KURZUS: Emberi erőforrás menedzsment

MODUL: III. modul: Emberi erőforrás megtartása

9. lecke: Személyzetfejlesztési rendszerek

Tanulási útmutató

Tananyag: Karoliny - Poór: Emberi erőforrás menedzsment kézikönyv 283-314. oldal.

A lecke tartalmi összefoglalója

A 2008-ban kirobbant globális pénzügyi és gazdasági válság, majd az azt követő kilábalás és növekedés sok vezető poszton cseréket eredményezett vagy az ilyen munkakörök megszüntetését okozta. Mind a megmaradó, mind a létrejövő munkakörök új követelményeket támasztanak az adott munkakört betöltő személlyel szemben. Az új, megváltozott követelményeknek az emberi erőforrások fejlesztése révén lehet megfelelni. A tanulás élethosszig tartó szükségletté és folyamattá válik. A személyzetfejlesztés egyaránt feladatokat határoz meg a szervezet (nemcsak az emberi erőforrás részleg) és az egyes ember számára.

A fejlesztési szükségleteket fel kell mérni, meg kell határozni, az ezek kielégítésére alkalmas módszereket meg kell találni és alkalmazni kell azokat. A teljesítményproblémákkal küzdő alkalmazottat képesség kell tenni a követelmények, a teljesítményszintek elérésére. A speciális tudással, képességekkel rendelkező szakemberek menedzselése számos sajátossággal bír. A tudásmenedzsment tanulmányozása emiatt napjainkban különös fontosságot kap.

Kulcsfogalmak: coaching, duális képzés, e-learning, élethosszig tartó tanulás, fejlesztési igények, Gordon-módszer, képzés tudásbázisú szervezetekben, képzési igények meghatározása, képzési szükségletek különböző fázisokban, mentorálás, tréning, T-csoport, versenyvizsga.

Tevékenységek

A lecke tanulása során kövesse az alábbi utasításokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére.

Javasoljuk, hogy a tanulás során használjon jegyzetfüzetet, és rögzítse az egyes leckéknél tanultakat, azaz készítsen vázlatot. A felkészüléshez kellő segítséget nyújt a lecke és modulzáró kérdések mennyisége és mélysége. Kérdéseivel forduljon tutorához.

  • Olvassa el figyelmesen a könyvből kijelölt anyagot, és a hozzá kapcsolódó esetleírásokat! (Az esetleírásokat nem kell megtanulni, azok a tájékozódást és az ismeretek kiegészítését szolgálják.)
  • Gondolja végig, miért jelentkezhetnek fejlesztési igények a cégeknél?
  • Tegyen különbséget tréning és személyzetfejlesztés között!
  • Gyűjtse össze az emberi erőforrás fejlesztés modelljeit!
  • Foglalja össze a fejlesztendő vezetői kompetenciákat és az azokhoz szükséges képességeket!
  • Gyűjtse össze a képzési-fejlesztési módszereket!
  • Gondolja végig a tréningek osztályozási lehetőségeit!
  • Fogalmazza meg a tanuló szervezet alapelveit!
  • Ismertesse a tanuló szervezet kiépítésének folyamatát!
  • Keressen összefüggést a személyzetfejlesztés és a tudásmenedzsment között!
  • Válaszoljon az alábbi kérdésekre, és válaszait rögzítse jegyzetfüzetébe!
    • Hogyan végezné el a fejlesztési igények meghatározását egy konkrét esetben?
    • Önt rövid időre coachnak alkalmazzák egy vállalatnál. Hogyan készítené fel önmagát az első feladat ellátására?
    • Sorolja fel azokat a készségeket, amelyekre egy sikeres trénernek szüksége lehet!
    • Mi a coaching szerepe a teljesítmény növelésében? Melyek a coachinggal kapcsolatos legfontosabb alapelvek?
    • Milyen módszerekkel és képzési programokkal lehet megtartani a jó szakembereket a vállalatnál?
    • Mit gondol a személyzetfejlesztés tudásmenedzsmentben betöltött szerepéről?
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • azonosítani a személyzetfejlesztés stratégiai befolyásolóit;
  • bemutatni a személyzetfejlesztés során a munkavállalók, a vezetők és a HR-részleg munkatársai felelősségét és hatáskörét;
  • mérlegelni a tréning szerepét a személyzetfejlesztési munkában;
  • bemutatni a személyzetfejlesztés és a tudásmenedzsment kapcsolatát.
Önellenőrző kérdések
1. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igazak-e vagy sem!
A tréning módszer elsősorban pszichológiai módszerekkel történő fejlesztés.
A tréning módszer atyja Moreno.
A tréningek többsége strukturálatlan, informális jellegű problémamegoldás.
A tréning célja a résztvevőkben már meglévő képességek fejlesztése.
2. Válassza ki a felsorolásból a munkavégzés során használható képzési-fejlesztési technikákat!
a) Gyakornoki program.
b) Szerepjáték.
c) Felelősség átruházása.
d) Fejlesztő központ.
e) Betanítás.
f) Rotáció.
g) Konferenciamódszer.
h) Munkakör bővítés.
3. Párosítsa össze a tréningek típusait azok kifejlesztőjével!

Személyek:
a) Lewin
b) Berne
c) Bandler és Grinder
d) Moreno

Tréning típusok:
Tranzakcióanalízis
NLP
Pszichodráma
T-csoport

4. Válassza ki a felsorolásból Senge tanulószervezeti alapelveit!
a) Közös jövőkép.
b) Tudás elterjesztése.
c) Gondolati minták.
d) Szisztematikus problémamegoldás.
e) Rendszergondolkodás.
f) Kísérletezés.
g) Csoportos tanulás.
5. Csoportosítsa az alábbi elemeket aszerint, hogy az a hagyományos irányítás (i) vagy a coaching (c) jellemzője!
Betű (i, c)Bérrendszer
Felsőbbség hangsúlyozása
Több kimenetre koncentrál
Facilitál
Rövid távú szükségletre koncentrál
Partnerség
Egyetlen kimenetre koncentrál