3. lecke: Közlekedési eszközök
| Tanulási célok |
A lecke feldolgozása után Ön képes lesz: |
- saját szavaival meghatározni a városi tömegközlekedés módszereit (pálya);
- saját szavaival meghatározni az utascsere folyamat megoldásait;
- saját szavaival meghatározni a teljesítőképesség főbb mutatóit;
- felsorolni a városi tömegközlekedés hagyományos eszközeit;
- felsorolni a pályatípusokat;
- felsorolni a közlekedési eszközök közötti választás főbb kritériumait;
- kiválasztani a megállók elhelyezkedése alapján az utascsere folyamat megoldásait;
- kiválasztani a megállók kialakítása alapján az utascsere folyamat megoldásait;
- felsorolni városi tömegközlekedési eszközök irányításának módszereit;
- felsorolni a városi tömegközlekedés járműveinek főbb jellemzőit;
- kiválasztani a teljesítőképesség mutatóit meghatározó matematikai összefüggéseket;
- kiválasztani a hagyományos közlekedési eszközöket jellemző mutatókat, tulajdonságokat;
- saját szavaival meghatározni a különleges tömegközlekedési eszközök halmazait;
- kiválasztani a különleges tömegközlekedési eszközök főbb csoportjait technikai megközelítésben;
- felsorolni technikai megközelítés alapján a különleges tömegközlekedési eszközök néhány jellemző típusát;
- kiválasztani a különleges tömegközlekedési eszközök főbb csoportjait szervezési megközelítésben;
- felsorolni szervezési megközelítés alapján a különleges tömegközlekedési eszközök néhány jellemző típusát.
|
Tevékenységek |
Olvassa el a kurzus 3. leckéjét! Határozza meg a városi tömegközlekedés módszereit (pálya)! Határozza meg az utascsere folyamat megoldásait! Határozza meg a teljesítőképesség főbb mutatóit! Sorolja fel a városi tömegközlekedés hagyományos eszközeit! Sorolja fel a pályatípusokat! Sorolja fel a közlekedési eszközök közötti választás főbb kritériumait! Válassza ki a megállók elhelyezkedése alapján az utascsere folyamat megoldásait! Válassza ki a megállók kialakítása alapján az utascsere folyamat megoldásait! Sorolja fel a városi tömegközlekedési eszközök irányításának módszereit! Sorolja fel a városi tömegközlekedés járműveinek főbb jellemzőit! Válassza ki a teljesítőképesség mutatóit meghatározó matematikai összefüggéseket! Válassza ki a hagyományos közlekedési eszközöket jellemző mutatókat, tulajdonságokat! Határozza meg a különleges tömegközlekedési eszközök halmazait! Válassza ki a különleges tömegközlekedési eszközök főbb csoportjait technikai megközelítésben! Sorolja fel technikai megközelítés alapján a különleges tömegközlekedési eszközök néhány jellemző típusát! Válassza ki a különleges tömegközlekedési eszközök főbb csoportjait szervezési megközelítésben! Sorolja fel szervezési megközelítés alapján a különleges tömegközlekedési eszközök néhány jellemző típusát! |
Tananyag |
3.1 Hagyományos közlekedési eszközök |
A fejezet a városi tömegközlekedésben alkalmazott közlekedési eszközök közül a hagyományosnak tekintett: |
- autóbusz,
- gyors autóbusz,
- trolibusz,
- közúti villamos,
- gyors villamos,
- földalatti vasút (FAV),
- elővárosi vasút (HÉV),
- városi gyorsvasút,
- és metró
|
járműveivel, azok teljesítőképességeivel, és az egyes rendszerek alkalmazásának előnyeivel, hátrányaival foglalkozik, a részletes összehasonlítás lehetőségének megteremtésével (lásd 1. táblázat). |
A városi tömegközlekedés alapvetően kétféle módon bonyolódhat le: közúton, vagy kötött pályán. Ez utóbbi megvalósítható a közúttal közösen kialakított pályán (rendszerint annak közepén), vagy teljesen önálló, ún. zárt pályán. A trolibusz a közúti közlekedés egy speciális módja: közúton zajlik, de a bizonyos mértékű szabadságfokot még biztosító felsővezeték igénybevételével. |
A kétféle megoldás eltérő utascsere folyamatot követel meg a megállók elhelyezkedése szerint: |
- közúti pálya esetén az utasforgalmi műveletek (a le- és felszállás) az útpálya szélén ill. közepén történhetnek;
- zárt pályás kialakítás során a jármű jobb, bal, esetleg mindkét oldalán.
|
A megállók kialakítása szerint megkülönböztetünk: |
- alacsony járdaszintű;
- és magas peronos megoldást.
|
A városi tömegközlekedési eszközök irányítására a következő módszerek állnak rendelkezésre: |
- közúttal közös irányítás;
- közúthoz hangolt irányítás;
- közúttól független irányítás;
- automatikus irányítás.
|
A járműveket a szolgáltatási színvonalat befolyásoló, utazóközönség számára elsődleges jelentőséggel bíró, továbbá az üzemi-gazdaságossági körülményeket meghatározó adatokkal jellemezhetjük, például: |
- Befogadóképesség
- Kényelem
- ülések távolsága, mérete, elhelyezkedése
- kapaszkodók száma, elhelyezése
- kilátás, ablakok mérete
- szellőzés
- Utascsere
- ajtók száma, mérete
- padlómagasság, lépcsők
- Manőverező képesség
- Hajtásrendszer
- teljesítmény dotáció
- sebesség, gyorsulás
- környezetvédelem
- téli üzem
- Megbízhatóság, üzembiztonság
|
A teljesítőképesség mutatói az alábbi képletekkel számíthatók: |
- Keresztmetszeti teljesítőképesség = átbocsátóképesség
- Dinamikus teljesítőképesség = szállítóképesség
|
Az egyes közlekedési eszközök közötti választás legfontosabb kritériumai: |
- üzemvitel/gazdaságosság (2. táblázat)
- közlekedéspolitika
- kis, közepes város: autóbusz
- megyei jogú város: autóbusz, szükség esetén trolibusz, villamos
- Budapest: minden tömegközlekedési eszköz, törekedve a megfelelő modal split kialakítására
- hálózat felépítése, hálózat arculata - cél: egységes hálózati arculat kialakítása
|
Tömegközlekedési eszközök jellemzői I. | autóbusz | gyors autóbusz | trolibusz | Pálya | települési úthálózaton, esetleg buszsávon | települési úthálózaton, esetleg buszsávon | települési úthálózaton, esetleg buszsávon | Megállóhelyek | útpálya szélén öbölben negatív öbölben (300-400 m) | megegyezik az autóbusszal, csak a megállótávolság nagyobb | útpálya szélén öbölben negatív öbölben (300-400 m) | Irányítás | közúttal együtt | közúttal együtt | közúttal együtt | Jármű | általában diesel meghajtású, esetleg gázüzemű, villany nagy befogadóképesség, gyors utascsere | általában diesel meghajtású, esetleg gázüzemű, villany nagy befogadóképesség, gyors utascsere | villamos meghajtás kettős munkavezetékről, 600 V | Sebesség | alacsony, 10-24 km/h | magasabb, 20-32 km/h | alacsony 8-18 km/h | Teljesítőképesség | kicsi, 200-7.200 férőhely/óra/irány | kicsi, 200-7.200 férőhely/óra/irány | kicsi, 200-7.200 férőhely/óra/irány | Dinamikus teljesítőképesség | 2.000-172.800 férőhely*km/óra*óra/irány | 4.000-230.400 férőhely*km/óra*óra/irány | 1.600-129.600 férőhely*km/óra*óra/irány | Előny | - nincs külön pálya, csekély beruházás igény - rugalmas - nincs pálya berendezés - csak üzemi létesítmények | - nincs külön pálya, csekély beruházás igény - rugalmas - nincs pálya berendezés - csak üzemi létesítmények | - levegőszennyezés - téli üzem - hegymenet | Hátrány | - forgalmi zavarok hatása nagy - légszennyezés - téli üzem | - forgalmi zavarok hatása nagy - légszennyezés - téli üzem | - forgalmi zavarok hatása nagy - jó útpályát igényel - kötött pálya - nagy kezdeti beruházás - sok felsővezeték |
1/a. táblázat |
Tömegközlekedési eszközök jellemzői II. | közúti villamos | gyors villamos | földalatti vasút (FAV) | Pálya | kötött pályán (közúton, elválasztva, független pályán) | a pályakialakítás általában független, térszínen, alatt, felett | kéreg alatti kötött pálya | Megállóhelyek | középső kétoldali járdasziget (400-500 m) | középső, kétoldali járdasziget (400-500 m) | kétoldali peron (800-1000 m) | Irányítás | közúthoz hangolva | független, esetleg térközbiztosítás | automatikus térközbiztosítás | Jármű | villamos meghajtás 600 V | villamos meghajtás 600 V | kis űrszelvényű Ganz típusú 600 V | Sebesség | alacsony, 10-22 km/h | 18-30 km/h | 18-30 km/h | Teljesítőképesség | közepes, 400-24.400 férőhely/óra/irány | közepes, 400-24.400 férőhely/óra/irány | Közepes, 1400-11300 férőhely/óra/irány | Dinamikus teljesítőképesség | 4.000-536.800 férőhely*km/óra*óra/irány | 7200-732000 férőhely*km/óra*óra/irány | 25.200-339.000 férőhely*km/óra*óra/irány | Előny | - vonatszerelvények változtatásával rugalmas férőhely kínálat - levegőszennyezés | - vonatszerelvények változtatásával rugalmas férőhely kínálat - levegőszennyezés | - független pálya - környezet zavarás - könnyebb megközelíthetőség, mint a metrónál | Hátrány | - zaj - nagy beruházásigény - kötött pálya - karbantartásigény | - zaj - nagy beruházásigény - kötött pálya - karbantartásigény még drágább, mint a közúti villamos | - nagy beruházásigény - kötött pálya - szerelvény korlát - megállóhossz |
1/b. táblázat |
Tömegközlekedési eszközök jellemzői III. | elővárosi vasút (HÉV) | városi gyorsvasút | metró | Pálya | kötött pálya (nagyvasúthoz hasonló) | általában független, zárt pálya | független, kötött pálya mélyvezetés, kéreg alatt | Megállóhelyek | kétoldali peron | kétoldali peron | középső vagy kétoldali peron (800-1000 m) | Irányítás | automatikus térközbiztosítás | automatikus térközbiztosítás | automatikus térközbiztosítás | Jármű | 3-6 kocsis szerelvények 1000 V | 3-6 kocsis szerelvények 1000 V | 4-6 kocsis szerelvények 850 V | Sebesség | 20-32 km/h; 34-45 km/h | 20-32 km/h; 34-45 km/h | 20-35 km/h | Teljesítőképesség | 700-26.100 férőhely/óra/irány | 700-26.100 férőhely/óra/irány | 7.200-43.200 férőhely/óra/irány | Dinamikus teljesítőképesség | 18.900-1.004.850 férőhely*km/óra*óra/irány | 18.900-1.004.850 férőhely*km/óra*óra/irány | 144.000-1.512.000 férőhely*km/óra*óra/irány | Előny | - nagy teljesítőképesség - sűrű követés | - nagy teljesítőképesség - sűrű követés | - nagy teljesítőképesség, nagy tömegek - környezetvédelem - helyfoglalás a felszínen | Hátrány | - nagy beruházásigény - kötött pálya - zaj | - nagy beruházásigény - kötött pálya - zaj | - nagy beruházásigény, legdrágább - kötött pálya - magas üzemi költségek |
1/c. táblázat |
Az egyes tömegközlekedési eszközök teljesítőképessége  | |
Megjegyzés: A 2. táblázat szerint az egyes eszközök teljesítőképessége között átfedések vannak. Ez azt jelenti, hogy egy-egy feladat ellátására több közlekedési eszköz is alkalmas. Ezek között a gazdaságossági és egyéb szempontok alapján lehet dönteni. |
A képgyűjteményben az előzőekben említett hagyományos tömegközlekedési eszközökre mutatunk egy-egy jellegzetes példát. |
3.2 Különleges közlekedési eszközök |
A hagyományostól jelentős mértékben, - vagy technikai kialakításukban, vagy pedig szervezési megoldásukban - eltérő városi tömegközlekedési eszközöket soroljuk ebbe a csoportba. |
Technikai megközelítésben a következő csoportosítást alkalmazhatjuk: |
- Nyereg
- Álló
- kabintaxi (Frankfurt, Atlanta, Róma)
- fogaskerekű (Budapest, Svájc)
- kötélvonatású (Budapest, Drezda, Karlsruhe)
- Függő
- kötélpályás (Hannover, Drezda)
- vaspályás (Wuppertal, H-Bahn)
- mágneses (M-Bahn, Transrapid)
- Egyéb
- mozgójárda (Párizs CDG)
- személykonténer
- Spurbus, DuomodeBus (Stuttgart)
|
Az alábbiakban példaként ismertetésre kerül néhány különleges megoldás (megfelelő fényképes illusztráció kíséretében), melyek ugyan nem tekinthetők széles körben elterjedtnek, viszont egyedi jellegüknél fogva mindenképpen érdeklődésre tarthatnak számot. |
Monorail |
- a jármű egy "sínszálon" közlekedik - rendszerint nyereg jellegű kialakítású - meghajtás: - hagyományos - mágneses - egyéb - megvalósítás helye: - USA - Japán |
A Monorail Sydney-ben | |
Kabintaxi |
Kabintaxi, Frankfurt repülőtér | |
Kabintaxi, Frankfurt repülőtér | |
Wuppertal-i függővasút |
- üzembeállítás éve: 1896 - pálya: 10+3,3 km - meghajtás: 600 V egyenáram - teljesítmény: 1,8 M járműkm; 231,3 M férőhelykm |
A Wuppertal-i függővasút | |
A Wuppertal-i függővasút | |
Transrapid |
- mágneses lebegtetésű gyorsvasút - nincs mechanikai kapcsolat a pálya és a jármű között - nagyobb elérhető sebesség (500 km/h) - kisebb zaj - kevesebb kopás - jelen: kísérleti üzem (Emsland) - terv: Hamburg - Berlin |
Transrapid | |
Szervezési megközelítésben az alábbi városi tömegközlekedési eszközökről beszélhetünk: |
- Vonaltaxi - Taxi hívás - Gyűjtőtaxi - Igény szerinti vonaltaxi - Anrufbus - Közös autóhasználat (car-pooling, car sharing) - Városnéző busz - Buszpálya - Egyirányú utca buszokkal - Kishajó |
Közös autóhasználat |
- carsharing - az igénybevevőknek nincs saját kocsijuk, mindenki a szervezet közös járműveit használja
- carpooling - az igénybevevőknek van saját járművük, és azokat közösen használják
- (fahrgemeinschaft) - mindenkinek van kocsija, de egy-egy kocsit közösen használnak (pl.: munkába járásra)
|