KURZUS: Üzemeltetés és fenntartás (Járműüzemeltetés és járműgazdálkodás)

MODUL: IV. modul: Gépjárművek karbantartása, vizsgálata, javítása és felújítása

11. lecke: Vizsgálati műveletek, javítási munkák

Tanulási útmutató
Tevékenység
  • Olvassa el figyelmesen a leckéhez tartozó (a jegyzet 108-123. oldalán található) tananyagot.
  • Ismerje és tudja értelmezni a leckéhez tartozó fontos fogalmakat, összefüggéseket:
    • vizsgálati műveletek csoportjai,
    • vizsgálati tevékenységek;
      • diagnosztikai
      • "0" revízió
      • garanciális felülvizsgálatok és garancia időn túli vizsgálatok,
      • esetenkénti és rendszeres felülvizsgálatok,
      • hatósági felülvizsgálatok
    • javítási műveletek csoportosítása,
      • garanciális javítások,
      • futójavítás,
      • javítási- szerelési munkák,
      • középjavítás,
      • karosszéria javítása, fényezése
  • Nézze át a gépkocsi vizsgálatokhoz tartozó tevékenységeket, tudja azokat jellemzői alapján beazonosítani,
  • ismerje az vizsgálati eljárások célját, műveleteit, technológiai berendezések jellemzőit, módszereit,
  • Ismerje a javítási munkákhoz tartozó tevékenységeket, tudja azokhoz tartozó jellegzetes eljárásokat megnevezni, jellemezni
Követelmények

Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes

  • az alábbi kérdésekre válaszolni:
    • Mely műveletcsoportok tartoznak a gépjárművek vizsgálati tevékenységei közé?
    • Mit ért diagnosztikai vizsgálat fogalma alatt és milyen csoportjait szokásos megkülönböztetni a gépjárművek ellenőrzésénél?
    • Milyen elrendezése lehetséges a diagnosztikai álláshelyeknek a jármű kiszolgálási folyamattechnológiához illesztetten?
    • Nevezze meg a számítógépes diagnosztikai rendszer alkotóelemeit, a vizsgálati technológia jellegzetességeit!
    • Mi a "0" revízió feladata és művelettechnológiai tartalma!
    • Mi a garanciális felülvizsgálatok feladata?
    • Milyen vizsgálatok képezik a garancián túli időszakban a gépjárműveknél elvégzendő vizsgálatok körét?
    • Milyen műveletcsoportok alkotják a rendszeres műszaki felülvizsgálat feladatait?
    • Mi a napi gondozás és napi vizsgálat célja és tevékenységi tartalma?
    • Mi a műszaki szemle feladata és milyen szemlerendszerek általánosak a gépjárművek fenntartásánál?
    • Mi az I. sz. gépjármű műszaki szemle jellegzetessége, milyen technológiai műveletcsoportok alkotják azt?
    • Mi a II. sz. műszaki szemle jellegzetessége és általános technológiai sorrendje gépjárműveknél?
    • Melyek a hatósági felülvizsgálat főbb céljai, zárttechnológiás kialakításának jellemzői?
  • meghatározni a gépjárművek javításának célját, esedékességét és felsorolni mely műveletcsoportok alkotják a javítási terület feladatait,
  • meghatározni a garanciális javítások jellegzetességeit,
  • megfogalmazni a futójavítás fogalmát,
  • megnevezni a javítási-szerelési munkák körét és terjedelmét,
  • Jellemezni a középjavítás technológiai tartalmát,
  • Ismertetni a karosszériajavítás és fényezés célját és technológiai megoldásait.
Önellenőrző kérdések
1. Melyik állítás igaz melyik hamis?
A vizsgálatok során meghatározható az alkatrészek elhasználódása a forgalmi és az üzembiztonsági követelmények szempontjából.
A gépjárművek szerkezetei rejtett hibáinak, műszaki jellemzők értékelésének, a műszaki állapot meghatározásának vizsgálati eljárása a diagnosztika.
A diagnosztikai vizsgálatokat célszerű egyetlen álláshelyhez kialakítani, a költségtakarékosság miatt.
A számítógépes diagnosztika elterjedésének egyik oka, hogy a gépkocsikat nem kell a vizsgálathoz szükséges részegységekkel ellátni.
2. Jelölje meg az alábbi állítások közül azokat, amelyek nem helyesek!
A garanciális felelősség rejtett hibákra nem terjed ki.
A gyártási hibák kijavításakor az eredeti műszaki állapotot kell biztosítani.
A magán és közületi gépkocsik ellenőrzése műveleteik tartalmában nem térnek el egymástól.
Az esetenkénti átvizsgálásokkal a tulajdonosok figyelembe veszik, hogy a gépkocsi élettartam nagymértékben a karbantartások előírt és rendszeres végrehajtásán múlik.
3. Az alábbi meghatározás a rendszeres felülvizsgálatok mely részéhez tartozik?
"ennek a vizsgálatnak az elve, hogy az ellenőrzéses állapotvizsgálat a szerkezeti részek megbontása nélkül történjék."
napi gondozás
I. sz. szemle
II. sz. szemle
hatósági felülvizsgálat
garanciális felülvizsgálatok
"0" revízió
4. Jelölje meg a felsorolt beavatkozásokhoz (munkaműveletekhez), hogy az I. sz. vagy a II. sz. műszaki szemléhez tartozik-e!

megszakító állapotvizsgálata
hűtő és kenőrendszer tömítettségének ellenőrzése
mellső futómű vizsgálata
lengéscsillapítók vizsgálata
szervo berendezés tömítettségének és hatásosságának ellenőrzése
kormányholtjáték mérése
kormányösszekötő rudazat és gömbcsuklók vizsgálata
fékdobok és fékpofa-betétek szükség szerinti szabályozása
Kerékagy csapágyak előírt hézagának beszabályozása és zsírzása
Gömbcsuklók és csészék ellenőrzése, kenése, cseréje

5. Jelölje meg a hamis állításokat!
A hatósági felülvizsgálatok gyakorisága időarányos, mértéke nem függ a jármű életkorától és üzemeltetőjétől.
A zárttechnológiás vizsgálati rendszer azáltal valósul meg, - többek között- hogy a minőségi követelmény legalább az a szint legyen, mint a Közlekedésfelügyelet szabályozott gyakorlata.
Hatósági műszaki vizsgálatokat csak a Közlekedésfelügyelet alá tartozó intézményeiben lehet végezni.
A járművizsgálatok főbb céljaihoz tartozik az energiatakarékosság és a környezetvédelem.