KURZUS: Hő- és áramlástan

MODUL: III. modul: Valóságos kontínuumok áramlása

15. lecke: Áramlás különböző alakú testek és szárnyprofilok körül

Tanulási cél

A leckében foglaltak áttanulmányozása után Ön képes lesz

  • saját szavaival elmagyarázni, hogy
    • mi a torlópont,
    • hogyan jön létre a határréteg leválása,
    • milyen feltételek esetén jöhet létre leválás,
    • mi a leválási buborék,
    • mi a kavitáció és milyen veszéllyel járhat.
    • mi a közegellenállási tényező,
    • mi az oka a testre ható közegellenállási erőnek,
    • mitől függ a gömb közegellenállási tényezője,
    • mi a Kármán - féle örvénysor,
    • miért állandó a hasábszerű testek közegellenállási tényezője,
    • mi az állásszög vagy megfúvási szög egy szárnyprofil esetében,
    • mi a nyomott oldal egy szárnyprofil esetében,
    • mi a szívott oldal egy szárnyprofil esetében,
    • hol keletkezhet leválás egy szárnyprofil esetében,
  • önállóan rárajzolni egy szárnyprofilra a rá ható erőket,
  • önállóan felrajzolni felhajtóerő és az ellenállási erő tényező változását az állásszög függvényében egy szárnyprofil esetében.
  • önállóan kiszámítani
    • a testre ható közegellenállási erőt,
    • a közegellenállási erő és a gördülési ellenállási erő viszonyát a sebesség függvényében
    • a repülőgép hajtásához szükséges teljesítményt egyszerűbb esetekbe.

A tanulási célok megvalósításához olvassa át figyelmesen a "Hő- és Áramlástan" jegyzet 7.6. fejezetét és alfejezeteit. Az ismeretek sikeres elsajátítását az egyes fejezetek és alfejezetek végén található önellenőrző kérdések segítségével ellenőrizze le.

A leckéhez kapcsolódó gyakorlati problémamegoldó képesség kifejlesztéshez tanulmányozza át figyelmesen az "Áramló valóságos kontínuumok" példatárban található VK/26. - VK/32. feladatokat is az itt közölt tanácsokat követve.

1.Az egyes feladatokat a példatárban lévő sorrendet tartva tanulmányozza, mert a sorrend általában a nehézségi fokot is mutatja.
2.A megoldást csak akkor nézze meg, ha önállóan nem jár sikerrel.
3.Ha a megoldás nem nyújt elegendő információt, akkor térjen vissza az elméleti tananyaghoz vagy kérjen segítséget a kijelölt tutortól.
4.A megoldásra való képességét úgy tudja leellenőrizni, ha néhány órával/nappal az első megoldás illetve annak sikeres megértése után, a megoldás ismételt megtekintése nélkül sikerül megoldania az adott feladatot, általában 15 percen belül.