KURZUS: Közforgalmú közlekedés I.
MODUL: IV. modul: A városi tömegközlekedés
10. lecke: A megállóhelyek kijelölése
Tananyag | ||||||||||
Tanulási célok | ||||||||||
A lecke feldolgozása után Ön képes lesz: | ||||||||||
| ||||||||||
Tevékenységek | ||||||||||
Olvassa el a kurzus 10. leckéjét! | ||||||||||
A feldolgozáshoz szükséges idő: 35 perc olvasás, tanulás, 20 perc önellenőrzés. | ||||||||||
Tananyag | ||||||||||
A városi autóbuszvonalakon a megállóhelyek kijelölésével kapcsolatban megvizsgálandó, hogy | ||||||||||
| ||||||||||
Az átlagos megállótávolság meghatározásánál figyelembe kell vennünk, hogy a rá- és elgyaloglás szempontjából a kis megállótávolság, a járművön töltött idő szempontjából a nagy megállótávolság előnyös. A megállótávolság helyes meghatározása üzemi szempontból is fontos, a túlságosan sűrű megállók az üzemi költségeket növelik. | ||||||||||
Az utasok szempontjából legkedvezőbb megállótávolság meghatározását elősegíti a következő számítás. | ||||||||||
Az eljutási idő felírható a következő formában: | ||||||||||
tgyr = rágyaloglási idő | ||||||||||
A rá- és elgyaloglási idő felírható a megállótávolság függvényében, feltételezve azt, hogy a kiinduló és célpontok egyenletes eloszlása mellett az átlagos rá- és elgyaloglási táv a megállótávolság negyedrésze. | ||||||||||
M = átlagos megállótávolság | ||||||||||
A rá- és elgyaloglási időt azonosnak vehetjük. | ||||||||||
Az utazási idő is összefüggésben van a megálló távolsággal. | ||||||||||
L = átlagos utazási távolság | ||||||||||
Az összefüggések felhasználásával az eljutási idő: | ||||||||||
A második derivált vizsgálatával bizonyítható, hogy a függvénynek ezen a helyen valóban minimuma van. Az eredményül kapott képlet szerint a megállótávolság optimumát az átlagos utazási távolság befolyásolja. | ||||||||||
Nagyobb utazási távolság esetén előnyösebb a nagyobb megállótávolság, mivel a hosszabb rá- és elgyaloglási időket kompenzálja a kevesebb megállás révén adódó nagyobb utazási sebesség (4.13. ábra). | ||||||||||
| ||||||||||
Ha a gyaloglási sebességet 3 km/órában, a megállóhelyi időpótlékot 30 másodpercben rögzítjük, akkor a képlet: | ||||||||||
A képletet alkalmazva például 4 km-es átlagos utazási távolság esetén 457 m adódik optimális megállótávolságként. | ||||||||||
Az ismertetett módszer arra alkalmas, hogy egyes városok, illetve azon belül egyes vonalak átlagos megállótávolságát illetően megállapítsuk a legkedvezőbb értéket. A megállóhelyek elhelyezése természetesen nem történhet mechanikusan az átlagos távolság alapján. Alapelv, hogy a sűrűbben lakott területeken kisebb, külterületeken nagyobb megállótávolság alkalmazandó. | ||||||||||
A magyarországi vidéki városok autóbusz-közlekedésére a KTI által kidolgozott irányértékek az átlagos megállótávolságra vonatkozóan: | ||||||||||
| ||||||||||
Az egyes megállóhelyek konkrét helyének kijelölésénél az utazási célokat és a forgalomtechnikai lehetőségeket kell figyelembe venni. | ||||||||||
Kívánatos a megállókat a nagy forgalomvonzó létesítmények (munkahely, iskola, középépület, áruház) közelébe elhelyezni, de figyelembe kell venni azt is, hogy a közút forgalmát a megálló autóbuszok ne zavarják. | ||||||||||
A megállók elhelyezésénél az átszállásokat is indokolt figyelembe venni, célszerű azokat a megállóhelyeket egymáshoz közel elhelyezni, amelyek között jelentős átszálló forgalom van. | ||||||||||
A megállóhelyek kapacitását az időegység alatt átbocsátható járatok számával mérhetjük. A megállóhelyek foglaltsági ideje a ki- és beállási időből, valamint a megállóhelyen eltöltött időből tevődik össze. | ||||||||||
A megállóhelyek kapacitásának elégséges voltát a járatkövetési idő és a foglaltsági idő összehasonlítása révén ítélhetjük meg. A kapacitás elégségességének nem elegendő feltétele, hogy a foglaltsági idő a menetrend szerinti követési időnél kisebb legyen, mivel a forgalmi zavarok miatt a járművek közlekedése nem egyenletes. A megállóhely-kapacitás elégségességi feltétele: | ||||||||||
Tk = ki- és beállási idő | ||||||||||
A megállóhely kapacitását kettős megállóhely alkalmazásával növelni tudjuk. |
Önellenőrző kérdések | |||||||||
Olvassa el figyelmesen az alábbi feladatokat, majd a lecke tartalma alapján oldja meg őket! | |||||||||
1. Egészítse ki a mondatot! A városi autóbuszvonalakon a megállóhelyek kijelölése során figyelembe kell venni: ![]() | |||||||||
2. Egészítse ki a következő két mondatot! Az átlagos megállótávolság meghatározásánál figyelembe kell vennünk, hogy a rá- és elgyaloglás szempontjából a megállótávolság, a járművön töltött idő szempontjából a megállótávolság előnyös. A megállótávolság helyes meghatározása szempontból is fontos, a túlságosan sűrű megállók az üzemi költségeket . ![]() | |||||||||
3. Válassza ki a helyes megoldást! A kiinduló és célpontok egyenletes eloszlása mellett az átlagos rá- és elgyaloglási táv:
![]() | |||||||||
4. Egészítse ki a mondatot! A megállóhelyek elhelyezésének az alapelve: sűrűbben lakott területeken , külterületeken megállótávolság alkalmazandó. ![]() | |||||||||
5. Egészítse ki a mondatot! A megállóhelyek kapacitását az alatt átbocsátható járatok számával mérhetjük. ![]() | |||||||||
6. Egészítse ki a mondatot! A megállóhelyek kapacitásának elégséges voltát a idő és a idő összehasonlítása révén ítélhetjük meg. ![]() | |||||||||
7. Döntse el, hogy igaz vagy hamis az állítás!
![]() | |||||||||
8. Döntse el, hogy igaz vagy hamis az állítás!
![]() |