KURZUS: Logisztika projekt

MODUL: III. modul: Elosztási logisztika

Mintafeladat

A feladatban egy választott termék bemutatása és elemzése történik meg. Az elemzés és bemutatás három részből áll.

Az első rész a termék raktározási lehetőségeinek vizsgálatával kezdődik, ahol adott raktári paraméterek mellett kell a hallgatóknak a termék elhelyezése során fennmaradó raktári kapacitásokat meghatározni.

A második rész a termék csomagolásával kapcsolatos, a harmadik pedig egy lehetséges disztribúciós rendszert mutat be. A disztribúciós elemzéshez tartozó tengelyterhelési, díjfizetési és vezetési idő szabályozások megtalálhatóak a szakmai szervezetek honlapjain. Ezek feldolgozása és bemutatása önálló feladat.

A termék leírása

A feladatokban egy Lego Technic modell raktározását, csomagolását és terítését elemezzük.

8068 típusú Technic széria
1. ábra

(Forrás: https://www.flickr.com/photos/thebricktime/8102160848/)

A játékot talán bemutatni sem érdemes, mivel talán nincs is olyan hallgató, aki ne találkozott volna Lego-val, de a teljesség igénye miatt pár mondatban azért összeszedtük a játék jellemzőit.

A Lego a világ egyik legsikeresebb építőjátéka, melyben minden játékelem egymással kombinálható és összekapcsolható. A termék egyik érdekessége, hogy minden újonnan megjelenő készlet kompatibilis a már megjelent készletekkel.

A vállalatot Ole Kirk Christiansen asztalosmester alapította 1932-ben. A vállalat neve a dán "leg godt!" kifejezésből származik, ami azt jelenti: "játssz jól! Kezdetben a gyártás fa alapú volt és csak később tértek át a műanyag elemekből történő termék előállításra.

Az általunk választott terméket, gyerekek és felnőttek egyaránt használják, ugyanis a Legot ma már nem csak játékra használják, hanem akár az oktatás szerepét is betölti, mivel számos oktató gondolta úgy, hogy a gyermekek alkotóerejét és problémamegoldó képességét fejlesztő játékban nagy lehetőség van.

A termék raktározási tényezőinek meghatározása
Raktár kapacitás meghatározása

A terméket jelenleg soros állványos tárolási rendszerben EUR raklapokon tároljuk. Eddigi tanulmányai alapján határozza meg a feladatban megadott raktár kapacitásának jellemzőit.

A raktárunk adatai a következőek:

A raktár hosszúsága 20 m, szélessége 13 m, teljes belmagassága 4 m, hasznos belmagassága 3,5 m, Közlekedési utak: a raktár hosszában három- szélességük 1 m - a raktár szélességében egy - szélessége 2 m - helyezkedik el.

Árukiadó 3 m2, Áruátvevő 3m2, Iroda 6 m2, Szociális helyiség 6 m2

Kérdések:

1.Mennyi a raktár alapterülete?
2.Mennyi a raktár hasznos alapterülete?
3.Mennyi a raktár térfogata
4.Mennyi a raktár teljes tárolótere?
5.Mennyi a raktár hasznos tárolótere?
6.Mennyi a raktár helykihasználási tényezője?

Megoldás:

7.20 x 13 = 260m2
8.260-(3+3+6+6)-(20*1*3)-((13*2)-(2*3)) = 162 m2
9.260 x 4 = 1040 m3
10.260 x 3,5 = 910 m3
11.162 x 3,5 = 567 m3
12.162 / 260 = 62,3 %
Raktár bővítés lehetséges megoldásainak vizsgálata

A vállalat raktár bővítés előtt áll és a jelenlegi tárolókapacitását (486 EUR paletta) szeretné a jövőben megduplázni. Az új raktárépület kialakításánál az alábbi két változat között lehet választani:

  • Soros állványos tárolás, amelynél egymás fölött (a jelenlegi 3 helyett) 5 rakomány helyezhető el és az igényelt belmagasság: 6m. A terület-kihasználási mutató 60%.
  • Soros állványos tárolás, amelynél egymás fölött 7 rakomány helyezhető el és az igényelt belmagasság: 8 m. A terület-kihasználási mutató 65%.

Melyik változat kedvezőbb a beruházási költség szempontjából, ha a fajlagos építési költség:

  • 6m belmagasságnál: 150.000 Ft/m2
  • 8 m belmagasságnál 200.000 Ft/m2
  • egy tárolóhely állványköltsége
    • 5 rakomány magasságnál: 4000 Ft
    • 7 rakomány magasságánál: 4500Ft

Megoldás

Szükséges alapterület számítás

1. lépés: Határozza meg az egy szinten elhelyezhető rakományok mennyiségét!

Szükséges egységrakomány/egymás fölött elhelyezhető rakományok

a)972:5=194
b)972:8= 121

2. lépés: Határozza meg egy rakomány alapterületét!

EUR raklap alapterülete

a)0,8x1,2=1m2
b)0,8x1,2=1m2

3. lépés: Határozza meg a terület-kihasználási mutatót!

A raktár hasznos alapterületének aránya kifejezi azt, hogy a raktár teljes alapterületének hány százaléka a hasznos alapterület.

a)0,6
b)0,65

4. lépés: Határozza meg a szükséges tárolóterületet!

Egy szinten elhelyezhető rakomány/terület-kihasználási mutató

a)194:0,6 = 323,33m2
b)121:0,65 = 186,15 m2

Beruházási költség számítás

5. lépés: Határozza meg az épület beruházási költségét!

Szükséges tárolóterület x fajlagos építési költség

a)323,33 x 150.000=48.499.500 Ft
b)186,15 x 200.000=37.230.000 Ft.

6. lépés: Határozza meg az állványrendszer beruházási költségét!

Egységrakományok száma x tárolóhely állványköltség

a)972x4000= 4.860.000 Ft
b)972x4500=4.374.000 Ft

7. lépés: Adja össze a beruházási költségeket!

a)53.359.500 Ft
b)41.604.000 Ft

Tehát a 2. változat beruházási költsége a kedvezőbb!

Kárszámítás

A raktárak napi működése során előfordulhatnak káresemények. Bekövetkezésüket követően elsődleges feladatunk, hogy meggyőződjünk arról, hogy személyi sérülés történt-e. Amennyiben biztosítottuk a területet és megkezdődött az áruk eltakarítása, meg kell határoznunk, hogy a bekövetkezett baleset mekkora anyagi vonzattal járt a vállalat számára.

Ön a Lego gyár raktárának napi operatív működéséért felelős. Munkatársai gondatlan komissiózása során 5 EUR palettát újra kellett csomagolni.

Egy palettányi terméket 78 db (94,22 kg), a komissiózó munkatárs figyelmetlensége miatt leejtettek, ebből 24 db (28,99 kg) termék épségben átvészelte a balesetet.

A többi termék egy része 33 db (39,86 kg) tönkrement, a másik része 21 db (25,37 kg) pedig az eredeti egységár 40%-án még értékesíthető maradt.

A termék egységára 7990 Ft
A hulladék ára: 15 Ft/kg
A csomagolási költség: 420 Ft/raklap

Határozza meg hogy mekkora veszteség érte a vállalatot!

Veszteség:

Hulladék veszteség: (33*7990)-(39.86*15) = 263670-597,9 = 263.072,1 Ft
Értékesítési veszteség: 21*7990-(21*7990*0,4) = 167.790 - 67.116 = 100.674 Ft
Csomagolási veszteség: 5*420=2100 Ft

Összesen: 365.846,1 Ft

A termék csomagolásának elemzése
A termék fogyasztói csomagolása

Mint minden terméknél, fontos szerepet játszik a logisztikai, marketing folyamatok során fogyasztói csomagolás, ezért fontos tisztában lennünk azzal, hogy az értékesítés helyén, ahol vásárlással kapcsolatos döntések 70%-a születik, nagyon lényeges szempont, hogy a termék kitűnjön a tömegből.

8068 típusú Technic LEGO
1. ábra

(Forrás: http://www.kockaaruhaz.hu/mentohelikopter-8068-2559.html/hun/

Mint minden terméknél, fontos szerepet játszik a logisztikai, marketing folyamatok során fogyasztói csomagolás, ezért fontos tisztában lennünk azzal, hogy az értékesítés helyén, ahol vásárlással kapcsolatos döntések 70%-a születik, nagyon lényeges szempont, hogy a termék kitűnjön a tömegből.

A csomagolás ma még inkább szervesen hozzátartozik a teljes termék/márka élményhez, csomagolás egyben kommunikációs közvetítő eszköz is, mely összeköti a fogyasztót csomagolással

Fontos a vásárlói döntés befolyásolása, az érékesítés elősegítése, melyet egy jó konstrukció csomagolással érhetünk el. Ennek elvárásai, hogy esztétikus, könnyen kezelhető legyen, és megfelelő tájékoztatást adjon vásárlói számára.

Tehát optimális csomagoláson azt értjük, ha a csomagolás:

  • árubarát
  • vevőbarát
  • környezetbarát
  • gazdaságos, mely minden igényt kielégít a lehető legkisebb összköltség mellett.

A Lego külső csomagolása kartonpapír, a belső BOPP fólia. A kartonlemez erős és merev is egyszerre: általában 3-6 papírrétegből áll. Az erősségét nagyban befolyásolja a kialakított konstrukció, és a nedvességgel vagy zsírral szembeni ellenállóságát növelni lehet bevonatokkal vagy teljesen vízállóvá tehető polietilén bevonattal. A BOPP fólia egységbe képezi az alkatrészeket, védi a terméket a klimatikus hatásoktól, illetve az esetleges elvesztéstől.

A választott modell csomagolási méretei a következők:

380 mm x 260 mm x 45 mm.

A dobozok méretei alatt a belső méreteket kell érteni, melyeket mm-ben adnak meg a következő módon:

Hosszúság (L) x Szélesség (B) x Magasság (H)
Hosszúság (L) kinyitott állapotban a hosszabb méret
Szélesség (B) kinyitott állapotban a kisebb méret
Magasság (H) a doboz nyitási felületétől a doboz aljáig terjedő méret

A doboz tömege üresen 125 g, a benne található termékkel 604 g, a modell illetve a használati útmutató tömege 479 g.

A csomagoláson található jelölések

A fogyasztói csomagoláson különféle jeleket kell feltüntetni. Esetünkben a következőket találhatjuk meg a terméken:

Grüne punkt
2. ábra

A jelölés nem utal a termék környezetbarát voltára. Azt jelenti, hogy a védjegyet használó cég egy koordináló szervezeten keresztül teljesíti a jogszabályban előírt hasznosítási kötelezettségét és megfizeti a szelektív hulladékgyűjtés többletköltségét.A vonalkód világos és sötét elemek megkülönböztetésén alapuló jelképrendszer. Infravörös, vagy szemmel látható vörös fénnyel leolvasható. A vonal színe fekete, a közszíne fehér. Vonalkódos rendszer megfelelő biztonságot nyújt, illetve kizárja a téves adatokat. Fontos a nyomtatási pontosság, hogy a vonalkód leolvasó.

Vonalkód
3. ábra

Esetünkben a vonalkód típusa EAN-13, mely 13 számjegyet tartalmaz. Az 1-3. számjegy az ország azonosító, az adott nemzeti kódolási szervezetet jelöli. A 4.-8. számjegy a vállalatazonosító, melyet az EAN Magyarország Kht. adja ki. A 9.12-. számjegy a termék azonosítószáma, amelyet a gyártó ad, legtöbbször folyamatos számozással. A 13. számjegy egy ellenőrző szám.

LEGO logó
4. ábra

A logó egy cég, szervezet vagy szolgáltatás egyedi, jól felismerhető, azonosításra szolgáló jele. A logó elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés megkönnyítve a tájékozódást a piac szereplői között. A logó védjegyoltalom alá helyezve védjegyként is szolgálhat, ami alapján a védjegy jogosultnak (tulajdonos) kizárólagos joga van a védjegy használatára. A védjegyet csak a jogosult használhatja, vagy használati engedélyt (licencia) adhat másnak is. A logó lehet egy szöveges felirat, a szolgáltatás vagy cég neve, akár szlogennel, vagy tartozhat hozzá valamilyen grafikai ábra, embléma is. Utóbbi esetben magát az ábrát használhatják önmagában is, a nevet elhagyva, hiszen egy kellően bejáratott, ismertté tett márkajelzés a cég nevének feltüntetése nélkül is egyértelműen jelölhet Ez a jelölés az ajánlott életkort jelöli. Ez esetben, a 9 és 16 év közötti gyerekeknek ajánlott, mivel komolyabb a termék felszereltsége, és a fiatalabb gyerek nem biztos, hogy tudja alkalmazni a benne található alkatrészeket.

Korhatár
5. ábra

Ez a jelölés, a Lego elérhetőségét mutatja. Például innen szerezhetünk friss aktuális információkat, termékkel kapcsolatos egyéb információt.

Elérhetőség
6. ábra

A termékeken (vagy csomagolásukon) feltüntetett CE jelölés tanúsítja, hogy az Európában vagy máshol gyártott termék megfelel az Európai Unió termékbiztonsági, egészségügyi és környezetvédelmi követelményeinek.

CE jelölés
7. ábra

A CE jelölés a bizalom záloga, amely révén a termékek szabadon mozoghatnak az Európai Gazdasági Térségben. Ez csökkenti a költségeket és az adminisztratív eljárások számát, miközben eleget tesz a biztonsági követelményeknek. A CE jelölés feltüntetésével a gyártó teljes mértékben felelősséget vállal azért, hogy az adott termék megfelel az alkalmazandó európai jogszabályoknak "Itt nyílik" jelölés. Megmutatja, hogy hol célszerű, esetleg a legkönnyebb felbontani a fogyasztói csomagolást, úgy, hogy a benne lévő termékben kárt ne okozzon.

Nyitás
8. ábra

"2in1" jelölés, melynek jelentése kettő az egyben, azaz ebben a csomagolásban kétféle játék is található, melyet meg tudunk építeni.

2 in 1
9. ábra
Gyűjtő csomagolás

Mindezek után nagy hangsúlyt kell fektetni a szállítási csomagolásra, hiszen a logisztikai folyamatban fellépő szállítás során nagy igénybevételnek vannak kitéve a szállítani kívánt termékek, melyektől meg kell védeni. A fogyasztói csomagolások kerülnek egy egységbe, fő feladata a védelem, nyilvántartás, árukezelés és tárolás megkönnyítése, esetleges árukihelyezés értékesítésére. Ezeken a csomagolásokon szintén fel kell tüntetni, hogy mit tartalmaznak, illetve különböző kezelési útmutatókat, pl.: itt fogd meg, törékeny stb.

Doboz jellemzői

A Lego esetében T F, azaz tető-fenéklapolt dobozokat alkalmaznak, melyek 3 rétegű hullámpapírlemezből készülnek. A hullámpapírlemez páratlan rétegszámú, hullámosított és sima papírrétegek váltakozásából áll, amelynek hullámosított rétege (rétegei) két oldalról, a hullámgerincek mentén a sík réteghez van ragasztva.

T F. (tető-fenéklapolt), ragasztott, tűzött dobozok
10. ábra

(Forrás: http://www.rimapack.hu/prod()l.htm)

Az egyik legegyszerűbb kivitelű doboz, fajlagosan kis anyag felhasználású, anyagától függően nagy teherbírású lehet. A szárnyak a doboz alján és tetején középen záródnak (nem lapolódnak át), ragasztással, ragasztószalaggal, pántolással vagy tűzéssel zárják. Széleskörűen felhasznált doboztípus, ám a kínáló csomagolások elterjedésével napjainkban kezd visszaszorulni Ezen dobozok főbb előnyei:

  • a legalapvetőbb csomagolási forma
  • betétekkel, rekeszekkel kombinálva szeparálható
  • megfelelő anyagtípus választása esetén halmozható

A választott termékünk esetében a gyújtó csomagolásméretei a következők: 260 mm x 270 mm x 380 mm.

Szállítási csomagolás

A szállítási csomagolás elsősorban a szállítást, vagyis a termékek 'A' pontból a 'B' pontba való eljuttatását könnyíti meg, valamit gördülékenyebbé teszi az árumozgatást akár gépesített, akár emberi munkaerő útján, így hatékonyabbá teszi a szállítmányozási folyamatokat - szállítást és tárolást egyaránt. Ezen kívül védelmet nyújt a szállítási igénybevételek ellen. A szállítási csomagolás legösszetettebb formája az egységrakomány képzés, melyek egységrakomány képző eszközök, vagy ezek igénybevétele nélkül elkészíthetőek. Célja az áruk homogenizálása, a rakodási műveleteket és idők csökkentése, valamint az áru védelme. Különböző egységrakomány képzőket használnak a logisztikában - konténerek, rakodólapok, szállítóládák (rekeszek), szállító tartályok - azonban az általunk szállítani kívánt árut EUR palettán célszerű eljuttatni a gyártótól.

Az EUR raklap paraméterei a következők:

  • Méretei: 1200 mm x 800 mm x 144 mm
  • Tömege: 12-15 kg
  • Teherbírása: -1000 kg
  • Anyaga: fa
EUR raklap
12. ábra

(Forrás: http://hirdetes.com/aprohirdetes/eur-raklap-elado/)

Az egységrakomány képző eszköz kiválasztása után, felvázoljuk a lehetőségeket, az adott termék méretei, és jellemzői alapján, miszerint képezhetünk belőle egységrakományt.

Egységrakomány-képzés lehetséges variációi
Az egységrakomány képzés variációi
13. ábra

Esetünkben a C verziót érdemes alkalmazni, ugyanis ebben a formában a legjobb a raklap kapacitás kihasználása, így lehet a legtöbb terméket szállítani. Egy gyújtó csomagolásba 6 darab Legot helyezünk, ezekből pedig 12 darabot egy palettán, amely megalkotja az egységrakományunk első sorát.

Elosztási feladat elemzése

Az elosztási részfeladat elkészítéséhez a szakmai szervezetek internetes oldalairól kigyűjtésre kerültek azok a feltételek, melyek befolyásolják a tehergépjárművek szállítási tevékenységét.

Tengelyterhelés

A tengelyterhelés és össztömeg ellenőrzése hármas célt szolgál:

  • Elsődleges cél a közutak védelme. A megengedettnél nagyobb tengelyterhelésű járművek közlekedése aránytalanul felgyorsítja a burkolat romlási folyamatát, jelentős többletköltséget okozva az útkezelőnek.
  • A közlekedés biztonsága. Nem elhanyagolható cél a jelentős túlterheléssel közlekedő járművek kiszűrése, amelyek közvetlen balesetveszélyt jelentenek a KRESZ szabályait betartó járművezetőkre.
  • A versenysemlegesség biztosítása. A közúti árufuvarozói versenyben a vállalkozások esélyegyenlőségét a túlterheléssel arányos bírságok kivetésével kívánja a jogalkotó biztosítani.

A meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 13/2010. (X. 5.) NFM rendelet a közúti közlekedésről szóló 1988 évi I. törvény 48. §-ában kapott felhatalmazáson alapul. A járművek és a járműszerelvények megengedett össztömegét, legnagyobb tengelyterhelését és méretét a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet határozza meg. A megengedett össztömeget, illetve a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó járművek közlekedése esetén díjat kell fizetni a 13/2010. (X. 5.) NFM rendelet 6. § (1) bekezdése értelmében. A 13/2010. (X. 5.) NFM rendelet 1. számú mellékletében meghatározott formátumú közútkezelői hozzájárulást össztömeg-, tengelyterhelés- és mérethatárt meghaladó jármű közúti közlekedéséhez köteles a jármű üzembentartója megkérni. Ha a jármú közlekedése több útkezelő által kezelt utat érint, a közútkezelői hozzájárulást országos közút esetén a Magyar Közút Nonprofit Zrt., helyi közút esetén annak kezelője adja meg. A járművek össztömegét, tengelyterhelését és méretét a közúti közlekedésről szóló törvényben meghatározott ellenőrző hatóság az általa bevont közútkezelő vagy más szervezet segítségével helyszíni mérés, hitelesített mérőberendezéssel végzett mérésről kiállított okmány vagy menetokmányok alapján ellenőrizheti. Az ellenőrzés alá vont járművel az ellenőrzés helyszínét csak a mérés befejezése után, illetve a mérést végző engedélyével szabad elhagyni. Az ellenőrzés során a továbbhaladás feltételeként szabható a közútkezelői hozzájárulás pótlólagos beszerzése vagy az össztömeg-, tengelyterhelés- és mérethatár túllépésének megszüntetése a rakomány átrendezésével vagy átrakodással. A megengedett össztömeget, illetve a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó járművek közlekedése esetén díjat (a továbbiakban: túlsúlydíj) kell fizetni. A díjfizetés elmulasztása miatt - külön jogszabály szerint - fizetendő közigazgatási bírság nem mentesít a 4. § (2) bekezdése szerinti eljárási díj és a túlsúlydíj megfizetésére vonatkozó kötelezettség alól.

Díjfizetés

A D4 kategória számára díjfizetés ellenében használható közúti szakaszok:

  • 1. számú főút Tata-Almásfüzitő szakaszán (szelvényszám: 67+779-76+629);
  • 2. számú főút Vác-Rétság szakaszán (szelvényszám: 40+140-57+116);
  • 3. számú főút Kápolna-Kerecsend szakaszán (szelvényszám: 1 10+413-118+155);
  • 4. számú főút Szolnok elkerülő szakaszán (szelvényszám: 91+452- I OI +408);
  • 4. számú főút Újfehértó-Nyíregyháza szakaszán (szelvényszám: 261+568-268+762);
  • 4. számú főút Berkesz-Ajak közötti szakaszán (szelvényszám: 304+028-313+010);
  • 6. számú főút Szentlőrinc-Szigetvár szakaszán (szelvényszám: 218+177-230+595);
  • 8. számú főút Ajka-Devecser szakaszán (szelvényszám: 83+285-92+178);
  • 8. számú főút Kám-Vasvár közötti szakaszán (szelvényszám: 137+570-145+070);
  • 8. számú főút Rátót-országhatár szakaszán (szelvényszám: 182+520-190+583);
  • 10. számú főút Budapest-Pilisvörösvár szakaszán (szelvényszám: 14+632-16+930);
  • 21. számú főút Bátonyterenye-Salgótarján szakaszán (szelvényszám: 44+891-52+714);
  • 26. számú főút Miskolc-Sajószentpéter szakaszán (szelvényszám: 1+500 km- 13+692);
  • 33. számú főút Tiszafüred-Hortobágy szakaszán (szelvényszám: 40+857-71+764);
  • 38. számú főút Tokaj-Rakamaz szakaszán (szelvényszám: 9+182-12+362);
  • 42. számú főút Mezőpeterd-országhatár szakaszán (szelvényszám: 48+555-63+396);
  • 43. számú főút Szeged-Makó szakaszán (szelvényszám: 7+922-28+203);
  • 44. számú főút Lakitek-Tiszaug szakaszán (szelvényszám: 29+207-35+112);
  • 44. számú főút Békéscsaba-Gyula közötti szakaszán (szelvényszám: 125+652-129+030 és 129+330-137+194);
  • 47. számú főút Hódmezővásárhely-Szeged szakaszán (szelvényszám: 200+496-218+970);
  • 49. számú főút Mátészalka-Győrtelek közötti szakaszán (szelvényszám: 19+502-27+493);
  • 51. számú főút Kiskunlacháza-Dömsöd szakaszán (szelvényszám: 42+717-50+035);
  • 52. számú főút Solt-Dunaföldvár szakaszán (szelvényszám: 57+575-60+897);
  • 53. számú főút Soltvadkert-Kiskunhalas szakaszán (szelvényszám: 39+180-53+919);
  • 54. számú főút Jakabszállás-Soltvadkert szakaszán (szelvényszám: 18+984-44+100);
  • 55. számú főút Baja-Alsónyék szakaszán (szelvényszám: 101+862-118+248);
  • 56. számú főút Bátaszék-Mohács szakaszán (szelvényszám: 23+000-49+258);
  • 61. számú főút Cece-Simontornya szakaszán (szelvényszám: 24+999-32+028);
  • 63. számú főút Sárkeresztúr-Székesfehérvár szakaszán (szelvényszám: 71+565-90+149);
  • 71. számú főút Balatonvilágos-Balatonkenese szakaszán (szelvényszám: 2+276-5+766);
  • 71. számú főút Keszthely-76. számú főút közötti szakaszán (szelvényszám: 108+718-116+473);
  • 75. számú főút Alsópáhok-Zalaapáti szakaszán (szelvényszám: 5+100-10+950);
  • 75. számú főút Lenti-Rédics szakaszán (szelvényszám: 64+895-69+339);
  • 81. számú főút Székesfehérvár-Sárkeresztes szakaszán (szelvényszám: 3+216-8+315);
  • 81. számú főút Bakonysárkány-Kisbér szakaszán (szelvényszám: 37+811-45+896);
  • 82. számú főút Gyulafirátót-Olaszfalu szakaszán (szelvényszám: 6+000-18+052);
  • 84. számú főút Jánosháza-Sárvár szakaszán (szelvényszám: 41+578-60+236);
  • 85. számú főút Győr-Enese szakaszán (szelvényszám: 0+000-11+502);
  • 85. számú főút Kóny-Csorna szakaszán (szelvényszám: 18+573-24+328);
  • 86. számú főút Rédics-Zalabaksa szakaszán (szelvényszám: 2+376-13+198);
  • 86. számú főút Körmend-Egyházasrádóc szakaszán (szelvényszám: 52+076-59+674);
  • 86. számú főút Jánossomorja-Mosonmagyaróvár szakaszán (szelvényszám: 174+131- 185+799)3.

Díjmentesen használható gyorsforgalmi utak a Dl, D2, D3, D4 kategória számára:

  • MO autóút 1. sz. főút és M5 autópálya (soroksári csomópont) között
  • MO autóút M5 autópálya (gyáli csomópont) és M4 autóút (4. sz. főút jelzés) között
  • MO autóút M4 autóút (4. sz. főút jelzés) és M3 autópálya között
  • MO autóút (2/B) jelzés) M3 autópálya és M2 autóút között
  • MO autóút (2/A jelzés) M2 autóút és 2. sz. főút között
  • MO autóút 2. sz. főút és 11. sz. főút között

Díjmentesen használható gyorsforgalmi útszakaszok a D2, D3, D4 kategória számára:

  • M1 autópálya Budapest és MO autóút közötti szakaszán (szelvényszám: 5-16);
  • M3 autópálya Budapest és MO autóút közötti szakaszán (szelvényszám: 11-13);
  • M5 autópálya Budapest és MO autóút (gyáli csomópont) közötti szakaszán (szelvényszám: 13- 22);
  • M7 autópálya Budapest és MO autóút közötti szakaszán (szelvényszám: 5-16);
  • M4 autóút (4. sz. főút jelzés) Budapest és MO autóút közötti szakaszán (szelvényszám: 19+100-25+000)5.
Vezetési idők

A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 9 órát, azonban hetente két alkalommal meghosszabbítható 10 órára. Egy héten 6 napi vezetési időszak lehet. A heti vezetési idő nem haladhatja meg az 56 órát, a kétheti vezetési idő a 90 órát. Négy és fél óra vezetési időszak eltelte után legalább 45 perces szünetet kell tartani, de ez felosztható 15 perces és azt követő 30 perces szünetre. A rendszeres napi pihenőidőnek legalább 11 órának kell lennie, amely heti három alkalommal 9 órára csökkenthető. A rendszeres napi pihenőidő felosztható egy 3 órás és egy azt követő 9 órás pihenő időre. Több fős személyzet esetén a járművezetőnek 30 órán belül legalább 9 órás napi pihenőidőt kell tartania. A rendszeres heti pihenőidő 45 óra, amely kéthetente egyszer 24 órára csökkenthető, amit azonban három héten belül kompenzálni kell. A nemzetközi különjárati személyszállítást végző autóbusz vezetője a heti pihenőidőt 12x24 órás időszakkal elhalaszthatja, de ezt követően két rendes vagy egy rendes és egy csökkentett heti pihenőidőt kell tartani, és a csökkentést három héten belül kompenzálni kell. A vezetési és pihenőidők rögzítésére menetíró berendezés (tachográf) szolgál. Menetíró berendezést kell beszerelni és használni - a közúti áruszállításra alkalmazott járműbe, ha a jármű megengedett legnagyobb össztömege - pótkocsival vagy félpótkocsival együtt - meghaladja a 3.5 tonnát, - a közúti személyszállításra alkalmazott járműbe, ha a szállítható személyek száma - a járművezetővel együtt - 9-nél több. Kivételt képeznek az 561/2006/EK rendelet 3. cikkében és - kizárólag belföldön - a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 92. (3) bekezdésében felsorolt járművek. Nem kell tachográf többek között

  • a kizárólag nem közúton közlekedő járműbe,
  • a nem közúti áruszállításra alkalmazott, speciális felépítményű járműbe (pl. darus gépkocsi),
  • a legfeljebb 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű, saját számlás áruszállításra használt járműbe, járműszerelvénybe,
  • a 17-nél nem több személy szállítására alkalmas, belföldön, saját számlás utas szállítást végző autóbuszba.

Tachográf köteles tevékenység végzése során a tachográfot a vonatkozó előírásoknak megfelelően kell használni. A járművezető csak a saját járművezetői kártyáját használhatja. A tachográf mentes tevékenység végzése során a beépített tachográf használata nem kötelező, az analóg tachográfba nem kell adatrögzítő lapot, a digitális tachográfba gépjárművezetői kártyát helyezni, a digitális tachográfot ki kell kapcsolni.

Egy jármű útvonalának összeállítása

Mivel a Lego gyár Nyíregyházán található, ezért a feladat elkészítéséhez a keleti régióból választottunk olyan településeket, ahol játékboltok találhatók. A feladat ezen része a boltok végiglátogatásának megszervezését mutatja be. A boltok címei a következők:

  • Miskolc, Mésztelep u. 1/a,
  • Miskolc, József Attila u. 90.,
  • Eger, Régi Cifrakapu u. 26.,
  • Debrecen, Balmazújvárosi u. 9.

A jármű a gyártelepről indul, és oda érkezik vissza (Nyíregyháza, Debreceni út).

A bejárandó útvonal térképen
14. ábra

A rakodási idő a boltokban egységesen 60 perc, a pihenő időt rakodás alatt is ki tudja venni a sofőr, mert nem ő rakodik. A gépkocsivezető 30 Ft-ot kap minden megtett km után. A címadatok alapján az alábbi vezénylési táblázat hozható létre:

HonnanHovaTevékenységIdőTávolságRakodási időPihenő idő
NyíregyházaNyíregyházarakodás5:00-6:001:00
NyíregyházaMiskolc, Mésztelep u.vezetés6:00-7:06112 km
Miskolc, Mésztelep u.Miskolc, Mésztelep u.rakodás7:06-8:061:00
Miskolc, Mésztelep u.Miskolc, József Attila u.vezetés8:06-8:165,6 km
Miskolc, József Attila u.Miskolc, József Attila u.rakodás8:16-9:161:000:45
Miskolc, József Attila u.Egervezetés9:16-10:2279 km
EgerEgerrakodás10:22-11:221:00
EgerDebrecenvezetés11:22-12:52124 km
DebrecenDebrecenrakodás12:52-13:521:00
DebrecenNyíregyházavezetés13:52-14:4249,7 km
370,3 km5:00

Az összeállított járat költségeit is meghatározhatjuk:

Az áru szállításához egy Scania G420 járművet választottunk, melynek üzemanyag-fogyasztása 26 liter 100 km-en a gyártó honlapja szerint.

A vizsgált napon a gépjármű vezető 370,3 km-t tesz meg, ami 400 Ft-os üzemanyagárral számolva 41.496 Ft-os napi költséget jelent.

A gépjárművezető bérköltségét úgy számítjuk, hogy a megtett km-ek számát összeszorozzuk a gépjárművezető km díjával vagyis 370,3 km x 30 Ft/km 11.109 Ft.

Ahhoz, hogy a Technic Lego a nyíregyházi gyárból körjárattal eljusson a már korábban levezetett útvonalakon a boltokba, D4 kategóriájú autópálya-matricát szükséges vásárolnunk. Az elektronikus útdíjfizető rendszer kalkulátora alapján (www.hu-go.hu) a fizetendő útdíj 28.700 Ft.

Az egyes költségeket összeadva a szállítási feladat összköltsége 81.305 Ft.

Járműszükséglet és futásigény meghatározása az összes ügyfélre

Az ellátandó boltok az ország egész területén megtalálhatóak (Magyarország területe 93.00 km2). 250 boltba kell összesen eljuttatni a megrendelt Lego játékokat, a boltok összes rendelési igénye 500 rakodólapnyi. A járművek teherbírása 10 rakodólap.

Az átlagos rendelési mennyiség a q= Q N összefüggés alapján 500 250 =2 , vagyis az átlagos rendelési mennyiség 2.

A szükséges járműszám a J= Q (*G) összefüggést alapján 0,8 kihasználtsággal 500 (0,8*10) =62,5, vagyis a szükséges járműszám 63.

A járműfutás meghatározása a j=0,75* T (1+ G q * N N ) összefüggés alapján j=0,75* 93000 (1+ 10 2 * 250 250 301 km .

A járműfutás ilyen magas száma abból adódik, hogy viszonylag sok bolt rendelését kell elszállítani és az ország egész területére történő szállítás megnyújtja az útvonalakat.

Végül a teljes napi futásszükséglet meghatározása az F=J*j összefüggés alapján F=63*301 = 18.963 km.