KURZUS: Üzemeltetés és fenntartás (Járműüzemeltetés és járműgazdálkodás)

MODUL: II. modul: Fenntartási rendszerek, stratégia, ciklusrend kialakítása

II. modulzáró feladatok

1. Jelölje meg a helyes válaszokat!
A fenntartás célja az anyag és alkatrészellátás színvonalának biztosítása.
A legegyszerűbb fenntartási rendszer a szükségjavítások rendszere.
A TMK fő feladata, hibák megelőzése, váratlan meghibásodások kiküszöbölése, azaz a tervszerű megelőző karbantartás.
A fenntartási ciklusrend mindig teljesítménytől függő.
Az AKR előnye a TMK rendszerrel szemben -többek között-, hogy tekintetbe veszi a beépített új alkatrész, fődarab élettartam növelő hatását, a jármű kihasználtsága javul, a váratlan meghibásodások száma csökken.
2. Az alábbi ábra a jármű műszaki állapotának változásait mutatja. Rendelje az ábrán (A, B, ..., F) jelölt részek betűjeleit a megfelelő jellemzőkhöz!



javítási idő
gazdaságos élettartam
karbantartás
üzemeltetési idő
fenntartási javítás
a műszaki állapot megengedett alsó határértéke

3. Jelölje meg melyik állítás hamis!
A vasúti tapasztalatok szerint a javítási ciklusidők jelentős növelésével csökkentek a fajlagos fenntartási költségek.
A közlekedési vállalatok keretében üzemeltetett kötöttpályás járművek fenntartási rendszerében, a járművek az ún. rugalmas ciklusrend alapján kerülnek tervszerű vizsgálatokra, javításokra.
A közúti közlekedési vállalatok maguk döntenek a járműbeszerzéseikről és a fenntartási rendszerükről.
A hatósági műszaki vizsga ok-okozati összefüggésben van a vállalatok fenntartási stratégia kidolgozásával.
Nagyobb járműállomány esetében engedélyezi az Autófelügyelet a vállalatnak a zárttechnológiás vizsgáztatási rendszer bevezetését.
4. Az alábbiak közül jelölje meg melyek jelentik a járműfenntartási stratégiaii célokat, (C), és melyek a feladatokat (F)!

javító százalék minimalizálása
járműállomány felmérése
szállítási feladatok jellegének meghatározása
megbízhatóság növelése
fenntartási költségek csökkentése
célkitűzés meghatározása
műszaki feltételek meghatározása
véletlenszerű meghibásodások csökkentése

5. Jelölje meg melyik állítás igaz melyik hamis!
Az elsődleges fenntartási igényt, a fenntartási rendszerből fakadó igények, befolyásolják.
Az elsődleges fenntartási igényt, a meglévő fuvarozási helyzet befolyásolja.
A fenntartási igény kielégítésének folyamata a karbantartás, a felújítás és az előző két folyamatra történő várakozás részfolyamaton keresztül történik.
A javítószázalék csökkentését teszi lehetővé a korszerű konstrukció beszerzése, a rendeltetésszerű használat, technológiai fegyelem.
6. Jelölje meg a helyes állításokat!
A jármű igénybevételét az útviszonyok, a forgalom sűrűsége, az időjárási viszonyok,a jármű terhelése, és a járművezető szakmai felkészültsége befolyásolja.
A beavatkozások gyakoriságát a jármű igénybevétele határozza meg egyértelműen.
A konstrukciós hiányosság alatt a helytelen méretezést, vagy szerkezetátalakítást, a nem megfelelő anyagválasztást értjük.
A hibaelemzés célja a vizsgált járművön és alkatrészein bekövetkezett hibák jellegének, okának feltárása, ezért a hibaelemzést állandóan végezni kell.
7. Értelmezze az alábbi függvénykapcsolatot! Jelölje meg a helyes választ!

a felületi érdességet és a kopás összefüggését szemlélteti, amely alapján az optimális érdesség meghatározható,
csúszó súrlódáskor kialakuló általános kopási görbe a koptatási idő függvényében,
az állandósult felületi érdesség kialakulása az idő függvényében.
8. A fenti ábra és a tanultak alapján értelmezze az alábbi megállapításokat. Jelölje meg a helyes válaszokat!
Az ábra egy kopásnak kitett alkatrész általános kopásdiagramját mutatja.
A Zj (t) függvény mutatja, hogy a vizsgált azonos típusú és méretű alkatrészek közül a j- edik alkatrész lassabban kopik.
Z ¯ (t) , t üzemidő eltelte után a vizsgált, különböző típusú és méretű alkatrészek átlagos kopása.
Zi, az i-edik részintervallumhoz tartozó osztályközép.
pi; az i-edik részintervallumhoz tartozó alkatrészcsoportokra jellemző élettartam.
9. Az alábbi kifejezések közül melyik határozza meg az elhasználódás sebességét? Jelölje meg a helyes választ!
i=1 m t i p i
f i N
j=1 m t j p j
Z meg v z
egyik sem
10. Jelölje meg a hamis állításokat!
a relatív gyakoriság, a vizsgált alkatrészek száma és a j-edik részintervallumban talált alkatrészek hányadosa.
Az alkatrészek élettartamának meghatározásakor a kopásgörbe lineáris szakasza a mértékadó.
az elhasználódás sebessége meghatározható, az elhasználódás értéke és viszonyítási alap szorzataként.
A megbízhatóság fogalma a hibamentesség, a tartósság, a meghibásodás és a javíthatóság összessége.
A szórásnégyzet, az elhasználódási várható értéktől való eltérés négyzetének és a rendre hozzátartozó relatív gyakorisági értékek szorzatának összege.