KURZUS: Közforgalmú közlekedés II.
MODUL: IV. modul: A forgalom lebonyolítása
8. lecke: Létszámszükséglet és vezénylés
Tanulási útmutató | ||
Tanulási célok | ||
A lecke feldolgozása után Ön képes lesz: | ||
| ||
Tevékenységek | ||
Olvassa el a Közforgalmú közlekedés II. elektronikus jegyzet: Létszámszükséglet és vezénylés fejezetét! |
A 8. lecke vázlata | ||
A vezénylési rendszer elemeivel kapcsolatos előírások, információk | ||
A munkaerő | ||
A vezényléssel szembeni követelmények | ||
Munkaidővel kapcsolatos követelmények | ||
Vezénylési módok | ||
Kötetlen vezénylés | ||
a) Egy gépkocsi - egy gépkocsivezető | ||
Általános megállapítások | ||
A vezénylés szakaszai | ||
a) Alapinformációk begyűjtése | ||
Létszámszükséglet és vezénylés a kötöttpályás közlekedésben |
Tananyag | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A forgalom lebonyolítására kidolgozott tervek (menetrend, forda) végrehajtása további szervezési munkát igényel. Nyilvánvaló, hogy a közúti személyszállítás csak akkor képes az utazási igények kielégítésére, ha tevékenysége nemcsak az előkészítés, a tervezés, hanem a végrehajtás szakaszában is magas szintűen szervezett. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A végrehajtás előkészítő szakasza a vezénylés, mely a járművek feladatainak és az járművezetők munkabeosztásának meghatározását jelenti. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Operatív forgalomirányításnak nevezzük azt a tevékenységet, amelynek fő feladata a közlekedési folyamat közben felmerülő akadályok elhárítása, zavarok esetén a szükséges intézkedések meghozatala. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A forgalom lebonyolításában az elvégzendő munkaműveleteket tartalmazó szabályzatok, utasítások is fontos szerepet játszanak. Minőségi munkavégzés csak úgy lehetséges, hogy a feladatok részletesen és egyértelműen szabályozva vannak. Az eljárási utasítások különbözőek lehetnek az egyes személyszállítási szolgáltatóknál, jegyzetünkben ebből a témakörből a legfontosabb néhány kérdés rövid összefoglalóját adjuk. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Létszámszükséglet és vezénylés az autóbusz-közlekedésben | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A létszámszükségleten belül csak a járművezetők szükséges létszámának meghatározásával foglalkozunk. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A létszámigény számításánál az alábbi tényezőket kell figyelembe venni: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A forgalmi feladatokhoz kapcsolódó idők az adott időszakra menetrend, illetve fordák alapján határozhatók meg, a többi szükséges időadat átlagos értéke a múltra vonatkozóan a munkaügyi statisztikából ismert. Ezek alapján adott időszakra a létszámigény a következő képlettel határozható meg: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TF= összesített fordaidő az adott időszakra | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ma1= egy főre jutó átlagos, munkaidőként elszámolt nem közvetlen munkavégzési idő | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ma2= egy főre jutó átlagos, betegség, szabadság miatt kieső idő | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ma3= egy főre jutó átlagos, egyéb igazolt távollét miatt a munkavégzésből kieső idő | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vezénylés a menetrend üzemi végrehajtásának kezdete. A közlekedési folyamatot kiszolgáló munkaerőnek az autóbuszokhoz való szervezett beosztása. A vezénylés - mint rendszer - három elemet kapcsol össze: a munkaerőt, a feladatot és a munkaeszközt. A vezénylés célja, hogy a munkaerőt (gépkocsivezetők) optimálisan biztosítsa a forgalom által megadott feladatokhoz (fordákhoz), és az ehhez rendelkezésre álló eszközökhöz (autóbuszokhoz). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az autóbuszvezetők vezénylése - mivel elkészítése során az ésszerűségi és személyi szempontokon túlmenően meglehetősen bonyolult előírás rendszert kell betartani - széles áttekintést és gondosságot igénylő, különösen nehéz feladat. A járatokra történő vezénylésnél legfontosabb, hogy a Munka Törvénykönyve és annak felhatalmazása alapján a kollektív szerződés által meghatározott szabályozást maradéktalanul betartsák. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az "optimális" megoldást sohasem lehet elérni. Mindig csak bizonyos helyzetből adódóan mondhatjuk e hármas egymáshoz rendelésről, hogy optimális. Ennek oka a vezényléssel szemben támasztott követelményekben keresendők. Kielégítésük sokszor csak egymás rovására történhet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vezénylési rendszer elemeivel kapcsolatos előírások, információk | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A munkaerő | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A munkaerő a rendelkezésre álló forgalmi utazószemélyzetet, a gépjárművezetőket jelenti. A forgalmi utazókról a vezényléssel kapcsolatban több információval kell rendelkeznünk. Ezekről az információkról a vezénylőnek nyilvántartást kell vezetnie, és a vezénylés során figyelembe kell vennie (pl. lakhely, vezetői alkalmasság, jogosítvány érvényességi ideje, típusvizsga, bér stb.). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A gépjárművezetők időkategóriái | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A távolléti idő az az időtartam, amely a honos állomáshelyen (telephelyen) a szolgálatra jelentkezéstől a szolgálatnak a visszaérkezés után a honos állomáshelyen való leteltéig tart. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tételesen: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szolgálatban töltött idő az az időtartam, amely alatt a dolgozó köteles az üzem részére munkát vagy más meghatározott feladatot végezni. A szolgálatban töltött idő magában foglalja a tényleges munkával eltöltött időt és a szolgálatban töltött egyéb időket. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szolgálatban töltött idő részletesen a következő időket tartalmazza. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A ledolgozott óra az az időtartam, amelyet a gépjárművezető a szállítási teljesítmény eléréséhez, illetőleg az azzal összefüggő feladatok eléréséhez tényleges munkával töltött el. Ilyen pl.: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egyéb idők pl.: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Munkaidő mérleg | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A munkaidő mérleg összeállításánál a kiindulási alap a tervidőszak naptári napjainak száma, ebből kapjuk meg a tervidőszak törvényes munkanapjainak számát. A törvényes munkanapok számából le kell vonni az úgynevezett egész napos kieséseket, mint pl.: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az egy dolgozó által teljesítendő munkanapok számát tehát a névleges munkaidő alapból a fent felsorolt kieső munkanapok levonásával kapjuk. A 2.1. táblázat egy munkaidőmérleget mutat. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Munkaidő mérleg
2.1. táblázat | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A tervezett munkanap átlagos hosszának kiszámítása: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bázisadat 2410:12:9 = 22,3 napot dolgozott átlag egy gépkocsivezető és a munkanap átlagos hossza 9.00 óra volt. Ez havi 200,8 órának felelt meg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tervezünk 7.00 óra munkaidő csökkenést (200,8 - 7 = 193,8 óra) a tervezett munkanap átlagos hossza így 193,8:22,3 = 8,7, ez felel meg a munkanapokon teljesíthető munkaóráknak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A forda | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vezénylésnél a fordákról az alábbi információkat kell figyelembe venni: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az autóbusz | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az autóbusszal kapcsolatos vezénylési információk: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vezényléssel szembeni követelmények | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Munkaidővel kapcsolatos követelmények | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A foglalkoztatás ritmusa | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A feladatok ellátása | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A létszámellátottságon túl vezénylési kérdés, hogy gépkocsivezető hiányos gépkocsiállás ne legyen. A gépkocsivezető hiányos állás leggyakrabban a javításból a jelzett időnél hamarabb elkészülő autóbuszoknál fordul elő. A gépkocsivezető munkaidejével való takarékos gazdálkodás miatt a gépkocsivezető nem várja meg a meghibásodott autóbusz megjavítását. Ha viszont az a műszaki szakszolgálat által jelzett időnél hamarabb készül el, (a gépkocsivezetőt a jelzett időre vezénylik), akkor üzemképes autóbusz áll gépkocsivezető nélkül. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gyakrabban fordul elő a másik helyzet, amikor a műszaki szakszolgálat által jelzett elkészülési időnél később készül el az autóbusz. Ekkor viszont a gépkocsivezető improduktív ideje nő. Mindkét eset kerülendő, ezért igen fontos a műszaki és a forgalmi szolgálat közötti jó információ kapcsolat. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A produktív idők növelése | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A munkaidő elemzésével megállapítható, hogy a gépkocsivezetők munkaidejében jelentős a veszteségidő, amely a kiállási időkből, a jelentkezés és az első járat indulása közötti időből, javítási időből, tartalék szolgálatban töltött időből, és egyéb időkből tevődik össze. Gondos elemzéssel, vezényléssel mód van ezek kiküszöbölésére. Pl.: napközbeni, éjszakai váltásokkal, minimális, de biztonságos tartalék vezényléssel, a műszaki szakszolgálattal való jó és pontos információs kapcsolattal. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egyenletes foglalkoztatás | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vállalati tervben előírt foglalkoztatási időt a kötött fordaidők és a változó egyéb idők összehangolásával is igen nehéz teljesíteni. Ezért az előírt foglalkoztatási időt bizonyos határon belül kell megközelíteni. Az egyéni munkaidők átlag körüli szórásának értéke a vezénylés minőségének jellemző mutatója. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A kereseti arányok figyelembevétele | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A személyszállításban alkalmazott bérrendszerek alapvetően befolyásolják a vezénylés eredményességét. A helyesen megállapított bérrendszer - mint a szükséges munkaerő biztosításának, az improduktív idők csökkentésének, a munkafegyelem erősítésének, általában a megfelelő irányú ösztönzés kialakításának - fontos eszköze és elősegítője, a rosszul megválasztott bérrendszer pedig akadályozója a jó vezénylésnek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egyéni kívánságok figyelembevétele | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A dolgozónak többféle olyan kívánsága is lehet, amely a vezénylés megváltoztatását vonhatja maga után. Ilyen lehet a betegség, családi problémák miatti távolmaradás, hivatalos ügyintézés miatti távollét, szociális helyzet, lakhelyváltozás stb. Természetesen vannak olyan egyéni kívánságok is, amelyek megoldása nem történhet meg a vezénylés keretein belül. Ezt mindig az adott helyzet és a szolgálati hely körülményei döntik el. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A tervszerűség | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vezénylési munkával szembeni lényeges követelmény a tervszerűség. A tervszerűséget hivatott szolgálni a havi - és néhol a dekádonkénti - vezénylési terv is. Lehetőség szerint ezeket a terveket be kell tartani. Ez igen nehéz feladat, a vezénylést befolyásoló nagyszámú, előre nem tervezhető tényezők miatt (pl. betegség). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A munkahelyi légkör pozitív befolyásolása | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A jó munkahelyi közérzetre talán a legnagyobb mértékben a vezénylési munka, a vezénylő hat. Ezért a vezénylési munka jó emberismeretet, tág látókört követel meg. Már az előző pontokban is sok olyan körülmény fogalmazódott meg, amely a munkahelyi légkört jelentősen befolyásolhatja. Ilyenek az egyéni kívánságok teljesítése, tervszerűség, azonos kereseti arányok, egyenletes foglalkoztatottság, egyenletes foglalkoztatottsági ritmus. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nagymértékben hat a munkahelyi légkörre az azonos autóbusztípusokon való foglalkoztatottság, a telephelyi foglalkoztatottság, a megfelelő váltótárs biztosítása. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az autóbusz jó műszaki állapotának megőrzése | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A jó vezénylési munka az autóbusz műszaki állapotára is hatással van. Megállapított tény ugyanis, hogy a gépjárművek műszaki állapota jelentősen romlik, a "futójavítások" száma megnő, ha egy járművön 3-nál több gépkocsivezető dolgozik. Ezért törekedni kell arra, hogy egy autóbuszon lehetőleg mindig ugyanaz a két-három autóbuszvezető dolgozzon. Jobban törődnek vele, a váltó gépkocsivezetőtől jelzést kapnak az esetleges műszaki problémákról, tehát lesz gazdája az autóbusznak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vezénylési módok | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vezénylési módszerek két nagy csoportját különböztetjük meg: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kötetlen vezénylés | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A kötetlen módszernél a gépkocsi és a gépkocsivezető egymáshoz rendelése nem előírás, ugyanis bármelyik gépkocsivezető bármelyik gépkocsin dolgozhat. Ezt a vezénylési módszert a vasúti közlekedésben alkalmazzák. A közúti közlekedésben a vezényléssel szembeni követelmények (telephelyek figyelembe vétele, a jó műszaki állapot megőrzése) a gépkocsivezető - gépkocsi egymáshoz rendelését általában kötötté teszik. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kötött vezénylés | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A) Egy gépkocsi - egy gépkocsivezető | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A gépkocsi műszaki állapota szempontjából ez a legmegfelelőbb, a gépkocsivezető érdekeltsége ebben az esetben a legnagyobb. E vezénylési módszer megvalósításának feltétele, hogy a gépkocsi és a gépkocsivezető munkaideje megegyezzen, vagyis a gépkocsi fordulója egy hónapban annyi munkaórát igényeljen, amennyi a gépkocsivezetők előírt foglalkoztatottsági ideje. Ez a gyakorlatban ritkán teljesül, eszközkihasználás szempontjából egyenesen káros. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A módszer elvi sémája: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B) Egy gépkocsi - több gépkocsivezető | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A gépkocsin csak ezek (1, 2, 3) a gépkocsivezetők dolgozhatnak, ill. ezek a gépkocsivezetők csak ezen (A) a gépkocsin dolgozhatnak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az ilyen megoldásnak feltétele, hogy a gépkocsi havi üzemideje az előírt havi munkaidő egész számú többszöröse legyen. Ez az eset ritkán fordul elő, ún. váltást kell bevezetni az egész számú többszörös értéktől eltérő órák "ledolgozására". | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C) Váltó gépkocsivezetős módszer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minden gépkocsinak van egy felelős gépkocsivezetője, a többi gépkocsivezető a "váltó", ezek bármelyik gépkocsin szabadon dolgozhatnak (lényegében a kötött és a kötetlen vezénylés keveréke). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Felelős gépkocsivezetők: 1, 3, 5, a váltó gépkocsivezetők: 2, 4. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E módszer hátránya, hogy egy gépkocsin sok gépkocsivezető dolgozik, és egy gépkocsivezető sok gépkocsin dolgozik. Az előző a gépkocsi műszaki állapotára, az utóbbi a gépkocsivezető munkamoráljára van rossz hatással. A vezénylés viszont könnyen megoldható. Az előző hátrányok csökkentésére a váltó gépkocsivezetők körét szűkítik, csak egy csoporton belül váltanak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
D) Brigádvezénylés | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Felelős gépkocsivezetők: 1, 3, 5, 7, 9, 11, váltó gépkocsivezetők: 2, 4, 6, 8, 10. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Megoldható, hogy egy gépkocsivezető egy vezénylési csoporton, brigádon belül sem vált minden gépkocsin, vagy egy gépkocsivezető "átvált" a másik brigádba (ld. 6. gkv.) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E) Önvezénylés | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A kisebb csoporton belüli, de önállóbb vezénylési forma, amikor egy brigádon belül a gépkocsivezetők önállóan végzik el a vezénylést, a vezénylő csak ellenőrzi a leadott vezénylési tervet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Általános megállapítások | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vezényléssel szembeni követelmények a kötött vezénylési módszerek alkalmazását követelik meg. A kötött vezénylés azonban nem valósítható meg mindenkor az alábbi okok miatt: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ezen okok ellensúlyozására állandó törekvések vannak, és különböző megoldások születnek. Így pl. a meghibásodások, javítások okozta hibák ellensúlyozására: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A gépkocsivezető érdeke is a javítás mielőbbi és gondos elvégzése, mert ellenkező esetben a keresete kisebb, következésképpen ez kedvező hatással van a javító %-ra is. Hátránya viszont a megoldásnak az, hogy növekszik a gépkocsivezetői improduktív órák száma, több gépkocsivezetőre van szükség azonos feladat elvégzésére. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vezénylés szakaszai | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A) Alapinformációk begyűjtése | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vezénylés megkezdése előtt informálódni kell a: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A szabadnapok hónapon belüli egyenletes elosztása érdekében vezénylési előtervet kell készíteni. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B) A havi vezénylési terv elkészítése | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C) A havi vezénylési terv teljesítésének ellenőrzése | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ezt úgy kell elvégezni, hogy a menetlevelekről folyamatosan fel kell vezetni egy külön erre a célra készült nyomtatványra, gépkocsivezetőnként a teljesített munkaórákat. A munkaórákat göngyölíteni kell, és össze kell hasonlítani a havi vezénylési tervvel. Az eltérés csökkentésére intézkedni kell. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
D) A napi vezénylés elkészítése | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E) A vezénylés értékelése | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A vezénylés értékelésénél a vezényléssel szembeni követelmények optimális teljesítéséből kell kiindulni. A követelmények teljesítését ill. nem teljesítését mindig helyesen kell elemezni, látni kell azt, hogy ezek a követelmények némely esetben egymás ellen hatnak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Így az egyenletes foglalkoztatás követelményének teljesítését az átlagos munkaidő, ill. az egyéni munkaidők átlag körüli szórásával lehet elemezni. Ugyanakkor van néhány olyan számszerű követelmény, amelynek be nem tartása súlyos problémákat okozhat, és a vezénylő fegyelmi felelősségre vonását vonhatja maga után. (Pl. az előírt munkaidőre, ill. pihenőidőre vonatkozó előírások be nem tartása). |
Példa a vezénylési előterv készítésére | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Készítsen vezénylési előtervet a következő hóra az alábbi adatok ismeretében: | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Az autóbuszvezetői létszám 560 fő. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
A munkanapok száma 21, a szabadnapok száma 4, a munkaszüneti napok száma 6. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
A kiadandó szabadságnapok száma 930 nap. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Hány szabadnap jut átlagosan egy gépkocsivezetőre? | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Kidolgozás | ||||||||||||||||||||||||||||||||
A rendelkezés szerinti beosztás azt jelenti, hogy a gépkocsivezető előző nap betelefonál a diszpécsernek, hogy kell-e dolgoznia másnap a már előre ismert távollévők (pl. már néhány napja beteg, rendkívüli szabadságot kérő stb.) helyett. Ha igen, beosztást kap, ha nem, szabadnapot kap. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
A garázstartaléknak szolgálatban mindenképpen meg kell jelennie, s az aznap először hiányzót kell pótolnia. Ha nincs rá szükség, minimum 4 órában foglalkoztatni kell! | ||||||||||||||||||||||||||||||||
A szolgálati számok, a rendelkezés szerintiek, garázstartalékok, oktatásra vezényeltek és várható betegek darabszámát összeadjuk munkanapokra, szabadnapokra és munkaszüneti napokra (ld. az összesen sort!). | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Az összes "beosztás" tehát: | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Ehhez jön még a kiadandó szabadságnapok száma: | ||||||||||||||||||||||||||||||||
11490 + 930 = 12420 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Az autóbuszvezetők összes "időalapja": | ||||||||||||||||||||||||||||||||
A kiadható szabadnapok száma a két érték különbsége: | ||||||||||||||||||||||||||||||||
17360 - 12420 = 4940 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
tehát az egy főre jutó szabadnapok száma: | ||||||||||||||||||||||||||||||||
vagyis egy autóbuszvezetőre átlagosan 8,8 szabadnap jut. Ez azt jelenti, hogy 10 gépkocsivezetőből nyolcnak 9 szabadnapot, kettőnek 8 szabadnapot kell adni. |
Létszámszükséglet és vezénylés a kötöttpályás közlekedésben | ||
A közúti személyszállítás esetében "A vezénylési rendszer elemeivel kapcsolatos előírások, információk" valamint "A vezényléssel szembeni követelmények" című fejezetekben leírtak kis módosítással a kötöttpályás személyszállítás területén is alkalmazhatók. | ||
A forgalmi utazószemélyzet és az állomási személyzet szolgálat ellátásának szabályozását vezénylésnek nevezzük. | ||
Az utazó személyzet vezényelhető a menetforduló (személyzetforduló) alapján valamint esetről esetre. Az utazószemélyzet általában az egy menetrendi időszakra előre megállapított menetforduló alapján látja el szolgálatát. A helyesen megállapított személyzetforduló biztosítja az utazószemélyzet tervszerű és gazdaságos foglalkoztatását. | ||
A személyzetforduló elkészítése során figyelembe kell venni az egy szolgálatban eltöltött szolgálati óra alsó és felső határára vonatkozó előírásokat valamint a két szolgálat közötti pihenőidő biztosítását. | ||
A személyzetforduló elkészítése után meghatározhatók az egy főre eső havi teljesítmények. | ||
| ||
A fordulók alapján meghatározhatók a szolgálati órának minősülő, de nem vonattovábbítással eltöltött idők is. Ide tartoznak a fel - és lejelentkezési idők, valamint az önköltségi utazással töltött idők. | ||
A személyzetforduló az alapja a szükséges utazó személyzeti létszám megállapításának is. | ||
A szükséges létszám nagyságát alapvetően befolyásolja a személyzetfordulóból adódó fordanapok száma, valamint elővárosi forgalomban a szerelvények nagysága, ha vonatok jegyvizsgálóval közlekednek. Az utazószolgálatban jelentkező veszteségidők kompenzálására a létszámszükségletet meg kell növelni a mindenkor érvényes munkaügyi szabályoknak megfelelő értékkel (szabadság, betegállomány stb.). | ||
A személyzetforduló és a szükséges létszám ismeretében havi bontásban elkészíthető a fordanaptár. | ||
Táblázatos formában feltüntetik napi bontásban a szolgálatokat illetve az egy szolgálatban továbbított vonatok darabszámát. A fordanaptárba szolgálatonként beírásra kerül a szolgálati órák száma is. | ||
Az utazószemélyzet teljesítményeinek kimutatása grafikus vezénylési nyilvántartáson történik. Ez tartalmazza az utazószemélyzet havi előzetes munkabeosztását. A táblázat egy sora egy dolgozóra vonatkozik ahol napokra lebontva különböző színű betűkkel az egyes időfajtákat (szabadság, betegség, pihenőnap, oktatási nap stb.) jelölik be. |
Önellenőrző kérdések | |||||||||||||||||||
Olvassa el figyelmesen az alábbi feladatokat, majd a lecke tartalma alapján oldja meg őket! | |||||||||||||||||||
1. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel! A létszámigény számításánál az alábbi tényezőket kell figyelembe venni: ![]() | |||||||||||||||||||
2. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel! A vezénylés a feladatainak és az munkabeosztásának meghatározása. ![]() | |||||||||||||||||||
3. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel! A vezénylés célja, hogy a optimálisan biztosítsa a forgalom által megadott és az ehhez rendelkezésre álló . ![]() | |||||||||||||||||||
4. Válassza ki a helyes megoldásokat! A vezényléshez a munkaerőről többek között az alábbi információk szükségesek:
![]() | |||||||||||||||||||
5. Döntse el, hogy a vezényléssel kapcsolatban vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
![]() | |||||||||||||||||||
6. Döntse el, hogy a vezényléssel kapcsolatban vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
![]() | |||||||||||||||||||
7. Válassza ki a helyes megoldást! A vezénylésnél a feladatok ellátása során megoldandó probléma, hogy:
![]() | |||||||||||||||||||
8. Döntse el, hogy a vezényléssel kapcsolatban vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
![]() | |||||||||||||||||||
9. Döntse el, hogy a vezényléssel kapcsolatban vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
![]() | |||||||||||||||||||
10. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel! A vezénylési módszerek két nagy csoportját különböztetjük meg: ![]() | |||||||||||||||||||
11. Döntse el, hogy a vezényléssel kapcsolatban vajon igaz vagy hamis a következő állítás!
![]() | |||||||||||||||||||
12. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel! Operatív forgalomirányításnak nevezzük azt a tevékenységet, amelynek fő feladata a közlekedési folyamat felmerülő elhárítása, zavarok esetén a szükséges meghozatala. ![]() | |||||||||||||||||||
13. Egészítse ki a következő mondatokat a hiányzó kifejezésekkel! A szolgálatban töltött idő az az időtartam, amely alatt a dolgozó köteles az üzem részére vagy más végezni. A szolgálatban töltött idő magában foglalja a eltöltött időt és a szolgálatban töltött időket. ![]() | |||||||||||||||||||
14. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel! A ledolgozott óra az az időtartam, amelyet a gépjárművezető a eléréséhez, illetőleg az azzal összefüggő tényleges töltött el ![]() | |||||||||||||||||||
15. Csoportosítsa a következő időket az adott két kategóriába! | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Írja a megfelelő jeleket az idő típusok elé!
![]() | |||||||||||||||||||
16. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezéssel! A kötöttpályás közlekedésben a forgalmi utazószemélyzet és az állomási személyzet szolgálat ellátásának szabályozását nevezzük. ![]() | |||||||||||||||||||
17. Egészítse ki a következő mondatot a hiányzó kifejezésekkel! A kötöttpályás közlekedésben az utazó személyzet vezényelhető a vagy más néven alapján valamint . ![]() |