KURZUS: Közlekedés-gazdaságtan I.

MODUL: Munkamegosztás és együttműködés a közlekedésgazdaságban

5. lecke: Közlekedési munkamegosztás

Tanulási útmutató

A lecke eredményes feldolgozásához, a megadott követelmények teljesítéséhez javasoljuk, hogy figyelmesen olvassa át a Válogatott fejezetek a közlekedés-gazdaságtanból című jegyzet 34-42. oldalhoz tartozó tananyagot.

Olvassa át figyelmesen a korlátozott erőforrások elosztási és felhasználási lehetőségeit, a közlekedés hatékonysági értékelésének jellemzőit, szempontjait.

Tanulmányozza és jegyezze meg a közlekedési munkamegosztással kapcsolatos általános fogalmakat.

Ismerje meg a gazdaságirányítás szerepét a közlekedési munkamegosztással kapcsolatban, továbbá a közlekedés nemzetközi kapcsolatait, együttműködési lehetőségeit.

A leckéhez tartozó fogalmak, összefüggések:

  • erőforrások és igények szintézise;
  • közlekedési munkamegosztás;
    • koordináció a közlekedésben,
    • alapvető munkamegosztás,
    • távlati munkamegosztás,
  • kooperáció a közlekedésben,
    • horizontális munkamegosztás,
    • vertikális munkamegosztás,
    • szállítási lánc.
Tevékenységek

A lecke tanulása során végezze el az alábbi feladatokat, amelyek segítségével képes lesz a követelmények teljesítésére!

  • Vizsgálja meg, hogy a rendelkezésre álló erőforrások és a tényleges igények közötti különbségek szintézisének hatékony eszköze; a kapacitás kihasználás és a célszerű munkamegosztás (lásd 34. oldal 3.1. ábra)
  • Ismerje meg a közlekedés és azok alágazatainak hatékonysági jellemzőit!
  • Ismerje a közlekedési koordináció és a kooperáció jellemzőit!
  • Tudja megfogalmazni, hogy mit ért közlekedési munkamegosztás alatt, és milyen alapelvre épül.
  • Foglalja össze, hogy a munkamegosztás alakításánál melyek a közvetlen állami beavatkozás lehetőségei
  • Gondolja végig a spontán piaci törvények hatását a munkamegosztás alakulására.
  • Tanulmányozza, hogy mi jellemzi a közlekedés nemzetközi kapcsolatait, illetve ismerje milyen szempontok motiválják a közlekedés nemzetközi kapcsolatainak alakulását!
Követelmények

A leckét akkor sikerült megfelelően elsajátítania, ha Ön képes

  • megnevezni, a rendelkezésre álló erőforrások és a tényleges igények közötti különbségek szintézisének hatékony eszközét,
  • kiválasztani/felismerni a közlekedés és azok alágazatainak hatékonysági jellemzőinek szempontjait,
  • meghatározni/kiválasztani a közlekedési koordinációt, és a kooperációt jellemzőjük alapján,
  • meghatározni a közlekedési munkamegosztást és annak alapelvét, a lényeges jegyek alapján,
  • pontosan kiválasztani a közvetlen állami beavatkozás területeit,
  • felismerni/kiválasztani a nemzetközi együttműködést motiváló főbb szempontokat.
Önellenőrző kérdések
1. Értelmezze az alábbiak alapján az igények és az erőforrások szintézisének kényszerét!
Jelölje meg melyik igaz, melyik hamis!
Az igények és lehetőségek között fennálló különbség miatt, a rendelkezésre álló erőforrások mennyisége, struktúrája és minősége sohasem felel meg maradéktalanul a tényleges igényeknek.
Az igények és lehetőségek között fennálló különbség miatt, a piaci pozíció megerősítése, a termelésszervezés, a termelés mennyiségi és minőségi fejlesztése a költséghatékony gazdálkodás alapja, ami maradéktalanul megfelel a tényleges igényeknek.
2. Jelölje meg a közlekedés hatékonysági értékelésnél figyelembe veendő legfontosabb szempontokat:
kapacitás méretek,
természeti tényezők,
élőmunka-igényesség,
tárgyi eszközigényesség,
társadalmi viszonyok,
energiaigényesség,
minőségi jellemzők,
beruházás-fejlesztés tőkeigényessége,
önköltség,
szakképzetség,
környezetvédelem,
regionális hatások,
honvédelem,
mezőgazdaság fejlettsége,
nemzetközi kapcsolatok,
társadalmi szükségletek.
3. Milyen jellemzők kapcsolhatók a közlekedési munkamegosztás általános fogalmaihoz?

Közlekedési koordináció
Közlekedési kooperáció
Szektorok, szervezetek szerinti munkamegosztás
Alágazatok szerinti munkamegosztás

Meghatározások:

(1) munkamegosztást indokolja egyrészt, hogy a különböző alágazati technológiák, illetve eszközök eltérő mértékben alkalmasak szállítási feladatok megoldására másrészt, hogy az egyes szállítási feladatok minőségileg eltérő igényeket támasztanak az eszközökkel illetve szállítási technológiákkal szemben harmadrészt a gazdaságossági szempontok a fuvarozó és a fuvaroztató oldaláról egyaránt.

(2) magába foglalja a közlekedési hálózat és eszközrendszer műszaki-gazdasági jellemzői alapján végzett elemzéseket annak megállapítására, hogy a szállítási feladatok különböző kategóriáiból az egyes közlekedési alágazatokat milyen arányban célszerű részesíteni, valamint a gyakorlati megvalósítást biztosító eszközrendszert.(hálózatok, járműgazdálkodás, jogi szabályozás, tulajdonpolitika, árszabályozás, humánpolitika.)

(3) az áru- és személyszállítási forgalom lebonyolításában a tulajdonformát tekintve egyaránt részt vesz az állami, a szövetkezeti és a magánszektor is.Sajátos csoportosítást jelent a közhasználatú és közületi szektor között kialakuló munkamegosztás.

(3) alapvető munkamegosztás két szervezési megoldását jelenti. Horizontális munkamegosztás, vagy más néven párhuzamos szállítás esetén azonos viszonylatban egymással párhuzamosan működő szállítási megoldások állnak rendelkezésre. A vertikális kooperáció egymáshoz sorosan kapcsolódó szállítási megoldásokból kialakuló munkamegosztási forma. Ennek minősített változata a szállítási lánc.

4. Az alábbiak közül jelölje meg azokat, amelyek a közvetlen állami beavatkozás területeihez tartoznak!
központi beruházások, pálya és eszközállomány fejlesztése,
tranzitforgalom szabályozása,
központi árszabályozás,
állami tulajdonú vállalatok működtetése, a szállítási szükségletek kielégítésénél,
tengelyterhelés maximálása, időszakos forgalomkorlátozás,
reáltarifa-színvonal csökkentése