KURZUS: Üzemeltetés és fenntartás (Járműüzemeltetés és járműgazdálkodás)

MODUL: II. modul: Fenntartási rendszerek, stratégia, ciklusrend kialakítása

4. lecke: Járműfenntartási stratégia

Tanulási útmutató
Tevékenység
  • Olvassa el figyelmesen a leckéhez tartozó (a jegyzet 27-34.. oldalán található) tananyagot.
  • Ismerje és tudja értelmezni a leckéhez tartozó fontos fogalmakat, összefüggéseket
    • közlekedési vállalatok fenntartási rendszere
    • vasúti járművek fenntartási rendsere
    • zárttechnológiás vizsgáztatási rendszer,
    • fenntartási stratégia célja,
    • a stratégia kiválasztásának feladatai,
    • stratégiák tipikus célfüggvényei,
    • elsődleges, másodlagos fenntartási igény,
    • javítószázalék számszerűsíthető és nem számszerűsíthető hatásai,
    • a javítószázalék csökkentés
  • tudja a fenti fogalmakat, összefüggéseket egyértelműen meghatározni
  • tanulmányozza és tudja értelmezni az állapotváltozás folyamatát a 6.1 ábra alapján
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • választ adni, hogy milyen a közlekedési vállalatok keretében üzemeltetett közúti, illetve a kötöttpályás járművek fenntartási rendszerének tipikus szerkezete,
  • megnevezni a járműfenntartási stratégia megalapozásához szükséges megoldandó feladatokat,
  • jellemzői alapján meghatározza a járműfenntartási stratégiák tipikus célfüggvényeit,
  • értelmezni a járműfenntartás állapotváltozás folyamatát,
  • választ adni, hogy mi a különbség az elsődleges és a másodlagos fenntartási igény között,
  • megnevezni, melyek a javítószázalék csökkentésének elvi és valós lehetőségei a közlekedési szervezeteknél?
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg melyik állítás igaz melyik hamis!
A közúti közlekedési vállalatok maguk döntenek a járműbeszerzéseikről és a fenntartási rendszerükről.
A hatósági műszaki vizsga nincs ok-okozati összefüggésben a vállalatok fenntartási stratégia kidolgozásával.
Nagyobb járműállomány esetében sem engedélyezi az Autófelügyelet a vállalatnak a zárttechnológiás vizsgáztatási rendszer bevezetését.
A közlekedési vállalatok keretében üzemeltetett kötöttpályás járművek fenntartási rendszerében jellemzően az ún. rugalmas ciklusrend alapján kerülnek tervszerű vizsgálatokra, javításokra.
A vasúti tapasztalatok szerint a javítási ciklusidők jelentős növelésével csökkentek a fajlagos fenntartási költségek.
2. Jelölje meg a helyes választ az alábbi állítással kapcsolatban!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
"Az adott célkitűzésnek megfelelően meghatározható a járműfenntartási stratégia célfüggvénye, optimalizáció esetén mindig több célfüggvényt adnak meg a helyes döntés érdekében."
ABCDE
3. Az elsődleges fenntartási igényt mely tényezők befolyásolják?
előírt esztétikai követelmények
a meglévő fuvarozási helyzet
gazdálkodási helyzet
fenntartási rendszerből fakadó igények
a járművezető öntevékenysége
4. Ismerve a fenntartási igény kielégítésének folyamatát, a tapasztalatok alapján mi befolyásolja döntő mértékben a javítószázalék mutatószámát?
a jármű- karbantartás folyamata
a jármű- felújítás folyamata
az előző két folyamatra történő várakozás folyamata
az előző válaszok egyike sem helyes
5. Melyek a javítószázalék számszerűsíthető hatásai a jármű elhasználódási folyamatában?
karbantartó létszám
élettartam, norma
fuvartechnológia
korrózió
gazdálkodási helyzet
pótlási lehetőség
vezénylés értékelése
járművezető alkalmassága
felújítási darabszám
baleset
anyagkészlet
felújítási költség