KURZUS: Hő- és áramlástan
MODUL: II. modul: Ideális kontínuumok áramlása
7. lecke: Gyakorlati feladatok áramló ideális kontínuumokkal kapcsolatban I.
| Tanulási cél |
A leckében foglalt konkrét példák áttanulmányozása után Ön képes lesz |
- saját szavaival elmagyarázni, hogy mi a síkáramlás
- önállóan meghatározni egy sebességfüggvényekkel adott áramlás esetében a lokális és a konvektív gyorsulás értékét az áramlási tér különböző pontjaiban,
- meghatározni a konvektív gyorsulás értékét egy diffúzor vagy konfúzor középvonalának különböző pontjaiban,
- a kontinuitás törvényének egy gyakorlati alkalmazásával önállóan meghatározni a sűrűség időbeli változását a térbeli eloszlás ismeretében,
- meghatározni egy tartályból kifolyó folyadék sebességét és mennyiségét,
- saját szavaival elmondani, hogy
- mi a szabadsugár,
- mi a keresztmetszet-összehúzódás jelensége,
- mi a kiömlési szám
- meghatározni egy gyorsulva mozgó tartályból kifolyó víz mennyiségét,
- meghatározni egy folyadékkal töltött tartályból meginduló kiömlési folyamat kezdeti gyorsulását,
- meghatározni azt az időt, ami
- egy folyadékkal töltött álló, hengeres tartály kiürüléséhez kell,
- egy fekvő hengeres tartály kiürüléséhez kell,
- meghatározni azt az erőt, mely egy folyadékkal töltött fecskendő dugattyújának mozgatásához szükséges adott sebesség és gyorsulás mellett,
- saját szavaival elmagyarázni a pl. a bor átfejtéséhez mindennaposan használt módszer működési lényegét és meghatározni egy adott átmérőjű csövön át az időegység alatt átfejthető folyadékmennyiséget,
- saját szavaival elmagyarázni az örvényszivattyúk működési elvét és meghatározni egy ilyen egyszerű szivattyúval szállítható folyadék mennyiséget,
- saját szavaival elmagyarázni az egyszerű vízturbina (hidromotor, forgó kerti locsoló) működési elvét és képes lesz önállóan meghatározni egy hidromotor fordulatszámát,
- saját szavaival elmagyarázni, hogy mi a Laval-fúvóka és mikor szükséges az alkalmazása,
- meghatározni a Laval-fúvókából kiáramló közeg sebességet és a fúvóka jellemző méreteit adott tömegáramhoz,
|
A tanulási célok megvalósításához tanulmányozza át figyelmesen az "Áramló ideális kontínuumok" példatárban található IK/1. - IK/30. sorszámú feladatokat az itt közölt tanácsokat követve. |
1. | Az egyes feladatokat a példatárban lévő sorrendet tartva tanulmányozza, mert a sorrend általában a nehézségi fokot is mutatja. | 2. | A megoldást csak akkor nézze meg, ha önállóan nem jár sikerrel. | 3. | Ha a megoldás nem nyújt elegendő információt, akkor térjen vissza az elméleti tananyaghoz vagy kérjen segítséget a kijelölt tutortól. | 4. | A megoldásra való képességét úgy tudja leellenőrizni, ha néhány órával/nappal az első megoldás illetve annak sikeres megértése után, a megoldás ismételt megtekintése nélkül sikerül megoldania az adott feladatot, általában 15 percen belül. |
|