KURZUS: Üzemeltetés és fenntartás (Járműüzemeltetés és járműgazdálkodás)
MODUL: II. modul: Fenntartási rendszerek, stratégia, ciklusrend kialakítása
4. lecke: Járműfenntartási stratégia
Tanulási útmutató
Tevékenység
Olvassa el figyelmesen a leckéhez tartozó (a jegyzet 27-34.. oldalán található) tananyagot.
Ismerje és tudja értelmezni a leckéhez tartozó fontos fogalmakat, összefüggéseket
közlekedési vállalatok fenntartási rendszere
vasúti járművek fenntartási rendsere
zárttechnológiás vizsgáztatási rendszer,
fenntartási stratégia célja,
a stratégia kiválasztásának feladatai,
stratégiák tipikus célfüggvényei,
elsődleges, másodlagos fenntartási igény,
javítószázalék számszerűsíthető és nem számszerűsíthető hatásai,
a javítószázalék csökkentés
tudja a fenti fogalmakat, összefüggéseket egyértelműen meghatározni
tanulmányozza és tudja értelmezni az állapotváltozás folyamatát a 6.1 ábra alapján
Követelmények
Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes
választ adni, hogy milyen a közlekedési vállalatok keretében üzemeltetett közúti, illetve a kötöttpályás járművek fenntartási rendszerének tipikus szerkezete,
megnevezni a járműfenntartási stratégia megalapozásához szükséges megoldandó feladatokat,
jellemzői alapján meghatározza a járműfenntartási stratégiák tipikus célfüggvényeit,
értelmezni a járműfenntartás állapotváltozás folyamatát,
választ adni, hogy mi a különbség az elsődleges és a másodlagos fenntartási igény között,
megnevezni, melyek a javítószázalék csökkentésének elvi és valós lehetőségei a közlekedési szervezeteknél?
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg melyik állítás igaz melyik hamis!
A közúti közlekedési vállalatok maguk döntenek a járműbeszerzéseikről és a fenntartási rendszerükről.
A hatósági műszaki vizsga nincs ok-okozati összefüggésben a vállalatok fenntartási stratégia kidolgozásával.
Nagyobb járműállomány esetében sem engedélyezi az Autófelügyelet a vállalatnak a zárttechnológiás vizsgáztatási rendszer bevezetését.
A közlekedési vállalatok keretében üzemeltetett kötöttpályás járművek fenntartási rendszerében jellemzően az ún. rugalmas ciklusrend alapján kerülnek tervszerű vizsgálatokra, javításokra.
A vasúti tapasztalatok szerint a javítási ciklusidők jelentős növelésével csökkentek a fajlagos fenntartási költségek.
2. Jelölje meg a helyes választ az alábbi állítással kapcsolatban!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük. B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük. C: Az első tagmondat igaz, a második hamis. D: Az első tagmondat hamis, a második igaz. E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
"Az adott célkitűzésnek megfelelően meghatározható a járműfenntartási stratégia célfüggvénye, optimalizáció esetén mindig több célfüggvényt adnak meg a helyes döntés érdekében."
A
B
C
D
E
3. Az elsődleges fenntartási igényt mely tényezők befolyásolják?
előírt esztétikai követelmények
a meglévő fuvarozási helyzet
gazdálkodási helyzet
fenntartási rendszerből fakadó igények
a járművezető öntevékenysége
4. Ismerve a fenntartási igény kielégítésének folyamatát, a tapasztalatok alapján mi befolyásolja döntő mértékben a javítószázalék mutatószámát?
a jármű- karbantartás folyamata
a jármű- felújítás folyamata
az előző két folyamatra történő várakozás folyamata
az előző válaszok egyike sem helyes
5. Melyek a javítószázalék számszerűsíthető hatásai a jármű elhasználódási folyamatában?