KURZUS: Üzemeltetés és fenntartás (Járműüzemeltetés és járműgazdálkodás)

MODUL: III. modul: Járműüzemeltetési folyamat

8. lecke: Jármű kiszolgálási folyamat, kiszolgálási idők

Tanulási útmutató
Tevékenység
  • Olvassa el figyelmesen a leckéhez tartozó (a jegyzet 66-85. oldalán található) tananyagot.
  • Ismerje és tudja értelmezni a leckéhez tartozó fontos fogalmakat, összefüggéseket:
    • sorban állási probléma;
      • egy állóhelyes, soros-, párhuzamos-,vegyes elrendezésű álláshelyek szerkezete,,
    • jármű kiszolgálási folyamat lépései;
      • törvényszerűség meghatározása; a realizációk rögzítése; álláshely foglaltsági valószínűség kiszámítása,
      • realizációk beérkezési és kiszolgálási diagramjainak megszerkesztése, (8.11. és 8.12. ábra)
      • t időpontig kiszolgált járművek számának átlagos értéke (az empirikus várhatóérték meghatározása, 8.13. ábra.)
      • a jármű kiszolgálás várhatóérték függvényének meghatározása, (8.15. ábra.)
      • a jármű kiszolgálási folyamat empirikus eseménysűrűség, meghatározása,
      • a kiszolgáló álláshely átlagos foglaltsági diagramjának megszerkesztése 8.15. ábra
    • sorban állási paraméterek meghatározása;
      • átlagos járműbeérkezési ráta, a kiszolgáló helyeknél tartózkodó járművek átlagos száma, átlagos tartózkodási idő, a rendszerben tartózkodó járművek átlagos száma,
    • jármű kiszolgálási idők (csökkentés szempontjai)
      • a kiszolgálási idők osztályba sorolása
      • a jármű kiszolgálási idők elméleti eloszlásfüggvénye
      • a jármű kiszolgálási idők elméleti sűrűségfüggvénye,
    • példák segítségével tudja a fenti fogalmakat, összefüggéseket egyértelműen meghatározni, értelmezni matematikai jellemzőjük alapján, tudja a függvénykapcsolatokat ábrázolni és értelmezni jellemzőjük alapján,
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • az alábbi kérdésekre válaszolni:
    • Miért szükséges a jármű járműtelepi kiszolgálási folyamatán belül a sorban állási probléma vizsgálata?
    • Mi jellemzi a sorban állási jelenség szempontjából;
      • az egy álláshelyes járműkiszolgálást?
      • a soros álláshelyes járműkiszolgálást?
      • a párhuzamos álláshelyes járműkiszolgálást?
      • a vegyes elrendezésű álláshelyekkel történő járműkiszolgálást?
    • Melyek a jármű kiszolgálási folyamat általános matematikai leírásának lépéseit!
    • Milyen sorban állási paraméterek meghatározása történik meg a kiszolgálási folyamat matematikai modellezésének eredményeképpen?
    • Miért van szükség a jármű kiszolgálási időtartamok részletes ismeretére az üzemeltetési folyamatokban?
    • Milyen elméleti eloszlás hipotéziséből indulnak ki általában a kiszolgálási időtartamok realizációinak vizsgálatánál?
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg melyik állítás igaz, melyik hamis!
A járművek járműtelepi tartózkodásának csökkentése magával vonja a járművek kihasználásának csökkentését.
A járművek kihasználásának fokozása is szükségessé teszi a járműtelepi sorban állási jelenség vizsgálatát.
Az egy álláshelyes jármű kiszolgálását egyetlen berendezés végzi.
2. Melyik elrendezésű álláshely szerkezetére igaz az alábbi meghatározás?
"A vizsgálati útvonalon elhelyezett kiszolgáló berendezések azonos tevékenységet végeznek."
egy álláshelyes járműkiszolgálás
soros elrendezésű álláshelyekkel történő járműkiszolgálás
párhuzamos elrendezésű álláshelyekkel történő járműkiszolgálás
vegyes elrendezésű álláshelyekkel történő járműkiszolgálás
3. A jármű kiszolgálási folyamat matematikai leírásának formuláihoz (A, B, ..., E) rendelje azok megfelelőjét!

A) p 1 (t)= 1 t 1 0 t (1) f(t)dt

B) 0 t 24 (1) μ (1) ( t (1) )dt

C) J ¯ t (t)= a 0 + a 1 t+ a 2 t 2 +... a n t n

D) 0 t 24 (1) λ (1) ( t (1) )dt

E) J ¯ t = i=1 n x i p i

a vizsgált intervallumban az álláshelyre érkező járművek száma
jármű kiszolgálás várható érték függvénye
kiszolgált járművek számának átlagos értéke
adott (1.) realizáció esetén az álláshely foglaltsági valószínűség
a kiszolgált járművek száma a vizsgált intervallumban

4. Rendezze párba az alábbi sorbaállási paramétereket!

A) n ¯ t n ¯

B) K ¯ (t) J ¯ (t)

C) T N (T) 0 T λ(t)dt

D) T N (T) T

t időpontban átlagosan a kiszolgáló álláshelynél tartózkodó járművek száma
átlagos járműtartózkodási idő
a rendszerben található járművek átlagos száma
átlagos beérkezési ráta

5. Mit fejez ki az alábbi összefüggés?
j=1 n ( t j t j ¯ ) 2 p j
jármű- kiszolgálási idő átlagos értéke
a kiszolgálási idő empirikus szórásnégyzete
a kiszolgálási idő empirikus szórása
a kiszolgálási időhöz tartozó relatív gyakoriság
a kiszolgálási idő tapasztalati eloszlásfüggvénye