KURZUS: Közlekedési statisztika I.
MODUL: Előszó
Előszó
Kedves Hallgatóm! | ||
Tisztelettel köszöntöm Önt, aki vállalkozott arra, hogy munkája mellett, távoktatási formában tanulmányozza a Statisztika c. tantárgyat, ami a statisztika - mára már meglehetősen nagy tudományterület - ún. általános statisztikai módszereit tárgyalja. A tananyagunk tehát mind terjedelmében, mind mélységében csak "válogatásnak" tekinthető. Egyrészt azon témaköröket tartalmazza, amelyeket az üzemmérnökképzésben nélkülözhetetlennek ítéltünk, másrészt tiszteletben kell tartanunk azt az időmennyiséget (kredit), amelyet a képzési program a tantárgyunknak engedélyezett. | ||
A statisztika I. és II. távoktatási jegyzet, a szükséges ismereteket, teljes egészében tartalmazza! | ||
Ugyanakkor a statisztikai témakörök tanulmányozásához szerencsésen sok és jó szakirodalom (jegyzet, tankönyv, példatárak) is rendelkezésre áll, hiszen a felsőoktatásban számos szakon oktatott tantárgy. | ||
Így lehetősége van Önnek arra, hogy egy-egy problémát, amelynek a megértése esetleg nehézséget okoz más irodalomban is tanulmányozzon. Ehhez is segítséget kívánunk nyújtani, amikor felhívjuk a figyelmét arra, hogy főiskolánk két statisztikai tárgyú jegyzetet is forgalmaz: | ||
"A" jegyzet száma: J 19-384 | ||
"B" jegyzet száma: J 10-1753 | ||
Minden témakör végén jeleztük, hogy a tárgyalt probléma A és B jegyzetek, mely oldalain található. | ||
Nagyon jó szakkönyv még a témában: | ||
Köves Pál - Párniczky Gábor: Általános statisztika c. munkája, amely a Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó gondozásában már többször is megjelent. | ||
A távoktatásban általában, de a statisztikában különösen fontos, hogy Ön rendszeresen foglalkozzon a tananyaggal. | ||
A tanulás új típusú kikapcsolódás, ugyanakkor nehéz munka. | ||
Ne legyen csalódott, ha az ütem tartása eleinte nehézségekbe ütközik. Mind a távtanulás, mind a statisztika tanulmányozása új dolog Önnek, tehát természetszerűleg nagy vállalkozás. | ||
Feltétlenül gyűjtse össze azokat a problémákat, amelyek gondot okoznak! | ||
A jegyzet szélén hagyott bőséges margó éppen azt a célt szolgálja, hogy azonnal jegyezze fel kérdéseit! Ezek egy részét a tananyag ismétlése, vagy más jegyzetben való tanulmányozása után Önmaga meg fogja válaszolni. | ||
A többit a szervezett csoportos konzultáció, vagy az egyéni konzultáció során közösen meg fogjuk válaszolni. | ||
Nem szabad hagynia, hogy megoldatlan kérdése maradjon. Soha ne gondolja azt, "hogy a többiek már értik, csak én nem tanultam eleget". Akinek kérdése van, az már eleget tanult ahhoz, hogy a kérdésre választ kapjon, akkor is ha további tanulás szükséges még a tananyag birtokbavételéhez. | ||
A statisztika tanulmányozása egyébként is rendkívül aktív munkálkodást igényel. Az adott módszer elméletének, képletének, jelentéstartalmának megtanulása ugyanis önmagában nem elegendő (ez még csak passzív tudás). Az adott metodikát a gyakorlatban is alkalmazni kell, sőt a kapott eredményeket értékelni is szükséges. (Ezt próbáljuk modellezni a "példamegoldásokkal" és a "szöveges elemzésekkel"). Így a kiadott példacsoportok megoldása, feladatok beadása és azok konzultatív értékelése elengedhetetlen része - s tapasztalni fogja, hogy milyen hasznos része - az Ön tanulásának. | ||
Már a tanulás során tapasztalni fogja, hogy a statisztikai ismeretek révén, milyen hasznos eszköz kerül az Ön birtokába, amivel munkáját, vezetői tevékenységét, s általában a valóság megismerését új dimenziókban is gyakorolhatja, és racionálisabbá teheti. | ||
Mindehhez kíván sok sikert: | ||
| ||
A tananyag szerkezete | ||
Statisztika I. |