KURZUS: Emberi erőforrás menedzsment
MODUL: I. modul: Az emberi erőforrás menedzsment szerepe, a munkaerő tervezése
4. lecke: A munkavégzési rendszerek ki- és átalakítása, munkakörtervezési megoldások és következmények
Tanulási útmutató | |
Tananyag: Karoliny - Poór: Emberi erőforrás menedzsment kézikönyv 129-162.oldal. | |
A lecke tartalmi összefoglalója | |
A munkarendszerek ki- és átalakításakor olyan döntések születnek, amelyek meghatározzák, hogy milyen munkát, milyen feladatokat kell elvégezni, valamint hogy ki, hol és hogyan tegye azt. A munkakörtervezés pedig a munkakör tartalmának, funkciójának és kapcsolatrendszerének kialakítását jelenti. A választott megoldások a szervezeti és az egyéni célok, igények szempontjából egyaránt kritikus fontosságúak. | |
A gyáripar kialakulásától sokáig az ott született taylori mechanisztikus közelítés a szervezet hatékonysági szempontjaira tette a hangsúlyt, és a végrehajtói munkák egyszerűsítését ajánlotta. Ezek alkalmazási korlátait a rotáció, a munkakörbővítés alig kezelte, így születtek a munkakör-gazdagítás munkavállalói igényeket kezelni szándékozó motivációorientált közelítései. A későbbiekben ezek mellett megjelentek a munkacsoport, ill. a teamszintű tervezés és működés megoldásai, amelyek kikezdik a taylori vertikális munkamegosztás évtizedekig eredményesen érvényesülő elveit. | |
Az egyik kihívás a Japánból érkező lean-közelítés, amely a végrehajtói munkakörökben dolgozóknak felhatalmazást, bevonást ígér és teljesít. E megoldásoknak azonban számos (piaci, technológiai, tudás stb.) korlátja érvényesül, ezért a globalizáció és hozzá kapcsolódó egyéb hatások eredménye a termelés alacsonyabb bérköltségű országokba történő kihelyezése. | |
Az egyre bővülő szolgáltatási szektor munkakörtervezési megoldásai az ipar hagyományos és újabb megoldásait is csak korlátozottan képes alkalmazni. Ezért itt más, új módszerekkel is próbálkoznak, melyek egyike az ügyfelek, vevők önkiszolgálására ösztönzése. | |
A munkavállalók egészségének és testi épségének védelme Európában régóta a munkáltató feladata és felelőssége. A XXI. században az emberek egészsége nemcsak az egészségügy, hanem életük jelentős színtereinek ügye. Ilyen színterek a munkavégzési rendszerek kialakítása során létrejövő munkahelyek, melyek egészségtudatos fejlesztése egy, a fejezet végén található modell segítségével támogatható. | |
Kulcsfogalmak: minőségi kör, munkahelyi egészség és biztonság, munkahelyi kockázatértékelés, munkakörbővítés, munkakör-egyszerűsítés, munkakör-gazdagítás, önirányító team, rotáció | |
Tevékenységek | |
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. | |
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához. | |
| |
Követelmények | |
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes | |
|
Önellenőrző kérdések | ||||||||||||||||||
1. Rendezze az alábbiakat aszerint, hogy az adott jellemző a munkakör-egyszerűsítés (e), a munkaköri rotáció (r), vagy a munkakörbővítés (b) jellemzője. Írja a mezőkbe a megfelelő betűjeleket!
![]() | ||||||||||||||||||
2. Válassza ki a felsorolásból a munkakör központi dimenzióit!
![]() | ||||||||||||||||||
3. Rendezze csoportokba a munkakör gazdagítás előnyeit (e) és hátrányait (h)! Írja a mezőkbe a megfelelő kisbetűt!
![]() | ||||||||||||||||||
4. Válassza ki a listából a PIRK-modell elemeit!
![]() | ||||||||||||||||||
5. Jelölje meg, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz és melyik hamis!
![]() |