó feltételt - a környezetvédelem szorosan összefüggő ügyét is - fokozottan előtérbe helyezik. | ||
Egy, a fentiek szellemében megfogalmazott, meglehetősen komplex célrendszer megvalósítása részcélok szerint csak részmegoldásokat eredményezhet, ami a fő cél igazi elérését megnehezíti és késlelteti. |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||||||
1. Jelölje meg, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz az áruszállítási igények várható változására!
![]() | |||||||||||||||
2. Döntse el, hogy az alábbi állítások igazak vagy hamisak!
![]() | |||||||||||||||
3. Jelölje meg, hogy az alábbi állítások közül melyik igazak a városi ellátás logisztikájára!
![]() | |||||||||||||||
4. Jelölje meg, mit értünk boltra szállításon!
![]() | |||||||||||||||
5. Döntse el, hogy az alábbi mondat tagmondatai igazak vagy hamisak, illetve hogy van-e összefüggés a tagmondatok között!
![]() | |||||||||||||||
6. Állítsa sorrendbe az integrált közlekedési koncepció által megoldandó problémákat!
![]() |