KURZUS: Emberi erőforrás menedzsment

MODUL: I. modul: Az emberi erőforrás menedzsment szerepe, a munkaerő tervezése

2. lecke: Az emberi erőforrás menedzsment befolyásolói és mozgatórugói

Tanulási útmutató

Tananyag: Karoliny- Poór: Emberi erőforrás menedzsment kézikönyv 61-91. oldal.

A lecke tartalmi összefoglalója

Az EEM tipikus befolyásolóit felosztjuk külső, belső és nemzeti, valamint a szervezeti kultúra átfogó jellege miatt külső-belső tényezőkre. Az elmélet és a gyakorlat egyaránt igazolja, hogy a környezet számos eleme és azok módosulásai közvetlenül, vagy közvetve hatással vannak az emberi erőforrások menedzselésére. A teljesség igénye nélkül bemutatunk sok külső befolyásolót (gazdasági fejlettség, foglalkoztatás és munkaerőpiac és munkajogi szabályozás). Majd jellemezzük a szervezeten belüli befolyásoló tényezőket (szervezet, a munkakör és az alkalmazottak jellemzői), amelyek szintén hatással lehetnek az egyes EEM-rendszereken, -funkciókon belül eredményesen alkalmazható megoldásokra, melyek módosítása már a szervezet döntéshozóinak hatáskörébe tartozik. Emiatt pedig rövidebb-hosszabb távon megváltoztathatók, módosíthatók. Hazai és nemzetközi kutatási eredmények tükrében rávilágítunk a nemzeti, valamint a szervezeti kultúra szerepére az emberi erőforrás menedzselés szemszögéből. A fejezetben végül megvizsgáljuk a szervezeti életciklus és az EEM kapcsolatát.

Kulcsfogalmak: alkalmazotti jellemzők, belső befolyásolók, divergencia, életciklus-modell, foglalkoztatás, gazdasági fejlettség, külső befolyásolók, munkaerőpiac, munkajogi szabályozás, munkaköri jellemzők, nemzeti kultúra, szervezeti jellemzők, szervezeti kultúra.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat! (Az esetleírásokat nem kell megtanulni, azok a tájékozódást és az ismeretek kiegészítését szolgálják.)
  • Vázolja fel az emberi erőforrás menedzsment külső befolyásoló tényezőit és jellemezze őket részletesen!
  • Gyűjtse össze az emberi erőforrás menedzsment szervezeten belüli befolyásolóit!
  • Próbáljon prioritási sorrendet felállítani a befolyásoló tényezők között!
  • Azonosítsa az életciklus-modell tipikus fázisait!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe!
    • Melyek az EEM legfontosabb külső befolyásolói?
    • Melyek az EEM legfontosabb belső befolyásolói
    • Milyen tényezők befolyásolják egy ország munkaerőforrásának összetételét és szerkezetét?
    • Melyek a főbb munkaerőpiaci mutatószámok?
    • Definiálja Hofstede kulturális modelljének kategóriáit!
    • Milyen kapcsolat lehet az EEM stratégia és a szervezeti kultúra között?
    • Hasonlítsa össze két nemzeti-szervezeti kultúramodellt!
    • Mit jelent az életciklus-modell az EEM esetében?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • az emberi erőforrás menedzsment külső befolyásolóinak jellemzésére;
  • az EEM-szervezeten belüli befolyásolóinak áttekintésére;
  • a nemzeti és szervezeti kultúratipológiák hazai sajátosságainak értelmezésére;
  • a szervezeti életciklus és az EEM kapcsolatának bemutatására.
Önellenőrző kérdések
1. Csoportosítsa az alábbiakat aszerint, hogy külső (k) vagy belső (b) befolyásolói az emberi erőforrás menedzsmentnek Írja a mezőkbe a megfelelő kisbetűt!
Betű (s, e)Jellemző
motiváció
munkaköri jellemzők
operatív célok
GDP éves növekedése
technológia
foglalkoztatás
területi struktúra
tulajdonlás módja
2. Állítsa sorba az életciklus modellek lépéseit!

1.
2.
3.
4.


3. Válassza ki a felsorolásból a motiváció tartalomelméleteire vonatkozó jellemzőket!
a) Maslow.
b) Mit akarunk elérni?
c) Elvárás.
d) Hogyan akarjuk elérni?
e) Alacsonyabb szintű szükséglet.
f) Egyénekre jellemző motívumok.
g) Skinner.
h) McClelland.
4. Döntse el, hogy az alábbi állítások közül melyik igaz, és melyik hamis!
A demotiváció olyan emocionális állapot, amikor hiányzik a cselekvéshez szükséges ösztönző.
A motiváció az embereket hajtó belső generátor, melynek végcélja a vágyak, igények kielégítése.
A demotiváció olyan emocionális állapot, amikor az ember visszanyeri a motiváltságát.
Handy a motivációs elméleteket négy csoportra osztja.
5. Válassza ki a felsoroltak közül Hofstede jól olajozott gépezet kultúracsoportjának jellemzőit!
a) Alacsony hatalmi távolság.
b) Erős tervezettség.
c) Magas hatalmi távolság.
d) Magas bizonytalanságkerülés.
e) Gyenge bizonytalanságkerülés.
f) Bürokrácia.
g) Latin kultúrák.
h) Magyarország.