KURZUS: Elektrotechnika
MODUL: Egyenáramú gépek
43. lecke: Egyenáramú gépek III. (Fordulatszám változtatás, indítás)
Tanulási célok | |||
A lecke áttanulmányozása után Ön képes lesz: | |||
| |||
Tevékenységek | |||
| |||
Tananyag | |||
Fordulatszám változtatás | |||
Az összefüggés alapján 3 lehetőség van az egyenáramú motorok szögsebesség és ezáltal a fordulatszám befolyásolására. | |||
| |||
| |||
| |||
| |||
| |||
A módszer jellemzői: | |||
| |||
A gyakorlatban az ellenállásokat a velük párhuzamosan kapcsolt mágneskapcsolókkal kapcsolják be és ki ahogy az alábbi ábrán látható: | |||
| |||
| |||
| |||
| |||
A módszer egyik hátrányát az alsó ábra mutatja: a metszéspontban a fluxus változtatásának nincs hatása a fordulatszámra. Előre tudni kell a terhelés tartományát, hogy elkerüljük a metszéspontot. A metszésponttól balra és jobbra a fluxus változtatásának a hatása ellentétes: a fluxus csökkentése a fordulatszám növekedését okozza a metszésponttól balra, míg jobbra éppen ellentétes a hatás. | |||
Indítás | |||
Emlékeztetőül néhány fontos összefüggés: | |||
, ahol | |||
Indításkor (=0), ezért nem indukálódik feszültség az armatúrában: Ub=0, ezért 10-30-szorosa is lehet a névleges áramnak: . Ez a nagy armatúra áram nemcsak a hálózatra nézve káros, hanem a motorra nézve is, ugyanis nagy teljesítményű motornál olyan nagy áram adódik, amely tönkreteheti a kommutátort és a szénkeféket is. Ezért az indítási áramot mindenképpen csökkenteni kell. | |||
Ia-t csökkenthetjük például az armatúrával sorba kötött ellenállások bekapcsolásával (a tört nevezője nő) | |||
| |||
A motorok jelleggörbéje a bekapcsolt ellenállások hatására természetesen megváltozik. Az indítási folyamatot az alábbi ábrák szemléltetik | |||
| |||
Ennél a módszernél kihasználjuk, hogy a motor rövid ideig elviseli a névlegesnél kissé nagyobb armatúraáramot. (Az ellenállások használata miatt ez is veszteséges megoldás.) |
Önellenőrző feladatok | |||||||
Töltse ki az alábbi feladatlapot! | |||||||
1. Adja meg, hogy melyik válasz a helyes!
![]() | |||||||
2. Adja meg, hogy melyik válasz a helyes! ![]() ![]()
![]() | |||||||
3. Adja meg, hogy melyik válasz a helyes! ![]() ![]()
![]() | |||||||
4. Adja meg, hogy melyik válasz a helyes! ![]() ![]()
![]() | |||||||
5. Adja meg, hogy melyik válasz a helyes!
![]() |