KURZUS: Logisztika projekt
MODUL: II. modul: Csomagolási alapismeretek
10. lecke: A szállítási és tárolási (logisztikai) igénybevételek szimulációja
Cél: A tananyag első részében bemutatjuk, hogy a Magyar Szabvány milyen általános szabályokat fogalmaz meg a szállítási csomagolásokkal kapcsolatban. A második részben egy konkrét példán keresztül mutatjuk be, hogyan történik egy szállítási csomagolás vizsgálata, és milyen következtetéseket lehet levonni a vizsgálati eredményekből. Fontos, hogy elolvassa a tananyagot, mert a korábbi leckékben tanultakkal együtt így kaphat teljes képet a szállítási csomagolásokról. | |||
Mivel ez a lecke elméleti tananyagot nem tartalmaz, ezért követelmények és önellenőrző kérdések sem tartoznak hozzá, azonban segítséget nyújt a féléves feladat elkészítéséhez. | |||
1. Csomagolási vizsgálatok az MSZ ISO szabványok szerint | |||
Tanulmányozza a szabványok általános tulajdonságait! | |||
A Magyar Szabvány azért került kidolgozásra, hogy a teljesen kész szállítási csomagolások vizsgálati rendjének összeállításával foglalkozó szervezetek igényét kielégítse. Az ilyen vizsgálati rendek ugyanolyan sokfélék lehetnek, mint azok a szállítási módok, ahogyan a csomagolásokat szállítjuk. Ennek megfelelően a Szabvány célja, hogy a megfelelő vizsgálati rendek összeállításához irányelveket adjon, mintsem az, hogy egy merev keretet határozzon meg, vagy az, hogy ezt valamilyen hatóság előírja. Egy részletesen összeállított vizsgálati terv tartalmazza a szükséges vizsgálati módszereket és az alkalmazott vizsgálati szigorúságokat a szállítási mód függvényében. | |||
A Szabványsorozat általános szabályokat állapít meg a kész szállítási csomagolások vizsgálati programjának összeállításához mindenféle szállítási lánc esetében. Az MSZ ISO 4180-1 szabvány a vizsgálati program összeállításának általános elveit tartalmazza. Megadja azokat a tényezőket is, amelyeket figyelembe kell venni a csomagolások elfogadási feltételének megállapításában azután, hogy azokat alkalmassági vizsgálat-sorozatnak vetettük alá. Ezen szabványt tartalmazza az összes olyan mennyiségi adatot, amely a vizsgálat szigorúságának megállapításához szükséges, és a vizsgálatsorozat más mennyiségi jellemzőit is. A szabványsorozat két részét együtt kell alkalmazni. | |||
MSZ ISO 2206 Csomagolás. Kész, töltött szállítási csomagolás. A csomagolás részeinek jelölése vizsgálatokhoz. | |||
MSZ ISO 2233 Kész, töltött szállítási csomagolás. Kondicionálás vizsgálatokhoz. | |||
MSZ ISO 2234 Kész, töltött szállítási csomagolás. Halmazolhatósági vizsgálat | |||
MSZ ISO 2244 Kész, töltött szállítási csomagolás. Vízszintes ütköztetővizsgálat (vizsgálat vízszintes vagy lejtőpályán, vizsgálat ingával) | |||
MSZ ISO 2247 Kész, töltött szállítási csomagolás. Rázóvizsgálat | |||
MSZ ISO 2248 Kész, töltött szállítási csomagolás. Függőleges ütköztetővizsgálat, ejtéssel | |||
MSZ ISO 2872 Kész, töltött szállítási csomagolás. Nyomóvizsgálat | |||
MSZ ISO 2873 Kész, töltött szállítási csomagolás. Vizsgálat légritkított térben | |||
MSZ ISO 2874 Kész, töltött szállítási csomagolás. Halmazolhatósági vizsgálat nyomópréssel | |||
MSZ ISO 2875 Kész, töltött szállítási csomagolás. Vizsgálat vízpermettel | |||
MSZ ISO 2876 Kész, töltött szállítási csomagolás. Görgetővizsgálat | |||
MSZ ISO 4180-1 Kész, töltött szállítási csomagolás. A vizsgálati programok összeállításának általános szabályai | |||
Mennyiségi meghatározást igénylő tényezőkbe azon tényezőket soroljuk be, melyek az adott terméktől vagy szállítási módtól függenek, így egyedi jellemzőként kell kezelni őket. Ilyen lehet például a szállítás során fellépő klimatikus hatás, a használt útvonalak minősége vagy akár a megbízó elvárása a csomagolás esztétikai kinézetére az áru átvételekor. A tárgyhoz tartozó vizsgálati módszereket és a minden egyes vizsgálat előtt mennyiségi meghatározást igénylő, alkalmazható tényezőket az alábbi táblázat tartalmazza. | |||
Figyelje meg a vizsgálati módszereket és a hozzájuk kapcsolódó mennyiségi meghatározást igénylő tényezőket! | |||
| |||
Esettanulmány kísérleti szállításra | |||
Figyelje meg az esettanulmányban leírt vizsgálat lépéseit és a levont következtetéseket! | |||
A jászberényi Electrolux egy multinacionális vállalat egyik tagja, így nagy a jelentősége a hosszú távú közúti szállításnak. Ilyen típusú szállítási viszonylat a Jászberény - Martorell (Spanyolország) távolság is, amelyet az egyik fuvarozó vállalat teherautói rendszeresen megtesznek. Az eddigi szállítási módon azonban változtatni kellett, mert a gépjárművek kapacitás kihasználása nem volt megfelelő. Az álló és fekvőpozíció kombinálásával mintegy 40%-kal javítható a szállító járművek térfogati kihasználása. A jobb kiterheltség miatt a fuvarköltség csökken, a termék alacsonyabb árával versenyképesebb lesz, így a cég piaci pozíciói erősödnek. | |||
Ugyankor a fektetett pozíció a termék nem természetes állapota, hiszen a konstrukció alapvetően álló és statikus helyzetre méretezet. A mérés során ezért különös figyelmet kell fordítanunk a termék fekvőelrendezéséből származó hatásokra. A fektetve szállítás vizsgálatakor a következőkérdésekre kell választ adni: | |||
| |||
Bár laboratóriumi körülmények között végeztünk előzetes ütköztető és rázóvizsgálatokat a feltételezett igénybevételek alapján, de a fenti kérdések nagy részére nem sikerült megnyugtató választ adni. Így szükség volt egy konkrét szállítmány elkísérésére, a szállítás alatt műszeres mérésekre és a fogadónál történő állapotellenőrzésre. A vizsgálat a hűtőgépeket a járművön szállításközben érő rezgési és ütési jellegű igénybevételek feltérképezésére irányult. Ezek alapján a szállítási csomagolások párnázó hatását és a termékek járművön való elhelyezését megfelelően méretezni lehet. | |||
A kísérleti szállítás jellemzői | |||
A csomagolás jellemzői: | |||
| |||
A teljes töltött és lezárt csomagolás jellemzői: | |||
| |||
A szállító járműjellemzői: | |||
| |||
A vizsgálati minták Magyarországról kiindulva, Szlovénián, Olaszországon, Franciaországon keresztül jutottak Spanyolországba. Összesen 30 óra 54 percet utaztak (tiszta menetidő). | |||
A járművön elhelyezett mérőműszer | |||
A járműfelületen fellépő mechanikai lengésekből és a jármű mozgásából származó gyorsulások mérése és rögzítése a rakfelületen egy tömbben hossz-, kereszt- és függőleges irányban elhelyezett 1-1 db. KD típusú gyorsulásadóval történt. | |||
A vizsgálat eredményeinek kiértékelése | |||
A valós körülmények között felvett és rögzített gyorsulásfüggvények első lépésben teljes terjedelemben kinyomtatásra kerültek. A kinyomtatás során élesen elkülöníthetők voltak a jó/rossz útminőség, kis/nagy sebesség, fékezés, ívben haladás fázisai. | |||
A statisztikai kiértékelés eredményei: | |||
1. Jó úton haladva a domináns rezgések mind a rakfelületen, mind a kompresszoron függőleges irányúak (a fektetett pozíció szerint értve). A plató kisfrekvenciás, nagy amplitúdójú rezgéseit a csomagolási rendszer és a gumibak a kompresszorra, mint nagyfrekvenciás, kis amplitúdójú jelet adja át. A gyorsulás értékek mindkét helyen 1 g alatt maradtak. | |||
2. Rossz minőségű úton haladva az eredmény ugyanaz, mint jó minőségű úton, csak a spektrumértékek jóval nagyobbak. | |||
3. Jó minőségű úton hirtelen úthibára futva jelentős, a rossz útviszonyokat is meghaladó nagyságú ütés-rezgés keletkezik. a maximális rezgésgyorsulás ebben az esetben a kompresszorra 12 g volt. Ilyen úthiba a teljes távolságon 24 esetben lépett fel. A csomagolás méretezésénél ezt kell tekinteni mértékadó igénybevételnek. Úthiba bármely ország, bármely útján előfordulhat, tehát nem elkerülhető igénybevétel. | |||
4. Indításkor a hirtelen gyorsítás következtében lépnek fel lökésszerűen jelentkezőhatások, kiváltképp durvább tengelykapcsoló pedál kezelés esetén. A fellépő erők legnagyobb értékei akár az ötszörösét is kitehetik az egyenletes sebesség esetén fellépő erőknek. | |||
5. Fékezéskor a fékezési lassulás fejt ki káros hatást az árukra, amihez még bólintó mozgások is hozzájárulhatnak. Minél gyorsabban működtetik a féket a kezdeti szakaszban, annál lökésszerűbben jelentkezik a lassulás, amelynek hatására a rakomány nyugalmi helyzetéből kimozdulva nagy igénybevételeknek van kitéve. A fékezés befejezése szintén lökésszerűen hat. | |||
6. Ívben haladáskor centrifugális erő lép fel, ami függ: | |||
| |||
A rögzített jeleket FFT (Fast Foruier Transformation) analizátorral kiértékeltük, így megkaptuk, mely frekvenciatartományban vannak a rakfelületnek jelentős gyorsulásjelei, hol a legnagyobb amplitúdójú a rezgés a kompresszor és a plató együttes szempontjából. Ezek után már laboratóriumi körülmények között elvégezhetők voltak a hűtőszekrényeknek és a hűtőgép-csomagolási rendszernek a rázóvizsgálatai. A vizsgálati eredmények alapján a következőket állapíthatjuk meg: | |||
| |||
| |||
A biztonsági előírások betartása mellett a hűtőgépek fektetve szállítása megengedett és folyamatosan történhet. |