KURZUS: Szállítmányozási földrajz (LGB_LO035_1)

MODUL: I. modul: Szállítmányozási alapismeretek

6. lecke: Kombinált áruszállítás

Cél: A tananyag célja, hogy a hallgató megismerje, felfrissítse a kombinált áruszállításhoz kapcsolódó alapfogalmakat illetve azok jelentését. A későbbi fejezetekben megismertekkel összekapcsolva így teljes képet alkothat azok eszközeiről és folyamatairól.

Követelmények: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha

  • meg tudja fogalmazni, mi a kombinált áruszállítás célja;
  • felsorolásból ki tudja választani a kombinált áruszállításra igaz állításokat;
  • párosítani tudja egymáshoz az egyes áruszállítási módok ábráját és azok megnevezését.

Időszükséglet: A tananyag elsajátításához körülbelül 30 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak:

  • kombinált multimodális áruszállítás,
  • intermodális szállítás,
  • konténeres szállítási rendszer,
  • huckepack szállítási rendszer,
  • terminál
  • Ro-Ro,
  • Ro-La
  • Si-So.
1. A kombinált áruszállítás általános jellemzői

Jegyezze meg mit értünk kombinált (multimodális) szállítás, és intermodális egység alatt!

A kombinált (vagy idegen szóval multimodális) szállítás esetén

  • egy szerződés keretében két vagy több közlekedési alágazat vesz részt egy adott szállítási feladat megoldásában;
  • az áru egy szállítási (intermodális) egységben jut el a feladótól a címzettig.

A kombinált szállítás célja különböző közlekedési alágazatok olyan együttműködésének megvalósítása, ami a szállítási láncok kialakításakor az egyes közlekedési alágazatok előnyeinek egyesítését teszi lehetővé, a hátrányok egyidejű kiküszöbölésével.

Gyűjtse össze a kombinált szállítás jellemzőit!

A raktárakba, logisztikai központokba, vagy végső rendeltetési helyre történő szállítás a fuvaroztatói igények rugalmas kielégítésére alkalmas, de kevésbé környezetbarát közúti közlekedési alágazat bonyolítja le. A távolsági szállítást a környezetkímélőbb vasúti vagy vízi közlekedési alágazatok végzik.

A hagyományos szállítási rendszerekkel szemben a helyi, illetve körzeti és a távolsági szállítás csatlakozási helyein nem közvetlenül az árut rakják át, hanem az árut tartalmazó zárt konténert, vagy magát a szállítójárművet, - eszközt, vagy a szállítójármű (-eszköz) gördül fel, illetve le (úszik be, illetve ki) a másik szállítójárműre (be).

Ennek megfelelően a kombinált szállítási rendszerek két fő csoportba sorolhatók.

2. A szállítási rendszerek csoportjai
Kombinált szállítási rendszerek felosztása
6.1. ábra

Jegyezze meg mit értünk konténeres és huckepack szállítási rendszeren!

2.1 Konténeres szállítási rendszerek

A konténeres szállítási rendszerek esetében két vagy több közlekedési alágazat együttműködésével bonyolítják le a feladó és a címzett közötti konténerforgalmat;

Konténeres szállítás esetén a konténert mozgatják a szállítóeszközök között
6.2. ábra
2.2 Huckepack szállítási rendszerek

Szorosan értelmezve huckepack szállítási rendszer esetén az egyik közlekedési alágazat (pl. közúti szerelvény teherhordó, szállításra használt része) emelik át egy másik közlekedési alágazat szállítójárművére (vasúti kocsira) és így megy tovább az áru. A tágabb értelemben vett huckepack szállítási rendszerek esetében az egyik közlekedési alágazat szállítójárművein továbbítják a másik közlekedési alágazat szállítójárműveit. Ennek jellemző példája a közúti/vasúti bimodális rendszer, a Ro-La szállítás, amikor a nyergesvontató a vontatmánnyal együtt erre a célra készült vasúti kocsira kerül, és az út egy szakaszát így teszi meg. (A "huckepack" szó magyarul "háton hordozást" jelent).

Huckepack rendszer esetén a szállítójárművet mozgatják
6.3. ábra

A huckepack rendszer további részekre osztható:

A kombinált szállítási rendszerek főbb csoportjai
6.4. ábra

Az alábbi ábrák alapján jegyezze meg, mit jelentenek a Ro-La, Ro-Ro, Si-So rövidítések!

A Ro-La bimodális rendszer esetén a közúti járművek saját erőből állnak fel a vasúti kocsira
6.5. ábra
Ro-ro rendszer esetén a közúti jármű saját erőből áll be a hajóba
6.6. ábra
Si-so rendszer esetén a folyami szállítóeszköz beúszik a tengeri szállítóeszközbe
6.7. ábra

Jegyezze meg a kombinált fuvarozás jellemzőit!

A kombinált szállítás fő előnye az optimális közlekedési munkamegosztás megvalósításán túlmenően, az hogy - az egységes szállítóeszköz és rakodó-berendezések, valamint az átfogó információs- és kommunikációs rendszerek alkalmazása révén - integrált szállítási(logisztikai) láncok kialakítását teszi lehetővé. Mit értünk integrált szállítási lánc alatt?

Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a kombinált fuvarozás - a közúti szállítással való árversenyben - csak kb. 500...700 km-nél nagyobb szállítási távolságok esetében tud előnyt szerezni.

Mivel a kombinált szállítás csak viszonylag nagy szállítási távolságok esetében gazdaságos, hazai viszonylatban elsősorban a tranzit, valamint az export-import áruforgalom lebonyolítására vehető számításba.

Jegyezze meg, mit értünk terminálon!

A kombinált forgalom termináljai a helyi és/vagy a körzeti, valamint a távolsági áruszállítást lebonyolító közlekedési alágazatok (pl. vasút-közút, vasút-víziút) kapcsolódási helyei.

A terminálok kialakítását és technológiáját elsősorban az határozza meg, hogy az adott terminál a kombinált forgalom mely változatának lebonyolításában vesz részt, azaz röviden mi a terminál fő funkciója.

Vasút-közút kombiterminál
6.8. ábra

Fogalmazza meg, mit értünk kombi terminál alatt!

Abban az esetben, ha a terminál "vegyes profilú", azaz többféle kombinált forgalom lebonyolításában vesz részt, a terminált általában röviden kombi terminálnak nevezik. A kombinált forgalom termináljai kombinált fuvarozási és ehhez kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtanak gazdasági környezetük számára. Ennek megfelelően főbb funkcióik (tevékenységi köreik) a távolsági szállításhoz kapcsolódó vasútüzemi, illetve a hajóforgalmi funkciókon túlmenően a következők:

Sorolja fel a kombi terminálok jellemző funkcióit!

Rakodás

  • a szállítási egységek (pl. konténerek, csereszekrények) fel-, lerakása, illetve közvetlen átrakása a távolsági és a helyi, illetve a körzeti szállítás járművei között;
  • a konténerek, csereszekrények, bárkák stb. ürítése, megrakása (fuvaroztatói igény esetén);
  • a szállítási egységek el-, illetve felfuvarozása a helyi, illetve körzeti forgalomban (fuvaroztatói igény esetén);

Tárolás

  • átmeneti tárolás a helyi, illetve a körzeti és a távolsági szállítás közben;
  • hosszabb időtartamú bértárolás a fuvaroztatók megbízásából; vámkezelés, vámudvari szolgáltatások;
  • egyéb szolgáltató funkciók (pl. büfé, éttermi, szállás-szolgáltatások a kombinált fuvarozásban közreműködő személyzet számára).

A kombinált forgalom termináljait célszerűen a logisztikai/áruforgalmi központokba telepítik, illetve gyakran a kombi terminálokat fejlesztik tovább logisztikai/áruforgalmi központokká.

Önellenőrző kérdések

1. Fogalmazza meg, mi a kombinált áruszállítás célja!

2. Jelölje meg az alábbiak közül az igaz állítást!
A körzeti és a távolsági szállítás csatlakozási helyein közvetlenül az árut rakják át.
A körzeti és a távolsági szállítás csatlakozási helyein az árut tartalmazó zárt konténert, vagy magát a szállítójárművet, - eszközt rakják át.
A körzeti és a távolsági szállítás csatlakozási helyein csak az árut tartalmazó zárt konténert rakják át.
3. Jelölje meg az igaz állításokat!
A kombinált szállítás integrált szállítási láncok létrejöttét teszi lehetővé.
Már kisebb távolságokon is (0-500km) előnyt jelent.
Magyarországon belföldi és tranzit forgalomban is előnyös.
A terminálok a helyi és távolsági alágazatok találkozási pontjai.
A terminál kialakítása és technológiája annak funkciójától függ.
A kombiterminálok csak szolgáltatások szűk körét nyújtják.
A vasútüzemi és hajóforgalmi funkciók megkövetelik a rakodási és tárolási tevékenységek nyújtását is a kombiterminálokban.
4. Párosítsa a szállítási módok ábráját azok megnevezésével! Írja be az ábrán látható számokat a megfelelő mezőbe!



Konténeres szállítás:
Huckepack rendszer:
Ro-ro rendszer:
Si-so rendszer: