KURZUS: Közforgalmú közlekedés I.
MODUL: II. modul: A tömegközlekedés prioritása
3. lecke: Visszatartó intézkedések
Tanulási útmutató | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tanulási célok | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A lecke feldolgozása után Ön képes lesz: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tevékenységek | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Olvassa el a kurzus 3. leckéjét! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A feldolgozáshoz szükséges idő: 35 perc olvasás, tanulás, 10 perc önellenőrzés. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tananyag | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az egyéni gépjárműhasználat feltételeinek nehezítése | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) Közúthálózati beavatkozások | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mind az egyéni, mind az autóbuszos közösségi közlekedés rendszerint ugyanazt az úthálózatot használja. Ebben az egyenrangú helyzetben az autóbuszok előnyét, kényelmét biztosító beavatkozások, mint "húzó" intézkedések a korábbi fejezetben részletezésre kerültek. E fejezetben azok elemzése következik amely az egyéni gépjármű-közlekedést megnehezíti, a közösségivel szemben. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hálózati korlátozó intézkedésként csoportosíthatók azok, amelyek révén közúthálózat bizonyos szakaszainak használata személygépjárművek számára | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Részletezve: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Behajtási tilalom vagy korlátozás | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az intézkedéscsokor révén a város egy jól meghatározott területére nem, vagy csak személyi, ill. időbeli korlátozással hajthatnak be a személygépjárművek. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mindezen tilalmak úgy érik el a tömegközlekedés prioritásának javulását, ha a tilalom közvetlen közelében látható, hogy mindez az autóbuszra nem vonatkozik. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A személyi, vagy időbeli korlátozás sokkal bonyolultabb, mivel különbséget kell tudni tenni két behajtási szándék között. Erre a célra a programozható sorompók, távirányítós pollerek, beléptető rendszerek lehetnek alkalmasak. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Megnehezített behajtás | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ez az intézkedés feltételezi a kultúrált közlekedést. Olyan környezetformálással próbál a járművezetők tudatára hatni, ami meggyőzi a járművezetőt arról, hogy ne hajtson be a kérdéses területre. A burkolat anyaga, vonalvezetése, a beépített, de kikerülhető természetes akadályok, a növényzet, utcabútorok, a koncentrált gyalogos áramlat, köztéri tárgyak, azt sugallják a járművezetőnek, hogy ide nem való gépjármű. Ide természetesen csak különleges autóbuszt szabad beengedni, ami illik a védett környezethez. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Többféle módszerek közül választhatunk: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mindezen eszközöket eredendően a gyalogosok belvárosi, vagy lakóterületi sétálóövezeteinek, forgalommentesítésére alkalmazták, de az autóbuszok prioritása fejlesztésére is jó módszer. Minél nagyobb területen vezetik be a tömegközlekedés kizárólagosságát, (autóval nem szabad, gyalogosan pedig túl messze van), annál hatásosabb lesz az autóbusz prioritásának fejlesztése. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Természetesen ezt sem szabad a végletekig fokozni, mivel a közlekedőknek is van tűrőképessége, a védett területnek is szükséges árurakodási, személyszállítási lehetőséget biztosítani. Egy eltúlzott intézkedés révén képes egy belváros elnéptelenedni, unalmassá válni, amit szintén nem kívánhat a város vezetése. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b) Forgalomtechnikai eszközök | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A forgalomtechnika széles tárháza sok lehetőséget biztosít az autóbuszok közlekedésének prioritása fokozásában. A 2.1. fejezetben említetteken túlmenően további forgalomtechnikai eszköz vethető be erre a célra. Ide tartozik a | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
azon eszközei, mely az autóbuszra nem vonatkozik, ill. azt részesíti előnyben. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A sebességkorlátozás, forgalomcsillapítás, elsőbbségszabályozás csak közvetett módon segíti az autóbuszok prioritásának fejlesztését. Inkább csak a deklaráció szintjén jelzi, a környezetgazdaságos közlekedés támogatottságát. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A megállási, várakozási tilalom révén a személygépjármű használója ugyanúgy közlekedhet ahogy az autóbusz, de a védett területen nem állhat meg, ill. nem várakozhat. Ennek révén elvileg a behajtás, ill. autózás célja válik feleslegessé. Az autózással együtt járó parkolási, megállási kényszer rávilágít arra, hogy a tömegközlekedés igénybevétele esetén ilyen gond nem merül fel. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A parkolási, megállási tilalom a mai magyar közlekedési morál ismeretében csak korlátozottan eredményezi a személygépjármű-használat visszaszorulását, hiszen a várakozási, megállási tilalomnak önmagában csekély a tekintélye. Szigorú és folyamatos rendőri jelenlét azonban képes a szabálytalankodókat is elrettenteni. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az is előfordulhat, hogy a bevezetés követően megnő a védendő terület személygépjármű forgalma, mivel sok járművezető több fordulóban is megpróbálkozik helyet találni autójának. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c) Parkolás, parkolás-szabályozás | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A parkolás bonyolult feltételrendszere közül nem mindegyik paramétere segíti a tömegközlekedés prioritásának fejlesztését. A parkoló önmagában véve az egyéni gépjármű-közlekedés kínálati színvonalát fokozza, s csak bizonyos korlátozott esetben képes szolgálni a tömegközlekedés prioritását is. Ebből a szempontból tehát csak azok a parkolók kerülhetnek a tömegközlekedés prioritását segítő intézkedéscsomagba, amelyek az egyéni és a közösségi közlekedés kapcsolatfelvételi pontján helyezkednek el. Itt a személygépjármű vezető, a közeli, biztonságos, olcsó (lehetőleg ingyenes) parkolóhelyen járművét hátrahagyva átszállhat az autóbuszra. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A parkolás-szabályozás, azaz a parkoló járművek elhelyezésének szabályozása, időbeli, térbeli, személyi korlátozása további segítségére lehet a tömegközlekedés prioritásának javításában. Az időbeli korlátozással bíró parkolási rendszerek révén a hosszabb tartamú tartózkodást tervező autós már megfontolja az autóbusz igénybevételét. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fontos, hogy a közösségi- és az egyéni közlekedés kapcsolatfelvételi pontjainál nem célszerű korlátozott, vagy díjas használatú parkolót létesíteni, a személygépjármű elől védendő területekre pedig ellenkezőképp, minél szigorúbb, korlátozóbb rendszer bevezetése előnyös. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d) Útdíj alkalmazása | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egyik legradiálisabb módszer a személygépjármű használatának korlátozására, az útdíj szedése azokon a vonalakon, ahol az egyéni közlekedés nemkívánatos mód. Ennek nemcsak műszaki, fizikai, hanem jogi feltételei is vannak. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A világon többféle városi útdíj-szedési módszer közül a korszerű telematikaitól a sorompós díjszedő kapuig terjed a skála. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az így szerzett bevétel keresztfinanszírozással felhasználható az autóbusz viteldíjának mérséklésére. Az így elért hatások bizonyos korlátok között egymást erősítik: az útdíj miatt többen átszállnak az autóbuszra, ahol a jegy olcsóbb, szintén az útdíj miatt. Ez természetesen csak akkor működik, ha megfelelő számban megmaradnak az egyéni gépjármű-közlekedésnél, azaz fizetik tovább az útdíjat. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Összefoglalás | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A fentiekben részletes feltárásra kerültek a prioritás elvi alapjai, a közlekedési mód megválasztásának kérdései, és a városi adottságok hatásainak elemzése. Ezen tényezők ismeretében szedhetők csokorba azok az eszközök, amelyek révén javítani lehet a közforgalmú közlekedés prioritásán. Az intézkedéseket "húzó", azaz a kínálatot javító, ill. "visszatartó", azaz a versenytárs, a személygépjármű használatát korlátozó intézkedésekre lehet csoportosítani. Ezeket az alábbi táblázat foglalja össze: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A tömegközlekedés szolgáltatási színvonalát javító, "húzó" intézkedések
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A gépjárműhasználatot fékező intézkedések
|
Önellenőrző kérdések | ||
Olvassa el figyelmesen az alábbi feladatokat, majd a lecke tartalma alapján oldja meg őket! | ||
1. Egészítse ki a következő mondatot! Hálózati korlátozó intézkedés azok, amelyek révén a közúthálózat bizonyos szakaszainak használata személygépjárművek számára: ![]() | ||
2. Egészítse ki a következő mondatot! Behajtási tilalom, vagy korlátozás révén a város egy jól meghatározott területére , vagy csak , ill. korlátozással hajthatnak be a személygépjárművek: ![]() | ||
3. Egészítse ki a következő mondatot! A behajtási tilalom, vagy korlátozás úgy éri el a tömegközlekedés prioritásának javulását, ha a tilalom közvetlen közelében , hogy mindez az nem vonatkozik. ![]() | ||
4. Egészítse ki a következő mondatot! A megnehezített behajtás elemei: a anyaga, , a beépített, de kikerülhető természetes , a , utcabútorok, a koncentrált . ![]() | ||
5. Egészítse ki a következő mondatot! A korlátozó forgalomtechnikai eszközök közé tartozik: ![]() | ||
6. Egészítse ki a következő mondatot! Csak azok a parkolók kerülhetnek a tömegközlekedés prioritását segítő intézkedéscsomagba, amelyek az és a közlekedés pontján helyezkednek el. ![]() | ||
7. Egészítse ki a következő mondatot! Az útdíj alkalmazásával szerzett keresztfinanszírozással felhasználható az autóbusz viteldíjak . ![]() |