KURZUS: Hő- és áramlástan

MODUL: II. modul: Ideális kontínuumok áramlása

8. lecke: Gyakorlati feladatok áramló ideális kontínuumokkal kapcsolatban II.

Tanulási cél

A leckében foglalt konkrét példa áttanulmányozása után Ön képes lesz

  • meghatározni egy folyadéksugár tetszés szerinti szögben történő eltérítéséhez szükséges erő nagyságát,
  • meghatározni mekkora erő kell pl. egy tűzoltófecskendő megtartásához a kiömlő folyadéksugár ellenében,
  • saját szavaival elmagyarázni az ún. szabadsugár vízturbina működési elvét és képes lesz önállóan meghatározni egy szabadsugár vízturbina által szolgáltatott teljesítményt,
  • meghatározni azt az erőt, mely egy folyadékot szállító csővezeték valamely csőívét vagy más idomdarabját,
  • saját szavaival elmagyarázni, hogy az ideális, kontínuum áramlása során is keletkezhet veszteség és képes lesz önállóan meghatározni ennek a veszteségnek a nagyságát,
  • saját szavaival elmagyarázni, hogyan lehetséges hasznosítani a szél energiáját ill. hogyan képes mozgatni egy forgó légcsavar egy járművet,
  • meghatározni egy szélmotor várható teljesítményét,
  • meghatározni, hogy adott teljesítménnyel hajtott légcsavarral milyen haladási sebességet lehet elérni,
  • saját szavaival elmagyarázni, miért lehet időnként kopogó hangot hallani, ha hirtelen zárunk el egy vízcsapot, miért lehet ez veszélyes és képes lesz önállóan meghatározni, hogyan kerülhető el ez a veszély.

A tanulási célok megvalósításához tanulmányozza át figyelmesen az "Áramló ideális kontínuumok" példatárban található IK/31. - IK/53. sorszámú feladatokat az itt közölt tanácsokat követve.

1.Az egyes feladatokat a példatárban lévő sorrendet tartva tanulmányozza, mert a sorrend általában a nehézségi fokot is mutatja.
2.A megoldást csak akkor nézze meg, ha önállóan nem jár sikerrel.
3.Ha a megoldás nem nyújt elegendő információt, akkor térjen vissza az elméleti tananyaghoz vagy kérjen segítséget a kijelölt tutortól.
4.A megoldásra való képességét úgy tudja leellenőrizni, ha néhány órával/nappal az első megoldás illetve annak sikeres megértése után, a megoldás ismételt megtekintése nélkül sikerül megoldania az adott feladatot, általában 15 percen belül.