KURZUS: Közlekedési statisztika I.

MODUL: Előszó

Előszó

Kedves Hallgatóm!

Tisztelettel köszöntöm Önt, aki vállalkozott arra, hogy munkája mellett, távoktatási formában tanulmányozza a Statisztika c. tantárgyat, ami a statisztika - mára már meglehetősen nagy tudományterület - ún. általános statisztikai módszereit tárgyalja. A tananyagunk tehát mind terjedelmében, mind mélységében csak "válogatásnak" tekinthető. Egyrészt azon témaköröket tartalmazza, amelyeket az üzemmérnökképzésben nélkülözhetetlennek ítéltünk, másrészt tiszteletben kell tartanunk azt az időmennyiséget (kredit), amelyet a képzési program a tantárgyunknak engedélyezett.

A statisztika I. és II. távoktatási jegyzet, a szükséges ismereteket, teljes egészében tartalmazza!

Ugyanakkor a statisztikai témakörök tanulmányozásához szerencsésen sok és jó szakirodalom (jegyzet, tankönyv, példatárak) is rendelkezésre áll, hiszen a felsőoktatásban számos szakon oktatott tantárgy.

Így lehetősége van Önnek arra, hogy egy-egy problémát, amelynek a megértése esetleg nehézséget okoz más irodalomban is tanulmányozzon. Ehhez is segítséget kívánunk nyújtani, amikor felhívjuk a figyelmét arra, hogy főiskolánk két statisztikai tárgyú jegyzetet is forgalmaz:

"A" jegyzet száma: J 19-384
(Molnár Mihályné dr.: Statisztika c. jegyzet, amelyet a közlekedésmérnöki szakos hallgatók használnak).

"B" jegyzet száma: J 10-1753
(Kerékgyártó Györgyné - Mundruczó György: Statisztikai módszerek a gazdasági elemzésben c. jegyzet, amelyet az üzemgazdász szakos hallgatók használnak)

Minden témakör végén jeleztük, hogy a tárgyalt probléma A és B jegyzetek, mely oldalain található.

Nagyon jó szakkönyv még a témában:

Köves Pál - Párniczky Gábor: Általános statisztika c. munkája, amely a Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó gondozásában már többször is megjelent.

A távoktatásban általában, de a statisztikában különösen fontos, hogy Ön rendszeresen foglalkozzon a tananyaggal.

A tanulás új típusú kikapcsolódás, ugyanakkor nehéz munka.

Ne legyen csalódott, ha az ütem tartása eleinte nehézségekbe ütközik. Mind a távtanulás, mind a statisztika tanulmányozása új dolog Önnek, tehát természetszerűleg nagy vállalkozás.

Feltétlenül gyűjtse össze azokat a problémákat, amelyek gondot okoznak!

A jegyzet szélén hagyott bőséges margó éppen azt a célt szolgálja, hogy azonnal jegyezze fel kérdéseit! Ezek egy részét a tananyag ismétlése, vagy más jegyzetben való tanulmányozása után Önmaga meg fogja válaszolni.

A többit a szervezett csoportos konzultáció, vagy az egyéni konzultáció során közösen meg fogjuk válaszolni.

Nem szabad hagynia, hogy megoldatlan kérdése maradjon. Soha ne gondolja azt, "hogy a többiek már értik, csak én nem tanultam eleget". Akinek kérdése van, az már eleget tanult ahhoz, hogy a kérdésre választ kapjon, akkor is ha további tanulás szükséges még a tananyag birtokbavételéhez.

A statisztika tanulmányozása egyébként is rendkívül aktív munkálkodást igényel. Az adott módszer elméletének, képletének, jelentéstartalmának megtanulása ugyanis önmagában nem elegendő (ez még csak passzív tudás). Az adott metodikát a gyakorlatban is alkalmazni kell, sőt a kapott eredményeket értékelni is szükséges. (Ezt próbáljuk modellezni a "példamegoldásokkal" és a "szöveges elemzésekkel"). Így a kiadott példacsoportok megoldása, feladatok beadása és azok konzultatív értékelése elengedhetetlen része - s tapasztalni fogja, hogy milyen hasznos része - az Ön tanulásának.

Már a tanulás során tapasztalni fogja, hogy a statisztikai ismeretek révén, milyen hasznos eszköz kerül az Ön birtokába, amivel munkáját, vezetői tevékenységét, s általában a valóság megismerését új dimenziókban is gyakorolhatja, és racionálisabbá teheti.

Mindehhez kíván sok sikert:

a Szerző
A tananyag szerkezete

Statisztika I.
"A" modul: Csoportosítás, összehasonlítás
"B" modul: Empirikus eloszlások eloszlások elemzése
"C" modul: Indexszámítás