KURZUS: Üzemeltetés és fenntartás (Járműüzemeltetés és járműgazdálkodás)

MODUL: V. modul: Gépjárművek karbantartása, vizsgálata, javítása és felújítása

15. lecke: A közúti járművek vonali kihasználásának gazdasági elemzése

Tanulási útmutató
Tevékenység
  • Olvassa el figyelmesen a leckéhez tartozó (a jegyzet 156-166. oldalán található) tananyagot.
  • Ismerje és tudja értelmezni a leckéhez tartozó fontos fogalmakat, összefüggéseket:
    • Közúti közlekedés mutatószámai,
      • gépkocsik napi foglalkoztatási ideje,
      • alapsebesség,
      • gépkocsik raksúlya,
      • statikus és dinamikus raksúly- kihasználási együttható,
      • futás- kihasználási tényező,
        - állásidő,
        - járműszükséglet,
    • üzemanyag-fogyasztás elemzése;
    • teljesítményt befolyásoló tényezők;
    • szállítási önköltség elemzése
  • Ismerje meg a közúti közlekedés mutatószámait, tudja azokat értelmezni, példán keresztül bemutatni,
  • Ismerje az üzemanyag fogyasztásának elemzéséhez szükséges összetevőket,
  • Ismerje a teljesítményt meghatározó tényezők hatásának gazdasági elemzésének módjait,
  • ismerje a közlekedés költség és önköltségstruktúráját befolyásoló fontosabb tényezőket.
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • az alábbi kérdésekre válaszolni:
    • Milyen mutatószámokkal jellemezhető a járművek vonali kihasználása gépjármű közlekedésben?
    • Hogyan határozható meg a gépkocsik napi átlagos foglalkoztatási ideje?
    • Hogyan számítható a gépkocsi vonali idő kihasználási foka a rakodási időtartamokat is figyelembe véve?
    • Hogyan származtatható a gépkocsik alapsebessége és forgalmi sebessége?
    • Hogyan származtatható egy adott járműállomány átlagos raksúlya?
    • Mit mutat meg a statikus raksúly-kihasználási együttható?
    • Mit mutat meg a dinamikus raksúly-kihasználási együttható?
    • Mitől függ és hogyan határozható meg a járművek futás-kihasználási tényezője?
    • Hogyan számítható az egy járatra jutó átlagos rakodási idő?
    • Mit mutat meg a gépesített rakodási együttható szánértéke?
    • Milyen szempontok szerint történhet a járműszükséglet megállapítása?
    • Milyen tényezők befolyásolják a gépjárművek üzemanyag-fogyasztását?
    • Milyen tényezők befolyásolják a járművek órateljesítményét?
    • Milyen költségcsoportok vannak szállítási tevékenység esetén?
    • Hogyan számítható a szállítás önköltsége?
    • Melyek a közúti közlekedés költség és önköltségstruktúráját befolyásoló fontosabb tényezők?
Önellenőrző kérdések
1. Jelölje meg a helyes választ az alábbi állítással kapcsolatban!
A: Mindkét tagmondat önmagában igaz, továbbá ok és okozati összefüggés van köztük.
B: Mindkét tagmondat igaz önmagában, de ok és okozati összefüggés nincs köztük.
C: Az első tagmondat igaz, a második hamis.
D: Az első tagmondat hamis, a második igaz.
E: Mindkét tagmondat önmagában is hamis.
"Az egyedi mutatószámok a termelési folyamat eredményeit jellemzik, míg az összetett mutatószámok a járművek, munkaerő, üzemanyag, anyag kihasználását tükrözik."
ABCDE
2. Jelölje meg azokat a meghatározásokat, amelyek nem helyesek!
A fogyasztási norma közepes állapotú gépjárműveknek közepes üzemi viszonyokra, útállapotra és igénybevételre vonatkoztatott legnagyobb megengedett fogyasztása.
A tényleges fajlagos tüzelőanyag fogyasztást csak a terhelés befolyásolja.
Visszakapcsolások hatására növekszik a fogyasztás, mert a motor azonos úton többször fordul.
A norma tüzelőanyagnál 40%, motorolajnál 20% tűrést engedélyez.
3. Értelmezze az alábbi összefüggést, jelölje meg az ezzel kapcsolatos helyes állításokat!
Q O = qrνfL L+νft
QO; a járművek órateljesítménye, tkm-ben
q; a gépkocsik száma,
r; statikus raksúly együttható
ν ; műszaki sebesség, km/óra
f; futás-kihasználási tényező
L; rakott futású gépkocsik járatainak száma
t; rakodási állásidő, óra
4. Jelölje meg a helyes meghatározásokat!
Állandó költségeknek nevezzük azokat a költségeket, amelyek a termelés mennyiségének az alakulásától függnek.
a szállítási önköltséget az alábbi összefüggés alapján számíthatjuk ki: k= K Á (Ft/árutkm,vagy.Ft/utaskm)
a javítóműhelyben a világítás költsége közvetett vagy általános költségekhez tartozik.
Változó költségeken a forgalom nagyságától függő költségeket értjük.
5. Az önköltségstruktúrát mely tényezők befolyásolják alapvetően? Jelölje meg a helyes válaszokat!
a járműkonstrukció és az üzemszervezés színvonala
a rakodógépek állapota
a vállalt mérete és szakosodása
áruszállítás és utazási távolság
az áru csomagolási technológiája.