KURZUS: Kommunikáció a mérnöki gyakorlatban

MODUL: III. modul

Modulzáró feladatok

1. Melyek a ppt kötelező részei és milyen sorrendben?
címdia, bevezetés, tartalomjegyzék, kifejtés, összegzés, szakirodalom-jegyzék, elköszönés
címdia, tartalomjegyzék, bevezetés, kifejtés, összegzés, szakirodalom-jegyzék
címdia, bevezetés, kifejtés, összegzés, elköszönés, tartalomjegyzék
címdia, tartalomjegyzék, bevezetés, kifejtés, összegzés, konklúzió, kitekintés, szakirodalom-jegyzék
2. Mik a tartalomjegyzék funkciói? Húzza alá a hibás választ!
orientálja a hallgatót
tartalmazza a számozott fejezetcímeket
jelzi a fejezetcímeket és a hozzátartozó dia számát
tájékoztatást ad a forgatókönyvről
az előadó felkészültségét jelzi
3. Melyik szakirodalomjegyzék-tételek helyesek?
Tolcsvai Nagy Gábor 2013. Bevezetés a kognitív nyelvészetbe. Osiris Kiadó. Budapest.
Tolcsvai Nagy Gábor 2005. Líra és folklór. Kognitív nyelvészeti megközelítés. In: Szemerkényi Ágnes (szerk.): Foklór és irodalom. Budapest. 265-276.
Várlaki Péter ? Vadvári Tibor 2016. Logisztikai rendszerek viselkedésének modellezése intelligens számítási módszerekkel. Közlekedéstudományi Szemle 66: 35-45.
Várlaki Péter ? Vadvári Tibor 2016. Logisztikai rendszerek viselkedésének modellezése intelligens számítási módszerekkel. Közlekedéstudományi Szemle 66: 35-45.
Közlekedési hálózatok tervezése és optimalizálása 3D vizualizációval. http://www.kti.hu/index.php/kutatas/kiemelt-hazai-projektek/gop-1-1-1-11-2012-0416

Melyik kiegészítés nem igaz? Jelölje meg a hamis állításokat!

4. A bevezetés része a...
bemutatkozás
a téma aktualitásának bemutatása
a téma történelmi hátterének áttekintése
az érdeklődés felkeltése
5. Az összegzés
célja a főbb pontok kiemelése
jelölhető "Konklúzió címmel is
kitekint a további lehetséges kutatásokra
elhagyható, ha a kifejtő részben részletesen elmagyaráztunk mindent
6. A hivatkozás
a dián is röviden és részletes adatokkal (szakirodalom-jegyzékben) is szükséges
ha az egész műre történik, akkor nem szükséges oldalszám
a dián zárójelben történik, a szerző vezetéknevét és a kiadás évét jelölve
internetes szakcikk esetében szerző, cím és webhely feltüntetésével történik
7. Az érdeklődés felkeltésének a lehetséges eszközei:
kérdésfelvetés
"sokkoló" statisztikai adat
politikai anekdota
idézet
8. A prezentáción előadottak...
a témával kapcsolatos ismereteink fele
tükrözi a témával kapcsolatos ismereteinket
a témával kapcsolatos ismereteink 10%-a
a témával kapcsolatos ismereteink 30%-a
9. Melyik a legmegfelelőbb mód egy előadás megtartására?
Felolvasni a szöveget, mert így minden pontosan hangzik el.
Memorizálni a szöveget, mert ott helyben biztosan nem jutnak eszünkbe a nehezebb szavak, adatok.
Szabadon előadni, lehetőséget adva az improvizációnak.
Szabadon előadni, néhány szavas jegyzettel a kezünkben.
Szabadon előadni, de a teljes szöveg a kezünkben van a biztonság kedvéért.
10. Mit jelent a világítótorony-jellegű pásztázás?
Az éber hallgató a prezentáció minden részletére figyel.
Előadás közben az előadó szemét egyenletesen, véletlenszerűen járatja a teremben a hallgatóságon.
Az előadó a kivetített dia minden részletére felhívja a figyelmet.
11. Melyik nem a szóbeli figyelemirányítás eszköze?
előreutalások és visszautalások
egymondatos lokális összegzés a fejezet végén
a dián szereplő szöveg értelmező átfogalmazása
logikai jelek a dián
12. Melyik állítás nem igaz?
Ha a prezentáció végén kérdést kapunk, az azt jelenti, hogy felkeltettük a hallgatóság figyelmét.
A kérdésekre adott válasz lehet kötetlenebb is, itt már adhatunk személyes példákat.
Ha sok kérdés érkezik, a hasonlóakra együtt is lehet válaszolni.
A válasz alatt ne csak a kérdezőnek magyarázzunk, hanem a többi hallgatónak is.
13. Mi a teendő, ha egy nem jól érthető kérdést kapunk a prezentáció végén?
Jelezzük, hogy nem értjük.
Írjuk le a kérdést.
Fogalmazzuk újra a kérdést.
14. Mi a teendő, ha egy olyan kérdést kapunk a prezentáció végén, amelyre nem tudjuk a választ?
Adjunk kikerülő választ.
Ismerjük be, hogy nem tudjuk a választ.
Köszönjük meg és ígérjük meg, utánanézünk.
15. Mások hallgatásának összetevői:
a hallás, a megértés és az emlékezés
a hallás, a figyelem és az emlékezés
a hallás, a megértés és az elemzés
16. Egészítse ki!

A hallgatáskor a beszélő meghallgatásra és nem válaszra vár, ha csak informálni akar, vagy csak hangosan gondolkodik.

17. Melyik nem a figyelmes hallgatás feltétele?
csend
gyors érzelmi reagálás
bátorítás
tisztázó kérdések
18. Egészítse ki!

A(z) érvelési formánál a tapasztalatainkból indulunk ki. a felsorakoztatott tényekből, esetekből vonjuk le az általános következtetést.

19. Milyen érvelési módra alapoz az alábbi mondat?
Értelmiségiként józanul kell mérlegelni a fogyasztói társadalom kihívásait.
taktikai érvelés, magasabb rendű, fölérendelt nézőpontra utal;
racionális érvelés, érzelmekre hatás;
morális érvelés, felelősségtudatra hivatkozás
látszatérvelés, értelemre való hivatkozás
20. Milyen egy jól látható/érthető dia megjelenése?
min. 24-es betűtípus, max. hét sor, soronként max. 7 szó
min. 18-as betűtípus, max. 12 sor, soronként max. 8 szó
min. 16-os betűtípus, max. 10 sor, max. 10 szó