KURZUS: Közforgalmú közlekedés I.

MODUL: IV. modul: A városi tömegközlekedés

IV. modulzáró feladatok

A modulzáró feladatok a IV. modulban tanultak alkalmazását várják el.
Olvassa el figyelmesen az alábbi feladatokat, majd a IV. modul tartalma alapján oldja meg őket!

1. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó három szóval!

A városok területe , ezeken a területeken a közlekedés hatása érvényesül, a városközpontok eddigi kiemelt szerepe .

2. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó négy kifejezéssel!

A közlekedés és tömegszerű, segítségével létrejövő .

3. A következő kérdés a városi népesség jellemzőire vonatkozik.

v)városalakító népesség,
k)kiszolgáló népesség,
e)eltartottak.
Írja fogalom előtti kisbetűt a megfelelő jellemzők elé!
Betűjel
(v, k, e)
Jellemzők
Ehhez a népességhez a még nem, vagy már nem munkaképes korúak, a rokkantak, a fogyatékosak, a nyugdíjasok, a betegek és a nem dolgozó családtagok tartoznak.
Ez a réteg a város lakosainak mintegy 25-35%-a.
Ezeket a település lakosságának mintegy 20-25%-ára teszik.
Ez a népesség szolgáltatja azt a termelési, szolgáltatási többletet, amely alapján a kérdéses település - saját szükségletein túlmenően - a táj vagy az ország igényeinek kielégítésében is szerephez jut.
Ezek nálunk az összlakosság mintegy 45%-át teszik ki.
Ehhez a népességhez a többi keresők tartoznak, akik tehát a település saját szükségleteinek kielégítését biztosítják (például helyi közlekedés, helyi ipar, helyi igazgatás, helyi oktatás stb.).
4. Egészítse ki a következő három mondatot a hiányzó egy-egy kifejezéssel!

A területi munkamegosztás a különféle rendeltetésű területegységek között megfelelő igényel. Ezt a biztosítja. A közlekedés a célszerű előfeltétele és egyben előmozdítója.

5. A következő kérdés a dezurbanizáció közlekedési hatásaival foglalkozik.
Döntse el az állításokról, hogy igazak vagy hamisak!
A tehetősebb rétegek jobban kötődnek a személygépkocsi használatához.
A szétterülő, alacsony laksűrűségű beépítés a környező településeken biztosítja a magas színvonalú tömegközlekedés gazdaságosságát.
Kis személygépkocsi forgalom a városba bevezető utakon és magában a városban is.
6. Egészítse ki a következő laksűrűséggel kapcsolatos mondatot a hiányzó két szóval!

Ha a vizsgált területet a szegélyező utak tengelyével határoltan számítják akkor területről, ha a vizsgált területet a külső építési vonallal (lakótömb) határoltan számítják, akkor területről beszélhetünk.

7. Párosítsa a városrészek (területhasznosítás) nevét az őket jellemző leírással.

l)lakóterület;
i)ipari terület;
z)zöldterületek;
k)városközpont;
o)ősi városközpont.
A név előtti kisbetűt írja a megfelelő ábra elé!
Betűjel
(l, i, z, k, o)
Leírás
Itt helyezkednek el, többnyire meglehetősen koncentráltan, a magasabb-rendű tercier tevékenységek és szolgáltatások területei, létesítményei, szervei, többé-kevésbé rendezetten, nagyobb városokban egymástól területileg elkülönítve, esztétikailag értékes keretben és módon.
Rendszerint valamilyen tér, vagy tércsoport formájában alakult ki és maradt fenn.
A település területének az a megfelelő elemekből kialakított egy vagy több összefüggő, szerves részrendszere, amelyen lakóépületek és az ezeket közvetlenül kiszolgáló intézmények, létesítmények, közlekedési és zöldterületek vannak.
A város területének túlnyomóan zöld növényzettel borított, egységesen összefüggő, egyenletesen elosztott, de nem elaprózott, minden területi elemének fontos, szerves részei, amelyek pihenésre, üdülésre, a város területének tagolására és a városkép élénkítésére alkalmasak.
A település olyan funkcionális egységet alkotó, összefüggő területe, amelyet teljes egészében ipari üzemek és a területileg is közvetlenül hozzájuk tartozó közlekedési- és közműlétesítmények, növényzettel borított (többnyire védő) területek, valamint az ipari üzemek dolgozóit kiszolgáló közintézmények foglalnak el.
8. Válassza ki a városközpont jellemzőit!
nagy vonzóerő, ha gyenge a megközelítési lehetőség;
nagy vonzóerő, ha jól megközelíthető egyéni és tömegforgalmi eszközökkel;
közösségi tevékenységek és szolgáltatások hiánya;
közösségi tevékenységek és szolgáltatások koncentráltsága.
9. Egészítse ki a következő mondatokat!

A városközpont vonzó ereje, a közösségi tevékenységek és szolgáltatások jelentős népsűrűséget váltanak ki.

Ez a hatás azonban csak akkor realizálható, ha a fok és a lehetőség (személy és teher is) egymással egyensúlyban vannak (utak, terek, parkolási lehetőség).

10. A következő mondat a városközpont távlati fejlesztési módszereit jellemzi.
Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó 1-1 kifejezéssel!

A rövid távú fejlesztési lehetőségek kimerültével a nagymértékű fejlesztésével, és a városközpont és funkcióinak igyekeznek a felbillent egyensúlyt helyreállítani.

11. A következő mondat a városközpont autóközlekedéshez szabott fejlesztésének feltételeit tartalmazza. Válassza ki helyes meghatározásokat!
el kell választani a jármű- és gyalogos áramlatokat;
a jármű- és gyalogos áramlatokat között nem szükséges a kapcsolat biztosítása;
foglalkozni kell a városközpont gyors, biztonságos és kényelmes megközelítési és elhagyási lehetőségével;
nem kell foglalkozni a városközpontban az egészséges körülmények megteremtésével.
12. A következő két mondat a tömegközlekedés előnyben részesítésére alapozott városközpont fejlesztési elveit tartalmazza. Egészítse ki a következő két mondatot a hiányzó kifejezésekkel!

Nem tesszük lehetővé mindenki számára a városközpontba közlekedési eszközökkel való bejutást, hanem a fokozatos átalakításával, és a fejlesztésével biztosítjuk, hogy a belváros peremén, vagy a gyorsvasutak, gyorsjáratok vonalai mentén kijjebb is leparkolt járművek utasai , illetőleg eszközökkel és közelítsék meg a városközpontban lévő úti céljukat.

13. Egészítse ki a következő mondatot!

Amennyiben a közlekedési, megközelítési lehetőségek fejlesztésének bármilyen ok határt szab, ideig-óráig ható intézkedéseket kell tenni, a át kell alakítani, végső fokon azonban előbb-utóbb városközpont kell végrehajtani.

14. Rendszerezze a tömegközlekedési eszközöket és jellemzőiket!

a)autóbusz
g)gyorsautóbusz
t)trolibusz
k)közúti villamos
Írja a tömegközlekedési eszköz előtti kisbetűt megfelelő oszlop fejlécébe!
Pályatelepülési úthálózaton, esetleg buszsávontelepülési úthálózaton, esetleg buszsávontelepülési úthálózaton, esetleg buszsávonkötött pályán (közúton, elválasztva, független pályán)
Megállóhelyekútpálya szélén
öbölben
negatív öbölben
(300-400 m)
megegyezik az autóbusszal, csak a megállótávolság nagyobbútpálya szélén
öbölben
negatív öbölben
(300-400 m)
középső
kétoldali járdasziget
(400-500 m)
Sebességalacsony 8-18 km/hmagasabb, 20-32 km/halacsony, 10-24 km/halacsony, 10-22 km/h
Teljesítőképességkicsi, 200-7.200 férőhely/óra/iránykicsi, 200-7.200 férőhely/óra/iránykicsi, 200-7.200 férőhely/óra/irányközepes, 400-24.400 férőhely/óra/irány
Dinamikus
teljesítőképesség
1.600-129.600 férőhely*km/óra*óra/irány 4.000-230.400 férőhely*km/óra*óra/irány2.000-172.800 férőhely*km/óra*óra/irány4.000-536.800 férőhely*km/óra*óra/irány
Előny- levegőszennyezés
- téli üzem
- hegymenet
- nincs külön pálya, csekély beruházás igény
- rugalmas
- nincs pálya berendezés
- csak üzemi létesítmények
- nincs külön pálya, csekély beruházás igény
- rugalmas
- nincs pálya berendezés
- csak üzemi létesítmények
- vonatszerelvények változtatásával rugalmas férőhely kínálat
- levegőszennyezés
Hátrány- forgalmi zavarok hatása nagy
- jó útpályát igényel
- kötött pálya
- nagy kezdeti beruházás
- sok felsővezeték
- forgalmi zavarok hatása nagy
- légszennyezés
- téli üzem
- forgalmi zavarok hatása nagy
- légszennyezés
- téli üzem
- zaj
- nagy beruházásigény
- kötött pálya
- karbantartásigény

15. Rendszerezze a tömegközlekedési eszközöket és jellemzőiket!

g)gyors villamos
e)elővárosi vasút (HÉV)
v)városi gyorsvasút
m)metró
Írja a tömegközlekedési eszköz előtti kisbetűt megfelelő oszlop fejlécébe!
Pályakötött pálya (nagyvasúthoz hasonló)független, kötött pálya mélyvezetés, kéreg alatta pályakialakítás általában független, térszínen, alatt, felettáltalában független, zárt pálya
Megállóhelyekkétoldali peronközépső vagy kétoldali peron (800-1000 m)középső, kétoldali járdasziget (400-500 m)kétoldali peron
Sebesség20-32 km/h; 34-45 km/h20-35 km/h18-30 km/h20-32 km/h; 34-45 km/h
Teljesítőképesség700-26.100 férőhely/óra/irány7.200-43.200 férőhely/óra/irányközepes, 400-24.400 férőhely/óra/irány700-26.100 férőhely/óra/irány
Dinamikus
teljesítőképesség
18.900-1.004.850 férőhely*km/óra*óra/irány144.000-1.512.000 férőhely*km/óra*óra/irány7200-732000 férőhely*km/óra*óra/irány18.900-1.004.850 férőhely*km/óra*óra/irány
Előny- nagy teljesítőképesség
- sűrű követés
- nagy teljesítőképesség, nagy tömegek
- környezetvédelem
- helyfoglalás a felszínen
- vonatszerelvények változtatásával rugalmas férőhely kínálat
- levegőszennyezés
- nagy teljesítőképesség
- sűrű követés
Hátrány- nagy beruházásigény
- kötött pálya
- zaj
- nagy beruházásigény, legdrágább
- kötött pálya
- magas üzemi költségek
- zaj
- nagy beruházásigény
- kötött pálya
- karbantartásigény
még drágább, mint a közúti villamos
- nagy beruházásigény
- kötött pálya
- zaj
16. Egészítse ki a következő mondatot!

A tömegközlekedési vonalat a (ok), az és a határozzák meg.

17. Egészítse ki a következő mondatot!

Átlapolásról akkor beszélünk, ha két szemközt futó vonal nem a találkozási pontnál, hanem a vonalak mentén van, és így szakasz keletkezik, amelyet átlapolt szakasznak nevezünk.

18. Egészítse ki a következő mondatot!

A végződő vonal ritkán lakott, nagykiterjedésű városrészek kiszolgálására alkalmas.

19. Egészítse ki a következő mondatot!

A vagy más néven vonal a város külső részeit közvetlenül a városközpont érintése nélkül köti össze.

20. Válassza ki a városi terület körzetekre osztásánál figyelembe veendő alapelveket!
Jelölje be a 3 helyes választ!
a körzetek határai a nagy forgalmú megállóhelyekhez, a nagy létszámot foglalkoztató üzemekhez közel essenek
a körzetek határai ne essenek közel a nagy forgalmú megállóhelyekhez, a nagy létszámot foglalkoztató üzemekhez
a körzetek határait általában olyan utcák jelentsék, amelyeken nincs tömegközlekedés
a körzetek határait általában olyan utcák jelentsék, amelyeken van tömegközlekedés
a körzetek határai keresztezhetik a házakat, üzemek területét
a körzetek határai nem keresztezhetik a házakat, üzemek területét
21. Válassza ki a szükséges körzetek számát egy 100 000 fős város esetén!
kb. 5 körzet
kb. 10 körzet
kb. 40 körzet
kb. 100 körzet
22. Válassza ki a két helyes megoldást!
Optimális megállótávolságnak az utas szempontjából azt tekinthetjük:
ahol az eljutási idő a legkevesebb
ahol az eljutási idő a leghosszabb
ahol Te függvénynek maximuma van
ahol Te függvénynek minimuma van
23. Válassza ki a helyes megoldást!
A megállótávolság optimumát alapvetően befolyásoló tényező:
a gyaloglási sebesség
a megállási időpótlék
az átlagos utazási távolság
a rá- és elgyaloglási idő
24. Válassza ki a jó megoldást!
A megállótávolság esetében a megállóhelyi időpótlékot:
30 másodpercben rögzítjük
40 másodpercben rögzítjük
60 másodpercben rögzítjük
20 másodpercben rögzítjük
25. Válassza ki a helyes megoldást!
A megállótávolság optimumát meghatározó matematikai összefüggés, ha: a gyaloglási sebességet 3 km/órában, a megállási időpótlékot 30 másodpercben rögzítjük, akkor:
M= 30L [ m ]
M= 3L [ m ]
M= 4L [ m ]
M= 50L [ m ]

26. Válassza ki az igaz állításokat úgy, hogy egy helyes mondatot kapjon!
Az egyes vonalakon kialakuló nagy járatsűrűség:

Állítások I.
nem biztosítja az autóbuszok üzemidejének fokozott kihasználását;
biztosítja az autóbuszok üzemidejének fokozott kihasználását;
nem befolyásolja az autóbuszok üzemidejének kihasználását;
Állítások II.
és a végállomási tartózkodási idők alacsony szinten tartását;
és a végállomási tartózkodási idők magasak lesznek;
és nincs hatással a végállomási tartózkodási időkre.
27. Válassza ki az egyetlen helyes megoldást!
A városi autóbusz-menetrendben célszerű:
a követési időközt közölni;
az indulási időket közölni;
az érkezési időket közölni;
az indulási és érkezési időket közölni.
28. Válassza ki az egyetlen helyes választ!
A végállomási tartózkodási idő:
minden végállomáson azonos;
végállomásonként különböző lehet.
29. Egészítse ki a következő mondatot!

A menetrendkészítés legfontosabb időadata a .

30. Egészítse ki a következő mondatot!

Az útvonal felmérése során állapítják meg a értékét, amely a végállomási is tartalmazza.

31. Válassza ki a két helyes választ!
A városi közlekedésnek jellemzője:
a menetidő nem állandó
a menetidő állandó
a menetidőt a számításokban nem használjuk
a megállóhelyi tartózkodási idő 20 másodperc
a megállóhelyi tartózkodási idő nem állandó
a megállóhelyi tartózkodási idő kevesebb mint 20 másodperc
32. Válassza ki a két helyes megoldást!
Intervallumonként a fordulóidő eltérését az alábbi tényezők okozzák:
csúcsidőszakban kisebb menettartam és minimális végállomási tartózkodási idő;
csúcsidőszakban nagyobb menettartam és minimális végállomási tartózkodási idő;
csúcsidőszakban nagyobb menettartam és maximális végállomási tartózkodási idő;
csúcsidőszakon kívül hosszabb menettartam, és hosszabb végállomási tartózkodási idő;
csúcsidőszakon kívül rövidebb menettartam, és rövidebb végállomási tartózkodási idő;
csúcsidőszakon kívül rövidebb menettartam, és hosszabb végállomási tartózkodási idő.
33. Válassza ki a helyes megoldást!
A menettartamok szórásának káros hatásait:
a fel- és leszállási idők növelésével lehet csökkenti;
alacsonyabb járatsűrűséggel lehet csökkenteni;
a fordulóidőbe épített végállomási tartózkodási idő megfelelő megválasztásával lehet csökkenteni;
a személyzet számára szükséges pihenőidő növelésével lehet csökkenteni.
34. Egészítse ki a következő mondatot!

A fordulóidőbe végállomási tartózkodási időként olyan beépítése indokolt, amely a véletlenszerűen előforduló hatását kiszűri.

35. Válassza ki a helyes megoldást!
A járatkimaradás-mentes közlekedéshez szükséges tartalékidő meghatározásának módja:
a késésmentes indításhoz szükséges tartalékidőhöz hosszáadjuk a követési időközt;
a késésmentes indításhoz szükséges tartalékidőből levonjuk a követési időközt;
a késésmentes indításhoz szükséges tartalékidőhöz hosszáadjuk a pihenőidőt;
a késésmentes indításhoz szükséges tartalékidőből levonjuk a kocsimozgatási időt.
36. Válassza ki a helyes megoldást!
Mértékadónak:
a legzsúfoltabb keresztmetszeten áthaladó utasszámot tekintjük;
a legkevésbé zsúfolt keresztmetszeten áthaladó utasszámot tekintjük;
a legzsúfoltabb keresztmetszeten áthaladó járműszámot tekintjük.
37. Egészítse ki a következő mondatot!

Az utazási igények a nap folyamán nem egyenletesen oszlanak meg, az időben változó igényeket időben menetrenddel kell követni.

38. Egészítse ki a következő mondatot! A számbillentyűket használja!

Az utasszám alakulására a megállapítása céljából van szükség.

39. Válassza ki a szükséges járatszám megállapításához alkalmas matematikai összefüggést, ha:
Nk = az autóbusz befogadóképessége;
α = kihasználási koefficiens;
Um = mértékadó utasszám.
J= U m N k α[ db ]
J= U m N k α[ db ]
J= U m N k α [ db ]
J= U m N k α [ db ]
40. Válassza ki a szükséges járatszám megállapításához szükséges három adatot!
menetidő
az autóbusz befogadóképessége;
pihenőidő
kihasználási koefficiens;
le- és felszállási idő
mértékadó utasszám
41. Válassza ki a helyes megoldást!
Az autóbusz-közlekedésben az indítási időköz alsó határértékét:
a menetidő szabja meg;
a végállomási tartózkodási idő szabja meg;
a pálya teljesítőképessége szabja meg;
a le- és felszállási idő szabja meg;
a pihenő idő szabja meg.
42. Válassza ki a helyes megoldást!
Autóbusz-közlekedésben két percnél kisebb indítási időköz alkalmazása általában nem szerencsés, mert:
nem gazdaságos;
nincs annyi jármű, hogy biztosítható legyen;
a járművek a vonalon összetorlódnak és teljesítőképességük romlik.
43. Válassza ki a két helyes megoldást!
A fordulóidő és az indítási időköz hányadosaként nem kapunk mindig egész számot. Mi ilyenkor a teendő? Milyen lehetőségeink vannak?
növelni a fordulóidőt, hogy az az indítási időköz egész számú többszöröse legyen;
csökkenteni a fordulóidőt, hogy az az indítási időköz egész számú többszöröse legyen;
változó indítási időközt alkalmazni úgy, hogy a fordulóidőn belül az indítási időközök összege nagyobb legyen fordulóidőnél;
változó indítási időközt alkalmazni úgy, hogy a fordulóidőn belül az indítási időközök összege kisebb legyen fordulóidőnél;
változó indítási időközt alkalmazni úgy, hogy a fordulóidőn belül az indítási időközök összege egyezzen meg fordulóidővel.