KURZUS: Emberi erőforrás menedzsment

MODUL: II. modul: Munkaerő biztosítás és foglalkoztatás

7. lecke: Teljesítménymenedzsment és teljesítményértékelési rendszerek

Tanulási útmutató

Tananyag: Karoliny - Poór: Emberi erőforrás menedzsment kézikönyv 203-237. oldal.

A lecke tartalmi összefoglalója

Hogy a szervezetek hosszú távon sikereket mutathassanak fel stratégiai céljaik elérésében, egyrészt azon múlik, hogy érintettjeik igényeihez illeszkedő teljesítménymérőket használnak-e, másrészt azon, hogy milyen hatékonyan képesek menedzselni alkalmazottaik teljesítményét. A teljesítménymenedzselés e két stratégiai eszközének egyike a teljesítménymenedzsment, amely az emberi erőforrás menedzsment központi rendszere.

Ez a fejezet a TM-et olyan konzisztens folyamatnak mutatja be, melynek központi eleme a teljesítményértékelés, ami teljesítménytervezéssel indul, a teljesítés kifejtéséhez szükséges folyamatos támogatás biztosításával jár, melynek eredményét rendszeresen mérik, értékelik, kommunikálják és jutalmazzák.

Az alkalmazottak ösztönzésének, teljesítményük fenntartásának, fokozásának és fejlesztésének fontos eszköze a formalizált teljesítményértékelési rendszer, amelynek sikere nagymértékben múlik azon, hogy azt az értékeltek mennyire fogadják el, mennyire tartják igazságosnak.

Kulcsfogalmak: teljesítménymenedzsment, teljesítményértékelés, osztályozó skála, munkanorma, esszé, kritikus esetek módszere, magatartásformákkal jellemzett osztályozó skála, magatartás-megfigyelő skála, MbO, 360 fokos értékelés.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat! (Az esetleírásokat nem kell megtanulni, azok a tájékozódást és az ismeretek kiegészítését szolgálják.)
  • Ábrázolja a teljesítménymenedzsment láncszemeit!
  • Vázolja fel a TM alkalmazási ciklusait!
  • Ismertesse a SCARF-modellt!
  • Tegyen különbséget a teljesítményértékelés jutalmazási és fejlesztési céljai között!
  • Sorolja fel a teljesítményértékelési technikákat!
  • Gyűjtse össze az értékelési rendszer szereplőit!
  • Gondolja végig a 360 fokos értékelés előnyeit és hátrányait!
  • Jellemezze a hatékony teljesítményértékelés sajátosságait!Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe!
    • Mi mindenben különbözik a TM-koncepció attól a gyakorlattól, ahogyan a vezetők a hagyományos értékelési rendszereket alkalmazzák?
    • Gyűjtse össze a kényszerített szétosztás módszerének lehetséges előnyeit és hátrányait! Milyen szervezetek számára lehet legelőnyösebb alkalmazása?
    • Mik a hatékony teljesítményértékelési megbeszélések jellemzői?
    • Hogyan hasznosítható a munkakör-elemzés a teljesítményértékelésnél?
    • Véleményezze azt a megállapítást, miszerint: "A teljesítményértékelés legalább annyi problémát okoz, mint amennyit megoldani terveztek vele." Ha egyetért azzal, hogy mégis szükség van formális értékelésre, érveljen véleménye mellett!
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • a teljesítménymenedzsment rendszer sajátosságait bemutatni;
  • a szervezeti stratégia és a teljesítménymenedzsment összefüggéseinek feltárni;
  • a teljesítménymenedzsment-rendszer tervezésében a stratégiai döntési pontokat és a választási lehetőségeket felvázolni;
  • a teljesítményértékelés jutalmazási és fejlesztési célú használata között különbséget tenni;
  • az alkalmazási feltételek ismeretében értékelési technikákat ajánlani;
  • az értékelési megbeszélés különböző stílusai mellett érvelni;
  • a teljesítménymenedzsment potenciális hibaforrásait számba venni.
Önellenőrző kérdések
1. Válassza ki a felsorolásból a teljesítményértékeléssel elérhető célokat!
a) Egyéni képzési igények rendszerezett értékelése.
b) Konfliktuskezelés.
c) Teamépítés.
d) Egyéni erőfeszítés ösztönzése.
e) Elégedettség növelése.
f) Információk az előléptetéshez és utódlási tervekhez.
g) Tanulószervezet kiépítési lehetősége.
h) Vállalati kultúra átörökítése.
2. Rendelje a célokat a teljesítményértékelési célokhoz aszerint, hogy azok az értékelt (e) vagy az értékelő felettes (f) vagy a csúcsvezetők (v) céljai Írja a mezőkbe a megfelelő kisbetűt!
Betű (e, f, v)Célok
termelékenység javítása
kultúra alakítása
erős és gyenge pontok megismerése
jövőbeni lehetőségek
előléptetés megvalósítása
problémafeltárás
képzési igények feltárása
bizalom erősítése
szervezeti célok támogatása
3. Jelölje meg, hogy az alábbi a felsorolások közül melyek az egyéni (e) és melyek a csoportos (c) értékelésre alkalmas technikák!

Osztályozó, értékelő skálák
Munkanorma
Esszé
Rangsorolás
Kritikus esetek módszere
MJS
Kényszerített szétosztás
MMS
MbO

4. Válassza ki a felsorolásból a 4CF modell elemeit!
a) Visszajelzés.
b) Mérhető.
c) Határidőhöz kötött.
d) Egyszerű célok.
e) Kihívó.
f) Specifikus.
g) Részvétel.
h) Reális.
i) Világos célok.
5. Állítsa sorba a teljesítménymenedzselési ciklus elemeit!

1.
2.
3.
4.