KURZUS: Közlekedéstechnika III.

MODUL: A közlekedési automatika alapjai. Az automatizálás szerepe és biztonságtechnikai alapelvei a különböző közlekedési ágazatokban

Modulzáró feladatok

1. Az emberi hiba előfordulási valószínűsége más és más különböző cselekvéstípusok esetén. Állítsa a megbízhatóság szempontjából növekvő sorrendbe az alábbi tevékenységeket!

1.
2.
3.


2. A vízi közlekedésben hol vannak meghatározott hajózási útvonalak?
a) csak a folyami hajózásban.
b) minden szállítási feladat meghatározott útvonalon zajlik.
c) partközeli tengerhajózásban.
d) folyami és partközeli tengerhajózásban.
3. A járművek hajtóműveit általában biztonságkritikus rendszernek tekintjük. A hajtómű meghibásodásból eredő veszélypotenciál szempontjából állítsa csökkenő sorrendbe a közlekedési ágazatokat.

1.
2.
3.
4.


4. Mekkorának tekinthető kb. az élet alapkockázata pusztán az ember léte alapján?
a) W A = 10 8 [ haláleset *óra ]
b) W A = 10 4 [ haláleset *óra ]
c) W A = 10 6 [ haláleset *óra ]
5. Az alábbi leírások közül melyik fejezi ki az aktív biztonság és melyik a passzív biztonság fogalmát?

a) A rendszer hibájából bekövetkező veszélyhelyzetet a rendszer paramétereinek módosításával nem lehet megszüntetni. Bekövetkezik a baleset, de a rendszerben rendelkezésre álló elemek aktivizálódásával jelentősen csökkenthető a baleset következtében jelentkező károk.

b) A rendszer hibájából bekövetkező veszélyhelyzetet a rendszerben rendelkezésre álló redundáns elemek aktiválásával, általában megváltozott paraméterek mellett elkerülhető a baleset.

Passzív biztonság
Aktív biztonság