A modulzáró feladatok a II. modulban tanultak alkalmazását várják el. Olvassa el figyelmesen az alábbi feladatokat, majd a II. modul tartalma alapján oldja meg őket!
1. Rendszerezze az alábbi tömegközlekedési eszközöket az alábbi szempontok alapján! Írja a típus előtti kisbetűt a megfelelő példa elé! h) hagyományos tömegközlekedési eszközök; k) különleges tömegközlekedési eszközök.
Betűjel (h, k)
Példa
autóbusz,
Metró,
személykonténer,
gyűjtőtaxi,
földalatti vasút,
elővárosi vasút,
nyeregvasút,
közúti villamos,
gyors villamos,
fogaskerekű,
gyors autóbusz,
trolibusz,
kabintaxi,
városi gyorsvasút.
2. Rendszerezze technikai megközelítésben az alábbi különleges tömegközlekedési eszközöket az alábbi szempontok alapján! Írja a típus előtti kisbetűt a megfelelő példa elé! n) nyereg; a) álló; f) függő; e) egyéb megoldás.
Betűjel (n, a, f, e)
Megvalósítás (példa)
kabintaxi (Frankfurt, Atlanta, Róma)
mágneses (M-Bahn, Transrapid)
Spurbus, DuomodeBus (Stuttgart)
nyeregvasút (Japán, USA)
kötélvonatású (Budapest, Drezda, Karlsruhe)
kötélpályás (Hannover, Drezda)
mozgójárda (Párizs CDG)
fogaskerekű (Budapest, Svájc)
vaspályás (Wuppertal, H-Bahn)
személykonténer
3. Egészítse ki a következő mondatot!
A városi tömegközlekedés alapvetően kétféle módon bonyolódhat le: , vagy pályán.
4. Egészítse ki a következő mondatot!
A megállók elhelyezkedése szerint: pálya esetén az utasforgalmi műveletek az útpálya szélén illetve a közepén történhetnek; pályás kialakítás során a jármű jobb oldalán, bal oldalán, esetleg mindkét oldalán.
5. Egészítse ki a következő mondatot!
A megállók kialakítása szerint megkülönböztetünk: járdaszintű; peronos megoldást.
6. Egészítse ki a következő mondatot!
A teljesítőképesség alábbi mutatóit alkalmazzuk: teljesítőképesség azaz átbocsátóképesség; teljesítőképesség azaz szállítóképesség.
7. Rendszerezze a tömegközlekedési eszközöket és jellemzőiket! Írja a tömegközlekedési eszköz előtti kisbetűt megfelelő oszlop fejlécébe! a) autóbusz g) gyorsautóbusz t) trolibusz k) közúti villamos
Pálya
települési úthálózaton, esetleg buszsávon
települési úthálózaton, esetleg buszsávon
települési úthálózaton, esetleg buszsávon
kötött pályán (közúton, elválasztva, független pályán)
Megállóhelyek
útpálya szélén öbölben negatív öbölben (300-400 m)
megegyezik az autóbusszal, csak a megállótávolság nagyobb
útpálya szélén öbölben negatív öbölben (300-400 m)
középső kétoldali járdasziget (400-500 m)
Irányítás
közúttal együtt
közúttal együtt
közúttal együtt
közúthoz hangolva
Jármű
villamos meghajtás kettős munkavezetékről, 600 V
általában diesel meghajtású, esetleg gázüzemű, villany nagy befogadóképesség, gyors utascsere
általában diesel meghajtású, esetleg gázüzemű, villany nagy befogadóképesség, gyors utascsere
villamos meghajtás 600 V
Sebesség
alacsony 8-18 km/h
magasabb, 20-32 km/h
alacsony, 10-24 km/h
alacsony, 10-22 km/h
Teljesítőképesség
kicsi, 200-7.200 férőhely/óra/irány
kicsi, 200-7.200 férőhely/óra/irány
kicsi, 200-7.200 férőhely/óra/irány
közepes, 400-24.400 férőhely/óra/irány
Dinamikus teljesítőképesség
1.600-129.600 férőhely*km/óra*óra/irány
4.000-230.400 férőhely*km/óra*óra/irány
2.000-172.800 férőhely*km/óra*óra/irány
4.000-536.800 férőhely*km/óra*óra/irány
Előny
- levegőszennyezés - téli üzem - hegymenet
- nincs külön pálya, csekély beruházás igény - rugalmas - nincs pálya berendezés - csak üzemi létesítmények
- nincs külön pálya, csekély beruházás igény - rugalmas - nincs pálya berendezés - csak üzemi létesítmények
- forgalmi zavarok hatása nagy - jó útpályát igényel - kötött pálya - nagy kezdeti beruházás - sok felsővezeték
- forgalmi zavarok hatása nagy - légszennyezés - téli üzem
- forgalmi zavarok hatása nagy - légszennyezés - téli üzem
- zaj - nagy beruházásigény - kötött pálya - karbantartásigény
8. Rendszerezze a tömegközlekedési eszközöket és jellemzőiket! Írja a tömegközlekedési eszköz előtti kisbetűt megfelelő oszlop fejlécébe! g) gyors villamos e) elővárosi vasút (HÉV) v) városi gyorsvasút m) metró
Pálya
kötött pálya (nagyvasúthoz hasonló)
független, kötött pálya mélyvezetés, kéreg alatt
a pályakialakítás általában független, térszínen, alatt, felett
általában független, zárt pálya
Megállóhelyek
kétoldali peron
középső vagy kétoldali peron (800-1000 m)
középső, kétoldali járdasziget (400-500 m)
kétoldali peron
Irányítás
automatikus térközbiztosítás
automatikus térközbiztosítás
független, esetleg térközbiztosítás
automatikus térközbiztosítás
Jármű
3-6 kocsis szerelvények 1000 V
4-6 kocsis szerelvények 850 V
villamos meghajtás 600 V
3-6 kocsis szerelvények 1000 V
Sebesség
20-32 km/h; 34-45 km/h
20-35 km/h
18-30 km/h
20-32 km/h; 34-45 km/h
Teljesítőképesség
700-26.100 férőhely/óra/irány
7.200-43.200 férőhely/óra/irány
közepes, 400-24.400 férőhely/óra/irány
700-26.100 férőhely/óra/irány
Dinamikus teljesítőképesség
18.900-1.004.850 férőhely*km/óra*óra/irány
144.000-1.512.000 férőhely*km/óra*óra/irány
7200-732000 férőhely*km/óra*óra/irány
18.900-1.004.850 férőhely*km/óra*óra/irány
Előny
- nagy teljesítőképesség - sűrű követés
- nagy teljesítőképesség, nagy tömegek - környezetvédelem - helyfoglalás a felszínen