KURZUS: Szociológia

MODUL: Bevezető

Tanulási útmutató

A tankönyv négy modul, 8 leckéjét tartalmazza a szociológia szempontjai szerint szerkesztve a társadalmi kultúrától az egyén viselkedéséig bezárólag.

A tágabb és általánosabb megközelítéstől indul az elemzés a részletes és egyedi jellemzők megtárgyalásáig. Többnyire deduktív módszerrel szerveződik egységes egésszé, és sajátosságai közé tartozik az elvárt feladatok és követelmények leckénkénti megjelölése, valamint minden egyes követelményhez kapcsolódó önellenőrző teszt, ami kiegészül modulzáró feladatokkal. A tankönyv további sajátossága a dőlt betűvel kiemelt leckéken belüli tagolás, amely segít a témakör feldolgozásában, megértésében. Kivastagítottan a modul-, illetve leckecímek találhatóak. A modulok témaköreibe tartozó leckék szociológiai szempontból összetartozónak tekinthetőek, még akkor is, ha fellelhetőek az elméletek vagy megközelítések között látszólagos ellentmondások vagy viták.

A szövegben széljegyzetek, illetve a tankönyv végén szószedet található, amely a széljegyzetekben is olvasható szavak és kifejezések magyarázatát tartalmazza. Így az idegen szakszavak és kifejezések gyorsan és érthetően áttekinthetőek, megkönnyítve a tanulási tevékenységet, azonban ez nem fedi az adott szavak szociológiai magyarázatait. Így a szövegben lévő értelmezések elsajátítása követelmény.

A szövegek fogalmazásakor az olvasmányos jelleg célkitűzés volt, így rengeteg példa párosul a sokrétű magyarázatok, okok és elméleti fejtegetések leírása mellé. Szintén szempont volt a leckék terjedelmének hasonlósága, amit azonban a szociológia-elméletek és megközelítések változatossága következtében nem minden esetben tudtam betartani. Általánosságban igaz viszont, hogy egy-egy lecke elsajátítása és az önellenőrző kérdések megoldása együttesen nem tartott 100 percnél hosszabb ideig. A tanulás időrendi megtervezésénél a rövidebb leckékre körülbelül 70 percet, a hosszabbakra pedig 100 percet célszerű beiktatni. Ez az adat persze az intenzív koncentrációt igénylő tevékenységet figyelembe véve számítandó.

E tantárgy esetében javallat, hogy a hallgató a címek alapján először próbálja átgondolni saját ismereteit, tapasztalatait e témakörben, s ezek tudatában olvassa el figyelmesen az adott leckét. Ezáltal saját maga számára is érdeklődést alakít ki, amely könnyíti az anyagrész megértését és megjegyzését, s egyúttal szórakoztatóbbá, élményszerűvé alakítja a tanulás folyamatát.

Így nem csupán sok sikert, hanem jó szórakozást is kívánok Önnek, mind a tanuláshoz, mind a vizsgához!

A szerző