KURZUS: Városi tömegközlekedés

MODUL: A tömegközlekedési hálózat

Modulzáró feladatok

A modulzáró feladatok a III. modulban tanultak alkalmazását várják el.
Olvassa el figyelmesen az alábbi feladatokat, majd a III. modul tartalma alapján oldja meg őket!

1. A következő kérdés a vonaltípusok alakjára vonatkozik. Írja az ábrán látható kisbetűt a neki megfelelő vonaltípus neve elé!

Betűjel
(a, b, c, d, e, f, g)
Vonaltípus neve
félátmérős (sugaras)
átlapolt
részleges körirányú
átmérős
körirányú
transzverzális (szelő)
hurokban végződő
2. Egészítse ki a következő mondatot!

A körirányú vonalvezetés igen eljutási lehetőséget biztosít, amellyel szemben áll a kerülőút révén eljutási idő.

3. Egészítse ki a következő mondatot!

A körjáratok problémája, hogy természetes végállomásuk, a forgalomirányítás viszont megköveteli, hogy mesterséges iktassunk közbe.

4. Egészítse ki a következő mondatot!

A körirányú vonalvezetés az utasforgalom igényeinek megfelelően alkalmazható olyan esetekben, amikor a teljes körforgalom létrehozására utazási igények hiányában nincs szükség.

5. Egészítse ki a következő transzverzális vagy más néven szelő vonalra jellemző mondatokat!

A város részeit közvetlenül a érintése nélkül köti össze. Akkor alkalmazható, ha két szomszédos városnegyed között forgalmi kapcsolat van, amely a érintése nélkül lebonyolítható. Leggyakrabban a és a város szélére települt összekötésére használnák, gyakran csak vonalként.

6. Egészítse ki a vonaltípusok üzemidejére vonatkozó mondatokat!

A közlekedés időrendje szerint megkülönböztetünk és vonalakat. Az időszakos vonalakon csak a nap részében van közlekedés, például , vagy a munkaidő és igazodva.

7. Egészítse ki a hálózattípusokra vonatkozó mondatot!

Többféle közlekedési eszközt tartalmazó hálózat jellemzője, hogy az egyes eszközök között milyen vagy érvényesül.

8. Rendszerezze a hálózat kialakítására alkalmas megoldási lehetőségek jellemzőit, hatásait! Írja megoldási lehetőség előtti kisbetűt a megfelelő jellemzők elé!
k) minden utasáramlatra külön vonal létesítése,
e) minden útszakaszon csak egy vonal létesítése.
Betűjel
(k, e)
Jellemzők
az utasok nagy része átszállásra kényszerül
a járművek kihasználása nem biztosítható, mivel valamilyen minimális járatsűrűséget minden vonalon biztosítani kell
a járműkapacitás kihasználása megfelelő szinten tartható
minden utas számára megteremtjük az átszállás nélküli utazás feltételét
kevés vonal lesz
9. Válassza ki a hálózattervezés célját!
a) optimális vonalhálózat
b) racionális vonalhálózat
c) elégséges vonalhálózat
d) minden utazási igény kielégítése
e) mindenkinek a legrövidebb utazási idő biztosítása
f) mindenkinek az átszállásmentes utazás biztosítása
Több válasz esetén a betűjeleket ábécérendben, szóköz nélkül, vesszővel elválasztva adja meg!
10. Rendszerezze az alábbi autóbuszvonalak létesítésével kapcsolatos információkat, ha a városszerkezetből indulunk ki! Párosítsa a városszerkezeti elemeket, írja a kisbetűt a megfelelő helyre úgy, hogy ezzel a szükséges közvetlen kapcsolatot biztosítani tudjuk!

Biztosítani kell:
a) lakóterületek
b) városközpont
c) iparterületek
d) több alközpont
e) alközpontok
Betűjel
(a, b, c, d, e)
és a városközpont közvetlen kapcsolatát,
és az iparterületek közvetlen kapcsolatát,
egymás közötti közvetlen kapcsolatát,
és a vonzáskörzetükbe tartozó lakóterületek közvetlen kapcsolatát
11. Egészítse ki a következő mondatot!

A hálózattervezés bonyolultsága, összetettsége következtében közvetlen megoldást biztosító, általános érvénnyel alkalmazható módszer nem létezik, az eddig kidolgozott eljárások alapelve az, hogy állítanak elő, és azok kiválasztják a legkedvezőbbet.

12. Válassza ki a városi terület körzetekre osztásánál figyelembe veendő alapelveket!
Jelölje be a 4 helyes választ!
a) minden körzet rendelkezzen közlekedési hálózattal,
b) nem szükséges, hogy minden körzet rendelkezzen közlekedési hálózattal,
c) egy körzet területe lehetőleg ne haladja meg a 1 km2-t,
d) egy körzet területe lehetőleg ne haladja meg a 2,5 km2-t,
e) a természeti akadályok (vasút, folyó stb.) ne képezzék a körzet határát,
f) a természeti akadályok (vasút, folyó stb.) a körzet határát képezzék,
g) az átszállóhelyek külön körzeteként szerepeljenek
h) az átszállóhelyek ne külön körzeteként szerepeljenek
13. Egészítse ki a tömegközlekedési hálózati változatok előállítása lépéssel kapcsolatos mondatot!

Valamennyi lehetséges változat előállítása és értékelése nem lehetséges, ezért ún. hálózati dolgoznak ki.

14. Válassza ki a racionális változatot meghatározó 3 feltételt!
a) egyes körzetekben nem lehet végállomás,
b) minden körzetekben legyen végállomás,
c) nem kell szabályozni egy vonal minimálisan és maximálisan megengedhető hosszát,
d) megszabhatjuk egy vonal minimálisan és maximálisan megengedhető hosszát,
e) meghatározhatjuk az egy vonalon megengedhető maximális menetidőt,
f) nem foglalkozunk az egy vonalon megengedhető maximális menetidővel.
15. Egészítse ki a tömegközlekedési hálózati változatok előállítása lépéssel kapcsolatos mondatot!

Célszerű arra törekedni, hogy a tervezett vonalak közel azonos szakaszokat tartalmazzanak, mert ezzel biztosítható a járművek egyenletes .

16. Egészítse ki a változatok értékelése lépéssel kapcsolatos két mondatot!

A változatok értékelése az utasok eljutási idejének (rá- és elgyaloglás nélkül számítva) kiszámításával történik. Legkedvezőbbnek azt a változatot tekinthetjük, amelyben ez az összes helyváltozatásra fordított idő a .

17. Egészítse ki a változatok értékelése lépéssel kapcsolatos két mondatot!

Az átszállítási idő kiszámításához minden átszállóhelyre meg kell adni a vonatkozó tpij értékét, amelynek nagysága a csatlakozó megállóhelyek és függ. Szokásos, hogy az átszállás miatt kényelmetlenséget is figyelembe veszik oly módon, hogy átszállásonként az eljutási időt 2-5 perccel , kifejezve azt, hogy az utasok számára egy átszállás nélküli utazás akkor is előnyösebb, ha néhány perccel tovább tart.

18. Egészítse ki a változatok értékelése lépéssel kapcsolatos mondatot!

Az egyes utasok várakozási idejét kissé leegyszerűsítve az adott vonal követési idejének vehetjük egyenlőnek.

19. Egészítse ki a változatok értékelése lépéssel kapcsolatos mondatot!

A TE értéket minden megvizsgált hálózati kiszámítják, legkedvezőbb az a változat, amelynél TE értéke a .