KURZUS: Nemzetközi gazdaságtan

MODUL: V. modul: A szegénység globális problémái és a fejlesztési együttműködés

11. lecke: A szegénység globális problémái és a fejlesztési együttműködés

Tanulási útmutató

A lecke eredményes feldolgozásához javasoljuk, hogy olvassa át figyelmesen Simai Mihály akadémikus: A szegénység globális problémái és a fejlesztési együttműködés című, a tananyaghoz mellékelt írását. Tanulmányozza a tanulmányban szereplő tények, fogalmak, összefüggések rendszerét, és a tanulmányban található táblázatokat. Gyűjtse ki a tanulmányból a fontosabb szegénységet, valamint szegény és gazdag országok közötti szakadékot bemutató adatokat a megadott útmutatás szerint, és tanulja meg őket.

Tevékenységek

A lecke elsajátítása érdekében végezze el az alábbi tevékenységeket:

  • Olvassa el "A szegénység globális problémái és a fejlesztési együttműködés" című tanulmányt.
  • Az első olvasást követően gyűjtse ki a szegénységre és az egyenlőtlenségre, az egyes térségek közötti, illetve társadalmi rétegek közötti egyenlőtlenségekre vonatkozó információkat, s tanulja meg őket.
  • Tanulmányozza át figyelmesen az esszében található "A szegénység regionális megoszlása 2000 körül" című táblázatot, gyűjtse ki a legtöbb szegény embert tömörítő térségeket és tanulja meg a rájuk vonatkozó, táblázatban szereplő információkat!
  • Tanulja meg a szegénység kategóriáit.
  • Gyűjtse ki a szegénység és az egyenlőtlenség csökkentésére tett intézkedéseket, az intézkedések fő jellemzőit és tanulja meg azokat.

Követelmények teljesítéséhez az alábbi kérdésekkel, feladatokkal kapcsolatban képesnek kell lennie egyértelmű és szakszerű választ/megoldást adására.

  • Képes legyen felsorolásból kiválasztani ki volt az a tudós, aki először komolyan felmérte a lakossági jövedelmi viszonyokat.
  • Képes legyen megállapítani, mivel foglalkozott a vizsgálatokat végző tudós.
  • Képes legyen felsorolásból kiválasztani mikor jelent meg a vizsgálatokat végző tudós témával kapcsolatos könyve.
  • Képes legyen felsorolásból kiválasztani, hogy az első tudós, aki a jövedelmi viszonyokat tárta fel könyvében, milyen következtetésekre jutott a lakossági jövedelmek kapcsán,
  • Képes legyen felsorolásból kiválasztani mikor fejlődött ugrásszerűen a szegénység létének, okainak tudományos szintű elemzése.
  • A szegénységgel, szegénységi kategóriákkal, jövedelmi viszonyokkal, egyenlőtlenséggel kapcsolatban tett állításokról képes legyen eldönteni, hogy azok igazak, vagy hamisak.
  • Képes legyen felsorolásból kiválasztani, hogy mely tényezők játszottak szerepet az országok és a társadalmi rétegek közötti szakadék növekedésében, valamint a tulajdonviszonyok radikális megváltozásában.
  • Képes legyen felsorolásból kiválasztani a szegénység okait.
  • Képes legyen felsorolásból kiválasztani, melyik a három, legtöbb szegény embert tömörítő térség a világban.
  • Képes legyen különbséget tenni abszolút és relatív szegénység fogalmai közt.
  • Képes legyen felsorolásból kiválasztani mikor volt a Koppenhágai csúcstalálkozó.
  • Képes legyen megállapítani, felsorolásból kiválasztani a szegénység problémájának csökkentésével foglalkozó eszközöket.
Önellenőrző teszt
1. Ki volt Gregory King?
a közgazdaságtan atyja
magát politikai matematikusnak tituláló tudós
matematikus
történész
2. Mivel foglalkozott Gregory King?
Házasságokat, születéseket, temetéseket, az agglegényeket és az özvegyeket súlytó adók kivetésével
Népesedési problémákkal
Gazdaságmatematikai problémákkal
Jogfilozófiai kérdésekkel
3. Mikor jelent meg Gregory King könyve a "Természetes és Politikai Megfigyelések és következtetések Anglia Helyzetéről és Feltételeiről"
1696
1688
1700
1798
4. Gregory King könyvében bemutatta, hogy a 17. század második felében Angliában...
a társadalom egyharmada kevesebbet költ jövedelménél, a társadalom kétharmada számára a jövedelem nem elégséges a megélhetéshez.
a társadalom kétharmada kevesebbet költ jövedelménél, a társadalom egyharmada számára a jövedelem nem elégséges a megélhetéshez.
a társadalom egynegyede kevesebbet költ jövedelménél, a társadalom háromnegyede számára a jövedelem nem elégséges a megélhetéshez.
a társadalom háromnegyede kevesebbet költ jövedelménél, a társadalom egynegyede számára a jövedelem nem elégséges a megélhetéshez.
5. Mikor fejlődött sokat, s mikorra vált pontosabbá a szegénység okainak, következményeinek, jellemzőinek tudományos igényű elemzése?
20. század eleje
19. század vége
18. század eleje
17. század vége
6. Döntse el, hogy az alábbi állítások igazak vagy hamisak!
A legszegényebb és a leggazdagabb ország közötti átlagjövedelemben megfigyelhető különbségek 1950 és 2002 között több mint duplájára nőttek!
A legszegényebb és a leggazdagabb ország közötti átlagjövedelemben megfigyelhető különbségek 1950 és 2002 között majdnem duplájára nőttek!
Az országok közötti jövedelemkülönbségek növekedésében nem játszott szerepet a történelmi háttér.
7. Döntse el, hogy az alábbi állítások igazak vagy hamisak!
A 21. század elején a napi két dolláros jövedelmet tekintik globális létminimumnak.
A 21. század elején a napi egy dolláros, illetve az alatti jövedelmet tekintik nyomorszintnek.
A 21. század elején több mint 1,2 milliárd ember él napi egy dolláros, illetve az alatti jövedelemből.
8. Döntse el, hogy az alábbi állítások igazak vagy hamisak!
A jövedelem egyenlőtlenségek egyik igen jelentős forrása a tulajdonviszonyok alakulása.
Az egyenlőtlenségek növekedésének egyik nagyon jelentős tényezője a tulajdonviszonyok alakulása.
Az abszolút szegénység az adott közösségen belüli feltételekhez viszonyított illetve az egyenlőtlenségben mért szegénység.
9. Döntse el, hogy az alábbi állítások igazak vagy hamisak!
A relatív szegénység az alapvető emberi szükségletek kielégítésének képtelenségére utaló állapot.
A fejlődő országokban élő gyermekek közel 40% nyomorban él.
A fejlődő országok többségét tartós és mély foglalkoztatási válság jellemzi.
10. Döntse el, hogy az alábbi állítások igazak vagy hamisak!
A munkalehetőségek hiánya nem függ össze a megfelelő képzettség hiányával, mert a legtöbb munka gyorsan elsajátítható.
A piaci viszonyok csak bizonyos feltételek megléte esetén képesek csökkenteni a szegénységet.
Az ENSZ alapokmány kimondja a teljes foglalkoztatottság megteremtésére vonatkozó törekvést.
11. Jelölje be azokat a tényezőket, melyek szerepet játszottak az egyes országok közötti nagy gazdasági különbségek létrejöttében!
Történelmi tényezők
Aktív népesség száma
Kulturális különbségek
Természeti adottságok
Földrajzi tényezők
Nemzetközi munkamegosztásban elfoglalt hely
Intézményrendszer fejletlensége
Születéskor várható élettartam
12. Írja be az üres helyekre a megfelelő számokat!

Globális méretekben, a fejlett államokban élő 1 milliárd embernek jut a jövedelmek százaléka, s 3, 5 milliárdnak a jövedelmek százaléka.

13. Mely tényező nem játszott szerepet a XX. század II. felében a tulajdonviszonyok radikális megváltozásában?
Privatizáció
Tőkék koncentrálódása
Pénz és értékpapírpiacok által biztosított új lehetőségek
A transznacionális vállalatok megjelenése
14. Jelölje meg az alábbiak közül a szegénység okaira jellemző állításokat!
alapvetően kétfélék: struktúrálisak és ciklikusak
alapvetően háromfélék: struktúrálisak, ciklikusak és tartósak
alapvetően négyfélék: struktúrálisak, ciklikusak, abszolútak és relatívak
egyik válasz sem helyes
15. Írja be az üres helyekre a megfelelő számokat!

2000-ben a Föld lakóinak gazdaság 20%-a az összes jövedelem %-át, a legszegényebb 20%-a pedig a jövedelmek %-át kapta.

16. Ha 2000-ben megnézzük a szegénység regionális megoszlását azt látjuk, hogy a legtöbb szegényt tömörítő első három térség - a szegények lélekszámának sorrendjében - a következő:
Afrika, Latin Amerika, volt Szovjetúnió területe
Dél-Ázsia, Afrika, Latin-Amerika
Dél-Ázsia, Afrika, Kelet-Ázsia
Dél-Ázsia, Latin-Amerika, Afrika,
17. A falusi lakosság körében a szegénység...
Közel kétszer akkora, mint a városi lakosság körében Ázsiában, Latin-Amerikában, és Afrikában is
Közel háromszor akkora, mint a városi lakosság körében Ázsiában, Latin-Amerikában, és Afrikában is
Közel kétszer akkora, mint a városi lakosság körében Ázsiában, háromszor akkora Latin-Amerikában, és Afrikában is
Közel kétszer akkora, mint a városi lakosság körében Ázsiában, Latin-Amerikában, és háromszor akkora Afrikában is
18. A világon megfigyelhető abszolút szegénység...
bár nem marginális jelenség, hanem a világrend és az egyes államok viszonyaiból következik, így jótékonysággal, fejlesztési segélyekkel lehet enyhíteni
nem marginális jelenség, hanem a világrend és az egyes államok viszonyaiból következik, így jótékonysággal, fejlesztési segélyekkel nem lehet enyhíteni
marginális jelenség,így jótékonysággal, fejlesztési segélyekkel lehet enyhíteni
egyik válasz sem helyes
19. Melyek a szegénység gazdasági társadalmi következményei (Több helyes válasz is van!)?
éhezés
rossz egészségügyi és higiéniai viszonyok
alacsony képzettség
belső társadalmi konfliktusok, polgárháborúk
gyenge oktatás
20. Melyik az a feltétel, melynek megléte nem szükséges ahhoz, hogy piaci viszonyok mellett a szegénység csökkenni tudjon.
A gazdasági növekedés és a népességnövekedés harmonizálása.
Gyors és tartós gazdasági növekedés.
Jelentős és tartós munkaerő-kereslet.
Megfelelő infrastruktúra
A falusi lakosság állandó jövedelemforráshoz juttatása.
Az oktatási rendszer mindenki által elérhető.
A tőke mindenki számára elérhető, biztosítható.
Foglalkoztatás-barát és szociális irányú állami politikák.
21. Melyik évben és hol volt a legutóbbi, a világ szociális problémáival foglalkozó globális csúcstalálkozó?
1996 Stockholm
1995 Koppenhága
1987 Amszterdam
1997 Amszterdam
22. Melyik NEM tartozik a Koppenhágai deklaráció 10 fontos területe közé?
A szegénység és éhség radikális csökkentése.
A középfokú oktatás általánossá tétele.
Előrelépni a fenntartható környezeti fejlődés terén
Globális partneri viszonyt teremteni a fejlődés érdekében.
Előmozdítani a nők egyenlőségét és javítani képzettségüket.
23. A Világbank számítási szerint a szegénység csökkentéséhez a jelenleginél:
Többet kellene fordítani
Kevesebbet kellene fordítani
Ugyanannyit kellene fordítani
Még 10 évig többet, utána már csak a jelenlegivel megegyezőt kellene fordítani