KURZUS: Emberi erőforrás menedzsment
MODUL: I. modul: Az emberi erőforrás menedzsment szerepe, a munkaerő tervezése
1. lecke: Áttekintés az emberi erőforrás menedzsmentről
Tanulási útmutató | |
Tananyag: Karoliny - Poór: Emberi erőforrás menedzsment kézikönyv 23-57. oldal. | |
A lecke tartalmi összefoglalója | |
Ebben a fejezetben az értékteremtő emberi erőforrások és menedzselésük szervezeti élet- és versenyképességben betöltött szerepét mutatjuk be. Ezek után áttekintjük az EEM alapjellemzőit. Vázoljuk a kézikönyv vezérfonalául szolgáló hatásmodelljét, amelyben a három évtizedig versengő klasszikus EEM-modellek közül a sokáig győztesnek bizonyult Michiganié helyett inkább a mára a vezető pozíciót átvenni látszó harvardi közelítés jelenik meg. | |
A folytonosan változó szakterület fejlődési fázisainak ismertetésekor a mára sokhelyütt befolyásos szakma valamikor időben egymás után jelentkező szerepköreinek megjelenési körülményeit is bemutatjuk. Először a modern emberi erőforrás menedzsment kialakulásáig vezető kapitalizmusbeli, majd a valamikori szocialista országok, a kelet-közép-európai régió sajátos útját jellemezzük. | |
Vizsgáljuk, hogy kik, milyen szerepkörben, miért vesznek, vehetnek részt az emberi erőforrások menedzselésében. Hangsúlyozzuk, hogy miközben minden vezető egyben HR-es is, e terület szakemberei, a HR-esek milyen pozíciókban, munkakörökben, szervezeti formákban és kompetenciákkal támogathatják az emberek menedzselését. | |
Mindezek során kiemeljük az EEM-kontextus függő jellegét, ami érthetővé teszi a komparatív, azaz összehasonlító EEM megállapításait, mely szerint országonként is eltérő, hogy mit értenek EEM alatt, mely érintetteket kell az EEM-nek szolgálnia, mely EEM-megoldásoknak, -gyakorlatoknak van legitimációja, és hogy az egyes megoldások milyen hatást váltanak ki. | |
Kulcsfogalmak: emberi/humán tőke, értékteremtő erőforrás, személyzeti menedzsment, emberi erőforrás menedzsment, stratégiai emberi erőforrás menedzsment, business partner, HR SSC, értékteremtő HR-kompetenciák. | |
Tevékenységek | |
A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére. | |
Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához. | |
| |
Követelmények | |
A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes | |
|
Önellenőrző kérdések | ||||||||||||||||||||||||
1. Csoportosítsa az alábbiakat az alapján, hogy melyek a Michigan-modell (m) és melyek a Harvard-modell (h) jellemzői! Írja a mezőkbe a megfelelő kisbetűt!
![]() | ||||||||||||||||||||||||
2. Állítsa sorba a történeti fejlődés alapján az emberi erőforrás menedzsment fejlődési szakaszait a kapitalizmus világában!
![]() | ||||||||||||||||||||||||
3. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
![]() | ||||||||||||||||||||||||
4. Válassza ki a társas tőke előnyeit az alábbi felsorolásból:
![]() | ||||||||||||||||||||||||
5. Válassza ki a felsoroltakból a munkaügyi osztály klasszikus tevékenységeit!
![]() |