KURZUS: Városi tömegközlekedés

MODUL: Városi tömegközlekedési eszközök

Modulzáró feladatok

A modulzáró feladatok a II. modulban tanultak alkalmazását várják el.
Olvassa el figyelmesen az alábbi feladatokat, majd a II. modul tartalma alapján oldja meg őket!

1. Rendszerezze az alábbi tömegközlekedési eszközöket az alábbi szempontok alapján!
Írja a típus előtti kisbetűt a megfelelő példa elé!
h) hagyományos tömegközlekedési eszközök;
k) különleges tömegközlekedési eszközök.
Betűjel
(h, k)
Példa
autóbusz,
Metró,
személykonténer,
gyűjtőtaxi,
földalatti vasút,
elővárosi vasút,
nyeregvasút,
közúti villamos,
gyors villamos,
fogaskerekű,
gyors autóbusz,
trolibusz,
kabintaxi,
városi gyorsvasút.
2. Rendszerezze technikai megközelítésben az alábbi különleges tömegközlekedési eszközöket az alábbi szempontok alapján! Írja a típus előtti kisbetűt a megfelelő példa elé!
n) nyereg;
a) álló;
f) függő;
e) egyéb megoldás.
Betűjel
(n, a, f, e)
Megvalósítás (példa)
kabintaxi (Frankfurt, Atlanta, Róma)
mágneses (M-Bahn, Transrapid)
Spurbus, DuomodeBus (Stuttgart)
nyeregvasút (Japán, USA)
kötélvonatású (Budapest, Drezda, Karlsruhe)
kötélpályás (Hannover, Drezda)
mozgójárda (Párizs CDG)
fogaskerekű (Budapest, Svájc)
vaspályás (Wuppertal, H-Bahn)
személykonténer
3. Egészítse ki a következő mondatot!

A városi tömegközlekedés alapvetően kétféle módon bonyolódhat le: , vagy pályán.

4. Egészítse ki a következő mondatot!

A megállók elhelyezkedése szerint:
pálya esetén az utasforgalmi műveletek az útpálya szélén illetve a közepén történhetnek;
pályás kialakítás során a jármű jobb oldalán, bal oldalán, esetleg mindkét oldalán.

5. Egészítse ki a következő mondatot!

A megállók kialakítása szerint megkülönböztetünk:
járdaszintű;
peronos megoldást.

6. Egészítse ki a következő mondatot!

A teljesítőképesség alábbi mutatóit alkalmazzuk:
teljesítőképesség azaz átbocsátóképesség;
teljesítőképesség azaz szállítóképesség.

7. Rendszerezze a tömegközlekedési eszközöket és jellemzőiket!
Írja a tömegközlekedési eszköz előtti kisbetűt megfelelő oszlop fejlécébe!
a) autóbusz
g) gyorsautóbusz
t) trolibusz
k) közúti villamos
Pályatelepülési úthálózaton, esetleg buszsávontelepülési úthálózaton, esetleg buszsávontelepülési úthálózaton, esetleg buszsávonkötött pályán (közúton, elválasztva, független pályán)
Megállóhelyekútpálya szélén
öbölben
negatív öbölben
(300-400 m)
megegyezik az autóbusszal, csak a megállótávolság nagyobbútpálya szélén
öbölben
negatív öbölben
(300-400 m)
középső
kétoldali járdasziget
(400-500 m)
Irányításközúttal együtt közúttal együtt közúttal együtt közúthoz hangolva
Járművillamos meghajtás kettős munkavezetékről, 600 Váltalában diesel meghajtású, esetleg gázüzemű, villany
nagy befogadóképesség, gyors utascsere
általában diesel meghajtású, esetleg gázüzemű, villany
nagy befogadóképesség, gyors utascsere
villamos meghajtás 600 V
Sebességalacsony 8-18 km/hmagasabb, 20-32 km/halacsony, 10-24 km/halacsony, 10-22 km/h
Teljesítőképességkicsi, 200-7.200 férőhely/óra/iránykicsi, 200-7.200 férőhely/óra/iránykicsi, 200-7.200 férőhely/óra/irányközepes, 400-24.400 férőhely/óra/irány
Dinamikus
teljesítőképesség
1.600-129.600 férőhely*km/óra*óra/irány 4.000-230.400 férőhely*km/óra*óra/irány2.000-172.800 férőhely*km/óra*óra/irány4.000-536.800 férőhely*km/óra*óra/irány
Előny- levegőszennyezés
- téli üzem
- hegymenet
- nincs külön pálya, csekély beruházás igény
- rugalmas
- nincs pálya berendezés
- csak üzemi létesítmények
- nincs külön pálya, csekély beruházás igény
- rugalmas
- nincs pálya berendezés
- csak üzemi létesítmények
- vonatszerelvények változtatásával rugalmas férőhely kínálat
- levegőszennyezés
Hátrány- forgalmi zavarok hatása nagy
- jó útpályát igényel
- kötött pálya
- nagy kezdeti beruházás
- sok felsővezeték
- forgalmi zavarok hatása nagy
- légszennyezés
- téli üzem
- forgalmi zavarok hatása nagy
- légszennyezés
- téli üzem
- zaj
- nagy beruházásigény
- kötött pálya
- karbantartásigény
8. Rendszerezze a tömegközlekedési eszközöket és jellemzőiket!
Írja a tömegközlekedési eszköz előtti kisbetűt megfelelő oszlop fejlécébe!
g) gyors villamos
e) elővárosi vasút (HÉV)
v) városi gyorsvasút
m) metró
Pályakötött pálya (nagyvasúthoz hasonló)független, kötött pálya mélyvezetés, kéreg alatta pályakialakítás általában független, térszínen, alatt, felettáltalában független, zárt pálya
Megállóhelyekkétoldali peronközépső vagy kétoldali peron (800-1000 m)középső, kétoldali járdasziget (400-500 m)kétoldali peron
Irányításautomatikus térközbiztosításautomatikus térközbiztosításfüggetlen, esetleg térközbiztosításautomatikus térközbiztosítás
Jármű3-6 kocsis szerelvények 1000 V4-6 kocsis szerelvények 850 Vvillamos meghajtás 600 V3-6 kocsis szerelvények 1000 V
Sebesség20-32 km/h; 34-45 km/h20-35 km/h18-30 km/h20-32 km/h; 34-45 km/h
Teljesítőképesség700-26.100 férőhely/óra/irány7.200-43.200 férőhely/óra/irányközepes, 400-24.400 férőhely/óra/irány700-26.100 férőhely/óra/irány
Dinamikus
teljesítőképesség
18.900-1.004.850 férőhely*km/óra*óra/irány144.000-1.512.000 férőhely*km/óra*óra/irány7200-732000 férőhely*km/óra*óra/irány18.900-1.004.850 férőhely*km/óra*óra/irány
Előny- nagy teljesítőképesség
- sűrű követés
- nagy teljesítőképesség, nagy tömegek
- környezetvédelem
- helyfoglalás a felszínen
- vonatszerelvények változtatásával rugalmas férőhely kínálat
- levegőszennyezés
- nagy teljesítőképesség
- sűrű követés
Hátrány- nagy beruházásigény
- kötött pálya
- zaj
- nagy beruházásigény, legdrágább
- kötött pálya
- magas üzemi költségek
- zaj
- nagy beruházásigény
- kötött pálya
- karbantartásigény
még drágább, mint a közúti villamos
- nagy beruházásigény
- kötött pálya
- zaj