KURZUS: Emberi erőforrás menedzsment

MODUL: I. modul: Az emberi erőforrás menedzsment szerepe, a munkaerő tervezése

1. lecke: Áttekintés az emberi erőforrás menedzsmentről

Tanulási útmutató

Tananyag: Karoliny - Poór: Emberi erőforrás menedzsment kézikönyv 23-57. oldal.

A lecke tartalmi összefoglalója

Ebben a fejezetben az értékteremtő emberi erőforrások és menedzselésük szervezeti élet- és versenyképességben betöltött szerepét mutatjuk be. Ezek után áttekintjük az EEM alapjellemzőit. Vázoljuk a kézikönyv vezérfonalául szolgáló hatásmodelljét, amelyben a három évtizedig versengő klasszikus EEM-modellek közül a sokáig győztesnek bizonyult Michiganié helyett inkább a mára a vezető pozíciót átvenni látszó harvardi közelítés jelenik meg.

A folytonosan változó szakterület fejlődési fázisainak ismertetésekor a mára sokhelyütt befolyásos szakma valamikor időben egymás után jelentkező szerepköreinek megjelenési körülményeit is bemutatjuk. Először a modern emberi erőforrás menedzsment kialakulásáig vezető kapitalizmusbeli, majd a valamikori szocialista országok, a kelet-közép-európai régió sajátos útját jellemezzük.

Vizsgáljuk, hogy kik, milyen szerepkörben, miért vesznek, vehetnek részt az emberi erőforrások menedzselésében. Hangsúlyozzuk, hogy miközben minden vezető egyben HR-es is, e terület szakemberei, a HR-esek milyen pozíciókban, munkakörökben, szervezeti formákban és kompetenciákkal támogathatják az emberek menedzselését.

Mindezek során kiemeljük az EEM-kontextus függő jellegét, ami érthetővé teszi a komparatív, azaz összehasonlító EEM megállapításait, mely szerint országonként is eltérő, hogy mit értenek EEM alatt, mely érintetteket kell az EEM-nek szolgálnia, mely EEM-megoldásoknak, -gyakorlatoknak van legitimációja, és hogy az egyes megoldások milyen hatást váltanak ki.

Kulcsfogalmak: emberi/humán tőke, értékteremtő erőforrás, személyzeti menedzsment, emberi erőforrás menedzsment, stratégiai emberi erőforrás menedzsment, business partner, HR SSC, értékteremtő HR-kompetenciák.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat!
  • Gondolja végig az emberi erőforrások szervezetben betöltött szerepét!
  • Azonosítsa az emberi erőforrás menedzsment alapjellemzőit!
  • Ábrázolja az emberi erőforrás menedzsment hatásmodelljét!
  • Vázolja fel az emberi erőforrás menedzsment történeti fejlődését!
  • Nevezze meg az emberi erőforrás menedzsment alapmodelljeit!
  • Hasonlítsa össze a Michigan-modellt és a Harvard-modellt!
  • Nevezze meg az emberi erőforrás menedzsment szereplőit!
  • Ábrázolja a HR kompetenciamodellt!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe;
    • Mutassa be az emberi erőforrás menedzsment alapjellemzőit!
    • Magyarázza azt a vállalati gyakorlatot, hogy egyes cégek munkatársaik egészét, míg mások csak azok bizonyos csoportjait kezelik értékteremtő erőforrásként!
    • Milyen okok vezethetnek a XXI. század második évtizedében az EEM Harvard-modelljében megjelenő sajátosságok érvényesüléséhez?
    • Miért fontos a HR-es számára, hogy adminisztratív és operatív tennivalóit a stratégiai közelítéssel is kiegészíthesse?
    • Mutassa be azokat a szervezési módokat, melyet egy hét- és egy hetventagú HR-részleg vezetőjeként mérlegelnie érdemes!
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • a humán tőke és közösségi tőke szervezeti túlélésben és versenyképességben betöltött szerepének bemutatására;
  • az értékteremtő emberi erőforrások megkülönböztető sajátosságainak azonosítására;
  • az emberi erőforrás menedzsment fogalmának körülírására és főbb céljainak megnevezésére;
  • a HR-funkció különböző karrierfejlődési fázisaiban megjelent szerepkörök bemutatására;
  • az emberi erőforrás menedzsment hatásterületeinek megkülönböztetésére;
  • annak bemutatására, hogy a funkció miért sokcélú és sokszereplős terület;
  • a XXI. század új HR kompetenciaterületeinek bemutatására.
Önellenőrző kérdések
1. Csoportosítsa az alábbiakat az alapján, hogy melyek a Michigan-modell (m) és melyek a Harvard-modell (h) jellemzői! Írja a mezőkbe a megfelelő kisbetűt!
Betű (m, h)Jellemző
szervezeti szintű mérés
individuális szemlélet
pszichológiai alapú megközelítés
érintettek széles körének érdekei számítanak
különböző időtávú következmények számbavétele
gazdasági érték számítása
korábbi vezetői döntések hatásának vizsgálata
csak a tulajdonosok és befektetők érdekeit veszi figyelembe
stratégia számításba vétele
társadalmi rendszer perspektíva
az alkalmazottak befolyásolják a HR-politikát
2. Állítsa sorba a történeti fejlődés alapján az emberi erőforrás menedzsment fejlődési szakaszait a kapitalizmus világában!

1.
2.
3.
4.


3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
Az emberi erőforrás menedzsment hagyományos tevékenységei közé tartozik a munkavédelmi oktatások megszervezése.
Az emberi erőforrás menedzsment minden vezető munkájának fontos aspektusa.
A láthatatlan tőke elemei az egyének és a csoportok tehetsége, képességei, szakértelme, tapasztalata és kapcsolatai is.
A középvállalatoknál nem jellemző az emberi erőforrás részleg elkülönülése.
4. Válassza ki a társas tőke előnyeit az alábbi felsorolásból:
a) A szervezeti viszonyokhoz kapcsolódva születik meg.
b) A riválisnál jobb kvalitású egyéneket foglalkoztat.
c) Kimagasló intellektuális, érzelmi és fizikai teljesítményt eredményez.
d) Formálói a csoportmunka, a problémamegoldás, a szervezeti kultúra és a szervezet kapcsolatrendszere.
5. Válassza ki a felsoroltakból a munkaügyi osztály klasszikus tevékenységeit!
a) Létszámgazdálkodás.
b) Vezetőképzés.
c) Továbbképzés.
d) Fizikai dolgozók kiválasztása.
e) Üzemorvosi ellátás.
f) Jóléti ügyek.
g) Bérgazdálkodás.