KURZUS: Logisztika projekt

MODUL: II. modul: Csomagolási alapismeretek

10. lecke: A szállítási és tárolási (logisztikai) igénybevételek szimulációja

Cél: A tananyag első részében bemutatjuk, hogy a Magyar Szabvány milyen általános szabályokat fogalmaz meg a szállítási csomagolásokkal kapcsolatban. A második részben egy konkrét példán keresztül mutatjuk be, hogyan történik egy szállítási csomagolás vizsgálata, és milyen következtetéseket lehet levonni a vizsgálati eredményekből. Fontos, hogy elolvassa a tananyagot, mert a korábbi leckékben tanultakkal együtt így kaphat teljes képet a szállítási csomagolásokról.

Mivel ez a lecke elméleti tananyagot nem tartalmaz, ezért követelmények és önellenőrző kérdések sem tartoznak hozzá, azonban segítséget nyújt a féléves feladat elkészítéséhez.

1. Csomagolási vizsgálatok az MSZ ISO szabványok szerint

Tanulmányozza a szabványok általános tulajdonságait!

A Magyar Szabvány azért került kidolgozásra, hogy a teljesen kész szállítási csomagolások vizsgálati rendjének összeállításával foglalkozó szervezetek igényét kielégítse. Az ilyen vizsgálati rendek ugyanolyan sokfélék lehetnek, mint azok a szállítási módok, ahogyan a csomagolásokat szállítjuk. Ennek megfelelően a Szabvány célja, hogy a megfelelő vizsgálati rendek összeállításához irányelveket adjon, mintsem az, hogy egy merev keretet határozzon meg, vagy az, hogy ezt valamilyen hatóság előírja. Egy részletesen összeállított vizsgálati terv tartalmazza a szükséges vizsgálati módszereket és az alkalmazott vizsgálati szigorúságokat a szállítási mód függvényében.

A Szabványsorozat általános szabályokat állapít meg a kész szállítási csomagolások vizsgálati programjának összeállításához mindenféle szállítási lánc esetében. Az MSZ ISO 4180-1 szabvány a vizsgálati program összeállításának általános elveit tartalmazza. Megadja azokat a tényezőket is, amelyeket figyelembe kell venni a csomagolások elfogadási feltételének megállapításában azután, hogy azokat alkalmassági vizsgálat-sorozatnak vetettük alá. Ezen szabványt tartalmazza az összes olyan mennyiségi adatot, amely a vizsgálat szigorúságának megállapításához szükséges, és a vizsgálatsorozat más mennyiségi jellemzőit is. A szabványsorozat két részét együtt kell alkalmazni.

MSZ ISO 2206 Csomagolás. Kész, töltött szállítási csomagolás. A csomagolás részeinek jelölése vizsgálatokhoz.

MSZ ISO 2233 Kész, töltött szállítási csomagolás. Kondicionálás vizsgálatokhoz.

MSZ ISO 2234 Kész, töltött szállítási csomagolás. Halmazolhatósági vizsgálat

MSZ ISO 2244 Kész, töltött szállítási csomagolás. Vízszintes ütköztetővizsgálat (vizsgálat vízszintes vagy lejtőpályán, vizsgálat ingával)

MSZ ISO 2247 Kész, töltött szállítási csomagolás. Rázóvizsgálat

MSZ ISO 2248 Kész, töltött szállítási csomagolás. Függőleges ütköztetővizsgálat, ejtéssel

MSZ ISO 2872 Kész, töltött szállítási csomagolás. Nyomóvizsgálat

MSZ ISO 2873 Kész, töltött szállítási csomagolás. Vizsgálat légritkított térben

MSZ ISO 2874 Kész, töltött szállítási csomagolás. Halmazolhatósági vizsgálat nyomópréssel

MSZ ISO 2875 Kész, töltött szállítási csomagolás. Vizsgálat vízpermettel

MSZ ISO 2876 Kész, töltött szállítási csomagolás. Görgetővizsgálat

MSZ ISO 4180-1 Kész, töltött szállítási csomagolás. A vizsgálati programok összeállításának általános szabályai

Mennyiségi meghatározást igénylő tényezőkbe azon tényezőket soroljuk be, melyek az adott terméktől vagy szállítási módtól függenek, így egyedi jellemzőként kell kezelni őket. Ilyen lehet például a szállítás során fellépő klimatikus hatás, a használt útvonalak minősége vagy akár a megbízó elvárása a csomagolás esztétikai kinézetére az áru átvételekor. A tárgyhoz tartozó vizsgálati módszereket és a minden egyes vizsgálat előtt mennyiségi meghatározást igénylő, alkalmazható tényezőket az alábbi táblázat tartalmazza.

Figyelje meg a vizsgálati módszereket és a hozzájuk kapcsolódó mennyiségi meghatározást igénylő tényezőket!

A főbb szabványok és azok jellemzői
10.1. ábra
Esettanulmány kísérleti szállításra

Figyelje meg az esettanulmányban leírt vizsgálat lépéseit és a levont következtetéseket!

A jászberényi Electrolux egy multinacionális vállalat egyik tagja, így nagy a jelentősége a hosszú távú közúti szállításnak. Ilyen típusú szállítási viszonylat a Jászberény - Martorell (Spanyolország) távolság is, amelyet az egyik fuvarozó vállalat teherautói rendszeresen megtesznek. Az eddigi szállítási módon azonban változtatni kellett, mert a gépjárművek kapacitás kihasználása nem volt megfelelő. Az álló és fekvőpozíció kombinálásával mintegy 40%-kal javítható a szállító járművek térfogati kihasználása. A jobb kiterheltség miatt a fuvarköltség csökken, a termék alacsonyabb árával versenyképesebb lesz, így a cég piaci pozíciói erősödnek.

Ugyankor a fektetett pozíció a termék nem természetes állapota, hiszen a konstrukció alapvetően álló és statikus helyzetre méretezet. A mérés során ezért különös figyelmet kell fordítanunk a termék fekvőelrendezéséből származó hatásokra. A fektetve szállítás vizsgálatakor a következőkérdésekre kell választ adni:

  • a csomagolt termék mely lapjaira fektethető,
  • a fekvőcsomagolt termék hossz- és keresztirányban legyen a járművön elhelyezve,
  • a fektetett csomagolt termékek a halmazban alul vagy felül helyezendők-e el,
  • kell-e a jelenlegi termék- és/vagy csomagoláskonstrukción módosítani a fektetve rakodáshoz, szállításhoz.

Bár laboratóriumi körülmények között végeztünk előzetes ütköztető és rázóvizsgálatokat a feltételezett igénybevételek alapján, de a fenti kérdések nagy részére nem sikerült megnyugtató választ adni. Így szükség volt egy konkrét szállítmány elkísérésére, a szállítás alatt műszeres mérésekre és a fogadónál történő állapotellenőrzésre. A vizsgálat a hűtőgépeket a járművön szállításközben érő rezgési és ütési jellegű igénybevételek feltérképezésére irányult. Ezek alapján a szállítási csomagolások párnázó hatását és a termékek járművön való elhelyezését megfelelően méretezni lehet.

A kísérleti szállítás jellemzői

A csomagolás jellemzői:

  • külső csomagolás: 5 rétegű hullámpapír lemezből kimetszett dobozszerű burkolat három részből összeállítva
  • a HPL típusa: 31 CB
  • párnázóelemek: polisztirol keményhab, formában habosítva
  • por- és dörzsölésvédelem: polietilén fóliazsák

A teljes töltött és lezárt csomagolás jellemzői:

  • geometriai méretek (L×B×H): 680×690×1560
  • teljes tömeg: 76 kg
  • mozgatási lehetőségek: kézi, ill. oldalszorítású gépi megfogó-szerkezettel (maximális szorító erő: 360 kg)

A szállító járműjellemzői:

  • a járműfajtája: ponyvás tehergépkocsi tandem rendszerű ponyvás utánfutóval
  • a tehergépkocsi típusa: DAF LEYLAND 2700 ATI
  • a raktér méretei (H×SZ×M): 8,05×2,52×3,02 (m, belsőméret)
  • max teherbírás: 8000 kg
  • az utánfutó típusa: CA 911 UTI/195U/18T/18
  • a raktér méretei (L×B×H): 8,05×2,52×3,00 m
  • max. teherbírás: 12000 kg
  • rugózási rendszer: TGK-utánfutó rendszerek közös hidropneumatikus rugózása csillapítós rendszer, vezérelhető szintállítással
  • a jármű üzembentartója: G.M. De Rooy &ZN.BV, Hollandia

A vizsgálati minták Magyarországról kiindulva, Szlovénián, Olaszországon, Franciaországon keresztül jutottak Spanyolországba. Összesen 30 óra 54 percet utaztak (tiszta menetidő).

A járművön elhelyezett mérőműszer

A járműfelületen fellépő mechanikai lengésekből és a jármű mozgásából származó gyorsulások mérése és rögzítése a rakfelületen egy tömbben hossz-, kereszt- és függőleges irányban elhelyezett 1-1 db. KD típusú gyorsulásadóval történt.

A vizsgálat eredményeinek kiértékelése

A valós körülmények között felvett és rögzített gyorsulásfüggvények első lépésben teljes terjedelemben kinyomtatásra kerültek. A kinyomtatás során élesen elkülöníthetők voltak a jó/rossz útminőség, kis/nagy sebesség, fékezés, ívben haladás fázisai.

A statisztikai kiértékelés eredményei:

1. Jó úton haladva a domináns rezgések mind a rakfelületen, mind a kompresszoron függőleges irányúak (a fektetett pozíció szerint értve). A plató kisfrekvenciás, nagy amplitúdójú rezgéseit a csomagolási rendszer és a gumibak a kompresszorra, mint nagyfrekvenciás, kis amplitúdójú jelet adja át. A gyorsulás értékek mindkét helyen 1 g alatt maradtak.

2. Rossz minőségű úton haladva az eredmény ugyanaz, mint jó minőségű úton, csak a spektrumértékek jóval nagyobbak.

3. Jó minőségű úton hirtelen úthibára futva jelentős, a rossz útviszonyokat is meghaladó nagyságú ütés-rezgés keletkezik. a maximális rezgésgyorsulás ebben az esetben a kompresszorra 12 g volt. Ilyen úthiba a teljes távolságon 24 esetben lépett fel. A csomagolás méretezésénél ezt kell tekinteni mértékadó igénybevételnek. Úthiba bármely ország, bármely útján előfordulhat, tehát nem elkerülhető igénybevétel.

4. Indításkor a hirtelen gyorsítás következtében lépnek fel lökésszerűen jelentkezőhatások, kiváltképp durvább tengelykapcsoló pedál kezelés esetén. A fellépő erők legnagyobb értékei akár az ötszörösét is kitehetik az egyenletes sebesség esetén fellépő erőknek.

5. Fékezéskor a fékezési lassulás fejt ki káros hatást az árukra, amihez még bólintó mozgások is hozzájárulhatnak. Minél gyorsabban működtetik a féket a kezdeti szakaszban, annál lökésszerűbben jelentkezik a lassulás, amelynek hatására a rakomány nyugalmi helyzetéből kimozdulva nagy igénybevételeknek van kitéve. A fékezés befejezése szintén lökésszerűen hat.

6. Ívben haladáskor centrifugális erő lép fel, ami függ:

  • a sebességtől,
  • az ívsugártól,
  • vezetési módtól,
  • a rakomány rakfelülethez való erősítésétől,
  • a súlypont magasságától.

A rögzített jeleket FFT (Fast Foruier Transformation) analizátorral kiértékeltük, így megkaptuk, mely frekvenciatartományban vannak a rakfelületnek jelentős gyorsulásjelei, hol a legnagyobb amplitúdójú a rezgés a kompresszor és a plató együttes szempontjából. Ezek után már laboratóriumi körülmények között elvégezhetők voltak a hűtőszekrényeknek és a hűtőgép-csomagolási rendszernek a rázóvizsgálatai. A vizsgálati eredmények alapján a következőket állapíthatjuk meg:

  • a fektetve szállításhoz különösebb konstrukciós illetve gépészeti módosításra nincs szükség;
  • a belső tartozékok áthelyezésével illetve rögzítésével azok védelme biztosított;
  • a közúti fektetve szállítás megengedett, ehhez azonban a csomagolások minőségellenőrzésének nagyon gondosnak kell lennie, mert bármilyen apró hiba is súlyos következményekkel járhat;
  • a hűtőgépek álló és fekvőelrendezésénél betartandó pozíciókat meg kell jelölni, és a rakodást végzőket erről tájékoztatni kell;
  • a hűtőgépek szorosan egymás mellé, illetve mögé kell helyezni a rakfelületen, a homlokfalhoz zárkóztatva. A hátsó rész szabad terét ki kell tölteni, vagy a teljes rakományhalmazt vízszintesen hevederekkel körbe kell kötni.
A csomagolás felső részén lévő jelek utalnak a kezelés és tárolás lehetséges módjaira
10.2. ábra

A biztonsági előírások betartása mellett a hűtőgépek fektetve szállítása megengedett és folyamatosan történhet.