KURZUS: Városi tömegközlekedés
MODUL: A megállóhelyek kijelölése
6. lecke: A megállóhelyek kijelölése
Tanulási célok | ||||||||||
A lecke feldolgozása után Ön képes lesz: | ||||||||||
| ||||||||||
Tevékenységek | ||||||||||
Olvassa el a kurzus 6. leckéjét! | ||||||||||
Tananyag | ||||||||||
A városi autóbuszvonalakon a megállóhelyek kijelölésével kapcsolatban megvizsgálandó, hogy | ||||||||||
| ||||||||||
Az átlagos megállótávolság meghatározásánál figyelembe kell vennünk, hogy a rá- és elgyaloglás szempontjából a kis megállótávolság, a járművön töltött idő szempontjából a nagy megállótávolság előnyös. A megállótávolság helyes meghatározása üzemi szempontból is fontos, a túlságosan sűrű megállók az üzemi költségeket növelik. | ||||||||||
Az utasok szempontjából legkedvezőbb megállótávolság meghatározását elősegíti a következő számítás. | ||||||||||
Az eljutási idő felírható a következő formában: | ||||||||||
tgyr = rágyaloglási idő | ||||||||||
A rá- és elgyaloglási idő felírható a megállótávolság függvényében, feltételezve azt, hogy a kiinduló és célpontok egyenletes eloszlása mellett az átlagos rá- és elgyaloglási táv a megállótávolság negyedrésze. | ||||||||||
M = átlagos megállótávolság | ||||||||||
A rá- és elgyaloglási időt azonosnak vehetjük. | ||||||||||
Az utazási idő is összefüggésben van a megálló távolsággal. | ||||||||||
L = átlagos utazási távolság | ||||||||||
Az összefüggések felhasználásával az eljutási idő: | ||||||||||
A Te-t ebben a formában a megállótávolság függvényeként írtuk fel. Optimális megállótávolságnak az utas szempontjából azt tekinthetjük, ahol az eljutási idő a legkevesebb, vagyis azt az értéket, ahol Te függvénynek minimuma van. A szélsőértéket differenciálszámítás segítségével határozhatjuk meg. | ||||||||||
A második derivált vizsgálatával bizonyítható, hogy a függvénynek ezen a helyen valóban minimuma van. Az eredményül kapott képlet szerint a megállótávolság optimumát az átlagos utazási távolság befolyásolja. | ||||||||||
Megjegyzés: A megállótávolság optimumát az átlagos utazási távolság befolyásolja, mert a másik két változó "állandónak" tekinthető. | ||||||||||
Nagyobb utazási távolság esetén előnyösebb a nagyobb megállótávolság, mivel a hosszabb rá- és elgyaloglási időket kompenzálja a kevesebb megállás révén adódó nagyobb utazási sebesség (20. ábra). | ||||||||||
| ||||||||||
Ha a gyaloglási sebességet 3 km/órában, a megállóhelyi időpótlékot 30 másodpercben rögzítjük, akkor a képlet: | ||||||||||
A képletet alkalmazva például 4 km-es átlagos utazási távolság esetén 447 m adódik optimális megállótávolságként. | ||||||||||
Az ismertetett módszer arra alkalmas, hogy egyes városok, illetve azon belül egyes vonalak átlagos megállótávolságát illetően megállapítsuk a legkedvezőbb értéket. A megállóhelyek elhelyezése természetesen nem történhet mechanikusan az átlagos távolság alapján. Alapelv, hogy a sűrűbben lakott területeken kisebb, külterületeken nagyobb megállótávolság alkalmazandó. | ||||||||||
A magyarországi vidéki városok autóbusz-közlekedésére a KTI által kidolgozott irányértékek az átlagos megállótávolságra vonatkozóan: | ||||||||||
| ||||||||||
Az egyes megállóhelyek konkrét helyének kijelölésénél az utazási célokat és a forgalomtechnikai lehetőségeket kell figyelembe venni. | ||||||||||
Kívánatos a megállókat a nagy forgalomvonzó létesítmények (munkahely, iskola, középépület, áruház) közelébe elhelyezni, de figyelembe kell venni azt is, hogy a közút forgalmát a megálló autóbuszok ne zavarják. | ||||||||||
A megállók elhelyezésénél az átszállásokat is indokolt figyelembe venni, célszerű azokat a megállóhelyeket egymáshoz közel elhelyezni, amelyek között jelentős átszálló forgalom van. | ||||||||||
A megállóhelyek kapacitását az időegység alatt átbocsátható járatok számával mérhetjük. A megállóhelyek foglaltsági ideje a ki- és beállási időből, valamint a megállóhelyen eltöltött időből tevődik össze. | ||||||||||
A megállóhelyek kapacitásának elégséges voltát a járatkövetési idő és a foglaltsági idő összehasonlítása révén ítélhetjük meg. A kapacitás elégségességének nem elegendő feltétele, hogy a foglaltsági idő a menetrend szerinti követési időnél kisebb legyen, mivel a forgalmi zavarok miatt a járművek közlekedése nem egyenletes. | ||||||||||
A megállóhely-kapacitás elégségességi feltétele: | ||||||||||
= ki- és beállási idő | ||||||||||
A megállóhely kapacitását kettős megállóhely alkalmazásával növelni tudjuk. |