KURZUS: Városi tömegközlekedés

MODUL: A városi autóbusz-közlekedés menetrendje

Modulzáró feladatok

A modulzáró feladatok az V. modulban tanultak alkalmazását várják el.
Olvassa el figyelmesen az alábbi feladatokat, majd a V. modul tartalma alapján oldja meg őket!

1. Válassza ki az igaz állításokat úgy, hogy egy helyes mondatot kapjon!

Az egyes vonalakon kialakuló nagy járatsűrűség:
Állítások I.
a) nem biztosítja az autóbuszok üzemidejének fokozott kihasználását;
b) biztosítja az autóbuszok üzemidejének fokozott kihasználását;
c) nem befolyásolja az autóbuszok üzemidejének kihasználását;
Állítások II.
d) és a végállomási tartózkodási idők alacsony szinten tartását;
e) és a végállomási tartózkodási idők magasak lesznek;
f) és nincs hatással a végállomási tartózkodási időkre.
2. Válassza ki az egyetlen helyes megoldást!
A városi autóbuszmenetrendben célszerű:
a) a követési időközt közölni;
b) az indulási időket közölni;
c) az érkezési időket közölni;
d) az indulási és érkezési időket közölni.
3. Válassza ki az egyetlen helyes választ!
A végállomási tartózkodási idő:
a) minden végállomáson azonos;
b) végállomásonként különböző lehet.
4. Egészítse ki a következő mondatot!

A menetrendkészítés legfontosabb időadata a .

5. Egészítse ki a következő mondatot!

Az útvonal felmérése során állapítják meg a értékét, amely a végállomási is tartalmazza.

6. Válassza ki a két helyes választ!
A városi közlekedésnek jellemzője:
a) a menetidő nem állandó
b) a menetidő állandó
c) a menetidőt a számításokban nem használjuk
d) a megállóhelyi tartózkodási idő 20 másodperc
e) a megállóhelyi tartózkodási idő nem állandó
f) a megállóhelyi tartózkodási idő kevesebb mint 20 másodperc
7. Válassza ki a két helyes megoldást!
Intervallumonként a fordulóidő eltérését az alábbi tényezők okozzák:
a) csúcsidőszakban kisebb menettartam és minimális végállomási tartózkodási idő;
b) csúcsidőszakban nagyobb menettartam és minimális végállomási tartózkodási idő;
c) csúcsidőszakban nagyobb menettartam és maximális végállomási tartózkodási idő;
d) csúcsidőszakon kívül hosszabb menettartam, és hosszabb végállomási tartózkodási idő;
e) csúcsidőszakon kívül rövidebb menettartam, és rövidebb végállomási tartózkodási idő;
f) csúcsidőszakon kívül rövidebb menettartam, és hosszabb végállomási tartózkodási idő.
8. Válassza ki a helyes megoldást!
A menettartamok szórásának káros hatásait:
a) a fel- és leszállási idők növelésével lehet csökkenti;
b) alacsonyabb járatsűrűséggel lehet csökkenteni;
c) a fordulóidőbe épített végállomási tartózkodási idő megfelelő megválasztásával lehet csökkenteni;
d) a személyzet számára szükséges pihenőidő növelésével lehet csökkenteni.
9. Egészítse ki a következő mondatot!

A fordulóidőbe végállomási tartózkodási időként olyan beépítése indokolt, amely a véletlenszerűen előforduló hatását kiszűri.

10. Válassza ki a helyes megoldást!
A járatkimaradásmentes közlekedéshez szükséges tartalékidő meghatározásának módja:
a) a késésmentes indításhoz szükséges tartalékidőhöz hozzáadjuk a követési időközt;
b) a késésmentes indításhoz szükséges tartalékidőből levonjuk a követési időközt;
c) a késésmentes indításhoz szükséges tartalékidőhöz hozzáadjuk a pihenőidőt;
d) a késésmentes indításhoz szükséges tartalékidőből levonjuk a kocsimozgatási időt.
11. Válassza ki a helyes megoldást!
Mértékadónak:
a) a legzsúfoltabb keresztmetszeten áthaladó utasszámot tekintjük;
b) a legkevésbé zsúfolt keresztmetszeten áthaladó utasszámot tekintjük;
c) a legzsúfoltabb keresztmetszeten áthaladó járműszámot tekintjük.
12. Egészítse ki a következő mondatot!

Az utazási igények a nap folyamán nem egyenletesen oszlanak meg, az időben változó igényeket időben menetrenddel kell követni.

13. Egészítse ki a következő mondatot! A számbillentyűket használja!

Az utasszám alakulására a megállapítása céljából van szükség.

14. Válassza ki a szükséges járatszám megállapításához alkalmas matematikai összefüggést, ha:
Nk = az autóbusz befogadóképessége;
α = kihasználási koefficiens;
Um = mértékadó utasszám.
a) J= U m N k α[ db ]
b) J= U m N k α[ db ]
c) J= U m N k α [ db ]
d) J= U m N k α [ db ]
15. Válassza ki a szükséges járatszám megállapításához szükséges három adatot!
a) menetidő
b) az autóbusz befogadóképessége;
c) pihenőidő
d) kihasználási koefficiens;
e) le- és felszállási idő
f) mértékadó utasszám
16. Válassza ki a helyes megoldást!
Az autóbusz-közlekedésben az indítási időköz alsó határértékét:
a) a menetidő szabja meg;
b) a végállomási tartózkodási idő szabja meg;
c) a pálya teljesítőképessége szabja meg;
d) a le- és felszállási idő szabja meg;
e) a pihenő idő szabja meg.
17. Válassza ki a helyes megoldást!
Autóbusz-közlekedésben két percnél kisebb indítási időköz alkalmazása általában nem szerencsés, mert:
a) nem gazdaságos;
b) nincs annyi jármű, hogy biztosítható legyen;
c) a járművek a vonalon összetorlódnak és teljesítőképességük romlik.
18. Válassza ki a két helyes megoldást!
A fordulóidő és az indítási időköz hányadosaként nem kapunk mindig egész számot. Mi ilyenkor a teendő? Milyen lehetőségeink vannak?
a) növelni a fordulóidőt, hogy az az indítási időköz egész számú többszöröse legyen;
b) csökkenteni a fordulóidőt, hogy az az indítási időköz egész számú többszöröse legyen;
c) változó indítási időközt alkalmazni úgy, hogy a fordulóidőn belül az indítási időközök összege nagyobb legyen fordulóidőnél;
d) változó indítási időközt alkalmazni úgy, hogy a fordulóidőn belül az indítási időközök összege kisebb legyen fordulóidőnél;
e) változó indítási időközt alkalmazni úgy, hogy a fordulóidőn belül az indítási időközök összege egyezzen meg fordulóidővel.